Albatros Balkan

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Imponerende middelalderbyer, moderne historie og enestående kystlandskap i Kroatia, Montenegro og Bosnia-Hercegovina

Adriaterhavet og de mange UNESCO-fredede kystbyene har alltid lokket med idylliske gamle bydeler, imponerende palasser og kirker, for ikke å glemme sol, god vin og mat. Men området har mye mer å by på. Tar man en liten tur bort fra kysten finner man ikke bare vakker natur og historiske severdigheter som kan ta pusten fra de fleste, men også mange minner om områdets moderne og til tider veldig blodige historie. 

På denne reisen kombinerer vi vakre naturopplevelser langs Adriaterhavskysten med besøk i de velbevarte montenegrinske middelalderbyene Kotor og Budva. I Bosnia Hercegovina skal vi oppleve byen Mostar og dens ikoniske stenbro, samt få en titt bak jernteppet når vi besøker Titos hemmelige bunker i Konjic. Vi drar innom en lokalvingård og smaker på fantastiske skinker fra Njegusi og får selvfølgelig mulighet for å oppleve hvordan det produseres olivenolje og andre lekre råvarer i området. 

Under hele turen kjører vi med moderne busser og vi skal også oppleve området fra sjøsiden når vi drar på utflukt opp det vakre Neretva-deltaet. Vi spiser lunsj om bord på båten som sikkert bringer oss gjennom den enestående naturen. 

Reisen avsluttes med 3 herlige og avslappende dager i Dubrovnik der vi skal oppleve Adriaterkystens ukronede dronning med de mange vakre plasser og palasser.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Croatian Kuna, Konvertibel Mark (BAM), Euro

Dagsprogram 8 dager
Dag 1
Fly Oslo – Dubrovnik. Ankomst og middelalderbyen Budva, Montenegro
Dag 2
Budva – Cetinje – Njegusi – Kotor - Budva. Kongebyen Cetinje, lokal skinkeproduksjon, Kongeveien og byvandring i Kotor
Dag 3
Budva – Trebinje – Blagaj - Mostar. Vinproduksjon og Tekke klosteret ved Blagaj.
Dag 4
Mostar – Konjic – Mostar. Titos bunker og byrundtur i Mostar
Dag 5
Mostar – Neretva-deltaet – Dubrovnik. Seiltur med musikk og lunsj, samt ankomst til Dubrovnik
Dag 6
Dubrovnik. Byvandring og tid på egen hånd
Dag 7
Dubrovnik. Tid på egen hånd eller tilkjøpsutflugt til Konavle, inkludert lokale produkter, historisk vannmølle og avskjedsmiddag.
Dag 8
Fly Dubrovnik – Oslo

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo – Dubrovnik. Ankomst og middelalderbyen Budva, Montenegro 120 km

Vi ankommer Dubrovnik og reiser videre sydover mot Montenegro og Budva, den gamle havnebyen ved Adriaterhavet.

Budva ble grunnlagt for 2500 år siden og er dermed den eldste byen på Adriaterhavskysten. Den gamle bydelen ligger som en utstikker omgitt av den venetianske bymuren med byens gamle festning helt i enden. Innenfor bymuren i den romantiske, gamle bydelen Starigrad Budva ligger koselige butikker, restauranter og hyggelige barer. Vi skal også se nærmere på kulturelle severdigheter som Citadellet, den katolske Johanneskirke, St. Ivan-kirken og flere andre ortodokse kirker.  

Vi går en kveldstur i den historiske,bilfrie bydelen og stifter nærmere bekjentskap med torg, brolagte gater, kirker og festningen. 
Overnatting i Budva.

Dag 2
Budva – Cetinje – Njegusi – Kotor - Budva. Kongebyen Cetinje, lokal skinkeproduksjon, Kongeveien og byvandring i Kotor 100km

Etter en deilig frokost begir vi oss mot en av de flotteste og mest betydningsfulle byene, historisk sett, i Montenegro, Cetinje. Byen som ligger ved foten av Lovcen-fjellet ble grunnlagt ved slutten av 1400-tallet og har vært landets hovedstad siden 1878. Den montenegriske kongefamilien har satt sitt tydelige preg på byen med mange vakre bygninger. Vi besøker kong Nikolas palass som i dag er omgjort til et museum. Kong Nikolas regjerte landet i perioden 1860-1918 og er en av de viktigste personene i landets nyere historie. Det lille museet gir et godt innblikk i landets kompliserte historie og kan også by på en hyggelig park som ble grunnlagt i 1870.

På veien tilbake til Budva kjører vi på den nyanlagte veien over fjellene og vi tar et stopp i den lille hyggelige landsbyen, Njigusi, som er kjent for tørket skinke, som vi selvsagt skal få smake på. Den siste delen av turen fra Njigusu til kysten byr på en helt fantastisk utsikt over Kotorbukten og foregår via den gamle kongeveien. Veien er ikke lenger enn 8,3 kilometer, men består av ikke mindre enn 18 skarpe svinger. 

Ved bunnen av Kongeveien ligger byen Kotor vakkert til, omgitt av kalksteinsfjell. Kotors gamle bydel, byens festninger og den indre delen av Kotorbukten ble i 1979 ført opp på UNESCO’s verdensarvliste og når man står der midt i byen, er det lett å forstå hvorfor. 

Den gamle bydelen stammer fra 1400-1500-tallet og er et unikt eksempel på middelaldersk byplanlegging. Gatene av brostien og marmor former en labyrint avbrutt av flere flotte torg. Ved ett av disse torgene ligger byens landemerke, Sankt Tryphon-kirken, som er fra slutten av 1100-tallet. Spredt utover byen ligger det flere mindre kirker, hyggelige caféer og gode restauranter. På vår tur rundt i Kotor fordyper vi oss i byens historie og ser nærmere på de flotte bygningene fra middelalderen. 

Etter en dag full av opplevelser returnerer vi til Budva sent på ettermiddagen.
Overnatting i Budva.

Dag 3
Budva – Trebinje – Blagaj - Mostar. Vinproduksjon og Tekke klosteret ved Blagaj. 220 km

Det er tid for å si farvel til Montenegro og god dag til Bosnia-Hercegovina. Første stopp er Trebinje som ligger flott til ved elven Trebisnjica som krysses ved hjelp av den imponerende Arslanagic-broen fra 1600-tallet. Området er kjent for sin vinproduksjon og vi skal naturligvis smake på de himmelske dråper som er blitt produsert i området i flere hundre år. 

Vi fortsetter videre mot Blagaj og her ser vi en såkalt «tekke», som var et slags kloster for sufimystikere, en retning innenfor Islam. Klosteret ligger vakkert til ved Bunaleven og har vært i bruk siden midten av det 17. århundre. Under det kommunistiske styret var religion bannlyst og kloseteret var underlagt jugoslaviske nasjonalmuseet. Utover 1990-tallet forfalt deler av komplekset, men med hjelp fra lokale muslimske organisasjoner ble klosteret gjenoppbygget i 2010 og gjenåpnet for offentligheten. Den nærliggende byen Blagaj er en komplett osmansk by, med en helt annen tradisjon innenfor arkitektur enn byene langs Adriaterhavet. 

Senere på ettermiddagen reiser vi videre mot den vakre byen Mostar. Byen ligger ved Neretva-elven og med sine 113 000 innbyggere er det Bosnia-Hercegovinas femte største by. Byens historiske bysentrum ble oppført i den osmanske perioden.
Overnatting i Mostar.

Dag 4
Mostar – Konjic – Mostar. Titos bunker og byrundtur i Mostar 140 km

Vi starter dagen med å kjøre 70 kilometer mot nord til en av de mest bemerkelsesverdige bygningene på hele Balkan, Titos bunker i Konjic.  Tidligere Jugoslavias moderne historie er i høy grad forbundet med èn mann, nemlig Josip Broz Tito. Han ble født i 1892 og vokste opp under trange kår med en slovensk mor og en kroatisk far, og det var sånn sett ingenting som tydet på at nettopp Tito skulle bli den mest innflytelsesrike personligheten på Balkan i det 20. århundre. Som partisan under 2. verdenskrig gjorde Tito seg bemerket og etter krigen avanserte han raskt i det kommunistske systemet, hvor han endte som president i perioden 1953-1980. 

I byen Konjic ble det i årene 1953-1979 i all hemmelighet oppført en bunker som skulle sikre den jugoslaviske ledelsen hvis det skulle komme et atomangrep. Med plass til over 350 personer og et samlet areal på 6,4 kvadratkilometer var bunkeren den tredje største investeringen i Jugoslavia under hele Titos regjeringsperiode. Vi blir vist rundt i bunkeren og får et godt inntrykk av frykten man følte på under den kalde krigen. 

Vi spiser lokal lunsj i området før vi reiser tilbake til Mostar hvor vi skal se nærmere på denne byens middelaldersentrum, som stadig er intakt. Vi skal selvsagt også se nærmere på broen Stari-Most, som er blitt selve symbolet på Mostar og fremstår som et prakteksemplar for osmansk arkitektur. Mannen bak er arkitekten Sinan, som også har tegnet noen av de viktigste moskéene i Istanbul. Den nåværende broen er en rekonstruksjon av den opprinnelige broen som ble ødelagt under Balkankrigen på 1990-tallet. I dag er hele det UNESCO-fredede området rundt broen restaurert og fremstår som en sjarmerende bydel med mange koselige cafèer og restauranter. 

Resten av dagen er satt av til fri disposisjon. Vi kan anbefale å utforske den gamle bydelen videre ved å gå en tur, etter dagsturistene har reist. De hyggelige caféene og restaurantene lokker med lokale spesialiteter, internasjonale retter og masse god vin.

Dag 5
Mostar – Neretva-deltaet – Dubrovnik. Seiltur med musikk og lunsj, samt ankomst til Dubrovnik 150 km

Denne morgenen tar vi farvel med Bosnia-Hercegovina og reiser tilbake til Kroatia. Vi stopper ved Neretva-deltaet hvor Neretvaelven renner ut i Adriaterhavet. Det er et enestående fruktbart område hvor det dyrkes flere avlinger, trekkfuglene samles her om våren og høsten og flere fiskearter yngler. Vi seiler i en mindre båt rundt deltaet og nyter en god, lokal lunsj med musikk, mens vi seiler rundt i de naturskjønne omgivelsene. 

Etter denne fine opplevelsen fortsetter vi videre mot Dubrovnik. Byens skjønnhet og eleganse er intet mindre enn legendarisk. Synet av Stradun, den marmorbelage hovedgaten, de flotte barokkpalassene og bymuren fortsetter å imponere enhver gjest, som besøker Adriaterhavets vakreste by. 

Vi sjekker inn på hotellet som ligger i den nyere delen av Dubrovnik. Etter litt avslapning møtes vi i hotellets restaurant til en hyggelig middag.

Overnatting i Dubrovnik.

Dag 6
Dubrovnik. Byvandring og tid på egen hånd
Den gamle bydelen i Dubrovnik, Kroatia

Dubrovniks historie går tilbake til 600-tallet, da de første husene ble oppført, mens den første bymuren ble først bygget på 800-tallet. På slutten av 1100-tallet hadde Dubrovnik etablert seg som en viktig handelsby som fungerte som et mellomledd mellom Balkan og Middelhavet. I 1205 kom Dubrovnik under venetiansk kontroll, men byen brøt seg fri fra ventianerne i 1358 og opprettet republikken Ragusa. På 1400-tallet strakte Ragusa seg langs havet fra Ston til Cavtat. Dubrovnik hadde sin egen handelsflåte med forbindelser til Egypt, Sicilia, Frankrike, Spania, Istanbul og flere steder i Midtøsten. I 1808 fikk republikken dødsstøtet da Napoleons hær marsjerte inn i byen. Fra 1815-1918 var Dubrovnik en del av det østerisk-ungarske riket for deretter å bli en del av det riket som skulle bli Jugolslavia. 

Dubrovnik føles på mange måter fortsatt som en selvstendig republikk, løsrevet fra resten av Kroatia både fysisk og historisk. Inngangen til byen går gjennom Pile-byporten fra 1537. I middelalderen ble byen stengt hver kveld og nøklene ble gitt til byens hersker. Innenfor muren finner vi Stradun, byens gamle handelsgate som strekker seg hele veien ned til den gamle markedsplassen Luza.

Overalt i byen finnes det gamle kirker og palasser og vi stifter naturligvis bekjentskap med alt sammen på byvandringen. I Dubrovnik kan det anbefales å gå en tur på bymurene eller ta taubanen opp til toppen av klippen bak byen, hvor utsikten er helt fantastisk. Det finnes også flere spennende museer som er verdt et besøk og reiselederen vil selvfølgelig være behjelpelig med tips og informasjon.
Overnatting i Dubrovnik.

Dag 7
Dubrovnik. Tid på egen hånd eller tilkjøpsutflugt til Konavle, inkludert lokale produkter, historisk vannmølle og avskjedsmiddag.

I dag har man muligheten til å slappe av i Dubrovnik. Man kan også delta på utflukten til området rundt Konavle, denne utflukten er ikke inkludert i reisens pris og skal kjøpes separat. 

Midt på dagen kjører vi sørover og besøker flere små byer på den relativt korte turen. Vi nyter utsikten langs kysten før vi kjører litt innenlands til Konavle som er et naturområde med mange morsomme historier og historiske minner. Her ligger festningen Sokol som er bygget på romerske ruiner og som opplevde sin storhetstid på 1400- og 1500-tallet inntil et voldsomt jordskjelv gjorde at de lokale makthaverne foretrakk Dubrovnik. I området finner vi også ett særdeles vakkert Fransiskanerkloster som ble bygget på 1400-tallet. I nærheten finner vi Napoleons vei som er restene av en vei oppført av en av Napoleons generaler under felttogene i begynnelsen av 1800-tallet. Vi vil også oppdage restene av den romerske viadukten, Illyriske minnesmerker og mange andre interessante ting som viser til områdets betydning gjennom tidene. 

Vi besøker vannmøllene ved Ljutaelven som ble brukt til å male og fremstille mel og derfor har hatt en stor betydning for området. Vi skal se møllene i aksjon og stedet fremstår som et friluftsmuseum hvor de ansatte stiller i historiske kostymer og vi får lære mer om hvordan man tidligere fremstilte lokale produkter, og kanskje får vi også smake på noen av dem. Vi runder av utflukten med å spise på en utsøkt restaurant med utsikt over havet  før vi returnerer til hotellet etter en spennende dag.
Overnatting i Dubrovnik.

Dag 8
Fly Dubrovnik – Oslo 20 km

Tidlig om morgenen kjører vi til flyplassen i Dubrovnik og reiser hjem med kofferten full av opplevelser fra Balkanhalvøya

Tilkøbsudflugt til Konavle

For de eventyrlystne er det i dag mulighet for å bli med på en spennende utflukt til Konavle-området. 
Midt på dagen kjører vi sørover og besøker flere småbyer på den relativt korte turen. Vi nyter utsikten langs kysten før vi kjører litt inn i landet til Konavle, som er et naturområde med mange morsomme historier og historiske minner. Her ligger festningen Sokol som er bygd på romerske ruiner og som hadde sin storhetstid i det 15.-og det 16. århundre inntil et relativt voldsomt jordskjelv fikk de lokale makthavere til å foretrekke Dubrovnik. I området er det også restene av den romerske viadukt, Ilyriske minnesmerker og en hel rekke andre interessante ting som viser oss områdets betydning gjennom tidene. 

Vi besøker vannmøllene ved Ljuta-elva som har hatt stor betydning siden de både fungerte til å male mel og fremstille olivenolje. Møllen og området fremstår som et frilandsmuseum hvor de ansatte opptrer i historiske kostymer og du får mulighet til å se hvordan man fremstilte lokale produkter i gamle dager, og kanskje får vi også smake på noen av de. 

Vi runder av utflukten vår med å spise på en bra restaurant med utsikt over havet før vi drar tilbake til hotellet vårt etter en hyggelig og spennende dag.

Utflukten gjennomføres med minimum 15 deltagere. 

Pris per person kr 1 898,–

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/Svensktalende reiseleder 
  • Fly Oslo – Dubrovnik t/r 
  • Innkvartering på gode 3 – 4 stjerners hoteller i delt dobbeltrom 
  • Utflukter og transport jf. program 
  • Frokost daglig dag 2-8, lunsj dag 2-5 og middag dag 1, 3 og 5. 
  • Skatter og avgifter
Priset inkluderar inte
  • Avbestillingsforsikring 6 % av reisens pris 
  • Gouda Årsreiseforsikring eller Seniorreiseforsikring 
  • Tillegg for enkeltrom
  • Øvrige måltider og drikkevarer 
  • Tips til lokalguide, sjåfører m.v. (beregn ca. kr. 300,- pr. person i alt) 
  • Personlige nødvendigheter 
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasje

Det er en god ide å medbringe en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager, hvor du oftest ikke ser din bagasje igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å medbringe håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Hånden på hjertet

Til Dubrovnik

I Dubrovnik bor vi i den nye delen af byen med bekvem og enkel adgang både til havet og den gamle bydelen. Med offentlig buss tar turen til den gamle bydelen ca. 10 min. Velger man å gå de små 2,5 km skal man påregne ca. 30 min alt avhengig av hastighed.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser