Albatros' store tokt til Antarktis

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Ekte cruiseekspedisjon med Albatros Travels eget skip, Ocean Atlantic

Albatros har gjennomført mange cruisereiser og ekspedisjoner til Antarktis i den sørlige halvkulens sommer. Her preger det stabile været de ellers så barske kystene, og seler, pingviner og sjøfugler er aktive og arbeider hardt for å føre slekten videre før isen igjen isolerer hele kontinentet.

På denne spesialreisen med Albatros’ eget skip Ocean Atlantic, som passer perfekt til farvannet ved Antarktis, kombinerer vi den relativt komfortable cruisereisen med ekspedisjonsreisens fantastiske landstigninger på jordens sørligste kontinent. Vi går i land på South Shetland-øyene og på selve den Antarktiske halvøya. Ofte blir havflaten brutt av hvalenes karakteristiske blåst, og kort etter ser man knølhvalens brokete halefinne komme opp av vannet.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Engelsktalende ekspedisjonsteam

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Argentinske peso

Dagsprogram 14 dager
Dag 1
Avreise Oslo
Dag 2
Buenos Aires
Dag 3
Buenos Aires–Ushuaia
Dag 4–5
På vei til Antarktis. Drakestredet
Dag 6–7
Sør-Shetlandsøyene
Dag 8–9
Antarktishalvøya
Dag 10–11
Drakestredet
Dag 12
Ushuaia. Fly til Buenos Aires
Dag 13
Hjemreise Buenos Aires – Oslo
Dag 14
Hjemkomst til Oslo

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise Oslo
Fly fra Oslo til Buenos Aires.
Dag 2
Buenos Aires
Byrundtur i det fargerike Buenos Aires

Ankomst om morgenen og transport til et godt hotell i sentrum av byen. Om ettermiddagen er det byrundtur i det elegante og historiske Buenos Aires, som av mange blir betraktet som “Sør-Amerikas Paris”. Turen varer omkring tre timer om omfatter de mest interessante severdighetene i Buenos Aires.

Vi begynner på Plaza de Mayo (Maiplassen), der man for alvor kan føle historiens vingesus. For enden av torget troner presidentpalasset, som ikke uten grunn blir kalt Casa Rosada, det lyserøde huset, for murverket har en markant lyserød farge. Det var fra balkongen her i presidentpalasset at Eva Perón – på folkemunne bare kjent som Evita – holdt tale til sine trofaste støtter blant landets mange fattige. Det var også her på Plaza de Mayo at en gruppe mødre til forsvunne barn og unge under den argentinske militærjuntaen, kjent som “Las Madres de Plaza de Mayo”, i årene 1977–2006 fast møttes én gang om uken og demonstrerte for å få frem sannheten om sine forsvunne kjære.

Vi besøker også byens mest fargestrålende og sjarmerende bydel, La Boca, som til og med er et av byens eldste kvarterer. På 1800-tallet ble La Boca hjemsted for tusener av italienske og spanske immigranter som søkte lykken i den argentinske hovedstaden. Gaten El Caminito er kjent for sine fargestrålende hus, og det er også her i arbeiderkvarteret La Boca at sportsklubben Boca Juniors holder til. Selv om en lang rekke markante argentinske fotballspillere gjennom årene har spilt for klubben, er det mer enn noen den nasjonale fotballhelten Diego Maradona som har gjort klubben kjent verden over.

I bydelen Palermo – byens grønne pustehull – nyter vi de vakre, storslåtte parkanleggene og minnesmerkene som gir oss innblikk i landets brokete historie. Vi fortsetter til bydelen Recoleta, som er et av byens mest fasjonable områder med elegante, franskinspirerte hus. Det er også i Recoleta vi finner den pompøse kirkegården med gravsteder for alle byens fornemme familier, inklusive Evita Perón, som ligger begravet på et familiegravsted under navnet Duarte.

Om kvelden byr vi på velkomstmiddag og smaker på de lokale vinene.

Dag 3
Buenos Aires–Ushuaia
Argentina kaller Ushuaia »Verdens sørligste by«

Vi flyr om morgenen mot sør over Pampas og Patagonia til Ushuaia, som Argentina markedsfører som »Verdens sørligste by«. Det stemmer sikkert, for selv om også chilenerne gjør krav på samme betegnelse for de små bebyggelsene de har med sørligere beliggenhet, kan de neppe gjøre krav på bystatus. Ushuaia har ekspandert en del i de senere år, og byen har nå ca. 57 000 beboere. Naturen her minner om Nord-Norge, med snødekte fjelltopper og bratte fjellsider som forsvinner ned i det iskalde oseanet. Vi får en kort byrundtur i Ushuaia før vi kjører til havnen for å gå om bord på skipet vårt, Ocean Atlantic.

