Bhutan – Tordendragens land

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fascinerende reise gjennom Himalayas gamle kongedømmer, Darjeeling og Sikkim til verdens lykkeligste land, Bhutan

Fra Delhis sydende metropol og storbyen Agra med det majestetiske Taj Mahal går reisen nordover til de rolige fjellbyene i Himalaya. Her skal vi besøke Darjeeling, der teplantasjer brer seg oppover fjellsidene, og Kalimpong, der den tibetanske innflytelsen begynner å vise seg. Templer og munkeklostre blir flere og flere når vi krysser grensen til Bhutan – landet der lykke er viktigere enn alt annet. I Bhutan har man en Kommisjon for bruttonasjonal lykke, og som reisende i landet skal du føle deg utvalgt, for her blir det ansett for viktigere å bevare landets uberørthet enn å tjene penger på masseturisme. Og i hovedstaden Thimphu
blir trafikken dirigert av hvithanskede politibetjenter, for trafikklys er altfor upersonlig. Vi skal blant annet oppleve de historiske veveteknikkene og det buddhistiske thangka-maleriet, og vi skal se Det nasjonale instituttet for tradisjonell medisin. Og overalt – blant fjelltinder, rismarker og epleplantasjer – finner man hvitkalkede munkeklostre som byr besøkende velkommen.
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Indiske rupier

Dagsprogram 13 dager
Dag 1
Avreise fra Norge
Dag 2
Ankomst til Delhi. India Gate og oppdagelsestur i Old Delhi
Dag 3
Delhi. Utflukt til Agra, Agra Fort og Taj Mahal
Dag 4
Fly fra Delhi til Bagdogra. Videre til Darjeeling
Dag 5
Darjeeling. Utsiktspunktet Tiger Hill, klosterbesøk, tur i «leketog» og besøk på teplantasje
Dag 6
Darjeeling–Kalimpong. Besøk på Durbin-klostret og blomstergartneri
Dag 7
Kalimpong–Phuntsoling, Bhutan (293 moh)
Dag 8
Phuntsoling–Thimphu (2335 moh)
Dag 9
Thimphu. Byrundtur med besøk på bl.a. kunstskole, Changgangkha-templet, nonnekloster og Det nasjonale tekstilmuseet
Dag 10
Thimphu–Paro (2195 moh). Besøk på Nasjonalmuseet
Dag 11
Paro. Fottur til Paro Taktsang-klostret
Dag 12
Paro–Delhi. Hjemreise
Dag 13
Ankomst til Norge

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Vi tar forbehold for eventuelle endringer av det planlagte programmet. Selve programinnholdet vil ikke bli endret, men rekkefølgen av utflukter kan variere pga. åpningstider mv.
Dag 1
Avreise fra Norge
Vi starter reisen fra Norge til den indiske hovedstaden Delhi, der vi ankommer neste dag.
Dag 2
Ankomst til Delhi. India Gate og oppdagelsestur i Old Delhi
India Gate
Delhi har hatt stor innflytelse på indisk historie og kultur. Mens Indias store kystbyer ennå var rene mudderbanker, var Delhi en sydende hovedstad for et eldgammelt rike. Få byer har vært bygd, forsvart, erobret, plyndret, brent, forlatt og gjenoppbygd så mange ganger. Herskere har kommet og gått, og ikke færre enn 70 konger og to dronninger har regjert her siden 1193. Alle har etterlatt seg spor, på godt og ondt. Delhi er en hovedstad som spenner over fortid og nåtid. Eller rettere – den er to byer i én, ”Old Delhi” med fortet, moskeene og de mange basarene, og ”New Delhi”, bygd og innviet av britene i 1931, en elegant metropol med brede bulevarder, praktfulle bygninger og hager, skapt av dyktige landskapsarkitekter. Den manglende sammenhengen mellom det gamle og det nye er et felles trekk ved moderne indiske byer. Men ingen steder er den mer iøynefallende enn i Delhi. Den gamle, fattige bydelen lever som alltid sitt eget liv, mens den rike og politiske eliten sitter tilbaketrukket bak lukkede dører i sofistikerte diplomatiske enklaver og debatterer den åpenlyse fattigdommen. Byen er en avspeiling av landet som helhet.
Vi starter med å kjøre til India Gate før vi begir oss mot den gamle bydelen. Her kikker vi innom den praktfulle Jama-moskeen, som er blant de største og fineste i India. Grunnsteinen ble lagt i 1650, og det tok mer enn 5000 arbeidere seks år å gjøre dette enorme byggverket ferdig. Vi fortsetter videre med sykkelrickshaw gjennom det spennende basarkvarteret i nærheten. Mellom basarens boder med tilbud av all slags fremmede frukter og duftende krydder ligger det små beskjedne butikker, der skreddere, barberer og håndverkere alltid har det travelt.
Dag 3
Delhi. Utflukt til Agra, Agra Fort og Taj Mahal
Uforglemmelige Taj Mahal

Vi drar på heldagsutflukt til storbyen Agra, en kjøretur på cirka fire–fem timer hver vei. Man kjenner bare litt til Agras tidlige historie, men i begynnelsen av 1500-tallet ble byen hovedstad i stormogulenes rike og ble dermed for alvor et maktsentrum på det indiske subkontinentet. Stormogulene hadde sin opprinnelse i det afghansk-persiske området og invaderte store deler av det nordlige India. Med en regjeringstid som strakte seg fra ca. år 1500 til 1700, regnes stormogulene for de mest betydningsfulle av alle de herskerne i India som kom utenfra.
Vi besøker først Agra Fort, som er oppført i rød sandstein av herskeren Akbar i årene 1565–73. Fortet er et imponerende og godt vedlikeholdt byggverk, som likevel tydelig bærer preg av tidenes skiftende herskere: fra Akbars røde sandstein til Shah Jahans silkehvite edelsteinsinnlagte marmorflater. Utsikten ved elva Yamuna mot Taj Mahal er blendende.

Da stormogulen Shah Jahans maktsyke sønn Aurangzeb etter et opprør i 1658 overtok makten etter sin far, drepte han sin yngre bror, og Aurangzeb gjorde deretter faren til fange på nettopp Agra Fort. Herfra kunne Shah Jahan inntil han døde i 1666, nyte utsikten fra en vakkert utskåret marmorbalkong mot Taj Mahal. Dagens høydepunkt er uten tvil vårt besøk i Taj Mahal. Shah Jahan oppførte Taj Mahal som gravmausoleum for sin yndlingshustru, Mumtaz Mahal, som døde i barselseng. Mausoleet, som er anlagt på en fire meter høy sokkel, er bygd i 1631 i persisk stil og er omgitt av fire slanke minareter. Det står i tindrende hvit marmor og er dekorert med millioner av halvedelsteiner. Hele bygningen utstråler en unik ro og harmoni, og det kan være veldig vanskelig å løsrive seg fra denne perlen.

NB: Taj Mahal er lukket om fredagen. I de tilfellene da denne dagen faller på en fredag, bytter vi derfor litt om på programmet, slik at vi flyr til Bagdogra allerede i dag. På den måten kan vi ta turen til Agra og Taj Mahal på dag 12 etter vårt eventyr i Bhutan, som vi kommer tilbake fra på dag 11.

Dag 4
Fly fra Delhi til Bagdogra. Videre til Darjeeling
Darjeelings frodiggrønne teplantasjer
Etter frokosten kjører vi til lufthavnen for å fly til Bagdogra; turen tar cirka to timer. Her skifter vi til mindre biler og fortsetter reisen på svingete veier langs teplantasjer og grønne enger. Darjeeling er berømt for sin te, men det friske, kjølige klimaet og de majestetiske fjelltindene er verd minst like stor berømmelse. Området var opprinnelig en del av Sikkim-kongeriket, men Darjeeling ble så populært blant britene at kongen var nødt til å gi fra seg området til kolonimakten. Darjeeling er fremdeles et avholdt sted, og mange indere drar dit på ferie for å slippe unna varmen i lavlandet. Vi kommer frem tidlig på kvelden og innlosjerer oss på et godt hotell i byen før vi samles til middagen.
                                                                                                                                               
Dag 5
Darjeeling. Utsiktspunktet Tiger Hill, klosterbesøk, tur i «leketog» og besøk på teplantasje
Kangchenjunga i Sikkim, verdens tredje høyeste fjell
Vi starter dagen tidlig for å dra opp til Tiger Hill, det beste utsiktspunktet for å se soloppgangen over Kangchenjunga, verdens tredje høyeste fjell. Etter at vi har opplevd at solen farger den snødekte tinden oransje og lyserød, drar vi videre til Sampten Choling-klostret i Ghum, oppe i 2400 meters høyde. Klostret fra 1875 kan huse omkring 60 munker og har en fire og en halv meter høy buddhafigur foruten noen ganske sjeldne buddhistiske håndskrifter. Som alle buddhistiske klostre er det en fryd for øyet, med intrikate dragerelieffer, spir, utskjæringer og krummelurer i all verdens farger. Her ved klostret står vi på det såkalte toy train, som er på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det lille dampdrevne toget kjører på den godt og vel 80 kilometer lange strekningen mellom Darjeeling og Siliguri. Togsporet ble anlagt i 1879–81 og går fra 100 meter over havet i Siliguri til 2.200 meter over havet i Darjeeling. Vi blir ikke med hele veien, men tar det siste lille Batasia Loop, som er den mest severdige strekningen, med en fantastisk panoramautsikt over Darjeeling og med verdens tredje høyeste fjell, Kangchenjunga, på hele 8586 moh. i bakgrunnen. Strekningen tar ca. 2 timer.
Dagen er ikke slutt ennå. Vi skal også se en teplantasje der den berømte darjeeling-teen blir dyrket, og vi skal besøke Himalayan Mountaineering Institute. Det ble stiftet av nepaleseren Tenzing Norgay, som sammen med Sir Edmund Hillary besteg Mount Everest som de første i verden. Her kan vi se noe av det utstyret de hadde med på ferden mot toppen. Etter en lang dag og en god middag går vi til ro på hotellet vårt.
Dag 6
Darjeeling–Kalimpong. Besøk på Durbin-klostret og blomstergartneri
Vest-Bengals vakre flora
Etter frokosten fortsetter vi reisen til den travle markedsbyen Kalimpong. Turen tilbakelegges i biler og tar cirka tre timer. Her er marked noen ganger i uken, og hvis vi er heldige, faller besøket vårt sammen med en markedsdag. Her kan man kjøpe krydder, frukt, tibetansk naturmedisin og forskjellige tekstiler. Man finner også spennende regionale varer i byens butikker. Etter å ha sjekket inn på hotellet vårt tar vi en byrundtur, der vi blant annet skal besøke klostret med det lange navnet Zang Dog Palri Pho Brang, populært forkortet til Durbin-klostret. Klostret fra 1970-årene er innviet av Dalai Lama og har en sjelden tredimensjonal mandala, en symmetrisk figur i sirkel- eller kvadratform. Fra klostret kan man også nyte utsikten over Himalayas snødekte tinder, og på den andre siden er byen omgitt av grønne daler, elver og små skoger. På turen skal vi også legge veien forbi noen av de fargestrålende blomstergartneriene som finnes i byen. I Kalimpong produserer man rundt 80 prosent av alle de gladiolusene som selges i India, og i området blir det også dyrket mange orkideer. Den vedtatte betydningen av navnet Kalimpong er at det kommer av det tibetanske ordet for “de kongelige ministrenes palisade”. Noen mener imidlertid at det betyr ”høyderygg der vi spiller” på det gamle lepcha-språket, fordi stedet har vært samlingssted for idrettskonkurranser. En tredje språklig opprinnelse kunne være fra kaulim-planten, som vokser vilt her.
Dag 7
Kalimpong–Phuntsoling, Bhutan (293 moh)
Rismarker i Bhutan
Om morgenen drar vi vestover mot grensebyen Jaigon. Det er en kjøretur på omkring 180 kilometer, og den tar cirka seks timer, men vi stanser naturligvis underveis for å spise lunsj og strekke på bena. Kjøreturen er en god måte å oppleve det vakre landskapet på, og vi passerer grønne daler, temarker og buktende elver, hele tiden med Himalaya i horisonten. Den siste delen av kjøreturen går det oppover, jo nærmere vi kommer Phuntsoling. Når vi er fremme, kjører vi direkte til hotellet, der vi skal overnatte, og resten av dagen er på egen hånd i Phuntsoling.
Dag 8
Phuntsoling–Thimphu (2335 moh)
I Bhutans hovedstad, Thimphu
Etter en tidlig frokost forlater vi Phuntsoling for å kjøre lenger inn i Bhutan, til hovedstaden Thimphu. Ruten følger den første veien som ble anlagt i Bhutan. Før veien stod ferdig i 1962, tok turen opptil ti dagsreiser, men nå kan man klare de cirka 17 milene på rundt fem timer, eller mindre hvis det ikke er for mye trafikk. Når vi er omkring halvveis, ved Wang Chhu-dalen, kjører vi forbi en foss, og like i nærheten ligger en utkikkspost til Chuka-prosjektet, et vannkraftverk i Raidak-elva. Gjennom syv tunneler blir vannet ledet fra elva inn i turbinene inne i fjellet. Mye av Bhutans energiforbruk kommer fra vannkraft, og det store Chuka-anlegget dekker det meste av det vestlige Bhutans energiforbruk. Overskuddsenergien selges videre til India. Underveis kommer vi opp- og nedover stigninger, gjennom skog og landsbyer, og forbi rismarker og epleplantasjer. En del av eplehøsten blir eksportert til Bangladesh, men om høsten kan man også oppleve boder med epler og sopp langs veiene. Vi spiser lunsj i en av de små byene underveis, og når vi kommer frem til Thimphu, innlosjerer vi oss på hotellet vårt og slapper av før middagen.
Dag 9
Thimphu. Byrundtur med besøk på bl.a. kunstskole, Changgangkha-templet, nonnekloster og Det nasjonale tekstilmuseet
Bønnehjul i Changgangkha-tempelet

I dag skal vi på byrundtur i Thimphu. Byen med litt over 100.000 innbyggere ble først hovedstad i 1961, og her blander nytt seg med gammelt på en avslappet måte. For eksempel blir trafikken fremdeles dirigert av hvithanskede politibetjenter, for Thimphu er verdens eneste hovedstad uten trafikklys. Vi legger ut med en chorten (uttales: tsjøten) bygd i 1974 til minne om den tredje kongen, Jigme Dorji Wangchuk. Denne minne-chortenen blir brukt av mange mennesker i den daglige religiøse praksisen deres, og dagen igjennom kommer folk forbi og tar en runde rundt chortenen.

Deretter drar vi videre til en kunstskole der elever lærer de tradisjonelle kunsthåndverkene, blant annet thangka-maling, det vil si å male buddhabilder på lerret. Vi skal også besøke Det nasjonale instituttet for tradisjonell medisin, der plantemedisin, akupunktur og andre tradisjonelle behandlingsmetoder med rot i Tibet henholdsvis blir produsert og praktisert. Etter en god lunsj skal vi videre til Changgangkha-templet, som ble anlagt helt tilbake på 1100-tallet av en tibetansk lama. Deretter går turen videre til Drubthob-nonneklostret og Det nasjonale tekstilmuseet. Her lever de tradisjonelle veveteknikkene i beste velgående, og i tillegg til en utstilling av tekstiler fra området kan man som regel også se vevere i gang med å veve på stedet. Siste stopp på dagens utflukt er Tashi Chhoe Dzong, som er hovedsete for den kongelige og religiøse administrasjonen. Dzong betyder ”klosterfestning” og er de religiøse, militære og administrative distriktssentrene i Bhutan. Opprinnelig var en av deres funksjoner helt konkret å hindre militære angrep, og derfor er de bygd som festninger, ofte på klippetopper med strategisk plassering.

Dag 10
Thimphu–Paro (2195 moh). Besøk på Nasjonalmuseet
Nasjonalmuseet i Paro
I dag går reisen videre til Paro. Kjøreturen tar omkring to timer og fører oss igjennom noen av byene i det vestlige Bhutan. Paro-dalen, som omgir byen Paro, er en av de vakreste i landet, med piletrær, eplehager og hvitkalkede gårder, mens fjellsidene reiser seg på begge sider med terrasser og skogkledde tinder. I Paro sjekker vi inn på hotellet vårt, og deretter skal vi se byens store severdighet: Nasjonalmuseet. Det er ikke helt det vi forstår som et nasjonalmuseum i den vestlige verden. Religion og historie er vevd dypt inn i hverandre, og utstillingene viser blant annet buddhismens historie, bhutanske buddhabilder (thangkaer) og foruten de forskjellige historiske funnene også pussigheter som Bhutans nasjonale frimerkesamling. Bygningen var opprinnelig et vakttårn som hørte til det imponerende Paro Dzong like ved siden av, og derfor er det en riktig god utsikt over Paro-dalen nedenfor. Paro Dzong er i dag en munkeskole og sete for den lokale administrasjonen.
 
Dag 11
Paro. Fottur til Paro Taktsang-klostret
Paro Taktsang-klostret på 3120 meters høyde
Vi spiser frokost på hotellet, og så er det på med turskoene – for dagens høydepunkt blir helt bokstavelig en fottur opp til Paro Taktsang-klostret. Turen tar cirka tre timer i kupert terreng og kan også gjøres på hesterygg. Men ikke hele veien; den siste strekningen på omkring en halv time må fremdeles gjøres til fots. Er det interesse for det, hjelper reiselederen gjerne med å arrangere ridning, men det kan ikke garanteres. Rideturen er ikke inkludert i reisens pris og koster cirka 30–40 dollar per person. Vi spiser lunsj underveis i de vakre omgivelsene. Klostret fra 1692 er bygd rundt en grotte som en hyllest til guruen Padmasambhava, som sies å ha meditert i grotten på 700-tallet. Taktsang betyder ”Tigerhulen”, og der er 13 taktsanger i Bhutan og Tibet som guruen etter tradisjonen skal ha meditert i. Det hvitkalkede klostret med det fargestrålende taket er et imponerende syn der det ligger klint oppover fjellsiden i 3120 meters høyde, 700 meter over Paro-dalen. Nedturen foregår til fots. Om ettermiddagen skal vi utforske den nordlige delen av dalen, til ruinene av Drukgyel Dzong. Klosterfortet er strategisk anlagt for å kunne kontrollere ruten til Tibet, og det ble bygd i 1647 for å minnes seieren over de tibetanske styrkene i 1644. I 1951 brant det dessverre nesten helt ned, og derfor er bare ruinene tilbake av dette stolte byggverket. Vi skal også besøke Kyichu Lhakhang-templet, som er et av de eldste i Bhutan. Det ble oppført på 600-tallet av den tibetanske kongen Songtsen Gampo for å utbre buddhismen i området.
 
Dag 12
Paro–Delhi. Hjemreise
Vi spiser frokost på hotellet og kjører deretter til lufthavnen. Derfra flyr vi tilbake til Delhi. Noen ganger kan vi fly direkte, andre ganger må det nødvendigvis være med mellomlanding. Vi avslutter reisen til det lykkelige Bhutan med en god avskjedsmiddag i Delhi før turen går tilbake til Norge.
 
Dag 13
Ankomst til Norge

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Delhi t/r med mellemlanding
  • Fly Delhi–Bagdroga og Paro–Delhi
  • 10 netter på hotell i delt dobbeltrom
  • Utflukter ifølge program
  • Helpensjon
  • Turistskatt og visum til Bhutan*
  • Skatter og avgifter

*For å kunne ordne visum til Bhutan, må Albatros ha passkopi i farger og 4 passbilder i hende senest 30 dager før avreise.
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom
  • Det kreves visum for innreise til India (Les mer her)
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguide, sjåfør og assistent (beregn ca. 40 USD)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Informasjon om reisen

Bagasjehåndtering og hoteller

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Man må være oppmerksom på at hotellene i Bhutan generelt er av dårligere kvalitet enn andre steder i verden.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Håndverksbesøk

På reisen har vi innlagt enkelte besøk på små virksomheter og kooperativer som produserer noen av de ting som kjennetegner India: tekstiler, marmor og juveler. Det vil naturligvis være mulighet for å kjøpe noen av varene på disse korte besøkene.

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi om at du opplyser dette når du bestiller reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 timer mellom flyskiftene.
 

Høydesyke

Denne reisen foregår i forholdsvis stor høyde, og det påvirker alle mennesker. De fleste symptomer kan unngås hvis man følger noen simple forholdsregler: Ta det helt med ro ved ankomsten, unngå alkohol, og drikk rikelig væske de første 3–4 dagene.
Man bør også være oppmerksom på at det kan være kjølig i høyden.
 

Mere om India og Bhutan

Her kan du lese mer om India og Bhutan: 
www.albatros-travel.no/reisemaal/asia/india
www.albatros-travel.no/reisemaal/asia/bhutan

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.

Visum til India

Albatros anbefaler at du selv søker om e-Visa til India.
Du kan tidligst søke om e-Visa 120 dager før avreise og senest 10 dager innen avreise.
Det kan gå opp til 72 timer for å få godkjent et e-Visa.
Les Albatros’ veiledning her

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser