Finskebukta rundt med Albatros

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

For første gang kan Albatros tilby en reise langs kysten av Finskebukta fra Tallinn til russiske St. Petersburg og Finlands hovedstad

Områdene rundt Finskebukta var lenge herjet av korstog, og blomstrende handel i byene vekslet med ødeleggelser på grunn av krig og okkupasjon. Annerledes forholder det seg i dag, da man lett kan reise inn bak det gamle jernteppet og stifte bekjentskap med navnene fra historiebøkene. Her finner man middelalderborger og festningsverker som Kronstadt, landområdet Karelen og til forveksling skandinaviskklingende navn som Vyborg. For mange er navnene forblitt i historietimene, men det gjør vi om på med denne helt nye reisen, som går fra Tallinn i Estland over St. Petersburg i Russland, som nå er unntatt fra visumplikt, og til Helsinki i Finland. Underveis besøker vi blant annet Laahemaa nasjonalpark i Latvia, den russiske flåtebyen på øya Kotlin, tsarpalasser og Saimaa-kanalen, som vi følger fra det russiske Vyborg til det finske Lappeenranta.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta EUR, RUB

Dagsprogram 9 dager
Dag 1
Fly til Tallinn, Estland. Orienterende byrundtur til fots i Tallinns gamle bydel, velkomstmiddag og innlosjering på hotell
Dag 2
Tallinn–Narva. Lahemaa nasjonalpark med bl.a. Jägala-fossen og fiskerlandsbyen Altja
Dag 3
Narva–Peterhof–St. Petersburg. Grensepassasje, Peter den stores sommerpalass Peterhof og kveldsvandring på hovedgaten Nevskij Prospekt
Dag 4
St. Petersburg. Byrundtur med besøk i Vinterpalasset og Peter-Paul-festningen med keiserinne Dagmars grav
Dag 5
St. Petersburg. Katarinapalasset, Russland i miniatyr ved Det store markedet og tid på egen hånd
Dag 6
St. Petersburg–Vyborg. Kronstadt, den engelske hagen Monrepos Park, Vyborg festning og Alvar Aalto-biblioteket
Dag 7
Vyborg–Lappeenranta. Byvandring i Vyborgs gamle bydel og over grensen til Finland
Dag 8
Lappeenranta–Porvoo–Ainola–Helsinki. Runebergs hjemby, Sibelius’ Ainola
Dag 9
Byrundtur i Helsinki med Tempelkirken og hjemreise

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly til Tallinn, Estland. Orienterende byrundtur til fots i Tallinns gamle bydel, velkomstmiddag og innlosjering på hotell
Havnen i Tallinn

Tallinn betyr “Danskebyen” og er oppkalt etter den borgen som danskene etter slaget i 1219 lot oppføre på toppen av åsen i gamlebyen. Byens historie begynner faktisk med danskenes erobring av dette strategiske punktet ved den store bukta, som dannet en naturlig havn i Østersjøen. På fundamentet av den opprinnelige borgen, som var oppført i tre, bygde danskene en borg av stein, som senere ble utvidet med ringmurer. Slik fikk byen sin nåværende form. Vi skal naturligvis besøke minnesmerket over legenden om Dannebrog, som falt ned fra himmelen i danskekongens hage for 800 år siden.

Tallinn er en av Europas best bevarte middelalderbyer. Med sine kronglete brolagte gater har byen bevart sitt utseende fra 1100–1400-tallet, da den ble grunnlagt. Tallinns gullalder lå mellom det tidlige 1400-tallet og midten av 1500-tallet, da byen var en maktfaktor i Østersjøregionen, ikke minst i kraft av sitt medlemskap i Hansaforbundet. Den økonomiske fremgangen medførte et behov for et sterkt forsvar og muliggjorde dessuten store investeringer i arkitektur og kunst. 

Etter ankomsten til Estlands hovedstad kjører vi inn til Tallinns gamle bydel, der vi kommer forbi operaen, rådhuset og mange andre spennende bygninger. Turen går til Domberget, men før det ser vi også parlamentsslottet, den russisk-ortodokse domkirken, den lutheranske domkirken og flere av adelens paleer. Fra den enorme bymuren (1,8 kilometer lang) med 26 tårn og byporter har vi en flott utsikt over byen.

Om kvelden spiser vi en hyggelig velkomstmiddag sammen.
(Middag inkludert)

Dag 2
Tallinn–Narva. Lahemaa nasjonalpark med bl.a. Jägala-fossen og fiskerlandsbyen Altja
Slottet i Narva, Estland

Det er nå tid til å sette kursen mot ukjente egner, når vi forlater Tallinn og setter kursen mot øst. Dagens første stopp er i Lahemaa nasjonalpark. I den 725 km2 store nasjonalparken finner man både stein- og sandstrender, maleriske våtområder, dype furuskoger og elver som skjærer seg inn i kalksteinsklippene fra den siste istid.
Lahemaa er et av Europas viktigste bevarte skogområder og er hjemsted for en rekke store pattedyr som elg, villsvin, brunbjørn, gaupe og rev. Vi må nok være mer enn alminnelig heldige hvis vi skal støte på noen av dem, men derimot satser vi på at vi får se Jägala-fossen, som på tross av at den ser kunstig ut, er 100% naturskapt. Fossen ligger ca. 4 km før Jägala-elva renner ut i Finskebukta. Med 8 meters høyde og 50 meters bredde er det ikke noe Niagara, men i europeisk målestokk er den likevel imponerende.

Etter opplevelsene i nasjonalparken fortsetter vi ut til kysten og fiskerlandsbyen Altja. Den består kun av en enkelt gate flankert av restaurerte fiskerhus, men på tross av sin lille størrelse gir Altja likevel et godt inntrykk av det spartanske livet her ved kysten.

Herfra går turen videre til Estlands tredje største by, Narva, som ligger ved elva av samme navn. Byen ble grunnlagt av danskene i 1256, og over byens tak troner den mektige Hermann-borgen, som kneiser stolt overfor byen og borgen på den motsatte russiske bredden, Ivangorod.

Vi tar en orienterende byrundtur før vi når frem til hotellet vårt.
(Frokost inkludert)

Dag 3
Narva–Peterhof–St. Petersburg. Grensepassasje, Peter den stores sommerpalass Peterhof og kveldsvandring på hovedgaten Nevskij Prospekt
Peterhof-palasset i Russland

I dag skal vi krysse en grense som har vært vitne til atskillige drabelige slag. Slaget ved Narva i den store nordiske krig anses for å være en av de største seirene i svensk militærhistorie, da kong Karl XIIs 8 000 mann stod overfor tsar Peter den stores ca. 35 000 – og vant. 

Et senere stort slag fant sted her fra februar til juli 1944, da Narva stort sett ble jevnet med jorden. Byen ble bombet første gang under andre verdenskrig i 1941, men forble relativt uskadet frem til mars 1944, da russiske fly bombet den gamle bydelen. Under sin tilbaketrekning brente de tyske troppene bygninger, og i slutten av juli 1944 var 98% av Narva ødelagt. Det bærer Narva naturligvis preg av i dag, men samtidig er det en interessant by – ikke minst på grunn av sin beliggenhet ved EUs ytre grense. Den krysser vi i dag, og det er derfor viktig at vi væpner oss med tålmodighet når vi skal krysse elva mellom Estland og Russland. På den ene siden blir vi grundig sjekket av stoiske estiske grensevakter, som nøye ser igjennom dokumentene våre, og på den russiske siden gjentas ritualet likeledes av grensevakter – denne gang kledd i russiske uniformer. Vi tar det som en opplevelse – også selv om det måtte ta sin tid – og kan deretter fortsette vår reise inn i det mektige Russland. 
Fra grensen går det mot nordøst og St. Petersburg, men før vi når så langt, gjør vi holdt ved et av de mektige tsarpalassene, Peterhof. Palasset er oppført ved bredden av Finskebukta som Peter den stores prompte motsvar på Ludvigs XIVs Versailles. Derfor bærer palasset da også kjælenavnet ”Det russiske Versailles”. Like grandiost som palasset var ved sin offisielle ferdiggjørelse i 1723, like sørgelig så det ut da andre verdenskrig hadde gått sin herjende gang gjennom Russland.