Dag 4–5
På vei til Antarktis. Drakestredet
Albatross
Skipet har i løpet av natten gått gjennom Beaglekanalen ut i Drakestredet. Beaglekanalen er på denne årstiden usedvanlig vakker, når solen glimter i de sju enorme isbreene som velter ut i havet sammen med kaskader av smeltevann. Det vakre islandskapet blir brutt av de forunderlige forvridde sørbøkene, som har tilpasset seg det sørlige Patagonias klima. I Drakestredet møtes det kalde vannet fra Antarktis og det varme atlanterhavsvannet. Havet er utrolig næringsrikt, og i farvannet er det mulig å se forskjellige typer av hvaler, som eksempelvis spekkhogger og sørkaper, sammen med delfiner. Her er store fuglemengder, ikke minst flere albatrossarter: vandrealbatross, kongealbatross, svartbrynalbatross og sotalbatross. Dessuten kjempestormfugl, stormsvaler og andre sjøfugler. Drakestredet var tidligere den forjettede porten mellom det kjente og det ukjente – den uoverstigelige barrieren der man møter de første isfjellene. Det er et av verdens mest urolige farvann, med hyppige stormer og høye bølger. Dagen igjennom kan vi fra broen nyte den friske vinden, sjøfuglene og kanskje hvalgrupper. Det beste stedet å iaktta de store sjøfuglene er bakerst, der fuglene følger skipets akterstevn og utnytter vindforskjellene fra le til luvart.
Dag 6–7
Sør-Shetlandsøyene
Landgang på Sør-Shetlandsøyene

Programmet for de neste dagene avhenger av mange faktorer, og det vil alltid være ekspedisjonslederen som hver dag i samarbeid med kapteinen legger opp den endelige ruten og avgjør hvor vi skal gå i land. Ruten kan komme til å se ut som nedenstående: Vår første dag i Antarktis kunne meget vel være en landstigning på Sør-Shetlandsøyene ved Hannah Point. Som så mange av våre andre landingssteder er det pingvinkolonier på Hannah Point, spesielt bøylepingvin og ringpingvin. Her sent på sommeren holder ungene på å vokse seg til, og de undersøker sine omgivelser utenfor reirene. Det er god sjanse til å møte elefantseler som hviler seg på stranden.

Vi fortsetter sørover mot Deception Island. Om mulig går vi i land ved Bailey Head på yttersiden av øya, som er en hul, slumrende vulkankjegle. Været og især vinden er en avgjørende faktor og er bestemmende for hvor man kan gå i land. Alle landstigninger skjer fra gummibåter, fortrinnsvis direkte på stranden, og vi er derfor avhengige av hvor nært skipet kan gå mot land, og hvor høy brenningen er. Er det høy brenning et sted kan vi kanskje finne en annen landingsplass. Deception Island har en enorm koloni av ringpingviner omgitt av storjoer og slirenebb. Gode vandrere kan gå over kanten på vulkankrateret (en tur på et par timer), og man kan komme rett inn i kjempevulkanen. Kjeglen åpner seg ut mot havet og danner en naturlig havn, der det tidligere var en mye brukt hvalfangerstasjon. Fra den slumrende vulkanens dype indre strømmer behagelige varme kilder, og det gjør det mulig å bade. På turen er det gode muligheter til å se mange spennende fugler som flekkpetrell, sørhavsterne, taremåke, slirenebb, storjo og sørjo, wilsonstormsvale m.fl. I mellomtiden går skipet inn gjennom den smale åpningen som kalles Neptuns Belg.

Dag 8–9
Antarktishalvøya
Tid til å oppleve og utforske det 7. kontinentet!

Videre sørover kommer skipet frem mot fastlandet på Antarktishalvøya. En landstigning kunne eventuelt være på den lille bratte Cuverville-øya, der vi ofte finner antarktisk pelssel, weddellsel og leopardsel mellom isflak i det storslåtte landskapet med gråbrune klipper og breer. Der er også kolonier av bøylepingviner og et rikt fugleliv, som bl.a. omfatter sørhavsterne og rødnebbterne (som er langt hjemmefra, siden den hekker i Arktis). Skipet seiler inn i det spektakulære Gerlachestredet mellom halvøya og Anvers Island, der det ofte kan observeres knølhvaler. Kanalen ble første gang navigert av den belgiske polarforskeren Adrien de Gerlache i 1888 om bord på S/S Belgica. For enden av kanalen ligger Port Lockroy, den første permanente engelske stasjonen på Sørpollandet. Hytta ble renovert i 1996, og den er om sommeren bemannet av tre personer. Der er store kolonier av blant annet adeliepingviner og den vakre antarktisskarven.

Vi fortsetter ned langs halvøya til Half Moon Island og Paradise Bay, og underveis konfererer vi med andre skip i området, vitenskapelige stasjoner og barometret, men noen av de beste landingsplassene er voldsomt eksponert av havet, og det er jo der vi helst vil inn. Vi ser etter all sannsynlighet weddellseler, krabbeeterseler og pelsseler flere steder, og med litt hell også en leopardsel. Landstigningen skjer som nevnt fra store, sikre gummibåter (zodiac-båter), og man vil oppleve at vi i mange tilfeller er nødt til å gå en omvei utenom seler og pingviner, som er fortrolige med fredelige tilskuere. Vi passerer storslåtte landskaper, der vi krysser mellom isflak og kalvende isfjell. Vi vil etter all sannsynlighet komme i land ved kolonier av de tre typiske små pingvinene: Ring-, bøyle- og adeliepingvin, som oftest finnes i selskap med andre arter. På dette tidspunktet er ungene så store at de snart kan klare seg selv gjennom den snarlig kommende vinteren.

