Polen – fra historiske Preussen til moderne Warszawa

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

En historisk rundreise til nygamle Warszawa, hansabyen Gdansk, de eventyrlige masuriske sjøene og UNESCO-byen Torun

Polen er et land som er ukjent for mange, men med en historie og natur som tar de fleste med storm. Her venter storbypuls i statelige Warszawa en nygammel verdensby som virkelig har alt, historiens vingesus i Gdansk og eventyrlige Masuria med sine 2000 glitrende innsjøer. I Preussen besøker vi Hitlers Ulveskanse, som var hans hovedkvarter i mer enn 800 dager, og vi ser bisonoksene vandre gjennom den store nasjonalparken Bialowieza. Dessuten begir vi oss ut i båt på den helt enestående Elblag-kanalen, der vi seiler på både vann og på tørt land.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Zloty

Dagsprogram 8 dager
Dag 1
Oslo–Warszawa. Velkomstmiddag
Dag 2
Warszawa. Byrundtur
Dag 3
Warszawa–Gdansk. Byvandring i Torun.
Dag 4
Gdansk. Gamlebyen og ridderborgen Malbork
Dag 5
Gdansk – båttur på Elblag-kanalen – Mikolajki
Dag 6
Mikolajki. Ulveskansen, Ridderborg i byen Ketrzyn og Lipka-klostret
Dag 7
Mikolajki – Bialowieza nasjonalpark – Bialystok
Dag 8
Bialystok – Museum i Treblinka – Warszawa. Hjemreise

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Warszawa. Velkomstmiddag (ca. 5 km)
Warzsawa er Polens hovedstad

Vi flyr til Warszawa, blir innkvartert for de neste to nettene og tar straks fatt på Polens enestående og kompliserte historie, som er uløselig forbundet med de nordtyske statene, Baltikum, Ukraina, Hviterussland, Russland og Sentral-Europa. Det er neppe noen nasjonalstat i Europa som tiden har behandlet så hardhendt som Polen, som en gang vokste til et kjemperike, for kort etter å bli fullstendig oppløst og opptatt i nabolandene. Polens historie er en leksjon i realpolitikk, når man er omgitt av makter som ikke vil tolerere konkurranse.

Vi spiser middag på hotellet.

Dag 2
Warszawa. Byrundtur (ca. 10 km)
Den renoverte bydelen Stare Miasto

Warszawa er en av de mest moderne hovedstedene i Europa, som trosser den stagnerte europeiske økonomien og fortsetter sin vekst og kulturelle utvikling. Til tross for fremgang for den reaksjonære høyrenasjonalismen har Polens medlemskap av EU satt ekstra fart i vekst og utvikling.

Byen reiste seg som Fugl Fønix fra asken etter andre verdenskrig, bokstavelig talt bombet tilbake til steinalderen. Seks millioner mennesker var myrdet; derav halvparten jøder. Den tidligere ledende intellektuelle og økonomisk velfunderte jødiske eliten ble fullstendig utslettet, og i dag er det bare 4000 jøder igjen i landet. Men også ikke-jødiske offiserer, leger, ingeniører, akademikere og embetsmenn ble myrdet i stort antall. Polen ble gjenoppbygd fra et hittil usett nullpunkt.

Den gamle bydelen Stare Miasto rundt kongeslottet er gjenoppbygd slik den stod før krigen. Der er tydelige tegn fra den sovjetiske innflytelsen under kommunismen, men den nye utviklingen er ved å få overtaket, og det er i de senere år bygd og modernisert så mye at høyhus, moderne etasjeeiendommer og store innkjøpssentre dukker opp overalt. Et typisk eksempel på den stalinistiske arkitekturen er den monolitiske sovjetiske skyskraperen – Kulturpalasset (Palac kultury) med sitt klokketårn, som fortsatt er Warszawas høyeste bygning. Noen av de andre viktigste høydepunktene i Warszawa er den gamle bydelen, full av hyggelige kafeer, utendørs gallerier og gatekunstnere. Dessuten er Warszawa den eneste byen i EU med et naturreservat – Jeziorko Czernikowskie – som ligger i sentrum. Warszawa er ikke bare berømt for sin rike historie, men også for sitt kulturliv, som i dag omfatter alle sjangre som opera, ballett, film, teater og litteratur, for ikke å tale om spennende restauranter og tallrike mikrobryggerier.

Vi skal på en tur rundt i byen og se de mange severdighetene som Kongeveien, kongeslottet, Kulturpalasset, gamlebyen, citadellet, minnesmerket for den jødiske gettoen, universitetet, parkene og mye mer. Alt ligger på den vestlige bredden av elva Wisla, som deler byen i to. Litt tid til på egen hånd til å besøke en kafé eller nyte et glass godt øl blir det også.

Vi spiser middag på en lokal restaurant.

Dag 3
Warszawa–Gdansk. Byvandring i Torun. Kjørestrekning ca. 36 mil
Statue av Nicolaus Copernicus med rådhuset i bakgrunnen, Torun

Vi setter kursen mot nordøst, der dagens første mål er middelalderbyen Torun i det østlige Pommern. Torun ligger vakkert til ved elva Wisla og har overlevd den brutale polske historien og andre verdenskrig uten skader. Byen har litt over 200 000 innbyggere og har fostret et så stort navn som astronomen Nicolaus Copernicus, som ble født her i 1473.

Thorn, som byen opprinnelig het på tysk, har utviklet seg siden 1200-tallet, da byens nåværende beliggenhet ble bestemt etter Wislas utallige oversvømmelser. Den har siden 1525 og frem til 1945 vært en del av enten det selvstendige Preussen, kongeriket eller keiserriket.

Byen spiller en viktig rolle i polsk historie. Man vet at området har vært bebodd i minst 3000 år, opprinnelig av slaviske stammer, men i middelalderen kom de såkalte tyske ridderne, også kalt Den tyske orden, og oppførte den første borgen her omkring 1231. Etter slaget om Acre i Det hellige land søkte de europeiske ridderordenene nye gressganger, og det var gode meritter og penger i korstog mot de "ville" baltiske og slaviske stammene.

Det lyktes korsridderne å slå Dsjengis Khans fremstormende mongolske horder ved Legnica i 1241, noe som holdt Schlesien og Pommern på tyske hender (tysktalende). Den tyske orden blir senere slått i Øst-Preussen i krigen mellom 1454 og 1466.

I 1569 ble det mer samling i Polen, som i løpet av få år vokste til et enormt utstrakt område: det nåværende Polen, storfyrstedømmet Litauen med Estland og Latvia, Hviterussland og store deler av Ukraina og Russland. Som konge valgte man svenskekongen Johan IIIs sønn Sigismund. Perioden er kjent som ”Vasatiden”. Men de krigerske svenske kongene, som også ville regjere Sverige, kom i tallrike kriger med denne stormakten og dens allierte, og det ble ikke mye fred. I 1610 klarte likevel polakkene å erobre Moskva og innsette Sigismunds sønn Wladyslaw som tsar, noe russerne visst aldri senere har glemt.

Etter 1918 og frem til 1939 lå Polen sør for Øst-Preussen og hadde en korridor, som delte Tyskland, ut mot Østersjøen. Torun var polsk, mens derimot Gdansk var en tysk fristad og kjent som hovedstaden i Øst-Preussen under det tyske navnet Danzig.

I Torun går vi en tur i den UNESCO-vernede (verdensarv) gamle bydelen og ser bl.a. den gotiske katedralen tilegnet Johannes døperen, Nicolaus Copernicus’ fødehjem, rådhuset, som er et av de flottest dekorerte i Europa, markedsplassen med statuen av Copernicus og de mange fine gotiske bygningene og brolagte gatene samt promenaden langs Wisla. Torun er svært godt bevart og har det største antall bevarte gotiske bygninger i Polen. Man ser stadig rester av de opprinnelige bymurene og festningsanleggene.

Etter besøket i Torun fortsetter turen til Gdansk – eller Danzig om man vil. Danzig var en svært viktig by i Hansa-tiden som provinshovedstad i Preussen. Den gamle bydelen er gjenoppført, siden byen stort sett ble ødelagt under det siste krigsåret, da de russiske styrkene drev de tyske troppene på flukt mot vest.

I 1980-årene ble Gdansk kjent for den spirende uroen i Polen, inspirert av den uavhengige fagforeningen Solidaritet, der arbeiderne under ledelse av Lech Walesa til sist veltet det kommunistiske Polen. Dette opprøret ble siden grunnlaget for Berlinmurens fall.

Middag på egen hånd.

Dag 4
Gdansk. Gamlebyen og ridderborgen Malbork Kjørestrekning ca. 13 mil
Ridderborgen Malbork som er er på UNESCOs kultur- og verdensarvliste

Dagen er tilegnet Gdansk og den nærliggende ridderborgen Malbork.

Gdansk har som resten av Polen hatt en omtumlet tilværelse. Først var byen tysk, så en del av det polsk-litauiske storriket, prøyssisk, en del av det tyske keiserriket, og deretter fristad under Folkeforbundet i mellomkrigsårene før den igjen ble polsk etter andre verdenskrig. Det sier en hel del om byens viktighet og dens beliggenhet ved Wisla-munningen i Østersjøen – begge svært viktige vannveier, der store mengder landbruksprodukter og øvrige kommersielle produkter ble fraktet. I dag ligger elveutløpet imidlertid lenger mot øst.

Gamlebyen er blitt gjenoppført i stort sett samme skikkelse som den hadde før krigen. Vi går rundt her og ser Kongeveien, havnefronten, rådhuset, Uphagens hus, havnekranen, Mariakirken, Solidaritetsmuseet og det tidligere Lenin-verftet, arnestedet for landets omveltning i moderne tid.

I 1795 opphørte Polen reelt å eksistere. Russland, Preussen og Østerrike tok hver sin del, og Preussen hadde så smått begynt å ligne en stormakt. Den tyske Hohenzollern-slekten var både kurfyrster av det relativt lille, men ekstremt velhavende Brandenburg og hertuger av Preussen, som reelt sett var det det noe fattigere Øst-Preussen med Pommern, Danzig og Litauen. Nå slo de det sammen, kalte seg konger og var i virkeligheten den betydeligste tyske staten.

Etter formiddagsbesøket i Gdansk kjører vi nå til Malbork, der besøket gjelder ridderborgen av samme navn – et tysk middelalderslott fra 1274 (Den tyske orden), som minner mye om de tilsvarende borgene i de baltiske land. Malbork er imponerende stor og beskyttet med tårn, murer og vollgrav, og borgen er erklært bevaringsverdig av UNESCO siden 1997.

Etter besøket i Malbork vender vi tilbake til Gdansk, der det blir fritid til å kikke nærmere på byen.

Middag på egen hånd.

Dag 5
Gdansk – båttur på Elblag-kanalen – Mikolajki Kjørestrekning ca. 25,5 mil
Båtene "seiler" gjennom Elblag-kanalen

Dagens hovedseverdighet er det berømte ingeniørmesterverket Elblag-kanalen, som forbinder Elblag og Ostrode over en strekning på 82 km med en høydeforskjell på 99 meter. Kanalen ble bygd mellom 1848 og 1872 for å forbinde De masuriske sjøene med Østersjøen og dermed fremme handelen med innkomne skip fra Østersjøen. Ingeniøren, Georg Jakob Steenke, utpønsket en enkel, men genial plan med to sluser og fem slepesteder, der båtene går inn på en skinnevogn som trekkes av kraften fra det fallende vannet. Hele systemet fungerer fremdeles og er en fantastisk historie om menneskelig oppfinnsomhet – et vitnesbyrd om at mennesket alltid har forstått å utnytte de mulighetene som finnes.

Etter denne turen til vanns og til lands fortsetter vi mot øst. Vi spiser lunsj underveis til Det masuriske sjøområdet, der overnattingen finner sted i Mikolajki. Det er en mindre by, som ligger vakkert til mellom et par av de store sjøene. Den er en av de få som unngikk ødeleggelser under andre verdenskrig, og nyter i dag status som en av de ledende feriebyene i Det masuriske sjøområdet.

Hotellet ligger flott ut mot sjøen. Vi spiser middag på hotellet.

Dag 6
Mikolajki. Ulveskansen, Ridderborg i byen Ketrzyn og Lipka-klostret Kjørestrekning ca. 14 mil
Hitlers beryktede bunkeranlegg Wolfsschanze

Så rykker vi frem til andre verdenskrig og besøker Hitlers beryktede Wolfsschanze, eller Ulveskansen, som var hans hovedkvarter i mer enn 800 dager i årene 1940–45. Det er et enormt bunkeranlegg som ligger i et sumpområde, noe som gjorde det umulig å oppdage fra luften. Først da russerne marsjerte forbi i 1945, ble festningen funnet. Der er 40 bygninger til administrasjon, arbeid og boliger, og i tillegg kommer sju massive betongbunkere og ytterligere 40 stålbetong-bunkere. Der var minefelter overalt, 10 km med piggtrådgjerder, et hav av antiluftskytskanoner og to flyplasser i umiddelbar nærhet. Fra den øst–vest-gående jernbanen ble det anlagt et sidespor til Ulveskansen, der materialer, utstyr og personell kunne fraktes frem og tilbake.

Det var her i Ulveskansen oberst von Stauffenbergs attentat mot Hitler den 20. juli 1944 mislyktes. Hitler forlot stedet i november 1944 for siste gang, og i januar 1945 sprengte tyskerne det i luften under retretten fra de fremrykkende russerne. 10 meter tykke betongbunkere forsvinner likevel ikke uten videre, så det står en del igjen. Bare 18 km fra Ulveskansen ligger Mauerwald, enda et tysk bunkeranlegg, der bl.a. Stauffenberg oppholdt seg.

Etter det spennende besøket i Wolfsschanze skal vi igjen litt tilbake i tiden, til en ridderborg fra 1300-tallet som på mange måter hadde samme formål som Ulveskansen.

Ridderborgen Ketrzyn er flott og godt bevart og ligger i byen Ketrzyn, som hele tiden under tysk herredømme var et militært område, kanskje bedre kjent under navnet Rastenburg.

Vi fortsetter herfra 12 km til det noe mer fredelige stedet Swieta Lipka (Heiligelinde). Dette klostret med den praktfulle barokkirken er en valfartskirke der det etter sigende har foregått flere mirakler. Sagnet forteller at en dødsdømt mann på sin siste natt bad en bønn, og jomfru Maria åpenbarte seg for ham med et stykke tre og en meisel og bad ham lage en kopi av henne. Fangen, som aldri hadde skåret figurer, laget en fin statuett, og det fikk dommerne til å løslate ham. Statuetten ble anbrakt ved et lindetre. Derfra ble den flyttet til Ketrzyn flere ganger, men hver gang dukket den igjen opp ved lindetreet. Det førte til at kirken ble oppført i takknemlighet. Den skal oppleves, og vi skal også høre en mindre konsert spilt på det fantastiske barokkorglet, der figurer beveger seg under spillingen.

Vi passerer enda en ridderborg i Reszel på vei tilbake til Mikolajki, der det kanskje blir tid til en båttur på den største sjøen, Sniardwy, før vi stopper etter en travel dag. Middag på hotellet.

Dag 7
Mikolajki – Bialowieza nasjonalpark – Bialystok Kjørestrekning ca. 17,5 mil
Den enestående nasjonalparken Bialowieza

Vi setter kurs mot øst og Bialowieza nasjonalpark, som er den eneste uberørte urskogen i Europa. Dette skogområdet har unngått hogging og rydding og de generelle menneskelige aktivitetene som preger nåtidens skoger. Her på grenseområdet mot Hviterussland ligger denne nasjonalparken med et vell av planter og dyr, deriblant en hel del sjeldne og truede dyrearter som europeisk bison, gauper, elger, bjørner, ulver og villsvin, men de er sjeldne og vanskelige å se, så vent ikke for mye. Der er likevel et bisonreservat der det er mulig å komme tett innpå og se disse praktfulle dyrene, som ble fredet i 1929. Vi tilbringer en god del av dagen i parken og rundt bisonreservatet og håper at hellet er med oss. Husk gode tursko og passende klær til en kanskje våt dag i naturen. En kikkert kan også anbefales.

Vi skal overnatte i området i nærheten av parken og Polens største nordøstlige by Bialystok. Middag på hotellet.

Dag 8
Bialystok – Museum i Treblinka – Warszawa. Hjemreise Kjørestrekning ca. 21,5 mil
Minnesmerke ved den fryktelige konsentrasjonsleiren Treblinka

Turen går tilbake mot Warszawa, men vi blir ikke spart for enda et svart kapittel i historien. Vi skal stoppe ved den fryktelige utryddelsesleiren Treblinka, der man mener at opptil 800 000 mennesker, langt de fleste polske jøder, måtte late livet. Leiren ble åpnet i 1942, og på kun ett år myrdet nazistene et enormt antall mennesker. Leiren eksisterer ikke lenger. Den ble etter et opprør av de internerte i 1943 ryddet og pløyd ned for å fjerne bevisene for ettertiden. Der er et minnesmerke for de mange som måtte late livet, og et dystert museum.

Turen fortsetter til lufthavnen med hjemreise sist på dagen. Reisen i det gamle Preussen og det moderne Polen har forhåpentligvis gitt oss en idé om Polens og østersjøregionens brokete historie, selv om den ikke er så lett å komme til bunns i.

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Fly Oslo – Warszawa tur/retur
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Moderne buss på hele reisen
  • Gode 3- og 4-stjerners hoteller under hele reisen
  • Frokost daglig, middag dag 1, dag 2, dag 5, dag 6 og dag 7
  • Utflukter ifølge program
  • Seiltur på Elblag-Ostrode-kanalen
  • Seiltur på en av innsjøene i Masuria
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Drikkevarer
  • Driks (beregn ca. 20 € per person)
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om reisen

Polen er et relativt billig land sammenlignet med den store naboen Tyskland. Spesielt er mat og drikkevarer svært rimelige i pris. Infrastrukturen har de siste årene gjennomgått store forandringer, og transportforholdene rundt i landet er ganske utmerkede og velfungerende.

Hva skal jeg pakke?

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Ta med gode tursko; vi skal ut på brolagte gater og på båttur med eldre skip, og dessuten skal vi gå tur i bisonreservatet. En mindre veske til regnslag eller paraplyer kan være en god idé å ta med, for været ligner mye det vi er vant med hjemme.

De siste 3 nettene bor vi på hoteller med store innendørs svømmebassenger, så det anbefales at man tar med badetøy. For hotellets gjester er det fri entré til disse fasilitetene.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser