Albatros’ cruise til Antarktis og Sør-Georgia

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Enestående reise med Albatros’ eget nybygde ekspedisjonsskip, «Ocean Victory»

Albatros’ skib

Albatros har gjennomført mange cruisesreiser og ekspedisjoner til Antarktis i den sørlige halvkulens sommer. Her preger det stabile været de ellers så barske kystene, og seler, pingviner og andre sjøfugler er aktive og arbeider hardt for å føre slekten videre før isen igjen isolerer hele kontinentet. På denne spesialreisen med Albatros’ eget nybygde 5-stjernersskip «Ocean Victory», som er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet i Antarktis, kombinerer vi den komfortable cruisesreisen med ekspedisjonsreisens fantastiske landstigninger på det 7. kontinentet. Vi foretar landstigning på den nordlige delen av Sør-Shetlandsøyene og på selve Antarktishalvøya, hvor det er store konsentrasjoner av hvaler og seler. Ofte blir havflaten brutt av hvalenes karakteristiske blåst, og kort etter ser man knølhvalens brokete halefinne komme opp av havet.

Som noe helt spesielt fortsetter dette helt ekstraordinære cruiset i kjølvannet av den berømte oppdagelsesreisende Ernest Shackleton når vi kaster anker utenfor Elefantøya og navigerer mot Sør-Georgia-øyene. Her opplever vi et av verdens absolutt største naturlige undere. Vi besøker også forskningsstasjonen og Shackletons grav og ser spor av den omfattende hvalfangsten som er en del av øyenes fortid.

På siste del av reisen besøker vi Falklandsøyene. Her blir det plass til krigshistorie, særegent dyreliv og engelsk arkitektur midt i det sørlige Atlanterhavet.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Norsk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Argentinske peso, GBP, USD

Dagsprogram
Dag 1 Avreise Oslo
Dag 2 Ankomst til Buenos Aires, innlosjering på hotell, byrundtur & velkomstmiddag
Dag 3 Buenos Aires – Ushuaia, innlosjering på hotell, byrundtur
Dag 4 Tierra del Fuego Nasjonalpark, ombordstigning
Dag 5–6 På vei til Antarktis. Beaglekanalen & Drakestredet
Dag 7–10 Antarktishalvøya med King George Island, Brown Bluff og Shackletons Elefantøy
Dag 11–12 På havet mot Sør-Georgia. Den antarktiske konvergenssonen
Dag 13–16 Sør-Georgia-øyene. Utemmet natur og rikt dyreliv midt ute i det sørlige Atlanterhavet
Dag 17–18 På havet mot Falklandsøyene
Dag 19 Port Stanley, Falklandsøyene. Tid på egen hånd i hovedbyen og mulighet for en jeep-utflukt rundt på øya
Dag 20 Falklandsøyene. Vest-Falklands spektakulære kystlinje
Dag 21 På havet og gjennom Beaglekanalen mot Ushuaia
Dag 22 Ushuaia – fly til Buenos Aires, middag, introduksjon til argentinsk vin og tangoshow
Dag 23 Hjemreise Buenos Aires – Oslo
Dag 24 Hjemkomst til Oslo

Ocean Victory

Revolusjonerende og stilfullt: Ocean Victory har alle de fordelene man kan ha med et lite ekspedisjonsskip kombinert med den stabiliteten og komforten man vanligvis finner på store cruiseskip. Den enestående, patenterte stevnen, en såkalt X-Bow, gjør at Ocean Victory skjærer seg gjennom bølgene i stedet for å gå over dem som tradisjonelle skip. 

Det er plass til maksimalt 189 passasjerer om bord, og det gjennomarbeidede designet skaper en intim stemning. Sammen med den personlige servicen fra skipets personale sørger det for en uforglemmelig opplevelse.

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
129 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise Oslo

Flyreise fra Oslo til Buenos Aires. Etter flyskift i Europa fortsetter vi til Buenos Aires.

Dag 2
Ankomst til Buenos Aires, innlosjering på hotell, byrundtur & velkomstmiddag

Ankomst om morgenen og transport til et godt hotell i sentrum av byen. Om ettermiddagen er det byrundtur i det elegante og historiske Buenos Aires, som av mange blir betraktet som “Sør-Amerikas Paris”. Turen varer omkring 3 timer og omfatter noen av Buenos Aires’ mest interessante severdigheter. Vi starter på Plaza de Mayo, foran det lyserøde presidentpalasset, hvor vi føler historiens vingesus. Det var fra balkongen her i presidentpalasset at Eva Perón – på folkemunne bare kjent som Evita – holdt tale til sine trofaste støtter blant landets mange fattige. Det var også på Plaza de Mayo at ”Las madres de Plaza de Mayo”, en gruppe mødre til forsvunne barn og unge under den argentinske militærjuntaen, i årene 1977–2006 regelmessig møttes én gang i uken og demonstrerte for å få vite hva som hadde skjedd med de forsvunne familiemedlemmene deres.

Vi besøker også byens mest fargerike og sjarmerende bydel, La Boca, som dessuten er et av byens eldste kvarterer. På 1800-tallet ble La Boca hjemsted for tusener av italienske og spanske immigranter som søkte lykken i den argentinske hovedstaden. Gaten El Caminito er kjent for sine fargestrålende hus, og det er også her i arbeiderkvarteret La Boca at sportsklubben Boca Juniors holder til. Selv om en lang rekke markante argentinske fotballspillere gjennom årene har spilt for klubben, er det mer enn noen den nasjonale fotballhelten Diego Maradona som har gjort klubben kjent verden over. Turen går videre i bydelen Palermo – byens grønne pustehull – hvor vi nyter de vakre, storslåtte parkanleggene og minnesmerkene som gir oss et innblikk i landets brokete historie. Vi fortsetter til bydelen Recoleta, som er et av byens mest fasjonable boligområder, med elegante, franskinspirerte hus. Det er også i Recoleta vi finner den pompøse kirkegården med gravsteder for alle byens fornemme familier, inklusive Evita Perón, som ligger begravet på et familiegravsted under navnet Duarte. Om kvelden byr vi på velkomstmiddag og smaker på de lokale vinene.

Dag 3
Buenos Aires – Ushuaia, innlosjering på hotell, byrundtur

Vi flyr om morgenen mot sør over pampasen og Patagonia til Ushuaia, som Argentina markedsfører som »Verdens sørligste by«. Det var riktig inntil for få år siden, da Puerto Williams på den sørlige chilenske siden av Beaglekanalen vokste fra noen få hus til en regulær by med over tusen innbyggere. Ushuaia har også ekspandert voldsomt i de senere årene, og byen har nå ca. 57.000 beboere. Naturen her minner om Nord-Norge, med snødekkede fjelltopper og bratte fjellsider som forsvinner ned i det iskalde oseanet.

Etter ankomsten til Ushuaia skal vi ta en byrundtur, hvor vi bl.a. kan nyte en fin panoramautsikt over Ushuaia-bukta og Beaglekanalen. I byens hovedgate, Avenida San Martín, finner vi butikker, historiske bygninger som det gamle pionerhuset og det tidligere fengslet som nå er museum. Etter byrundturen blir vi kjørt til hotellet vårt, hvor vi har en enkelt overnatting.

Dag 4
Tierra del Fuego Nasjonalpark, ombordstigning

Etter frokost tar vi en utflukt til Tierra del Fuego Nasjonalpark, som ligger i det argentinske ”Ildlandet”, og som byr på en fantastisk og dramatisk natur med fjell og store skogområder. Parken huser 20 arter av pattedyr og 90 fuglearter. For de fugleinteresserte blir det mulig å glede seg over synet av magellanspette, magellangås og den mektige andeskondoren, som man noen ganger ser sveve over fjelltindene.

Etter middag setter vi kursen mot Ushuaia havn, hvor båten vår, «Ocean Victory», venter. Etter ombordstigning og gjennomgang av sikkerheten er det tid til å sette kursen mot ”Det 7. kontinent”.

Dag 5–6
På vei til Antarktis. Beaglekanalen & Drakestredet

Skipet har i løpet av kvelden gått gjennom Beaglekanalen ut i Drakestredet. Beaglekanalen er på denne årstiden usedvanlig vakker, og fjellene på begge sider står rødlige i den tidlige høsten. Nordsiden av kanalen utgjøres av argentinsk Tierra del Fuego, og sørsiden er den chilenske øya Isla Navarino.

Tidlig på den andre dagen av cruiset kommer vi ut i det berømte Drakestredet, oppkalt etter den engelske sjøfareren Sir Francis Drake. For engelskmennene var han en helt, men for spanierne en ondsinnet sjørøver, for han gjorde livet surt for de spanske sølvtransportene fra den nye verden. Her i stredet møtes kaldt vann fra Antarktis med det varme atlanterhavsvannet. Havet er utrolig næringsrikt, og i farvannet er det mulig å se forskjellige typer av hvaler, som eksempelvis finnhval, knølhval og timeglassdelfiner. Vi har også mulighet til å se spennende sjøfugler, bl.a. vandrealbatross og svartbrynalbatross, men også kjempestormfugl og stormsvaler. Drakestredet var tidligere den forjettede porten mellom det kjente og det ukjente, den uoverstigelige barrieren hvor man møter de første isfjellene. Dagen igjennom kan vi fra broen nyte den friske vinden og sjøfuglene. Det beste stedet å iaktta de store sjøfuglene er bakerst, hvor fuglene følger skipets hekk og utnytter vindforskjellene fra le til luvart. Det er også tid til å forberede oss på ankomsten til Antarktis, og vi skal høre foredrag om hvordan vi skal forholde oss når vi plutselig står midt i en pingvinkoloni, og får lære triks av skipets profesjonelle fotograf, som gir råd om hvordan vi kommer hjem med de best mulige bildene.

Dag 7–10
Antarktishalvøya med King George Island, Brown Bluff og Shackletons Elefantøy

Programmet for de neste dagene avhenger av mange faktorer, og ekspedisjonslederen vil hver dag i samarbeid med kapteinen legge opp den endelige ruten og avgjøre hvilke landingssteder som velges. Offiserene på broen og Albatros’ ekspedisjonsleder kontrollerer de seneste is- og værkartene for å finne de beste landstigningsstedene under de til enhver tid gitte omstendighetene. Landstigningene skjer fra store, sikre zodiac-båter, og man vil oppleve at vi i mange tilfelle er nødt til å ta en omvei utenom seler og pingviner, som ikke er sky overfor fredelige tilskuere. Vi passerer storslåtte landskaper, hvor vi krysser mellom isflak og kalvende isfjell.

Vårt første anløp i Antarktis er typisk den største av øyene i Sør-Shetlandsøyene, King George Island. Som på så mange av de andre landingsstedene våre er det også her pingvinkolonier, særlig bøylepingvin (Gentoo Penguin) og ringpingvin (Chinstrap Penguin) så med litt hell kan vi få øye på eksemplarer av disse. Det er også sjanse til å se elefantseler som hviler seg på land.

Deretter fortsetter vi mot Antarktishalvøya, hvor vi planlegger å besøke kontinentet ved den særegne isdekkede vulkanen Brown Bluff. Denne imponerer med sine rustrøde basaltsider, som tårner opp langs det store vulkanområdet. Vi kikker etter hvaler, fugler og ikke minst de vakre keiserpingvinene, som livet igjennom holder til på isflak. Larsen-isbremmen er oppkalt etter den norske kapteinen Carl Anton Larsen, som i 1903 forliste med sitt skip ”Antarctic”, men ble reddet. Et stort stykke is brøt i 2017 seg løs fra Larsen og reduserte dermed iskappen med 12 %. Det store isfjellet (verdens største da det brøt seg løs) fikk navnet A68 og beveger seg langsomt sammen med andre store isblokker gjennom ishavet på vei ut mot Atlanterhavet langs det såkalte ”Isfjellstredet”. De fleste av de enorme, flate isfjellene er brukket løs av Ronne-Filchner-iskappen, som er noe større enn Larsen og ligger litt lenger sør.

Vår neste landstigning blir antagelig på Paulet Island ved den enorme kolonien av adeliepingviner, hvor restene av Nordenskiold-ekspedisjonen også kan ses. Samme pingviner vil vi trolig også støte på når vi navigerer tett ved de berømte Danger Islands. Her finnes nemlig store kolonier av denne type pingviner.

Vi fortsetter herfra østover i Weddellhavet. Herfra passerer vi Elefantøya, hvor den berømte Shackleton-ekspedisjonen overvintret under en redningsbåt etter at treskipet deres var blitt skrudd ned av isen. Det var herfra Shackleton dro mer enn 1000 km til Sør-Georgia i åpen båt for å hente hjelp til mennene sine. Stranden på Elefantøya er blitt kalt en av de ti vanskeligste “small-craft landings”, så vi går ikke i land! Men vi tar samme reise til de sørlige Georgia-øyene!

Det er som alltid vind og værforhold som bestemmer hvilke landstigninger vi kan foreta, og det ovenstående opplegget må ses som et ønskescenario. Det er normalt at vi må erstatte enkelte av de foreslåtte landstigningene med andre lignende.

Dag 11–12
På havet mot Sør-Georgia. Den antarktiske konvergenssonen

Vi skal igjen over den antarktiske konvergensen, hvor de antarktiske vannmassene møter de varmere subantarktiske vannene. Selve posisjonen på frontsonen varierer fra år til år (og gjerne i løpet av året), så man vet ikke akkurat når den blir krysset. Vi kan likevel være sikre på at havlivet under oss er produktivt, og særlig den antarktiske krillen befinner seg her. Det lille krepsdyret kan rolig kalles hjørnesteinen i det antarktiske økosystemet.

Det er ikke uvanlig å passere kjempestore flate isfjell under den første delen av denne turen.

Foredrag, film eller kanskje et spill er noen av aktivitetene på disse dagene på havet.

Dag 13–16
Sør-Georgia-øyene. Utemmet natur og rikt dyreliv midt ute i det sørlige Atlanterhavet

Etter et par dager på havet blir det en spesiell opplevelse å kunne rope land i sikte. Ikke hvilket land som helst, men et av de mest utilgjengelige stedene på denne kloden. Sør-Georgia-øyene myldrer imidlertid av liv – i form av pingviner, sjøfugler, sjøløver og seler, som alle benytter denne oasen midt i det åpne havet. Vi bruker de neste par dagene på å utforske nordkysten, hvor vi forsøker å komme i land i noen av de mange fjordene her. Vi håper på å få øye på noen av de kongepingvin-koloniene som finnes på øyene.

Fortidens hvalfangere brukte de samme beskyttende fjordene, og vi har en landstigning planlagt ved den gamle hvalfangststasjonen Grytviken. Byen ble grunnlagt av den selvsamme Larsen som har gitt navn til Larsen-isbremmen. Den norske oppdagelsesreisende skulle bruke en sikker stasjon til sitt argentinske hvalfangstselskap. På sitt høyeste var det 300 ansatte i byen, som kunne fange hundrevis av hvaler. I dag står byen og stasjonen tilbake som en spøkelsesby som kun huser ”The South Georgia Museum”. Det er åpent for turister i sommersesongen. Utenfor byen finner vi Ernest Shackletons siste hvilested i den forlatte stasjonens kirkegård. Grytviken fikk sitt navn av den svenske arkeologen Johan Gunnar Andersson. Det karakteriserer den runde bukta ganske godt. Museet i byen er bemannet og åpent i sommersesongen fra januar til mars.

Dag 17–18
På havet mot Falklandsøyene

Lytt til et inspirerende og lærerikt foredrag fra det erfarne ekspedisjonspersonalet vårt om arktisk dyreliv og klima, oppdagelsesreiser og geologi. Det blir også vist film om arktisk natur – eller du kan bruke tiden til å gå ut på dekk for å fange glimt av trekkfuglene, som elegant svever tett på skip og reling, og forhåpentligvis kan du se noen hvaler.

Dag 19
Port Stanley, Falklandsøyene. Tid på egen hånd i hovedbyen og mulighet for en jeep-utflukt rundt på øya

Falklandsøyene, eller Las Malvinas som Argentina kaller dem, er et svært isolert øysamfunn bebodd av etterkommere etter engelske utvandrere. Helt siden britene tok øyene i besittelse i 1833, har argentinerne protestert, og konflikten om øyenes tilhørsforhold er forblitt uløst. Senest i 1982 invaderte Argentina øyene; det utløste Falklandskrigen. Øyboerne ernærte seg tidligere ved hvalfangst og tran. I dag er det saueavl og service til skipsfarten som er de viktigste yrkene.

De fjerne øyene i den sørlige delen av Atlanterhavet er en ren zoologisk hage, og fredning har betydd at viltet ikke har den naturlige frykten for mennesket. Her er mulighet til å komme ganske tett innpå de enorme sjøelefantene, de sørlige pelsselene, de store og vakre kongepingvinene og et sant mylder av kjempemessige stormfugler, som for eksempel albatrosser.

Hovedbyen Port Stanley er en sjarmerende liten by med trehus, små velstelte hager, pubber, en riktig engelsk katedral og et glimrende lite museum. Landstigningen foregår med tenderbåter, som tar oss fra skipet og inn til havnen i Port Stanley.

Dagens Albatros-utflukt har fokus på Falklandsøyenes rike fugleliv. Vi har alliert oss med en lokal saueavler som tar oss ut over markene sine og ned til kysten for å se bl.a. klippehopperpingviner. På turen får vi forklart bakgrunnen for dyrelivet på Falklandsøyene. Turen foregår i 4x4-hjulte jeeper. Det blir på mange måter en helt unik opplevelse som er få forunt. Vær oppmerksom på at det i forbindelse med turen kan forekomme kortere vandringer i terrenget, så det er viktig å ha gode sko eller turstøvler. Og husk regntøyet! (Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet.)

Vi forlater Port Stanley utpå kvelden og går nord om øyene til vår neste landstigning.

Dag 20
Falklandsøyene. Vest-Falklands spektakulære kystlinje

Vi går langs den idylliske nordlige delen av Vest-Falkland, og avhengig av vind og vær planlegger vi landstigninger i de små buktene. Vest-Falklands befolkning er spredt ut over området med små landbruk og landsbyer. Denne vestlige øya er kjent for sitt ujevne kuperte terreng og sin ganske spektakulære kystlinje. Dyrelivet i området teller klippehopperpingviner, skarv og en hel del andre sjøfugler.

De to hovedøyene Vest- og Øst-Falkland er forbundet med en ferge, og det er veier mellom landsbyene.

Dag 21
På havet og gjennom Beaglekanalen mot Ushuaia

Vi vi går nå en god strekning sørvestover med kurs mot Ushuaia. Bruk denne siste dagen til å slappe av, nyte den friske atlanterhavsluften og gå på oppdagelsetur på skipet, hvor foredrag, spa-behandlinger og deilige måltider bare er noen av de mange fristende tilbudene.

I løpet av den sene kvelden eller natten går vi på ny gjennom Beaglekanalen, navngitt etter Darwins berømte skip på toktet til bl.a. Galápagosøyene. Er man sent oppe om natten, kan man følge innseilingen, som likeledes byr på flere dyr og fugler. I regelen følger delfinene skipets baug, og på de små øyene i kanalen ligger hundrevis av pelsseler omgitt av magellanskarver og tangmåker.

Dag 22
Ushuaia – fly til Buenos Aires, middag, introduksjon til argentinsk vin og tangoshow

Vi er fremme i Ushuaia om morgenen, og fra havnen er det arrangert busstransport til lufthavnen. Derfra er det en cirka 5 timers flytur over Patagonias sletter til Buenos Aires’ innenrikslufthavn, Jorge Newbery.
|
Etter innkvartering på hotellet vårt er ettermiddagen på egen hånd. Om kvelden er det tid til å si farvel til Argentina med middag, vinpresentasjon og tangoshow.

Dag 23
Hjemreise Buenos Aires – Oslo

Transport til Buenos Aires’ internasjonale lufthavn; derfra flyr vi tilbake til Europa og Oslo med en mellomlanding underveis.

Dag 24
Hjemkomst til Oslo

Ankomst til Oslo.

Halvdagsutflukt til East Falkland med 4x4-hjuls jeep

Denne Albatros-utflukten har fokus på Falklandsøyenes rike fugleliv. Vi har alliert oss med en lokal sauebode som tar oss med ut over jordene og til kysten for å se blant annet klippehopperpingviner. På turen får vi vite litt om bakgrunnen for dyrelivet på Falklandsøyene. Turen foregår i 4x4-hjuls jeeps. Det bliver på mange måter en helt unik opplevelse som er de færreste forunt. Vær oppmerksom på at det i forbindelse med turen kan forekomme kortere gåturer i terrenget så det er viktig å ha gode sko å gå i. Husk også regntøy.

Pris: 1 198 pr person

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 129 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar
  • Kat. G: kr. 31.998,-
  • Kat. D: kr. 41.998,-
  • Kat. E: kr. 64.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt
  • Kat. E: kr. 15.498,- pr. person
  • Kat. C: kr. 20.498,- pr. person
  • Kat. B2: kr. 31.498,- pr. person
  • Kat. A: kr. 65.498,- pr. person
Prisen inkluderer
  • Fly Oslo – Buenos Aires t/r samt Buenos Aires – Ushuaia t/r
  • All nødvendig lokaltransport
  • 2 netters opphold med frokost i Buenos Aires på sentralt turistklassehotell
  •  Sightseeingtur i Buenos Aires
  •  Velkomst- og avskjedsmiddag i Buenos Aires
  • Byrundtur i Ushuaia samt Tierra del Fuego nasjonalpark
  • 1 natts opphold med frokost  i Ushuaia
  • 18 netters cruise i delt dobbeltlugar jf. program
  • Informasjonsmøter og foredrag ved ekspedisjonsteamet
  • Helpensjon, kaffe og te om bord
  • Alle ekskursjoner, Zodiacturer og utflukter under cruiset (bortsett fra ekstra utfluktt på Port Stanley
  • Engelsktalende ekspedisjonsteam og foredragsholdere om bord på skipet
  • Alle lufthavnsskatter og havneavgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Tillegg for enkeltlugar og/eller oppgradering av lugarkategori
  • Driks til skipets personale (beregn ca. 14 USD per natt)
  • Eventuelle ekstra utflukter eller arrangementer
  • Ekstra utflukt ved Port Stanley (Falklandsøyene dag 19)
  • Kajakkutflukter kan kjøpes om bord
  • Drikkevarer utenom kaffe og te på skipet
  • Øvrige måltider i land
  • Personlige fornødenheter
  • Tilslutning med innenriksfly
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Forsikrings informasjon

Forsikrings informasjon

Vi gjør oppmerksom på at det er en forutsetning for deltagelse på denne reisen at du som kunde har tegnet en reiseforsikring som dekker minimum USD 200.000 ved akutt behov for hjemtransport i forbindelse med sykdom eller en annen form for nødsituasjon.

Vi anbefaler at du tegner reiseforsikring hos Gouda gjennom Albatros, da denne forsikringen inneholder ubegrenset dekning ved behov for hjemtransport.

Dersom du allerede er forsikret gjennom et annet forsikringsselskap, ber vi deg om å undersøke om forsikringen din inneholder den nødvendige dekningen og å ta med deg forsikringsbeviset på reisen.

Opplysninger om reisen

Ekspedisjonscruisekonseptet

Albatros har gjennom flere år utviklet en cruiseform som er særlig egnet til polare forhold. Is i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark gjør at reisene må bli av mer ekspedisjonslignende karakter – ideelt hvis man er på jakt etter den unike reiseopplevelsen. Dette er en eksklusiv naturreise, som skiller seg ut fra tradisjonelle cruisereiser. De relativt få deltakerne betyr at reisen føles mer som en gruppereise der alle kan delta i landstigninger, besøk på forskningsstasjoner, ekskursjoner, foredrag og hvalsafari samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller spesielle krav til deltakerne. Men det forutsettes at man er frisk og førlig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Man bør være oppmerksom på at reisen skiller seg ut fra vanlige turistreiser i og med at vi ikke har samme muligheter til å planlegge reisen i detalj. Mange elementer er uforutsigelige, og ruten bestemmes i vid utstrekning av vind, vær, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle målet, men den vil med sikkerhet bli endret, selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og strålende solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med skipets kaptein opp rute og dagsprogram underveis, og vil derved sikre det størst mulige utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Går man eksempelvis plutselig rett gjennom en flokk hvaler, kan dagsprogrammet meget vel bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er cruise og landstigninger i de medbrakte gummibåtene av zodiactypen, som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, langs brefronter og på hvalsafari. Skipet er forsynt med en utvendig senketrapp (leider), og derfra kommer vi om bord i gummibåtene, som er forsynt med en kraftig motor. Skipet går så tett som mulig innpå severdigheter, breer og fuglefjell, og deretter stiger vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller krysse rundt mellom hvaler, seler, isfjell eller fugleøyer. Det er forholdsvis lett for alle med full førlighet, men kan være et problem for handicappede. Og så kan det for øvrig også være en ganske kald og våt fornøyelse. Det står enhver fritt å bli om bord på skipet, som er utstyrt med et lite bibliotek. Når vi bruker ordet ekspedisjon, skal det tas helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi den pågjeldende reisens forløp i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelsen er en grov skisse eller ønsketenkning, som med stor sikkerhet vil bli endret.

Helseopplysninger

Vi ber dere om å fylle ut skjemaet på nedenstående nettadresse senest 2 måneder før avreise. Skjemaet ber om helseopplysninger fra dere. Disse opplysningene er nødvendige for oss å ha slik at teamet vårt om bord kan reagere korrekt når det er nødvendig, for eksempel hvis man har nedsatt hørsel, kroniske sykdommer eller allergier. Skjemaet på denne nettadressen er ikke det samme som en helseerklæring, slik som forsikringsselskapene ofte ber kundene sine om å fylle ut når det er over 70 eller 80 år.

https://albatros-expeditions.com/participant-declaration-and-contact-information

 

Om skipet

Revolusjonerende og stilfullt: Ocean Victory har alle de fordelene man kan ha med et lite ekspedisjonsskip kombinert med den stabiliteten og komforten man vanligvis finner på store cruiseskip. Den enestående, patenterte stevnen, en såkalt X-Bow, gjør at Ocean Victory skjærer seg gjennom bølgene i stedet for å gå over dem som tradisjonelle skip. 
Det er plass til maksimalt 189 passasjerer om bord, og det gjennomarbeidede designet skaper en intim stemning. Sammen med den personlige servicen fra skipets personale sørger det for en uforglemmelig opplevelse.

Lugarene 

  • Kategori A: Juniorsuite, 42 m2 

Juniorsuitene om bord på Ocean Victory har en fantastisk utsikt fra øverste lugardekk. Suitene har en dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad med badekar og privat balkong. 
Plassert på dekk 7. 

  • Kategori B: Familiesuite med balkong, 28 m2 

Familiesuitene på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenger, sovesofa, sitteområde, bad med badekar og privat balkong. Familiesuitene har plass til tre voksne eller to voksne og to barn. 
Plassert på dekk 4 og 6. 

  • Kategori C: Lugar med balkong, 24 m2 

Lugarene med balkong har en dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad med badekar og privat balkong.
Plassert på dekk 4 og 6. 

  • Kategori D: Standardlugar, 22 m2 

Standardlugarene har to enkeltsenger, kuøye og bad med badekar. 
Plassert på dekk 3 og 4.

  • Kategori G: Standard enkeltlugar, 18 m2 

En standard enkeltlugar har en stor enkeltseng, kuøye og bad med badekar. 

  • Kategori E: Standardlugar med fransk balkong, 16 m2 

Standardlugarene har fransk balkong, dobbeltseng, panoramavindu og bad med badekar.
Plassert på dekk 7. 

Klima

I Antarktis er klimaet svært omskiftelig – det ene øyeblikk kan det være strålende solskinn, og det neste øyeblikk voldsom snøstorm. Middeltemperaturen for november–mars er -5 til +5 grader. Mer eller mindre sterke vinder kan forekomme, og det betyr at man må være forberedt på en del sjøgang. I reiseperioden er det ofte fint vær med høy, blå himmel, men det er som kjent vanskelig å spå om været.

I Ushuaia og sørligere på Tierra del Fuego/Ildlandet ligger temperaturene typisk mellom 10 og 20 grader. Også her kan det blåse (svært) frisk vind. I Buenos Aires er det til gjengjeld svært varmt, med en middeltemperatur på 25–35 grader.

Visum

Ingen visumkrav for norske statsborgere. Ikke-norske statsborgere bør kontakte kontoret eller de respektive ambassadene. Etter internasjonal overenskomst er det blitt innført besøkstillatelse til Antarktis. Tillatelsen gis av de argentinske myndighetene, og eneste krav er at man er blitt gjort kjent med bestemmelsene for besøk på Antarktis, og at man har skrevet under på å ville følge disse. Senere på skipet vil det bli gitt nærmere informasjon om dette.

Pass

Gyldig pass må tas med på reisen. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise fra Argentina. Viktig: Det navnet som opplyses ved bestilling av reisen må stå nøyaktig som navnet i passet.
ALBATROS TRAVEL TRENGER EN KOPI AV GYLDIG PASS 14 DAGER ETTER RESERVASJON.

Valuta

Den argentinske valutaen heter pesos (ARS) (1 peso = 100 centavos). Pesoen var tidligere bundet til dollaren, men er nå fristilt, og det har medført store prisfall på stort sett alt i Argentina. Om bord på skipet er euro standardvaluta.

Driks

Etter internasjonal standard i servicebransjen er det vanlig å gi driks til skipets besetning ved slutten av reisen. Alle driks vil bli delt blant hele besetningen. Det oppkrevde beløpet er 13,50 USD per dag og vil automatisk bli oppkrevd på skipsregnskapet via ditt cruise card.

Mat og drikkevarer

Om bord på skipet er helpensjon inkludert. Alle måltider serveres i skipets restaurant. Kokkene vil gjøre sitt beste for å oppfylle spesielle diettkrav (bes opplyst på påmeldingsblanketten), men det gis ingen garantier.

Bagasje

Forsøk å begrense mengden av bagasje, siden der ikke er stor plass i lugarene. Bagasje kan etterlates til oppbevaring på hotellet i Buenos Aires. Fartøyets besetning hjelper med å bære bagasjen om bord. Det skal alltid stå tydelig navn og adresse på all bagasje, og du vil før avreise motta et spesielt navnemerke som må settes på bagasjen slik at personalet raskt kan identifisere kofferten og bære den til riktig lugar. Husk å skrive på lugarnummeret ditt. Det anbefales at man også legger en lapp med navn og adresse øverst i kofferten, da den utvendige merkingen kan falle av.

Tidsforskjell

Buenos Aires og Ushuaia er 5 timer etter norsk tid.

Elektrisitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Før avreisen

Helseopplysninger

Vi ber dere om å fylle ut skjemaet på nedenstående nettadresse senest 2 måneder før avreise. Skjemaet ber om helseopplysninger fra dere. Disse opplysningene er nødvendige for oss å ha slik at teamet vårt om bord kan reagere korrekt når det er nødvendig, for eksempel hvis man har nedsatt hørsel, kroniske sykdommer eller allergier. Skjemaet på denne nettadressen er ikke det samme som en helseerklæring, slik som forsikringsselskapene ofte ber kundene sine om å fylle ut når det er over 70 eller 80 år.

https://albatros-expeditions.com/participant-declaration-and-contact-information

Forsikring

På denne reisen er det et krav at deltakerne er dekket av reiseforsikring med bl.a. sykeledsagelse ved eventuell hjemtransport. En slik kan tegnes gjennom Albatros Travel/Gouda eller annet reiseforsikringsselskap. Se det tilsendte helseskjemaet.

Veiledning for besøkende til Antarktis

La Antarktis forbli jomfruelig

I 1991 vedtok Antarktistraktatens land en protokoll om miljøbeskyttelse. I dette ble hele kontinentet definert som naturreservat. Sørpollandet er det største villmarksområdet på jorden, og det er ennå stort sett uberørt. Hittil er det ikke blitt påvirket nevneverdig av menneskets mer eller mindre heldige aktiviteter. Hjelp til med til å bevare det slik!

  • Kast ikke fra deg avfall, hverken på land eller i havet. Heller ikke sigarettstumper.
  • Skad ikke bygninger, det være seg bebodde eller historiske bygninger. 
  • Hold minst 5 meters avstand til fugler og minst 15 meters avstand til seler. Husk at plutselige, voldsomme bevegelser skremmer og stresser dem, så beveg deg alltid langsomt og rolig. Forstyrr dem ikke; det er jo hjemmet deres. Den antarktiske sommeren er kort, så fuglene og dyrene har veldig kort tid til å pare seg, bygge reir, ruge, klekke, føde, mate avkommet osv. Kommer du for tett innpå dyrene, risikerer du å være den som ødela deres forplantning det året. Gå aldri så tett innpå dyrene at de begynner å endre atferd, især ikke i rugetiden og når ungene er helt små. Dyrene/fuglene må naturligvis hverken fores eller berøres.
  • Hold lydnivået på et minimum for ikke å forstyrre dyrelivet, eventuelle beboere eller andre besøkende.
  • Matvarer kan under ingen omstendigheter tas med på land.
  • Fjern ingenting fra de stedene vi besøker – hverken planter, steiner, bein eller annet.
  • Gå aldri på det stykket strand som er mellom vannkanten og seler/sjøløver som ligger på stranden. Dyrenes vei til havet skal alltid være fri.
  • Pass på plantene. Se deg for der du går. Tråkk ikke på plantene, heller ikke på mose eller lav. 
  • Forstyrr ikke igangværende vitenskapelig forskning, installasjoner eller instrumenter i forbindelse med dette.
  • Vær forberedt på dårlig og svært skiftende vær. Sørg for at utstyret ditt og klærne dine kan leve opp til antarktiske forhold. Ha alltid i tankene at det antarktiske miljøet er ugjestfritt, uforutsigbart og potensielt farlig.
  • Kjenn dine begrensninger og sett alltid sikkerheten øverst.
Pakkeliste

Om bord

Påkledningen om bord på skipet er meget avslappet og i riktig “ekspedisjons-ånd”. Dette er ikke et luksuscruise i Karibia, der det kreves mørk dress og lang kjole. Vi vil sikkert se mange jeans og gensere.

Antarktis og Tierra del Fuego/Ildlandet

Husk at luft er et utmerket isolasjonsmateriale når den lukkes inne mellom flere lag tøy. Man har størst sjanse til å holde varmen med flere tynne lag klær enn med ett eller to lag tykt tøy. Dette gjør det også lettere å justere påkledningen etter værets skiftninger – og som nevnt tidligere skifter det ofte og brått. Reisende som driver med vintersport kan bruke sportsklær, men husk at man her er langt mindre aktiv enn når man står på ski og derfor vil ha behov for et tykkere mellomlag.

Votter, strømper og sokker

Mange foretrekker et par ullvanter inne i et par vannavvisende overtrekkshansker/votter, eventuelt med et gummidekke i håndflaten på det ytterste laget; det gir et bedre grep på islagte flater. Fotografer foretrekker et par tynne hansker inne i et par tykke hansker eller votter, siden man på den måten kan unngå stivfrosne fingrer. Skihansker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker av ullfrotté eller polypropylen. Gjerne knestrømper, og heller to tynne par enn ett tykt par.

Gummistøvler

Høyskaftede gummistøvler er helt nødvendig å ha når man går i land. Ocean Atlantic har gode solide støvler til alle deltakere. Oppgi derfor skostørrelse ved bestilling av reisen! Selv om personalet som betjener gummibåtene hjelper til når man skal gå i land, så er det nesten uunngåelig at man innimellom må ut i den lave brenningen. I tillegg til at gummistøvlene holder vannet ute i forbindelse med landstigningen, er de lette å rengjøre etter et besøk i en pingvinkoloni, der man ofte vasser rundt i ekskrementer som kan ødelegge et par fine fjellstøvler.

Sko

Landgang er alltid med gummistøvler, men ta med deg et par hverdagssko med en god sklisikker såle for å ferdes utendørs på skipet.

Jakke

En pålitelig vind- og vanntett jakke med hette er svært viktig, kanskje faktisk det viktigste plagget på en antarktisreise. Jakken behøver ikke å være tykk. Mange antarktisreisende foretrekker å bruke en skalljakke av Gore-Tex-typen med gensere (fleece) under.
På dette toktet vil dere motta en Albatros-jakke som dekker alle behov. Ytterligere informasjon om jakke og størrelser vil bli sendt ut før avreise.

Bukser

Vanntette overtrekksbukser er nødvendige – enten av Gore-Tex-typen eller vanlige regnbukser. Buksene skal være robuste og ikke altfor ubehagelige å gå i. I tillegg trenger du et par behagelige og varme bukser under overtrekksbuksene, og naturligvis et par lange underbukser, gjerne i ullfrotté. Det er ikke sikkert man får behov for så mye, men vær heller på den sikre siden.

Gensere

Ull er varmest – selv når det er vått. Fleece er nesten like varmt, men tørker raskere. Heller en tynn og en tykk genser enn én veldig tykk en.

Skjerf

Et godt skjerf eller en hals/buff er nødvendig når det blåser.

Lue

Er absolutt nødvendig, for en svært stor del av varmetapet fra kroppen skjer fra hodet. Lua bør være vann- og vindtett og gå nedover ørene. Ta en god titt i skapet før du går ut og investerer i nytt utstyr. Det er ikke noen krav eller forventninger om at man må ha helt nye og moderne klær.

Annet utstyr

Solbriller og solkrem
I Antarktis er UV-strålene betydelig sterkere enn vi er vant til. Solbriller av god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighet. Bruker du briller, bør du snakke med optikeren din – og ta med et ekstra par briller i reserve! Husk en solkrem med høy faktor.

Kikkert
Absolutt nødvendig hvis man gjerne vil se fugler og hvaler. Helst en av god kvalitet, gjerne med 8–10 gangers forstørrelse og en frontlinsediameter på minst 30 mm. Man må nok opp på over tusen kroner for en god kikkert.

Kamera
Større kameraer bør oppbevares i en vanntett ryggsekk. Skuldervesker er tunge å drasse rundt på, og man må regne med skumsprøyt. Ta med rikelig med reservebatterier og film eller minnekort. En liten dagsryggsekk, helst med vanntett overflate, til personlige ting under fotturene. Tingene kan også legges i en plastpose i ryggsekken.

Vanntett ryggsekk og plastposer    
Ta med en vanntett ryggsekk. Plastposer er meget praktiske til å skille skittent og vått tøy fra rent og tørt.

Medisinveske

  • Plaster og kompresser
  • Våtservietter
  • Nesedråper
  • Lebepomade
  • Fuktighetskrem
  • Hodepinetabletter (helst febernedsettende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medisin
  • Sjøsykemiddel. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Konsulter din lege og prøv midlene før avreise for å vite hvordan de påvirker deg.

Bøker
Forvent ikke å finne engelskspråklige bøker i særlig stort omfang i Argentina. Om bord på skipet er der nok et lite bibliotek, men ikke noe salg av bøker. Det beste er å ta med relevant litteratur hjemmefra.

Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

22ARCSC05BNO2702