Spørsmål & svar

Her finner du svar på noen av de oftest stillede spørsmålene i forbindelse med Albatros-reiser

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrevet vårt og få nye reiser og gode tilbud direkte i innboksen din!

Når du mottar nyhetsbrevet vårt deltar du automatisk i en loddtrekning hver tredje måned om et reisegavekort på kr 20 000.

Kan jeg stole på de anmeldelsene jeg ser på Albatros Travels nettsider?

På mange av reisene våre kan du lese anmeldelser fra gjester som tidligere har vært avgårde på turen. Vi har valgt å vise anmeldelsene på nettsidene våre for å hjelpe fremtidige gjester med å velge den helt riktige reisen.

Som utgangspunkt viser vi alle de anmeldelsene gjestene våre sender inn. Anmeldelser vises uansett om de er positive eller negative. Vi samarbeider med det eksterne firmaet Bazaarvoice, som håndterer innsamlingen av anmeldelsene og visningen av dem på nettsidene våre. Firmaet er din garanti for anmeldelsenes gyldighet og for at det ikke på noe tidspunkt blir endret i en anmeldelse.

Vi forbeholder oss likevel retten til å fjerne en anmeldelse hvis den bryter med våre retningslinjer for anmeldelser. Det kan for eksempel være en anmeldelse som har en grov språkbruk eller omtaler en medreisende på en nedsettende eller fornærmende måte. En avvist anmeldelse vil allikevel telle med i den samlede bedømmelsen av reisen. Hvis anmeldelsen din blir avvist vil du alltid få beskjed om det og få mulighet til å skrive en ny. Det er viktig for oss å understreke at vi ikke avviser en anmeldelse bare fordi den er kritisk eller har en negativ tone.

Du kan være sikker på at alle anmeldelsene er skrevet av gjester som har deltatt på den spesifikke reisen. Alle våre gjester mottar en e-post og oppfordres til å skrive om reisen dagen etter de er kommet hjem.

Legg merke til at flyselskap, flyrute, hoteller, reiseleder og/eller reisens rute kan variere fra gang til gang, og dermed kan en reise som er anmeldt her være litt annerledes en den reisen du kan kjøpe nå.

Vi bruker naturligvis anmeldelsene internt til å forbedre reisene våre. Feedbacken fra våre mange erfarne gjester er en uvurderlig ressurs til å utvikle eksisterende og nye reiser.

Er Albatros Travel medlem av et reisegarantifond?
Ja, vi er medlemmer av det Danske Rejsegarantifondet som dekker norske kunder 100 prosent.
Kan jeg forlenge reisen min?

På mange av våre reiser kan du bli litt lenger! Du kan kjøpe en forlengelsespakke eller reise hjem senere. Husk å sørge for at reiseforsikringen din dekker hele reiseperioden.

Les mer om reiseforlengelser her.

Kan jeg bestille reisen min direkte på hjemmesiden?

Ja, du kan bestille reiser døgnet rundt. Når du har sendt bestillingen din til Albatros Travel, vil du motta en kvittering. Deretter sender vi deg en faktura på e-post innen to hverdager.

Hvis det skulle være problemer med bestillingen vil du bli oppringt av en salgskonsulent.

Får jeg en påminnelse om restbetalingen?
Nei, det sendes ut en faktura hvor det står hvilken dato depositumet skal betales og hvilken dato rest-betalingen skal betales.
Hvorfor ber Albatros om en passkopi?
Albatros ber om en kopi av fotosiden i passet for å kunne kontrollere at navnene er skrevet korrekt . I noen tilfeller behøver vi også informasjonen til vår kommunikasjon med hotell,  luftfartsselskap m m. Etter at reisen er gjennomført blir passkopien makulert. Du kan sende inn passkopien per post, e-mail eller fax.
Når får jeg avreisebrevet mitt?

Albatros Travel sender et avreisebrev på e-post omkring en uke før avreise. Vi sender avreisebrevet til den samme e-postadressen som fakturaen blir sendt til, altså den adressen du opplyser ved bestilling av reisen. Hvis du har opplyst en e-postadresse som du bruker på jobben må du huske å sjekke den i dagene opp til avreise, også selv om du er på ferie.

Hvis du ikke ønsker å motta avreisebrevet ditt på e-post kan du alltid opplyse oss om det. Da sender vi dokumentene i posten. Det samme gjelder hvis du ikke har en e-postadresse.

I avreisebrevet vil møtetidspunktet på flyplassen være angitt. Det er også vedlagt hotelliste og reisedokumenter.

