Cruise på Douro-elva i Portugal

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fra portvinens fødeby Douro til det UNESCO-fredede vinlandet i Douro-dalen, med vakre barokkbyer, vingårder og idylliske landskaper, inkl. helpensjon ombord

Bli med på vårt nye, herlige elvecruise til den UNESCO-fredede Douroregionen. Om bord på det hyggelige lille skipet MS Douro Cruiser går vi på den majestetiske Douro-elva inn i hjertet av Nord-Portugals enestående vinområde, der det blir dyrket druer til den berømte portvinen. I flere århundrer har Douro-elva vært livsnerven der den sødmefulle hetvinen er blitt transportert fra vinbøndene til Portos portvinlagre – og vi følger reisen til den edle drikken.

Underveis nyter vi utsikten over de karakteristiske buktende vinmarkterrassene, og ved kjøp av Albatros-utfluktspakken får du dessuten 4 håndplukkede utflukter til blant annet pilegrimsbyen Lamego med den gotiske katedralen, byrundtur i portvinens fødeby Porto og en tur til barokkpalasset i Vila Real.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–Porto. Videre til Vila Nova de Gaia, ombordstigning
Dag 2 Porto–Entre-os-Rios. Mulighet for byrundtur med portvinsmaking i Porto
Dag 3 Porto–Peso da Régua. Mulighet for utflukt til barokkbyen Lamego
Dag 4 Peso da Régua–Pinhão–Vega de Terrón. Mulighet for utflukt til barokkslottet Casa de Mateus
Dag 5 Vega de Terrón–Barca d’Alva. Ekstrautflukt til den UNESCO-fredede universitetsbyen Salamanca
Dag 6 Bara d’Alva–Pocinho–Pinhão. Mulighet for utflukt til Castelo Rodrigo, kveldstur til Pinhãos pittoreske stasjon og middag på vingård
Dag 7 Pinhão–Porto. Mulighet for ekstrautflukt til Guimarães, frivillig bytur i Porto med reiselederen
Dag 8 Dag 8. Porto – Oslo

MS Douro Cruiser

Douro Cruiser er et komfortabelt og moderne elvecruise-skip med plass til 130 passasjerer, fordelt på tre dekk og 65 lugarer.

Nyt det avslappede livet om bord på det romslige skipet – i den behagelige loungebaren, over en herlig middag i restauranten, på det store soldekket, i bassenget eller i din egen lugar. Skipet har også en liten butikk og resepsjon.

Fartøyet er 78,1 meter langt og 11,4 meter bredt, ble bygd i 2005 og kombinerer moderne komfort med en hyggelig stemning. Skipet er spesialbygget til å seile på Douro-elven. Du kan nyte utsikten i loungebaren eller koble av i soldekkets liggestoler. Alle måltider spises i skipets restaurant, som varierer mellom buffet og servering ved bordene av den vennlige kelnerstaben.

Les mer om skipet på www.nicko-cruises.de/en/fleet/ship/ms-douro-cruiser

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Porto. Videre til Vila Nova de Gaia, ombordstigning
Broen Ponte dom Luis I ble oppført av Gustave Eiffel

Tidlig om morgenen drar vi mot fadoens og portvinens hjemland, Portugal. Dit kommer vi ved middagstid. Fra flyplassen kjører vi til det lille hyggelige skipet M/S Douro Cruiser, som ligger ved kai i byen Vila Nova de Gaia. Den ligger på den motsatte bredden av Douro, rett overfor storbyen Porto, som gjennom århundrer har vært produksjonssted for den berømte portvinen.

Vila Nova de Gaia er blant annet forbundet med Porto via broen Ponte dom Luis I. Den ble bygd i 1877 av den samme Gustave Eiffel som senere skulle bli mesteren for det berømte vartegnet i Paris. I tillegg til den vakre utsikten fra Vila Nova de Gaia mot Porto og broene som forbinder de to byene, deler de også en lang, felles portvinhistorie, for det var i Vila Nova de Gaia de forskjellige portvinprodusentene hadde sine vinhus og vinlagre. Frem til 1986 var det til og med fastsatt ved lov at all vin skulle blandes og lagres i Vila Nova de Gaia for å kunne få sertifikat og offisiell godkjennelse som portvin. Det er fremdeles strenge regler og kvalitetskrav som må oppfylles for at vinene skal kunne klassifiseres som ekte portvin. Blant annet må de være fremstilt av druene fra et av verdens eldste demarkerte vinområder, nemlig den UNESCO-fredede Douro-dalen, som vi på dette elvecruiset skal oppleve både fra vannsiden og landsiden.

