Drømmecruise i Sørøst-Asia

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Cruise til eventyret og sommeren i Singapore, Vietnam, Hongkong, Kina og med flere stopp i Japan.

Eventyret venter i de pulserende storbyene i det fjerne Østen. Her blander røkelse fra templene seg med eksotiske dufter fra gatebodene. Vi stevner ut fra Singapore, der en byrundtur og sentral overnatting er inkludert. Heretter venter Ho Chi Minh City i Vietnam, to dager i storbyen Hongkong, metropolen Shanghai og historiske så vel som kulturelle nedslag i japanske Hiroshima, Kochi, Kobe, Kyoto og Shimizu samt en avsluttende overnatting ved en storby man aldri blir ferdig med: Tokyo. Det er en perfekt reise med både sightseeing, sol og sommer.

Du kan forme dagene som du vil eller kjøpe utfluktspakkene som blant annet inneholder en byrundtur i Ho Chi Minh City samt en heldagstur i Hongkong med spennende opplevelser.  Skipet som tar oss med på denne fantastiske reisen i Asia er Norwegian Spirit. Helpensjon, drikkepakke og driks er også inkludert i prisen.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise

  • Reiseleder Norsk/Svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta

Dagsprogram 21 dager
Dag 1–2
Oslo–Singapore. Ankomst, innsjekking og frivillig kveldstur i Singapore
Dag 3
Singapore. Halvdagsbyrundtur med Chinatown, utsikt fra Merlion Park og Little India. Ombordstigning
Dag 4
På havet mot Vietnam
Dag 5
Ho Chi Minh-byen (Phu My), Vietnam. Mulighet for byrundtur i Ho Chi Minh-byen
Dag 6–7
På havet mot Hongkong
Dag 8
Hongkong, Kina. Mulighet for utflukt til Victoriafjellet, Stanley markedsplass og Aberdeen
Dag 9
Hongkong, Kina. Tid til egne eventyr i den magiske byen
Dag 10
På havet mot Kina
Dag 11
Shanghai (Baoshan), Kina. Mulighet for spennende utflukter
Dag 12
Shanghai (Baoshan), Kina. Tid til eventyr i den kinesiske metropol
Dag 13
På havet mot Japan
Dag 14
Hiroshima, Japan. Mulighet for utflukt til Hiroshima og Miya-jima
Dag 15
Kochi, Japan. Mulighet for besøk på lensherreborgen i Kochi, Kapp Murotomisaki og kalksteinhulene Ryugado 
Dag 16
Kobe, Japan. Mulighet for utflukt til den gamle keiserbyen Kyoto med Kinkaku-ji og Nijo-borgen 
Dag 17
Kobe, Japan. Frivillig tur til Kobe med monorail-tog
Dag 18
Shimizu, Japan. Tid på egen hånd i Fujifjellets skygge
Dag 19
Yokohama–Tokyo, Japan. Heldagsbyrundtur med bl.a. Meiju Jingu, Takeshita Dori, Ginza og avskjedsmiddag
Dag 20–21
Tokyo-Oslo. Hjemreise.

Norwegian Spirit

Norwegian Pearl er et mellomstort skip. Her er det over 10 spisesteder å velge mellom og underholdende tilbud. Du kan se shows, høre livemusikk i mange forskjellige sjangrer eller nyte en drink i en av de mange barene om bord. Her er det også et stort bassengområde, et treningssenter, et herlig spa, butikker og et kasino. Alt i alt de perfekte rammer for et herlig cruise med tid til å slappe av og besøke nettopp din drømmedestinasjon.

Les mer om skipet her: https://www.ncl.com/fr/en/cruise-ship/spirit

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1–2
Oslo–Singapore. Ankomst, innsjekking og frivillig kveldstur i Singapore
Singapore er flott opplyst om kvelden

Vi flyr fra Oslo mot Det fjerne Østen og lander i Singapore dagen etter. Her kjører vi til hotellet og slapper av. 
Deretter kan du selv velge om du vil oppleve Singapore by night eller om du heller vil slappe av på hotellet og være helt frisk og opplagt til morgendagens opplevelser.

Reiselederen går oftest en kort tur i området for dem som vil holde seg våkne.

Dag 3
Singapore. Halvdagsbyrundtur med Chinatown, utsikt fra Merlion Park og Little India. Ombordstigning Avseiling kl. 17:00
Singapore

Det blir ofte hevdet at Singapore er verdens reneste by. Den høyteknologiske stemningen med himmelstrebende glasskledde skyskrapere sammen med de plettfrie gatene får nesten byen til å fremstå som om den tilhørte en kommende tidsalder. Men under den glatte finansoverflaten lurer gamle kinesiske, malaysiske og indiske tradisjoner, fra feng shui til storslåtte hinduiske religiøse fester.

