Om flyreisen

Når Albatros setter sammen en reise vil vi skape den best mulige reisen både med innhold og komfort – og til den beste prisen.

Vi velger flyselskaper etter standard, sikkerhet, ruter og selvfølgelig etter den beste prisen. De «gamle» nasjonale selskapene har i løpet av de siste årene opplevd et markant prispress fra lavprisleverandørene, og det har medført en tilpassing av servicenivået om bord for å kunne matche priser. Vær derfor forberedt på en mer sparsom serviceopplevelse enn tidligere, nesten uansett hvilket flyselskap du skal reise med.

Se en liste over flyselskaper her

Albatros bruker gruppebilletter som sikrer at vi kan få en god pris også lenge før avreise. Gruppebilletten er ikke like fleksibel som en vanlig billett, og det kan derfor være restriksjoner eller gebyrer ved å velge seter, endre avreiseflyplass eller oppgradere.

Hvis du ønsker å reise fra en annen flyplass enn den reisen inkluderer kan du spørre oss om det er mulig å endre dette. Du må forvente en tilleggspris på kr 998,– per person. Det er nesten også alltid mulig å kjøpe Albatros-reiser uten fly hvis man heller vil det. Ønsker du å utsette hjemreisen med en eller flere dager kan vi ofte hjelpe til med dette. Spør reisekonsulentene våre om hvilke muligheter du har.

Du kan også lese mer om mulighetene for å forlenge reisen her.

Bagasje
På hvert enkelt flyselskaps nettside kan du se hvor mye bagasje du kan ha med deg på reisen din. Legg merke til at det kan være forskjellige regler for de enkelte strekningene hvis du skal på flere flyreiser mens du er på reise. Reiser med innenriksfly har oftest mindre tillatt bagasje enn internasjonale reiser. På noen av våre langtidsferier er det mulig å ta med 2 kolli innsjekket bagasje per person.

I avreisebrevet, som du mottar senest en uke før avreise, vil det stå hvor mye bagasje det er tillatt å ha med på reisen.

Hvert enkelt flyselskap har også beskrevet reglene for håndbagasje på sine egne nettsider.

Overskrider bagasjen din flyselskapets regler vil du bli oppkrevd et gebyr på flyplassen.

Rullestol/rullator
På de fleste reiser med Albatros vil det være utflukter der man skal gå kortere eller lengre strekninger. Har du behov for rullestol eller rullator på reisen din skal du alltid fortelle det til Albatros. Ring gjerne og snakk med reisekonsulentene våre, som kan veilede deg om turens innhold.

Har du behov for assistanse på flyplassen ber vi deg om å ta kontakt med oss, slik at vi kan bestille dette hos flyselskapet. Har du med deg egen rullestol, er det viktig at du opplyser mål og vekt for denne.

Mat/spesialkost
På flyreiser innen Europa er måltider om bord oftest ikke inkludert. På interkontinentale reiser vil måltider være inkludert, og de fleste flyselskaper inkluderer også drikkevarer. For å se hva som tilbys på din reise henviser vi til flyselskapets nettsider.

Har du behov for spesialkost på den interkontinentale flyreisen din ber vi deg om å opplyse dette når du bestiller reisen og senest 45 dager før avreise. Legg merke til at de fleste flyselskaper har forutbestemte menyer og derfor kun mottar begrensede ønsker og ikke kan kombinere flere spesialønsker. Oftest er det mulig å bestille 1 av følgende spesialmenyer: glutenfritt, laktosefritt, vegansk, hala og diabetisk.

Bagasjelapper
Albatros Travel anbefaler at du alltid har bagasjelapper på kofferten og håndbagasjen din.

Sitteplasser
Hvis du har ønsker om å sitte ved vinduet eller midtgangen må vi be deg om å fortelle oss dette senest 45 dager før avreise. Vi sender ønsket ditt til flyselskapet, men kan dessverre ikke garantere at alle ønsker blir oppfylt.

Mange flyselskaper fordeler sitteplasser på flyet uken før avreise. Dette betyr at man ikke kan få tildelt en spesiell plass når man sjekker inn. Sitteplasser ved siden av hverandre kan heller ikke garanteres.

Hos Albatros har vi ofte gruppebilletter. Det gjør at vi har muligheten for å gi deg best mulig pris, men også at man ikke automatisk kan kjøpe spesifikke plasser direkte hos flyselskapet. Hvis du har ønske om en bestemt sitteplass kan du be oss om å utstede flybilletten din individuelt, og deretter kan du selv henvende deg til flyselskapet. For å utstede flybilletten din individuelt er det et tilleggsgebyr på kr 798,– per person. Utover dette tar flyselskapene som regel også et gebyr for setevalg. Vær oppmerksom på at det ikke er alle flyselskaper som tilbyr denne muligheten.

Hør mer om hvilke muligheter du har hos reisekonsulentene våre.

Oppgradering
Du har mulighet til å oppgradere flyreisen din, slik at du for eksempel for mer komfort eller andre fordeler på flyturen.

Det er forskjellig fra flyselskap til flyselskap hvilke serviceklasser og fordeler som blir tilbudt, men typisk kan du oppgradere til mellomklasse, business class eller første klasse. Du kan se mer om hvilke serviceklasser du kan velge på det aktuelle flyselskapets nettsider.

Oppgradering er bare mulig hvis det er plass på den ønskede avgangen, så vi kan dessverre ikke garantere at ønsket ditt blir oppfylt. Så snart vi har fått beskjed fra flyselskapet om det kan imøtekomme forespørselen din, kontakter vi deg med en pris og vilkår.

Aksepterer du pris og vilkår sender vi deg en ny, revidert faktura med den endelige bekreftelsen av oppgraderingen din.

Vær oppmerksom på at det gjelder særskilte regler for betaling av oppgraderinger. Det betyr at du vanligvis er nødt til å betale innen 48 timer. På gruppereiser er det også visse restriksjoner som gjør at du ikke kan endre navn, dato, rute eller destinasjon, og billetten kan heller ikke endres eller refunderes.

En oppgradering til mellomklasse (for eksempel Premium Economy) koster typisk 15 000–35 000 kroner per person i tillegg, mens en oppgradering til business class som regel koster 39 000–70 000 kroner per person i tillegg.

Prisen varierer betraktelig fra flyselskap til flyselskap, og vi kan først opplyse den endelige prisen når både plass og pris er bekreftet av det aktuelle flyselskapet.

Ring eller skriv til oss hvis du ønsker å oppgradere flyreisen din.

Frequent Flyer
Har du et medlemskap til flyselskapets fordelsprogram kan du opplyse medlemsnummeret ditt ved bestilling av reisen og senest 45 dager før avreise. Vi opplyser nummeret ditt til flyselskapet, men anbefale samtidig at du alltid viser medlemskortet ditt når du sjekker inn på flyplassen.