Fuglelivet består fortrinnsvis av storjo, terner, taremåker, antarktisskarv, sørkjempepetrell, slirenebb og antarktispetrell, mens de store albatrossene holder seg på avstand av land. Vi besøker også en eller flere forskningsstasjoner, og elefantseler på Deception Island, som ligger langs ruten. Vi er spesielt interessert i stasjonen i Paradisbukta, der programmet kan by på et zodiac-cruise mellom enorme loddrette isvegger og store isflak med avslappede seler. Naturens storhet med det voldsomme islandskapet er i seg selv et av reisens høydepunkter, og forhåpentligvis får vi lov til å oppleve den fantastiske fargeorgien når været skifter og når solen vandrer over en skyfri himmel. Vi seiler gjennom Lemairekanalen, et av de vakreste stedene langs Antarktishalvøya, der høye klipper reiser seg loddrett opp av oftest helt blankt vann, og utallige breer kalver. Vi kommer frem til Petermann Island, der det er en stor skarvkoloni og adeliepingviner.

 På toktet nordover passerer vi gjennom Neumayerkanalen og Gerlachestredet og når frem til Melchiorøyene, der vi håper å kunne besøke den argentinske basen La Base Melchior.  En vakker avslutning på en uforglemmelig tur, før skipet igjen beveger seg ut i Drakestredet.

Dag 10–11
Drakestredet
Vi forlater “Det hvite kontinentet” og stevner ut i Drakestredet

Med stevnen mot nord stikker Ocean Atlantic ut i Drakestredet, oppkalt etter den engelske sjøfareren Sir Francis Drake. For britene var han en helt, men for spanierne en fæl sjørøver fordi han gjorde livet surt for de spanske sølvtransportene fra den nye verden. Skipet har forlatt “Det hvite kontinentet” og går tilbake gjennom et av klodens mest stormfulle områder. Hvis været tillater det, passerer vi Kapp Horn ganske nær, og deretter går vi inn i Beaglekanalen, som er oppkalt etter Darwins berømte skip på toktet til bl.a. Galapagosøyene. Er man tidlig oppe om morgenen, kan man følge innseilingen. Som regel følger delfinene baugen på skipet, og på de små øyene i kanalen ligger hundrevis av pelsseler omgitt av magellanskarv og taremåker.

Dag 12
Ushuaia. Fly til Buenos Aires

Landgang i Ushuaia om morgenen. Vel framme drar vi på utflukt til Tierra del Fuego nasjonalpark, som ligger i det argentinske Ildlandet, og som byr på en fantastisk og dramatisk natur med fossefall, isbreer, fjell og store skogområder. Parken huser 20 pattedyrarter og 90 fuglearter, og er vi heldige møter vi guanacoen, som er nært beslektet med lamaen.

Midt på ettermiddagen er det avreise mot Buenos Aires, og etter ca. 5 timers flyging over Patagonias sletter lander vi igjen i Buenos Aires’ innenrikslufthavn Jorge Newbery. Innkvartering på samme hotell som på utreisen.

Dag 13
Hjemreise Buenos Aires – Oslo

Transport til Buenos Aires’ internasjonale lufthavn. Derfra flyr vi tilbake til Europa og Oslo med en mellomlanding underveis.

Dag 14
Hjemkomst til Oslo
Ankomst til Oslo.

Kajakkturer ved Sydpollandet

Opplev den antarktiske kystlinjen fra kajakk. Stillheten og naturens skjønnhet blir for alvor understreket når vi langsomt glir gjennom vannet og møter majestetiske isfjell, pingviner og seler. Er vi heldige, svømmer hvaler også rundt kajakkene. I pakken inngår flere turer og de selges derfor som en hel pakke. Vi er ytterst avhengige av været i Antarktis, og da sikkerheten er i høysetet, vil det bli vurdert på daglig basis om det er sikkert å sjøsette kajakkene eller ei. Kajakkteamet vårt vil i alle fall forsøke å få til så mange turer som mulig i løpet av reisen. Der er begrenset antall kajakker på denne ekspedisjonen til Antarktis, og det kreves erfaring med kajakkpadling. På kajakkturene vil det være med en kajakkekspert og en ekstra sikkerhetsguide i zodiac-båt i nærheten. Det gjør det mulig å komme sikkert tilbake til skipet hvis været skulle endre seg.

Det vil maksimalt være plass til 14 gjester. Alt utstyr, guider og instruksjon stilles til rådighet av Albatros og er inkludert i pakkens pris.

