Cruise med «Vasco da Gama» fra København til Lisboa

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

En odyssé langs Europas vestkyst til eventyrpris

Bli med på en herlig cruisereise fra kongens København til Lisboa i Portugal med det fantastiske skipet «Vasco da Gama». Skipet har bare plass til ca. 1.000 passasjerer, og det betyr at det kan anløpe både kanaløya Guernsey og det idylliske franske Honfleur, hvor det er inkludert en utflukt. På skipet finner du komfort og avslapning, mens du i land har mulighet for store kulturelle opplevelser. Ønsker du flere opplevelser, kan du kjøpe Albatros’ ekstra utfluktspakke, hvor du kan bli med til pilegrimsmålet Santiago de Compostela, smake portvin i Portos hyggelige gamle kvarter Cais da Ribeira og spise nederlandsk ost så mye du lyster. Reisen slutter med en spennende byrundtur og hyggelig avskjedsmiddag i Lisboa. På dette cruiset reiser vi når det hviler et behagelig høstklima over Europa, og mellom opplevelsene har vi en fridag på havet, da det blir tid til å fordøye de mange inntrykkene før vi tar fatt på nye eventyr. Reisen er som alltid ledet av Albatros Travels kyndige reiseleder.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta GBP, EUR

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Fly Oslo—København. Ombordstigning på «Vasco da Gama» i København
Dag 2
På havet mot Nederland. Tid til å lære skipet å kjenne
Dag 3
Rotterdam, Nederland. Mulighet for byrundtur i Rotterdams futuristiske bykjerne og ostesmaking på ostegård med 7. generasjon av ostemakere
Dag 4
Honfleur, Frankrike. Byvandring og besøk på museet for impresjonisten Eugene Boudin
Dag 5
St. Peter Port, Guernsey. Byvandring i St. Peter Port til bl.a. Victor Hugos hus og tid på egen hånd
Dag 6
Opplevelser til sjøs mot Spania
Dag 7
La Coruña, Spania. Mulighet for heldagsutflukt til Santiago de Compostela
Dag 8
Porto (Leixões), Portugal. Mulighet for byrundtur i Cais da Ribeira med lunsj og portvinssmaking
Dag 9
Lisboa, Portugal. Byrundtur i Lisboa, innsjekking på hotell og avskjedsmiddag
Dag 10
Lisboa og hjemreise

Vasco da Gama

Om bord på Vasco da Gama kan du reise i kjølvannet av de helt store oppdagelsesreisende og det er ikke for ingenting at skipet er oppkalt etter en av de største av dem alle. Skipet har plass til 1 000 gjester som skaper en mer intim atmosfære uten ta man skal gå på kompromiss med fasilitetene. Les mer om skipet og andre praktiske opplystninger på: https://www.albatros.no/reisetyper/skip/ms-vasco-da-gama

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo—København. Ombordstigning på «Vasco da Gama» i København

Etter ankomsten til København blir vi hentet i buss og kjører til havnen, hvor det deilige skipet venter på oss. Kort etter at vi har stevnet ut, får vi Kronborg på babord side, og eventyret  vårt er nå for alvor i gang. Vi går på oppdagelsestur om bord og kan om kvelden nyte vår første lekre middag av mange på reisen.

Dag 2
På havet mot Nederland. Tid til å lære skipet å kjenne Ankomst kl. 07.00, afsejling kl. 22.00

En dag på havet er den helt riktige måten å begynne et cruise på, og du kan bruke dagen i ditt eget tempo: slappe av ved svømmebassenget, ta en tur i mosjonssentret og utnytte de tallrike aktivitetsmulighetene om bord.
 
Kvelden står naturligvis i gastronomiens tegn, og deretter kan du sette punktum for en deilig dag med en tur i teatret eller over en godnattdrink mens du hører insiterende livemusikk. Senere på turen, når landstigningene begynner, blir det kanskje ikke så mye anledning til å nyte skipets fasiliteter, så det gjelder å gjøre best mulig bruk av tiden.

Dag 3
Rotterdam, Nederland. Mulighet for byrundtur i Rotterdams futuristiske bykjerne og ostesmaking på ostegård med 7. generasjon av ostemakere Ankomst kl. 14.00, avgang kl. 20.00

I løpet av natten har vi gått sørover, og etter lunsjen kommer vi til Rotterdam. Deltaet omkring Rotterdam, Rhinen-Meuse-Schelde, er et resultat av de mange elvene som renner sammen i området før de når Nordsjøen. Det blir ofte kalt bare Rhin-deltaet, siden Rhinen er den største enkelte bidragende elva. Det gjør området rikt på øyer, sjøer og kanskje viktigst av alt: vannveier! Vannveiene gjør Rotterdam til en dynamisk, internasjonal by, som huser verdens fjerde største og absolutt en av de travleste havnene. Her er det alltid liv og røre med tankskip, containerskip og de karakteristiske lange transportelvebåtene, som vi trolig kommer til å se.

Dagens Albatrosutflukt setter dermed fokus på den moderne byen Rotterdam. Vi skal selvfølgelig også se Erasmusbroen over elva Maas og få en fornemmelse av Rotterdams maritime miljø.

Vi kjører også ut på landet til en gammeldags ostegård fra det sene 1800-tallet, hvor gamle tradisjoner lever i beste velgående, og hvor vi prøvesmaker den lokale osten. Gården ligger på jord som tidligere var havbunn, men hvor vannmassene er blitt holdt unna med demninger. Osten lages av melk fra gårdens egne kyr og krydres med ingredienser som trøffel, hvitløk, gressløk og ingefær. I Nederand har man produsert ost siden 400-tallet, og i middelalderen oppstod offisielle markeder for meieriprodukter hvor både kvalitet og vekt ble kontrollert. 

(Dagens utflukt i Rotterdam er ikke inkludert i reisens pris. En ekstra utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 4
Honfleur, Frankrike. Byvandring og besøk på museet for impresjonisten Eugene Boudin Ankomst kl. 15.00, avgang kl. 23.30

Vi begynner vår byvandring med å dra til kunstmuseet for Eugene Boudin, som anses for å være impresjonistenes foregangsmann. Siden han var sønn av en skipskaptein, var motivene hans ofte av maritim karakter, og han var den første kunstmaler som gjorde naturen til sitt atelier og flyttet utendørs for å male. Landskaper av havner og Normandies strender utgjør i høy grad motivene, og det er dem vi skal kikke nærmere på i kunstmuseet i dag. Som et lite kuriosum kan man gå rundt med den bevisstheten i bakhodet at det i 1865 var nettopp Eugene Boudin som etter å ha møtt Claude Monet introduserte ham for det å male utendørs.

Vi fortsetter gjennom den maleriske havnebyen Honfleur, som lokket Monet og Boudin til mange års arbeid med å innfange det naturlige lyset i sine impresjonistiske verker. Vi legger også veien forbi kirken Sainte Catherine, og hvis det er åpent, stikker vi innom. Kirken er for øvrig den største trekirken i Frankrike. Har du en båtbygger i magen, kan arkitekturen kanskje virke kjent, for da kirken skulle oppføres på slutten av 1400-tallet, brukte byens skipsbyggere den teknikken de kjente til. Det skinner igjennom i kirkens utformning.

Dag 5
St. Peter Port, Guernsey. Byvandring i St. Peter Port til bl.a. Victor Hugos hus og tid på egen hånd Ankomst kl. 12.00, avgang kl. 18.00

Vi er fremdeles tett inn under Normandies kyst, og vi skal bruke dagen i dag på Guernsey på Kanaløyene, denne særegne øygruppen som både er engelsk og ikke engelsk. 

Da den engelske kronen mistet Normandie i 1204, var øyene Jersey, Guernsey og Alderney (og de andre mindre øyene) det eneste landet England beholdt. Men blant annet på grunn av øyenes hektiske og brokete historie har de særstatus på mange områder. De er ikke medlemmer av De forente kongeriker og har heller aldri vært medlem av Den europeiske unionen. Og til tross for de geografiske likhetene øyene har med hverandre, opprettholder de store forskjeller i språk og kultur, og de har kun et beskjedent politisk og administrativt samhold. 

