Ekspedisjonscruise til Nordøst-Grønland

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Polarcruise med vårt eget skip Albatros Ocean Atlantic blant isfjell, brelandskap og isbjørner

Opplev et av verdens vakreste, villeste og mest uberørte naturområder. Bli med på et unikt Albatros-cruise av ekspedisjonslignende karakter, der vi begir oss langt bort fra de gjengse turistrutene og besøker steder hvor det normalt kun kommer ekspedisjonsfolk og forskere. Her opplever vi de uberørte arktiske islandskapene på tetteste hold med gode sjanser til å se bl.a. isbjørner, hvaler og moskusokser.

Vi reiser rundt med det eminente ekspedisjonsskipet ”Ocean Atlantic”. Skipet er bygd for trafikk i polarfarvann, og det gjør at vi kan komme frem de fleste steder. Det er en eksklusiv naturreise som skiller seg fra tradisjonelle krysstokt. Vi besøker den fantastiske og uberørte Grønlands Nasjonalpark, som er verdens største, og hvor de eneste beboere er arktisk vilt – og Siriuspatruljen! Vi tilstreber mange landstigninger, turer med Zodiac-båter og kortere vandringer fra kysten. Turen går i september måned, da pakkisen har sin minste utbredelse, og mulighetene til å oppleve området er størst. Dessuten er sjansen for nordlys til stede, siden nettene er blitt mørke igjen. Vær- og isforhold dikterer ofte kursen, men uansett hvor vi går, vil hver landing være unik og eventyrlig.

Etter 10 fantastiske dager mønstrer vi av i Reykjavík og flyr til Norge.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Albatros active

  • Reiseleder Norsk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta ISK, NOK

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Fly Oslo – Keflavík. Ombordstigning i Reykjavík
Dag 2
På havet mot Grønland
Dag 3
Ittoqqortoormiit, Grønlands mest isolerte by
Dag 4–6
Grønlands Nasjonalpark
Dag 7–8
Mot sør langs Blossevillekysten
Dag 9
På havet mot Reykjavík over Danmarksstredet
Dag 10
Ankomst til Reykjavík og flyreise til Oslo

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo – Keflavík. Ombordstigning i Reykjavík

Vi flyr til Island, hvor vi lander i Keflavík ytterst på Reykjanes-halvøya. Vi kjører de cirka 50 km til havnen i Reykjavík, hvor skipet vårt venter. Etter ombordstigningen på ”Ocean Atlantic” blir lugarene anvist, sikkerhetsprosedyrene gjennomgås, og mens vi nyter vår første middag på skipet, begynner turen fra Reykjavík mot Grønland.

Dag 2
På havet mot Grønland

Albatros’ ekspedisjonsledere vil i løpet av dagen holde foredrag om Øst-Grønlands natur og kultur, og fra dekket kan man på lesiden av skipet ofte følge havfuglenes flukt.  

Om natten har vi sjanse til å se fenomenet nordlys. Denne perioden byr på verdens største kino: den nordlige halvkulens stjernevrimmel, hvor det dansende nordlyset kan være hovedrolleinnehaveren. Siden det kan være kjølig, kan det etter mørkets frembrudd være fornuftig seg å ta på seg varme klær, og ellers bare kaste blikket oppover.

Dag 3
Ittoqqortoormiit, Grønlands mest isolerte by

Er været godt, venter vi å gjøre landkjenning tidlig om morgenen ved Kap Brewster på sørsiden av verdens største fjord, Scoresbysund. Vi krysser fjorden og venter å være fremme ved inuittbyen Ittoqqortoormiit (dansk: Scoresbysund) tidlig på dagen.

Ittoqqortoormiit ligger på nordsiden av munningen til fjordsystemet Scoresbysund, og grunnsteinen til kolonien ble lagt i 1924. Ittoqqortoormiit er den eneste egentlige byen i Nordøst-Grønland og utgangspunktet for mange ekspedisjoner til nasjonalparken i Nord- og Øst-Grønland. I dag bor der omkring 500 mennesker i byen, hvorav flere er etterkommere av de opprinnelige kolonistene. Utenfor husene henger sel-, moskus- og isbjørnskinn til tørk, og overalt står sledehundene og venter på at isen skal bli sikker nok til høstens første sledejakter. Ittoqqortoormiit er en av Grønlands mest isolerte byer, og det er alltid usikkerhet om når de to eneste skipsanløpene med varer ankommer. Dette setter naturligvis sitt preg på samfunnet.

Albatros har etablert en god kontakt til lokalbefolkningen, som derfor viser frem en del av byen. Vi respekterer naturligvis folks privatliv og går ikke inn i boliger uten å være invitert. Byen har et lite posthus, der du kan sende en hilsen hjem.

Etter besøket i byen går skipet langs de forrevne tindene i Liverpool Land og når frem til Kap Brown og munningen av Kong Oscar Fjord. Vi befinner oss nå i Nasjonalparken, som ble opprettet i 1974 og utvidet i 1988. Med et areal på nesten 1 mill. kvadratkilometer er det verdens største nasjonalpark og det største vernede landområdet. Det er ingen faste bosetninger i nasjonalparken, men det har tidligere – frem til midten av 1800-tallet – vært spredte inuittbosetninger i Grønlands nordøstlige hjørne.

Dag 4–6
Grønlands Nasjonalpark

Programmet for de neste dagene i nasjonalparken avhenger helt av vær- og isforhold. Ruten og landstigningene blir bestemt av kapteinen og ekspedisjonslederen i fellesskap og blir typisk oppgitt kvelden før. I den nedenstående teksten er det nevnt en rekke markante steder som vi tilstreber å besøke. Nasjonalparken i Nordøst-Grønland er imidlertid så rik på naturopplevelser og historier om ekspedisjoner og fangstmenn at det uansett hvor vi går i land, venter store opplevelser hver eneste dag. Langs kystene ligger det gamle fangsthytter, og vi møtes av et vakkert potpourri av fjorder, snødekte fjell, små og store øyer – og et rikt dyreliv.
Etter innseilingen i Kong Oscar Fjord går vi langs den imponerende 1300 meter høye klippeveggen Bastionen før vi skal besøke Ella Ø. Øya er et av de absolutt vakreste stedene på cruiset, og det er god grunn til at ”Kongen av Nordøst-Grønland”, den danske geologen og polarforskeren Lauge Koch, la sitt hovedkvarter her før andre verdenskrig. I dag har Siriuspatruljen og fangstkompaniet Nanok sin sommerbase på Ella Ø i Lauge Kochs gamle hovedstasjon, Ørnereden. Vi forventer å kunne gå i land, men det må understrekes at besøket krever tillatelse fra det militære.

Lenger nord passerer vi den vakre Maria Ø, hvor tyskerne hadde en leir under andre verdenskrig. Tyskernes forsøk på å få fotfeste på kysten er en av Nordøst-Grønlands helt spennende historier, som vi skal høre mer om om bord. Vi fortsetter forbi Ruth Ø og håper å gjøre landstigning i Blomsterbugten på Ymer Ø. Fra den lille Varghytten er det en formidabel utsikt mot det karakteristiske flattoppede fjellet Teufelsschloss. Fjellsidene reiser seg 1000 meter opp over fjorden, og den fargestrålende lagdelingen vitner om dramatiske geologiske omveltninger den gangen da Grønland og Norge hang sammen som ett kontinent for 600-700 mill. år siden.

Vi er nå dypt inne i den smale og krokete Keiser Franz Joseph Fjord, som strekker seg mer enn 200 km fra innlandsisen til det åpne Nordishavet. Vi går forbi den mektige, kalvende Waltershausen-breen før vi stikker inn i Moskusokse Fjord, hvor vi forventer å gå i land ved fangsthytten Hoelsbu.

På halvøya ”Hold with Hope” ligger stasjonen Myggbukta, en tidligere norsk hvalfangstplass og radio- og meteorologistasjon. Stasjonen var sentrum for den norske okkupasjonen av Øst-Grønland da Hallvard Devold i 1931 proklamerte ’Eirik Raudes Land’ som norsk territorium. Okkupasjonen ble støttet av kong Haakon og den norske regjeringen. Da domstolen i Haag fastslo at hele Grønland tilhører Danmark, ble okkupasjonen avbrutt i april 1933.

Vi er nå kommet utenskjærs og seiler sørover langs Geographical Society Ø og Trail Ø. Vi forventer å gå i land på den nordlige delen av Jameson Land i Carlsberg Fjord, et område som er kjent for sin store bestand av isbjørner.

Dag 7–8
Mot sør langs Blossevillekysten

På toktets siste dager går vi langs den ville og dramatiske Blossevillekysten, som strekker seg 500 kilometer fra Kap Brewster til Øst-Grønlands store fjord, Kangerlussuaq. For tidligere tiders seilskipsfarere var Blossevillekysten utilnærmelig på grunn av kastevinder fra de tusen meter høye fjellene og på grunn av pakkisen, som ofte lå tett året igjennom. Nå er her mindre pakkis, og ”Ocean Atlantic” er et robust skip med høy isklasse, så vi forsøker å komme i land ved Kap Brewster sør for Scoresbysund og i nærheten av fjorden Kangerlussuaq, hvor det tidligere var en boplass for fangstfolk fra byen Tasiilaq mange kilometer mot sør.

Dag 9
På havet mot Reykjavík over Danmarksstredet

Med de enorme breene som baktepper begir vi oss tilbake mot Island og Reykjavík. Ekspedisjonsteamet vil krydre dagen til sjøs med spennende foredrag, og vi håper naturligvis på observasjoner av hvaler og sjøfugler fra øverste dekk.

Vi navigerer over Danmarksstredet med kursen satt mot Island og Reykjavík.

Dag 10
Ankomst til Reykjavík og flyreise til Oslo

I løpet av natten har kapteinen ført skipet mot Reykjavík, som vi når frem til om morgenen. Etter frokosten om bord er det tid til å ta avskjed med ”Ocean Atlantic” og besetningen før turen går til lufthavnen for flyreise til Oslo.

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for enkeltlugar kat. G: 13 998,–  utsolgt
  • Tillegg for enkeltlugar kat. D: 28 998,–
Tillegg for oppgradering av lugar
  • Tillegg for kat. C: 4 098,– pr. person
  • Tillegg for kat. B: 24 998,– pr. person
  • Tillegg for kat. A: 30 498,– pr. person
  • Tillegg for Premium Suite: 33 998,– pr. person
Lugar for tre personer
  •  Tillegg for kat. B: 12 498,– pr. person
Barnerabatt 2-15 år

Barn som reiser sammen med minimum 2 betalende voksne betaler 50% av reisens grunnpris.

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly Oslo – Keflavik – Oslo
  • Transport og samtlige utflukter og Zodiac-turer ifølge program
  • 10 dagers/9 netters cruise med Ocean Atlantic i delt utvendig dobbeltlugar (Kategori D)
  • Havnenære byvandringer i besøksbyene sammen med ekspedisjonsguidene
  • Informasjonsmøter og foredrag ved ekspedisjonsteamet
  • Helpensjon på hele toktet
  • Kaffe og te samt ettermiddagssnacks på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Øvrige måltider (før og etter toktet i Reykjavik)
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te (samt juice ol. til frokosten)
  • Driks til skipspersonalet (beregn ca. 14 USD om dagen per reisedeltager)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Reiser til Nordøst-Grønland

Det er ytterst sparsomt med turisme i Nordøst-Grønland. Strekningen vi planlegger å seile, har ingen organisert form for turisme, og svært få andre skip legger inn her. Vi er derfor helt avhengige av Albatros’ egne erfaringer og de nye som vi gjør underveis. Ekspedisjonslederen legger i samråd med skipets kaptein opp rute- og dagsprogram underveis og vil sikre størst mulig utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forhold – og muligheten til å se hvaler eller andre arktiske dyr. En viktig del av reisen er krysstokter og landstigninger i de medbrakte gummibåtene av Zodiac-typen. Skipet går så tett som mulig på severdigheter, breer og fuglefjell, og deretter stiger vi om bord i Zodiac-båtene for å gå i land eller krysse rundt mellom hvaler, seler og isfjell. Det er forskjellig fra tokt til tokt hvor mye tid som blir tilbrakt i land. Det er selvsagt svært avhengig av været og tids- og avstandsmessige begrensninger. Det kan av og til forekomme dager da man ikke kan gå i land, etterfulgt av dager da det er flere landstigninger. Skipets matroser hjelper med ombordstigningen, og ekspedisjonsteamet er sertifisert til i å bruke Zodiac-båtene.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser