Californias kyst med San Francisco og Highway 1

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Drømmen om California går i oppfyllelse langs billedskjønne 17 mile Drive og i byene San Francisco og Los Angeles

«Drømmen om Amerika» kan nesten ikke bli bedre enn en vakker kjøretur ned Highway 1 kombinert med opphold i både sjarmerende San Francisco og stjernenes Los Angeles. Bli med til Californias stillehavskyst på denne reisen som tar deg med til overdådige Beverly Hills, livlige Venice Beach og til billedskjønne utsiktspunkter blandet med brede sandstrender som strekker seg ned kysten fra byen med de bratte gatene, den makeløse Golden Gate Bridge, Nord-Amerikas eldste Chinatown og sjøløver ved Fisherman’s Wharf.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta USD

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–San Francisco
Dag 2 San Francisco. Byrundtur med Golden Gate Bridge og Sausalito samt ferje tilbake til San Francisco
Dag 3 San Francisco. Besøk på fengselsøya Alcatraz
Dag 4 San Francisco. Union Square, Chinatown, Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro
Dag 5 San Francisco – 17-mile Drive – Carmel – Monterey. Mulighet for hvalsafari i solnedgangen (ca. 210 km)
Dag 6 Monterey – Ragged Point – Morro Bay – Pismo Beach. På Highway 1 (ca. 235 km)
Dag 7 Pismo Beach–Santa Barbara–Los Angeles. Getty Center eller Getty Villa (ca. 290 km)
Dag 8 Byrundtur i ”Englenes by” med stjernestøv og Venice Beach
Dag 9 Avreise fra Los Angeles
Dag 10 Ankomst til Oslo

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
24 998,–
Oslo
24 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–San Francisco

Vi reiser fra Oslo til San Francisco og drar direkte til hotellet etter ankomst. Avhengig av ankomsttidspunktet blir det mulighet for å eventuelt gå en tur på Fisherman’s Wharf, San Franciscos gamle havneområde som i dag har blitt gjort om til et mekka av restauranter, butikker og underholdning med en kulisse av sjøløvebrøl og fengselsøya Alcatraz. Her er det et yrende liv og det kan godt minne om et Sør-Amerikansk marked der vi går rundt blant gjøglere og diverse gateunderholdning.

Selv om man aller helst bare vil kaste seg under dynen etter den lange flyturen skal man prøve å holde seg våken til kvelden. Da kommer man nemlig fortest inn i den lokale døgnrytmen og vil også få aller mest ut av de neste dagenes fantastiske opplevelser.

Dag 2
San Francisco. Byrundtur med Golden Gate Bridge og Sausalito samt ferje tilbake til San Francisco

Selv om San Francisco er en typisk kontrastfull amerikansk storby med imponerende bygninger og forretninger som ligger side om side med forfalne og fattige bydeler, har byen allikevel klart å bevare en hyggelig småbystemning og atmosfære. Åpne trikkevogner kjemper seg opp byens bratte gater med palmer, lave bygninger og overraskende lite trafikk. 

Vi skal på en rundtur i byen ved bukten og i dag skal vi konsentrere oss om Golden Gate Bridge. Hvis du vil kan du faktisk gå over broen (hvis været er bra nok) og bli hentet av bussen på den motsatte siden. Broen er 2 700 meter lang og det er en enestående opplevelse å krysse den til fots. 

På den motsatte side av broen ligger den idylliske havnebyen Sausalito. Her ligger det vakre hus i bakken ned mot vannet og fra en stor del av byen er det uforstyrret utsikt over San Francisco og Angel Island. Sausalito gikk fra å være en liten landsby som under 2. Verdenskrig ble hjemsted for et stort skipsverft. Etter krigen startet en bohemperiode der kunstnere dannet en koloni og bodde på husbåter som lå fortøyd langs bukten. Flere hundre av de flytende husene er her fremdeles og det samme gjelder bohemstemningen. Det blir tid til en lunsj på egen hånd og deretter drar vi mot en liten havn der soul-sangeren Otis Redding skrev sin evergreen «(Sittin’ On) The Dock of the Bay». Mens sangen sikkert gir gjenklang i ørene tar vi ferjen tilbake til byen. Du kan også bli litt lenger og komme hjem på egen hånd. Seilturen tar ca 30–60 minutter avhengig av antall passasjerer og antall stopp underveis. Tiden flyr av sted for utsikten over San Francisco og til Alcatraz er storslått.