Pris per person: kr 5 998, –

Truger og vandring på Sydpollandet

Opplev det 7. kontinentet på samme måte som de store oppdagelsesreisende gjorde det. Vi vandrer til nøye utvalgte naturskjønne steder, som ellers ikke er tilgjengelige, og får samtidig mulighet til å fotografere landskaper og dramatiske scenerier. Der snøen blir for dyp, tar vi på oss truger og evt. skistaver og går over snøen. Turekspertene våre vil sammen med ekspedisjonslederen velge ruter som gir en spennende og annerledes opplevelse. Truger og staver stilles til rådighet av Albatros.

Pris per person: kr 1 398, –

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar

• Tillegg for innvendig enkeltlugar kat. E: kr. 22.998,-

• Tillegg for utvendig enkeltlugar med koøye kat. D: kr. 55.998,-

Tillegg for enkeltrom
• Tillegg for enkeltrom i Buenos Aires: kr. 1.548,-
Tillegg for oppgradering av lugar

Les mer om lugartypene under Praktiske opplysninger.

  • Tillegg for utvendig lugar med koøye kat. D: kr. 1.998,- pr. person
  • Tillegg for utvendig lugar kat. C: kr. 6.998,- pr. person
  • Tillegg for utvendig lugar med begrenset utsikt kat. B: kr. 9.998,- pr. person
  • Tillegg for utvendig lugarkat. A: kr. 13.998,- pr. person
  • Tillegg for Premium Suite: kr. 22.998,- pr. person
Prisen inkluderer
  • Engelsktalende ekspedisjonsleder ombord på skipet
  • Engelsktalende foredragshoder ombord
  • Fly Oslo–Buenos Aires t/r
  • Fly Buenos Aires–Ushuaia t/r
  • Transport og utflukter ifølge program
  • 2 overnattinger i delt dobbeltrom på sentralt beliggende hotell i Buenos Aires
  • 9 netters cruise med Ocean Atlantic i delt dobbeltrom
  • Halvdags sightseeing i Buenos Aires
  • Velkomst- og avskjedsmiddag i Buenos Aires
  • Informasjonsmøter og foredrag ombord
  • Helpensjon, kaffe og te ombord på skipet
  • Alle zodiacturer og utflukter på cruiset. Kajakkutflukt kan kjøpes separat.
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom/enkeltlugar og oppgradering av lugarkategori
  • Driks, beregn ca. 14 USD / dag.
  • Drikkevarer  (bortsett fra kaffe og te om bord på skipet)
  • Øvrige måltider
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer“
Opplev mer

Kajakkturer ved Sydpollandet kr 5.998,-

Truger og vandring på Sydpollandet kr 1.398,-

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ekspedisjonscruisekonseptet

Albatros har gjennom flere år utviklet en cruiseform som er særlig egnet til polare forhold. Is i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark gjør at reisene må bli av mer ekspedisjonslignende karakter – ideelt hvis man er på jakt etter den unike reiseopplevelsen. Dette er en eksklusiv naturreise, som skiller seg ut fra tradisjonelle cruisereiser. De relativt få deltakerne betyr at reisen føles mer som en gruppereise der alle kan delta i landstigninger, besøk på forskningsstasjoner, ekskursjoner, foredrag og hvalsafari samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller spesielle krav til deltakerne. Men det forutsettes at man er frisk og førlig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Man bør være oppmerksom på at reisen skiller seg ut fra vanlige turistreiser i og med at vi ikke har samme muligheter til å planlegge reisen i detalj. Mange elementer er uforutsigelige, og ruten bestemmes i vid utstrekning av vind, vær, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle målet, men den vil med sikkerhet bli endret, selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og strålende solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med skipets kaptein opp rute og dagsprogram underveis, og vil derved sikre det størst mulige utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Går man eksempelvis plutselig rett gjennom en flokk hvaler, kan dagsprogrammet meget vel bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er cruise og landstigninger i de medbrakte gummibåtene av zodiactypen, som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, langs brefronter og på hvalsafari. Skipet er forsynt med en utvendig senketrapp (leider), og derfra kommer vi om bord i gummibåtene, som er forsynt med en kraftig motor. Skipet går så tett som mulig innpå severdigheter, breer og fuglefjell, og deretter stiger vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller krysse rundt mellom hvaler, seler, isfjell eller fugleøyer. Det er forholdsvis lett for alle med full førlighet, men kan være et problem for handicappede. Og så kan det for øvrig også være en ganske kald og våt fornøyelse. Det står enhver fritt å bli om bord på skipet, som er utstyrt med et lite bibliotek. Når vi bruker ordet ekspedisjon, skal det tas helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi den pågjeldende reisens forløp i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelsen er en grov skisse eller ønsketenkning, som med stor sikkerhet vil bli endret.

