Drømmecruise gjennom Suezkanalen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Bli med på cruise fra Dubai til Oman og Jordan og gjennom Suezkanalen til Hellas og Italia. Luksusreise fra Orienten til Europa

Skipet går fra Persiabukta, over Rødehavet og gjennom Middelhavet på denne storslåtte odysséen gjennom Suezkanalen, som med sin utvidelse høsten 2015 nå i enda høyere grad enn før har manifestert seg som en av verdens mektigste sjøveier. Bli med på et eventyrlig cruise der noen av verdens mest imponerende byggverker fra nyere tid møtes med arabiske oaser, sivilisasjonens vugge i Hellas og overdådig italiensk renessanse. Kjøp utfluktspakken, og kom enda tettere inn på en verden av moderne underverker og årtusenlang historie.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta AED, USD, EUR

Dagsprogram
Dag 1 Fly Oslo–Dubai
Dag 2 Dubai. Byrundtur med Burj Al Arab–Palmen–Burj Khalifa–Souk Madinat og avgang
Dag 3 Khasab, Oman. Mulighet for utflukt med dhow-båter rundt Musandam-fjordene
Dag 4 Muskat, Oman. Mulighet for utflukt til Grand Mosque, vakre palasser og markedet Mutrah Souk
Dag 5–10 På havet mot Suezkanalen
Dag 11 Aqaba, Jordan. Mulighet for utflukt til det UNESCO-vernede Petra med vakker kultur og arkitektur
Dag 12–13 Gjennom Suezkanalen
Dag 14 Rhodos, Hellas. Dag for egne eventyr blant olivenlunder og hvite sandstrender
Dag 15 Athen (Pireus), Hellas. Byrundtur med Akropolis – Det nasjonale arkeologiske museet
Dag 16 På havet mot Napoli
Dag 17 Napoli, Italia. Eventyr på egen hånd
Dag 18 Roma (Civitavecchia) og fly til Oslo

Jewel of the Seas

Der er rike muligheter til å nyte livet om bord på det deilige skipet Jewel of the Seas, der man finner noe for enhver smak. Her er lekre restauranter, teater med kveldsunderholdning, kino, spa, taxfree-butikker og gode muligheter for avslapning i et av skipets boblebad eller i en av de 16 barene, salongene og kafeene, der det venter oss nydelig kaffe og kjølige drinker. Skipet ble bygd i 2004 og har plass til 2500 passasjerer fordelt på 13 dekk.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
26 998,–
Oslo
Utsolgt
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo–Dubai

Vi letter fra Oslo og flyr mot emiratet Dubai i sørøst. Etter ankomsten blir vi hentet i buss og kjører til hotellet vårt, der vi hviler ut og blir klar til å ta fatt på opplevelsene neste morgen.

Dag 2
Dubai. Byrundtur med Burj Al Arab–Palmen–Burj Khalifa–Souk Madinat og avgang Avgang kl. 17:00

Vi starter dagens kulturelle program med en rundtur i Dubai. Rundturen slutter ved cruisehavnen, der skipet vårt venter. Dubai er hovedstad i sjeikdømmet Dubai, det nest største av de syv emiratene som til sammen utgjør De forente arabiske emirater. Dubai er cirka 11 ganger mindre enn Danmark. I motsetning til hva mange kanskje tror, er det moderne Dubais økonomiske suksess faktisk ikke primært oppnådd ved oljeproduksjon, men ved handel. Da handelen for alvor begynte å overgå perledykkingens betydning for den lokale økonomien, tok handelsflåtens tradisjonelle båter, de såkalte dhowene, sjansen på å dra så langt som til Kina for å kunne hente silke og porselen til markedene i Midtøsten og Europa.

I dag er Dubais handelsmenn globale storkjøpmenn. Profitten deres kan måles etter oppføringen av den ene science fiction-aktige skyskraperen etter den andre – side om side med de gamle vakre moskeene, festningsverkene og vindtårnene.

For den førstegangsbesøkende fortsetter Dubai å overraske. Blant de største og mest kjente hypermoderne prosjektene kan nevnes “The World”. Det består av mer enn 300 kunstige øyer, som til sammen er utformet som et verdenskart. Eller den 321 meter høye gigant-skyskraperen Burj Al Arab, formet som et kjempeseil. Bygningen er et hotell som er klassifisert som intet mindre enn verdens beste. Hotellet har for øvrig kun suiter: Den minste er på «bare» 170 m2 og i den største har man hele 780 m2 å boltre seg på.

Også Palm Island-prosjektet er noe for seg selv, med sine tre kunstige øyriker som strekker seg ut i Persiabukta som enorme palmer, den ene større enn den andre, og angivelig synlige fra rommet. I dag skal vi både se det nye Dubai i kvarteret Jumeirah med bl.a. verdens høyeste bygning, Burj Khalifa (828 meter) og Burj Al Arab. Vi skal videre ut til ”Palmen” og fortsetter til Dubais ”Venezia”, Souk Madinat, som er et eksklusivt marked. Her blir det tid til å shoppe litt og mulighet til å kjøpe en forfriskning.

Etter byrundturen kjører vi til skipet, der det vil bli mulig å spise lunsj når vi kommer om bord. Senere kan vi nyte utseilingen når vi legger kursen mot Hormuzstredet og Oman.

Dag 3
Khasab, Oman. Mulighet for utflukt med dhow-båter rundt Musandam-fjordene Ankomst kl. 08:00, avgang kl. 18:00

Vi kommer i dag til byen Khasab, en liten enklave av Oman, der vi møtes av et malerisk, øde, fjordlignende fjellandskap, asurblått hav og grønne palmer. Khasab ble anlagt av portugiserne på 1600-tallet for å forsyne de portugisiske skipene som seilte gjennom Hormuzstredet, med dadler og vann. I dag er Khasab primært en ferieby, dit omanerne drar for å nyte de vakre omgivelsene. Har du kjøpt utfluktspakken, er du ikke i land lenge, for vi skal på et spektakulært lite cruise fullt av spenning. Her skal vi utforske den skjulte skjønnheten i Musandams fjorder i de avslappende dhow-båtene, som er Omans tradisjonelle fartøyer. I tillegg til å nyte de vakre omgivelsene på den stemningsfulle båten er det mulig å snorkle blant de fine fiskene og svømme en tur i det asurblå havet. Er vi heldige, kan vi se delfiner i det klare vannet. Vi gjør et lite stopp ved de historiske øyene Telegraph Island og Seebi Island, og på turen vil vi også se små hyggelige fiskerlandsbyer. Skipet vil sørge for drikkevarer, håndklær, snorkleutstyr og redningsvester, så det er bare å lene seg tilbake i putene og nyte turen.

Dag 4
Muskat, Oman. Mulighet for utflukt til Grand Mosque, vakre palasser og markedet Mutrah Souk Ankomst kl. 08:00, avgang kl. 18:00

Muskat er hovedstad i Oman og samtidig en av de eldste byene i Midtøsten. Den kan dateres helt tilbake til 100-tallet. I oldtiden var byen sentrum for handel mellom det sørlige Arabia og Hellas og Roma, ja, faktisk hele middelhavsområdet. Senteret for denne handelen var Khour Rouri, som grekerne kalte Muskat. Den første fremmede som kom til Oman i moderne tid, var portugiseren Vasco da Gama på sin vei til India. Portugiserne erobret området første gang i 1507 og regjerte her frem til 1600-tallet. Byens tre fort stammer fra denne perioden og er alle bygd omkring 1550. Mutrah-fortet kneiser på en åstopp, mens fortene Jalali og Mirani nærmest står vakt ved inngangen til Muskat. I dag blir alle fortene benyttet av politiet og militæret, og offentligheten har ikke adgang. I 1649 beseiret sultan Bin Saif portugiserne og drev dem østover til Goa i India.

Etter indre strid og opprør ble Muskat en kort tid overtatt av perserne i 1737. I 1803 angrep wahhabittene fra Saudi-Arabia Oman, men angrepet ble slått tilbake, og sultanatet bestod. Hovedstaden har en spesiell sjarm takket være sin opprinnelige atmosfære. De sentrale distriktene er Muskat, Mutrah og Ruwi. Muskat er det gamle havneområdet, der sultanens hovedpalass ligger. Her finner vi også det luksuriøse Al-Alam-palasset, som er omgitt av fantastiske hager, og stormoskeen, som er et symbol på landets gjenfødsel. På dagens arrangerte utflukt forlater vi havnen Mina Qaboos, og kjører til Grand Mosque for å se den storslåtte, unike moskeen innenfra. Her kan man se et av verdens største håndvevde tepper og den nest største lysekronen i verden. En helt fantastisk opplevelse. Vi kjører nå forbi Al-Alam-palasset, et av sultan Qaboos flotte palasser, og fortsetter til museet Bait Al Zubair, som har en utstilling om Omans kultur. Utstillingen åpnet i 1998. Vi kjører videre til markedet Mutrah Souk, som ligger mellom storslåtte kjøpmannshus. Her har vi litt tid til innkjøp og kan kanskje gjøre en god handel. Videre går turen til Mirani- og Jalali-fortene, som ligger på hver sin side av det vakre Al-Alam-palasset. Fortene ble bygd av portugiserne på 1500-tallet, og ligger strategisk ut mot Persiabukta og Indiahavet. Etter den kulturelle utflukten drar vi tilbake til det deilige skipet vårt, og stevner mot Aqaba og den storslåtte Suez-kanalen. (Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Se under priser for kjøp av spesiell utfluktspakke).

Dag 5–10
På havet mot Suezkanalen

Vi kan nå oppleve cruiset uforstyrret på havet. Hvis du har lyst, kan du nyte en gourmetmiddag i en av skipets lekre spesialrestauranter (mot ekstra betaling), eller gå en tur i teatret, kinoen eller på diskotek. Kanskje skal det trenes litt i mosjonssentret eller powershoppes i den taxfree butikkarkaden. Der er noe for enhver smak.

Dag 11
Aqaba, Jordan. Mulighet for utflukt til det UNESCO-vernede Petra med vakker kultur og arkitektur Ankomst kl. 07:00, avgang kl. 19:00

Vi når frem til Jordans eneste havneby, Aqaba. Området er kjent for fine badestrender og glimrende snorklemuligheter, så her kan man benytte anledningen til å ta en stranddag ved Rødehavet. En bemerkelsesverdig bygning i Aqaba er Mamelukkfortet, som opprinnelig var en korsfarerborg. Borgen er bygd som en stor firkant flankert av halvrunde tårn, og den ble gjenoppbygd av mamelukkene på 1500-tallet. Nylige utgravninger har avdekket at her også lå en havn med en bymur, tårn, bygninger, en moské, hager og badstuer. Museet huser en samling av kunsthåndverk, bl.a. keramikk og mynter fra området. Intet besøk til Jordan ville være komplett uten at man har sett hovedstaden i det gamle nabateiske riket. Derfor er dagens utfluktsmulighet en tur til det UNESCO-vernede Petra, som lå bortgjemt og glemt av omverdenen i over 700 år, mystisk og imponerende anlagt og selvfølgelig med en fantastisk rik historie som går 9000 år tilbake i tiden. Petras sivilisasjon kan altså spores svært langt tilbake, men det var først på 500-tallet fvt., da nabateerne bosatte seg i området, at Petra begynte å forme seg som den byen vi kommer til å oppleve i dag. Den ble anlagt over en periode på tusen år av forskjellige av datidens stormakter. Derfor er der levninger fra nabateerne så vel som fra romerne og grekerne. På grunn av den forfinede kulturen og vakre arkitekturen med de rosenrøde uthogde steinbygningene som vi i dag skal oppleve, er det intet under at byen har havnet på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Petra står i dag særdeles intakt når man tar alderen i betraktning. Det skyldes at Petra aldri riktig ble utsatt for ødeleggende angrep, samt at klimaet er relativt mildt og tørt. Petra dekker et enormt område, og hvis man skal gjøre seg bare det minste håp om å se det hele, har man bruk for minst fire dager. Én dag, som vi har, gir likevel tid til å oppleve de største severdighetene av dette eksemplet på unik kulturarv i et rolig og behagelig tempo.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. Se under priser for kjøp av spesiell utfluktspakke).

Dag 12–13
Gjennom Suezkanalen Dag 12 kl. 23:00 til dag 13 kl. 13:00

Suezkanalen er den kunstige vannveien som forbinder Port Said ved Middelhavet med Suez ved Rødehavet. Kanalen skiller det afrikanske kontinentet fra Asia, og den er med sine 169 km den korteste sjøveien mellom Europa og landene ved Indiahavet og det vestlige Stillehavet. Derfor er kanalen også en av verdens mest trafikkerte sjøruter. Suezkanalen ble offisielt åpnet ved en overdådig seremoni 17. november 1869. Det tok 10 år å grave den, men arbeidet var plaget av politiske stridigheter, mangel på arbeidskraft og til og med et dødbringende kolerautbrudd. Den moderne Suezkanalen er i virkeligheten kun den siste av en rekke menneskeskapte vannveier i Egypt. Allerede på 1200-tallet fvt. under farao Sethos 1. og dennes sønn, Ramses 2., hadde man gravd en kanal som forbandt Nilen med Timsah-sjøen og derfra videre sørover til Rødehavet. Den ble senere tilsandet, og under perserkongen Dareios 1., som omkring 500 fvt. regjerte i Egypt, ble en ny kanal gravd ut. Kong Ptolemaios 2. forbedret kanalen omkring 270 fvt., men et par århundrer senere var den igjen tilsandet. Kanalen i oldtiden gikk altså fra vest til øst. Ideen om en kanal fra Middelhavet til Rødehavet, altså i nord–sør-retning, gikk tilbake til kalifen Harun al-Rashid, som hersket på 800-tallet. 

Da Napoleon Bonaparte i spissen for en fransk hær hadde erobret Egypt i 1798, overveide franskmennene å grave en kanal, men landmålerne konkluderte feilaktig med at Rødehavet var minst 10 meter høyere enn Middelhavet. Suezkanalen, tegnet av den fransk ingeniøren Ferdinand de Lesseps, er blitt betegnet som et monument over utbyttingen av Egypt. Den ble gravd i årene 1859–1869, da Frankrike og Storbritannia konkurrerte om å dominere Egypt. Under en finanskrise i 1870-årene ble den daværende herskeren i Egypt, khediven Ismail, tvunget til å selge sine aksjer i Suezkanalen. De ble listig oppkjøpt av Storbritannia, som i 1882 også okkuperte Egypt. 

Kanalen var under britisk kontroll helt til 1956. I det året nasjonaliserte den egyptiske presidenten Nasser kanalen. Resultatet ble en kortvarig krig der Storbritannia, Frankrike og Israel deltok mot Egypt, men FN og USA fikk gjennomtvunget en fred, og kanalen forble egyptisk. Den har også vært skueplass ved de senere krigene i 1967 og 1973. Under den egyptiske presidenten al-Sisi begynte man i 2014 å grave en ny kanal langs den gamle. Det var bare et kortere stykke på 72 km, men den nye kanalen har gjort det mulig å redusere passeringstiden fra 20 til 11 timer. Den nye kanalen, som det kun tok ett år å grave, er Egypts stolthet! I forbindelse med åpningen av Suezkanalen i 1869 hadde den franske billedhoggeren Frédéric-Auguste Bartholdi foreslått å sette opp en enorm kvinnestatue på 93 m ved inngangen fra Middelhavet. Det ble det ikke noe av i Egypt, men han kunne ikke slippe fra seg ideen. I 1886 ble en kjempestor kvinnestatue av Bartholdi avduket i New York. Det er den statuen vi i dag kjenner under navnet Frihetsgudinnen. 

Når skipet nærmer seg den egyptiske havnebyen Port Said, nærmer vi oss også et av de mest spektakulære syn i verden: fartøy etter fartøy, som venter på å passere gjennom kanalen og skip etter skip som går ut på Middelhavet etter gjennomfarten fra Rødehavet. Man kan heller ikke unngå å bli betatt av Port Saids overveldende antall av kontorbygninger, tårnhøye bedriftskomplekser og boligeiendommer som opprinnelig ble oppført som leir for de mennene som arbeidet på Suezkanalen. I slutten av 1800-tallet ble Port Said til en stor havn, og alle sjøfartsnasjoner med respekt for seg selv har et konsulat her. Port Said er den dag i dag en viktig mellomstasjon for de store skipene som passerer gjennom kanalen, men den viktorianske arkitekturen i byens sentrum forteller også om en velhavende kolonifortid.

Dag 14
Rhodos, Hellas. Dag for egne eventyr blant olivenlunder og hvite sandstrender Ankomst kl. 10:00, avgang kl. 18:00

Rhodos er en av de vakreste greske øyene, med praktfulle hvite sandstrender og små hvitkalkede landsbyer omgitt av vinmarker og olivenlunder. Gjennom mange år har øya vært et av skandinavenes foretrukne feriesteder, og det gjelder så vel chartergjester som de mange unge individuelt reisende, som har funnet et lite paradis her. Øya er innbegrepet av gresk kultur, med retsína og souvláki, og man hører bouzoúkiens fyldige klang. Å velge en skytsguddom for byen var en alvorlig sak for grekerne, og mange greske byer valgte de trygge gudene eller gudinnene som Zeus eller Athene. Men her valgte innbyggerne på Rhodos i stedet solguden Helios, og det er ikke så underlig, for øya har mer enn 300 solskinnsdager i året.

Rhodos er mye mer enn bare et ferieparadis. Her er det fullt av turbulent historie om konflikter blant grekere, romere, korsfarere, tyrkere og italienere. Alt dette brakte ødeleggelse, men også en spennende historie og fascinerende og vakre kunstgjenstander. Der er altså spor av romersk og bysantinsk kultur, og man kan fritt velge å slentre rundt på egen hånd og nyte det romantiske havnemiljøet eller bli med på en av skipets utflukter (bestilles og betales direkte om bord). 

Dag 15
Athen (Pireus), Hellas. Byrundtur med Akropolis – Det nasjonale arkeologiske museet Ankomst kl. 09:00, avgang kl. 19:00

Skipet legger til i havnebyen Pireus, som i dag har smeltet sammen med millionbyen Athen. Athen er den europeiske sivilisasjonens vugge. Her har moderne demokrati og naturvitenskap sin opprinnelse. Byen var allerede i antikken et populært reisemål, og i dag er det fortsatt oldtidens monumenter som er gjenstand for interesse. Athens innbyggertall har vokst kraftig i de seneste årtiene, med nybygging og trafikk- og forurensningsproblemer til følge. Men historisk er Athen fullt på høyde med Roma og Jerusalem, og bak betongen har byen naturligvis sin sjarm. Husenes og leilighetenes balkonger er pyntet med geranier, og byens gater og plasser er beplantet med appelsintrær. Høyrøstede gateselgere og fargestrålende markeder minner om Østens basarer, mens de litt forfalne nyklassisistiske paleene leder tankene hen på den svunne tiden da Athen var kjent som ”Middelhavets perle”. 

Høyt over byens hektiske liv, på Akropolisklippen, står de vakre, hvite marmortemplene og vitner om den gang da Athen viste verden veien til demokratiet. Athenerne har gitt oss fascinerende gudefortellinger med Zeus og Pallas Athene i hovedrollene, men her vandret også store filosofer som Sokrates og hans elev Platon rundt noen århundrer før Kristi fødsel. 

Dagens Albatrosutflukt går naturligvis til Akropolis og Parthenontemplet, men vi skal også se enda nærmere på den greske hovedstaden. Derfor besøker vi også Det nasjonale arkeologiske museet med dets mange skatter fra oldtiden, Syntagmaplassen og det hyggelige kvarteret Plaka. Plaka er som en liten by i byen, og her danner bladene fra gamle trær baldakiner over de smale, steinsatte smugene. Området er kjent for sin mat, sine butikker og kafeer. Det er i Plaka vi tar et avbrekk fra våre opplevelser og spiser en hyggelig lokal lunsj. Det vil også være tid på egen hånd før den siste delen av det arrangerte programmet og turen tilbake til cruiseskipet. (Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se senere i programmet).

Dag 16
På havet mot Napoli

I dag kan du kaste deg over de mange underholdningstilbudene som finnes om bord. Du kan starte med å høre klassisk musikk til ettermiddagsteen, lytte til hyggepianisten som spiller evergreens mens du nyter en drink før middagen, eller du kan overvære kveldens store forestilling i teatersalen, der skipets bigband spiller. Det gjelder bare å få med det optimale av de mange underholdningstilbudene før vi kommer til Napoli.

Dag 17
Napoli, Italia. Eventyr på egen hånd Ankomst kl. 09:00, avgang kl. 18:00

Vi går langs den italienske vestkysten og kommer i dag frem til Napoli. Napolibukta var i antikken først og fremst preget av grekernes og romernes tilstedeværelse. Greske innvandrere grunnla allerede på 700-tallet fvt. byer som Cumae og Neapolis, og vi ser den greske innflytelsen i form av templer og byplaner. Men naturligvis er det romerne som har satt de tydeligste sporene. Områdets helbredende varme kilder gav grunnlaget for å bygge mange badeanstalter og kursteder. Det tiltrakk romerne, som bygde fantastiske villaer langs kysten. Det viktigste naturelementet i området er Vesuv. Vulkanen gjorde på det kraftigste oppmerksom på sin eksistens i år 79 ved å eksplodere i et inferno av stein, aske og mudder som dekket byene Herculaneum og Pompeii.

Nasjonalmuseet i Napoli rommer størstedelen av den fantastiske samlingen av arkeologiske funn fra de to byene. Dra ut på eventyr på egen hånd eller bli med på en av skipets utflukter (bestilles og betales om bord).

Reiselederen vil naturligvis være behjelpelig med hvordan dagen kan brukes.

Dag 18
Roma (Civitavecchia) og fly til Oslo Ankomst til Roma kl 05:00

Tidlig om morgenen kommer vi til Civitavecchia, som er Romas havneby. Vi drar til lufthavnen og går om bord på flyet hjemover, med bagasjen full av gode minner.

Utfluktspakke

Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet en pakke utflukter ledet av vår svenske/norske reiseleder. Pakken skal kjøpes hjemmefra senest 45 dager før avreise. 

  • Khasab. Halvdagsutflukt i Khasab med dhow-båter rundt i Musandam-fjordene. 
  • Muskat. Halvdagsutflukt i Muskat. Byrundtur til Grand Mosque, vakre palasser og markedet Mutrah Souk. 
  • Aqaba. Halvdagsutflukt til UNESCO-vernede Petra med vakker kultur og arkitektur. 
  • Athen. Heldagsutflukt til Athen med Akropolis og Det nasjonale arkeologiske museet. Lunsj inkl.

Pris pr. person: 3 698 kr

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar

Tillegg for innvendig lugar kat. 2V-4V: kr 11 998,-

Tillegg for oppgradering av lugar

Dobbeltlugar

  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar kat. 2N: 1 998:-
  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar med balkong kat. 2D-5D: 5 498:-

Enkeltlugar

  • Tillegg for utvendig dobbeltlugar kat. 2N: 15 498:-
  • Tillegg for utvendig lugar med balkong kat. 2D-5D: 22 998:-
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Dubai og Roma–Oslo 
  • 1 overnatting på hotell i Dubai inkl. frokost
  • Byrundtur i Dubai jf. program
  • 16 netters cruise med Jewel of the Seas I delt innvendig dobbeltlugar
  • Transport ifølge program
  • Helpensjon på cruiseskipet
  • Driks på cruiseskipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Måltider i Dubai utenom frokost dag 2
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for oppgradering av lugar
  • Utfluktspakke
  • Eventuelle ekstra utflukter
  • Eventuelle måltider i land
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 5 USD per person, gjester med utfluktspakke 15 USD per person)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Hvordan er lugarene?

Der er forskjellige lugarkategorier – fra pene, romslige innvendige lugarer til praktfulle suiter med egen balkong. Felles for alle er at de naturligvis har eget bad og toalett og rimelig skap- og sitteplass, enkeltsenger eller dobbeltseng. Dessuten er alle lugarer utstyrt med kjøleskap og hårføner. Ønsker du å bestille en suite, bes du henvende deg til Albatros Travel.

Innvendig lugar
Kategori 2V-4V, dekk 2. Lugarene har to enkeltsenger eller dobbeltseng. Der er hårføner, minibar (mot betaling), klimaanlegg og naturligvis bad og toalett.

Utvendig lugar med vindu
Kategori 2N, dekk 2. Lugarene har to enkeltsenger eller dobbeltseng. Der er hårføner, minibar (mot betaling), klimaanlegg og naturligvis bad og toalett.

Balkonglugar
Kategori 2D-5D, dekk 7. Lugarene har stort gulv-til-tak-vindu og to enkeltsenger eller dobbeltseng. Der er hårføner, minibar (mot betaling), klimaanlegg og naturligvis bad og toalett.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Tilslutning med innenriksfly

Det er dessverre ikke mulig å bestille tilslutning med innenriksfly på denne reisen.

Før avreise

Pass

Passet må være gyldig i minst 6 måneder før hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass. Det er ikke nok at de står i foreldrenes pass. Send en kopi av passet ditt til Albatros Travel senest 14 dager etter at du har bestilt reisen. Legg merke til at navnet på flybilletten må stemme 100% overens med navnet ditt slik det står i passet. Konsekvensen ved at det ikke er likt kan i verste fall medføre at du blir nektet innreise og må fly hjem for egen regning.

I De forenede arabiske emirater og i Oman er det visumplikt for nordmenn for opphold på opp til 30 dager. Visum er gratis og gis ved innreise.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20AECOC02BNO2203