Norgespremiere! Opplev Nord-Amerikas Great Lakes: Lake Ontario, Lake Erie, Lake Huron, Lake Michigan og Lake Superior om bord på 5-stjernersbåten M/V Victory 1
-
Type Cruise
-
Reiseleder
-
Visum Ja
-
Vaksinasjon Nei
-
Valuta
- Dag 1
- Avreise fra Norge, ankomst til Toronto
- Dag 2
- Toronto. Byrundtur med bl.a. universitetet og rådhuset. Ombordstigning og avgang
- Dag 3
- Niagara Falls. Båttur ved Niagara-fallene og vinsmaking
- Dag 4
- Cleveland, Ohio. Besøk i Rock & Roll Hall of Fame og på West Side Market
- Dag 5
- Tur fra Lake Erie til Lake Huron og besøk i Windsor, Ontario. Besøk på Henry Ford-museet
- Dag 6
- Naturskjønn seilas på Lake Huron
- Dag 7
- Parry Sound, Ontario. Naturvandring i Killbear Provincial Park og skjærgårdstur i Parry Sound
- Dag 8
- Little Current, Manitoulin Islands (Georgian Bay). Vakker tur gjennom Georgian Bay og besøk hos ojibwa-folket
- Dag 9
- Mackinac Island, Lake Michigan. Øy-rundtur i hestevogn
- Dag 10
- Seilas på Lake Michigan
- Dag 11–12
- Ankomst til Chicago, byrundtur i ”The Windy City” og hjemreise til Norge
M/V Victory
Dagsprogram
Vi flyr fra Norge og kommer til Torontos internasjonale lufthavn Pearson, som er oppkalt etter den kanadiske statsmannen og diplomaten Lester Pearson. Han fikk Nobels fredspris i 1957 for sitt FN-arbeid med å løse Suez-krisen.
Lester Pearson ble senere kanadisk statsminister, og under hans ledelse innførte Canada bl.a. det offentlige helsevesenet, adgangen til studielån og ikke minst det karakteristiske flagget med det røde lønnebladet, som i 1965 avløste det kanadiske dominion-flagget med Storbritannias Union Jack.
Etter ankomsten kjører vi til hotellet, der det er mulig å hvile ut etter reisen før vi for alvor tar fatt på opplevelsene.
Toronto kan med sin flotte skyline med en viss rett kalles Canadas Manhattan, men er enda nyere, flottere og renere. Dagen byr på en byrundtur til blant annet CN Tower, universitetet og rådhuset. Deretter er det tid på egen hånd til shopping, fotografering eller bare til å slentre gjennom den vakre moderne byen, som har vokst seg stor og mektig siden kolonitiden. I likhet med ”The Big Apple” er Toronto en smeltedigel av alle verdens kulturer og innvandrere, med store befolkningsgrupper fra Kina og India og så menn også skandinaver. Resultatet er en levende by som i høy grad har maktet å profilere seg på den internasjonale kunstneriske og kulturelle scenen.
Toronto vokste med stormskritt i bl.a. den viktorianske æraen, og derfor er der mange fantastiske bygninger fra den tiden, f.eks. University of Toronto og det gamle rådhuset. På 1900-tallet ble utallige bygninger revet ned og erstattet av betong, men selv om Toronto har sin andel av bygninger som ikke er så spennende, er det likevel gotisk-inspirert arkitektur nok til at byen i tallrike filmer fremstår som en overbevisende stedfortreder for New York.
CN Tower var lenge verdens høyeste bygning, inntil det ble overgått av Burj al-Arab i Dubai. Vi kjører opp til observasjonsdekket cirka 330 meter over bakken og kan nyte en spektakulær utsikt i 360 graders panoramaperspektiv. Under oss ser vi byens enorme baseballstadion, Sky Dome, med det berømte avtakbare taket. Her holder hjemmelaget Toronto Blue Jays til.
Byrundturen vår slutter ved bredden av Lake Ontario. Her ligger M/V Victory 1 ved kai, og mens vi samles til velkomstcocktail og hors d'oeuvres, stevner vi ut på den første av de mektige sjøene mot Niagara-fallene.
Etter en avslappende formiddag om bord gjør vi landgang når båten legger til i Port Weller i den østlige enden av Welland-kanalen. Den opprinnelige Welland-kanalen ble åpnet i 1829 og ble senere utvidet slik at den nådde Lake Erie i 1833. Den nåværende kanalen ble avsluttet i 1932 og har åtte sluser. Mens M/V Victory 1 venter på å kunne passere slusene, kjører vi gjennom vinregionen Niagara, som er hjemsted for 75 vingårder.
Niagara Falls er egentlig navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på tre enorme fossefall som skiller de to byene. De tre fallene, American Falls, Bridal Veil Falls og Horseshoe Falls er i all sin velde ubeskrivelig vakre. Vi skal på en båttur helt bort til de tre fallene – men du kan vente deg en våt omgang når de enorme vannmassene plasker ned! (Regntøy blir levert ut.)
Tilbake på land kjører vi langs naturskjønne Niagara Parkway til en sjarmerende lokal restaurant, etterfulgt av et besøk på en lokal vingård, der vi naturligvis skal smake på varene før vi vender tilbake til båten ved Port Colbourne på bredden av Lake Erie.
Cleveland ligger på bredden av Lake Erie i det nordøstlige Ohio. Kanskje er det ikke umiddelbart klart for skandinaver hva det er som hvert år får mer enn 9 millioner turister til å besøke byen, men kulturinstitusjoner i verdensklasse og en vifte av sjarmerende kvarterer er noen av nøkkelordene. Her ligger bydelene Coventry Village, Little Italy, Tremont og Shaker Heights, som er fylt med butikker, gallerier og kafeer, og den undervurderte overfloden av lokalt eide restauranter bidrar til å gi Cleveland sitt gode ry.
Cleveland har en rik historie. George Washington sa en gang at det ville komme til å ligge en mektig by der elva Cuyahoga møter Lake Erie. Han fikk rett. I kjølvannet av den industrielle suksessen som stål- og oljebaronene skapte, ble det oppført monumentale byggverker i bysentret, og den kulturelle arven omfatter bl.a. det verdensberømte kunstmuseet, Case Western Reserve University og Severance Hall, der det klassiske Cleveland Orchestra holder til. Disse institusjonene var et solid fundament for den etterindustrielle byutviklingen med bl.a. åpningen av det store retromoderne baseballstadionet Progressive Field i 1994. Et år senere kom arkitekten I. M. Peis praktfulle Rock & Roll Hall of Fame, som avspeiler den samme arkitektens utvidelse av det berømte Louvre-museet i Paris med det pyramideformede designet. Clevelands industrielle fundament, de tradisjonelle pakkhusene, er tydelige i byens sentrum, der de i dag blir brukt som restauranter og dansesteder.
I dag skal vi besøke Rock & Roll Hall of Fame, og vi blir guidet en tur gjennom historien bak den musikalske sjangeren som formet en hel generasjon. Utstillingsgjenstandene teller bl.a. Janis Joplins psykedeliske Porsche, Michael Jacksons berømte hanske, Ringo Starrs fødselsdagskort til John Lennon i 1969 og George Harrisons stripede dress fra gruppens USA-turné i 1966.
Etter å ha nytt museet både innvendig og utvendig skal vi en tur på marked. West Side Market har eksistert siden 1912 og tjente den gangen Clevelands voksende innvandrerbefolkning. Opprinnelig var der 109 stander, som solgte kjøtt, meieriprodukter, brød, dagligvarer og etniske spesialvarer. I dag er her fremdeles mer enn 100 stander, og vi går en tur gjennom markedet, som kan tilby en autentisk og kulturelt mangfoldig markedsopplevelse.
I dag skal vi gå fra Lake Erie til Lake Huron, og underveis legger M/V Victory 1 til i Windsor i den kanadiske provinsen Ontario. Her blir vi hentet i buss og setter kursen mot USAs bilby nr. 1: Detroit. Selv om du kanskje ikke er noen stor bilfan, vil du likevel føle historiens vingesus i dag, da vi skal besøke Henry Ford-museet, som er oppkalt etter grunnleggeren av Ford-fabrikkene og mannen bak utviklingen av samlebåndet.
Veien til museet går enten over Ambassador Bridge eller gjennom Detroit-Windsor Tunnel. Bro og tunnel forbinder Windsor med Detroit i den amerikanske staten Michigan. Det er den travleste internasjonale handelspassasjen i Nord-Amerika, og hver dag blir det fraktet varer for millioner av dollar mellom USA og Canada på denne veien.
Like utenfor Detroit ligger Henry Ford-museet. Det er enormt! Bare størrelsen er nok til å få enhver til å måpe. Hele området er på 36 dekar, og det er 12 meter opp til taket i museumsbygningen. Utstillingsgjenstandene er en hyllest til helt alminnelige mennesker som gjorde en innsats, og teller oppfinnelser av enhver art: den limousinen John F. Kennedy kjørte i på den skjebnesvangre dagen i Texas, bussen der den fargede Rosa Parks holdt på sitt og nektet å sette seg bakerst – noe som ble startskuddet til borgerrettighetsbevegelsen i 1960-årene – og stolen fra Ford Theatre der Abraham Lincoln satt da han ble skutt.
Etter museumsbesøket vender vi tilbake til båten og setter kursen mot nord oppover Detroit-elva til vår neste Great Lake, Lake Huron.
Vi er nu tilbage i Canada, nærmere bestemt i Parry Sound, som er en del af det store UNESCO-beskyttede område Georgian Bay. Og det er netop naturen, som er i højsædet i dag, når vi drager på udflugt til den del af området, der hedder noget så voldsomt som Killbear Provincial Park.
Og der lever bjørne i Killbear – sortbjørne. De er dog normalt menneskesky, men vi kan være heldige, at vi ser dem på vores vej. I dag skal vi dog også høre om et andet dyr, som ligeledes lever i Killbear, og som er mindre end bjørnen, men ikke desto mindre mindst lige så frygtindgydende for mange: klapperslangen!
Det er arten Massasauga, der normalt er omkring 50 til 70 centimeter lang, som findes her. Den er provinsen Ontarios eneste giftslange, men heldigvis bider den kun i selvforsvar, hvis den bliver truet eller bliver chikaneret. Klapperslangen har en trekantet hoved og en hale, der ender i en lille rangle. Det er den, der giver den klaprende lyd, når halen ryster. Farven spænder fra grå til mørkebrun med mørkbrun sommerfugle- eller sadel-formede-pletter ned ad ryggen. Vi hører om slangen og går en tur i provinsparken (hvis du tør!), inden vi spiser frokost om bord.
Om eftermiddagen skal vi på en hyggelig sejltur med træskibet M/V Chippewa III. Det sejlede tidligere ved Niagara Falls og er det ældste medlem af en af verdens måske mest kendte serie af små skibe: Maid of the Mist. I dag sejler Chippewa III ture med gæster i Parry Sound med de 30.000 øer. Vi når selvfølgelig ikke omkring dem alle, men vi bliver en skærgårdsoplevelse rigere.
Vi starter dagen med å krysse på makeligste vis gjennom den barske skjønnheten i Georgian Bay, også kalt den sjette Great Lake. Destinasjonen vår er Manitoulin Island, verdens største ferskvanns-øy! Her bor medlemmer av den innfødte ojibwa-stammen, og det er dem vi skal besøke i dag.
Ojibwaene er kjent for sine kanoer av bjørkebark, for dyrking av villris og fremstilling av de såkalte dreamcatchers – drømmefangere. Drømmefangerne er en av de mest fascinerende tradisjonene blant innfødte amerikanere. Den tradisjonelle drømmefangeren hadde til formål å beskytte den sovende mot dårlige drømmer og samtidig la gode og positive drømmer slippe igjennom. Tanken bak var at de gode drømmene ville gli inn gjennom hullet i midten av drømmefangeren og ned til den som sov under den. De dårlige drømmene ville bli fanget i nettet og forsvinne når solens første stråler traff dem. Drømmefangeren består av en sirkel som er formet av en pilekvist og har et nett spent over. Den er typisk dekorert med fjær, pilspisser, perler osv. Kanskje en opplagt suvenir?
Uansett om man tror på drømmefangere eller ei, er de veldig flotte, og hvem vet? Kanskje er det med dem som med den berømte atomfysikeren Niels Bohr og hesteskoen? Niels Bohr fikk en gang besøk av en vitenskapsmann i sommerhuset sitt. Han fikk øye på en hestesko som Bohr hadde hengende over døren, og utbrøt: “Jamen, kjære Niels Bohr, De tror da ikke på at den slags bringer lykke?” Bohr svarte: “Nei, nei, naturligvis gjør jeg ikke det, men jeg har hørt at den også bringer lykke selv om man ikke tror på den.”
Vi opplever ojibwa-folkets kultur, kunsthåndverk, dans og folklore og kan nyte ettermiddagen på egen hånd før vi om kvelden setter kursen mot Lake Michigan og Mackinac Island.
Når vi våkner denne morgenen, befinner vi oss i Mackinac-stredene, som forbinder Lake Huron med Lake Michigan. Etter frokosten går vi i land, for vi skal ut på en hyggelig rundtur på øya i hestevogn. Underveis ser vi det storslåtte viktorianske Grand Hotel, som har verdens lengste veranda. Vi skal også se Fort Mackinac, som ble bygd av britene i 1780, inntatt av amerikanerne i 1796 og gjenerobret av britene i den britisk-amerikanske krigen i 1812.
Resten av dagen er på egen hånd, og du kan velge å gå på oppdagelsestur selv eller å delta i et foredrag ved reiselederen vår.
Lake Michigan er den tredje største av The Great Lakes, og den er samtidig den sjette største ferskvannssjøen i verden. Den er forbundet med Lake Huron via Mackinac-stredene, som vi passerte gjennom i går.
I dag nyter vi turen og ikke minst den siste hele dagen om bord på den deilige båten vår. Len deg tilbake og slapp av med en god bok, delta i de arrangementene reiselederen vår har planlagt, eller gjør noe helt annet. Dagen er din!
Chicago er USAs tredje største by, og gjennom en årrekke har byen manifestert seg på verdenskartet som Barack Obamas adopterte hjemby. Han beholdt for øvrig sitt hjem i Hyde Park under sin tid i Det hvite hus.
Chicago er Midtvestens hovedstad, og dessuten er det byen der man rent faktisk oppfant skyskraperen. Det 442 meter høye Willis Tower (inntil 2009 Sears Tower) er den tredje høyeste bygningen i Nord-Amerika etter Torontos CN Tower og One World Trade Center i New York. Fra toppen kan man på en klar dag se opptil 80 kilometer rundt seg og inn i nabostatene Indiana, Michigan og Wisconsin.
Chicago er blant annet bortskjemt med et hav av museer, som dekker alt fra kunstens verden til det naturhistoriske. På Field Museum, byens naturhistoriske museum, kan man hilse på Sue, den største og best bevarte Tyrannosaurus rex som noensinne er funnet.
Og så er byen grønn. Der er ikke færre enn 552 parker i byen. Den mest kjente er Grant Park, som ligger i downtown Chicago ved forretningskvarteret the Loop ned mot Michigan-sjøen. Millennium Park er prydet med en rekke skulpturer og arkitektoniske mesterverker av blant annet den verdensberømte kanadisk-amerikanske arkitekten Frank Gehry – hjernen bak Walt Disney Concert Hall i Los Angeles og Guggenheim-museet i Bilbao. Parkens vartegn er Anish Kapoors kjempeskulptur Cloud Gate, som folk raskt døpte ”The Bean” på grunn av den bønnelignende formen.
Når vi har gått fra borde etter å ha tatt avskjed med mannskapet, drar vi på byrundtur i Chicago, og underveis besøker vi de største severdighetene. Byen ble grunnlagt i 1830, og den vokste raskt til en stor og mektig metropolis som livnærte seg ved å bearbeide og transportere råstoffer til det store landet mot vest. I 1854 var byen verdens største kornhavn og hadde mer enn 30 000 innbyggere – mange av dem europeiske immigranter.
I oktober 1871 ble Chicago herjet av en voldsom brann forårsaket av at kua til Mrs. O’Leary veltet en oljelampe, men tørke, vind og trehusene gjorde alle sitt til at ildtungene slikket i seg en tredjedel av byen. Chicagos kanskje mest berømte innbygger gjennom tidene er Alphonse Gabriel Caponi – bedre kjent under navnet Al Capone. Gangsteren ble rik på spritsmugling, men imperiet hans ble brakt til fall av skattemyndighetene, og han sonet bl.a. sin straff på fengselsøya Alcatraz i San Francisco.
Vi drar på oppdagelsestur gjennom historien og får et godt innblikk i ”The Windy City”. Turen slutter i Chicagos O’Hare-lufthavn, der flyet venter. Vi går om bord i flyet som skal ta oss med hjemover etter en opplevelsesrik reise på The Great Lakes.
Prisinformasjon
- Tillegg for enkeltlugar
- Tillegg for utvendig enkeltlugar kat. E kr 21 898,–
- Tillegg for oppgradering av lugar
-
Dobbeltlugar
- Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindu kat. D kr 2 898,– pr. person
- Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindu kat. C kr 7 298,– pr. person
- Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindu kat. B kr 9 498,– pr. person
- Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindu kat. A kr 10 598,– pr. person
- Tillegg for utvendig suite med vindu kat. AA kr 12 798,– pr. person
Enkeltlugar
- Tillegg for utvendig enkeltlugar med vindu kat. D kr 28 198,– pr. person
- Tillegg for utvendig enkeltlugar med vindu kat. C kr 33 498,– pr. person
- Tillegg for utvendig enkeltlugar med vindu kat. B kr 36 998,– pr. person
- Tillegg for utvendig enkeltlugar med vindu kat. A kr 38 798,– pr. person
- Tillegg for utvendig suite med vindu kat. AA kr 42 398,– pr. person
- Prisen inkluderer
-
- Skandinavisk reiseleder
- Fly Oslo–Toronto og Chicago–Oslo med mellomlanding
- Alle måltider fra middag dag 1 til frokost dag 11
- 1 natt på sentralt hotell i Toronto i delt dobbeltrom
- Utflukter daglig dag 2–11 ifølge program
- Transport ifølge program
- 10 dagers cruise med M/V Victory 1 (5 stjerner) i delt utvendig dobbeltlugar kat. E
- All inclusive på cruiseskipet (måltider, kaffe, te, vann, mineralvann samt husets øl og vin)
- Cocktailtime daglig før middagen
- Velkomst- samt avskjedsresepsjon om bord med fri bar og hors d’oeuvres
- Kveldsunderholdning om bord
- Havneavgifter (USD 399,–)
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Mat og drikke på flyreisen. På reiser med Iceland Air er mat og drikke på flyreisen ikke inkludert, men kan kjøpes om bord eller på flyplassen etter at sikkerhetskontrollen er passert
- Evt. øvrige måltider
- Tillegg for enkeltlugar eller oppgradering av lugar
- Eventuelle ekstra utflukter
- Driks om bord til skipets personale (beregn USD 14 pr. person pr. natt)
- Drikkevarer i tillegg til de nevnte
- Driks til skipsguider, lokalguider og sjåfører (beregn ca. USD 100 pr. person)
- Personlige fornødenheter
- ESTA-avgift (USD 14 pr. person)
- eTA-avgift (CAD 7 pr. person)
- Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Hvordan er lugarene?
Alle lugarer er utstyrt med klimaanlegg, safe, flatskjerm-TV, hårføner, morgenkåper og innesko. Alle lugarer har eget bad og toalett samt badeprodukter.
Døren til hver lugar er sikret med en kode som du selv velger etter ombordstigningen. Hvis du glemmer koden, kan du henvende deg i resepsjonen om bord.
Kategori E
Dekk 1, forrest eller midtskips. Lugarene er på ca. 14,8 m2 og har vindu og en dobbeltseng.
Kategori D
Dekk 1, forrest eller midtskips. Lugarene er på ca. 14,7 m2 og har vindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng.
Kategori C
Dekk 2, akter eller midtskips. Lugarene er på ca. 14,1 m2 og har vindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng.
Kategori B
Dekk 3. Lugarene er på ca. 13,6 m2 og har vindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng.
Kategori A
Dekk 3, forrest eller akter. Lugarene er på ca. 17,2 m2 og har vindu og to enkeltsenger eller en dobbeltseng.
Kategori AA
Dekk 4. Lugarene er på ca. 15 m2 og har tre vinduer og to enkeltsenger eller en dobbeltseng. Direkte utgang til promenade. Minibar mot betaling.
Deltagerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Før afrejsen
Pass
Passet må være gyldig i minst 6 måneder før hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass. Det er ikke nok at de står i foreldrenes pass. Send en kopi av passet ditt til Albatros Travel senest 14 dager etter at du har bestilt reisen. Legg merke til at navnet på flybilletten må stemme 100% overens med navnet ditt slik det står i passet. Konsekvensen ved at det ikke er likt kan i verste fall medføre at du blir nektet innreise i USA og må fly hjem for egen regning.
I USA og Canada er det ikke visumplikt for norske statsborgere ved opphold på opp til 90 dager, men før avreise må du fylle ut en elektronisk søknad om innreisetillatelse, som kalles ESTA i USA og eTA i Canada.
ESTA – innreisetillatelse til USA
Senest 72 timer før avreise må du søke om innreisetillatelse til USA.
Det gjør du ved å klikke her: https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en midlertidig innreisetillatelse og et nummer som du skal printe ut eller skrive ned og ha med på hele reisen. Flyplassmyndighetene i Norge eller USA kan kreve å få se det.
ESTA-tillatelsen koster et mindre beløp, ca. 14 dollar, som du betaler med kredittkort. Innreisetillatelsen er gyldig i to år eller til passet ditt går ut dersom dette skjer innen to år.
Hvis du reiser sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, må du ha en særskilt tillatelse i tillegg til ESTA-tillatelsen.
Les mer om søknaden om innreisetillatelse og om å reise til USA med barn her: www.albatros-travel.no/praktisk/innreise-i-usa-esta
Krav om visum hvis du har vært i Irak, Iran, Syria eller Sudan
Hvis du som norsk statsborger har vært på reise eller oppholdt deg i Irak, Iran, Syria eller Sudan etter 1. mars 2011 kan du ikke lenger reise inn i USA på en ESTA-godkjennelse. Framover må du ha visum utstedt av den amerikanske ambassaden i Oslo. Det samme gjelder norske statsborgere som har dobbelt statsborgerskap i enten Irak, Iran, Syria eller Sudan.
Les mer om reglene på den amerikanske ambassadens nettsider. Her kan du også sjekke statusen for din ESTA-godkjennelse.
eTA – innreisetilladelse til Canada
Ankommer du med fly til Canada må du søke om innreisetillatelse senest 72 timer før avreise. Det gjør du på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2
Her får du en forhåndsgodkjennelse til innreise og et nummer som du må printe ut eller skrive ned og ta med deg på reisen, siden lufthavnsmyndigheter i Norge og Canada kan kreve å se det. Det koster et mindre beløp, 7 CAD, som du betaler på nettsiden med kredittkort. Godkjennelsen gjelder i 5 år eller til passet ditt går ut, hvis det går ut før de 5 årene er gått.
Reiser du sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og barna dine ikke har samme etternavn, må du ha en spesialtillatelse i tillegg til eTA-tilllatelsen. Se mer på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Til pakkelisten
I Canada og nord i USA kan det være kjølig uansett årstid. Det er en god idé å pakke varme klær og gode tursko.
Mer om Canada
Her kan du få vite mer om Canada:
www.albatros.no/reisemaal/nord-amerika/canada
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.
Mer om USA
Her kan du få vite mer om USA:
www.albatros.no/reisemaal/nord-amerika/usa
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.
Hånden på hjertet
Denne rejse er en eksklusiv specialrejse ud over det sædvanlige. Det 5-stjernede skib, gourmetmaden om bord, den frie bar samt skibets servicemindede personale er alt sammen med til at gøre denne rejse helt unik. Pga. rejsens særlige karakter vil gruppen bestå af både danskere, svenskere og nordmænd, og rejselederen vil derfor være skandinavisk. Det kan dog ikke garanteres, at rejselederen er dansker, men han/hun vil kunne gøre sig forståelig på dansk.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.