Den store ekspedisjonen til Arktis med fire arktiske øyer

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fra Svalbard via Jan Mayen og Grønland til Island – en ekspedisjon i det arktiske rike med Ocean Atlantic. Bli med på årets store øyhopping i Arktis!

Det er få steder som er villere, mer praktfulle og uberørte enn de arktiske øyene i Nord-Atlanteren. Og få skip er bedre egnet enn Ocean Atlantic. Etter ombordstigning i Longyearbyen setter vi kursen nordover langs Svalbards største øy Spitsbergen, og besøk ved Ny-Ålesund og Kongsfjorden samt hvalfangststasjonen ved Smeerenburg. Herfra fortsetter ekspedisjonen via pakkisen mot den gåtefulle og isolerte øya Jan Mayen med dens markente 2.277 meter høye vulkan Beerenberg. Neste stopp er østkysten av Grønland med inuittsamfunn og verdens lengste gjorde ved Scoresby Sund. Vær- og isforhold dikterer ofte kursen, men uansett hvor vi befinner oss vil hver landgang være unik og eventyrlig. 

Etter 12 fantastiske dager avslutter vi i Reykjavik og flyr hjem til Norge.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Skandinavisk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta ISK, NOK, DKK

Dagsprogram 12 dager
Dag 1
Fly Oslo – Longyearbyen, vi seiler ut på ettermiddagen
Dag 2
Kongsfjorden, Ny-Ålesund og Lilliehöökbreen
Dag 3
Ytre Norskøya, Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Dag 4
Langs pakkisen mot 80 grader nord
Dag 5–6
På havet mot Jan Mayen på jakt etter sjøfugl, delfiner og hvaler
Dag 7
Jan Mayen. Landstigning med Zodiacs ved foten av vulkanen Beerenberg
Dag 8
På havet mot Grønland og besøk ved inuittsamfunnet Ittoqqortoomiit
Dag 9
Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens lengste fjord
Dag 10
Seilas langs Blosseville kysten med høye fjell og utilgjengelige fjorder
Dag 11
På havet mot Island over Danmarkstredet
Dag 12
Reykjavik og hjemreise

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo – Longyearbyen, vi seiler ut på ettermiddagen
Longyearbyen på 78 grader nord

Etter ankomst drar vi på en kort rundtur i Longyearbyen. Vi blir introdusert til byens fascinerende historie og hvordan det er å bo i Svalbards hovedby, som er verdens nordligste tettsted.

Byen ble grunnlagt som "Longyear City" i 1906 av den amerikanske entreprenøren John Longyear, som drev gruvedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrasjonssenter og sete for øygruppens øverste myndighet, sysselmannen. Byen ligger på sørvestsiden av Adventfjorden, en sidefjord til den ti mil lange Isfjorden på vestsiden av Spitsbergen. Den er omgitt av fjell, både bakenfor og på den andre siden av fjorden, der det særpregede Hiorthfjellet troner majestetisk.

Allerede i 1916 ble Longyearbyen overtatt av et norsk kullkompani, og gruvedrift har preget området helt frem til våre dager. Byen har i dag cirka 2000 innbyggere, hovedsakelig nordmenn, og den tidligere så dominerende gruvedriften er ikke lenger byens eksistensgrunnlag. Beboerne er i dag mest beskjeftiget i forskning, undervisning og den beskjedne turismen som finnes i området.

Selve navnet Svalbard betyr ”den kalde kysten” og dukker opp i islandske sagaer fra 1100-tallet. Men vikingene slo seg ikke ned her, og de første sporene etter mennesker stammer fra hvalfangere på 1600-tallet. Forlatte fangsthytter og gruver, hvalfangergraver og slakteplasser er blant de kulturminnene Svalbard har å by på – steder som forteller historier om et liv på grensen av det menneskelig mulige. Nesten alle polekspedisjonene hadde Svalbard som utgangspunkt – Amundsen mellomlandet her med luftskipet ”Norge”, og Nansen kom hit over isen. I våre dager blir Svalbard brukt blant annet som overvåkingssted for klimaendringer og til annen forskning. Fra å være et sted der hvalfangere og fangstmenn slo dyr ned for fote har øygruppen blitt et sted der man observerer og bevarer naturen – til glede for både oss og våre etterkommere.

Om ettermiddagen kjører vi til havnen og sjekker inn på skipet.

Etter at vi har fått anvist lugarer vil ekspedisjonslederen informere om toktet, skipets daglige og sikkerhetsmessige rutiner og sikkerhetsutstyret. Deretter begynner vi reisen ut gjennom Adventfjorden og Isfjorden og setter kursen nordover langs Prins Karls Forland. Kanskje får vi se vår første vågehval allerede i kveld?

Dag 2
Kongsfjorden, Ny-Ålesund og Lilliehöökbreen
Den tettbygde svalbardreinen er tilpasset de spesielle forholdene her

Etter båtturen i den lyse natten med midnattssol langs Prins Karls Forland og Forlandet nasjonalpark, som omfatter hele øya, når vi nordspissen, Fuglehuken, om morgenen. Her finner vi det imponerende Fuglehuksfjellet som reiser seg nesten 600 meter opp av havet. På odden dedenfor ligger et lite fyr som markerer innseilingen til Kongsfjord og Ny-Ålesund. Selve fjellet er en viktig yngleplass for polarlomvier og rider.På næsset nedenfor ligger et lille fyr, der er med til at markere indsejlingen til Kongsfjorden og Ny Ålesund. Selve fjeldet er en vigtig yngleplads for polarlomvier og krykkjer.

I dag seiler vi inn i Kongsfjorden, som er omgitt av 1000 meter høye fjell, og hvor de store breene Kongsbreen og Kronebreen kalver. Her ser vi ofte hvithvaler og vågehval, og vi håper at flaks er med oss i år også. På den sørlige bredden vil vi besøke Ny Ålesund, en av de nordligste byene i verden, og den stolte eieren av verdens nordligste postkontor og museum. Dette er et utrolig tøft sted for en by, men samtidig er Ny Ålesund et stemningsfullt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles siste stopp før luftskipets flukt over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev gruvedrift her til 1962, da en stor gruveulykke fikk den norske regjeringen til å trekke seg. Ny Ålesund er i dag et internasjonalt senter for arktisk forskning, og hver sommer er rundt 100 forskere fra flere forskjellige nasjonaliteter opptatt med å forske på alt fra mikrobiologi til arktisk klima.
Tundraen utenfor byen er veldig vakker. Villreinen kommer veldig nær bygrensene i søket etter mat. I og rundt Ny Ålesund yngler mange bramgjess som bærer ungene sine rundt i byen. Det er også mulig å se blekkspruter, og det er også en sjanse for å se fjellrype, som er den eneste landfuglen som overvintrer på Svalbard. Rype er et morsomt syn når du rusler rundt med de lange "støvlene" av hvite fjær. Vi må også gå utenfor byens isbjørnegrense, som tydelig er merket med skilt. Her må vi følge turlederne de hundre meterne til Amundsen-ekspedisjonens luftskipsmast, hvis du vil se den nærmere.

Herfra seiler vi helt inn i bunnen av fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her avslutter vi dagen med å seile mellom de mange større og mindre isfjellene som breen slipper ut i fjorden – Naturligvis i sikker avstand fra fronten. 

Fra Lilliehöök seiler vi ut av fjordene og setter kurs mot den nordligere delen av Svalbard.

Dag 3
Ytre Norskøya, Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg

Om morgenen planlegger vi landstigning på øyen Ytre Norskøya. Stedet er kjent for restene av en gammel hvalfangerstasjon, hvor hvalfangerne benyttede fjellet på øyen som et utkikkspunkt. Det blir en dag hvor vi kommer til å se de tydelige sporene av mange år med hvalfangst og vi vil også se konsekvensene av det farlige arbeidet.

Vi spiser lunsj med en fantastisk utsikt over bre-dekkede fjell på vei langs Danskøya. I Smeerenburgfjorden planlegger vi å lande på Amsterdam-øya, der byen Smeerenburg ble etablert for 400 år siden av nederlandske hvalfangere. Det nordvestlige hjørnet av Svalbard ble først oppdaget av nederlenderen Willem Barentsz, og her ble det bygd en bygd der opp til 200 mennesker bodde om sommeren. Smeerenburg, som betyr den fete byen, ble lagt på en flat sand eik. Her ble de fangede grønlandshval slept inn, og den verdifulle hvaloljen ble kokt i store kar, med de store mengdene sibirsk drivved, som det fremdeles er spor av. Stedet er også et ofte brukt sted for hvalross. På motsatt side av fjorden har vi muligheten til å se flekkete seler som hviler på store steiner i en beskyttet bukt ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men vi kan lett se restene av den uheldige helten August Andrées stasjon, hvor han prøvde å nå Nordpolen i en varmluftsballong.

I løpet av kvelden setter vi kursen mot pakkisen.

Dag 4
Langs pakkisen mot 80 grader nord

Den første del av dagen er viet til seiling langs pakkisen i vår søken etter isbjørn spesielt. Flertallet av Svalbards store bestand av denne kanskje mest ikoniske av alle arktiske dyr, følger flokken mot nord i løpet av den arktiske sommeren. Dette skyldes at mange seler som er det viktigste byttet, spesielt blir her, der de store seletetningene blir hyppigst sett. Hvor langt nord og øst vi kommer avhenger helt av vær- og isforholdene om dagen, men hvor sistnevnte også avhenger av hvor kald vinteren har vært.

Det kan også være tid for et Zodiac-cruise langs iskanten, mens vi drar nordover.

Dag 5–6
På havet mot Jan Mayen på jakt etter sjøfugl, delfiner og hvaler

Vi navigerer over Grønlandshavet og Norskehavet med kursen mot Jan Mayen.

På cruiset vårt vil du bli tilbudt inspirerende og lærerike foredrag av våre erfarne ekspedisjonsguider om arktisk dyreliv og klima, oppdagelsesreise og geologi. Du kan også gå ut på dekk for å studere sjøfuglene, som elegant svever nær skip og rekkverk, og kanskje får et glimt av noen hvaler.

Dag 7
Jan Mayen. Landstigning med Zodiacs ved foten av vulkanen Beerenberg

Omtrent midt i Norskehavet i Nord-Atlanteren ligger den gåtefulle vulkanske øya Jan Mayen. Det ligger i nærheten av Midt-Atlanterhavsryggen, som er årsaken til dens vulkanske eksistens. Og gåtefull er øya ikke bare på grunn av sin isolasjon, men også fordi tåke og skyer dekker Jan Mayen store deler av året.

Jan Mayen tilhører Norge og fjellet Beerenberg er et av de høyeste av Norges 300 topper over 2000 meter over havet. Øya er bebodd av bare 18 mennesker som passer til den meteorologiske stasjonen og er en del av det norske forsvaret. Vi vil prøve å gå i land på den smaleste delen av øya, enten fra sør eller nord, avhengig av dagens vind og brenning. Den vulkanske opprinnelsen er synlig overalt med askekegler, lavastrømmer og bre-dekket Beerenberg høyt over hodene våre.

Etter en hyggelig spasertur på den smale bredden tar vi Zodiacs tilbake til Ocean Atlantic for å fortsette vår reise vestover.

Dag 8
På havet mot Grønland og besøk ved inuittsamfunnet Ittoqqortoomiit

Vi regner med å være ved inutittsamfunnet Ittoqqortoomiit, som på dansk kalles Scoresbysund, om ettermiddagen. Ittowwortoomiit ligger på nordsiden av utløpet til fjordsystemet Scoresby Sund og grunnsteinen for kolonien ble lagt i 1924. Ittoqqortoomiit er den eneste byen i Nordøstgrønland og er utgangspunktet for mange ekspedisjoner til nasjonalparken i Nord-og Østgrønland. I dag bor det rundt 400 mennesker i byen som alle er etterkommere av de oprinnelige kolonistene. Utenfor mange av husene henger det sel-, moskus-, og isbjørnskinn til tørk. Overalt står sledehundene og venter på at isen blir sikker nok til høstens første sledejakt. Salg av skinn og bytte av kjøtt til videresalg på Grønlands vestkyst spiller en viktig rolle i den lokale økonomien. Ittoqqortoomiit er en av Grønlands mest isolerte byer og det er ingen garanti for at det kommer skipsforsyninger hvert år. Det setter selvfølgelig et preg på samfunnet. Albatros har etablert en god kontakt med de lokale innbyggerne som derfor viser en del av byen frem. Alle Albatrosgjester bes respektere lokalbefolkningens privatliv og ikke gå inn i hus uten å være invitert inn. Byen har et lite posthus så det går fint an å sende en liten hilsen hjem til Norge. 

Etter besøket i Ittoqqortoomiit drar vi inn i selve fjorden og håper på landgang i løpet av morgendagen. Ekspedisjonsteamet forteller mer om ruten og mulighetene om bord. 

Dag 9
Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens lengste fjord

Avhengig av vind-, is- og værforhold arrangerer vi en landgang og opplever det utrolig vakre landskapet på nært hold. Den lange fjorden er hjemsted for noe av den vakreste og mest dramatiske naturen Grønland kan by på. De safirblå isfjellene vugger i vannet i forkant av robuste fjell og klipper og danner et visuelt maleri som kan ta pusten fra enhver. 

Scoresby Sund dekker over et lappeteppe av mindre fjorder og den store hovedfjorden. Hovedfjorden er 110 km mens den lengste forgreningen av fjorden er på ca 348 km, som gjør den til verdens lengste. Sognefjorden er til sammenligning 205 km lang. Hele fjordsystemet Scoresby Sund dekker et areal på over 38 000 km2

Dag 10
Seilas langs Blosseville kysten med høye fjell og utilgjengelige fjorder

Kystlinjen fra Scoresby Sund langs Blosseville kysten gir oss noen imponerende syn. De 2-3 000 meter høye fjellene troner over havoverflaten som ofte fylles av drivis fra Det Nordlige Ishav. Kysten har vært utilgjengelig for både inuitter og de europeiske hvalfangere som gjennom tidene har forsøkt å bosette seg her. Ikke før i 1899 lykkes det en liten gruppe barske dansker (blant annet en ung Ejnar Mikkelsen) ledet av kaptein Amdrupat å kartlegge de uutforkede 900 kilometers farlige strekning fra Tasiilaq til Ittoqqortoomiit, i intet mindre enn en robåt. 

Ruten langs Østgrønland blir i stor grad bestemt av vær-, vind-, is- og strømforhold. De siste årene har det generelt vært langt mindre is rundt Grønland enn tidligere og Nordøstgrønland har ligget fritt det meste av september måned helt opp til Danmarkshavn. Disse forholdene har gjort det mulig å gjennomføre noen helt enestående ekspedisjoner, men vi har også opplevd at en storm eller bare konstant vind på kort tid har presset isen sammen til en ugjennomtrengelig barriere langs kysten. Det er vilkårene med også en del av sjarmen som vi må leve med på ekspedisjoner, og det gjelder også påd denne reisen. 

På denne dagen med seilas langs Grønlands østkyst vil du bli invitert til inspirerende og lærerike foredrag av vårt erfarne ekspedisjonsguides om arktisk dyreliv og klima, oppdagelsesreiser, geologi og ikke minst om nordlyset og de mange lokale mytene som knytter seg til det gåtefulle grønne lyset. Du kan også gå ut på dekket for å speide etter dyrelivet, som hvaler, moskusokser og harer. Det er ikke utenkelig at det også kan være isbjørn i fjordene. 

Dag 11
På havet mot Island over Danmarkstredet

På vår siste dag vil du nok en gang kunne delta i aktiviteter planlagt av ekspedisjonsteamet. Foredrag, film eller kanskje et spill er noen av de typiske mulighetene på en dag på havet. 

Vi tilbringer hele dagen med å krysse Danmarkstredet der det er mulig å se hvalflokker og havfugler, spesielt ved de store fiskebankene på Islands nordvestrunding. De første mange sjømilene kan være preget av store isfjell som føres sørover av polarstrømmen fra de produktive breene i nord. Her er det observert blåhval, finnhval og ikke minst den karakteristiske knølhvalen som er lett å kjenne igjen.

Ellers bruker vi døgnets stille timer på å fordøye de mange inntrykkene og den gode maten fra skipets restaurant. 

Dag 12
Reykjavik og hjemreise

Om morgenen er vi fremme i Reykjavik. Etter frokost er det på tide å sjekke ut og ta farvel med skipet og besetningen om bord før vi drar til flyplassen der flyet til Norge venter. 

Prisinformasjon

Tillegg for oppgradering av lugar

Delt dobbeltlugar kategori A: 44 998,– kr per person
Delt dobbeltlugar kategori B: 36 498,– kr per person 
Delt dobbeltlugar kategori C: 5 998,–  kr per person
Premium Suite: 50 598,– kr per person

Tillegg for enkeltlugar

Enkeltlugar kategori  D: 41 998,- kr
Enkeltlugar kategori G: 19 998,–  kr per person

3-sengslugar

Kategori B: tillegg per person kr 18 998,–

Barnerabatt 2-15 år

50 % av grunnprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme lugar (kun mulig i kategori B) Max. 4 pers. herav 2 barn som deler sofaseng. Skipet er ikke innredet til barn, eller har fasiliteter som barneseng og høystol. Dette kan man selv ta med for egen regning.
Kontakt oss hvis dere ønsker å reise med barn.
Rabattene kan ikke kombineres.

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsteam 
  • Fly Oslo-Longyearbyen / Reykjavik-Oslo 
  • Transport og alle utflukter og zodiac-turer under cruiset i forhold til program 
  • 12 dagers / 11 netters cruise med Ocean Atlantic i delt utvendig dobbeltlugar med køje (kategori D) med bad/toalett 
  • Utflukter nært havner i besøksbyene med ekspedisjonsguidene 
  • Informasjonsmøter og foredrag med ekspedisjonsteamet 
  • Helpensjon på hele cruiset 
  • Kaffe og te samt mat på ettermiddagen på skipet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Evt. måltider før og etter cruiset i Longyearbyen og Reykjavik
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te (samt juice ol. til frokosten)
  • Driks til skipspersonalet, lokalguider ol. (beregn ca. 14 USD om dagen per reisedeltager)
  • Utgifter til medisiner og andre personlige nødvendigheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer "

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er innredet med åtte lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2
Disse er 2-roms suiter med dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romslig bad. Utvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19–24 m2 
Utvendig Suite. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og stort vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20–23 m2
Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og vindu med begrenset utsyn. Mulighet til å re opp en ekstra seng.
Beliggende på Hudson dekk 7 og Magellan dekk 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12–13 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11–12 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, lysventil og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Kat. G: Standard Cabin
Utvendig enkeltlugar, enkeltseng og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Kat. F: Large Inside Triple Cabin 18-21 m2
Innvendig trippel lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger samt foldbar (sovesofa) enkeltseng og bad. 
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 50 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Ekspedisjonscruisekonseptet

Albatros har gjennom flere år utviklet en cruiseform som er særlig egnet til polare forhold. Is i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark gjør at reisene må bli av mer ekspedisjonslignende karakter – ideelt hvis man er på jakt etter den unike reiseopplevelsen. Dette er en eksklusiv naturreise, som skiller seg ut fra tradisjonelle cruisereiser. De relativt få deltakerne betyr at reisen føles mer som en gruppereise der alle kan delta i landstigninger, besøk på forskningsstasjoner, ekskursjoner, foredrag og hvalsafari samtidig.
Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller spesielle krav til deltakerne. Men det forutsettes at man er frisk og førlig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Man bør være oppmerksom på at reisen skiller seg ut fra vanlige turistreiser i og med at vi ikke har samme muligheter til å planlegge reisen i detalj. Mange elementer er uforutsigelige, og ruten bestemmes i vid utstrekning av vind, vær, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle målet, men den vil med sikkerhet bli endret, selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og strålende solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med skipets kaptein opp rute og dagsprogram underveis, og vil derved sikre det størst mulige utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Går man eksempelvis plutselig rett gjennom en flokk hvaler, kan dagsprogrammet meget vel bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er cruise og landstigninger i de medbrakte gummibåtene av zodiactypen, som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, langs brefronter og på hvalsafari. Skipet er forsynt med en utvendig senketrapp (leider), og derfra kommer vi om bord i gummibåtene, som er forsynt med en kraftig motor. Skipet går så tett som mulig innpå severdigheter, breer og fuglefjell, og deretter stiger vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller krysse rundt mellom hvaler, seler, isfjell eller fugleøyer. Det er forholdsvis lett for alle med full førlighet, men kan være et problem for handicappede. Og så kan det for øvrig også være en ganske kald og våt fornøyelse. Det står enhver fritt å bli om bord på skipet, som er utstyrt med et lite bibliotek. Når vi bruker ordet ekspedisjon, skal det tas helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi den pågjeldende reisens forløp i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelsen er en grov skisse eller ønsketenkning, som med stor sikkerhet vil bli endret.

”Ruten avhenger av de skiftende polare værforholdene, isens tykkelse og bevegelse, naturens innfall og det forekommende dyrelivet. Men naturen er vår medspiller når vi er innstilt på det. Derfor er seilasen planlagt med en "løs kant", noe som betyr at den reisende skal være klar til å avvike fra vanlige rutiner på skipet og den planlagte ruten. "

-Søren Rasmussen

Hvem kan delta?

For å delta på denne cruisereisen er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp i kupert terreng. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skipet er dessverre ikke innredet til den som ikke kan gå uten hjelp. Dette er primært et sikkerhetshensyn, siden rederiet krever at alle må kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer. 
Av sikkerhetsmessige årsaker kan rullestoler og gangstativer/rullator heller ikke tas med på skipet. Det må være fri passasje på gangarealer ol.

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Pass og passopplysninger til Albatros Travel

På grunn av de skjerpede sikkerhetsreglene ved flyreiser krever flyselskapet å få se passet ditt. Dessuten krever rederiet at alle gjester har opplyst passdetaljer (passnummer og utløpsdato samt fødselsdato og fødested). Vi anmoder derfor om at man sender inn en passkopi til Albatros med en gang man har bestilt reisen. I forbindelse med innsjekkingen på skipet skal man levere inn pass eller annen gyldig bilde-ID som blir oppbevart inntil cruiset er slutt.

Viktige regler ved landstigning og utflukter

Når man oppholder seg på land, er det selvsagt svært viktig å ha stor respekt for den enestående og sårbare arktiske naturen, det vil si å handle etter mottoet: Etterlat ikke annet enn fotsporene dine, og ta ikke med noe annet fra naturen enn minnene. Vi ber også om at man holder seg noenlunde i nærheten av sin egen gruppe – det gjelder særlig når man er på ekspedisjon i Arktis, der man kan møte isbjørn. Det er veldig viktig at man følger ekspedisjonslederens anvisninger.

Generelle sikkerhetsregler

1. Informer reiselederen om du ønsker å gå på land på egen hånd.
2. Ikke gå inn i et hus / bygning med mindre du eksplisitt har blitt invitert inn.
3. Ikke gå alene i ubebodde områder, sørg for å ha gruppen i sikte, og husk at været plutselig kan endre seg, noe som reduserer synligheten.
4. Hold (sikkerhet) avstand fra dyr og fugler (minimum fem meter).
5. Følg med på tiden og husk når skipet seiler igjen. Forsikre deg om at klokken din viser samme tid som fartøyet.
6. Merk alltid på skiltet når du forlater og når du returnerer.

Gode tips til pakkelisten

En skipsreise rundt i Nord-Atlanten om våren krever relativt stor variasjon i bekledning. På Island kan temperaturen godt komme opp på 12 grader men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned mot 5 grader, selv om solen skinner hele døgnet. Det er en god idé å ta med seg varme og vanntette klær, samt lue og hansker.

Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ullundertøy innerst, genser eller flisgenser som mellomlag og en vind- og vanntett jakke ytterst. På beina er det bra med tettvevde turbukser. Stillongs og en lett regnbukse kan også være bra til zodiac-turene. Et par kraftige og sklisikre tursko med såle med god profil er ideelle om bord og gode til å gå med i byene.

På dette toktet går Ocean Atlantic eksklusivt for Albatros Expeditions, og det er derfor ikke noen «dress code» om bord. Praktiske reiseklær er derfor det eneste man må ha med seg, også når det gjelder «festlige kvelder» som blir holdt om bord.

Det er en veldig god idé å ta med kikkert. Håndkle er det ikke nødvendig å pakke.

Gi en hånd ...

På denne seilasen begir vi innimellom ut på det åpne hav, og det kan ikke unngåes at skipet ruller i bølgene. Derfor må du alltid ha en hånd på de rekkverk og håndtak som er langs alle gangene og veggene på skipet.
Når du går ombord i en Zodiac, er det også viktig å alltid ha en hånd fri slik at man med et såkalt 'sjømanngrep' kan ledes på plass av den hjelpende sjømannen.

Begge disse gode reglene blir grundig gjennomgått på det første informasjonsmøtet ombord.

Sjøsykemiddel

Man kan komme ut for store dønninger, selv om vi forventer å gå mye innaskjærs. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Vær oppmerksom på at sjøsykemidler kan virke sløvende.

Skipets besetning

I tillegg til Albatros’ ekspedisjonsteam er det to besetningsgrupper om bord som jobber sammen for å gjøre reisen din til en spesiell opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for utendørsarealene. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene, suitene og maten, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold. Begge besetningsgrupper er engelsktalende.

Reiseledere og internasjonale gjester om bord

Vi gjør oppmerksom på at internasjonale gjester i tillegg til skandinaviske gjester også er med på cruiset. Derfor består ekspedisjonsteamet vårt av skandinaviske og engelsktalende ekspedisjonsguider som jobber på tvers av alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil i prinsippet være på engelsk. Når vi går i land som grupper, vil nasjonalitet og språk tas i betraktning når det er mulig.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser