1000 strandede Albatros gjester hjemme igjen

Etter 10 hektiske dager og 24 timers arbeidsdager har det lykkes å få de siste 1000 gjester på reise hjem til Skandinavia igjen. Dessverre har vi fortsatt en gruppe i Sør-Amerika, som det har vært fullstendig umulig å evakuere, og som nå er lagt i hendene til UD og forsikringsselskapene

Da de nordiske utenriksdepartementene kom ut med fraråd om reiser til hele verden helgen 13-15 mars, forstod vi nok ikke helt hva det egentlig innebar. Særlig den danske utenriksministeren fikk det til å høres ut som at alle på reise skulle evakueres umiddelbart. Det viste seg at det innebar at våre gjester på reise skulle reise hjem i ro og orden, og følge sin hjemreise som planlagt.

Allerede den helgen begynte flere og flere flyplasser å stenge, og flyselskapene kansellerte ulike flyvninger. Flere land bestemte seg også for å stenge grensene. Vi gikk da i gang med å få våre gjester hjem igjen. Iblant var vi heldige og kunne ombooke en hel gruppe på en gang, andre ganger var det helt umulig. I noen tilfeller føltes det som om vi måtte lete gjennom hele verdensmarkedet for billetter og bare ta første og beste plass. Ved flere anledninger dukket det også opp utfordringer underveis, gjester satt plutselig fast et annet sted ved en mellomlanding og måtte ha hotell og nye flybilletter. Noen av gjestene fikk til slutt en lang og besværlig hjemreise, og Albatros medarbeiderne i flyteamet satt igjen med sorte ringer under øynene.

Nå kan vi få igjen pusten, for en liten stund, og være glade for at vi har fått så mange gjester hjem i god behold.

Coronakrisen har utløst en dominoeffekt som er utfordrende å håndtere. Reisearrangører har betalt mye på forhånd, til blant annet hotell og flyselskap, som de umiddelbart ikke har mulighet til å tilbakebetale. Hotellene og flyselskapene har også utgifter som de heller ikke får refundert med det første. Og slik fortsetter sirkelen. Med en pandemi som innebærer at alle på reise skal hjem fra samtlige destinasjoner i hele verden eller avbestiller sine reiser, handler det om så store beløp og så mange som påvirkes. I en slik situasjon har det vært helt nødvendig med en hjelpende hånd fra regjeringens side for å unngå konkurser, som for eksempel med SAS.

Etter over 30 år i bransjen er vi takknemlige for å ha så dyktige reiseledere som under ekstremt utfordrende omstendigheter har fått våre gjester trygt hjem. Dessuten har vi en fantastisk rutinert stab på kontoret som jeg er sikker på at kommer til å lede Albatros trygt gjennom krisen.

Selv om ingen i dag vet hvordan morgendagen vil se ut.

I København har vi nå en god del å gjøre med å ombooke innstilte reiser. Og som dere kanskje har lest i nyhetene og sett på tv, så jobber i prinsipp også alle i Danmark nå hjemmefra. De danske skolene er stengt og dette fører jo til en kombinasjon av hjemmeundervisning, hjemmekontor og andre aktiviteter.

Hvis du har spørsmål og ønsker å kontakte oss ber vi derfor om deres tålmodighet og forståelse for at det muligens vil ta litt lenger tid enn normalt. Vi lover at vi snart skal komme frem til nettopp din reise.

Vennlig hilsen
Søren Rasmussen, eier og grunnlegger