Når får jeg flybillettene mine?
Albatros Travel sender flybillettene dine til deg på e-post en uke før avreise sammen med avreisebrevet. På flybilletten står det et referansenummer øverst i høyre hjørne. Det nummeret skal du bruke når du sjekker inn på flyplassen. Du skal ha med deg flybillettene på hele reisen.
Kan jeg fritt velge sete på flyet?
Albatros Travel forsøker alltid å plassere deg og dine medreisende ved siden av hverandre. Men mange flyselskap plasserer kundene sine selv. Man kan komme med ønsker i denne forbindelse, men vi kan desverre ikke garantere at du får en bestemt plass.
Hvor mye bagasje kan jeg ha med meg?
Den alminnelige vekt på bagasje er 20 kilo innsjekket bagasje og 5 kilo håndbagasje. Men dette kan variere fra flyselskap til flyselskap. På de mindre innenriksfly i Afrika kan man kun ha med seg 15 kilo i innsjekket bagasje.
Må jeg ha adresselapp på bagasjen og håndbagasjen?
Albatros Travel anbefaler at du fester adressemerker på bagasjen din.
Hva slags klær skal jeg ha med?
Det aller viktigste på reisen er at du har bekvemme sko, joggesko eller sportssandaler er gode å ha. Hvis du besøker religiøse monumenter som kirker, templer og moskeer og lignende, bør du dekke skuldre og knær. Det er også en god ide å ha med en ekstra genser eller lett vindjakke da det ofte kan være litt kjøligere tidlig om morgenen eller om kvelden. Mange velger også å medbringe pent tøy til aftenbruk.
Hvordan fungerer en avbestillingsforsikring?
Avbestillingsforsikringen trer i kraft fra det øyeblikk du betaler depositum og gjelder frem til avreisedagen. Den gjelder hvis du skulle bli akutt syk eller hvis det oppstår dødsfall i nærmeste familie. Når du har betalt depositum kan du ikke annullere avbestillingsforsikringen og du kan heller ikke kjøpe en. Du kan bestille Gouda avbestillingsforsikring gjennom Albatros Travel.
Hvordan fungerer en reiseforsikring?
Reiseforsikringen gir deg beskyttelse fra reisens start slutt. En reiseforsikring skal tegnes senest før avreisedagen for å være gyldig. Det er viktig at du har en reiseforsikring under reisen. Du kan bestille Gouda reiseforsikring gjennom Albatros Travel.
Hva kan jeg ha med i håndbagasjen?
Det er særlige restriksjoner på hva man kan ha i håndbagasjen. Siden 2006 er det ikke lengre lov å ha større mengder væske, krem eller gele i håndbagasjen. Slike væsker må være i små forpakninger på max 100 ml. hver. Flasker, krukker , tuber osv. må legges i en gjennomsiktig 1-liters plastpose.
Hvordan tar jeg med medisin på reisen?
Vi anbefaler at du tar med eventuell medisin i original innpakning, da all tekst da er på latin. Husk å pakke all livsnødvendig medisin i håndbagasjen i tilfelle den innsjekkede bagasje skulle bli forsinket. Og hvis det er snakk om flytende medisin bør du ha med resept/brev fra legen din.
Hvilke vaksinasjoner trenger jeg?
I god tid før reisen bør du kontakte en vaksinasjons- eller infeksjonsklinikk. Der kan du få en individuell vaksinasjonsveiledning med utgangspunkt i reisen (reisemål, lengde på reisen, reisens art) og deg selv (tidligere vaksinasjoner, eventuelle sykdommer og allergier).
Hvilken standard er det på hotellene?
Albatros Travel benytter mellomklassehotell og på visse reiser 5-tjerners hotell. Hotellstandarden kan variere litt fra land til land. Du får alltid eget hotellrom med toalett og en eller annen form for klimaanlegg  dvs. aircondition eller vifte.
Hvordan betaler jeg reisen min?

Du kan betale reisen via nettsiden vår under ”betaling”. Her kan du bruke flere forskjellige kredittkort/betalingskort.

Når du betaler på nettsiden mottar du kvittering på e-post.

Betaler du med girokort får du ikke en kvittering fra Albatros Travel. Hvis Albators Travel mot forventning blir nødt til å annullere reisen vil et eventuelt kredittkortgebyr ikke bli refundert.

Er driks inkludert i reisens pris?

På de fleste Albatrosreiser er driks ikke inkludert i prisen for reisen. Det er på grunn av at tradisjonen med å gi driks er avhengig av det enkelte reisemålets kultur og normer, og at det er frivillig om man ønsker å gi driks.

I våre reisers programmer anbefaler vi et beløp som burde dekke driks for hele reisen. Trenger du veiledning om driks underveis på de av våre reiser som er med Albatros-reiseleder, kan du alltid be reiselederen om hjelp. Det kan også bli avtalt at reiselederen samler inn alle deltakernes bidrag til driks og deler dem ut underveis. Dette er naturligvis også frivillig.

Historien om driks
Skikken med å gi driks stammer fra England. På 1600-taller begynte overnattingsgjester i private hjem å legge igjen noen mynter til vertens personale. Snart begynte også mange å gi driks i Londons kaffehus, pubber og restauranter, og tradisjonen spredte seg til resten av verden. «Tip», det engelske ordet for driks, er etter sigende en forkortelse av ordene «to insure promptitude» – altså å sørge for at man blir ekspedert fort.

I USA var man lenge motstandere av den europeiske drikskulturen. Man mente at skikken med driks bidro til å skape en tjenende klasse og derfor var uforenlig med demokratiske verdier. Ironisk nok er nettopp USA i dag det landet i verden som har den mest inngrodde drikskulturen. Her er mange ansattes lønn utgjort kun av den driksen de mottar.

Når vi reiser møter vi forskjellige mennesker underveis som forventer å få driks. Det kan være bussjåfører, hotell- eller skipspersonale og lokalguider. Visse steder er tradisjonen med å gi driks så inngrodd at det kan føles som om man betaler hele den ansattes lønn. Alle de selskapene Albatros samarbeider med betaler sine ansatte en rettferdig og lokalt tilpasset lønn. Driks er et supplement som de ansatte selvfølgelig påskjønner.

Hvordan søker jeg om innreisetillatelse til USA?
Innreisetillatelse til USA kalles for ESTA og fylles ut på forhånd på internettet. Dette er fort gjort og du behøver bare å fylle ut i feltene markert med en rød stjerne. Når formularet er utfylt, skriver du ut en kopi som du tar med deg på reisen. Les mer: https://esta.cbp.dhs.gov/esta
Hvordan søker jeg om visum til India?
Du kan søke om visum selv hos den indiske ambassaden eller benytte deg av Visumservice, som ordner søknadsprosessen for deg. Les mer her: http://albatros-travel.no/reisemaal/asia/india/visum
Hvem er reiseleder på gruppereisene?

På våre gruppereiser benytter vi oss av norske og svenske reiseledere. Dette oppgis i prisinformasjonen på hver enkelt reise. De fleste av dem jobber som frilansere. Blant annet av den grunn kan vi ikke gi ut reiselederens private telefonnummer. Mange av våre reiseledere bor i utlandet og er ikke alltid med på flyet fra Norge. I stedet møter de gruppen ved ankomst.

Enkelte reiser har ikke norsk eller svensk reiseleder. Dette vil alltid tydelig fremgå av reisens program.

Hvem er våre guider på de individuelle reisene?

På våre individuelle reiser benytter vi oss av engelsktalende lokalguider. Lokalguidene kommer for det meste fra det landet du reiser i og har lang erfaring i guideyrket. På de individuelle reisene er det ikke norsk eller svensk reiseleder med.

Hva gjør jeg hvis reisen ikke svarer til programmet?
Det er svært viktig at du omgående retter en henvendelse til reiselederen eller vår representant/lokalguide på stedet, hvis du underveis på reisen opplever uoverensstemmelser i forhold til reiseprogrammet. På den måten blir eventuelle feil og mangler tatt i oppkjøpet og tilpasset, slik at du som reisedeltager får det optimale ut av reisen din.
Hvis du mot formodning opplever at det var uoverensstemmelse mellom program og reise etter hjemkomst, kan du rette en skriftlig henvendelse til Albatros Travel. Behandlingstiden på slike ærend er mellom 6 og 8 uker.
Kan jeg bruke Frequent Flyer-kortet mitt på reisene deres?
Ja, det kan du. Tenk på at du skal vise fram kortet når du sjekker inn for at det skal bli registrert. Dette gjelder også for tilsvarende kort fra rederier hvis du skal på cruise.
Hvilken valuta skal jeg ta med meg på reisen?
Vi har samlet en rekke fakta og praktisk informasjon om de fleste av våre reisemål. Her kan du blant annet finne valutaopplysninger. Du finner informasjonen om de enkelte landene på nettsidene våre under punktet Reisemål.
Har du flere spørsmål om veksling og valuta anbefaler vi at du kontakter banken din.
Blir reisen innstilt dersom det ikke er nok deltagere?

For at våre reiser skal kunne gjennomføres er det for det meste etkrav om minimum antall deltagere. Vi forbeholder oss derfor retten til å innstille en reise som resultat av for få bookinger. I så fall skjer dette 4–6 uker før avreisedatoen. Som det også framgår av våre reisevilkår punkt 13, samt loven om pakkereiser, kan vi som reisearrangører ikke holdes ansvarlige for eventuelle tap du har lidd som kunde som følge av den innstilte reisen. Vi er utelukkende forpliktet til å tilbakebetale reisens pris.

Fikk du ikke svar på det du lurte på?
Du er alltid velkommen til å skrive en e-post til oss eller ringe vår kundeserviceavdeling dersom du ikke fant svar på det du lurte på.