Singapore er imponerende, flott, grønn og som allerede nevnt en utrolig ren by, og for øvrig et kulinarisk slaraffenland. Befolkningen på cirka tre millioner innbyggere er en multietnisk cocktail av kinesere, malayer, indere og folk av europeisk opprinnelse. Det er denne blandingen av mennesker med forskjellig religion, språk og tradisjoner som i høy grad gjør Singapore så interessant og spennende å ferdes i – fra den driftige havnefronten og de moderne skyskraperne til det gamle Chinatown og Little India.

Vi drar på en byrundtur som begynner i Singapores finansielle bydel, der moderne skyskrapere og gamle kolonitidsbygninger står side om side og huser byens største virksomheter og offisielle institusjoner. 

Så er det tid til å kikke litt på et av Singapores spennende etniske kvarterer, nemlig Chinatown. Her finner vi Thian Hock Keng – et av byens eldste buddhistisk-daoistiske templer. Det vakre templet med de snirklete dekorasjonene i røde og gylne farger ble bygd til ære for Ma Cho Po, havets gudinne, av de første kinesiske immigrantene, som var takknemlige for den vellykkede sjøreisen til sitt nye hjem.
Etter byrundturen er det tid til å kjøre til skipet. Vi går om bord og stevner ut fra Singapore med kurs mot Vietnam.

Dag 4
På havet mot Vietnam

En dag til sjøs er den helt riktige måten å oppleve livet på et cruiseskip på. For selve oppholdet på skipet er en stor del av reisen, der du kan nyte den avslappede rytmen og i fred og ro fordøye de mange inntrykkene. Du kan slappe av ved svømmebassenget, lene deg tilbake med en bok i en dekkstol, ta en tur i mosjonssentret eller benytte deg av de mange andre aktivitets- og underholdningsmulighetene om bord.
 

Dag 5
Ho Chi Minh-byen (Phu My), Vietnam. Mulighet for byrundtur i Ho Chi Minh-byen

Ankomst kl 0700, avseiling kl 2100

Vi legger til i Ho Chi Minh-byens havneby, Phu My. Har du kjøpt utfluktspakken, kan du i dag bli med til sentrum av Ho Chi Minh-byen (eller Saigon, som den tidligere het) – landets økonomiske og industrielle hovedstad og en heksegryte på godt og vondt. Særlig trafikken er en opplevelse. På dagens utflukt ser vi byens største severdigheter.

Gatebildet er dominert av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og skutere i tusenvis. Ho Chi Minh-byen består av to tvillingbyer, den vestlig pregede Saigon og den kinesiske Cholon. Cholon blir også kalt Chinatown, og her finner vi kinesisk og fransk kolonitidsarkitektur i skjønn forening, noe som bidrar til den sjarmerende stemningen. I tillegg kommer pagodene og kirkene.
Noen av de mest berømte er Thien Hau-pagoden, viet til den kinesiske havgudinnen, som beskytter fiskere, sjømenn, kjøpmenn og ”sjøens folk” for øvrig.

Vi ser også Presidentpalasset eller Uavhengighetspalasset, som man tidligere kalte det. Det er en klassisk bygning fra 1960-årene, da den sørvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte ut den gamle franske guvernørboligen med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene, som står slik de ble etterlatt i 1975.

Vær oppmerksom på at veiene i Vietnam ikke er som de vi kjenner hjemmefra. Kjøreturen tar derfor cirka tre timer hver vei.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 6–7
På havet mot Hongkong

Husk at du er på ferie, og på ferie er det som regel hyggelig med litt fred og ro. Kanskje har du lyst til å trekke deg tilbake til lugaren og nyte en stille drink. Det kan også være at du finner et fredelig område på soldekket, der du kan sitte uforstyrret med en bok.

Hvis du derimot vil være mer aktiv kan du ta en tur i skipets flott utstyrte mosjonssenter, der det er både mosjonssykler, trappemaskiner og tredemøller. Du kan også delta i en undervisningstime med profesjonell trener (mot gebyr) og prøve yoga, pilates, spinning eller noe helt annet. Da kan du også med god samvittighet spise en lekker 3-retters middag om kvelden.

Dag 8
Hongkong, Kina. Mulighet for utflukt til Victoriafjellet, Stanley markedsplass og Aberdeen Ankomst kl. 07:00

Med sin beliggenhet like sør for det kinesiske fastlandet hadde den golde klippeøya Hongkong – og området rundt – stor interesse for de driftige handelsmennene på 1800-tallet. De så gode muligheter for å utvikle området til en trygg base for en lukrativ handel med det kinesiske riket mot nord. I 1841 ble det britiske flagget heist på øya, og senere ble en mindre del av Kinas sørspiss innlemmet i den voksende kronkolonien. Sin nåværende størrelse fikk Hongkong i 1898, da britene leide ”De nye territoriene” av Kina. I 1997 ble Hongkong gitt tilbake til Kina.

Med sine gigantiske skyskrapere minner Hongkong ved første øyekast på mange måter om New Yorks Manhattan. Men man må huske at 98 prosent av den nesten seks millioner store befolkningen er kinesere med typisk kinesisk levevis, som består av daglige innkjøp på myldrende markeder, hardt arbeid og trange boligforhold. Dertil kommer en religion med utallige guder som blir tilbedt både i hjemmene og i de røykfylte templene. Hongkong er både eldgammel kinesisk kultur og 1900-tallets høyteknologi.

Dagens Albatrosutflukt blir innledet med at vi tar en av øyas karakteristiske dobbeltdekker-trikker og deretter fjellbanen Peak Tram. Endestasjonen ligger tett ved toppen av det 554 meter høye Victoriafjellet. Vel oppe får vi en fabelaktig utsikt over Hongkong-øya og hele sørspissen av det kinesiske fastlandet.

Ved endestasjonen venter bussen vår, og neste stopp på dagens utflukt er Stanley markedsplass, et veldig populært utendørsmarked. Her blir kjøpmennenes evner for alvor stilt på prøve når det prutes om prisen på alt fra merkevareklær til kunsthåndverk, porselen, lær og suvenirer.

Etter et kort stopp på den populære markedsplassen går det videre ned til bydelen Aberdeen på den andre siden av Hongkong-øya. Aberdeen var tidligere Hongkongs viktigste fiskerby, der tusener av mennesker bodde på små båter, såkalte sampaner. Ikke noe annet sted i Hongkong er kontrastene tydeligere. De små sampanene ligger og vugger i havnen og virker nærmest som miniatyrer i sammenligning med millionyachtene og de store fiskebåtene.

Vi leier sampaner, drar omkring i havneområdet og får et inntrykk av Aberdeen fra sjøsiden. En tur langs de fortøyde fiskebåtene gir et fint innblikk i de lokale fiskernes hverdag med å bøte garn, lage mat og sortere dagens fangst om bord på båtene.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 9
Hongkong, Kina. Tid til egne eventyr i den magiske byen Avgang kl 1600

Vi har morgenen og formiddagen i Hongkong, og du kan velge om du vil dra på oppdagelse i byen på egen hånd eller bli igjen om bord. 

Byen ligger både på fastlandet (Kowloon) og spredt over flere øyer, først og fremst Hong Kong Island. Både Kowloon og Hong Kong Island fascinerer med sine utrolige silhuetter av skyskrapere med flott arkitektur og fargestrålende neonlys. 

En tur til Nan Lian-hagen eller nonneklosteret Chi Lin kunne være forslag til spennende eventyr på egen hånd. Albatros-reiselederen hjelper gjerne til med tips og pleier dessuten å komponere en egen utflukt der alle er velkomne. Her skal man typisk ha med litt småpenger til lokale transportmidler og andre ting. Reiselederen kan fortelle mer på selve dagen.

Dag 10
På havet mot Kina

I dag kan du kaste deg over de mange underholdningstilbudene som finnes om bord. Du kan starte med å høre klassisk musikk til ettermiddagsteen, høre pianisten spille musikk fra storfilm mens du nyter en aperitiff eller se skipets storband under den store forestillingen i teatersalen om kvelden.

Dag 11
Shanghai (Baoshan), Kina. Mulighet for spennende utflukter Ankomst kl 1200 
"The Bund" og Huangpu-elva i Shanghai

Vi ankommer i Baoshan, som ligger snaue 30 kilometer utenfor Shanghai sentrum. 

Vi er framme i byen som med sine nesten 15 millioner innbyggere både er Kinas største og tettest befolkede. Inntil 1949 var Shanghai regjert av vesterlendinger og japanere. Deretter overtok de kinesiske kommunistene makten, og utlendingene ble kastet ut sammen med de rike kineserne. Først i dag er kapitalen for alvor på vei tilbake til byen. I dagens Shanghai har du ikke bare Kinas største varehus og mest moderne industri, vi opplever også den nye tiden bryte fram – det nye Kina.

Shanghai betyr direkte oversatt "ved havet", og det er derfor nærliggende å se byen fra sjøsiden. Shanghai ligger strategisk til der Yangtze-elven munner ut og rett ved Øst-Kinahavet. Dette gjør Shanghai til en av de viktigste og største havnebyene i verden. Vi tar en båttur på Huangpu-elva og i Shanghais havneområde.
NB. Det er krav om visum hvis man vil besøke Shanghai – les under praktiske opplysninger. Norske statsborgere som ikke har visum må bli ombord på disse dagene.

Det er mulig å kjøpe arrangerte utflukter ombord via skipet. Deltagelse i disse krever også visum. Det må være på plass innen avreise fra Norge. Reiselederen kan hjelpe til med bestilling av utfluktene.

Dag 12
Shanghai (Baoshan), Kina. Tid til eventyr i den kinesiske metropol Avseiling kl 1600

I dag har du tid på egen hånd til å oppleve Shanghai. Byen har noen av de beste markedene i Kina med muligheter for god og billig shopping. Du kan også gå en tur nedover den berømte handlegaten Nanjing eller spasere på den gamle koloni-havnefronten The Bund med utsikt til den imponerende Pudong-bydelens mange skyskrapere.

Vil du på museum kan vi anbefale Shanghai Museum, som har en imponerende samling bronse, porselen, kalligrafi, malerier, tekstiler og skulpturer, og samling er godt presentert med engelsk tekst ved siden av den kinesiske. Museumsbokhandelen er et must for alle som er interesserte i kinesisk kunst, kunsthåndverk og arkitektur.

Du kan velge enten å kjøpe en av skipets arrangerte utflukter, gå i land på egen hånd (krever visum) eller bli på skipet. Se mer om visumregler under dag 12.

Dag 13
På havet mot Japan

Når man er på ferie er det som regel godt med litt fred og ro. Kanskje har du lyst til å trekke deg tilbake til lugaren din og nyte en stille drink. Det kan også være at du finner et fredelig område på soldekket der du kan sitte uforstyrret med en bok.

Hvis du derimot trenger å være litt aktiv kan du gå en tur i skipets flott utstyrte treningssenter, der det er både treningssykler, trappemaskiner og løpebånd. Du kan også delta i en undervisningstime med profesjonell trener (mot gebyr) og prøve yoga, pilates, spinning eller noe helt annet. 

Dag 14
Hiroshima, Japan. Mulighet for utflukt til Hiroshima og Miya-jima Ankomst kl 0800, avseiling kl 2000
Den svevende torii-porten ved Miya-jima

300 kilometer vest for Kyoto ligger Hiroshima. Den 6. august 1945 ble byen lagt i ruiner, og mer enn 100 000 mennesker ble drept da verden for første gang opplevde at en atombombe ble sprengt. I dag står en enkel, kuppelformet ruinbygning som et minne om de enorme ødeleggelsene som eksplosjonen forårsaket. I nærheten ligger den vakre fredsparken med en fredsflamme som først blir slokket når det siste atomvåpen er destruert. 

Dagens Albatrostilbud er en tur til Hiroshima by samt tempeløya Miya-jima. Vi besøker parken og fredsmuseet, som saklig og instruktivt viser hva som skjedde. I dag er Hiroshima fullstendig gjenoppbygd, og byen er annerledes enn de fleste andre japanske byer med sine brede og luftige gater og velordnede bybilde. Vi spiser lunsj i Hiroshima og skal deretter oppleve et av Japans mest vidgjetne, fotograferte og elskede motiver – nemlig den "svevende" torii-porten ute i vannet ved øya Miya-jima, som vi drar over til i båt. Vakkert, poetisk og klassisk japansk!

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 15
Kochi, Japan. Mulighet for besøk på lensherreborgen i Kochi, Kapp Murotomisaki og kalksteinhulene Ryugado  Ankomst kl. 10:00, avseiling kl. 18:00
Lensherreborgen i Kochi, Japan

Kochi er hjemsted for den krystallklare Shimanto-gawaelva. Byen ligger omgitt av forrevne fjell mot nord og den buede sørkysten ut til Tosabukta. Mot øst ligger Kapp Muroto og mot vest ligger Kapp Ashizuri med sine mykt bølgende sandstrender.

Shimanto-gawaelva er kjent som Japans siste uberørte elv. Den begynner i fjellene i Tsuno og renner hele veien til Stillehavet. Elva er en gullgruve for rekefiskere, som går etter elverekene. Rekene fanges ved hjelp av store fakler, som brukes til å skremme dem inn i nettet. Selv om denne fangstmetoden er hundrevis av år gammel blir den brukt fremdeles. 

Høyt over byen ligger slottet Kochi, som stammer fra 1600-tallet. Det er et av Japans få autentiske slott som har overlevd både krig og naturkatastrofer. Vår Albatrosutflukt i dag går nettopp til slottet, som var bolig for lensherren i Edo-perioden. Det er det eneste slottet i Japan som fremdeles har sin originale struktur, og som ikke ble skadet under andre verdenskrig. Derfor kan vi i dag nyte synet av et lite stykke Japan fra hedengangne tider. 

Vår tur fortsetter til kalksteinhulene Ryugado, som er blant Japans tre største hulekomplekser. Grottene ligger ca. 20 km nordøst for Kochi og er en labyrint av hvite vegger og søyler. I alt er det 24 tuneller på kryss og tvers, og de er tilsammen over fire kilometer lange. Vi nøyer oss med å se ca. 1 km av strekningen under jorden. Noen av bekkene fra skråningene på Sampofjellet strømmer 60 meter ned under jorden og danner omkring 20 små fossefall i hulene. 

Vi slutter av med å besøke Kapp Murotomisaki, som ligger i den østlige enden av Tosa-bukten og er dekket med subtropiske blomster som for eksempel hibiskus. Symbolet på Kapp Murotomisaki er det hvite fyrtårnet som måler 2,6 meter i diameter. Det er Japans største fyrtårn og kan ses hele 56 km utenfor kysten. Lyset fra fyrtårnet har gjennom mer enn hundre år ledet handels- og passasjerskip sikkert forbi pynten. Underveis på utflukten får vi lunsj, og etterpå kjører vi tilbake til Kochi, der skipet vårt venter. 

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 16
Kobe, Japan. Mulighet for utflukt til den gamle keiserbyen Kyoto med Kinkaku-ji og Nijo-borgen  Ankomst kl. 08:00 
Jenter i kimono ved Fushimi Inari-taisha i Kyoto

I dag er vi framme i Kobe, som i århundrer har vært en av Japans viktigste havnebyer. Kobes havn var blant de første som ble åpnet for utenrikshandel på 1800-tallet sammen med havnene i blant annet Yokohama og Nagasaki. Vi legger til i cruisehavnen, der skipet vårt ligger natten over, noe som gir oss 2 dager i området.

Dagens Albatrostilbud er en heldagsutflukt til keiserlige Kyoto. 

I Kyoto er det mer enn 1600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdommer. I tillegg kommer keiserpalasset, shogunens Nijo-borg, keiserlige villaer og hager og en rekke av Japans beste museer. Kyoto ble som den eneste japanske storbyen spart for bombeangrep under andre verdenskrig, etter sigende på grunn av byens enestående kulturskatter. Dessverre har bystyret ikke vist byen samme respekt, så de store sammenhengende kvarterene av vakre trehus er nesten forsvunnet. Men ingen har våget å røre de tusener av templer, helligdommer og vakre hager. Særlig i utkanten av byen føler man seg hensatt til en annen tid, der skjønnhet og estetikk var i høysetet.

Vi drar på oppdagelse i den vakre tempelbyen og starter i utkanten av byen, der vi ser Kyotos mest berømte severdighet: Gullpaviljongen.  Gullpaviljongen er en nøyaktig kopi av den over 500 år gamle bygningen som en sinnssyk tempelprest satte fyr på i 1955. Gullpaviljongens berømmelse forstår man til fulle når man står ansikt til ansikt med den stemningsfulle gullkledde paviljongen som speiler seg i sjøens vann. Vi spiser lunsj i løpet av dagen.

Vi fortsetter til den vestlige enden av Kyoto, der vi drar på en liten sykkeltur i det vakre området Arashiyama ved foten av fjellene. Her besøker vi det UNESCO-fredede templet Tenryu-ji, som er berømt for sin vakkert anlagte zen-hage fra 1300-tallet. Templet stod ferdig i 1339 og er en del av Rinzai-skolen innenfor den japanske buddhistiske verden. Senere går vi en tur gjennom den vakre bambuslunden, der et tykt teppe av meterhøye bambuser anslår den eksotiske stemningen, og gjennom rolige landområder med rismarker og UNESCO-fredede bygninger.

Vi avslutter dagen med et besøk ved shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha, der vi går en tur gjennom templets lange arkade av oransjerøde torii-porter, som i hundrevis ligger tett etter hverandre og former veien. De oransjerøde portene står i vakker kontrast til den grønne skogen rundt.  Dette er en av Kyotos mindre kjente attraksjoner, men ikke desto mindre er det for mange besøkende et av de helt store høydepunktene!

Kyoto er kjent for sin ypperlige kvalitet på den berømte japanske grønne teen, så prøv også å kikke innom hos en av de mange små spesialbutikkene med te, og kjøp med deg en liten smaksprøve på Japan hjem. Skal opplevelsen være fullkommen, er det også mange muligheter til å kjøpe med seg håndlaget keramikk, deriblant tekrus.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet).

Dag 17
Kobe, Japan. Frivillig tur til Kobe med monorail-tog Avseiling kl. 18:00
Kobe-kjøtt er en japansk spesialitet

Skipet har ligget natten over i Kobe havn.

Selve havneområdet, Nadagogo, er verdt et besøk, og for de tørste er det mulig å finne et saké-skjenkested eller to, siden området har Japans største konsentrasjon av bryggerier. Smeltevannet fra Rokkofjellet, som ligge ri nærheten, er det reneste vannet i landet, og kombinert med ris av kvalitetsmerket «Yamadanishiki» har det gjort at dette er stedet der de mest berømte sakémerkene har produksjonen sin.

Etter frokosten tar reiselederen alle interesserte med til monorailtoget som går til sentrum, og reiselederen hjelper også til men å kjøpe billett (ikke inkl.). Vel framme i Kobe by går vi på en spasertur som reiselederen selv setter sammen. Kanksje det frister å spise lunsj på egen hånd inne i Kobe? Mange steder kan man få det berømte kobe-kjøttet, som er meget velsmakende fettmarmorert japansk oksekjøtt. Det er en stor kulinarisk opplevelse, og kjøttet er så mørt at det nærmest smelter på tungen. Den litt billigere varianten wagyu-kjøtt er også verd å smake på.

Dag 18
Shimizu, Japan. Tid på egen hånd i Fujifjellets skygge Ankomst kl.12:00, avseiling kl. 20:00
Shimizu med Fujifjellet i bakgrunnen

Vi ankommer til den mindre havnebyen Shimizu i Shizuoka-området, som har omkring 33 000 innbyggere. Det vakre, majestetiske Fujifjellet er Japans mest berømte symbol og et av landets helligste steder. Hvis sikten er god kan man se det fra havnen. Med sine 3 776 meter over havet er Fujifjellet Japans høyeste. 

Albatros-reiselederen leder en frivillig tur til fots i den hyggelige lille byen. Det kan anbefales å gå til nåleskogen Miho, der det vokser et 650 år gammelt japansk furutre, eller til bakketoppen ved Nihondaira, der utsikten til Fujifjellet etter sigende er den beste i området. 

Der er også mulighet til båtturer med mindre båter i bukten samt til å besøke Japans første sushimuseum. Det er også en opplagt sjanse til å se nærmere på japanske suvenirer og småbutikker.

Dag 19
Yokohama–Tokyo, Japan. Heldagsbyrundtur med bl.a. Meiju Jingu, Takeshita Dori, Ginza og avskjedsmiddag Ankomst kl. 06:30
Tokyos mange skyskrapere

Det er tid til å si farvel til cruiseskipet. Vi sjekker ut i ro og mak, og etter landgangen går vi på bussen.
Først kjører vi en tur gjennom Japans nest største by, Yokohama, der skipet vårt har lagt til. I Edo-perioden (1603–1867) førte Japan en isolasjonspolitikk der man så vidt mulig unngikk kontakt med omverdenen. Mot slutten av denne æraen var Yokohamas havn en av de første som ble åpnet for utenrikshandel, og derfor vokste Yokohama eksplosivt fra å være en liten fiskeby til en kjempestor metropol. 

Tokyos kaleidoskopiske lys, de utrolig mange menneskene og det enorme arealet kan virke overveldende på den som er der for første gang. Hvis man blir i byen en stund, som vi gjør, kan man også treffe på den diametrale motsetningen, nemlig det fredfulle og tradisjonelle Japan med yndefulle teseremonier og sirlig anlagte hager. 

Tokyo var en gang en liten fiskerby, men er i dag en av verdens største og mest moderne storbyer. Den består av mange små bydeler, hver med sin egen stemning og sitt eget særpreg, og vi skal besøke noen av de mest spennende.

Vi starter med et besøk ved Japans største shintotempel, Meiji Jingu. Templet stod ferdig i 1920 og er et symbol på keiserens viktige rolle i det japanske samfunnet – både som politisk og religiøst overhode. Først etter andre verdenskrig mistet keiseren sin politiske innflytelse og sin status som guddommelig. På vei inn til tempelet går vi under en enorm torii-port og fortsetter gjennom den fredelige skogen som omgir tempelet. Trærne som vokser her ble plantet som gave fra hele Japan til keiserens tempel da det ble bygd. Etter besøket i tempelet drar vi til bydelen Harajuku, der unge japanere – flere med en klesstil som er inspirert av de japanske mangategneseriene – kommer for å shoppe i områdets små spesialbutikker, ikke minst i gaten Takeshita Dori.

Vi spaserer til Ginza, Tokyos mest eksklusive shoppingområde, der alle Japans dyre merkevarer og stormagasiner er representert. Dette er Japans motstykke til Fifth Avenue i New York og Champs Elysées i Paris! Vi går en tur bortover Ginzas livlige og stilfulle hovedgate, der ikke bare folk på shopping, men også travle forretningsmenn preger gatebildet.

På spaserturen vår besøker vi også parken ved keiserpalasset, der keiser Akihito og keiserinne Michiko bor sammen med sine to sønner, sin datter og deres familier. Keiserpalasset stod ferdig i 1968 og er en delvis rekonstruksjon av det gamle Meiji-keiserpalasset som ble ødelagt av bomber under andre verdenskrig.

Om kvelden avslutter vi vårt japanske eventyr med en avskjedsmiddag på et japansk spisested. Det japanske kjøkkenet er et av verdens sunneste og mest varierte, med masse fisk og grønnsaker, og det rommer et hav av andre spennende retter enn bare sushi. Maten er i seg selv en stor del av opplevelsen når man besøker Solens rike. På en del restauranter er det bilder av rettene – ja, til og med plastmodeller i naturstørrelse av de enkelte rettene – så det er gode muligheter til å kaste seg ut i noe nytt og spennende!

Dag 20–21
Tokyo-Oslo. Hjemreise.

Det er tid til å si farvel til Asia. Vi sjekker ut i ro og mak, før det er tid til å dra ut til flyplassen der vi tar flyet hjem.
 

Utfluktspakker

Kun for Albatros Travels gjester har vi utarbeidet to utfluktspakker der begge ledes av vår Albatros-reiseleder. 

Utfluktspakken Vietnam og Kina inneholder:

  • Phu My (Ho Chi Minh City), Vietnam. Heldagstur (fra Phu My) med byrundtur i Ho Chi Minh City (inkl. frokost)
  • Hong Kong, Kina. Heldagstur til Victoriafjellet, Stanley markedsplass og Aberdeen (inkl. frokost)

Pakken skal kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise.

Pris 1 998,– per person
  
 

Utfluktspakken i Japan inneholder:

  • Kobe, Japan. Heldagsutflukt til den gamle keiserbyen Kyoto med Kinkaku-ji og Fushimi Inari-taisha (inkl frokost) – med buss og sykkel.
  • Kochi, Japan. Heldagsutflukt med besøk på lensherreborgen i Kochi, Kapp Murotomisaki og kalksteinhulene Ryugado (inkl. lunsj).
  • Hiroshima, Japan. Heldagsutflukt til Hiroshima og Miya-jima (inkl. lunsj).

Pakken må kjøpes hjemmefra senest 45 dager innen avreise.

Pris 3 998,– per person

Prisinformasjon

Enkeltlugar

Tillegg for innvendig enkeltlugar, kat. ID: kr 29 998,-

Oppgradering av lugar

Dobbeltlugar

  • Tillegg for Ocean View-lugar, kat. OF: kr 3 998,– per person
  • Tillegg for balkonlugar, kat. BB: kr 12 998,– per person

Enkeltlugar

  • Tillegg for Ocean View-enkeltlugar, kat. OF: kr 34 998,–
  • Tillegg for balkonglugar, kat. BB: kr 53 998,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Singapore og Tokyo–Oslo med mellomlanding
  • Transport ifølge program
  • Byrundtur i Singapore
  • Byrundtur i Tokyo
  • Informasjonsmøter og foredrag ved reiselederen
  • 1 natt på hotell i Singapore i delt dobbeltrom med frokost
  • 1 natt på hotell i Tokyo i delt dobbeltrom med frokost
  • 16 netters cruise med Norwegian Spirit i delt innvendig dobbeltlugar
  • Driks på cruiseskipet (verdi ca. kr 1500,– pr. person)
  • Helpensjon på skipet
  • Premium All Inclusive drikkepakke på skipet
  • Havneskatter (verdi ca. kr 3 200,– per person)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Utfluktspakker 
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar, utvendig lugar med vindu og balkonglugar
  • Tillegg for enkeltrom
  • Visum til Kina
  • Drikkevarer i land
  • Driks til lokale guider og sjåfører i land og på utflukter (beregn ca. USD 25 i alt)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”
NCL – Premium All Inclusive konsept
  • Drikkevarer (bredt utvalg av premium brennevin, øl på fat, flaskeøl, vin i glass, cocktails, juice og mineralvann)**
  • Spesialkaffe fra Lavazza i forbindelse med måltider (utvalgte typer)
  • Vannflaske daglig (1 per person per dag, levert i lugaren)
  • Driks inkludert (både for selve cruiset og de inkluderte tjenestene)
  • Wifi om bord (60 minutter per cruise)

**For gjester under 21 år innbefatter pakken kun juice, mineralvann og vann.

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Hvordan er lugarene?

Det er forskjellige lugarkategorier – fra pene, romslige innvendige lugarer til praktfulle suiter med egen balkong. Felles for alle er at de naturligvis har eget bad og toalett og rimelig skaps- og sitteplass, enkeltsenger eller dobbeltseng. Dessuten er alle lugarer utstyrt med kjøleskap og hårtørker. Ønsker du å bestille en suite, ber vi deg om å rette henvendelse til Albatros Travel.

Balkonglugarer
Lugarkategori BB, dekk 9. Utvendig lugar med privat balkong. Lugarene har stort gulv-til-tak-vindu og to enkeltsenger eller dobbeltseng.

Utvendig lugar med vindu
Kategori OF, dekk 4. Lugarene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng. 

Innvendig lugar 
Lugarkategori ID, dekk 8. Innvendig lugar med to enkeltsenger.

Utflukter – halvdag og heldag

Det er normal praksis å sondre mellom halv- og heldagsutflukter. Dette betyr ikke nødvendigvis at utfluktene varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsutflukt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om ettermiddagen og vil ikke strekke seg over et måltid. Oftest er man hjemme igjen så det passer med frokost eller middag. Utfluktene varer typisk 2–4 timer. En heldagsutflukt må man forvente varer ca. 5–9 timer og strekker seg typisk inn over et hovedmåltid, som ikke nødvendigvis er inkludert. Dette vil være angitt i utfluktbeskrivelsen.

Ankomst- og avgangstider

Tidsangivelsene i reisens program og de havneanløpene som er nevnt er med forbehold for endringer fra rederiets side. Vi opplever generelt meget få endringer i havneanløp, men enkelte små tidsendringer forekommer på nesten alle reiser der man er avhengig av vind- og værforhold. Vi velger allikevel å inkludere tidene i programmet, siden det gir et ganske godt bilde av hvor mye tid man kan regne med å ha i havn/land.

Ikke egnet for personer med gangvanskeligheter (utflukter i Japan)

Vi gjør oppmerksom på at vi spesielt i Japan har fotturer og en sykkeltur i forbindelse med utfluktene. Utfluktene er derfor ikke egnet for personer som har vondt for å gå.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.

Deltakerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Kirsebærtrærnes blomstring

Vårt besøk i Japan ligger rett etter den typiske høysesongen der kirsebærtrærne blomstrer i den sentrale og sørlige delen av landet. Man kan allikevel aldri være sikker på nøyaktig når trærne står i flor. Vanligvis er slutten av april og starten av mai et tidspunkt der man virkelig skal være heldig for å se de praktfulle rekkene av blomstrende trær. Vi må nok allikevel forvente en del flere besøkende i parker og ved utkikkspunkter enn i andre perioder. Man kan alltid sjekke prognosene opp til avreise, for eksempel på www.japan-guide.com/sakura

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi om at du opplyser dette når du bestiller reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 timer mellom flyskiftene.

Wifi på turistbusser på reisen

Man kan ikke regne med at det er wifi på turistbussene i Asia, da det fremdeles er en relativt sjelden service.

Wifi og internett på hotellene i Asia

Mange av våre hoteller har gratis wifi eller internett via kabel på rommene som en del av deres service til kundene.

Forbindelsen og kvaliteten kan allikevel være svingende. Noen hoteller tilbyr gratis wifi på rommene, mens andre tilbyr gratis internett på fellesområdene (spør om dette når du sjekker inn på hotellet eller spør reiselederen). Noen ganger lønner det seg å bruke nettet i fellesområdene, der signalet er sterkere, enn å kjempe med et svakt signal på rommet. Signalets styrke avhenger ofte av hvor rommet ditt ligger i forhold til nærmeste wifi-sender.

Enkelte hoteller tar gebyr for bruk av wifi eller internett via kabel på rommet. Oftest er kvaliteten her bedre.
En helt annen mulighet er å bruke gratis wifi hos kjeder som Starbucks osv. I større byer er de som oftest å finne innen kort avstand.

Før avreise

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.
 

Visum

Man må ha turistvisum for å reise til Kina. Det er viktig at du søker om og betaler for visumet hjemmefra. Når du melder deg på reisen får du tilsendt dokumenter og veiledning til visumsøknaden, som du selv må ta deg av.

Les mer: www.albatros.no/reisemaal/asia/kina/visum

Besøk i Hongkong er visumfritt, da Hongkong er en såkalt SAR (Special Administrative Region of China), som altså ikke krever et spesielt visum.
 

Mer om dine reisemål

Vil du vite mer om klima og vær, tidsforskjeller, driks og se om du skal trenger visum eller vaksinasjoner, så les mer her.
 

Hånden på hjertet

En odyssé av en reise

Cruiset vårt fra Singapore til Tokyo er en reise på godt over 4 000 sjømil. Det betyr at det vil være dager underveis der vi er på havet og beveger oss mot neste spennende anløpshavn. Det kan kanskje virke skremmende ved første øyekast, men ikke fortvil. Det er faktisk vanskelig å kjede seg om bord. Her er det en masse underholdning, musikk i forskjellige sjangrer, quizzer og restauranter som må prøves. Og dette er bare noen av de få tingene man kan foreta seg om bord. Har du en god bok med deg i kofferten kan du enkelt finne et rolig hjørne på dekk der du kan trekke deg tilbake en stund.
 

Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line hører til i den billigere enden av cruiserederiene på det norske markedet. Det er et 3+-stjerners rederi, der komfort og service kan sammenlignes med et hotell i samme kategori. Har man tidligere reist på cruise med for eksempel Celebrity Cruises, kan man ikke forvente samme servicenivå og gastronomiske opplevelser hos Norwegian Cruise Line, for pris og kvalitet hører nå engang sammen. Når det er sagt, så er opplevelsen ombord for de fleste fremdeles på et nivå, som ligger en god bit over det hverdagen hjemme kan by på.
 

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser