Elvecruise gjennom tsarens rike

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Cruise på de russiske elvene fra Vinterpalasset til Den røde plass med besøk i fine middelalderbyer og kom helt innpå det ekte Russland underveis

Drømmepris!

Bli Albatros på elvecruise mellom Russlands to mest storslåtte byer. Eventyret starter i St. Petersburg hvor vi har god tid til å fordype oss i byens store kulturskatter som Vinterpalasset og Peterhofs fantastiske hageanlegg før vi stevner ut på de russiske elvene. Underveis skal vi besøke landsbyer med kunsthåndværk, enestående trekirker og noen av de aller fineste middelalderbyene i landet før vi runder av med den russiske hovedstadenen Moskvas mange severdigheter. 

Om bord på det nøye utvalgte skipet vårt er det rik mulighet til å lære mer om russisk kultur og historie, samt nyte utsikten til det vakre landskapet som langsomt glir forbi utenfor

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Russiske rubler, Euro

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–St. Petersburg. Innsjekking på skipet
Dag 2 St. Petersburg. Byrundtur med Peter-Paul-festningen og Vinterpalasset/Eremitasjemuseet
Dag 3 St. Petersburg. Palasset Peterhof
Dag 4 Kunsthåndverkerlandsbyen Mandrogi
Dag 5 Den UNESCO-fredede museumsøya Kizji
Dag 6 Goritzy. Besøk på Kiril-Beloserskij-klostret
Dag 7 Jaroslavl – tid på egen hånd
Dag 8 Uglitsj. Byvandring. Blodskirken og festningen
Dag 9 Moskva. Byrundtur med blant annet Den Røde Plass
Dag 10 Moskva. På oppdagelse i Kreml
Dag 11 Fly Moskva–Oslo

MS Fedin

På cruiset reiser vi med det anerkjente rederiet Nicko Cruises. Flåten består av motorskip som er bygd spesielt til elveseilas. MS Fedin har 120 lugarer og størrelsen på skipet sikrer en hyggelig reiseopplevelse og god service om bord. Her er det fem dekk der man finner en restaurant, en panoramasalong, bar og lugarer. Du kan nyte utsikten fra soldekket og få innblikk i russisk kultur gjennom skipets underholdningstilbud.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
OBS Denne avgangen har et litt annerledes program. Klikk på datoen for å se det.
13 998,–
Oslo
13 498,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–St. Petersburg. Innsjekking på skipet
MS Fedin

Vi flyr fra Oslo til St.Petersburg, Russlands elegante metropol ved Finskebukta. Vi blir hentet med buss og kørt til Neva-elva, der skipet ligger til kai. Etter ombordstigning er det tid til å bli litt kjent før vi møtes i skipets restaurant og koser oss med en god middag.

Dag 2
St. Petersburg. Byrundtur med Peter-Paul-festningen og Vinterpalasset/Eremitasjemuseet
Stemningsfulle St. Petersburg

I løpet av morgenen ankommer vi St. Petersburg som ble grunnlagt i 1703 av Peter den store som Russlands vindu mot vest. I dag er St. Petersburg Russlands nest største by med snaut fem millioner innbyggere. Under kommunismen het byen Leningrad, men da Sovjetunionen brøt sammen i 1991, tok byen tilbake sitt opprinnelige navn. Den blir også kalt Nordens Venezia på grunn av de mange kanalene som gjennomskjærer den. Kanalene bidrar sammen med de brede bulevardene til å gi byen et luftig preg. Og St. Petersburg er et overflødighetshorn av kulturrikdommer og severdigheter fra tsartiden.

Overalt i Piter, som den heter i dagligtalen, ser vi gule, grønne, røde og blå pastellfargede fasader, forgylte spir og kupler, praktfulle palasser, kirker og broer, som er så karakteristiske for denne kontrastenes storby, som har overlevd kriger og kommunisme. Etter frokosten om bord drar vi ut på byrundtur med buss og ser noen av byens aller største severdigheter På turen vil vi kunne nyte utsikten til en rekke av de praktfulle paleene og palassene som var hjem for både tsarfamilien og adelsfamiliene, og vi kan se hvordan nytt og gammelt i St. Petersburg forener seg i en vakker blanding av flotte barokkbygninger og dyre moteforretninger. 

Etter en rekke kortere stopp ved blant annet den praktfullt utsmykkede Oppstandelseskirken besøker vi Peter-Paulus-festningen. Den sekskantede festningen er bygd i 1703 og er dermed byens eldste byggverk. Den er anlagt av Peter den store selv som forsvarsverk mot svensk invasjon, men svenskene holdt seg borte, og festningen ble aldri brukt til det den var tiltenkt. Derimot fungerte den helt frem til februarrevolusjonen i 1917 som fengsel for politiske fanger. Kjente personer som forfatteren Dostojevskij, den revolusjonære Trotskij og anarkisten Mikhail Bakunin var alle fengslet her. Rent bortsett fra sin imponerende størrelse, spennende historie og vakre beliggenhet inneholder det mektige byggverket på bredden av elva Neva en mengde severdigheter – først og fremst Peter-Paul-katedralen med det sylspisse, 122 meter høye spiret som Peter den store fikk oppført som gravkirke for seg selv og sine etterkommere på den russiske tronen. 

Den lille landstripen mellom festningsmuren og elva er nå et populært tilholdssted for folk som soler seg. De hardføre russerne behøver hverken særlig mye sol eller særlig mye plass til dette – for man soler seg jo stående!

Etter lunsj skal vi besøke et av reisens absolutte høydepunkter og byens aller største stolthet: det overdådige hvite, mintgrønne og gylne Eremitasjemuseet. Dette innholdsrike museet består av ikke mindre enn fem bygninger, deriblant det berømte Vinterpalasset, der skiftende tsarer og tsarinaer har holdt hoff. Samlingene gir en nesten komplett oversikt over vesteuropeisk kunsthistorie, men man må nok innstille seg på å velge bort deler av historien, for her er det utstilt mer enn tre millioner kunstverker.

Vinterpalasset med de 1786 dørene og 1945 vinduene ble bygd i 1754, og interiøret er senere endret noen ganger i samsvar med den regjerende familiens smak. Katarina den store gav de 1057 rommene den største overhalingen på slutten av 1700-tallet. Det var også denne keiserinnen som for alvor startet de kunstsamlingene som i dag pryder palasset. Blant de representerte kunstnerne er da Vinci, Rembrandt, Rubens, Monet, Picasso og flere andre av verdens helt store malere og billedhoggere.

Publikum har adgang til de fleste av rommene i palasset, deriblant Militærgalleriet, med en samling portretter av den russiske hærens militære ledere under Napoleons invasjon av Russland. I den 800 kvadratmeter store tronsalen står keisertronen, og her får man en fornemmelse av den overdådigheten som skulle inngyte respekt hos de tilreisende undersåttene. Paviljongsalen med det ekstravagante uret i orientalske omgivelser er et minnesmerke for Katarina den stores militære seier over tyrkerne. Malakittsalen, Den gylne salen og Den hvite salen, som alle var en del av de private keiserlige gemakkene, viser tydelig hvilke kolossale rikdommer hoffet og adelen satt på. Det var dette som bidrog til å utløse den russiske revolusjonen.

Dag 3
St. Petersburg. Palasset Peterhof Avgang klokken 17:00
Om bord på MS Fedin

Om formiddagen skal vi til palasset Peterhof som ligger utenfor St. Petersburg. Det Versailles-inspirerte palasset har et fantastisk hageanlegg hvor fontener og små hager åpner seg mot Østersjøen. Mange mener kanskje at palasset må ha vært for storslått til å bo i – og sånn hadde Peter den Store det også. Han foretrakk faktisk Monplasir, den første bygningene i Peterhof-komplekset, en liten barokk-bungalow nær vannet. Peter valgte at Peterhof skulle ligge akkurat her, nær øy-fortet Krohnstadt, som huset hans russiske flåte. Det store palasset ble oppført i 1715 av Jean Baptiste Leblond og ble fort kjent for storeslåtte sommerfester hvor alle som var noe innenfor musikken ble invitert til å utforske tsarens sommerresidens.

Etter oppholdet vårt i St. Petersburg stevner vi ut på elve-eventyret vårt med kurs mot Moskva. En vannvei mellom St. Petersburg og Moskva var en russisk drøm helt siden Peter den store grunnla den nye, strålende hovedstaden sin. Men først i 1960-årene, da Den Volga-baltiske kanalen ble anlagt, kunne tsarens ønsker bli virkeliggjort. Det kan vi nå nyte godt av på dette avslappende cruiset med kurs mot Moskva. Båtturen går ikke bare på Den Volga-baltiske kanalen, som russiske herskere har arbeidet med å anlegge helt siden Peter den stores tid, men også på Europas lengste elv, Volga, på elvene Svir og Neva, og gjennom de to største innsjøene i Europa, Onega og Ladoga. Vi reiser med et velrenommert russisk cruiseselskap. Her har de ikke flere passasjerer enn at besetningen har god tid til å gjøre oppholdet vårt veldig komfortabelt. Selve cruiset er en stor del av opplevelsen på denne reisen – fra skipets restaurant eller ute på dekk kan vi nyte livet mens skog, landsbyer og elvedaler langsomt glir forbi.

Dag 4
Kunsthåndverkerlandsbyen Mandrogi Ankomst klokken 10:30 og avgang klokken 15:00

I løpet av natten passerer vi Ladogasjøen, Nord-Europas største ferskvannssjø, og legger til i den lille landsbyen Mandrogi ved elva Svir. Dette besøket er et lite avbrekk fra de store severdighetene og praktfulle byggverkene vi har sett i St. Petersburg. Mandrogi er en liten hyggelig by som har tiltrukket kunsthåndverkere fra hele Russland, og her får man kjøpt et stort utvalg av kunsthåndverk og suvenirer.Etter besøket i Mandrogi kan resten av dagen brukes til avslapning om bord, der man kan benytte seg av skipets mange tilbud. Landskapet flyter forbi, og vi får ro til å fordøye de mange inntrykkene fra dagene før, eventuelt med et glass champagne i baren eller med en god bok på dekket.

Dag 5
Den UNESCO-fredede museumsøya Kizji Ankomst klokken 07:30 og avgang klokken 10:30

I løpet av natten krysser vi den mektige innsjøen Onega. Det ligger mer enn 1600 øyer i denne 10 000 kvadratkilometer store sjøen, og vi legger til ved en som er helt spesiell, nemlig Kizji. På 1100-tallet kom en liten flokk bosettere til den ubebodde øya og bygde opp et lite samfunn, med et vell av hus og kirker bygd utelukkende av tømmer. De opprinnelige kirkene er dessverre alle gått tapt, men andre bygninger er kommet til senere. Kizji har vært et valfartssted for pilegrimer siden de første bosetternes tid, og den bør fortsatt være det for alle som er interessert i særpreget arkitektur – og alle andre, for den saks skyld.Særlig Forklarelseskirken fra 1714 er en helt spesiell opplevelse. Ospesponene på taket reflekterer solstrålene i fantastiske fargenyanser, og taket er konstruert så sinnrikt at dekorasjonene og hele 23 kupler holder hver eneste regndråpe vekk fra de skrøpelige treveggene. Hele kirken er naturligvis oppført uten bruk av en eneste spiker. Ved siden av denne perlen står Forbønnskirken med sine ni korsprydede kupler, og innenfor venter en fin samling av ikoner fra 1500–1700-tallet. Disse to kirkene har sammen med det åttekantede klokketårnet mellom dem skaffet Kizji en plass på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Man bør ikke gå glipp av en spasertur rundt til resten av øyas gamle kirker, kapeller, vindmøller og boliger. De gamle bygningenes perfekte harmoni med naturen på den smale grønne øya er nok til å gjøre rundturen til en helt spesiell og vakker opplevelse.De gamle trebygningene og øya i sin helhet skal etter sigende ha en helbredende virkning. Dessuten gir en dag på dette levende friluftsmuseet et godt innblikk i livet i Russland for mange hundre år siden.

Dag 6
Goritzy. Besøk på Kiril-Beloserskij-klostret Ankomst klokken 11:30 og avgang klokken 15:00
Flott hus i Goritsy

Skipet vårt legger i dag til ved Goritsy, som ligger vakkert til ved bredden av elva Sjeksna, en av Volgas sideelver. På dagens utflukt drar vi litt inn i landet til den lille byen Kirillov med det kjempemessige Kiril-Beloserskij-klostret (St. Kyril av Kvitsjøens kloster), som i sin tid var det største klostret i det nordlige Russland.

Etter utflukten vender vi tilbake til Goritsy, og hvis vi har tid kan du spasere en tur langs Sjeksnas bredd, der det er gode muligheter for å kjøpe suvenirer. Her står bodene tett, og det blir tilbudt alt fra de tradisjonelle matrosjkadukkene over broderi til hjemmelagd syltetøy og pelsluer.

Dag 7
Jaroslavl – tid på egen hånd Ankomst klokken 14:30 og avgang klokken 20:00

Den vakre gamle byen Jaroslavl ved bredden av Volga ble grunnlagt av Kiev-fyrsten Jaroslav den vise i år 1010 og er en av de eldste og fineste byene i Den gylne ringen. Denne betegnelsen blir brukt om den ringen av festningsbyer som i middelalderen ble anlagt rundt Moskva som ekstra beskyttelse av hovedstaden, som ble truet av stammer fra nord. Tilnavnet "gylne" har ringen fått senere på grunn av de arkitektoniske og kunstneriske rikdommene som pryder byene. Jaroslavl var Russlands hovedstad en kort periode under "forvirringens tid" i begynnelsen av 1600-tallet.

Jaroslavl byr på et imponerende syn av løkkupler og spir som overalt stikker opp over horisonten og vitner om Jaroslavls enorme antall kirker. Byens historiske sentrum er på UNESCOs verdensarvliste. Tidligere var håndverkerne i byen berømt for sine kunstneriske evner, og det gjorde Jaroslavl til et religiøst og kommersielt knutepunkt på Volga. De mange kjøpmennene som strømmet til byen konkurrerte med hverandre – og ikke minst med byggherrene i Moskva – om å bygge de største kirkene med de vakreste utsmykningene og freskene. Bruk dagen på egen hånd eller bli med på den frivililge byrundturen som skipet tilbyr. (bestilles og betales om bord på skipet)

Dag 8
Uglitsj. Byvandring. Blodskirken og festningen Ankomst klokken 08:30 og avgang klokken 12:00

Vi legger i dag til ved enda en by i Den gylne ringen, den maleriske provinsbyen Uglitsj, som ble grunnlagt i middelalderen, men fikk en vanskelig start. På grunn av sin status som grenseby for storfyrstedømmet Moskva ble Uglitsj gjentatte ganger brent ned av både litauere og tatarer, som hadde et godt øye til den nærliggende storbyen. Men Uglitsj fikk snart mer medgang da storfyrstene i Moskva yndet å gi herredømmet over den lille grensebyen til brødre og andre familiemedlemmer. På 1500-tallet hadde Uglitsj en blomstringsperiode, og mange av byens bygninger stammer fra denne tiden.

På spaserturen til byens Kreml-festning ser vi Dmitrij Blodskirke. Navnet henviser til Ivan den grusommes sønn, Dmitrij, som døde her. Han spiller den ulykksalige hovedrollen i den mest berømte hendelsen i byens historie. Siden Dmitrij var Ivan den grusommes eneste sønn og dermed den siste slektningen i Rurik-dynastiet, som hadde styrt Russland siden 800-tallet, falt mistanken straks på tsarens rådgiver og landets egentlige hersker, Boris Godunov. Senere undersøkelser fastslo at Dmitrijs død skyldtes en uheldig kombinasjon av epilepsianfall og lek med kniv. Men innbyggerne i Uglitsj er visst aldri blitt helt overbevist om den forklaringen.

Hundre år etter Dmitrijs død fikk tsarene i Romanov-dynastiet den ideen å helgenkåre Dmitrij og gjøre Uglitsj til et mål for pilegrimsreiser. Derfor ble det oppført en kirke til ære for ham på stedet der gutten døde. Den dramatiske historien står i sterk kontrast til kirkens eventyraktige utseende, med de rød-hvite murene og himmelblå kuplene med gylne stjerner. Hvis vi på veien rundt i Uglitsj støter på byens røde våpenskjold, vil vi igjen bli minnet om den grusomme historien om Dmitrij, for den myrdede gutten er avbildet på det – komplett med krone, glorie og den fatale kniven.

Inne i byens Kreml ligger den imponerende Forklarelseskatedralen (Preobrazjenskij sobor) med de fem mørkegrønne kuplene hvilende vakkert på den hvite og gule bygningen. Inne kan vi nyte en sann velsignelse av fresker og de ikonene som er så typiske for den russisk-ortodokse kirken, og som vi på denne måten vil lære å kjenne så godt.

I Uglitsj kan vi også se tradisjonell treskurd og de en gang så berømte Tsjajka-urene, selv om tiden nå synes å være gått litt i stå for urproduksjonen.

Dag 9
Moskva. Byrundtur med blant annet Den Røde Plass Ankomst klokken 13:00

I dag ankommer vi til Russlands mektige hovedstad, Moskva. Her legger vi veien forbi Den røde plass, der tsaren og kirken i sin tid kunngjorde sine beslutninger, og der Sovjetunionens propagandabannere ble båret med stolthet under de store paradene. Den ene siden av plassen er den røde Kreml-muren, i bakgrunnen står landets mest kjente vartegn, Vasilij-katedralen med de sukkertøyfargede kuplene, og i nærheten ligger et av byens finere stormagasiner, GUM, der det blir anledning til å snuse litt på det moderne Russland. Resten av dagen er på egen hånd. 

Dag 10
Moskva. På oppdagelse i Kreml

I Russland heter det at alle veier fører til Kreml, og det gjør også vår vei i dag. Vi går altså inn på Kreml-området, som siden byen ble grunnlagt har vært både dens religiøse og verdslige hovedsete. Kreml er Moskvas absolutte sentrum – både i fysisk og overført betydning. Gjennom tidene har fyrster, tsarer, sovjetledere og nå den russiske presidenten holdt til i den befestede bydelen. Storparten av bygningene innenfor den 2,25 kilometer lange muren er palasser, kirker og katedraler, men de religiøse bygningene ble i sovjettiden omdannet til museer. Det store området er fylt med interessant arkitektur og kunst, og den begivenhetsrike historien titter frem fra alle kroker. Herfra utøvde Ivan den grusomme og Stalin terror mot sin egen befolkning, og herfra regjerte Khrusjtsjov, Brezjnev og Gorbatsjov under den kalde krigen. Vi går på oppdagelsestur i områdets spennende historie og besøker en av Kremls katedraler.

Etter en spennende formiddag i historiens tegn vender vi tilbake til skipet.

Dag 11
Fly Moskva–Oslo
Katarinapalasset i St. Petersburg

Etter frokosten er det dags å si farvel til skipet vårt og besetningen. Vi blir hentet med buss og kjørt til flyplassen og flyr hjem til Oslo.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 13 498,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar
  • Utvendig standardlugar med vindu på Unter-dekk 3.898,–
  • Utvendig standardlugar med vindu på Mittel-dekk 6.998,–
  • Utvendig deluxe-lugar med vindu på Haupt-dekk 9.098,–
  • Utvendig standardlugar med vindu på Ober-dekk 12.298,– 
Tillegg for oppgradering av lugar
  • Utvendig standardlugar med vindu på Mittel-dekk 2.098,–
  • Utvendig deluxe-lugar med vindu på Haupt-dekk 3.498,–
  • Utvendig standardlugar med vindu på Ober-dekk 5.598,–
Prisen inkluderer

Norsk/svensk reiseleder
Fly Oslo–St. Petersburg og Moskva–Oslo
Utflukter og entréer ifølge program
Transport fra lufthavn til skip i St. Petersburg og fra skip til lufthavn i Moskva
10 netters cruise på MS Fedin i delt dobbeltlugar på Unter-dekk med koøye
Helpensjon om bord fra middag dag 1 til frokost dag 11
Skatter og avgifter

Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar eller oppgradering av lugar
  • Visum til Russland
  • Driks til lokalguider og sjåfører (regn med ca. 20 euro pr. deltaker)
  • Driks til personalet på cruiseskipet (regn med ca. 70 euro pr. deltaker)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om MS Fedin

Generelt er lugarer på elvecruisereiser i Russland små og enkelt innredede.

Alle lugarene har et stort vindu, eget bad/toalett, aircondition samt to enkeltsenger og 220 V stikkontakt (europeisk). Enkeltlugarene har kun en enkeltseng. Juniorsuitene har et lite sitteområde i tillegg. Vi arrangerer reisen med standarlugar men det er mulig å oppgradere mot et tillegg. 

Utvendig standardlugar med koøye på Unter-dekk
Lugar på ca. 9 m2 med to senger og et koøye

Utvendig standardlugar med vindu på Mittel-dekk
Lugar på ca. 9 m2 med to senger og et stort vindu som kan åpnes

Utvendig deluxe-lugar med vindu på Haupt-dekk
Lugar på ca. 13 m2 med to senger og et stort vindu som kan åpnes

Utvendig standardlugar med vindu på Ober-dekk
Lugar på ca. 9 m2 med to senger og et stort vindu som kan åpnes

Ikke mulig å bruke kjørestol eller rullator

Du kan dessverre ikke delta på denne turen hvis du er avhengig av å bruke en rullator eller kjørestol. Det er et sikkerhetskrav fra rederiets side at alle passasjerer skal være i stand til å bevege seg rundt på skipet uten hjelpemidler.

Ikke egnet for folk som er dårlig til bens

Vi gjør også oppmerksom på at reisen ikke egner seg for folk som er dårlig til bens, da man kan risikere å skulle gå fra båt til båt for å komme i land og tilbake på skipet igjen. Dette skyldes at skipet noen ganger fortøyes ved siden av hverandre i en rekke når man legger til. 

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Besøk i russiske kirker

I russiskortodokse kirker er det skikken at kvinner tildekker håret med et sjal. Det kan derfor være en god idé å ta med seg et sjal på udflugterne i land. Menn derimot bør ikke bære hodeplagg i kirkene

Visum til Russland

Det er påkrevd med visum ved innreise i Russland. Det koster NOK 615,– per person at få vanlig turistvisum til Russland (4–10 arbeidsdager). Ekspressvisum koster NOK 1080,– pr. person (1–3 arbeidsdager). Les mer om prosedyren her: www.albatros.no/reisemaal/europa/russland/visum

Vi gjør oppmerksom på at Albatros Travel ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Mer om Russland

Her kan du lese mer om Rusland: www.albatros.no/reisemaal/europa/russland
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20RUCRI10BNO2408