Om skipet

Ocean Atlantic er bygd i Polen i 1985 og er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet ved Antarktis! Med en isklassifisering 1B, som muliggjør bryting av opptil 50 cm nyis, manøvreringsdyktighet, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til blant de sterkeste skip som opererer i polarområdene. Skipet er blitt nyrenovert i 2017, og med en lengde på 140 meter og bredde på 21 meter er det rikelig med plass på de mange dekkene, med flere foredragssaler, bar og observasjonsplattformer. Restauranten serverer 4-stjerners internasjonalt kjøkken, og der er naturligvis full forpleining underveis. De brede vinduene på Erickson-dekket gir mulighet til å nyte de smale, isfylte fjordene med bratte fjellvegger og brefronter som speiler seg i vannflaten. Skipet har plass til godt og vel 198 passasjerer, alle innkvartert i utvendige lugarer med eget bad og toalett. Der vil dessuten være enkelte innvendige lugarer, likeledes med eget bad og toalett. Alle landstigninger foregår samlet fra skipets 20 zodiac-gummibåter.

Lugarer

Ocean Atlantic er innredet med seks lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2

2-roms suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romslig bad.

Suitene ligger på Marco Polo dekk 5.

Panorama Window Suite 19-24 m2 – Cat. A

Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og stort vindu.

Suitene ligger på Marco Polo dekk 5.

Panorama Window Cabin 20-23 m2 – Cat. B

Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og vindu med begrenset utsyn.

Lugarene ligger på Magellan dekk 8.

Standard Cabin Window 12-13 m2 – Cat. C

Dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og vindu.

Lugarene ligger på Marco Polo dekk 5.

Standard Cabin Window 11-12 m2 – Cat. D

Dobbeltseng eller to enkeltsenger, lysventil og bad.

Lugarene ligger på Columbus dekk 4.

Standard Cabin 11-12 m2 – Cat. E

Innvendig lugar med dobbeltseng eller to enkeltsenger og bad.

Lugarene ligger på Columbus dekk 4.

Klima

I Antarktis er klimaet svært omskiftelig – det ene øyeblikk kan det være strålende solskinn, og det neste øyeblikk voldsom snøstorm. Middeltemperaturen for november–mars er -5 til +5 grader. Mer eller mindre sterke vinder kan forekomme, og det betyr at man må være forberedt på en del sjøgang. I reiseperioden er det ofte fint vær med høy, blå himmel, men det er som kjent vanskelig å spå om været.

I Ushuaia og sørligere på Tierra del Fuego/Ildlandet ligger temperaturene typisk mellom 10 og 20 grader. Også her kan det blåse (svært) frisk vind. I Buenos Aires er det til gjengjeld svært varmt, med en middeltemperatur på 25–35 grader.

Visum

Ingen visakrav for norske statsborgere. Ikke-norske statsborgere bør kontakte kontoret eller de respektive ambassadene. Etter internasjonal overenskomst er det blitt innført besøkstillatelse til Antarktis. Tillatelsen gis av de argentinske myndighetene, og eneste krav er at man er blitt gjort kjent med bestemmelsene for besøk på Antarktis, og at man har skrevet under på å ville følge disse. Senere på skipet vil det bli gitt nærmere informasjon om dette.

Pass

Gyldig pass må tas med på reisen. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise fra Argentina. Viktig: Det navnet som opplyses ved bestilling av reisen må stå nøyaktig som navnet i passet. ALBATROS TRAVEL TRENGER EN KOPI AV GYLDIG PASS 14 DAGER ETTER RESERVASJON.

Valuta

Den argentinske valutaen heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Pesoen var tidligere bundet til dollaren, men er nå fristilt, og det har medført store prisfall på stort sett alt i Argentina. Om bord på skipet er euro standardvaluta.

Drikkepenger

Drikkepenger til skipets besetning og lokale guider på landarrangementene inngår ikke i reisens pris. Besetningen på fartøyet vil gjøre alt for at vi skal føle oss velkomne og få det størst mulige utbyttet av turen. De forventer derfor en form for drikkepenger, typisk 14 USD pr. deltaker pr. dag, gjerne i kontanter.

Mat og drikkevarer

Om bord på skipet er helpensjon inkludert. Alle måltider serveres i skipets restaurant. Kokkene vil gjøre sitt beste for å oppfylle spesielle diettkrav (bes opplyst på påmeldingsblanketten), men det gis ingen garantier.

Bagasje

Begrenset av flyselskapets restriksjoner på innenriksstrekningene: 1 kolli à max 20 kg. Forsøk å begrense mengden av bagasje, siden der ikke er stor plass i lugarene. Bagasje kan etterlates til oppbevaring på hotellet i Buenos Aires. Fartøyets besetning hjelper med å bære bagasjen om bord. Det skal alltid stå tydelig navn og adresse på all bagasje, og du vil før avreise motta et spesielt navnemerke som må settes på bagasjen slik at personalet raskt kan identifisere kofferten og bære den til riktig lugar. Husk å skrive på lugarnummeret ditt. Det anbefales at man også legger en lapp med navn og adresse øverst i kofferten, da den utvendige merkingen kan falle av.

Tidsforskjell

Buenos Aires og Ushuaia er 4 timer etter norsk tid.

Elektrisitet

Strømstyrken om bord er 220V.
Før avreisen

Helseskjema

Da skipet utelukkende går i polare områder, stilles det krav om at deltakerne fremsender et helseskjema før avreise. Et slikt vil bli fremsendt ved påmelding.

Forsikring

Det kreves på denne reisen at deltakerne er dekket av reiseforsikring med bl.a. sykeledsagelse ved eventuell hjemtransport. En slik kan tegnes gjennom Albatros Travel/Gouda eller annet reiseforsikringsselskap. Se det utleverte helseskjemaet.

Veiledning for besøkende til Antarktis

La Antarktis forbli jomfruelig

I 1991 vedtok Antarktistraktatens land en protokoll om miljøbeskyttelse. I dette ble hele kontinentet definert som naturreservat. Sørpollandet er det største villmarksområdet på jorden, og det er ennå stort sett uberørt. Hittil er det ikke blitt påvirket nevneverdig av menneskets mer eller mindre heldige aktiviteter. Hjelp til med til å bevare det slik!

  • Kast ikke fra deg avfall, hverken på land eller i havet. Heller ikke sigarettstumper.
  • Skad ikke bygninger, det være seg bebodde eller historiske bygninger.
  • Hold minst 5 meters avstand til fugler og minst 15 meters avstand til seler. Husk at plutselige, voldsomme bevegelser skremmer og stresser dem, så beveg deg alltid langsomt og rolig. Forstyrr dem ikke; det er jo hjemmet deres. Den antarktiske sommeren er kort, så fuglene og dyrene har veldig kort tid til å pare seg, bygge reir, ruge, klekke, føde, mate avkommet osv. Kommer du for tett innpå dyrene, risikerer du å være den som ødela deres forplantning det året. Gå aldri så tett innpå dyrene at de begynner å endre atferd, især ikke i rugetiden og når ungene er helt små. Dyrene/fuglene må naturligvis hverken fores eller berøres.
  • Hold lydnivået på et minimum for ikke å forstyrre dyrelivet, eventuelle beboere eller andre besøkende.
  • Matvarer må under ingen omstendigheter tas med på land.
  • Følg de anvisningene som ekspedisjonslederen gir ved hver enkelt landgang. Sørg alltid for å ha gruppen innen synsvidde og husk at sikten plutselig kan bli veldig dårlig.
  • Fjern ingenting fra de stedene vi besøker – hverken planter, steiner, bein eller annet. Ikke ta med deg annet fra Antarktis enn bilder, og ikke etterlat annet enn fotspor!
  • Gå aldri på det stykket strand som er mellom vannkanten og seler/sjøløver som ligger på stranden. Dyrenes vei til havet skal alltid være fri.
  • Pass på plantene. Se deg for der du går. Tråkk ikke på plantene, heller ikke på mose eller lav.
  • Forstyrr ikke igangværende vitenskapelig forskning, installasjoner eller instrumenter i forbindelse med dette.
  • Vær forberedt på dårlig og svært skiftende vær. Sørg for at utstyret ditt og klærne dine kan leve opp til antarktiske forhold. Ha alltid i tankene at det antarktiske miljøet er ugjestfritt, uforutsigbart og potensielt farlig.
  • Kjenn dine begrensninger og sett alltid sikkerheten øverst.
Pakkeliste

Om bord

Påkledningen om bord på skipet er meget avslappet og i riktig “ekspedisjons-ånd”. Dette er ikke et luksuscruise i Karibia, der det kreves mørk dress og lang kjole. Vi vil sikkert se mange jeans og gensere.

Antarktis og Tierra del Fuego/Ildlandet

Husk at luft er et utmerket isolasjonsmateriale når den lukkes inne mellom flere lag tøy. Man har størst sjanse til å holde varmen med flere tynne lag klær enn med ett eller to lag tykt tøy. Dette gjør det også lettere å justere påkledningen etter værets skiftninger – og som nevnt tidligere skifter det ofte og brått. Reisende som driver med vintersport kan bruke sportsklær, men husk at man her er langt mindre aktiv enn når man står på ski og derfor vil ha behov for et tykkere mellomlag.

Votter, strømper og sokker

Mange foretrekker et par ullvanter inne i et par vannavvisende overtrekkshansker/votter, eventuelt med et gummidekke på innsiden; det gir et bedre grep på islagte flater. Fotografer foretrekker et par fine tynne hansker inne i et par tykke hansker eller votter, siden man på den måten kan unngå stivfrosne fingrer. Skihansker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker av ullfrotté eller polypropylen. Gjerne knestrømper, og heller to tynne par enn ett tykt par.

Gummistøvler

Høyskaftede gummistøvler er helt nødvendig å ha når man går i land. Ocean Atlantic har gode solide støvler til alle deltakere. Oppgi derfor skostørrelse ved bestilling av reisen! Selv om personalet som betjener gummibåtene hjelper til når man skal gå i land, så er det nesten uunngåelig at man innimellom må ut i den lave brenningen. I tillegg til at gummistøvlene holder vannet ute i forbindelse med landstigningen, er de lette å rengjøre etter et besøk i en pingvinkoloni, der man ofte vasser rundt i ekskrementer som kan ødelegge et par fine fjellstøvler.

Sko

Landgang er alltid med gummistøvler, men ta med deg et par hverdagssko med en god sklisikker såle for å ferdes utendørs på skipet.

Jakke

En pålitelig vind- og vanntett jakke med hette er svært viktig, kanskje faktisk det viktigste plagget på en antarktisreise. Jakken behøver ikke å være tykk. Mange antarktisreisende foretrekker å bruke en uforet jakke av Gore-Tex-typen med gensere (fleece) under.

På dette toktet vil dere motta en Albatros-jakke som dekker alle behov. Ytterligere informasjon om jakke og størrelser vil bli sendt ut før avreise.

Bukser

Vanntette overtrekksbukser er nødvendige – enten av Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Buksene skal være robuste og ikke altfor ubehagelige å gå i. I tillegg trenger du et par behagelige og varme bukser under overtrekksbuksene, og naturligvis et par lange underbukser, gjerne i ullfrotté. Det er ikke sikkert man får behov for så mye, men vær heller på den sikre siden.

Gensere

Ull er varmest – selv når det er vått. Fleece er nesten like varmt, men tørker raskere. Heller en tynn og en tykk genser enn én veldig tykk en.

Skjerf

Et godt skjerf eller en hals er nødvendig når det blåser.

Lue

Er absolutt nødvendig, for en svært stor del av varmetapet fra kroppen skjer fra hodet. Lua bør være vann- og vindtett og gå nedover ørene. Ta en god titt i skapet før du går ut og investerer i nytt utstyr. Det er ikke noen krav eller forventninger om at man må ha helt nye og moderne klær.

Annet utstyr

Solbriller
På Sørpollandet er UV-strålene betydelig sterkere enn vi er vant til. Solbriller av god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighet. Bruker du briller, bør du snakke med optikeren din – og ta med et ekstra par briller i reserve! Husk en solkrem med høy faktor.

Kikkert
Absolutt nødvendig hvis man gjerne vil se fugler og hvaler. Helst en av god kvalitet, gjerne med 8–10 gangers forstørrelse og en frontlinsediameter på minst 30 mm. Man må nok opp på over tusen kroner for en god kikkert.

Kamera  
Større kameraer bør oppbevares i en vanntett ryggsekk. Skuldervesker er tunge å drasse rundt på, og man må regne med skumsprøyt. Ta med rikelig med reservebatterier og film eller minnekort. En liten dagsryggsekk, helst med vanntett overflate, til personlige ting under fotturene. Tingene kan også legges i en plastpose i ryggsekken.

Vanntett ryggsekk og plastposer  
Ta med en vanntett ryggsekk. Plastposer er meget praktiske til å skille skittent og vått tøy fra rent og tørt.

Medisinveske

  • Plaster og kompresser
  • Våtservietter
  • Nesedråper
  • Lebepomade
  • Fuktighetskrem
  • Hodepinetabletter (helst febernedsettende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medisin
  • Sjøsykemiddel. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Konsulter din lege og prøv midlene før avreise for å vite hvordan de påvirker deg.

Bøker

Forvent ikke å finne engelskspråklige bøker i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skipet er det nok et lite bibliotek, men ikke noe salg av bøker. Det beste er å ta med relevant litteratur hjemmefra.                                                                                                          

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Forleng reisen

2 dager i Buenos Aires

Type Reiseforlengelse
Varighet 2 dager
Pris 4 898,–

Dag 13. Buenos Aires. Pampas, gauchoer og herlig ranchlunsj
I en radius av nesten 1000 kilometer fra Buenos Aires strekker den argentinske pampasen seg. Det store sletteområdet har i århundreder vært hjemstavn for de legendariske argentinske cowboyene, såkalte gauchoer. Og med den frodige landbrugsjorda og pampas-kveget, som typisk ender sine dager som noen av verdens møreste biffer, er pampasen nerven i den argentinske økonomien. På dagens utflukt går du i gauchoenes fotspor og setter kursen mod pampasen, der du skal besøke en estancia, som er en stor, argentinsk ranch. Her spiser du en tradisjonell asado-lunsj med lekkert, grillet kjøtt og empanadas – små halvmåneformede, fylte brød. På estanciaen får vi også se et folkloreshow med tradisjonell argentinsk musikk og dans. Etter en avslappende dag på gården vender du tilbake til Buenos Aires.

Overnatting i Buenos Aires.

Dag 14. Buenos Aires. Vinsmaking og tangoshow med middag
Det meste av dagen er til fri disposisjon i Buenos Aires. Sist på ettermiddagen er det prøvesmaking av de herlige argentinske vinene i selskap med en profesjonell sommelier, som deler sin viten med oss. Heretter nyder vi synet av et flott tangoshow, mens vi spiser kveldens middag. Kan man forestille seg mere perfekte rammer for en aften i tangoens tegn enn nettopp her i tangoens hjemby?

Overnatting i Buenos Aires.

