Spørsmål & svar
Her finner du svar på noen av de oftest stillede spørsmålene i forbindelse med Albatros-reiserKan jeg stole på de anmeldelsene jeg ser på Albatros Travels nettsider?
På mange av reisene våre kan du lese anmeldelser fra gjester som tidligere har vært avgårde på turen. Vi har valgt å vise anmeldelsene på nettsidene våre for å hjelpe fremtidige gjester med å velge den helt riktige reisen.
Som utgangspunkt viser vi alle de anmeldelsene gjestene våre sender inn. Anmeldelser vises uansett om de er positive eller negative. Vi samarbeider med det eksterne firmaet Bazaarvoice, som håndterer innsamlingen av anmeldelsene og visningen av dem på nettsidene våre. Firmaet er din garanti for anmeldelsenes gyldighet og for at det ikke på noe tidspunkt blir endret i en anmeldelse.
Vi forbeholder oss likevel retten til å fjerne en anmeldelse hvis den bryter med våre retningslinjer for anmeldelser. Det kan for eksempel være en anmeldelse som har en grov språkbruk eller omtaler en medreisende på en nedsettende eller fornærmende måte. En avvist anmeldelse vil allikevel telle med i den samlede bedømmelsen av reisen. Hvis anmeldelsen din blir avvist vil du alltid få beskjed om det og få mulighet til å skrive en ny. Det er viktig for oss å understreke at vi ikke avviser en anmeldelse bare fordi den er kritisk eller har en negativ tone.
Du kan være sikker på at alle anmeldelsene er skrevet av gjester som har deltatt på den spesifikke reisen. Alle våre gjester mottar en e-post og oppfordres til å skrive om reisen dagen etter de er kommet hjem.
Legg merke til at flyselskap, flyrute, hoteller, reiseleder og/eller reisens rute kan variere fra gang til gang, og dermed kan en reise som er anmeldt her være litt annerledes en den reisen du kan kjøpe nå.
Vi bruker naturligvis anmeldelsene internt til å forbedre reisene våre. Feedbacken fra våre mange erfarne gjester er en uvurderlig ressurs til å utvikle eksisterende og nye reiser.
Er Albatros Travel medlem av et reisegarantifond?
Kan jeg forlenge reisen min?
På mange av våre reiser kan du bli litt lenger! Du kan kjøpe en forlengelsespakke eller reise hjem senere. Husk å sørge for at reiseforsikringen din dekker hele reiseperioden.
Kan jeg bestille reisen min direkte på hjemmesiden?
Ja, du kan bestille reiser døgnet rundt. Når du har sendt bestillingen din til Albatros Travel, vil du motta en kvittering. Deretter sender vi deg en faktura på e-post innen to hverdager.
Hvis det skulle være problemer med bestillingen vil du bli oppringt av en salgskonsulent.
Får jeg en påminnelse om restbetalingen?
Hvorfor ber Albatros om en passkopi?
Når får jeg avreisebrevet mitt?
Albatros Travel sender et avreisebrev på e-post omkring en uke før avreise. Vi sender avreisebrevet til den samme e-postadressen som fakturaen blir sendt til, altså den adressen du opplyser ved bestilling av reisen. Hvis du har opplyst en e-postadresse som du bruker på jobben må du huske å sjekke den i dagene opp til avreise, også selv om du er på ferie.
Hvis du ikke ønsker å motta avreisebrevet ditt på e-post kan du alltid opplyse oss om det. Da sender vi dokumentene i posten. Det samme gjelder hvis du ikke har en e-postadresse.
I avreisebrevet vil møtetidspunktet på flyplassen være angitt. Det er også vedlagt hotelliste og reisedokumenter.
Når får jeg flybillettene mine?
Kan jeg fritt velge sete på flyet?
Hvor mye bagasje kan jeg ha med meg?
Må jeg ha adresselapp på bagasjen og håndbagasjen?
Hva slags klær skal jeg ha med?
Hvordan fungerer en avbestillingsforsikring?
Hvordan fungerer en reiseforsikring?
Hva kan jeg ha med i håndbagasjen?
Hvordan tar jeg med medisin på reisen?
Hvilke vaksinasjoner trenger jeg?
Hvilken standard er det på hotellene?
Hvordan betaler jeg reisen min?
Du kan betale reisen via nettsiden vår under ”betaling”. Her kan du bruke flere forskjellige kredittkort/betalingskort.
Når du betaler på nettsiden mottar du kvittering på e-post.
Betaler du med girokort får du ikke en kvittering fra Albatros Travel. Hvis Albators Travel mot forventning blir nødt til å annullere reisen vil et eventuelt kredittkortgebyr ikke bli refundert.
Er driks inkludert i reisens pris?
På de fleste Albatrosreiser er driks ikke inkludert i prisen for reisen. Det er på grunn av at tradisjonen med å gi driks er avhengig av det enkelte reisemålets kultur og normer, og at det er frivillig om man ønsker å gi driks.
I våre reisers programmer anbefaler vi et beløp som burde dekke driks for hele reisen. Trenger du veiledning om driks underveis på de av våre reiser som er med Albatros-reiseleder, kan du alltid be reiselederen om hjelp. Det kan også bli avtalt at reiselederen samler inn alle deltakernes bidrag til driks og deler dem ut underveis. Dette er naturligvis også frivillig.
Historien om driks
Skikken med å gi driks stammer fra England. På 1600-taller begynte overnattingsgjester i private hjem å legge igjen noen mynter til vertens personale. Snart begynte også mange å gi driks i Londons kaffehus, pubber og restauranter, og tradisjonen spredte seg til resten av verden. «Tip», det engelske ordet for driks, er etter sigende en forkortelse av ordene «to insure promptitude» – altså å sørge for at man blir ekspedert fort.
I USA var man lenge motstandere av den europeiske drikskulturen. Man mente at skikken med driks bidro til å skape en tjenende klasse og derfor var uforenlig med demokratiske verdier. Ironisk nok er nettopp USA i dag det landet i verden som har den mest inngrodde drikskulturen. Her er mange ansattes lønn utgjort kun av den driksen de mottar.
Når vi reiser møter vi forskjellige mennesker underveis som forventer å få driks. Det kan være bussjåfører, hotell- eller skipspersonale og lokalguider. Visse steder er tradisjonen med å gi driks så inngrodd at det kan føles som om man betaler hele den ansattes lønn. Alle de selskapene Albatros samarbeider med betaler sine ansatte en rettferdig og lokalt tilpasset lønn. Driks er et supplement som de ansatte selvfølgelig påskjønner.
Hvordan søker jeg om innreisetillatelse til USA?
Hvordan søker jeg om visum til India?
Hvem er reiseleder på gruppereisene?
På våre gruppereiser benytter vi oss av norske og svenske reiseledere. Dette oppgis i prisinformasjonen på hver enkelt reise. De fleste av dem jobber som frilansere. Blant annet av den grunn kan vi ikke gi ut reiselederens private telefonnummer. Mange av våre reiseledere bor i utlandet og er ikke alltid med på flyet fra Norge. I stedet møter de gruppen ved ankomst.
Enkelte reiser har ikke norsk eller svensk reiseleder. Dette vil alltid tydelig fremgå av reisens program.
Hvem er våre guider på de individuelle reisene?
På våre individuelle reiser benytter vi oss av engelsktalende lokalguider. Lokalguidene kommer for det meste fra det landet du reiser i og har lang erfaring i guideyrket. På de individuelle reisene er det ikke norsk eller svensk reiseleder med.
Hva gjør jeg hvis reisen ikke svarer til programmet?
Hvis du mot formodning opplever at det var uoverensstemmelse mellom program og reise etter hjemkomst, kan du rette en skriftlig henvendelse til Albatros Travel. Behandlingstiden på slike ærend er mellom 6 og 8 uker.
Kan jeg bruke Frequent Flyer-kortet mitt på reisene deres?
Hvilken valuta skal jeg ta med meg på reisen?
Har du flere spørsmål om veksling og valuta anbefaler vi at du kontakter banken din.
Blir reisen innstilt dersom det ikke er nok deltagere?
For at våre reiser skal kunne gjennomføres er det for det meste etkrav om minimum antall deltagere. Vi forbeholder oss derfor retten til å innstille en reise som resultat av for få bookinger. I så fall skjer dette 4–6 uker før avreisedatoen. Som det også framgår av våre reisevilkår punkt 13, samt loven om pakkereiser, kan vi som reisearrangører ikke holdes ansvarlige for eventuelle tap du har lidd som kunde som følge av den innstilte reisen. Vi er utelukkende forpliktet til å tilbakebetale reisens pris.