Gouda sikrer fortsatt trygghet ut over alle landegrenser!

COVID-19 pandemien har som kjent rammet verden hardt, og mange er usikre i forhold til mulighetene for utenlandsreiser.

Hos Albatros er vi derfor glade for å kunne fortelle deg at vi samarbeider med Gouda, som behandler COVID-19 som enhver annen uventet akutt oppstått sykdom. Betingelsen er at du har kjøpt din reiseforsikring innen avreise (obs! avbestillingsforsikring skal senest kjøpes samme dag som reisen!)

Ofte stilte spørsmål og svar

Om du har en Helårsreiseforsikring vil ikke COVID-19 relaterte krav være dekket på reiser til «røde» områder. Om du drar til et område som er markert grønt eller gult av norske UD vil COVID-19 være omfattet på lik linje som enhver annen uforutsett og akutt sykdom.

Du kan dog kjøpe en Enkeltreiseforsikring for din reise, og da vil følgende gjelde uavhengig av destinasjonens kategori (grønt/gult/rødt):

 

Hvordan er jeg dekket hvis jeg får COVID-19 på min reise?

Hvis du blir testet positiv for COVID-19 dekker forsikringen på samme måte som ved annen type sykdom dvs. at du har ubegrenset sykdomsdekning og dermed dekning av utgifter til legebehandling, sykehusopphold mm.

 

Dekker forsikringen utgifter til en COVID-19 test under min reise?

Ja - forsikringen dekker utgifter til en COVID-19 test, hvis du har symptomer. Hvis testen alene foretas på oppfordring fra myndigheter, flyselskaper eller lignende, er utgiften ikke dekket av forsikringen.

 

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene fordi jeg er smittet med COVID-19 og ikke kan reise hjem som planlagt?

Forsikringen dekker rimelige og nødvendige ekstrautgifter til innhentning av den fastlagte reiseruten. Det vil si at forsikringen vil dekke nødvendige ekstrautgifter til ny hjemreise samt evt. opphold.

 

Hvordan dekker forsikringen hvis jeg skal i karantene i utlandet, uten at jeg selv er syk?

Hvis myndighetene i det landet du reiser til krever at du skal i karantene, hvor du ikke selv er syk, er ikke dette dekket av forsikringen.

Har du kjøpt en enkelreiseforsikring, dekker forsikringen dog ekstrautgifter til opphold og innhentning av reiserute i det tilfellet at du ikke får reist hjem som planlagt som følge av at du blir satt i karantene.

 

Hva skjer hvis en pårørende hjemme i Norge blir syk med COVID-19?

Forsikringen dekker hjemkall, så du kan dra hjem til din familie hurtigst mulig – det skal dog være snakk om en av dine nærmeste pårørende samt sykdom av alvorlig karakter (sykdom som minimum medfører sykehusinnleggelse).

 

Hvordan er jeg dekket hvis jeg etter hjemkomst skal i karantene?

Dekningen på reiseforsikringen opphører ved hjemkomst, og det er derfor ikke dekning for utgifter etter hjemkomst.

 

Vi anbefaler at du blir testet innen avreise

Innen avreise anbefaler vi at du blir testet for COVID-19, så du ikke er medvirkende til ytterligere smittespredning når du reiser ut i verden.

 

OBS! Les evt. mer her

Har du bruk for ytterligere veiledning, kan du kontakte Gouda direkte.