Elvecruise i Burma

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Unik oppdagelsesreise på den eventyrlige Irrawaddy-elva i det uberørte Burma (Myanmar) med 7 dagers cruise og besøk i Yangon og på Bagansletta

Reis tilbake i tiden, der eventyrreiser som på Kiplings tid fortsatt eksisterer. I 7 dager seiler vi på landets livsnerve, Irrawaddy-elva, om bord på RV Katha Pandaw, der vi blir bortskjemt i de skjønneste omgivelser. Før vi går om bord på skipet, rekker vi både å se Yangon med den imponerende Shwedagon-pagoden og å oppleve den naturskjønne Inle-sjøen.

Elva fører oss til områder av Burma som bare er besøkt av få turister. Tusener av templer, pagoder og stupaer ligger strødd utover det vakre landskapet og kan ses fra skipet. I land besøker vi severdigheter og små landsbyer langt fra allfarvei og kommer tett innpå den gjestfrie befolkningen når vi går på markeder og nyter det burmesiske kjøkkenet. Sørøst-Asias største severdighet venter på Bagan-sletta, der tusener av gylne tempeltak og spir pryder landskapet.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Skandinavisk reiseleder

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Kyat, euro, amerikansk dollar

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Norge
Dag 2 Ankomst til Yangon, Burma. Markedsbesøk, kolonitidsarkitektur og Shwedagon-pagoden
Dag 3 Yangon–Inle-sjøen
Dag 4 Båttur på Inle-sjøen til pælehus, flytende hager, markeder og templer
Dag 5 Inle-sjøen–Heho–Bagan. Ombordstigning
Dag 6 Bagan. Tid til å utforske templene
Dag 7 Bagan til Salay og Tan-Chi-Taung-fjellene
Dag 8 Pakokku. Tuk-tuk-tur og markedsbesøk
Dag 9 Yandabo og Ava
Dag 10 Sagaing, Amarapura og solnedgang ved U Bein-broen
Dag 11 Mingun og Mandalay
Dag 12 Mandalay og hjemreise
Dag 13 Ankomst til Oslo

RV Kalaw Pandaw

Den sjarmerende elvebåten RV Kalaw Pandaw fra Pandaw Cuises kombinerer gammel kolonistil med moderne komfort.

Båden er 57 meter lang og ble bygget i 2014. De bare 18 lugarene er fordelt på Main og Upper Deck. Alle er utvendige med panoramavinduer og har utgang til dekk. Det er to dekk og masse plass til å bevege seg rundt på. På Upper Deck ligger 8 av de populære lugarene med herlig utsikt fra dekk. På Upper Deck ligger også restauranten, der kjøkkenet serverer både asiatisk og europeisk mad. På soldekket, som delvis er overdekket av en markise, kan du nyte solen og utsikten fra en av de behagelige solsengene.
På Main Deck ligger det 10 lugarer til. Stemningen på båten er avslappet og uformell. Det er ingen dresscode, heller ikke i forbindelse med middagene. Reiselederen vår holder foredrag og viser film ombord samt informerer om neste dags utflukter og aktiviteter.
Lugarene er godt innredet med eget bad og toalett, og har skyvedører ut til dekket, slik at man kan nyte utsikten både fra dekk og inne fra lugaren. Det er også minibar, air condition, safe, hårtørker samt badekåpe og slippers i lugaren.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
29 998,–
Oslo
Utsolgt
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Norge
Fra Oslo setter vi kursen mot Sørøst-Asia.
Dag 2
Ankomst til Yangon, Burma. Markedsbesøk, kolonitidsarkitektur og Shwedagon-pagoden
Shwedagon-pagoden er Yangons mest berømte byggverk

Vi lander i Burmas største by, Yangon, om morgenen. Yangon, som tidligere het Rangoon, var landets hovedstad fra britenes erobring av det nordlige Burma i 1885 frem til 2005, der hele statsadministrasjonen ble flyttet til byen Nay Pyi Taw, nesten 400 kilometer nord for Yangon.

Selv om Yangon ikke lenger er landets hovedstad, er den likevel fremdeles landets økonomiske og intellektuelle sentrum, og denne tropiske storbyen byr på en spennende blanding av moderne byliv, vakre buddhistiske pagoder og noe av Sørøst-Asias best bevarte britiske kolonitidsarkitektur.

På veien til hotellet har vi et kort fotostopp ved den kongelige Saraweik-båten, som er en kopi av en gammel kongebåt. På hotellet er det mulig å få en liten hvil før vi spiser lunsj på en lokal restaurant.  Deretter går vi en tur i Yangons gamle kvarter fra kolonitiden. Mange av de gamle bygningene står ennå intakte og gir et unikt innblikk i en tid som var. Vi legger også veien forbi det lokale fruktmarkedet og Bogyoke-markedet, også kjent som Scott Market, der man kan finne alt fra antikt burmesisk kunsthåndverk til edelsteiner, kunstgallerier og lokale spesialiteter. Markedet er oppkalt etter James George Scott, en britisk tjenestemann som brukte mange år av sitt liv i det britiske Burma, og som introduserte befolkningen for fotball – i dag landets mest populære sport. Da landet ble selvstendig i 1948, ble Scott Market offisielt omdøpt til Bogyoke Aung San.

Sist på ettermiddagen gjør vi det siste stoppet på utfluktsprogrammet vårt, ved Yangons ubetinget mest berømte byggverk: den betagende vakre gull- og juvelbesatte Shwedagon-pagoden, som troner majestetisk på den hellige åsen Singuttara midt i byen. Uansett hvor man befinner seg i Yangon, kan man alltid orientere seg i forhold til den 98 meter høye forgylte pagoden.

Ifølge sagnet er Shwedagon-pagoden 2500 år gammel, mens arkeologer anslår at den er bygd mellom 500- og 900-tallet. Pagoden er landets viktigste buddhistiske helligdom, med besøk av mange tusener av pilegrimer hvert år, og det sies at den ble bygd for å beskytte åtte hår fra selveste Buddha. På denne tiden av dagen er der en svært fortettet atmosfære, og templet ånder av religiøsitet.

Dette tidspunktet på døgnet er det beste å besøke stedet på. Her hersker det nemlig en herlig stemning når troende og ikke-troende møtes med lokale familier på piknik og de fremdeles få turistene. På dette tidspunktet er lyset også flottest, og vi ser solnedgangen over Yangon fra tempelområdet.

Vi avrunder dagen med en velkomstmiddag på en lokal restaurant før vi går til ro.

Overnatting i Yangon.

Dag 3
Yangon–Inle-sjøen
Velkommen til Inle-sjøen!

Tidlig om morgenen forlater vi Yangon for å fly til Heho, som ligger en times kjøring fra byen Nyaungshwe på nordbredden av Inle-sjøen. Derfra stiger vi i om bord i noen mindre båter som tar oss ut på den vakre sjøen. Vi bruker de neste to dagene til å se nærmere på livet i og omkring sjøen, der fiske fremdeles er en viktig inntektskilde. De lokale fiskerne praktiserer en helt spesiell rostil, som ikke er så lett å kopiere: De står i båten og ror med det ene benet snodd rundt åren. På denne måten har de begge hender fri til å senke fiskerusene, og denne nærmest akrobatiske stilen er imponerende å se på.

Vi ser landsbyer som står på pæler ute i sjøen, og de flytende hagene, der det dyrkes flere former for matplanter, blant annet tomater, agurker og auberginer. Trafikken på sjøen er en blanding av langhalebåter, som transporterer mennesker, og bønder som ror rundt i sine robåter for å samle inn planter til de flytende markedene sine.  Vi skal også se Shandel-statens viktigste hellige pagode, Phaung Daw Ow-pagoden fra 1700-tallet. Her blir det oppbevart fem små buddhastatuer som hvert år fraktes rundt på Inle-sjøen i forbindelse med sjøens viktigste fest. Gjennom årene har pagoden nærmest utviklet seg til et valfartsmål, og de fem buddhafigurene er så overdekket med bladgull at de i dag nesten har mistet formen.

Vi spiser lunsj på en lokal restaurant på sjøen, og utpå ettermiddagen tar vi båt til hotellet vårt, der vi sjekker inn.

Dag 4
Båttur på Inle-sjøen til pælehus, flytende hager, markeder og templer
Fiskernes helt spesielle rostil

Vi har enda en dag til å nyte de naturskjønne omgivelsene. Den 116 km² store ferskvannssjøen Inlé ligger i 900 meters høyde, så det kan godt være kaldt når vi starter om morgenen (ta med en varm genser). Dagens mål er sjøens vestbredd, der vi besøker Inn Dein-pagodekomplekset, som ligger godt gjemt og nås via en rekke trappetrinn. Det venter oss enda et imponerende syn når vi ser hvordan stupaene nærmest vokser opp av jorden, og hele området virker som om det er gått i ett med naturen.

Vi besøker et av de lokale markedene som flytter rundt i området alt etter ukedag, og underveis spiser vi lunsj på en lokal restaurant.

Dag 5
Inle-sjøen–Heho–Bagan. Ombordstigning
Templene ånder av religiøsitet

Etter frokosten på hotellet kjører vi den korte veien til lufthavnen i Heho. Derfra tar det under en time å fly til en av Sørøst-Asias største severdigheter, Bagan. Bagan er et 42 km² stort sletteområde som er hjemsted for over 3000 historiske buddhisttempler. Så langt øyet rekker, popper de karakteristiske, spisse tempeltårnene opp i det flate slettelandskapet, og det hele har et skjær av mystikk og uvirkelig eventyrlandskap over seg. Starten på byggingen av det første templet på Bagan-sletta fant sted i 1057 etter vår tidsregning. Konge etter konge tilføyde flere og flere templer, helt til Kublai Khans mongolske tropper 230 år senere erobret området.

Ved ankomsten til Bagan innkvarterer vi oss om bord på skipet og nyter en velkomstdrink, og etter lunsj drar vi på utflukt til Bagans tempelområde. 4400 templer ble bygd på sletta, og på tross av naturmessige utfordringer som jordskjelv, oversvømmelse og erosjon består mer enn 3000 templer den dag i dag. Området kandiderer til å komme på UNESCOs liste over verdens kulturarv, men en verserende tvist mellom myndighetene og UNESCO om renoveringsmetoder har satt prosessen på pause.

Vi ser noen av Bagan-slettas mest betydningsfulle pagoder, deriblant Ananda-templet, et hvitkalket mesterverk som kombinerer Mon-arkitektur med indisk arkitektur. Ifølge et sagn fikk kong Kyanzittha drept de åtte munkene som bygde templet, slik at de ikke kunne bygge et lignende tempel noe annet sted.

Dag 6
Bagan. Tid til å utforske templene
Vi har enda en dag til å utforske de mange templene i området mens skipet vårt ligger her.
Dag 7
Bagan til Salay og Tan-Chi-Taung-fjellene
Hverdagsliv i Burma

Tidlig om morgenen forlater vi Bagan med båt til Salay. Byen var en gang en travel havneby, men er i dag en søvnig fiskerlandsby. Den byr på gamle bygninger i kolonistil, men mest imponerende er de mange klostrene bygd i teaktre.

Vi fortsetter turen oppover elva og kommer i løpet av ettermiddagen til foten av Tan-Chi-Taung-fjellene. Her skifter vi ut skipet med små minivans og kjører opp for å nyte utsikten over det betagende landskapet.

Vi avslutter dagen med å besøke en lokal klinikk/legepraksis støttet av rederiet Pandaw og deres gjester.

Dag 8
Pakokku. Tuk-tuk-tur og markedsbesøk
Vi besøker forskjellige lokale markeder

Etter enda en deilig frokost på skipet, hopper vi om bord i en tuk-tuk (en slags trehjulet motorsykkeltaxi), som tar oss gjennom Pakokkus myldrende gater. Vi legger veien forbi byens markeder og kikker på all slags varer som selges og kjøpes her.

Vi fortsetter ferden oppover Irrawaddy-elva og når det punktet der en annen av landets store elver, Chindwin-elva, renner ut i Irrawaddy-elva. Her legger vi til for natten.

Dag 9
Yandabo og Ava
På rundtur i Ava i hestekjerrer

I dag kommer vi til Yandabo, en pittoresk landsby berømt for sin produksjon av keramikk. Landsbyen er også interessant ut fra et historisk perspektiv, for det var her fredstraktaten mellom britene og burmeserne ble underskrevet i februar 1826 etter den første anglo-burmesiske krigen. Vi besøker noen av de lokale verkstedene og ser hvordan leirvarene blir til.

Om ettermiddagen når vi frem til den gamle hovedstaden Ava, som var landets hovedstad fra 1365 til 1842. Byen ligger fantastisk godt strategisk plassert på en øy mellom Irrawaddy- og Myitnge-elva. Hvis tiden tillater det, tar vi en rundtur i Ava i hestekjerrer og ser på Bargayar-klostret, der de kongelige burmeserne fikk sin utdannelse. Klostret er rikt utsmykket med treskurd.

Dag 10
Sagaing, Amarapura og solnedgang ved U Bein-broen
Vakker solnedgang ved den berømte broen U Bein

Vi kjører i buss gjennom det kuperte landskapet til Sagaing, som etter Bagans fall var hovedstad i en ganske kort periode. Der er en vakker utsikt fra åstoppene over landskapet og Irrawaddy-elva. Før vi returnerer til skipet og spiser lunsj, besøker vi et sølv-verksted og Sun-U-Ponnya-Shin-pagoden fra 1300-tallet.

Vi fortsetter til Amarapura (”den udødelige byen”), som i en periode på 50 år (1783–1833) var landets hovedstad. Her besøker vi den berømte 1,2 kilometer lange U Bein-broen, verdens lengste gangbro i teaktre. Den hviler på over tusen bropilarer over Taungthaman-sjøen og forbinder Taungthaman-øya med fastlandet. Selv om U Bein-broen er mer enn 200 år gammel, er den fremdeles i fin stand. Den er en av Burmas mest fotograferte severdigheter, og der er ofte et liv av lokale innbyggere som går eller sykler over broen.

Middagen nyter vi på skipet.

Dag 11
Mingun og Mandalay
Mingun-klokken veier omkring 90 tonn

I dag venter siste del av odysseen vår på Burmas viktigste og lengste elv, Irrawaddy. Dagens første stopp er Mingun, der vi skal se Mingun-klokken – en av verdens tyngste klokker på omkring 90 tonn. I Mingun ser vi også nærmere på den hvite Hsinbyume-pagoden, med en hvit farge som symboliserer det buddhistiske mytologiske fjellet Meru.

Tilbake på skipet fortsetter vi turen oppover elva mens vi spiser lunsj om bord.

Senere når vi sluttdestinasjonen vår, Mandalay. Med et imponerende antall buddhistiske pagoder – mer enn 700 – og et stort antall klostre er Mandalay Burmas absolutte religiøse sentrum. Av landets 500 000 buddhistiske munker bor cirka 60 prosent i Mandalay og lever et liv i askese ut fra århundregamle prinsipper og ritualer. Mandalay er dessuten kjent for sine rike kunst- og kunsthåndverkstradisjoner. Under det burmesiske kongedømmet, hvis siste hovedsete var her i Mandalay, var mange av de lokale kunstnerne og kunsthåndverkerne leverandører til hoffet, og de stolte, kreative tradisjonene består den dag i dag.

Om ettermiddagen besøker vi først den berømte Mahamuni-pagoden. Midt i pagodens fortettede atmosfære finnes en buddhafigur som det gjennom flere hundre år er blitt klistret bladgull på. Som et morsomt kuriosum kan det nevnes at buddhafiguren hver morgen får børstet tenner og renset negler av templets munker. I området ser vi også nærmere på hvordan gull blir banket ut til bladgull.

Deretter ser vi det lille, men utrolig vakre Shewendaw-klostret, som for størstedelen består av sirlig og detaljert utskåret teaktre. Opprinnelig var bygningen forgylt både utvendig og innvendig, men tiden har satt sine spor, og det er nå bare inne at lyset kan gi gjenskinn i de gylne flatene.

Vi kjører tilbake til skipet og nyter vår siste middag om bord.

Dag 12
Mandalay og hjemreise
Det er blitt tid til å forlate skipet, og etter frokosten sjekker vi ut fra skipet og kjører til lufthavnen i Mandalay. Derfra flyr vi tilbake til Yangon. Vi har noen timer til å gå på oppdagelsestur i Yangon før vi flyr hjem. I Yangon spiser vi avskjedsmiddag sammen, og det vil være mulig å ta et bad og skifte klær før vi setter oss til rette i flyet.
Dag 13
Ankomst til Oslo
Vi lander i Oslo.

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltlugar
Upper Deck kr 14 998,–
Tillegg for oppgradering av lugar
Oppgradering av dobbeltlugar til Upper Deck kr 1 498,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo –Yangon t/r med mellemlanding
  • 3 lokale flyvninger
  • 7 netter ombord på RV Katha Pandaw i delt dobbeltlugar (Standard-lugar på Main Deck)
  • Utflukter og entreer ifølge program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom
  • 10 lunsjer (dag 2–11)
  • 9 middager (dag 2 og 5–12)
  • Drikkepakke ombord på skipet som omfatter mineralvann, øl og lokalt brennevin (vin ikke inkludert)
  • Driks ombord på skipet (skipspersonale)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Eventuel opgradering til kahyt på Upper Deck, tillæg kr. 1.498,- per person
  • Tilslutning med indenrigsfly fra kr. 1.498,-
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Visum til Burma USD 50,-
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (ca. USD 50,- pr. person)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Informasjon om reisen

Visum til Burma

Du må ha visum for å reise til Burma. Visumet søker du selv via Burmas online E-Visa-system. Det koster 50 USD. Vi har lagd en visumveiledning til deg, så du kan få hjelp til å fylle ut skjemaet. Veiledningen sender vi sammen med fakturaen når du har bestilt reisen.

Valuta

Myntfoten i Burma er kyat (MMK). I Burma veksler man lettest fra US-dollar og noen få steder også fra euro. Annen valuta blir sjelden akseptert. Minibanker blir det stadig flere av – særlig i de større byene, blant dem Yangon og Mandalay. Selv om det flere og flere steder kan betales med kredittkort (Visa og MasterCard), råder vi til at man tar med nye US-dollarsedler som veksles til kyat i Burma og ellers tar med et kredittkort til å supplere med.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en lommelygte og en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mere om Burma

Her kan du få mere at vide om Burma: http://www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/burma. Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Påkledning

På reisen besøker vi templer og andre helligdommer der tekkelig påkledning er påkrevd. Det betyr at evt. shorts og kjoler MÅ dekke knærne (gjelder begge kjønn). Topper med utringning er ikke tillatt, og skuldrene må også være tildekket ved besøk i templer og lignende.

Dessuten er det ikke tillatt å ha på seg sko eller sokker ved besøk i templer og andre helligdommer. Man kan med fordel ta sandaler eller flipp-flapper på seg på de dagene det er tempelbesøk.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

18MMRSC02ANO1311