Om kvelden drikker vi en velkomstskål om bord på skipet og spiser vår første middag sammen. Skipet ligger ved kai over natten i Vila Nova de Gaia. Da kan du bruke tiden til å finne deg til rette i lugaren og eventuelt inspisere omgivelsene, som byr på over femti portvinshus.

Under hele cruiset er det ingen nattseilas, og derfor har du rik anledning til å gå på oppdagelsestur i byene der vi ankrer opp for natten.

NB! Det vil i enkelte tilfelle være mulig å legge til på Portosiden av elva, noe rederiet så vil prioritere.

Dag 2
Porto–Entre-os-Rios. Mulighet for byrundtur med portvinsmaking i Porto Avseiling kl 14:30, ankomst kl 18:30
Smak på den fantastiske portvinen

Dagen i dag er satt av til å utforske de mange severdighetene i Porto, byen som har vært så innflytelsesrik og har en lang og rik historie. Dette er byen som ikke bare har lagt navn til portvinen, men til hele nasjonen.

Vi begynner dagens Albatrosrundtur i den UNESCO-fredede gamle bydelen Cais da Ribeira, som har smale middelaldergater og fargerike fasader ut mot havnen, og slutter ved den gamle katedralen på toppen av Penaventosa-bakken. Vi skal selvfølgelig også smake på portvin i kjellerne som hører til ett av de tradisjonsrike vinhusene.

Oppløftet av vinsmakingen og en lunsj om bord på skipet legger vi fra kai og setter kursen mot Entre-os-Rios. Marinaen og den lille forstaden ligger der elvene Tãmega og Douro løper sammen.

Skipet ligger ved kai for natten i Entre-os-Rios.

(Dagens byrundtur og portvinsmaking er del av en utfluktspakke som skal bestilles og betales hjemmefra – for nærmere opplysninger se lenger nede i programmet.)

Dag 3
Porto–Peso da Régua. Mulighet for utflukt til barokkbyen Lamego Avseiling kl 08:30, ankomst kl 12:30
Vinmarker ved Douroelven

Douro er den tredje lengste elva på den iberiske halvøya og har sine kilder i den nordspanske provinsen Saro. Derfra renner den omtrent 900 km gjennom Nord-Portugal og Douro-distriktet for til slutt å munne ut i Atlanterhavet ved Vila Nova de Gaia. Før jernbanen ble bygd, var elva den veien som gjorde det mulig å frakte portvin fra innlandet ut til Porto og Vila Nova de Gaia. Vintønnene ble fraktet i små flatbunnede trebåter, rabelos, og det kunne være en temmelig farefull tur for mannskapet i tiden før elvas mektige krefter ble temmet av en rekke sluser. Disse slusene får vi også mulighet til å oppleve i funksjon ved selvsyn. Det er en helt spesiell opplevelse når fartøyet stille og rolig stiger opp til de forskjellige nivåene som slusene regulerer.

Vi legger til i Peso da Régua, som med Serra do Marão-fjellene i bakgrunnen ligger fredelig med utsikt mot den vakre elvedalen. Her har du tid til å gå på oppdagelsestur selv, hvis du ikke har kjøpt Albatros' innholdsrike utfluktspakke, som i dag byr på en utflukt inn i landet til barokkbyen Lamego.

På vei oppover elva har vi den dramatiske utsikten til vinmarkterrassene som strekker seg fra elvebredden oppover de møysommelig bearbeidede skråningene som bøndene gjennom århundrene har anlagt og dyrket. Og i dag blir utsikten mot vinmarkene ikke dårligere av at vi ser dem fra land – snarere tvert imot, når det skjer fra den vakre byen Lamego, med en godt bevart arkitektur som går tilbake til barokken og renessansen. Vi besøker den imponerende katedralen i byen.

Deretter kjører vi tilbake til skipet, som ligger ved kai for natten i Peso da Régua.

(Utflukten til Lamego er del av en utfluktspakke som skal bestilles og betales hjemmefra – for nærmere opplysninger se lenger nede i programmet.)

Dag 4
Peso da Régua–Pinhão–Vega de Terrón. Mulighet for utflukt til barokkslottet Casa de Mateus Avseiling kl 09:00, ankomst Pinhão kl 11:30. Avseiling fra Pinhão kl 13:00, ankomst Vega de Terrón kl 19:00
Case de Mateus

Dagens utfluktspakketilbud er en liten kulturhistorisk rundtur. Vi kjører fra Peso da Régua og kommer fram til Pinhão der vi møter skipet. Vi legger ut med å snuse til den aristokratiske stemningen ved den vakre, hvite barokkslottet Casa de Mateus og den sirlige og symmetrisk anlagte hagen med minutiøst klippede busker, klukkende springvann og små dammer.

Heretter kjører vi tilbake til skipet mens vi nyter det vakre landskapet som passerer forbi – myke åser, vingårder, juv og grågrønne olivenlunder. Vi går om bord på skipet, som i mellomtiden har gått til Pinhão.

Etter lunsj om bord fortsetter skipet mot den spanske byen Vega de Terrón, som vi når om ettermiddagen. Vi ankrer opp for natten i Vega de Terrón, der Douro-elva for en kort stund skifter navn til det spanske Duero.

(Dagens utflukt til Casa de Mateus er del av en utfluktspakke som skal bestilles og betales hjemmefra – for nærmere opplysninger se lenger nede i programmet.)

Dag 5
Vega de Terrón–Barca d’Alva. Ekstrautflukt til den UNESCO-fredede universitetsbyen Salamanca Avseiling kl 12:00, ankomst kl 12:30
Universitetsbyen Salamanca

I dag tilbyr rederiet en utflukt til UNESCO-fredede Salamanca, der Spanias eldste universitet ligger. Salamanca blir ofte omtalt som Den gylne by, for tidens tann har gitt byens historiske sandsteinsbygninger en spesiell gyllen glød. Her kan man snakke om å eldes med ynde!

På byrundturen får vi sett tallrike eksempler på noen av byens vakreste bygninger i den helt særegne spanske platereskstilen – en rikt ornamentert byggestil med arkitektoniske elementer fra den italienske renessansen, og med mauriske og sengotiske trekk. Vi kommer blant annet forbi den storslåtte Plaza Mayor, som noen hevder er Spanias vakreste, vi ser det gamle universitetet, som ble grunnlagt i 1218, og barokk-kirken La Clereria sammen med den fantastisk flotte "muslingbygningen" Casa de los Conchas, som er utsmykket med muslingskall utskåret direkte i sandsteinsmurene. 

(Dagens ekstrautflukt til Salamanca inkluderer lunsj og bestilles og betales om bord. Hvis det er nok påmeldte deltar Albatros-reiselederen.)

Dag 6
Bara d’Alva–Pocinho–Pinhão. Mulighet for utflukt til Castelo Rodrigo, kveldstur til Pinhãos pittoreske stasjon og middag på vingård Avseiling kl 09:00, ankomst Pocinho kl 11:00. Avseiling fra Poconho kl 12:30, ankomst Pinhão kl 17:30
Pinhão

Vi begynner med en Albatros-utflukt til Castelo Rodrigo, som er en historisk landsby som har bevart middelalderfortiden sin med gamle murer, kirker, cisterner og ruinene av palasset Cristóvão de Moura. Etterpå drar vi tilbake til båten og går om bord i Pocinho i tide til lunsj.

Vi drar videre til den lille byen Pinhão, som ligger ved en elv av samme navn 22 km fra Peso da Régua, der elvene Pinhão og Douro flyter sammen. Pinhão er sentrum for portvinområdet, med noe av verdens beste jord og optimale værforhold for vindyrking. Byen er stille og rolig, til tider litt søvnig, men hver høst, når vinhøsten begynner, er det hektisk aktivitet.

Dagens inkluderte utflukt byr på et besøk i byens sjarmerende jernbanestasjon, som er kjent for de utsmykkede murene der man på 25 blåhvite fliser kan se motiver og scener fra livet på landet. Det første toget kjørte ut fra stasjonen 1. juni 1880, og den ble et viktig stopp på jernbanelinjen. Herfra transporterte man vin, gods og passasjerer.

Etterpå er det tid for middag, og den spiser vi på en tradisjonell «quinta» (vingård).

(Dagens utflukt til Castelo Rodrigo er del av en utfluktspakke som skal bestilles og betales hjemmefra – for nærmere opplysninger se lenger nede i programmet.)

Dag 7
Pinhão–Porto. Mulighet for ekstrautflukt til Guimarães, frivillig bytur i Porto med reiselederen Avseiling kl 06:30, ankomst kl 14:00
Nyt pittoreske Porto

I dag arrangerer skipet en ekstrautflukt til Guimarães, også kjent som «Den portugisiske nasjons vugge». Turen går til de godterifargede husene i den UNESCO-vernede middelalderbydelen. Mer informasjon om utflukten kan fås om bord.

Vi setter kursen tilbake til Porto og kan nyte reisens siste etappe langs portvinenes vannvei. Vi ankommer Porto eller Vila Nova de Gaia etter lunsj.

Vår reiseleder komponerer i dag en gående byrundtur i Porto, som alle kan delta i. Målet vil typisk være å besøke nasjonalmonumentet Palacio de Bolsa og den gotiske San Francisco-kirken. Palacio de Bolsa stammer tilbake fra 1842, men sto først ferdig slik vi kan se det i dag i 1910. For de interesserte vil det være tid til å kjøpe inngangsbillett og se arkitekturen, som er inspirert av Alhambra-palasset i Grenada (regn med ca. 8€ i entré). Den gotiske kirken San Francisco er uomtvistelig Portos mest berømte kirke og har aner helt tilbake til 1223, mens det berømte interiøret er fra 1600- 0g 1700-tallet. Også her er det mulighet til å kjøpe inngangsbillett og ha litt tid til å utforske kirken (regn med ca. 4€ i entré). Litt avhengig av tid og vær kan det være aktuelt å bruke offentlig transport inn til området, og derfor skal man ta med seg et par ekstra euro til å dekke billetten tur/retur.

Denne dagen kan man også bli med på en helikoptertur over Porto med navnet «De 6 broer – helikoptertur over Porto». Mer informasjon om dette fås om bord.

Dagens ekstrautflukter til Guimarães og helikopterturen bestilles og betales om bord, og hvis det er nok påmeldte deltar Albatros-reiselederen på turen til Guimarães.

Dag 8
Dag 8. Porto – Oslo
Etter frokost går vi fra borde fra M/S "Douro Cruiser", som har vært vår trofaste følgesvenn i Portugals og Douro-regionens fortreffeligheter. Vi kjører til lufthavnen, der flyet hjem venter.

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for enkeltlugar på Main-dekk: fra kr 5 998,–
  • Tillegg for enkeltlugar på Upper-dekk: fra kr 14 398,–

Tillegg for lugaroppgradering
  • Tillegg for delt dobbeltlugar på Upper-dekk: kr 4 798,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Porto med mellomlanding
  • Transfer ved ankomst og avreise
  • Byrundtur i Pinhão
  • Byrundtur i Porto
  • Middag på lokal Quinta i Pinhão (vingård)
  • 7 netters cruise på MS Douro Cruiser i delt dobbeltlugar med vindu på Main-dekk kategori B
  • Helpensjon på skipet
  • Kaffe og te til måltidene på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Utfluktspakke og eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Eventuelle måltider på land
  • Øvrige drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn 10 euro pr. person ved kjøp av utfluktspakken)
  • Driks til personalet på skipet (vi anbefaler 5–7 euro pr. person pr. dag)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om lugarene

Fra de lyse og romslige lugarene på 15 m2 har du en god utsikt til elven og omgivelsene. Lugarene er utstyrt med to enkeltsenger/en dobbeltseng; baderom med toalett og dusj; telefon, hårtørker, safe, varme/aircondition og tv.

Øvre dekk (Kat. A)
Utvendig lugar på dekk 3 med gulv-til-tak-vinduer og skyvedører ut til balkongen. 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. 15 m2

Hoveddekk (Kat. B)
Utvendig lugar på dekk 2 med vinduer (kan ikke åpnes). 2 enkeltsenger eller dobbeltseng. 15 m2

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Hvem kan delta?

For å delta på dette elvecruiset er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp til fots i byer og på stier i parker. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for deg som går dårlig

Utfluktene våre og rundturene i byene foregår til fots, og vi går ofte fra skipet til byenes sentrum. Da mange av byenes gamle bydeler er fredede og har smale brosteinsgater, er det ikke mulig å kjøre i buss. Vi opplever også stemningen på en helt annen måte når vi går. Vi bruker også offentlig transport som trikk og metro. Som deltager på turen må du derfor regne med å gå 6 kilometer om dagen i rolig tempo på byturene, som varer mellom 1,5 og 2,5 timer. Du må altså være mobil, selvhjulpen og kunne ferdes uten hjelp.

Vi gjør også oppmerksom på at reisen ikke egner seg for personer som går dårlig, siden man kan risikere å skulle gå fra båt til båt for å komme i land og tilbake på skipet igjen. Det er et sikkerhetskrav fra rederiet at alle passasjerer må kunne gå fra et skip til et annet uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer.

Det er ikke tillatt å ta med rullestol/rullator på skipet. Dette er også på grunn av sikkerheten, siden det må være fri passasje i gangarealene mv.

Kaiplass

Når elvecruiseskipene legger til blir skipene flere steder fortøyd langskips utenpå hverandre. Det betyr at man kan oppleve å se inn  is siden på et annet skip i stedet for å ha utsikt til landskapet eller en by, når skipet ligger til ka, og at man må gå gjennom andre båter for å komme i land – eller at andre passasjerer går gjennom skipet.

Vi vil prøve så vidt mulig å få kaiplass i sentrum av de byene vi besøker. Det er dessverre ikke alltid mulig, og selv om en kaiplass er booket og bekreftet forbeholder havnen seg alltid retten til å flytte skipet vårt inntil bare noen få timer før ankomst. Det betyr at vi bestiller busstransport i forbindelse med de utfluktene som er beskrevet i programmet i de tilfellene når kaiplassen er langt utenfor sentrum og utenfor gåavstand. Deltar man ikke i det planlagte programmet eller ønsker man å legge inn egne programpunkter er transport til og fra skipet for egen regning.

Vind og vær i Douro-regionen

Noe av det som gjør Douro-regionen spesiell er nettopp geografien og klimaet. Det er i høy grad klimaforholdene som gjør at dalen er blitt arnested for en av verdens mest kjente drikker, nemlig portvinen. Douro-elva har et eget mikroklima: Den lange fjellkjeden langs den vestlige delen av regionen beskytter dalen fra de kalde og fuktige vindene som feier inn fra Atlanterhavet og skaper derfor tørrere forhold enn ute langs kysten – men også kaldere vintre og varmere somre. I løpet av dalen skifter temperaturen litt og derfor også fra mer frodig og grønt mot vest til mere tørt mot øst. Gjennomsnittlig er det 10+ timers sollys om dagen heler året. Reisen man mellom november og april er det lurt å ta med seg varmere klær spesielt til oppholdene på dekk, mens man kan pakke t-skjorte og solbriller hvis man reiser mellom mai og oktober.

Lokalguider

Flere steder er det påkrevd med en lokalguide. Vår egen reiseleder samarbeider med disse lokalguidene og oversetter essensen av lokalguidens informasjon og legger til egen betraktninger. Dette fungerer vanligvis glimrende, og de to reiselederne supplerer hverandre på denne måten.

Mer om Portugal

Her kan du få vite mer om Portugal: www.albatros.no/reisemaal/europa/portugal

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.

Hånden på hjertet

Seildistansene på Douro er relativt korte. Derfor seiler vi ikke hele tiden mens vi er om bord på skipet. Dette gir oss til gjengjeld mulighet for å gå i land underveis, gå på oppdagelse og benytte utfluktsbussene til å besøke de nærliggende områdene.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

PTCRI02ANO