Dag 15. Hjemreise

Dag 16. Ankomst

Bilder
Klikk på bildene for å se dem større
Hotell

På forlengelsen bruker vi 3-4* hoteller av god kvalitet og med beste beliggenhet i forhold til severdigheter

Pris
kr 4 898,– per person i delt dobbeltrom
kr 6 096,– per person i enkeltrom

Prisen inkluderer
  • 2 netters opphold med frokost i Buenos Aires på sentralt turistklassehotell
  • Utflukter ifølge program
  • Halvpensjon
  • Engelsktalende lokalguide

5 dager med Iguazú-fossen og Rio de Janeiro

Type Reiseforlengelse
Varighet 5 dager
Pris 15 998,–

Dag 13. Buenos Aires–Puerto Iguazú
Denne morgenen flyr du til Puerto Iguazú, som ligger i Argentina. Vi kjører over grensen til Brasili og fortsetter til den lille byen Foz do Iguaçú, der vi skal overnatte.

Dag 14. Iguazú-fossen på den argentinske siden
Dagen er satt av til å besøke den argentinske siden av fossen. Turen begynner ved besøkssenteret, der et lite tog transporterer deg nesten ut til den største fossen, Garganta del Diablo – ”Djevelens Gap”. Fra endestasjonen spaseres det langs gangbroer ut til den delen av fossen som er mest imponerende. Du fortsetter langs gangstier og gangbroer på den over tre kilometer lange og storslåtte turen rundt fossefallene. Skogene ved fossen har et enestående dyre- og planteliv med sjeldne orkideer, tallrike fuglearter og kjempefirfisler. Senere fortsetter turen på de veltilrettelagte stisystemene, der de imponerende fossefallene kan betraktes fra flere forskjellige vinkler.

Overnatting i Foz do Iguaçú.

Dag 15. Iguazú-fossen på den brasilianske siden og fly til Rio de Janeiro
Du skal i dag oppleve den brasilianske siden av fossefallene med utsikt over elva. Du begir deg ned til en gangbro som fører deg ut i midten av fossen med en fantastisk utsikt rett ned i ”Djevelens Gap”. Her forstøves vannet så kraftig at det er nødvendig å ha på seg regnfrakk. Lenger framme kan man være så heldig å møte de små, frekke nesebjørnene som holder til i området, mens man nyter utsikten til de ufattelig vakre fossefallene på den argentinske siden.

Over middag er det fly til Rio de Janeiro. I Brasil påstår man hardnakket at Gud brukte hele to av sine seks arbeidsdager på å skape Rio, og vakkert ligger byen da også til med sin enorme naturlige havn, grønne fjellsider, det store havet og de lange, hvide strendene. Rio er ubestridt en av de mest populære byene i verden – solen, sambaen, de vakre omgivelsene og en livsglad befolkning danner rammen for en enestående opplevelse.

Overnatting i Rio de Janeiro.

Dag 16. Rio de Janeiro. Corcovado-fjellet, Kristusstatuen og besøk i favela
Dagen starter ved Rio de Janeiros vartegn, det grønnkledde Corcovadofjellet med den berømte Kristusstatuen på toppen. Fjellet er godt 700 meter høyt, og her på toppen har du en imponerende utsikt over byen. Kristusstatuen er 30 meter høy og står på en 8 meter høy sokkel. Statuen er ikke bare blitt symbol på Rio og Brasil, men er også på listen over verdens nye vidundere.

Brasils favelaer (fattige bydeler) har eksistert siden slutten av 1800-tallet, da hjemløse soldater etablerte seg i utkanten af storbyene. De moderne favelaene ble til på 1970-tallet, da det var stor migrsjion fra landområdene til byene, og behovet for boliger steg massivt. 6% av befolkningen bor i favelaer, og i dag får du en unik innsikt i mange brasilianeres liv, når du besøker en av Brasils største favelaer, der en lokal guide viser oss rundt. Han vil blant annet fortelle om de sosiale og politiske forholdene, og vi blir tatt imot med åpne armer. Her er det forskjellige sosiale tiltak som skal styrke sammenholdet og øke livskvaliteten – for eksempel finner vi mange av Rios beste sambaskoler her.

Overnatting i Rio de Janeiro.

Dag 17. Rio de Janeiro. Sukkertoppen og hjemreise
Det venter oss en flott tur i kabelbanen opp på den store granittklippen Sukkertoppen, som kneiser vakkert over den store Guanabarabukta, som munner ut i Atlanterhavet. Herfra kan man nyte den flotte utsikten over byens skyline, de lange strendene og grønnkledde fjell. Når man står her oppe er det innlysende hvorfor Rio blir sett på som en av verdens vakreste byer.

Sist på dagen er det transport til lufthavnen for å ta flyet hjem.

Dag 18. Ankomst

Bilder
Klikk på bildene for å se dem større
Hotell
På forlengelsen bruker vi 3-4* hoteller av god kvalitet og med beste beliggenhet i forhold til severdigheter
Prisen inkluderer
  • 2 netters opphold med frokost i Foz do Iguaçú på godt turistklassehotell
  • 2 netters opphold med frokost i Rio De Janeiro på sentralt turistklassehotell
  • Utflukter ifølge program
  • Engelsktalende lokalguide
Prisen inkluderer ikke
  • Tillegg for enkeltrom kr 3 698,–

Lignende reiser