Vi er tilbake på hotellet tidlig på ettermiddagen og kvelden er fri til egne opplevelser.

Dag 3
San Francisco. Besøk på fengselsøya Alcatraz

I dag skal vi på formiddagstur til det berømte og beryktede Alcatraz. Enten går vi eller så tar vi trikken fra hotellet til Pier 33 der vi seiler over til Alcatraz, som betyr «Pelikanenes øy» og «The Rock». Alcatraz var frem til 1963 fengsel for noen av USAs mest notoriske forbrytere og her sonet beryktede forbrytere som Al Capone, Robert Stroud (The Birdman) og George «Machine Gun» Kelly. I dag er Alcatraz en museumsøy som byr på en skremmende og fascinerende historie men også en fantastisk utsikt over San Francisco. 

Ettermiddagen er til egne opplevelser og kan for eksempel brukes på egen hånd i Golden Gate Park, verdens største menneskeskapte park med over 7000 forskjellige plantearter, sjøer og museer. I Palace of Fine Arts finner man et stort utvalg av kunst og i Exploratorium, som ble kåret til det beste museum i San Francisco, finner man over 650 forskjellige utstillinger og aktiviteter som garantert vekker interesse hos besøkende i alle aldre.

Dag 4
San Francisco. Union Square, Chinatown, Alamo Square, Haight-Ashbury og Castro

I dag skal vi rundt i byen med trikk sammen med reiselederen. Først går turen til Union Square som har en herlig blanding av alt – fra elegante forretninger, stormagasiner, gallerier og teatre til små butikker og suvenirshops. Etterpå går turen til Chinatown som sannsynligvis er den største kinesiske bosetningen utenfor Kinas grenser og som har alt fra kinesiske templer og butikker til kinesiske restauranter. Chinatown er som en filial av Kinas mektige havneby, Shanghai, har klart å bevare den gamle kinesiske atmosfæren med et kjempestort utvalg av små spesialbutikker og et hav av fargerike skilt med kinesiske skrifttegn. 

Dagens rute går også forbi noen av San Franciscos mange og vakre viktorianske hus på Alamo Square. Nob Hill eller «Snob Hill» som bydelen litt nedlatende kalles av dem som ikke selv bor der, oser av historie og kultur og ble et attraktivt område for byens elite da trikken ble introdusert i 1870 og dermed gjorde det enkelt å komme seg hit. 

Vi drar videre til bydelen Castro. Herfra kan man se opp på Twin Peaks, byens to sentrale høyder som sannsynligvis har vært utsiktspunkter for områdets første beboere, ohlone-folket som spanjolene møtte da de besatte området i 1769. Underveis tar vi en avstikker til Haight-Ashbury-distriktet, sentrum for den amerikanske motkulturen, hippiebevegelsen som anses for å være grunnlagt her.  Under 2. Verdenskrig utviklet San Francisco seg raskt som det viktigste utskipningshavn for Stillehavskrigen. Her ventet soldatene på å bli sendt ut og mange av de hjemvendte veteranene ble her etter krigen. Området rundt North Beach utviklet seg til en spesiell bydel for «alternativ tilpasning», bohemene og sentrum for beatkulturen på 50-tallet. Etter hvert som North Beach ble fullt utbygd og husleien gikk opp, kikket de såkalt progressive seg om etter et nytt område. De endte rundt Haight Street også kalt «The Haight» eller «The upper Haight», der boligene var billige. Fremdeles den dag i dag oser området av flower power og en avslappet stemning av at man kan være den man er.

Dag 5
San Francisco – 17-mile Drive – Carmel – Monterey. Mulighet for hvalsafari i solnedgangen (ca. 210 km)

I dag legger vi fantastiske San Francisco bak oss og setter kursen sørover. Vi kjører blant annet på en utrolig vakker strekning på halvøya Monterey, den berømte 17-Mile Drive som rent visuelt får selv den mest bereiste i følget til å måpe. Veien smyger seg langs den californiske stillehavskysten fra Pasific Grove til Pebble  og underveis ligger det ene storslåtte utsiktspunktet etter det andre. Her gjelder det å ha kameraet klart for vi stopper selvfølgelig underveis når det er mulig. 
Vi tar en pause i den hyggelige badebyen Carmel der Clint Eastwood var borgmester i flere år. Turen går videre til den historiske fiskebyen Monterey som mange kanskje kjenner fra TV-serien Big Little Lies eller for byens store musikkfestivaler. Mange verdenskjente rockestjerner som Otis Redding og Jimi Hendrix har satt seg selv og byen på det musikalske verdenskartet. 

Monterey var opprinnelig hovedstad i California og det er ikke noe sted i California der statens spanske arv er tydeligere enn her. Gamle spanske bygninger gir fremdeles byen et romantisk, historisk preg og drømmere kan kikke etter en Z for Zorro, uten å kunne finne det. Deler av TV-serien, tegneserien og filmen om den smarte mesterfekteren foregår i byen men til tross for hans popularitet er han visst et produkt av ren fantasi. I dag er byen mer kjent for sin elegante lystbåthavn og et enestående akvarium. Det blir litt tid til å kikke litt på byen eller du kan velge å bli med på en solnedgangs-hvalsafari utenfor kysten. Det er selvfølgelig ingen garanti men hvis vi er heldige kan vi se delfiner og knølhval, og er det litt ekstra hell i hesteskoen får vi kanskje også øye på spekkhuggere. 

(Hvalsafarien er ikke inkludert i reisens pris men kan kjøpes senest 40 dager før avreise. Se mer under priser)

Dag 6
Monterey – Ragged Point – Morro Bay – Pismo Beach. På Highway 1 (ca. 235 km)

Kysteventyret fortsetter i dag når vi går om bord på en mindre buss som kan kjøre oss ned en av USA’s aller vakreste kyststrekninger – Highway 1 fra Monterey til Pismo Beach. Større turistbusser har ikke tillatelse til å kjøre denne strekningen så vi tar det med godt humør at benplassen kanskje ikke helt er den samme i dag – det er så absolutt verdt det – for dette er helt eventyrlig!

Mens vi smyger oss langs kysten der de majestetiske Stanta Lucia-fjellene møter Stillehavet dukker det ene fantastiske utsiktspunktet opp etter det andre, og reiselederen sørger selvfølgelig for at vi tar oss god tid til å bilder underveis. Et av høydepunktene for mange vil kanskje være Ragged Point, pynten som markerer den sydlige delen av den lille bukten der elven San Carpoforo Creek renner ut i Stillehavet. For andre vil høydepunktet kanskje være Morro Rock, den vulkanske klippetoppen i enden av stranden Morro Beach i bukten Morro Bay. 

Vi fortsetter til Pismo Beach der vi overnatter.

Dag 7
Pismo Beach–Santa Barbara–Los Angeles. Getty Center eller Getty Villa (ca. 290 km)

I dag fortsetter vi til den eksotiske badebyen Santa Barbara, som er preget av spansk kultur og arkitektur. Her har man klart å bevare det gamle kolonipreget selv om byen på alle måter er moderne.
På vei inn til Los Angeles besøker vi enten Getty Center eller Getty Villa. De to museene har stengt på hver sin dag i uken, så avhengig av ukedagen ser vi enten det ene eller det andre. Den avdøde oljemilliardæren J. Paul Gettys store kunstsamling er fordelt på disse to stedene som tilsammen utgjør J. Paul Getty Museum. Museet drives av J. Paul Getty Trust, verdens rikeste kunstinstitusjon.

Getty Villa fra 1974 er oppført ikke langt fra Gettys eget hus i byen Pacific Palisades og rommer hans store samling av funn fra antikkens Rom, Hellas og Etruria. Villaen selv er inspirert av Villa dei Papiri fra oldtidsbyen Herculaneum og er omgitt av hager i romersk stil. Samlingen teller omkring 44 000 gjenstander som stammer fra perioden fra 6500 fvt. og opp til år 400 evt.

Getty Center fra 1997 troner på en bakketopp i bydelen Brentwood, og den flotte modernistiske arkitekturen huser meget passende Gettys samling av moderne kunst, fortrinnsvis europeisk kunst fra 1800-tallet (blant annet van Gogh og Gauguin) og europeisk og amerikansk fotografi fra 1800- og 1900-tallet. Anlegget har også skulpturhager, et forskningssenter med et stort kunstbibliotek og forskjellige administrative bygninger knyttet til J. Paul Getty Trust.

Etter museumsbesøket kjører vi til hotellet vårt, der resten av kvelden er til fri disposisjon.

Dag 8
Byrundtur i ”Englenes by” med stjernestøv og Venice Beach

I dag skal vi utforske LA på en spennende byrundtur. Vi skal se Walt Disney Concert Hall i Downtown i LA som har plass til over 2200 gjester. Det er tegnet av arkitekten Frank Gehry og har vunnet priser for den imponerende arkitekturen og ekstraordinære lydopplevelsen. Vi skal også oppleve en god porsjon stjernestøv i Hollywood der vi ser den legendariske premierekinoen Chinese Theatre, gå en tur langs Walk of Fame der tusenvis av kjendiser fra film-og musikkbransjen har fått sine navn foreviget med en stjerne på fortauet. Vi skal også se det berømte Dolby Theatre (tidligere Kodak Theatre) som hvert år lokker hundrevis av kjendiser til den røde løperen under Oscarutdelingen. Også utenfor Oscarutdelingen er det mulig å spotte kjendiser, ikke minst i form av folk som lever av å kle seg ut som legender fra den amerikanske underholdningsbransje, og som gjerne stiller seg opp til et bilde mot noen dollar. 

Vi skal også til Venice Beach som er like kjent for stranden som for den livlige blandingen av personligheter, gatekunstnere og californiske beach boys. Her på Venice Beach er det mye å se på. 

Bydelen har fått navnet sitt på grunn av de mange kanalene som ble gravd ut i 1905 for å bruke jorden til byggetomter. På 1920-tallet ble en del av kanalene igjen fylt opp med jord for for at man skulle kunne lage veier til hestetrukne vogner. Heldigvis ble mange av kanalene bevart, noe man har glede av i dag i bydelen som ligger ved stranden. Små hus ligger idyllisk langs nettverket av kanaler og broer. 

Nede på strandpromenaden Ocean Front Walk er det alltid liv. Utallige gatekunstnere fra musikere til sangere, akrobater og gjøglere slår seg løs blant bodybuildere og treningsentusiaster som gjerne flekser sine muskler ved de utendørs treningsmaskinene. Ingen vet helt om de trener for å komme i bedre form eller om det rett og slett handler om å vise frem kroppen til de forbipasserende. En ting er sikkert: Venice Beach er aldri kjedelig for øynene.

Dag 9
Avreise fra Los Angeles

I dag skal vi forlate USA, men før vi drar til flyplassen kan du bruke dagen som du vil. Kanskje ta en tur på shopping, slappe av hotellets basseng eller noe tredje, det er helt opp til deg. Når det er dags blir vi hentet med buss og kjørt til flyplassen der flyet til Norge venter på oss.

Dag 10
Ankomst til Oslo

Hvalsafari i solnedgangen i Monterey (dag 5)

Hvalsafari i solnedgangen i Monterey (dag 5)

 

Pris kr 498,– per person

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 24 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
9 998,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–San Francisco og Los Angeles–Oslo (med mellomlanding)
  • Utflukter ifølge program
  • 3 dagers transport med trikk i San Francisco
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse
  • Frokost daglig (amerikansk frokost eller såkalt continental breakfast) 
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom (XXX)
  • Hvalsafari i solnedgang (XXX)
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 50 USD pr. person)
  • Gebyr for innreiseregistreing til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Personlige fornødenheter
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer“
Hvalsafari i solnedgangen i Monterey (dag 5)

Pris kr 498,– per person

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Hånden på Hjertet

Hånden på hjertet

Vanlige turistbusser i USA er generelt komfortable. De har ofte bare en enkelt inngang foran i bussen og ingen dør bak slik vi er vant til hjemmefra. Ofte er det heller ikke koppholder og nett på seteryggen foran setet. Derfor er det en god idé å ha med seg en god ryggsekk som kan brukes til personlige eiendeler mens man er på utflukt eller sitter i bussen.

Den amerikanske frokostkulturen er forholdsvis enkel sammenlignet med den skandinaviske. Frokosten på de fleste standardhotellene i USA er den såkalte «continental breakfast», som typisk innebærer kaffe/te, juice og ristet brød med smør og syltetøy. Det er ikke uvanlig at man på hoteller i USA bare har pappservise til frokosten siden mange bruker den som en «to go»-løsning på farten.

Den amerikanske drikskulturen kan oppleves som et irritasjonsmoment spesielt av oss skandinaver. For at du som reisende skal ha minst mulig bry vil reiselederen oftest tilby å påta seg å samle inn driks for hele gruppen fordelt på de planlagte programpunktene. Du kan lese mer om driks og Albatros Travels holdning her: www.albatros.no/praktisk/er-driks-inkludert-i-reisens-pris

Opplysninger om reisen

Busskjørsel

Turen er arrangert for å få så mange opplevelser i både nasjonalparker og storbyer som mulig. Det betyr at vi skal kjøre ganske langt på enkelte dager. Vi stopper flere ganger underveis og nyter utsikten og det både spennende og annerledes å oppleve USA «on the road».

Bagasje

Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.

Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedage der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltakerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi om at du opplyser dette når du bestiller reisen. Det tas forbehold for utsolgte avganger og innenriksfly kan derfor ikke garanteres. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 timer mellom flyskiftene.

Wi-fi og internett på hotellene i USA

Mange av våre hoteller har gratis wi-fi eller internett via kabel på rommene som en del av deres service til kundene.

Forbindelsen og kvaliteten kan allikevel være svingende. Noen hoteller tilbyr gratis wi-fi på rommene, mens andre tilbyr gratis internett på fellesområdene (spør om dette når du sjekker inn på hotellet eller spør reiselederen). Noen ganger lønner det seg å bruke nettet i fellesområdene, der signalet er sterkere, enn å kjempe med et svakt signal på rommet. Signalets styrke avhenger ofte av hvor rommet ditt ligger i forhold til nærmeste wifi-sender.

Enkelte hoteller tar gebyr for bruk af wi-fi eller internett via kabel på rommet. Oftest er kvaliteten her bedre.

En helt annen mulighet er å benytte sig av gratis wi-fi hos kjeder som Starbucks osv. I større byer er de som oftest å finne innen kort avstand.

Mer om USA

Her kan du lese mer om USA: www.albatros.no/reisemaal/nord-amerika/usa

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.

Før avreisen

Pass

Passet må være gyldig i minst 6 måneder før hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass. Det er ikke nok at de står i foreldrenes pass. Send en kopi av passet ditt til Albatros Travel senest 14 dager etter at du har bestilt reisen. Legg merke til at navnet på flybilletten må stemme 100% overens med navnet ditt slik det står i passet. Konsekvensen ved at det ikke er likt kan i verste fall medføre at du blir nektet innreise i USA og må fly hjem for egen regning.

I USA og Canada er det ikke visumplikt for norske statsborgere ved opphold på opptil 90 dager, men før avreise må du fylle ut en elektronisk søknad om innreisetillatelse, som kalles ESTA i USA og eTA i Canada.

ESTA – innreisetillatelse til USA

Senest 72 timer før avreise må du søke om innreisetillatelse til USA.

Det gjør du ved å klikke her: https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en midlertidig innreisetillatelse og et nummer som du skal printe ut eller skrive ned og ha med på hele reisen. Flyplassmyndighetene i Norge eller USA kan kreve å få se det.

ESTA-tillatelsen koster et mindre beløp, ca. 14 dollar, som du betaler med kredittkort. Innreisetillatelsen er gyldig i to år eller til passet ditt går ut dersom dette skjer innen to år.

Hvis du reiser sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, må du ha en særskilt tillatelse i tillegg til ESTA-tillatelsen.

Les mer om søknaden om innreisetillatelse og om å reise til USA med barn her: www.albatros-travel.no/praktisk/innreise-i-usa-esta

Krav om visum hvis du har vært i Irak, Iran, Syria eller Sudan

Hvis du som norsk statsborger har vært på reise eller oppholdt deg i Irak, Iran, Syria eller Sudan etter 1. mars 2011 kan du ikke lenger reise inn i USA på en ESTA-godkjennelse. Framover må du ha visum utstedt av den amerikanske ambassaden i Oslo. Det samme gjelder norske statsborgere som har dobbelt statsborgerskap i enten Irak, Iran, Syria eller Sudan.

Les mer om reglene på den amerikanske ambassadens nettsider. Her kan du også sjekke statusen for din ESTA-godkjennelse.

https://norway.usembassy.gov/esta.html

Sikkerhetskrav ved flyreiser til USA

De amerikanske myndighetene har skjerpet sikkerhetskravene ved flyreiser til USA. Alt elektronisk utstyr som tas med i håndbagasjen på flyet (mobiltelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner etc), skal kunne skrus på i sikkerhetskontrollen. Det betyr at du må sørge for at batteriet på utstyret er fulladet når du kommer til flyplassen.

Hvis utstyret ikke kan bli slått på er det ikke lov til å ta det med ombord på flyet, men det må legges igjen i sikkerhetskontrollen. Den nye regelen skyldes at myndighetene er redde for at de elektroniske apparatene kan brukes i forbindelse med terrorhandlinger.

Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

22USRTR36ANO1905