Vi kaster ved middagstid anker utenfor den største øya, Guernsey, og blir brakt inn på land i mindre såkalte tenderbåter til øyas største by, St. Peter Port. 

I dag ånder alt fred og ro her, men gjennom tidene har øya vært under både den franske og engelske kronen og har derigjennom opplevd omskiftelige tider. Senest ble øya besatt av tyskerne under andre verdenskrig. Den dag i dag kan man – som langs den jyske vestkysten – fremdeles se levningene av tyske forsvarsverker.
På øya finner man en blanding av betagende natur og moderne livsstil – en kombinasjon som gjennom årene har tiltrukket turister fra hele verden. Her kan man ta imponerende vandreturer på klippestier, besøke øyas ikke særlig barske natur inne i landet eller slappe av på en av Guernseys vakre strender. Øya har det hele.

Hovedbyen St. Peter Port er en travel havn, og den blandede arkitekturen vitner om omskiftelige herredømmer. Det er også herfra fergene til de mindre naboøyene går. 

På Guernsey møter vi en berusende blanding av landskapsscenerier og det beste fra det moderne Europa. 

Dagens inkluderte utflukt er en liten vandretur fra Town Church rundt i byen St. Peter Port, som ligger på en høyde. Vi skal høre om Sir John Brock, som ble født på Guernsey, men endte som en av Canadas viktigste militære helter på 1800-tallet. Herfra går det oppover åsen via 152 trinn til stedet hvor det foregikk heksebrenninger på 1500- og 1600-tallet.

Vi kommer nå opp til Hauteville og finner Victor Hugos hus. Den franske forfatteren, som blant annet skrev ”Les Miserables”, tilbrakte 15 år i eksil på Guernsey fra 1855, og øya gav ham etter sigende mye inspirasjon. Ved Mignot Plateau har man en fantastisk utsikt over byen, og på vei ned fra Hauteville ser vi en flott istandsatt viktoriansk butikk, hvor man tar et skritt tilbake i tiden. Den lille turen vår tar en god time, og deretter er det tid til opplevelser på egen hånd.

Det er mulig å besøke øyfortet Castle Cornet. Det rommer hele fem museer, har skjønne utsiktspunkter og en deilig hage, hvor man daglig fyrer av en gammel kanon på slaget 12.

Dag 6
Opplevelser til sjøs mot Spania

Denne dagen skal vi tilbringe med å gå på oppdagelsestur og nyte de mange deilige fasilitetene på skipet. Vil du gjerne dyrke litt mosjon, er her blant annet løpebane og treningssenter. Vil du ha riktig mye kos, er det en rekke spa- og wellnesstilbud om bord (behandlingene bestilles og betales direkte om bord på skipet). Kvelden kan avrundes med en svingom til levende musikk eller med et show i skipets store teatersal.
Dagen igjennom har du naturligvis også mulighet til å slå følge med vår danske reiseleder, som kommer med gode råd om hvilke fellesaktiviteter vi kan delta i.

Vi går bl.a. over Biscayabukta – Golfo de Vizcaya på spansk, Golfe de Gascogne på fransk – kjært barn har mange navn. Det brede innløpet av Nord-Atlanteren i Vest-Europas kyst danner en grov trekant med et areal på 223.000 kvadratkilometer. Den avgrenses av Frankrikes vestkyst og den spanske nordkysten.

Dag 7
La Coruña, Spania. Mulighet for heldagsutflukt til Santiago de Compostela Ankomst kl. 7.00, avgang kl. 17.00

Om morgenen kommer vi til Spanias nordvestligste hjørne i provinsen Galicia. Vi legger til i byen La Coruña, en atlantisk by med et mildt klima som på grunn av sin strategiske plassering er en særdeles viktig handelsby.

Julius Cæsar kom til byen i 62 f.Kr., og romernes tilstedeværelse i mange år hadde en vesentlig betydning for dens videre liv. Tallrike kriger – ikke minst mot engelskmennene – satte også sitt preg på La Coruña. Men til tross for en rik historie er det ikke bevart mange historiske bygninger. Dette hindrer oss likevel ikke i å oppleve de smale gatene og det store panoramaet hvor byen møter oseanet, og byens borgere møter hverandre.

I dag har du mulighet til å bli med på Albatros’ utflukt til pilegrimsbyen Santiago de Compostela, som tusener av pilegrimer hvert år valfarter til fra hele Europa. Slik har det vært siden middelalderen. I dag er stedet på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Vi besøker plassen Plaza do Obradoiro og ser den fantastiske domkirken med den vakre barokkfasaden. Domkirken er plassert der hvor man etter sigende oppdaget apostelen Jakobs grav. Den opprinnelige kirken fra 800-tallet fylte kun en brøkdel av det nåværende veldige byggverket fra slutten av 1000-tallet, med senere tilføyelser av blant annet tårn, trapper, fasade og kuppel. Den tradisjonelle avslutningen på pilegrimsferden er å berøre den store statuen av Sankt Jakob bak alteret.

Etter et par timers byvandring vil det være tid til å gå på oppdagelsestur i Santiagos sjarmerende gater og spise en lunsj på egen hånd.

Turen foregår i stor utstrekning til fots, og derfor anbefales gode tursko.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Se under priser for kjøp av ekstra utfluktspakke).

Dag 8
Porto (Leixões), Portugal. Mulighet for byrundtur i Cais da Ribeira med lunsj og portvinssmaking Ankomst kl. 9.00, avgang kl. 17.00

Porto, Portugals nest største by og navnefar til hele landet, ligger på en strategisk viktig plass ved bredden av elva Douro. Herfra ble det årlig fraktet tusener av liter portvin ut på verdensmarkedet, og det skapte velstand og vekst for byen.

Ved elvebredden finner man flere tradisjonelle vingårder. De ligger i bydelen Vila Nova de Gaia overfor det gamle Ribeira-distriktet med de fargestrålende og sjarmerende rekkehusene som er på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

De to elvebreddene er forbundet med et antall broer med Luis I-broen som den best kjente. Den oppmerksomme besøkende vil legge merke til innflytelsen fra Gustave Eiffel.

På dagens Albatrosutflukt begynner vi i den UNESCO-fredede gamle bydelen Cais da Ribeira med smale middelaldersmug og fargerike fasader ut mot havnefronten, og vi slutter ved den gamle katedralen på toppen av Penaventosa-åsen. Vi skal selvfølgelig også smake en portvin i kjellerene til et av de tradisjonsrike vinhusene.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Se under priser for kjøp av ekstra utfluktspakke).

Dag 9
Lisboa, Portugal. Byrundtur i Lisboa, innsjekking på hotell og avskjedsmiddag Ankomst kl. 8.00

Lisboa ligger ved munningen av elva Tejo og er i likhet med Roma bygd på syv høyder. For 400 år siden gjorde tidens berømte sjøfarere byen kjent, og Lisboa ble sentrum for en verdensomspennende handel med krydder, silke og gull. Lisboa vokste og ble en av verdens rikeste byer, og folketallet doblet seg på rekordtid. Men midt under morgenandakten den 1. november 1755 ble byen rammet av et kjempemessig jordskjelv. Ikke mye ble skånet, stort sett bare den arabiske bydelen Alfama. Lisboa er en vakker by med flisesmykkede husfasader, bratte gater og gamle sporvogner. De kjempestore og ganske særpregede kabelsporvognene bringer deg lett fra den ene bydelen til den andre. Den mest berømte av dem er oppført av Gustave Eiffel, Eiffeltårnets skaper, og bringer folk opp over kvarteret Bairro Alto, der man kan nyte utsikten over det vakre Rossio-torget og Baixa-kvarteret.

Bairro Alto-kvarteret har sin helt spesielle sjarm. Her er en blanding av rikt og fattig, nytt og gammelt. Det er deilig å gå rundt i de smale gatene, studere finurlige detaljer på de gamle husene, kikke inn i de små butikkene eller se på en katt som nyter solen på en smijernsbalkong. Tett ved Bairro Alto ligger det maleriske Rossio-torget omgitt av vakre 1800-tallsbygninger og med små hyggelige kafeer, en fontene og et levende gatemiljø. I nærheten ligger Rossio-stasjonen med de karakteristiske hesteskoformede inngangspartiene. Den er bygd i 1890, og den vakre fasaden er i manuelinsk stil.
 
På en av byens syv høyder ligger festningen São Jorge. Den er bygd på 1100-tallet, og inne bak murene ligger det maleriske kvarteret Santa Cruz med små hus klistret mot hverandre. Fra São Jorge får man den beste utsikten over byen, særlig over Alfama-kvarteret, som ligger like nedenfor. Nettopp Alfama er nok den vakreste og mest fascinerende bydelen. Her ligger det middelalderlige Lisboa med en labyrint av bratte gater, trapper og brolagte smug. Vakre fliser pryder husmurene, her står blomsterkrukker, og vasketøyet henger til tørk i smugene. Her synes tiden å stå stille. 

Noen av Lisboas største og vakreste byggverker ligger i Belém-kvarteret i utkanten av byen. Fra foten av Belém-tårnet drog de store oppdagelsesreisende på 1400- og 1500-tallet ut på reisene sine. Tårnet er en praktutgave i manuelinsk stil, med kniplingslignende ornamenter, balkonger og små vakttårn. Det ble i sin tid bygd like ved elvemunningen, der Vasco da Gama satte ut på en av sine mange reiser. Enda flottere er det kjempestore klosterkomplekset Jeronimos. Det er ubetinget Portugals vakreste byggverk – et enestående monument bygd i manuelinsk stil og skapt av de rikdommene som Vasco da Gama brakte hjem til landet etter sin oppdagelse av sjøveien til India i 1498. Både kirken Santa Maria og selve klostret er fylt med småfigurer og kniplinger i stein, fontener, utskårne søyler og hvelvede bueganger.

Vi tar en byrundtur og ser nærmere på noen av de mange severdighetene før vi ved spansk lunsjtid kjører til hotellet vårt. Her vil det være mulig å finne seg litt lunsj på egen hånd, slappe av på rommet eller gå på oppdagelsestur i Lisboas gater før vi om kvelden møtes til en hyggelig avskjedsmiddag.

Dag 10
Lisboa og hjemreise

Utfluktspakken

Utfluktspakke
Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet en utfluktspakke som blir ledet av Albatros-reiselederen. Pakken skal kjøpes hjemmefra senest 45 dager før avreise. 

Inkludert i utfluktspakken: 

Halvdagsutflukt i Rotterdam, Holland med byrundtur i Rotterdam og ostesmaking på ostegård
Heldagsutflukt fra La Coruña, Spania til Santiago de Compostela
Heldagsutflukt i Porto, Portugal med byrundtur i Cais da Ribeira, lunsj og portvinssmaking

Pris: kr 3 398,– pr. person

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar

Tillegg for innvendig enkeltlugar kat. G1: kr 1 998,–

Tillegg for oppgradering av lugar

Dobbeltlugar

  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med koøye/begrenset utsikt kat. G2: kr 2 398,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindue kat. G3: kr 4 398,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med balkong kat. G4: kr 10 698,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med balkong kat. G5: kr 20 998,– pr. person

Enkeltlugar/Enkeltrom i Lisboa

  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med koøye/begrenset utsikt kat. G2: kr 4 798,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med vindue kat. G3: kr 6 998,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med balkong kat. G4: kr 14 298,– pr. person
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med balkong kat. G5: kr 25 398,– pr. person
Pris for barn

Barn under 16 år i følge med to betalende voksne i kategori G3 koster kr 9 998,– pr. barn. Dette tilbud gjelder for maksimalt to barn i følge med to voksne. Det er kun plass til barn i kat. G3.
Grunnet sikkerhetshensyn skal barn være minst 2 år for å delta på denne cruisereisen.

Prisen inkluderer
  • Svensk/norsk reiseleder
  • Fly Oslo–København og Lisboa–Oslo
  • Øvrig transport ifølge program
  • Byrundtur med museumsbesøk i Honfleur
  • Byrundtur i St. Peter Port
  • Byrundtur i Lisboa
  • Informasjonsmøter og foredrag ved reiseleder (på skipet)
  • 8 netters cruise med Vasco da Gama i delt innvendig dobbeltlugar
  • Helpensjon på skipet
  • Havneskatter og -avgifter
  • 1 natt på mellomklassehotell i Lisboa i delt dobbeltrom, frokost inkl. 
  • Avskjedsmiddag i Lisboa
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Utfluktspakke med 3 utflukter kr. 3 398,–
  • Tillegg for oppgradering av lugar/rom samt tillegg for enkeltlugar/enkeltrom
  • Eventuelle måltider på land
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheter
  • Driks om bord (beregn EUR 13 pr. person pr. natt om bord. (Beregn EUR 17 pr. person ved tilkjøp av suite)
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Alt som ikke er nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Informasjon om reisen

Hvordan er lugarene?

Der er forskjellige lugarkategorier – fra pene, romslige innvendige lugarer til praktfulle suiter med egen balkong. Felles for alle er at de naturligvis har eget bad og toalett og rimelig med skap- og sitteplass, enkeltsenger eller dobbeltseng. Dessuten er alle lugarer utstyrt med kjøleskap og hårføner. På denne reisen er det garanterte lugarer. Det betyr at man er garantert den bestilte kategorien, men først får tildelt lugarnummer og får vite hvilket dekk lugaren ligger på ved ombordstigning.

Garantert innvendig lugar kat. G1
Lugarkategori G1, dekk 4 eller høyere. Innvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Lugaren er på ca. 16. m2.

Garantert utvendig lugar med koøye/begrenset utsikt kat. G2
Lugarkategori G2, dekk 4 eller høyere. Utvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Lugaren har koøye og begrenset utsikt. Lugaren er på ca. 16 m2.

Garantert utvendig lugar med vindu kat. G3
Lugarkategori G3, dekk 4 eller høyere. Utvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Lugaren har stort vindue. Dette er den eneste lugartypen med plass til barn. Lugaren er på ca. 16 m2. 

Garantert utvendig lugar med balkong kat. G4
Lugarkategori G4, dekk 9. Utvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Lugaren har egen privat balkong og stort vindue fra gulv til tak. Lugaren er på ca. 20 m2. 

Garantert utvendig suite med balkong kat. G5
Lugarkategorien G5, dekk 10. Stor utvendig lugar med to enkeltsenger eller dobbeltseng. Lugaren har egen privat balkong og stort vindue fra gulv til tak. Lugaren er på ca. 34 m2. 

Drikkevarer om bord

Det er inkludert isvann fra automaten i bufférestauranten til lunsj. Ytterligere drikkevarer er ikke inkludert, med mindre annet er nevnt under ”Prisen inkluderer”. Man må altså betale for drikkevarer om bord. En flaske vin koster fra cirka 30 EUR og oppover, øl (på flaske eller fra fat) koster cirka 5-6 EUR, og brennevin koster typisk 7-10 EUR per drink. Mineralvann koster cirka 3-5 EUR per flaske. Det blir automatisk lagt til 15 prosent i drikkepenger på drikkevarenes pris. Disse drikkepengene går til kelnere og bartendere om bord.
Det er drikkepakker som både dekker vin og øl i forbindelse med måltider, samt pakker som gir adgang til de fleste drikkevarer i barenes, restaurantenes og diskotekenes åpningstider. Disse bestilles om bord, og det lønner seg å kjøpe dem helt fra starten, så man får full valuta ut av pakkene.

Utflukter - Halvdag og heldag

Det er vanlig praksis å skille mellom halvdags- og heldagsutflukter. Dette betyr ikke nødvendigvis at utfluktene varer henholdsvis. en halv eller en hel dag. En halv dagers ekskursjon finner vanligvis verken om morgenen eller på ettermiddagen og vil ikke strekke seg over et måltid. Dermed vil man som oftest være hjemme så det passer med lunsj eller middag. Utfluktene varer vanligvis 2-4 timer. En utflukt hele dagen forventes å vare ca. 5-9 timer, og strekker seg vanligvis over et hovedmåltid, som ikke alltid trenger å være inkludert. Dette vil imidlertid fremgå av utfluktsbeskrivelsen.

Været

Været er vi ikke herre over, så sjekk værmeldingen for flere av byene vi ankommer og pakk etter forholdene.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle. Det er absolutt en god idé å ha med kikkert, man går glipp av mye uten.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Tilslutning med innenriksfly

Det er dessverre ikke mulig å bestille tilslutning med innenriksfly på denne reisen.

Tidspunkter i dagsprogrammet

Tidene som er angitt i dagsprogrammet er med forbehold for endringer fra rederiets side. Vi opplever generelt veldig få endringer, men når vind og vær kan påvirke reisen, er det ingen garanti. De tilfeller vi får endringer på grunn av været, vannstand eller vind, er det ofte små endringer.

Albatros Travels reiselederservice på denne reisen

På denne cruiseturen vil Albatros-reiselederen enten møte gruppen ved innsjekking i skipsterminalen eller om bord på skipet første dag. (Informasjon om dette vil stå i avreisedokumentene som du mottar før avreise)

På en cruisetur er reiselederens rolle og funksjon litt annerledes enn på vanlige rundreiser der gruppen tilbringer det meste av tiden samlet. Cruise gir mulighet for både å nyte samværet i gruppen, og tilbringe tiden på skipet og i land på egen hånd, i den grad man ønsker det. Reiselederens rolle er å hjelpe til med praktiske forhold som innreise, ombordstigning, oversettelse til norsk, samt informasjon om mulighetene på skipet og i land. Dette kan være informative innlegg, felles middager eller å utforske noen av skipets mange tilbud og fasiliteter. I tillegg til fellesturene og aktivitetene har reiselederen informasjonsmøter eller servicetid daglig. Da kan man henvende seg med eventuelle spørgsmål eller bare slå av en prat. 

På selve cruiset deltar gruppen på samme måte som de andre gjestene på skipet. Derfor er det ikke mulig for reiselederen å være til rådighet overalt på en gang. Det kan godt være en idé å bruke skipets resepsjon hvis man lurer på noe, siden de er vant til å svare på spørgsmål fra skipets øvrige passasjerer. 

Reiselederen fungerer med andre ord som gjestenes personlige kontaktperson på cruiset hvis det skulle oppstå ytterligere behov for hjelp, og sikrer at oppholdet bliver så bra som mulig. Formålet er at du skal komme hjem med mange flotte opplevelser i bagasjen. Utfluktene i land ledes naturligvis av Albatros Travels reiseleder.

Hånden på hjertet

informasjon

Hyttene på dette cruiset er såkalte garanterte lugarer. Det betyr at du er garantert en hytte i den kategorien du har kjøpt, men at du først får opplyst lugarnummeret ditt ved ombordstigning.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 4 out of 5 by from Reise med Vasco da Gama Reisen fikk en dårlig start da jeg fikk et altfor tidlig fly fra Oslo til Kastrup, noe som medførte flere timers unødvendig venting i København før vi ble kjørt til skipet. Dette burde vært løst bedre. I Lisboa var det umulig å få sjekket bagasjen hele veien frem til Oslo.Hele innsjekkingen måtte taes på nytt på Kastrup. Reiseleder Eva var fantastisk, hun var med med meg både i Lisboa og på Kastrup. På begge steder ble tiden på flyplassen svært hektisk for oss begge. Uten Ewa sin gode hjelp er det tvilsomt at jeg hadde rukket flyet til Oslo Denne hendelsen vet jeg ikke skyldes Albatross, men jeg skulle gjerne vite hva som skjedde
Date published: 2022-11-09
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_1
  • loc_no_NO, sid_DKCOC14, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser