Elvecruise gjennom Sibir

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Opplev Bajkalsjøens prakt og Sibirs mektige skoger på en uforglemmelig reise på den store elva Lena

Når du hører skipshornet lyde og ser havnekaia i Ust Kut forsvinne, har du allerede kofferten full av dyrebare opplevelser. Du kan tenke tilbake på Bajkalsjøens dypblå farge, besøket i grev Volkonskijs herskapsvilla eller storbyopplevelser i Irkutsk – også kalt Sibirs Paris. Sett deg godt til rette i skipets restaurant, og gled deg til en reise gjennom det østlige Sibir på elva Lena, som ufortrødent snor seg gjennom dype barskoger og den endeløse taigaen. Her i en fjern avkrok av Russland kan du glede deg til å oppleve Lenas søyler, sibirisk landsbystemning og lokal gjestfrihet. En eventyrreise av de helt store.
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Russiske rubler

Dagsprogram 14 dager
Dag 1
Avreise fra Oslo
Dag 2
Ankomst til Irkutsk. Byrundtur gjennom det historiske sentrum. Besøk i grev Volkonskijs herskapsvilla
Dag 3
Irkutsk og Listvjanka. Heldagstur med tog langs Bajkal-sjøen med lunsj hos lokal familie og landsbyen Listvjanka
Dag 4
Tsjerskij-steinen med utsikt over Bajkal og Angara-elvas munning, fiskemarked, frilandsmuseet Taltsy og Bajkal-museet med akvarier
Dag 5
Irkutsk–Ust Kut. Ombordstigning og start av elvecruise på Lena
Dag 6
Kirensk. Besøk på det etnografiske museet og sibirisk elvebystemning
Dag 7
Lenskie Sjtsjoki. Passering av Lenas smale sted ”Lena-kinnene”. Fiske, spasertur og sjaslik-piknik
Dag 8
Vitim. Spasertur til og besøk på det lokale museet
Dag 9
Lensk. Mulighet for besøk i Mirnyj ved den 525 m dype tidligere diamantgruven
Dag 10
Ura-elvas munning, fisketur og fiskesuppelunsj
Dag 11
Oljokminsk. Byrundtur med den ortodokse kirken og Lena-monumentet
Dag 12
Lenas søyler. Heldagsutflukt til lands og til vanns gjennom de geologiske formasjonene
Dag 13
Sottintsy. Besøk på frilandsmuseet Druzjba
Dag 14
Jakutsk og hjemreise. Ankomst til Norge

MS Demyan Bednyi

På cruiset seiler vi med MS Demian Bednyi som er spesialbygd til elveseilas. De 110 lugarene og størrelsen på skipet sikrer en hyggelig reiseopplevelse og god service om bord. Det har tre dekk hvor man finner en restaurant, en panoramasalong, bar og lugarer. Du kan nyte utsikten fra soldekket og få innblikk i russisk kultur gjennom skipets underholdningstilbud.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo

Flyet letter fra Oslo med kurs østover. Etter ankomsten til Moskva kan vi i ro og mak sette oss i loungen og få litt mat og drikke, mens vi avventer flyavgangen mot Irkutsk i Sibir.

Loungeadgang i Moskva inkludert.

Dag 2
Ankomst til Irkutsk. Byrundtur gjennom det historiske sentrum. Besøk i grev Volkonskijs herskapsvilla
Volkonskijs herskapsvilla

Etter ankomsten til Irkutsk starter vi med å kjøre til hotellet, der vi spiser frokost og kan friske oss opp på rommene etter reisen, så vi kan komme godt i gang med dagen. Deretter er det tid til å ta fatt på byens severdigheter.

Irkutsk, som er en av de vakreste av byene i Sibir, ligger på begge sider av elva Angara. De fleste husene i sentrum er fra slutten av 1800-tallet, bygd i stein i europeisk nyklassisk stil. Byen rommer også mange vakre gamle kirker og klostre og et fargerikt marked.

Turen går gjennom den historiske bykjernen til de eldste bygningene, kirkene og plassene. Naturligvis besøker vi også det lokale matmarkedet og kjører Karl Marx-gaten for å se monumentet over Aleksander III.

Etter lunsjen skal vi besøke grev Volkonskijs gamle herskapsvilla. Grev Volkonskij var offiser i tsarens hær. Etter seieren over Napoleon i 1820-årene opprettet en gruppe offiserer i all hemmelighet en losje med det formål å omstyrte den nykronede tsaren Nikolaj 1.s enevelde. De unge opprørske offiserene ble imidlertid forrådt, og alle ble arrestert. De ledende offiserene ble henrettet; de øvrige ble forvist til Sibir på livstid.

Offiserenes koner, kjærester eller forlovede fikk valget mellom å følge med mennene til Sibir, eller å bli værende i den europeiske delen av Russland. I alt 117 offiserer ble forvist, og kun 13 koner og forlovede valgte å følge mennene sine mot den uvisse skjebnen fjernt fra det behagelige livet i St. Petersburg.

Etter år i straffeleirer flyttet de overlevende offiserene til Irkutsk og ble gjenforent med sine kjære. De var alle godt utdannet og ble raskt velstående handelsfolk som utnyttet Sibirs mektige rikdommer, først og fremst med handel med pels og gull. Velstanden brakte kunst og kultur til Irkutsk, og byen ble kalt Sibirs Paris. Grev Volkonskij og hustruens herskapsvilla dannet ramme om mange klassiske konserter for byens besteborgere.

I dag er den gamle mondene villaen omdannet til museum. Etter omvisning i villaen samles vi i en av stuene, der vi skal høre en klassisk konsert med musikk fra en svunnen tid.

Lunsj og middag inkludert.

Dag 3
Irkutsk og Listvjanka. Heldagstur med tog langs Bajkal-sjøen med lunsj hos lokal familie og landsbyen Listvjanka
Den maleriske jernbanen ved Bajkalsjøen

Bajkalsjøen er med et areal på 31 494 km2 den største ferskvannssjøen i Asia og den dypeste innsjøen i verden med en dybde på 1680 meter. Den rommer 20 prosent av jordens samlede ferskvannsressurser. Man mener at sjøen ble skapt ved et kolossalt jordskjelv for 35 millioner år siden. 93 prosent av dyreartene i og ved sjøen er endemiske, for eksempel bajkalselen og laksefisken omul. Omul har tradisjonelt utgjort en stor del av kosten for de menneskene som lever ved Bajkalsjøen, og i landsbyene vil man se omul til salgs overalt.

Jernbanen langs Bajkal ble bygd for mer enn hundre år siden og er et fremragende eksempel på ingeniørkunst. De mange vakkert konstruerte tunnelene og broene underveis gjør jernbanen til litt av et monument.

Det var opprinnelig tenkt at jernbanen skulle være en fortsettelse av den transsibiriske jernbanen, som var av enorm strategisk betydning for Russland. Det var også grunnen til at man overhodet påbegynte et så komplisert prosjekt, der den mengde jord som skulle graves vekk pr. kilometer svarer til 400 vognlass. Det kan sammenlignes med et av verdens største ingeniørprosjekter, byggingen av Suezkanalen, og var samtidig et av de største eksemplene på ingeniørarbeid på 1900-tallet i Sovjetunionen. I alt er der rundt Bajkal 39 jernbanetunneler med en samlet lengde på 8994 meter og 14 kilometer støttevegger.

I dag er jernbanestrekningen en malerisk rute, så vi lener oss tilbake i setene og nyter turen.

Etter togturen drar vi til hotellet vårt i landsbyen Listvjanka, der vi kan se nærmere på livet langt fra allfarvei.

Frokost, lunsj og middag inkludert.

Dag 4
Tsjerskij-steinen med utsikt over Bajkal og Angara-elvas munning, fiskemarked, frilandsmuseet Taltsy og Bajkal-museet med akvarier
Frilandsmuseet Taltsy

Vi begynner dagen med å ta stolheis opp til utsiktspunktet Tsjerskij-steinen. Derfra er det en magisk utsikt over Bajkal-sjøen og Angara-elvas munning.

Og så skal vi en tur på fiske- og suvenirmarked, der det er mulig både å kjøpe lokale spesialiteter og kunsthåndverk.

Vi fortsetter dagens utflukt og besøker frilandsmuseet Taltsy, som ved dekret fra presidenten for Den russiske føderasjon er blitt utnevnt til kulturarv for det russiske folk. Museet ble grunnlagt i 1969, og her er mer enn 40 tradisjonelle bygninger og mer enn 8000 utstillingsgjenstander som forteller om livet i Sibir gjennom historien.

Sist, men ikke minst skal vi besøke det fine, lille Bajkal-museet, som forteller historien om sjøens flora og fauna.

Dag 5
Irkutsk–Ust Kut. Ombordstigning og start av elvecruise på Lena
MS Demian Bednyi

Om morgenen kjører vi etter frokosten til lufthavnen i Irkutsk. Derfra skal vi med innenriksfly til Ust Kut, der vi blir hentet i buss og kjører til bredden av Lena, der cruiseskipet vårt venter på oss. Etter innsjekkingsformalitetene går vi om bord og kan nå bruke ettermiddagen på å finne oss til rette. Tidlig på ettermiddagen stevner vi ut og kan nyte den vakre og rolige turen mot Jakutsk i nordøst.

Lena er med sine ca. 4400 kilometer verdens 10. lengste elv. Den har sitt utspring i Bajkal-fjellene og renner derfra hele veien opp til Laptevhavet ved Nordishavet. Utløpsbekkenet er et av verdens største med sine ca. 6,5 mill. km2. Selve elvedeltaet ved Laptevhavet er på ca. 32 000 km2.

Elva skal ha fått sitt navn fra det lokale ordet Jelju-Ene, som ganske enkelt betyr ”Storelva”, og man antar at den ble oppdaget av russiske pelsjegere under ledelse av Demid Pjanda, en av de største oppdagelsesreisende i Sibir, på 1600-tallet. I 1623 utforsket Pjanda en 2400 kilometer lang elvestrekning, og siden da har et stort antall oppdagelsesreisende våget seg ut på Lena for å registrere dens kurs og potensiale.

I 1885 ble en ekspedisjon finansiert av det keiserlige russiske vitenskapsakademiet under ledelse av baron Eduard von Toll og Alexander von Bunge utført for å utforske Lena-deltaet og veien til Arktis. Lena har helt siden da vært brukt som en betydelig handels- og transportrute ut mot Nordishavet.

Om kvelden spiser vi vår første middag om bord og faller til ro med elvas klukking langs skipssiden.

Frokost, lunsj og middag er inkludert.

Dag 6
Kirensk. Besøk på det etnografiske museet og sibirisk elvebystemning
Planteliv langs elven Lena

Kirensk ble grunnlagt i 1630 av kosakkene. Sammen med Ust Kut var det en av de to viktigste havnene mellom Jenisej- og Lenabekkenene.

På 1800-tallet ble et stort antall politiske fanger repatriert hit, blant dem den polske statsmannen Józef Piłsudski, og under Stalin lå her bl.a. en GULAG-transittleir. Vi går en kort tur gjennom den lille byen og besøker deretter det etnografiske museet. Det er ikke stort, men noen av utstillingsgjenstandene er ganske interessante. Her kan du f.eks. se hvordan det opprinnelige folket, evenkerne, levde før den russiske ekspansjonen og bl.a. se deres jakt- og fiskeutstyr m.m.

Der er også en utstilling om dagliglivet for de første russiske bøndene som kom til området da tsaren begynte å utvide Russland til Sibir. Dessuten er der en utstilling om ALSIB – luftruten mellom Alaska og Sibir i det tidligere Sovjetunionen. Den ble åpnet i 1942 og var aktiv frem til 1945. Denne luftruten ble brukt til å frakte amerikanske krigsfly fra USA til Sovjetunionen under det amerikanske Lend-Lease-programmet. Dermed ble Sovjetunionen forsynt med fly som tok veien fra Great Falls i Montana over Fairbanks i Alaska og videre til Krasnojarsk i Russland – en strekning på i alt 11 200 km. Og før flyene nådde frem til østfronten under andre verdenskrig, hadde de reist mer enn 14 000 km. I tillegg til krigsmateriell ble ALSIB også brukt til å frakte last, diplomatpost og passasjerer.

Tusener av piloter, navigatører, radiooperatører og ingeniører arbeidet under utålelige forhold fjernt mot nord og fløy over noen av jordens farligste områder, deriblant permafrostsonen. Ruten var utrolig vanskelig og risikabel, for i tilfelle av motorfeil kunne en pilot bare reddes av en fallskjerm. Og nådde piloten jorden i live, hadde han ikke mange sjanser til å overleve i den kalde, ville og ugjennomtrengelige villmarken: den sibirske taigaen.

Det ble i alt levert 7926 kampfly til Krasnojarsk, og Kirensk var en av de byene der lufthavnen ble bygd nettopp som en del av ALSIB.

Dag 7
Lenskie Sjtsjoki. Passering av Lenas smale sted ”Lena-kinnene”. Fiske, spasertur og sjaslik-piknik
Shaslik kan lages med oksekjøtt, svin, kylling eller lam

I dag skal vi passere gjennom den smale kløften ”Lena-kinnene” med sine tre kobberrøde klippeformasjoner, som tårner seg 200 meter opp over elva. Dette er den smaleste del av Lena og et av de vanskeligste stedene å navigere. Samtidig er det et av de mest spennende stedene, der man ikke kan annet enn føle seg liten i det mektige Sibir.

Når vi har gått igjennom ”Lena-kinnene” legger skipet til ved Lenas bredd, og her får du mulighet til å prøve deg på fiske eller gå en tur langs elvebredden og spise sjaslik (grillspyd), som blir tilberedt på land av skipets kokker.

Dag 8
Vitim. Spasertur til og besøk på det lokale museet
Lena-elven er verdens 10. lengste elv

Skipet legger til ved den lille landsbyen Vitim, som ligger der den mektige Vitim-elva møter Lena. Dette er i sannhet en by i Russland, for her bor kun ca. 4000 sjeler i en del av landet som en stor del av året er vanskelig å ta seg frem i på grunn av det harde vinterklimaet.

Vitim er først nevnt i historiske kilder fra 1600-tallet som et vinter- og senere som handelsfort. Ved midten av 1800-tallet spredte bosettelsen seg langs elvebredden og de den gang ca. 250 innbyggerne levde av elvehandel, fiske, jakt og særlig gullgruvedrift. Under tsardømmet var dette som andre områder i Sibir et sted man sendte systemkritikere til i politisk eksil. Vi går en tur gjennom byen og ser bl.a. det lokale museet, som ligger i de samme bygningene som den lokale skolen. Museets utstilling viser det fundamentet som byen ble bygd på for ca. 400 år siden, og livet i området frem til i dag.

Dag 9
Lensk. Mulighet for besøk i Mirnyj ved den 525 m dype tidligere diamantgruven
Mirnyj-gruven er 525 meter dyp

Vi anløper i dag Lensk, som oppstod som en diamantby der skattene fra gruvens dyp ble bearbeidet. Lenge før da fikk byen imidlertid et lite dansk preg, da Vitus Berings ekspedisjon mot Alaska passerte her.

Dagens utfluktstilbud er en busstur til Mirnyj, der vi besøker den nå nedlagte åpne diamantgruven "Fred", også kalt Mirnyj-gruven, som ligger ca. 280 km fra Lensk. Gruvekrateret er 525 meter dypt og har en diameter på 1200 m. Det gjør gruven til et av verdens største utgravde hull.

Vi skal også besøke kimberlitt-museet, der vi ser nærmere på den steinen som av og til inneholder diamanter. Steinen kimberlitt er oppkalt etter byen Kimberley i Sør-Afrika, der man fant en diamant på 83,5 karat (16,70 g), den såkalte Sør-Afrikas stjerne. Her i museet er det ca. 20 000 utstillingsgjenstander, som blant annet forteller historien om diamantgruvedrift.

På dagens utflukt er det inkludert lunsj.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utflukt kan kjøpes, se mer senere i programmet.)

Dag 10
Ura-elvas munning, fisketur og fiskesuppelunsj
Lokal fiskesuppe

Skipet når i dag frem til det stedet der Ura-elva renner inn i Lena. Ura-elvas munning er bevoktet av de berømte klippene "Bell" og "Kamennaja". Sjømenn som frakter last opp- og nedover Lena betrakter dette stedet som Lenas sentrum og kaller det ”Lenas ekvator’’. Samtidig er det lokalbefolkningens yndlingsfiskeplass, og det er nettopp den aktiviteten vi i dag kaster oss ut i! Midt i den ville og stort sett uberørte naturen legger skipet til. Skipskokkene tilbereder en lokal fiskesuppe som vi nyter til lunsj, og den blir kanskje akkompagnert av et glass russisk vodka.

Deretter er det bare å lene seg tilbake og nyte villmarken – både på land og når vi fortsetter vår odyssé på Lena.

Dag 11
Oljokminsk. Byrundtur med den ortodokse kirken og Lena-monumentet
Lena-elven flyter gjennom republikken Jakutsk

Vi er nå kommet frem til det stedet der den 1320 km lange Oljokma-elva renner inn i Lena, noe som gjorde Oljokminsk til et naturlig handelssentrum på elveruten til Jakutsk i kjølvannet av de russiske ekspedisjonene mot øst. Også Oljokminsk var som Kirensk en del av ALSIB – luftruten mellom Alaska og Sibir.

Vi drar på oppdagelsestur i byen og ser bl.a. den ortodokse kirken (husk at kvinner bør dekke håret med et skaut) og monumentet til Lena-elvas ære.

Monumentet stod ferdig i 2015 og ble oppsatt i forbindelse med Oljokminsks 380-års jubileum. Det er laget av skulptøren Nikolaj Jakut Chochchasov og har vakt både glede og forargelse, siden det forestiller en ung kvinne svøpt i et lett (og for noen avslørende) klede, noe byens eldste ikke forbinder med sin barndoms eventyr, der Lena fremstilles som en bestemor.

Dag 12
Lenas søyler. Heldagsutflukt til lands og til vanns gjennom de geologiske formasjonene
Lenas Søyler strekker seg over ca. 80 km
De geologiske formasjonene kjent som Lenas søyler har fascinert reisende på dette stedet siden 1600-tallet. Ca. 140 km fra storbyen Jakutsk har elva uthulet klippeveggene langs elva, og bløtere klippematerialer er gjennom tusener av år blitt skyllet vekk. Det har etterlatt sandstein som i dag fremstår i vakre rødbrune farger og ser ut som fantastiske vesener, tårn og søyler, som hever seg 150 meter opp over elvebredden. Lenas søyler strekker seg over ca. 80 km og besøket her utgjør sammen med Bajkalsjøen en praktfull ramme om reisen til det østlige Sibir. Vi tilbringer hele dagen i området og deltar også i et jakutisk ritual kalt algys, der representanter for lokalbefolkningen byr oss velkommen i sitt territorium. Deretter har du mulighet til å klatre opp på toppen av formasjonene og nyte utsikten over Lenas søyler, som er på UNESCOs liste over verdens kulturarv.
Dag 13
Sottintsy. Besøk på frilandsmuseet Druzjba
Frilandsmuseet Druzjba. Navnet betyr vennskap
I dag legger skipet til i den lille landsbyen Sottintsy, men det er ikke her vi tilbringer vår tid i land. Vi kjører i stedet til frilandsmuseet Druzjba, som betyr vennskap. Museet er oppført samme sted som et tidligere russisk fort. Her kan man se både replikaer og originaler av et sibirisk vinterhus (også kalt en balagan), et sommerhus i kuppelform, et klokketårn, originalt inventar, vakker treskurd og et tradisjonelt gravsted. Dette gir oss et godt innblikk i tidligere tiders tid i de barske omgivelsene før vi atter vender stevnen mot sivilisasjonen i storbyen Jakutsk.
Dag 14
Jakutsk og hjemreise. Ankomst til Norge

Vi kommer til Jakutsk tidlig om morgenen, og det er nå tid til å si farvel til skipsbesetningen, som har vært våre verter de siste mange dagene gjennom den sibiriske villmarken. Vi kjører til lufthavnen, der flyet hjem mot Norge venter, og etter et flyskifte i Moskva kan vi atter sette foten på norsk jord i Oslo Lufthavn.

Loungeadgang i Moskva inkludert.

Utflukt til Mirnyj

Besøk på diamantgruven i Mirnyj
Heldagsutflukt inkl. lunsj

Pris kr. 1198,- pr. person

Utflukten må bestilles hjemmefra senest 60 dager før avreise.

Prisinformasjon

Tillegg for oppgradering av lugar
  • Tillegg for juniorsuite kr. 3998,-
Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for standard enkeltlugar kr. 6398,-
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo – Irkutsk (via Moskva), Irkutsk – Ust-Kut og Yakutsk - Oslo (via Moskva)
  • Utflukter og entréer ifølge program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom og standard delt dobbeltlugar. Oppgradering til Juniorsuite på skipet mot tillegg.
  • Helpensjon fra frokost dag 2 til frokost dag 14 (untatt lunsj dag 5)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Driks til lokalguider og sjåfører (regn med ca. 3.500 russiske rubler per person)
  • Måltider som ikke er nevnt i dagsprogrammet
  • Drikkevarer
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheter
  • Tillegg for enkeltrom/enkeltlugar
  • Tillegg for oppgradering av lugar
  • Visum til Rusland (se mer under ”Praktiske opplysninger”)
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ikke mulig å bruke kjørestol eller rullator

Du kan dessverre ikke delta i dette cruiset hvis du er avhengig av å bruke rullator eller kjørestol. Det er et sikkerhetskrav fra rederiets side at passasjerer må være i stand til å bevege seg rundt på skipet uten hjelpemidler.

Vi gjør likeledes oppmerksom på at reisen ikke egner seg for folk som er dårlige til bens, siden man kan risikere å skulle gå fra båt til båt for å komme i land og tilbake på skipet igjen – dette skyldes at skipene i noen havner blir fortøyd langskips utenpå hverandre i en rekke når man legger til.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge, vil vi gjøre alt vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi deg vennligst opplyse det ved bestilling av reisen. Vi tar forbehold for at avganger kan være utsolgt og innenrikstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Forbehold for endringer

Endringer i ruteplanen kan forekomme, og de nevnte utfluktene kan bli gjennomført i en annen rekkefølge enn beskrevet. Alle programførte aktiviteter vil imidlertid bli gjennomført. I tilfelle av endringer informerer reiselederen om dette i Russland.

Besøk i russiske kirker

I russisk-ortodokse kirker er det sedvane at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med seg et på utfluktene i land. Menn, derimot, bør ikke bære hodeplagg i kirkene.

Visum til Russland

Det er påkrevd med visum ved innreise i Russland. Det koster NOK 615,– per person at få vanlig turistvisum til Russland (4–10 arbeidsdager). Ekspressvisum koster NOK 1080,– pr. person (1–3 arbeidsdager). Les mer om prosedyren her: www.albatros.no/reisemaal/europa/russland/visum

Vi gjør oppmerksom på at Albatros Travel ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Flyreisen

På denne reisen benytter vi det russiske flyselskapet Aeroflot. Det nye Aeroflot fremstår i dag som et moderne selskap med nye fly fra det amerikanske Boeing og det europeiske Airbus. Servicen om bord og i lufthavnen er fullt på høyde med de store europeiske flyselskapene. I Moskva lufthavn benyttes den nye Terminal D. Vår Albatros-reiseleder følger med på hele flyreisen.

Mer om Russland

Her kan du lese mer om Russland: www.albatros.no/reisemaal/europa/russland

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.

Praktiske opplysninger

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

 

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspeiler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.

Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.

USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.

Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.

Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.

Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Hånden på hjertet

På denne reisen beveger vi oss langt fra allfarvei. Vind og vær samt vannstand på Lena kan påvirke seilingsruten og besøkene underveis. Vi tar derfor forbehold for at enkelte punkter på programmet og besøk kan bli avlyst/endret underveis.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 5 out of 5 by from Meget fin tur på alle måter Vi hadde meget god og kunnskapsrik reiseleder og de russiske gauidene vi hadde var meget gode. Jeg lærte mye om Sibir både landet kulturen og levevilkår til de som lever der. på denne reisen og turnen oppfylte alle mine forventninger. Maten om bor var meget god og spennande. Vi ble godt mottatt alle steder. Det kunne vert mer forklaringer på engelsk. Det som var negativt var kansellering av flyet fra Oslo på veg ut og mye styr å få det på plass og at jeg ikke fikk bagasjen min heim før 2 dager etter hjemkomst
Date published: 2018-06-24
Rated 3 out of 5 by from En spennende tur i øde landskap. Litt trøblete start, flyet til Moskava ble kanselert, men Albatros ordnet det raskt og greit så vi ankom Irkutsk 4-5 timer etter danskene. Deretter var alt (nesten) bare fryd og gammen. Man får med seg mye om livet og kulturen i Sibir. En heldagstur med tog langs Baikalsjøen kan virke lenge, men det var mange stopp underveis. Du bør ta med deg vann/brus til den turen (kun te og kaffe å få kjøpe på toget). Det kan du kjøpe i Irkutsk eller på stasjonen hvor man bytter fra elektrisk til damplokomotiv. Vi hadde med oss litt kjeks, men man får varm lunch!! underveis. Ved de mange stoppene underveis var det muligheter for å få kjøpt boller, piroger og mye annet. I Listvjanka sto Baikalsjøen og dens historie i fokus. Båtturen på Lena var rolig og behagelig. Mange tilbud om forelesninger og diverse program. Mye skogg selvsagt, men også mye spennende fjell- og bergformasjoner, landsbyer og settlements. Vi hadde en tur i land hver dag. På enkelte dager måtte vi fraktes i land ved hjelp av småbåter pga vannstanden i Lena, men med vennlig hjelp av mannskapet gikk det greit. Mirnyj var en spennende by, men turen dit var i lengste laget. Bussen var bygd mer for å tåle røff behandling på grusveien, enn på comfort. Vi angrer alikevel ikke i ettertid at vi ble med på turen. For de som ble igjen på skipet ble det arrangert tur i Lensk. Når det gjelder båten så er det en gammel båt. Betjeningen om bord er høflige, hjelpsomme og alltid smilende. Ikke alle snakket engelsk, men ved hjelp av en framragende reiseleder, og medreisende, ordnet det meste seg. Maten ombord er variert, rikelig, og i følge min badevekt her hjemme, meget god. Ombord betaler du med rubler, kontant, og intet annet. (Muligens Euro, men da til en meget dårlig kurs). En øl koster ca. 500 rubler, et glass vin ca. 600 rubler, en cocktail ca. 500 rubler. Rubler kan du få vekslet på Gardermoen. Ellers fant vi ATM i Irkutsk, i Kirensk og i Lensk. Som skrevet en eldre båt, med små lugarer. Vi hadde OPPgradert til juniorsuite i den tro at vi da ville få lit bedre plass. Så feil kan man ta! Juniorsuitene og standardrommene er like store! Forskjellen er at du i "suiten" har et lite TV på veggen. (Sender kun på russisk!!!!). Så har du et kjøleskap (men hvem trenger det på en båt med alle rettigheter? Tar bare gulvplass). Og så får du sovesofa i stedet for køyesenger. For denne OPPgraderingen betalte vi 8000,- NOK!!! Fullstendig bortkastede penger. Har aldri følt oss så snytt, robbet, ranet, lurt. Vi ville ha hatt mye større glede av å ha kastet pengene ut av vinduet eller brent dem (eller kjøp en liten diamant i Mirnyj). Hadde vi på forhånd visst hva en OPPgradering innebar ville vi aldri gått for det. Ble suffet og sint da vi så rommet, men etterhvert er dette blitt latterlig, og en del av turopplevelsen.
Date published: 2018-06-19
Rated 5 out of 5 by from Spennende innblikk i fjern lokalkultur i fantastisk vær Vi ble kjent med opprinnelig kultur i fjernt strøk, overraskende likt med samekultur, basert på samme livsvilkår, alt innrammet i fantastisk reiseleder, nydelig vær og natur, god mat ombord, og hyggelig gruppe reisende.
Date published: 2018-06-15
  • y_2024, m_4, d_25, h_8
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_3
  • loc_no_NO, sid_RUCRI07, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser