Vårcruise langs Skottlandskysten

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Eventyrlig cruise i Skottlands øyhav. Med Albatros’ skip «Ocean Atlantic» besøker vi en lang rekke byer og øyer med spennende kultur og natur.

Albatros’ eget skib

De isolerte øyene, dype fjordene, forrevne fjellkammene og dramatiske slottsruinene på den skotske vestkysten er sammen med de berømte whiskydestilleriene innbegrepet av vår forestilling om Skottland. Opplevelsene står i kø når vi besøker 7 forskjellige øyer, blant annet pilgrimsøya Iona, Staffa med sine spesielle søyleformasjoner av basalt og ubebodde øygruppa St.Kilda, kjent som «øya ved verdens ende» og som i dag er på både UNESCOs liste for verdens-kulturarv og naturarv. Nord for ”fastlandet” ligger de naturskjønne øygruppene Orknøyene og Shetland med aktive fiskersamfunn og noe av Europas eldste kulturhistorie.

Det flotte skipet Ocean Atlantic er vårt hjem på hele reisen. Hver natt går skipet til en ny liten havneby, og hver morgen står vi opp godt uthvilt til nye opplevelser. Her er den vakre kystnaturen i høysetet, og Skottlands dramatiske historie får vi også høre mye om.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Albatros active

  • Reiseleder

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta GBP

Dagsprogram
Dag 1 Fra Oslo til Glasgow/Greenock. Sightseeing og ombordstigning
Dag 2 Bunnahabhain-destilleriet på øya Islay
Dag 3 Pilegrimsøya Iona og den klassiske skotske byen Oban
Dag 4 Øyene Staffa og Rûm. Fingals grotte med naturens hexagoner og Rûms kjennetegn: Kinloch Castle
Dag 5 St. Kilda – isolert i Nord-Atlanteren. Skyhøye skrenter, lundefugler, forlatte landsbyer og dobbelt UNESCO-verdensarv
Dag 6 Stornoway, Lewis og Harris. Mulighet for utflukt med øyrundtur med blant annet Callanish stenmonumenter. Seilas ved Shiant-øyenes forrevne kyst
Dag 7 Orkneyøerne med historiske Kirkwall. Mulighet for utflukt til det legendariske Skara Brae
Dag 8 Ankomst til Aberdeen og hjemreise til Oslo

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic ble nyrenovert i 2017 og er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet ved Antarktis og i Arktis. Med en isklassifisering 1B, som muliggjør bryting av opptil 50 cm nyis, manøvreringsdyktighet, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til blant de sterkeste skipene som opererer i polare områder. Skipet er blitt nyrenovert i 2016–17, og med en lengde på 140 meter og bredde på 21 meter er der rikelig med plass på de mange dekkene, med flere foredragssaler, bar og observasjonsplattformer. Restauranten serverer 4-stjerners internasjonalt kjøkken, og der er naturligvis full forpleining underveis. De brede vinduene på Erickson Dekk gir mulighet til å nyte de smale isfylte fjordene med bratte fjellvegger og brefronter som speiler seg i vannflaten. Skipet har plass til godt 198 passasjerer, alle innkvartert i utvendige lugarer med eget bad og toalett. Alle landstigninger foregår samlet fra skipets 20 Zodiac-gummiflåter.

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
32 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fra Oslo til Glasgow/Greenock. Sightseeing og ombordstigning

Vi flyr fra Oslo til lufthavnen i Edinburgh. Herfra setter vi kursen mot Glasgow (ca. 64 km). Underveis kjører vi gjennom noe av det sentrale skotske lavlandet som både er landets mest frodige område og det mest folkerike. 75% av hele Skottlands 5,2 millioner innbyggere bor i området i, og rundt Edinburgh og Glasgow.

Når vi ankommer Glasgow kjører vi en kort tur gjennom byen og hvis tiden tillater det går vi en liten tur rundt i Skottlands kulturby med reiselederen. Glasgow fikk æren av å være Europas kulturhovedstad i 1990.

Etter rundturen kjører vi til havneområdet i Greenock der skipet vårt Ocean Atlantic venter. Lugarene blir anvist og etter den obligatoriske sikkerhetskontrollen seiler vi ut langs Greenocks kyst i farvannet som siden 1164 har vært fullt av utallige fiskebåter.

Dag 2
Bunnahabhain-destilleriet på øya Islay

Torv har i århundrer vært den primære brenselskilden på den lille øya Islay, og torvduften fyller da også neseborene når vi nærmer oss den mest besøkte av alle øyene i de Indre Hebridene. 
 Vi utnytter at vi reiser med et ekte ekspedisjonsskip. I tillegg til skipets enestående manøvreringsdyktighet kan besetningen på Ocean Atlantic på kort tid sette opptil ti Zodiac-gummibåter på vannet og raskt få alle gjester greit inn til kysten.

Vi kaster anker utenfor destilleriet og går i land på moloen. Whiuskyen som produseres her er rund og smaker av torv, røyk og støv på en gang. Ikke uten grunn er Islay i forhold til sin størrelse den mest besøkte av alle de Indre Hebridene. Et besøk med smaksprøver på et av destilleriene er inkludert i turen.

Det er en god idé å være på utkikk etter dyrelivet når skipet går langs Islay og De indre hebridene, siden det lever sel, otere, vadefugler, gjess og kongeørner i området.

Dag 3
Pilegrimsøya Iona og den klassiske skotske byen Oban
Oban er hovedstaden på den skotske vestkysten

I dag begynner vi dagen med et dypdykk i Skottlands kristne historie ved pilegrimsøya Iona. Øya er kjent som arnestedet for kristendommen i landet. Her anla St. Columba et kloster i år 563. Klosterets historie er et lappeteppe av vikingangrep og utenlandske munkeordener som har vært med på å prege stedet. Klosteret var til og med forlatt i en lengre periode. Det vi skal besøke i dag er et gjenoppbygd område som fremdeles er et pilegrimsmål. Vi går en tur i området og har tid til å se nærmere på klosteret.

Ruten fortsetter østover forbi øya Mull til Oban, steder som ofte har stått modell for postkort fra Skottland. Oban er hovedstaden på den skotske vestkysten – en malerisk havneby som blir kalt ”Porten til Hebridene”. Oban byr på typisk skotsk byliv med gode muligheter til å shoppe litt. Har man lyst til mer mosjon, kan det sterkt anbefales å ta en fottur opp til McCaig’s Tower, et monument som leder tankene hen på Colosseum i Roma. Det ble reist på 1800-tallet uten egentlig formål, nærmest som et beskjeftigelsesprosjekt.

Dag 4
Øyene Staffa og Rûm. Fingals grotte med naturens hexagoner og Rûms kjennetegn: Kinloch Castle

I løpet av natten har vi seilet sørover. Planen er en landgang med zodiacs ved den lille øya Staffa. Øyas heksagonale søyleformasjoner av basalt ble formet for mange millioner år siden og når vi kommer nærmere forstår vi hvor enestående dette er. Forhåpentligvis er været ok så vi kan besøke Fingals grotte. Selve øya er ubebodd men grottens naturskapte formasjoner og atmosfæren fascinerer mange besøkende hvert år. Komponisten Felix Mendelsohn var en av mange som lot seg fascinere. Kort etter sitt besøk komponerte han verket «Hebridene». Navnet på grotten kommer fra et gælisk heltekvad der Fingal var krigeren. I løpet av vårt besøk kikker vi også etter lundefugl, sølvmåker og andre flygende gjester på denne lille øya. 

Mens vi seiler mot Staffa og har siden mot Rûm skal vi være skarpe i blikket og holde utkikk etter delfiner, nise og vågehval som er hyppige gjester i dette farvannet. 

Etter dagens første stopp setter vi kursen mot nord og landgang ved øya Rûm. Den fjellrike øya inviterer til en spasertur i naturen for de som har lyst til det. Alternativt kan man gå med ekspedisjonsteamet til øyas kjente slott, Kinloch Castle. Det store slottet ble bygd av George Bullough som arvet (!) hele øya etter faren. Øya ble brukt som privat sport- og jakt-gods fra 1845-1957.

Vil du gå i den vakre naturen går det stier gjennom det ujevne terrenget som leder til storslått utsikt. 

Ut på ettermiddagen går vi om bord igjen og setter kursen mot den isolerte øygruppa St. Kilda.

Dag 5
St. Kilda – isolert i Nord-Atlanteren. Skyhøye skrenter, lundefugler, forlatte landsbyer og dobbelt UNESCO-verdensarv

I dag kommer vi til den dramatiske og isolerte øya Hirta, kjent for å ha de høyeste havskrentene i Storbritannia. Vi befinner oss 65 kilometer vest for de Ytre Hebridene og er nå ved den øygruppa som er kjent som den fjerneste delen av Storbritannia. Den ubebodde øya har mange spor etter dens tidligere innbyggere, i form av middelalderlandsbyer og arkikektur. Øyenes innbyggere drev med fuglejagt og beite. De siste 36 innbyggerne dro fra øyene den 29. august 1930 fordi livet på de isolerte øyene ble for vanskelig. I nyere tid finnes det folk her om sommeren i form av ansatte fra National Trust for Scotland (som har ansvaret for øyene), samt frivillige og forskere. Den vulkanske øygruppa består av øyene Hirta, Dun, Soay og Boreray, og har altså dobbelt UNESCO-verdensarvsstatus for både naturarv og kulturarv. Nettopp det helt spektakulære landskapet med gjemte bukter, ujevnt terreng og fuglerike kyststrekninger er det vi også bruker tiden på mens vi er her. 

St. Kilda er yngleplass for mange viktige havfuglearter. Så vi speider etter suler, stormsvaler, lundefugl og havhest. Vi krysser også fingre og tær for at vi får se den endemistiske St. Kilda gjerdesmett  (Troglodytes troglodytes hirtensis) mens den hakker etter insekter i jorden rundt klippene. 

Når vi er til havs igjen skal vi holde utkikk etter de knølhvalene og spekkhuggerne som har dette farvannet som deres hjem. 

Ut på ettermiddagen fortsetter vi vår reise til de Ytre Hebridene.

Dag 6
Stornoway, Lewis og Harris. Mulighet for utflukt med øyrundtur med blant annet Callanish stenmonumenter. Seilas ved Shiant-øyenes forrevne kyst

Det skotske øyhavs juveler fortsetter når vi navigerer gjennom det nordvestlige Skottland. Denne morgen befinner vi oss ved en rekke isolerte øyer som kalles de Ytre Hebridene. Her finner vi blant annet øya Lewis og Harris, som har en barsk skjønnhet med lyngheder, små bukter og rislende bekker. Øyas hovedby er havnebyen Stornoway, og det er her vi legger til. 

Etter ankomsten i Stornoway er det mulighet for å bli bedre kjent med øya med buss. Blant annet til Callanish stående sten som stammer fra den yngre steinalderen. Guidene forteller mange historier om de tingene vi ser underveis. 

Tilbake i Stornoway spiser vi lunsj om bord på skipet mens vi seiler ut mot Shiant-øyene som vi navigerer rundt før vi setter kursen mot Orknøyene.

Shiant-øyene kan løst oversettes fra gælisk til «De fortryllende øyene». De privateide øyene har store kolonier av havfugler og den beskyttede marineområdet gjør øyene til et «paradis for observasjoner» ifølge mange lokale. 

Dag 7
Orkneyøerne med historiske Kirkwall. Mulighet for utflukt til det legendariske Skara Brae
Den imponerende St. Magnus-katedralen i Kirkwall

I løpet av natten har vi gått ut i farvannet mellom de Ytre og de Indre Hebridene, og vi når frem til byen Kirkwall på de forblåste Orknøyene utenfor det skotske fastlandet. Orknøyene er norrønt for ”Sel-øyene”, og i likhet med de andre nordatlantiske øyene har Orknøyene en rikholdig vikinghistorie. Men historien går enda lenger tilbake, til en av de eldste europeiske sivilisasjonene. Skara Brae, Nord-Europas Pompeii, lå gjemt i nesten 5000 år før en veldig storm avslørte den eldgamle bosetningen. De 10 ettromsboligene er klare til å flytte inn i, fullt møblert og med fullt sanitærutstyr – alt utført i stein. Stedet står på UNESCOs liste over verdens kulturarv sammen med flere andre forhistoriske kulturminner på Orknøyene.

Etter ankomsten til Kirkwall blir det mulig å besøke oldtidsboplassen Skara Brae på en kort utflukt med buss. Tilbake i Kirkwall besøker vi et av områdets mange kjente whisky-destillerier. Vi får en eksklusiv tur rundt på et av destilleriene og kan få en smaksprøve av de gylne dråpene. 

(Dagens utflukt til Skara Brae og destilleri på Orknøyene er en del av utfluktspakken og er ikke inkludert i reisens pris. Les mer under prisinformasjon.)

I Kirkwall blir det bl.a. mulig å besøke den imponerende St. Magnus-katedralen og de maleriske ruinene fra Bishop’s og Earl’s Palace, før vi om kvelden mot sør og det skotske fastlandet.

Dag 8
Ankomst til Aberdeen og hjemreise til Oslo

I løpet av natten har kapteinen brakt skipet ned mot østkysten, der vi anløper Skottlands tredje største by, Aberdeen, om morgenen. Etter frokosten om bord er det tid til å ta avskjed med Ocean Atlantic og besetningen før vi drar til lufthavnen for å ta flyet hjem til Oslo.

Utfluktspakke

Vi har utarbeidet en utfluktpakke med en rekke turer som er typiske for de stedene vi besøker. Pakken må kjøpes hjemmefra.

Utfluktpakken inkluderer følgende utflukter:

Utflukt dag 6 stil øygruppa Lewis and Harris med dens ville og barske natur, lyng, små bukter, sildrende bekker og øyas vakre og forrevne kyst.

Vi stopper ved de 5000 år gamle ikoniske Callanish stenmonumentene som er kjent over hele verden. Stenmonumentet består av gigantiske oppreiste sten plassert i et korsformet mønster med en sirkel av sten i midten.

Vi går på oppdagelse og utforsker hvordan stenene ble reist og hva de har betydd for befolkningen gjennom århundrene.

Utflukt dag 7 til den forhistoriske bosetningen Skara Brae, også kalt Nord-Europas Pompeii på grunn av at den er så vel bevart. Byen er over 5000 år gammel og ble først oppdaget for 150 år siden da det var en stor storm på øya. Byen består av 10 klynger med hus, bygget av sten, og er i så god stand at det nesten bare er å flytte rett inn den dag i dag.

Dagen avsluttes på en av Orknøyenes enestående whiskydestillerier der vi smaker på de lokale dyre dråpene.

Utfluktene er ledet av Albatros Expeditions team av internasjonale og skandinaviske reiseledere samt lokale engelsktalende guider. 

Vi forbeholder oss retten til å kun gjennomføre ekstrautfluktene ved nok antall tilmeldte.

Pris pr pers 2598,-

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 32 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Pris for Kat. C: 2.998 pr pers.
  • Pris for Kat. B: 18.998 pr pers.
  • Pris for Kat. A: 22.298 pr. pers.
  • Pris for Premium Suite: 25.998 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for Kat. G: 10.498,-
  • Tillæg for kat. D: 21.998,-
3 personers kahytter
  • Tillæg for Kat. B 13.998 pr pers.
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Fly Oslo–Edinburgh og Aberdeen–Oslo
  • Transport fra og til lufthavnen i Edinburgh og Aberdeen
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsteam
  • 8-dagers/7-netters cruise med aktiviteter og utflukter ifølge prgram
  • Innkvartering i delt dobbeltlugar (kategori D)
  • Helpensjon på hele cruiset
  • Kaffe og te samt ettermiddagssnacks på skipet
  • Informasjonsmøter og foredrag ved ekspedisjonsteamet
  • Bussutflukt på Shetland
  • Whiskysmaking om bord på Ocean Atlantic og ved Islay
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Øvrige måltider
  • Utfluktpakke
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te (samt juice ol. til frokosten)
  • Driks til skipspersonalet (beregn ca. 14 USD om dagen per reisedeltager)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om lugarene

Ocean Atlantic er innredet med seks lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2
Disse er 2-roms suiter med dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romslig bad. Utvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19–24 m2 
Utvendig Suite. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og stort vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20–23 m2
Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og vindu med begrenset utsyn. Mulighet til å re opp en ekstra seng.
Beliggende på Hudson dekk 7 og Magellan dekk 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12–13 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11–12 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, lysventil og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Kat. G: Standard Cabin
Utvendig enkeltlugar, enkeltseng og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Været i Skottland

Reisen foregår sent på våren, da vi kan forvente temperaturer på 10–15 grader. Samtidig er mai måned typisk den tørreste og mest solrike av årets måneder for både Irland, den skotske vestkysten og Orknøyene! Vi anbefaler likevel at man tar med godt regntøy, så vel som klær etter lag-på-lag-prinsippet og gode tursko, for en stor del av reisen foregår utendørs.

Hvad er et ekspeditionskrydstogt?

Et ekspedisjonscruise skiller seg på mange måter ut fra vanlige turistreiser og cruisereiser.
Ekspedisjonslederen legger ruten og dagsprogrammet underveis, i samråd med skipets kaptein. Slik sikrer de det størst mulige utbyttet av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Mange elementer er uforutsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet må derfor ses som en ideell målsetning – vind, tidevann og strømforhold vil uunngåelig medføre endringer i programmet. Det kan være store eller små forsinkelser, eller vi kan bli nødt til å forkorte oppholdet på en destinasjon. Et ekspedisjonscruise er en reiseform der seilasen og skipets mange aktiviteter og fasiliteter utgjør en meget vesentlig del. Det kompenseres derfor ikke for eventuelle endringer i seilplanen.

Selve båtreisen og landganger i skipets zodiac-gummibåter er en stor del av reisen. Gummibåtene føres av Albatros Expeditions’ erfarne ekspedisjonsteam. Skipet går så nært som mulig på små byer og havner, severdigheter og naturområder, og den siste transporten inn til land foregår med gummibåt. Adgangen til zodiac-båtene foregår fra en solid plattform på siden av skipet. Skipets matroser hjelper til med ombordstigningen. Det er forholdsvis enkelt for alle med full førlighet, men kan være et problem for personer med nedsatt funksjonsevne. Det kan også være kaldt og vått.
 
Reisen er underlagt Albatros’ generelle reisevilkår, som deltagerne forutsettes å ha kjennskap til.
”Ruten avhenger av de skiftende polare værforholdene, isens tykkelse og bevegelse, naturens luner og det forekommende dyrelivet. Men naturen er vår medspiller når vi er innstilt på det. Derfor planlegges seilasen så langt det er mulig med en "løs kant", noe som betyr at den reisende skal være klar til å avvike fra vanlige rutiner på skipet og den planlagte ruten. "

-Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For å delta på denne cruisereisen er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp i kupert terreng. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skipet er dessverre ikke innredet til den som ikke kan gå uten hjelp. Dette er primært et sikkerhetshensyn, siden rederiet krever at alle må kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer. 

Av sikkerhetsmessige årsaker kan rullestoler og gangstativer/rullator heller ikke tas med på skipet. Det må være fri passasje på gangarealer ol.
Særlige forhold vedrørende helbred

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Pass og passopplysninger til Albatros Travel

For  å kunne utstede flybilletter har vi bruk for passopplysninger på samtlige reisende, senest 14 dager etter bestilling. Passopplysningene kan sende elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/no eller med posten.  

Sender du med post, så husk å noter fakturanummer, avreisedato og reisene navn. Skulle du få nytt pass i mellomtiden, altså fra du har sendt passopplysninger til oss og til du skal reise, så er det veldig viktig at du straks sender oss de nye passopplysningene dine. 

Vær oppmerksom på at passet ditt skal være gyldig minimum 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette krav gjelder for alle reisene våre, uansett om enkelte land krever kortere gyldighet.  At vi som reisearrangør stiller dette 6-måneders sikkerhetskrav er for å unngå situasjoner der et land endrer gyldighetskravet sitt før du skal reise.

Tilslutning med innenriksfly

Kontakt oss for informasjon om innenriksfly 

Gode tips til pakkelisten

En skipsreise ved Skottlandskysten om våren innebærer at man må ha med seg varme klær, gjerne i lag. I Skottland kan temperaturen godt komme opp på 15 grader, men i Nordsjøen må vi forvente temperaturer ned til 5 grader, selv om solen kan skinne hele tiden. Det er en god idé å ta med seg varme og vanntette klær, samt lue og hansker.

Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ullundertøy innerst, genser eller flisgenser som mellomlag og en vind- og vanntett jakke ytterst. På beina er det bra med tettvevde turbukser. Stillongs og en lett regnbukse kan også være bra til zodiac-turene. Et par kraftige og sklisikre tursko med såle med god profil er ideelle om bord og gode til å gå med i byene.

På dette toktet går Ocean Atlantic eksklusivt for Albatros Expeditions, og det er derfor ikke noen «dress code» om bord. Praktiske reiseklær er derfor det eneste man må ha med seg, også når det gjelder «festlige kvelder» som blir holdt om bord.

Det er en veldig god idé å ta med kikkert. Håndkle er det ikke nødvendig å pakke.

Sjøsykemiddel

Man kan komme ut for store dønninger, selv om vi forventer å gå mye innaskjærs. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Vær oppmerksom på at sjøsykemidler kan virke sløvende.

Reiseledere og internasjonale gjester ombord

Vi gjør oppmerksom på at det vil være internasjonale gjester i tillegg til skandinaviske gjester ombord. Derfor består ekspedisjonsteamet vårt av skandinaviske og engelsktalende ekspedisjonsguider som jobber på tvers av alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil i prinsippet være på engelsk. Når vi går i land som grupper, vil nasjonalitet og språk tas i betraktning når det er mulig.

Skipets mannskap

I tillegg til Albatros sitt ekspedisjonsteam, er det to mannskaper ombord som jobber sammen for å gjøre turen til en spesiell opplevelse. Skipets kaptein, offiserer og seilere er ansvarlige for drift og kontroll av skipet og for utearealene. Hotellsjefen og hotellpersonalet er ansvarlig for lugarene, suitene og serveringen, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sikre et komfortabelt opphold. Begge besetningsgruppene er engelsktalende.

Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På denne seilasen begir vi innimellom ut på det åpne hav, og det kan ikke unngåes at skipet ruller i bølgene. Derfor må du alltid ha en hånd på de rekkverk og håndtak som er langs alle gangene og veggene på skipet.

Når du går ombord i en Zodiac, er det også viktig å alltid ha en hånd fri slik at man med et såkalt 'sjømanngrep' kan ledes på plass av den hjelpende sjømannen.

Begge disse gode reglene blir grundig gjennomgått på det første informasjonsmøtet ombord.

Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

22GBCSC04ANO2205