Reis gjennom det sentrale Thailand og få unike opplevelser på sykkel, i elvebåt, fra pickup, i tuktuk og langs togskinner
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Thailandsk baht
- Dag 1
- Oslo–Bangkok
- Dag 2
- Velkomstmøte og middag på lokal restaurant
- Dag 3
- Bangkok. Båttur på Chao Phraya-elva, Grand Palace, Chinatown med Wat Traimit-templet og blomstermarked
- Dag 4
- Bangkok. Lunsj på elva og videre til Ayutthayas tempelruiner. Nattog til Chiang Mai
- Dag 5
- Chiang Mai. Fjellet Doi Suthep med tempel. Kveldsmarked
- Dag 6
- Chiang Mai. Sykkeltur på landet og tid på egen hånd
- Dag 7
- Chiang Mai–Lampang med hestevognkjøring–Sukhothai
- Dag 8
- Sukhothai. Den gamle bydelen. Videre til Uthai Thani, kveldstur i båt med middag
- Dag 9
- Uthai Thani–Baan Kwai Village i Suphanburi–Kanchanaburi og broen over elva Kwai
- Dag 10
- Kanchanaburi. Erawan nasjonalpark, Hellfire Pass, avskjedsmiddag
- Dag 11
- Kanchanaburi–Bangkok og hjemreise
- Dag 12
- Ankomst til Oslo
Hoteller
Furama Silom Hotel – Bangkok
Sentrale Furama Silom Hotel tilbyr hyggelige rom med tekjøkken og utsikt over byen. Hotellet har en takterrasse med basseng og en stor frokostmeny.
Hotellets rom har moderne innredning med elegante gulv til tak-vinduer og hyggelig belysning. Rommene har også kabel-tv og safe. Silom Furama Hotel kan tilby et fullt utstyrt treningssenter og dampbad. Man kan også slappe av i saunaen.
Sky Garden Rooftop Restaurant har et utvalg av vestlige og asiatiske retter samt en fantastisk utsikt over byens skyline.
Amora Hotel – Chang Mai
Amora Tapae Hotel Chiang Mai ligger på Tapae Gate cirka 15 minutters gang fra Chiang Mais nattmarked. Rommene er innredet i moderne thai lanna-stil. Samtlige rom har aircondition, tv med kabel-kanaler, minibar samt roomservice. Hotellet har utendørs basseng, spa, restaurant og ”ølhage”. Hotellets restaurant serverer tradisjonelle thailandske og internasjonale retter. Drikkevarer kan man få i loungebaren samt i poolbaren.
Le Charme – Sukhothai
Hyggelig ”Boutique Style” resort som ligger sentralt i Sukhothais gamle bydel. Rommene er innrettet i små hytter i en tropisk hage med små dammer med vannlijer. I hotellets fredfulle hage er det et basseng med liggestoler. Mulighet for massasje. Hotellets restaurant har lokale og internasjonale retter.
River Lake Resort – Uthai Thani
Mida Resort – Kanchananaburi
Herlig boutique resort bsom ligger i tropiske omgivelser direkte ned til elva, cirka 30 minutters kjøretur fra den berømte broen over Kwai. Moderne innredede rom i elegant stil. I hotellets fredelige hage er et basseng med liggestoler. Hotellets restaurant har både lokale og internasjonale retter.
Våre hoteller
Dagsprogram
Om morgenen spaserer vi ned til Chao Phraya-elva, som deler Bangkok i to. Her går vi om bord i en tradisjonell ’long tail boat’ og drar på en tur langs elva. Det er hyggelig å se hverdagen utspille seg på bredden, og i båten kan vi nyte byen uten å bli sittende fast i trafikkorker. Underveis passerer vi blant annet Wat Arun, Morgengryets Tempel, med en prakt som best kan nytes fra elva. Det porselenbelagte templet er betagende, og takket være den imponerende høyden på 79 meter kan vi nyte synet allerede fra lang avstand.
I land igjen besøker vi det overdådige Grand Palace, som ble påbegynt i 1782, Bangkoks første år som hovedstad. Dette enorme, fargestrålende komplekset med forgylte stupaer, prangende bygninger, templer og tallrike kolossalstatuer av guder er trolig Thailands mest berømte turistattraksjon – og ikke uten grunn. Grand Palace tjente tidligere som residens for landets konger og er et av de beste eksemplene på det gamle thaihoffets prangende arkitektur. Palasset består av over 100 forskjellige bygninger, blant annet kroningssalen og mottakelsessalen. Men mest imponerende er uten tvil Wat Phra Kaew-templet, som inneholder Thailands helligste buddhafigur – den lille jadebuddhaen. Denne lille statuen blir vist stor ærbødighet fra de troendes side, og hele templet bærer tydelig preg av at buddhismen er en særdeles viktig del av thailendernes hverdag.
Man har ikke vært i Bangkok uten å ha kjørt i tuktuk, en trehjuls overdekket motorsykkel som både lokalbefolkning og turister benytter seg av for å komme fra A til B i Bangkoks trafikkmylder. Med vinden i håret kjører vi mot Bangkoks mest fargerike bydel, Chinatown. Selv om området er det minste av Bangkoks 50 distrikter, er befolkningstettheten den høyeste i byen. Dampende gatekjøkkener, kryssende skutere og travle butikkinnehavere kappes om plassen på hovedgaten, Yaowarat Road, som vi går på, og der vi også finner Wat Traimit, et buddhistisk tempel som huser verdens største sittende buddha. Statuen er laget av massivt gull, og med en vekt på 5,5 tonn regnes den å være verd rundt 2 milliarder kroner.
Selv om buddhaens opprinnelse er omgitt av mystikk, vet man at den ble funnet i 1954, pakket inn i gips, sannsynligvis for å beskytte den mot invaderende hærer fra Burma. Ved et uhell falt statuen i gulvet, og da gipsen falt av, oppdaget man skatten inni. Til historien hører at det faktisk var et dansk flyttefirma som mistet den gipskledde statuen på gulvet – hell i uhell, kan man visst rolig si. Vi går på oppdagelsestur i Chinatown, der vi også spiser lunsj. Vi besøker dessuten et lokalt blomstermarked og tar deretter en elvebuss tilbake til hotellet.
Kvelden er til fri disposisjon. Hvis man har lyst, kan man velge å følge med reiselederen til Asiatique The Riverfront, et stort kompleks ved Chao-Phraya-elva med et vell av restauranter å velge mellom. Vi tar elvebussen dit, og går tilbake til hotellet. Turen i seg selv er inkludert i reisens pris, men middagen er for egen regning.
Tidlig om morgenen sjekker vi ut fra hotellet og går om bord på The Grand Pearl Cruise Liner, en elveferge som vil ta oss med langs Chao Phraya-elva og bringe oss nordover mot den gamle hovedstaden Ayutthaya. Vi får servert kaffe og te og spiser en lekker lunsj om bord mens vi nyter utsikten. Ved middagstid går vi i land og kjører det siste stykket til Ayutthaya, som var hovedstad i Siam i perioden fra 1350 til 1767. Den gangen var Ayutthaya en av Asias største og mest storslåtte byer, med et blomstrende handels- og kulturliv. Her åpnet Danmark sin første ambassade i cirka 1689, som det andre landet i verden etter Portugal.
De mange palassene og templene i den en gang så storslåtte hovedstaden står i dag tilbake som en flokk fine ruiner. Vi tar oss rundt til fots og ser blant annet ruinene av det gamle kongepalasset, som var forbildet ved bygningen av Grand Palace i Bangkok, som vi så i går. Her mellom levningene av de historiske bygningene får vi en god fornemmelse av hvilken prakt og skjønnhet som omgav de få europeiske besøkende som den gang kom i audiens hos den thailandske kongefamilien. Turen rundt i Ayutthaya tar oss også forbi templene Wat Phra Si Sanphet og Wihaan Mongkhon Bophit med en av Thailands største buddhafigurer, en sittende bronsebuddha.
Om ettermiddagen har du mulighet til å slappe av på et lokalt hotell, der du kan skifte klær, benytte deg av svømmebassenget eller få en massasje. Vi spiser kveldsmat på hotellet før vi går den korte veien til togstasjonen og stiger om bord på nattoget til Chiang Mai. Vi reiser på 2. klasse, som er den beste klassen på de fleste tog i Thailand. Vi får sitteplasser to og to ved vinduet. Når det blir tid til å sove, vil de to setene bli omdannet til en nedre køye, mens en øvre køye blir foldet ut fra veggen. Et forheng sikrer privatlivets fred (se illustrasjon under praktiske opplysninger).
NB! Du slipper å slite med bagasjen dagen igjennom, for den vil bli hentet i Bangkok allerede om morgenen, før vi går om bord på elvefergen. Bagasjen ser du igjen i Chiang Mai. Ta derfor gjerne med en mindre reiseveske eller ryggsekk med evt. klesskifte og andre ting som du vil få bruk for i løpet av dagen og under nattens togtur.
Chiang Mai er hovedstad i provinsen av samme navn. Den gamle bydelen er omkranset av en vollgrav, og flere steder er det fremdeles rester av den gamle bymuren.
Etter ankomsten til Chiang Mai kjører vi til hotellet, der bagasjen venter. Det blir servert frokost, og du har mulighet til å hvile litt og friske deg opp etter togturen før vi begir oss ut på nye eventyr. Målet vårt er fjellet Doi Suthep, som tårner over byen, og for å komme opp dit kjører vi av sted på en meget lokal måte: i pick-up-biler med benker installert på lasteplanet. Vel oppe på fjellet skal vi besøke det imponerende templet Wat Phra That Doi Suthep. Selv om templet og utsikten fra fjellet er målet for utflukten, er den snirklete kjøreturen oppover fjellet en opplevelse i seg selv.
Det er ikke mulig å kjøre det siste stykket opp til templet, og derfor kan man enten velge å passere de to dragene som flankerer de ca. 300 trappetrinnene opp, eller spare på kreftene og ta svevebanen. Vi ser nærmere på det glimtende templet og nyter den flotte utsikten over Chiang Mai.
Tilbake på hotellet sjekker vi inn og spiser lunsj. Resten av dagen kan du bruke på å slappe av, besøke hotellets spa, få en massasje eller lese en bok ved bassenget. Hvis du har lyst på flere eventyr, kan du om kvelden følge med reiselederen til Chiang Mais kveldsmarked, som ligger et kvarters gange fra hotellet. Her kan du spise på en av de mange restaurantene, gjøre et godt kjøp eller drikke en kald øl.
I dag skal vi oppleve den landlige delen av Thailand fra sykkelryggen. Litt utenfor Chiang Mai setter vi oss godt til rette på setet og sykler av sted på smale veier gjennom landsbyer med trehus på pæler, gjennom rismarker og forbi vannbøfler og barn som ikke er vant til å se utlendinger i landsbyene sine. Vi blir dessuten invitert inn i en lokal skole og hører mer om lokalbefolkningens hverdag.
Resten av dagen er fri til egne eventyr. Du kan velge å slappe av på hotellet, utforske lokalområdet til fots eller be reiselederen om forslag til aktiviteter.
Over de neste tre dagene skal vi oppleve et Thailand som de færreste opplever. Vi kjører fra Chiang Mai sørover mot elva Kwai. På reisen gjennom landet har vi et tilrettelagt program med planlagte stopp som du kan lese mer om her i programmet. Men som en bonus vil reiselederen legge inn ekstra aktiviteter og lokale besøk. Du får blant annet mulighet til å besøke et privat hjem, en lokal skole, markeder og verksteder.
Etter ca. 100 km kjøring fra Chiang Mai stopper vi for å se nærmere på byen Lampang, som er hovedstad i provinsen av samme navn. Byen blir også kalt ”mueang rot ma”, som betyr hestevognbyen, på grunn av de mange hestevognene som preger bybildet. Hvilken bedre måte å se byen på enn fra nettopp hestevogn? Etter en tur rundt i byen spiser vi lunsj på en lokal restaurant og fortsetter ferden mot Sukhothai, der vi sjekker inn på hotellet vårt.
Kvelden er fri til egne eventyr og kan med fordel brukes på å stifte bekjentskap med byens gastronomi. For selv om Sukhothai er mest kjent for sin gamle bydel og sin historie, kommer områdets kulinariske opplevelser inn på en sterk andreplass. Byens spesialitet er en rett ved navn Sukhothai-nudler: risnudler i en søtlig svinebasert buljong med skiver av svinekjøtt, tynt skårne grønne bønner, overdrysset med peanøtter og sprø svor. Retten skulle ikke være altfor vanskelig å finne på en av byens mange restauranter.
Sukhothai-riket blomstret fra midten av 1200-tallet til slutten av 1300-tallet. Kunst og arkitektur fra denne tiden blir betraktet som noe av det mest klassiske man kan finne i Thailand, og epoken anses for å være en gyllen æra i Thailands historie – og ikke uten grunn. Under Sukhothai-æraen ble thai-skriften utviklet, fundamentet for Thailands politiske system ble grunnlagt, og theravada-buddhismen ble utropt til statsreligion. Ifølge en innskrift på en stein fra 1292 var der i denne perioden ”fisk i vannet og ris i markene” – et beskjedent uttrykk for at det gikk veldig bra.
Etter frokosten drar vi ut for å oppleve byens mange UNESCO-fredede templer og ruiner. Du kan velge å gå om bord på en buss og kjøre rundt mellom severdighetene, men hvis du vil strekke på bena, har du mulighet til å sykle. Uansett hva du velger, følger vi hverandre, stopper underveis og hører mer om de enkelte severdighetene.
Vi fortsetter turen til Uthai Thani, og på veien gjør vi holdt ved Bung Boraphet, som er den største og kanskje vakreste innsjøen i Thailand. Det er registrert over 200 dyre- og plantearter i området. Etter en båttur på sjøen skal vi besøke et nærliggende akvarium, som blant annet huser over 100 forskjellige slags tropiske ferskvannsfisker.
Vi fortsetter til Uthai Thani og sjekker inn på hotellet vårt. Om kvelden skal vi nyte en middag om bord på et lite cruiseskip på elva Sakae Krang, som renner gjennom byen. Elvecruise og middag er inkludert i reisens pris.
Vi sier farvel til Uthai Thani og kjører til Baan Kwai Village, oppbygd som et landsbysamfunn med områder der man blant annet kan lære om tradisjonell thailandsk legekunst og bruk av urter, astrologi og thaimassasje. Vi ser dessuten hvordan bønder tresker ris og lærer om vandbøffelens betydning for livet på landet.
Turen fortsetter mot Kanchanaburi ved elva Kwai. Vi ser nærmere på den berømte broen som ble udødeliggjort i Pierre Boulles roman ”Broen over Kwai” og den senere filmatiseringen. Den opprinnelige broen ble bombet av de allierte i 1945 og stod ikke samme sted som den nåværende. Broen vi ser, står som et minnesmerke over de grusomhetene som fant sted her.
Oppføringen av ”Dødens jernbane” under andre verdenskrig kostet 16 000 mennesker livet – derav det makabre navnet. Vi stiger om bord på somletoget som kjører på skinnene til Nam Tok. Togturen går gjennom den billedskjønne naturen langs Kwai-elva, og vi kommer blant annet over en lang tre-viadukt.
Etter togturen kjører vi til hotellet, der vi sjekker inn. Resten av dagen er på egen hånd.
Litt utenfor Kanchanaburi ligger Erawan nasjonalpark, som er et populært utfluktsmål for både lokalbefolkning og turister. Nasjonalparkens hovedattraksjon er fossen med hele sju nivåer, og mange mener at nasjonalparkens navn stammer fra fossens øverste nivå, som skulle ligne den trehodede elefantguden Erawan fra hinduisk mytologi. Du får mulighet til selv å bedømme likheten når vi besøker fossen, som er omgitt av frodig regnskog og ville orkideer. Hvis du vil nyte utsikten fra toppen av fossen, er der en sti du kan følge opp til sjette nivå. Men for å komme helt opp til det sjuende og øverste nivået, er du nødt til å krabbe det siste stykket oppover klippen.
Om ettermiddagen fortsetter vi til det legendariske Hellfire Pass, der asiatiske og allierte krigsfanger som oppførte Dødens jernbane, under fryktelige forhold ble tvunget til å føre jernbanen tvers igjennom en nesten ufremkommelig klippe for å forbinde Thailand med Burma. Det tok bare seks uker å skape veien gjennom den massive klippen, men til gjengjeld måtte arbeiderne slite 18 timer i døgnet, og flere hundre av dem mistet livet. Arbeidet foregikk fortrinnsvis om natten ved det svake lyset fra brennende fakler – derav fikk strekningen sitt navn. Vi besøker også det tilhørende museet, som illustrerer områdets historie med bilder, kart og modeller.
Om kvelden spiser vi en herlig avskjedsmiddag og forbereder oss på hjemreisen i morgen.
Togreise i Thailand
Prisinformasjon
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–Bangkok t/r
- Utflukter ifølge program
- Innkvartering i delt dobbeltrom på gode turistklassehoteller
- Frokost daglig
- 7 lunsjer (dag 3–4 og dag 6–10)
- 3 middager (dag 2, 8 og 10)
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn cirka kr 320,–)
- Øvrige måltider og drikkevarer
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Personlige fornødenheter
- Tillegg for enkeltrom
- Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer”
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Praktiske opplysninger
Sykkelturer og fysisk form
Er du i noenlunde god form og kan sykle 10–15 km, kan du fint klare sykkelturene og de øvrige aktivitetene på denne reisen. Bemerk at en del av vår utflukt i Bangkok er med ”offentlig” transport (elvebusser) og at det er cirka 15 minutters gange fra hotellet til elva.
Togreise i Thailand
Togene i Thailand er generelt i god stand, og fasilitetene er rene og pene. Vi reiser på 2. klasses sovevogner med klimaanlegg, og på tross av navnet er dette den beste kategorien på de fleste tog i Thailand. Vognene har åpne køyesengeplasser langs veggen på begge sider. Om dagen er det 2 seter som vender mot hverandre med et lite bord imellom. Når det er tid til å sove blir de to setene foldet sammen til en nedre seng, og en øvre køyeseng foldes ned fra veggen. Et forheng sikrer privatlivets fred i løpet av natten. Det er en hylle ved siden av sengene til bagasjen. Rent sengetøy er inkludert, og det er felles toalett og vask i begge ender av vognen. På gruppereisene våre skal vi ikke plages med store kofferter på togreisen; disse blir transportert separat fra det ene hotellet til det andre. Vi trenger bare å ta med håndbagasje med det aller nødvendigste.
Gode tips til pakkelisten
Deltagerantall
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.