Gjør drømmen til virkelighet på et eksotisk cruise fra The Big Apple til De vestindiske øyer og Karibias varme himmelstrøk
New York–Puerto Rico–St. Thomas–St. Maarten–Tortola–New York
Bli med på et fantastisk cruise fra The Big Apple til Karibia! Med hele to netter i makeløse New York tar vi pulsen på byen over alle byer før vi setter kursen mot det karibiske øyhavet. Dette er den beste årstiden å besøke Karibia på og vi kan se fram til både spansk, fransk, engelsk og til og med skandinavisk kolonihistorie. Og naturligvis kobler vi av på de karibiske paradisstrendene!
-
Type Cruise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Ja
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Amerikanske dollars (evt. antilliske gylden og Cayman Islands-dollars)
- Dag 1
- Oslo–New York, USA
- Dag 2
- Central Park, Strawberry Fields og 5th Avenue
- Dag 3
- New York. Byrundtur og avseiling om ettermiddagen
- Dag 4–6
- På havet mot Karibia
- Dag 7
- San Juan, Puerto Rico. Mulighet for byvandring i den gamle bydelen
- Dag 8
- St. Thomas, Jomfruøyene. Øyrundtur i safaribusser og byvandring i Charlotte Amalie
- Dag 9
- St. Maarten. Mulighet for spasertur med reiselederen
- Dag 10
- Tortola, De Britiske Jomfruøyene
- Dag 11–12
- På havet mot New York
- Dag 13
- Ankomst til New York og hjemreise
- Dag 14
- Ankomst Oslo
Norwegian Gem
Dagsprogram
I dag er det Uptown Manhattan som står på programmet. Etter frokost spaserer vi oppover Broadway til Columbus Circle, som ligger ved det sørvestlige hjørnet av Central Park. Herfra fortsetter turen opp gjennom Upper West Side, vest for Central Park, som er en sammensatt og livlig bydel.
Her ser vi blant annet Lincolnsenteret, der New York City Ballet og Metropolitan Opera holder til, og sjarmerende sidegater med de karakteristiske «brownstone»-rekkehusene. Etterpå går turen forbi The Dakota Building, der John Lennon ble myrdet i 1980. Herfra går vi tvers gjennom Central Park og ser på noen av det fantastiske parkanleggets severdigheter, som for eksempel Strawberry Fields, som ble anlagt av Yoko Ono til minne om hennes avdøde mann, Bethesda Fountain og H. C. Andersen-statuen.
Vår vei tilbake til hotellet går langs 5th Avenue, som er USAs førende handlegate med varer i alle prisklasser.
I dag forlater vi New York, men ikke før vi har tatt turen forbi noen flere av de store severdighetene i buss. Finansdistriktet på Manhattans sørspiss er sentrum for en stor del av verdensøkonomien, og mange av verdens største og mest maktfulle multinasjonale selskaper og banker har hovedsetet sitt her. Det er også her minnesmerket for 11. september ligger, og vi går av bussen for en stund nettopp der.
9/11 Memorial ligger der World Trade Center sto og ble innviet på tiårsdagen for terrorangrepet der 2753 mennesker mistet livet. Der tårnene sto ligger det nå to store kvadratiske bassenger der vannet renner ned langs de mørkegrå sidene natt og dag og ender i et – for tilskuerne – bunnløst hull. På bronsepaneler er det inngravert navnene til alle dem som mistet livet i 2001. Det norske arkitektfirmaet Snøhetta har tegnet paviljongen som fungerer som inngang til minnesmerkets museum.
Utflukten vår slutter ved Hudson River, der cruiseskipet ligger til kai. Etter utreiseformalitetene går vi om bord på skipet som skal være vårt hjem i de kommende 11 dagene.
Utseilingen fra New York er en flott opplevelse. Vi glir stille forbi Manhattan og forbi Frihetsgudinnen, som Frankrike donerte til USA i 1886 som et tegn på landenes brorskap. Like ved Frihetsgudinnen ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europeiske immigranters første møte med «drømmelandet i vest».
Vår reise til varmere himmelstrøk i Karibia er nå i full gang.
Vår første landgang er i San Juan i Puerto Rico. Vi går fra borde går til fots til den gamle bydelen, der reiselederen viser veien i den stemningsfulle gamlebyen. Vi går fra borde og begir oss mot den gamle bydelen (evt. transport er ikke inkl. Beregn ca. USD 10,- pr. person), der reiselederen tilbyr en spasertur i Vieja San Juan, den stemningsfulle gamle bydelen.
Vieja San Juan representerer 500 års kolonihistorie og er kjennetegnet ved smale brolagte gater, fargestrålende hus med vakre balkonger, små hyggelige plasser og et vell av kirker. Den eldste delen av Vieja San Juan er stengt inne bak en solid bymur, og bak denne ligger det atskillige minnesmerker som forteller om San Juans spennende historie som en av hovedbyene i koloniseringen av det amerikanske kontinentet. Størstedelen av Vieja San Juan er veldig godt bevart, og flere av minnesmerkene er av UNESCO erklært som verdens kulturarv, blant annet det imponerende og godt bevarte festningsverket Fort San Felipe del Morro. Grunnsteinen til våre dagers San Juan ble lagt i 1508, da spanieren Juan Ponce de León, som deltok på Columbus' andre reise, bygde fortet Caparra. I 1521 fikk bebyggelsen navnet San Juan Bautista de Puerto Rico (etter Johannes døperen), og deretter vokste byen raskt fordi den var et av de første stoppene for de mange nyankomne spanske oppdagelsesreisende, eventyrere, misjonærer og erobrere (conquistadores) til "Den nye verden". Som en av de første og største havnebyene i Karibia ble San Juan snart ettertraktet av andre kolonimakter. Særlig britene, som håpet å kunne utvide territoriet sitt fra det nordlige Amerika, gjorde atskillige forsøk på å angripe San Juan. Deretter prøvde både nederlendere og flere briter å innta San Juan, men byens stolte forsvarere og de solide festningsverkene mot havet fikk hver gang drevet angriperne på flukt. Først i 1898 under den spansk-amerikanske krigen måtte San Juan overgi seg.
Innbyggerne lot likevel aldri de fremmede styrkene innta selve byen, men etter kraftig beskytning av San Juan og amerikansk landstigning i det sørvestlige Puerto Rico overga de lokale styrkene seg. Og med Paris-traktaten samme år ble Puerto Rico en del av det raskt ekspanderende United States of America. Derfor kan San Juan i dag kalle seg den eldste byen i USA. Etter spaserturen er det mulig å fortsette litt på egen hånd og kanskje drikke en kopp kaffe på et av byens torg mens du kikker på folkelivet og nyter den karibiske stemningen.
Om morgenen ser vi innseilingen til St. Thomas, som er en av de øyene som en gang var under dansk kolonistyre. Vi begynner med å kjøre en tur i safaribusser og nyter øyas grønnkledde fjell og den vakre kyststrekningen med klassiske karibiske bountystrender og asurblått vann. Vi skal også nyte utsikten fra Drake's Seat, som har navn etter den engelske kaperen Sir Francis Drake. Etter at vi har dannet oss et grundig inntrykk av den gamle kolonien kjører vi tilbake til Charlotte Amalie, der vi tar turen rundt i byen til fots og ser de mange historiske bygningene. Charlotte Amalie er anlagt på fire mindre høydedrag, og sidegatene slynger seg oppover åsene. Gateskiltene i byen viser fremdeles de gamle danske gatenavnene som Kongens Gade, Borger Gade, Vimmelskaft Gade og Krystal Gade.
Byvandringen vår starter ved øyas eldste bygning, det røde Christiansfort. I tillegg til å være byens festning har den tjent som kirke, fengsel, rettsbygning, guvernørbolig og brannstasjon. I dag er fortet omdannet til museum, som imidlertid er under restaurering. Byrundturen fortsetter til Guvernementshuset, Frederikskirken og videre en tur oppover De 99 (103) Trinn til Crown House. Deretter spaserer vi bortover hovedgaten, som går parallelt med havnefronten. Etter byvandringen vår er det litt tid i Charlotte Amalie på egen hånd. St. Thomas er tollfri sone, og blant annet alkohol, sminke, parfyme og smykker kan fås til priser langt under våre.
St. Maarten er det minste stykket land i verden som deles av to nasjoner. Øya er bare 87 km2 stor, men likevel er delingen en alvorlig sak. Nederland og Frankrike har hver sin bit – og det setter sitt preg på øya.
Sagnet forteller at Christofer Columbus seilte forbi øya den 11. november, den hellige St. Martins dag, og oppkalte øya etter ham. Det var likevel først i 1631 at europeerne slo seg ned her. De var særlig interessert i å få fatt i øyas store reserver av salt, som den gangen ble brukt til konservering av matvarer. Både nederlendere og franskmenn strømmet til øya. Nederlenderne slo seg ned på den sørlige delen og franskmennene på den nordlige, og de ble enige om å dele øya mellom seg. Men det holdt ikke særlig lenge. Franskmennene overtok først det hele, og deretter gikk nederlenderne til krig og kastet ut franskmennene. Slik fortsatte det. Først i 1817 ble det ro om grensen.
Skipet legger til i Philipsburg på den nederlandske siden av øya. Det vil være mulig å melde seg på til skipets rundturer på øya (bestilles og betales direkte på skipet). Du kan også velge å følge reiselederen på en spasertur rundt i Philipsburg. Reiselederen tilbyr også en tur for de ekstra eventyrlystne. Et av de helt store St. Maarten-hit går ut på å befinne seg på stranden like utenfor Philipsburg når dagens fly lander. Landingsbanen ligger så nært stranden at flyet bokstavelig talt befinner seg like over hodet på en straks før det lander. Dette er absolutt ikke noe for sarte sjeler! (Transport og evt. entreer er ikke inkludert i reisens pris. Beregn ca. 25 USD per person.)
Tortola ligger nært St. Thomas, St. Croix og St. John og er hovedøya I De Britiske Jomfruøyene. Navnet kommer av det spanske ordet for turteldue, som etter sigende var navnet Cristofer Columbus ga øya. Med et innbyggertall på bare 9000 og et areal på 59 km2 er Tortola samtidig den minste av de øyene vi har besøkt.
I 1666 overtok britiske kolonister øygruppen fra nederlandske nybyggere, og senere fikk den status som britisk koloni. I dag er den fremdeles underlagt britisk kontroll.
Tortola er et paradis for seilere, og øya har klart å unngå masseturisme. Men hemmeligheten om hvor vakker den er har sluppet ut, og et stigende antall mennesker søker nå tilflukt her for å nyte øygruppens paradisiske natur med grønne fjelltopper som stiger opp av havet og små bukter med hvite sandstrender.
I dag kan du velge å bli med reiselederen på strandtur (transport ikke inkl. – beregn ca. 25 USD per person) eller å gå på oppdagelse i Road Town på egen hånd.
Prisinformasjon
- Tillegg for oppgradering av lugar
-
Tillegg for invendig lugar (IB) kr 448,–
Tillegg for utvendig lugar (OC) kr 1 698,–
Tillegg for utvendig lugar (OB) kr 1 848,–
Tillegg for balkonglugar (BB) kr 4 598,–
Tillegg for balkonglugar (BA) kr 6 648,– - Tillegg for enkeltrom/lugar
-
Tillegg for innvendig enkeltlugar (IC) kr 14 198,–
Tillegg for innvendig enkeltlugar (IB) kr 15 048,–
Tillegg for utvendig enkeltlugar (OC) kr 17 498,–
Tillegg for utvendig enkeltlugar (OB) kr 17 748,–
Tillegg for enkeltlugar med balkong (BB) kr 23 198,–
Tillegg for enkeltlugar med balkong (BA) kr 27 448,– - Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–New York t/r
- 2 netter på sentrale hoteller i New York i delt dobbeltrom (uten frokost)
- Utflukter i New York og på St. Thomas
- Transport ifølge program
- 11 dagers cruise med Norwegian Gem i delt innvendig dobbeltlugar
- Helpensjon på cruiseskipet
- Kaffe, te og isvann om bord
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Måltider i New York og evt. måltider på land
- Tillegg for enkeltlugar eller oppgradering av lugar
- Eventuelle ekstra utflukter
- Drikkevarer
- Driks på cruiseskipet (beregn USD 13,50 pr. person pr. natt om bord)
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. USD 15 pr. person. Gjester med utfluktspakke bør beregne USD 20)
- Personlige fornødenheter
- Gebyr for innreiseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
- Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Hvordan er lugarene?
