Bli med på en enestående reise til Hviterussland i det glemte Europa
Hviterussland er en hvit flekk på europakartet for mange vesteuropeere – ja, for turister generelt. Men et besøk i landet er nettopp gjort visumfritt for nordmenn, og Albatros kan nå invitere deg med på en rundreise i Øst-Europas kanskje mest gjestfrie land. Den progressive hovedstaden, Minsk, som av mange betegnes som verdens reneste by, står som et prakteksemplar på stalinistisk arkitektur, med brede bulevarder, overdimensjonerte statuer og mastodontiske byggverker – uten å leve opp til fordommen om tidligere sovjetiske byer som en grå betongjungel. Tvert imot hviler det en nærmest kosmopolitisk stemning over byen. På vår rundreise i landet besøker vi UNESCO-fredede slott i Mir og det billedskjønne Nesvizj, vi ser Heltefortet i Brest og overnatter i nasjonalparken Belovezjskaja Pusjtsja. Reisen begynner i det vakre Riga med jugendarkitektur og Europas eldste friluftsmuseum.
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Nei
-
Valuta Euro, hviterussiske rubler
- Dag 1
- Fly til Riga. Innlosjering på hotell
- Dag 2
- Byrundtur i Riga og besøk på Friluftsmuseet
- Dag 3
- Formiddag til fri disposisjon. Fly Riga–Minsk. UNESCO-slottet i Mir og middag
- Dag 4
- Det billedskjønne Nesvizj med Radziwill slott og park og Brest
- Dag 5
- Heltefortet i Brest og nasjonalparken Belovezjskaja Pusjtsja
- Dag 6
- Brest–Minsk. Byrundtur i Hviterusslands hovedstad og avskjedsmiddag
- Dag 7
- Museet for den store fedrelandskrigen og hjemreise
Dagsprogram
Etter ankomst til Rigas lufthavn kjører vi inn mot byen, som er delt av elva Daugava. Det ligger store, nye og svært moderne områder i nærheten av lufthavnen med store shoppingsentre og smarte forretninger, og deretter følger et område med tradisjonelle latviske trehus, noen i forfall og noen restaurert. Etter en periode da en gjerne ville ha moderne bygninger, er de gamle trehusene i ferd med å få en renessanse.
Før vi passerer elva, ser vi det nye nasjonalbiblioteket, en flott moderne bygning som tidligere tjente som Rigas hovedkvarter under EU-formannskapet i et halvår i 2015. Kort etter dukker Rigas gamle bydel opp med domkirkens og Peterskirkens tårn som vartegn. Riga er Baltikums største by og kan betegnes som en riktig storby med snaut en million innbyggere og et betydelig sentrum med brede bulevarder, store parkanlegg og lange, rette gater med masser av forretninger.
Utenfor gamlebyen ligger områdene med jugendbygninger. Riga er rik på jugend, med 750 utsmykkede bygninger langs de store bulevardene som strekker seg ut fra byens borgdistrikt. Etter å ha innkvartert oss på hotellet vårt kan vi hvile ut etter reisen.
Riga ble grunnlagt i 1201 av den tyske biskopen Albert von Buxhoevden som et springbrett for sverdbrødrenes korstog mot hedningene i nord, og utviklet seg hurtig til også å bli en viktig handelsby mellom Russland og Vest-Europa. I 1621 erobret Sverige byen, og Riga utviklet seg til å bli den rikeste byen i det svenske storriket. Sverige mistet senere området til Russland, og Riga var en del av først det russiske tsarriket og siden av Sovjetunionen frem til landets selvstendighet 21. august 1991.
Byen ligger på begge sider av Daugava-elva, og på den østlige bredden finner vi den gamle bydelen fra middelalderen, som ligger tett nok ved hotellet til at vi kan gå dit. I 1698, da Riga var en del av det svenske storriket, ble Svenskeporten bygd som en del av bymuren. Byens gamle forsvarsverk dukker frem hist og her i byen, og kruttårnet var også en del av det.
Vi beveger oss videre gjennom de hyggelige gatene og kommer bl.a. forbi svarthodenes hus. Huset ble bygd i 1344 for Svarthodeordenen, som var en losje for ugifte tyske handelsmenn. Vi besøker Peterskirken, som betraktes som noe av det ypperste fra middelalderen, og der det fra tårnet er en enestående utsikt over byen og elva.
Lunsjen inntas på en lokal restaurant i jugendkvarteret, og deretter forlater vi Riga for å besøke Europas eldste friluftsmuseum. Museet er en øy med latvisk kultur, der tidligere tiders levevis er omhyggelig gjenskapt og bevart for kommende generasjoner. Her er mer enn 90 autentiske hus, gårder, vindmøller, trekirker, fiskerlandsbyer og diverse historiske byggverker som er brakt hit fra forskjellige regioner i Latvia.
Det er tale om et særdeles levende museum, der det er rike muligheter til å se håndverkere i arbeid. Det er nemlig hele 18 av dem på museet – vevere, smeder, keramikere m.fl.
(Frokost, lunsj og middag er inkludert)
Etter frokosten kan du gå på oppdagelsestur i Riga på egen hånd. Ta for eksempel en tur til torghallene, som ble bygd i begynnelsen av 1900-tallet og fungerte som hangarer for luftskip. Se nærmere på de lokale varene, eller bare snus inn den lokale stemningen.
Hvis du trenger til en oppstrammer underveis, var det kanskje en idé å prøve den tradisjonelle Riga Black Balsam, som er Latvias nasjonaldrikk. Riga Black Balsam har vært fremstilt etter farmasøyten Abraham Kunzes oppskrift siden midten av 1700-tallet. Han brukte drikken til å helbrede keiserinne Katarina 2. av Russlands magepine, og deretter var suksessen sikret blant de øverste klasser verden over. Den industrielle produksjonen av Riga Black Balsam begynte i 1900, og oppskriften er fremdeles hemmelig i dag. Alt vi vet, er at den består av urter blandet med vodka og vann, og denne blandingen lagres på eiketrefat i over en måned, noe som gir drikken den karakteristiske smaken, som best kan sammenlignes med en klassisk bitter.
Sent på formiddagen kjører vi til lufthavnen, der flyet mot det ukjente venter. Vi går om bord i Air Baltics direktefly til Minsk i Hviterussland. Etter ankomsten kjører vi til den lille provinsbyen Mir med det mektige slottet. Det er et helt unikt eksempel på hviterussisk arkitektur og står med sin knivskarpe gotiske stil i skarp kontrast til slottet i Nesvizj. Slottet i Mir er også med på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det ble opprinnelig oppført i begynnelsen av 1500-tallet av hertug Ilinich, men i midten av samme århundre ble det overdratt til Radziwill-familien, som bygde det ferdig.
Slottet er en firkantet bygning med firkantede tårn, hvorav ett har en portinngang med både vindebro og jerngitter, som lett kunne stoppe et plutselig angrep. Ifølge sagnet ligger der en kjempeskatt gjemt et eller annet sted i Radziwill-familiens slott, så hold øynene åpne!
Deretter blir vi innlosjert på hotell og spiser vår første middag sammen i det ukjente landet mot øst.
(Frokost og middag er inkludert)
Vi starter dagen med å besøke slottet i Nesvizj. Nesvizj er en av de eldste og mest sagnomspunne byene i Hviterussland. Den ligger ca. 100 kilometer sør for Minsk.
Grunnsteinen til byens slott ble lagt i 1584 av familien Radziwill, som inviterte den italienske arkitekten og jesuittmunken Giovanni Bernadone til å tegne prosjektet. Slottets prakt gjorde mangt et hoff i Europa grønt av misunnelse: parkettgulv av tidens mest verdifulle tresorter, stukktak og gullbelagte eller malte vegger. Og så sies det at der er en svart dame som beveger seg hvileløst gjennom korridorene om natten.
Radziwill-familien bodde på slottet frem til 1939, da Den røde hær gjorde sitt inntog og kastet familien på porten. Etter den store fedrelandskrigen ble bygningene brukt som sanatorium. Hagene og bygningene ble sørgelig forsømt, men en grundig restaurering har i dag brakt slottet og hagene tilbake til sin fordums prakt, noe UNESCO da også kvitterte for ved å føye Nesvizj til sin liste over verdens kulturarv i 2006.
Etter dagens slottsbesøk kjører vi til Brest ved den polske grensen.
Byens største severdighet er fortet, som er et bevegende monument over andre verdenskrig, da de sovjetiske troppene holdt ut mye lenger enn ventet mot det nazistiske angrepet i de tidlige dagene av Operasjon Barbarossa. Og har du ennå ikke hatt sjansen til å lese den hviterussiske nobelprisforfatterinnen Svetlana Aleksijevitsjs dokumentarroman Krigen har intet kvinnelig ansikt, gjør du deg selv en tjeneste ved å lese den like før eller etter besøket i Brest. Boken handler om seige hviterussiske kvinner som insisterte på å bidra til krigsinnsatsen som annet enn sykepleiersker og fikk utakk som lønn.
(Frokost, lunsj og middag inkludert)
Dagen begynner med et besøk ved fortet i Brest, en av Hviterusslands største severdigheter. Det ble bygd i 1830- og 1840-årene der elvene Bug og Mukhavjets møtes. Under anleggsarbeidet ble hele byen flyttet ca. 2 km vekk fra sin opprinnelige beliggenhet. Til å begynne med bredte festningsverket seg over fire kvadratkilometer, men mange av de ytre forsvarsverkene ble skadet eller ødelagt under de voldsomme krigene på 1900-tallet. Festningen ble erobret av den tyske hæren i 1915, og etter første verdenskrig lå den på polsk territorium, der den en tid tjente som fengsel.
I 1939 tilfalt fortet Sovjetunionen. Det oppnådde den stolte og fornemme tittelen Heltefortet på grunn av det motet de sovjetiske forsvarssoldatene utviste da de kjempet mot den tyske hæren i 1941. Mens nazistene inntok byen Brest, hvorav 90 % ble ødelagt under kampene, holdt to regimenter inne i festningen stand fra den 22. til den 29. juni, og det var betraktelig lenger enn ventet. For befolkningen i Hviterussland er det stjerneformede fortet i Brest altså fremdeles et sterkt symbol på den sovjetiske motstanden under andre verdenskrig. Ærestittelen Helteby bæres for øvrig kun av 12 byer – bl.a. Stalingrad (nå Volgograd) og Leningrad (nå St. Petersburg). Brest er det eneste Heltefortet.
Festningen ble bare delvis gjenoppbygd etter krigen. Den er blitt gjort til minnesmerke for de både fryktelige og heroiske begivenhetene som fant sted her. Inngangen er skåret som en enorm stjerne i betongveggen, og over høyttalerne kan man høre radiooppleseren informere om den tyske hærens invasjon.
I midten av festningsverket finner man det store monument ”Tørst”, som viser en såret soldat som forsøker å få vann fra elva. Man kjenner bare navnene på 216 av de 850 soldatene som falt her, og de blir våket over av en evig flamme som bevoktes av fire lokale unge menn.
Etter fortet i Brest fortsetter vi til en av Hviterusslands andre store severdigheter: Nasjonalparken Belovezjskaja Pusjtsja. Den utgjør det som er tilbake av den urskogen som i fordums tider strakte seg fra Østersjøen til elva Buh og fra Oder til Dnepr. Nasjonalparken kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1992, og i dag er parken kjent for sine eiketrær, som er over 500 år gamle, og sine mer enn 900 plantearter. Dessuten er Belovezjskaja Pusjtsja hjemsted for over 250 dyre- og fuglearter. Vi opplever skogen i fellesskap i buss og til fots, og for å gjøre opplevelsen komplett, overnatter vi også i hotell inne på nasjonalparkens område før bussen neste morgen kjører mot Hviterusslands stolte hovedstad, Minsk.
I dag når vi frem til Hviterusslands mektige hovedstad, Minsk, med sine ca. 1,9 mill. innbyggere. Byen omtales første gang i 1067 og som hovedstad i 1101 – først i fyrstedømmet Minsk, senere i den hviterussiske provinsen i det russiske tsarriket og i Sovjetunionen og senest i det uavhengige Hviterussland.
Minsk har atskillige ganger stått på randen av utslettelse. Den er blitt herjet av branner, plyndret av krimtatarer i 1505, rent over ende av franskmennene i 1812 og skadet av tyskerne i 1918 og polakker i 1919–1920. Dens største lidelse skulle imidlertid komme under andre verdenskrig, da halvdelen av byens befolkning omkom (ca. 400 000), deriblant de fleste av de 50 000 jødene. Stort sett alle hovedstadens bygninger er oppført etter 1944, da Minsk ble gjenerobret av den sovjetiske hæren.
Minsk er et arkitektonisk stalinistisk mesterverk som Stalin bygde på byens ruiner etter krigen. Det ser vi tydelig i de praktfulle byggverkene langs de brede paradebulevardene, og det er langt fra Minsks sentrum til de bildene av grå, triste betongbygninger som mange ser for seg ved tanken på andre tidligere sovjetbyer. Bygningene langs den brede firefeltsveien er en sann orgie i stalinistisk arkitektur. Langs gaten ligger noen av de viktigste bygningene i Minsk: Nasjonalbanken, Hovedpostkontoret, KGBs hovedkvarter (ja, KGB opererer i Hviterussland og er til og med grunnlagt i Minsk), Republikkpalasset osv. Langs bulevarden ligger også Seiersplassen med Seierssøylen, som er omgitt av røde stjerner. Den imponerende hovedgaten, Uavhengighetsgaten, er 15 km lang. Det gjør den til en av de absolutt lengste hovedgatene i verden. Hvis arkitekturen ikke er nok i seg selv, er der også en lang rekke gatenavn som vekker minner om sovjettiden. Her finner vi gater som Leningaten, Marxgaten, Engelsgaten og Leningrad-gaten.
I løpet av de siste 50 årene er Minsks innbyggere tredoblet i takt med at industrien har gjort sitt inntog. Før uavhengigheten fra Sovjetunionen var Hviterussland nemlig det industrielle og økonomiske kraftsentret i det vestlige Sovjetunionen.
Vi tar en byrundtur i hovedstaden og ser de største severdighetene, og det vil nok overraske de fleste at Hviterusslands hovedstad, i motsetning til dens ry, er en metropol på høyde med mange vesteuropeiske. Den er progressiv, moderne og ren med fasjonable kafeer, restauranter og forretninger. Stalin hadde nok snudd seg i sin grav hvis han hadde visst at utviklingen ville gå i en slik retning.
(Frokost, lunsj og middag er inkludert)
Hviterusslands pryd av et museum, Museet for den store fedrelandskrigen, holder til i en imponerende bygning på en åstopp i det sentrale Minsk. Museet har en fremragende utstilling om byens lidelser og heltemot under andre verdenskrig.
Der er engelske forklaringer til store deler av samlingen, og utstillingen består av fotografier, kampvogner, fly, utrustning, propagandaplakater og mye mer. Denne store severdigheten skal vi naturligvis ha med oss før vi blir hentet i buss og kjører til lufthavnen, der flyet hjemover venter. Midt på ettermiddagen letter vi fra Hviterussland og lander i Oslo tidlig på kvelden.
(Frokost og lunsj (matpakke) er inkludert)
Prisinformasjon
- Tillegg for enkeltrom
- kr 1 398,–
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Direktefly Oslo–Riga og Riga–Minsk samt Minsk–Oslo (med mellomlanding) med Air Baltic
- 2 netter på hotell i delt dobbeltrom nært den gamle bydelen i Riga
- 4 netter på hotell i delt dobbeltrom i Hviterussland
- Helpensjon fra frokost dag 2 til og med lunsj dag 7 (unntatt dag 3)
- Utflukter og entreer ifølge program
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tilleg for enkeltrom
- Drikkevarer
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 10 €)
- Personlige fornødenheter
- Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer”
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Måltider
Måltider inntas i enten hotellets restaurant eller på lokale restauranter (med unntak av dag 7, da lunsjen vil være en matpakke vi tar med i bussen mot lufthavnen).
Været
Hviterussland har innlandsklima, noe som betyr at somrene er varme og at vintrene til og med kan bli svært kalde. I mai–oktober er gjennomsnittstemperaturen typisk mellom 10 og 20 grader om dagen og ned til mellom 0 og 10 grader om natten. Det kan naturligvis regne, så ta endelig med en liten paraply. (kilde: dmi.dk).
Besøk i russiske kirker
I russisk-ortodokse kirker er det skikk at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et slikt på utfluktene. Menn, derimot, bør ikke ha noe på hodet i kirkene.
Deltagerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 16 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Hånden på hjertet
Det er helpensjon på reisen (med unntak av lunsj dag 3), som starter med middag på reisens første dag og slutter med lunsj (matpakke) siste dag. Frokost er oftest buffé, mens lunsj og middag oftest er faste menyer.
Vær oppmerksom på at det blir servert tradisjonell husmannskost laget av solide råvarer. Man bør altså ikke vente seg finere fransk gastronomi, men tradisjonell hviterussisk mat.
Underveis kan det være umulig for bussen å komme helt tett innpå severdighetene, og ofte er gater og smug ujevne eller brolagt. Husk derfor praktisk fottøy.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.