Lugarkategori IC
Innvendig lugar på dekk 10. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Lugarkategori IB
Innvendig lugar på dekk 8. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Lugarkategori OC
Utvendig lugar med vindu på dekk 5. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Lugarkategori OB
Utvendig lugar med vindu på dekk 5. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Lugarkategori BB
Utvendig lugar med egen balkong på dekk 10. Lugarene har stort gulv-til-takvindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Lugarkategori BA
Utvendig lugar med egen balkong på dekk 9. Lugarene har stort gulv-til-takvindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Det er hårtørker, aircondition og naturligvis bad og toalett i lugaren.
Bagasje
Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen i fly til, fra og via USA, og de har en "hovednøkkel", som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten med en annen lås, forbeholder TSA seg retten til å bryte opp låsen, og dette gjelder også innebygde låser i kofferten. TSA-låser kan kjøpes i de fleste koffertbutikker o.l., og kan fås både som hengelås og koffertremmer.
Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Deltakerantall
Tilslutning med innenriksfly
Før avreisen
Pass
Passet må være gyldig minst 6 måneder fra hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass, det er ikke nok å stå i foreldrenes pass.
ALBATROS TRAVEL MÅ HA EN KOPI AV GYLDIG PASS 14 DAGER ETTER RESERVASJON.
USA har ikke visumplikt for nordmenn eller EU borgere. Det fylles likevel ut et såkalt ”turist-kort” (I-94-W) samt tollpapirer ombord på flyet. Man kan få opp til 90 dagers opphold med en gyldig returbillett.
Bemerk også at navnet i passet og på flybilletten skal være nøyaktig det samme. Man kan i verste fall bli nektet innreise i USA og bli sendt hjem for egen regning.
ESTA – innreisetillatelse til USA
Senest 72 timer før avreise skal du søke om innreisetillatelse til USA.
Det gjør du ved å klikke her: https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en midlertidig innreisetillatelse og et nummer som du skal printe ut eller skrive ned og ha med på hele reisen. Flyplassmyndighetene i Norge eller USA kan kreve å få se det.
ESTA-tillatelsen koster et mindre beløp, ca. 14 dollar, som du betaler med kredittkort. Innreisetillatelsen er gyldig i to år eller til passet ditt går ut dersom dette skjer innen to år.Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.
Les mer om søknaden om innreisetillatelse og om å reise til USA med barn her: www.albatros-travel.no/praktisk/innreise-i-usa-esta
Reisens krav til bevegelighet
Elektronisk utstyr i håndbagasjen
Sikkerhetskrav ved flyreiser til USA
De amerikanske myndighedetene har skjerpet sikkerhetskravene ved flyreiser til USA. Alt elektronisk utstyr som tas med i håndbagasjen på flyet (mobiltelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner etc), skal kunne skrus på i sikkerhedskontrollen. Det betyr at du skal sørge for at batteriet på utstyret er fulladet når du kommer til flyplassen.
Hvis utstyret ikke kan bli slått på er det ikke lov til å ta det med ombord på flyet, men må legges igjen i sikkerhetskontrollen. Den nye regelen skyldes at myndighetene er redde for at de elektroniske apparatene kan brukes i forbindelse med terrorhandlinger.
Hånden på hjertet
Norwegian Cruise Line
Norwegian Cruise Line er i den billigere enden av cruiserederiene på det skandinaviske markedet. Det er et 3-stjerners rederi der komfort og service ofte kan sammenlignes med et hotell i samme kategori. Har man tidligere reist med f. eks. Celebrity Cruises kan man ikke forvente samme servicenivå og gastronomiske opplevelser hos Norwegian Cruise Line, siden pris og kvalitet går hånd i hånd. Når det er sagt er opplevelsen om bord for de fleste fremdeles på et nivå som ligger et godt stykke over det hverdagen hjemme kan by på.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.