Et gjennomgripende renoveringsarbeid har gjenskapt palasset, så det i dag fremstår i tidligere tiders prakt. 
Etter besøket ved Peterhof fortsetter vi til St. Petersburgs sentrum, der vi blir innlosjert på hotell. Hvis du har lyst til enda flere opplevelser, kan du bli med reiselederen på en vandring gjennom St. Petersburg i kveldsbelysning.

(Frokost inkludert)

Dag 4
St. Petersburg. Byrundtur med besøk i Vinterpalasset og Peter-Paul-festningen med keiserinne Dagmars grav
Oppstandelseskirken i St. Petersburg

St. Petersburg ble grunnlagt i 1703 av Peter den store som Russlands vindu mot vest. I dag er St. Petersburg Russlands nest største by med snaut fem millioner innbyggere. I sovjetperioden het byen Leningrad, men ved Sovjetunionens sammenbrudd i 1991 fikk den igjen sitt opprinnelige navn. Byen blir også kalt Nordens Venezia på grunn av de mange kanalene som gjennomskjærer den. Kanalene er sammen med de brede bulevardene med på å gi byen et luftig preg. Og så er St. Petersburg et overflødighetshorn av kulturrikdommer og severdigheter fra tsartiden.

Overalt i Piter, som den kalles i dagligtalen, ser vi gule, grønne, røde og blå pastellfargede fasader, forgylte spir og kupler, praktfulle palasser, kirker og broer, som er så karakteristiske for denne kontrastenes storby, som har overlevd kriger og kommunisme. Hovedgaten Nevskij Prospekt med de mange imponerende bygningene, Blodskirken, Isaak-katedralen, Smolnij-klostret, panserkrysseren Aurora og Peter-Paul-festningen, der St. Petersburg ble grunnlagt, er bare noen av de mange severdighetene.
Etter frokosten om bord tar vi en byrundtur og ser noen av byens aller største severdigheter. Under kjøringen vil vi kunne nyte utsikten til en rekke av de praktfulle paleene og palassene som var hjem for både tsarfamilien og de adelige familiene, og man kan se hvordan nytt og gammelt i St. Petersburg forener seg i en skjønn blanding av flotte barokkbygninger og dyre moteforretninger.

Etter en rekke kortere stopp, blant annet ved den praktfullt utsmykkede Blodskirken, besøker vi Peter-Paul-festningen med tilhørende kirke, der keiserinne Maria Fjodorovna nå ligger begravet. Hun var Christian IXs datter Dagmar, som ble gift med den senere tsaren Aleksander III. Hun overlevde både sin gemal og sin sønn Nikolaj II, og under revolusjonen kom hun til Danmark. Da hun døde i 1928, ble hun begravet i Roskilde domkirke, men i 2006 ble hennes kiste overført til kirken i festningen.
Den sekskantede festningen er bygd i 1703, og den er dermed byens eldste bygning. Den er anlagt av Peter den store som forsvarsverk mot invaderende svensker, men svenskene holdt seg borte, og festningen ble aldri brukt til det den var bygd for. Derimot fungerte den helt frem til februarrevolusjonen i 1917 som fengsel for politiske fanger. Kjendiser som forfatteren Dostojevskij, revolusjonshelten Trotskij og Lenins storebror, Aleksandr Uljanov, har alle oppholdt seg her.

Det mektige byggverket på Nevas bredd har – i tillegg til sin imponerende størrelse, spennende historie og vakre beliggenhet – masser av severdigheter. Først og fremst Peter-Paul-katedralen med det sylspisse og 122 meter høye spiret, som Peter den store lot oppføre som gravkirke for seg selv og sine etterkommere på den russiske tronen. Her skal vi se keiserinne Maria Fjodorovnas grav og det mye omdiskuterte sidekapellet, som er innredet til minne om den siste russiske tsaren Nikolaj II og hans familie.

Den lille stripen land mellom festningsmuren og elva er nå om dagen et populært sted å ta solbad. De hårdføre russerne behøver hverken særlig mye sol eller særlig mye plass til denne aktiviteten – for man tar da solbad stående!

Deretter kommer vi til et av reisens helt store høydepunkter og byens aller største stolthet: det hvite, mintgrønne og gylne Eremitasjemuseet. Denne overdådigheten av et museum består av ikke mindre enn fem byggverker, deriblant det berømte Vinterpalasset, der skiftende tsarer og tsarinaer har holdt hoff. Museets samlinger gir en nesten komplett oversikt over europeisk kunsthistorie, men man må nok innstille seg på å måtte velge bort deler av historien, for her er det utstilt mer enn tre millioner kunstverker.
Vinterpalasset med de 1786 dørene og 1945 vinduene ble bygd i 1754, og dets indre er siden blitt endret noen ganger, alt etter den regjerende familiens smak. Katarina den store gav de 1057 rommene den største overhaling i slutten av 1700-tallet. Det var også denne mektige keiserinnen som for alvor startet de kunstsamlingene som i dag pryder palasset. Blant de representerte kunstnerne er da Vinci, Rembrandt, Rubens, Monet, Picasso og flere andre av verdens helt store malere og billedhuggere.

Offentligheten har adgang til de fleste av palassets rom, deriblant Militærgalleriet med en samling portretter av den russiske hærens militære ledere under Napoleons invasjon av Russland.

I den 800 kvadratmeter store tronsalen står den keiserlige tronen, og her får man en fornemmelse av den overdådigheten som skulle inngyte respekt hos de tilreisende undersåtter. Paviljongsalen med det ekstravagante uret i orientalske omgivelser er et minnesmerke over Katarina den stores seier over tyrkerne. Malakittsalen, Den gylne salen og Den hvite salen, som alle var en del av de private keiserlige gemakker, viser tydelig hvilke kolossale rikdommer hoffet og adelen besatt, noe som da også medvirket til å utløse den russiske revolusjonen.

(Frokost inkludert)

Dag 5
St. Petersburg. Katarinapalasset, Russland i miniatyr ved Det store markedet og tid på egen hånd
Katarinapalasset i St. Petersburg

Katarinapalasset, som vi skal besøke i dag, er oppkalt etter Katarina I, som var gift med Peter den store. Hun regjerte Russland i to år etter sin manns død i 1725. Opprinnelig var palasset en beskjeden bygning i to etasjer, og det prektige palasset som vi ser i dag, skyldes Peter den store og Katarinas datter, keiserinne Elisabeth, som valgte det som sin sommerresidens. Fra 1743 ble bygningen ombygd av fire forskjellige arkitekter før Bartolomeo Rastrelli, sjefarkitekt ved hoffet, ble pålagt å omdesigne bygningen slik at den ville bli en rival til Versailles. Det nåværende palasset er nesten en kilometer i omkrets og har en kunstferdig dekorert blå-hvit fasade med forgylte karyatider og pilastrer designet av den tyske billedhuggeren Johann Franz Dunker. I Elisabeths regeringstid ble det brukt over 100 kg gull til å dekorere slottet utvendig.

Interiøret i Katarinapalasset er ikke mindre oppsiktsvekkende. Den såkalte Gylne enfilade (rekken av rom i forlengelse av hverandre med et ekstravagant interiør) danner rammen om vårt besøk innendørs, der vi bl.a. kommer igjennom den vakre speilsalen, portrettrommet og naturligvis Ravkammeret.

Vi går gjennom salene og hører historien før vi kjører til Det store markedet, der man finner en miniatyrmodell av Russlands enorme landområder og byer. Det er den nest største modellen i verden etter Hamburgs Miniatur Wunderland, og den permanente utstillingen brer seg ut over hele 800 kvadratmeter.  

Det er tydelig at modellen er laget med kjærlighet, og det tok mer enn 100 personer 5 år å gjennomføre prosjektet. Det kan vi nyte glede av når vi ser både by- og landscener i en skala på 1:87. Dag mørkner til kveld i rotasjoner på 13 minutter, og de mer enn 500.000 LED-lampene gir lys og liv til modellen. Her er scener fra alt fra St. Petersburg til Moskva, over Sibir til Det fjerne Østen. Mange av scenene er utstyrt med knapper, som kan få klåfingrene frem i enhver. Og har du også smak for modelljernbaner, kan du få deg en ekstra overraskelse, for her er mer enn 2,5 km jernbane, 250 lokomotiver og en meters høydeforskjell som er skapt ved bruk av mer enn 50 meter spiralelevatorer. Perlen er naturligvis Den transsibirske jernbanen i all sin herlighet.

(Frokost inkludert)

Dag 6
St. Petersburg–Vyborg. Kronstadt, den engelske hagen Monrepos Park, Vyborg festning og Alvar Aalto-biblioteket
Vyborgfestningen på Det karelske neset i Russland

Det er nå blitt tid til å forlate Nordens Venezia, og vi kjører ut gjennom St. Petersburgs forsteder, der det fremdeles er mange eksempler på triste betongboligblokker oppført i 1950- og 1960-årene. De står i skjærende kontrast til de praktfulle palassene i St. Petersburgs sentrum, men forteller i den grad også historien om Russlands historie fra alminnelige borgeres perspektiv.

Vårt første mål er flåtebasen Kronstadt, som foruten å ha vært et strategisk militært anlegg siden oppførelsen i begynnelsen av 1700-tallet også  dannet rammen om atskillige opprør mot det sittende styret. I 1917 hadde sjøfolkene på flåten støttet bolsjevikene, noe som var en medvirkende grunn til at oktoberrevolusjonen kunne gjennomføres. Det tok imidlertid en 180 graders dreining da bolsjevikene under den etterfølgende borgerkrigen ikke kunne leve opp til sitt løfte om å skaffe mat til folket og hadde innskrenket den politiske friheten. Derfor støttet sjøfolkene fabrikkarbeiderne da de i 1921 streiket og demonstrerte og forlangte bolsjevikenes avgang og en slutt på det kommunistiske diktaturet. Bl.a. Lev Trotskij var leder av en styrke som slo de opprørske sjøfolkene og skjøt eller fengslet de overlevende. Vi besøker basen og hører historien.

Deretter når vi frem til området rundt byen Vyborg, som har vært omdreiningspunktet for bitter rivalisering mellom Russland og dets naboer. Den tidligere finske byen, som i dag er en russisk havneby på Det karelske neset ved Finskebukta, har hatt en særdeles dramatisk historie. Svenske riddere, som var på korstog mot de hedenske innfødte, oppførte i 1293 borgen Vyborg, og nær ved dette stedet oppstod det raskt en betydende handelsby. Det er viktig å huske at siden 1200-tallet og helt frem til 1809 hersket svenskene over Finland. Under Kalmarunionen fikk Vyborg kjøpstadsrettigheter av Erik av Pommern (1404). I de følgende 300 årene var Vyborg Sveriges forpost mot øst. Under den store nordiske krig, der Sverige var i krig mot Danmark og Russland, ble byen i 1710 erobret av den russiske tsaren Peter den store, og russerne fastholdt herredømmet over byen og området Det karelske neset helt til slutten av første verdenskrig.

Vyborgfestningen, som ble bygd i 1293 på den lille øya Linnansaari utenfor den baltiske kysten, var en maktfull svensk høyborg. Slottet lå på en større handelsrute mellom den russiske handelsbyen Novgorod og Østersjøen, gjennom Ladoga-sjøen via Vuoksa-elva og den russiske festningen Karela (i dag byen Priozersk). Festningen med det høye Olavtårnet ble bygd med datidens fremste befestningsteknologi. De russiske styrkene fra fyrstedømmet Novgorod beleiret slottet flere ganger, men uten hell. I 1318 klarte hæren fra Novgorod å innta slottet, men hadde aldri hell med å etablere egentlig kontroll over området og måtte trekke seg tilbake.
I 1561 ble Olavtårnet gjenoppbygd etter ordre fra kong Gustav Vasa. Det ble gjort en smule lavere, men med tykkere vegger og kraftigere forsvar. I 1564 ble det tilføyd ytterligere befestninger, herunder ytre vegger og kraftige bastioner brolagt med stein.

Også den livlige middelalderbyen Vyborg utenfor slottsmurene ble befestet. Denne delen av byen omtales fremdeles som "den gamle bydelen" og har klart å bevare mye av sin middelalderlige karakter. Flere tårn i den gamle bydelen var tidligere en del av byens befestninger fra 1300- og 1400-tallet. Det mest kjente av dem, Fete Kathrine, står nå på den sentrale markedsplassen.

Da Peter den store grunnla St. Petersburg i 1703 og Russland dermed fikk adgang til Østersjøen, ble alle svenske utposter i området inntatt. I 1706 mislyktes likevel det første angrepet på Vyborg, men i 1710 sendte Peter den store 13 000 soldater og 250 skip i et kombinert hær- og flåteangrep på den befestede byen. Den 12. juni 1710 overgav den svenske garnisonen seg etter hard beskytning, og dermed kom Vyborg på russiske hender.

Vi skal i dag naturligvis se nærmere på festningsverkene, men vi skal også besøke Monrepos, en klippefylt landskapspark fra 1700–1800-tallet på jord som gjennom 150 år var eid av baronen von Nikolai, som tjente Russland innenfor områder som utdannelse og diplomati.

Landskapsparken ligger på øya Tverdysj, og den maleriske beliggenheten sammen med de usedvanlige formasjonene har gitt grobunn for sagn om hvordan landskapet er blitt skapt. Den egentlige geologiske forklaringen er at det er skapt av en oppstigning av granitt til jordoverflaten, en bre og et jordskjelv.

Da parken ble skapt, fikk den straks ry for å være en av de vakreste i Europa, og etter besøket kan vi vurdere om det holder stikk.

Vi skal også en tur forbi Vyborgs hovedbibliotek, som ble tegnet av den verdensberømte finske arkitekten Alvar Aalto i 1927 og stod ferdig i 1935.

(Frokost inkludert)

Dag 7
Vyborg–Lappeenranta. Byvandring i Vyborgs gamle bydel og over grensen til Finland
Den russiske byen Vyborg har tidligere vært både svensk og finsk

Vi tilbringer formiddagen i Vyborg med å slentre rundt i de små gatene. Under den finske borgerkrigen ble Vyborg erobret av de ”røde” (sosialistene). Det var i slutten av januar 1918, men de borgerlige ”hvite” under den finske generalen Carl Gustaf Mannerheim tok byen med et stormangrep 3 måneder senere. Vyborg og Karelen var under Finland til den finske vinterkrigen 1939–1940, da byen og området ble avstått til Sovjetunionen. Et forsøk på tilbake-erobring under den såkalte fortsettelseskrigen noen år senere mislyktes, og den finske befolkningen ble evakuert. 

Vyborg, som i dag har ca. 80 000 innbyggere, står likevel fremdeles sterkt i finsk bevissthet, og finsk litteratur og film kretser om denne byen og dens innbyggere. Bruk formiddagen med å slentre rundt i gatene. Man kan også for eksempel gå en tur på Militærmuseet for den karelske halvøya. Som museet selv skriver, er det bl.a: ”viet til bevaringen av minnet om de falne under forsvaret av Moderlandet i 1939–1940 og 1941–1944”.
Man kan også gå på det lille Lenins Husmuseum, som er det lille huset der Lenin bodde mellom februar- og oktoberrevolusjonen i 1917. Der er ikke så mye å se, og forklaringene er skrevet på russisk, men for historieelskere er det likevel et besøk verdt (entréer til museer er ikke inkludert i reisens pris).

Nær ved Vyborg ligger den viktige Saimaa-kanalen, som forbinder byen med Saimaa-sjøene. Kanalen, som ble anlagt 1845–1856, er ca. 43 km lang; dybden er 5,2 m og bredden mellom 34 og 55 m. Den har 8 sluser og ble modernisert i 1960-årene. 

Midt på ettermiddagen drar vi mot Saimaa-kanalen og tar en titt på den før vi kjører over grensen til den finske byen Lappeenranta. Underveis spiser vi middag om bord.

Etter ankomsten blir vi hentet i buss og kjørt til hotellet vårt.

(Frokost og middag er inkludert).

Dag 8
Lappeenranta–Porvoo–Ainola–Helsinki. Runebergs hjemby, Sibelius’ Ainola
Gamlebyen i Porvoo, Finland

Etter en finsk frokost skal vi ut på to besøk som slår fast at Finland gjennom mange år kjempet for sin egen identitet. Finland var underlagt Sverige i århundrer, deretter var det storfyrstedømme under Russland frem til selvstendigheten ved avslutningen av første verdenskrig, så kom borgerkrigen i 1918 og vinterkrigen 1939–40, som finnene vant, og deretter fikk vi fortsettelseskrigen 1941–44, som endte med at Finland måtte avstå landområder til Sovjetunionen og måtte betale krigsskadeerstatning til russerne helt frem til Sovjetunionens kollaps. Finland trådte inn i EU i 1995, og mange føler seg fortsatt utrygge over russernes fremferd.

Vi begynner med å kjøre til Porvoo (på svensk: Borgå), en vakker mindre by øst for Helsinki med gamle trehus og sjarm. Byen ligger ved en elveos til en innsjø, som igjen har adgang til havet. Porvoo er offisielt Finlands nest eldste by og dateres tilbake til 1346. Porvoo er delvis bygd på en ås, så det er ikke helt lett å gå opp til den gamle domkirken, som stammer fra 1200-tallet – men den er absolutt verd et besøk. I 2006 ødela en brann kirkens tak, men den er senere vakkert restaurert.

I Porvoo bodde en annen av Finlands store sønner, Johan Ludvig Runeberg, Finlands nasjonalskald, som med sine dikt skildrer de tapre finske soldatene og løfter nasjonalidentiteten med sangen ”Maamme” (Vårt Land), som han skrev i 1846 under den russiske perioden. Den ble finsk nasjonalsang straks etter selvstendigheten 71 år senere. Der er et lite museum i Porvoo, der Runeberg bodde inntil sin død i 1877.

En liten, men høy mandelkake med rom eller et annet brennevin, krydret med bringebær og glasur på toppen, har fått navn etter Runeberg, som etter sigende daglig nøt denne kaken med et glass varm punsj. Runebergstårta, eller på finsk runebergintorttu, spises hvert år på Runebergsdagen den 5. februar.
Etter besøket i Porvoo setter vi oss igjen i bussen og kjører til den vakre innsjøen Tuusulanjärvi litt nord for Helsinki. Målet vårt er Ainola, et hus oppkalt etter komponisten Jean Sibelius’ kone Aino – Ainola betyder Ainos sted.

Jean Sibelius, eller Johan Julius Christian Sibelius, som han var døpt, var en av de nasjonalromantiske komponistene fra den tiden da andre samtidige komponister var Carl Nielsen, Bedrich Smetana og Edvard Grieg. Hans musikk var en hyllest til det nordiske og især til finsk natur og mytologi, noe som blant annet kommer til uttrykk i det symfoniske diktet ”Finlandia”. Det ble ferdig i 1900 og ble med selvstendigheten i 1917 forsterket som symbolet på landet Finland. Vi ser det lille hjemmet, som står uberørt, og der familiens seks døtre ble født. Det er et skjønt og fredfylt sted under trærne, ikke langt fra innsjøen.

Vi fortsetter i Helsinki, der vi blir innkvartert.
(Frokost er inkludert)

Dag 9
Byrundtur i Helsinki med Tempelkirken og hjemreise
Domkirken i Helsinki

Dagen starter med en rundtur i den finske hovedstaden. 
Finland er som selvstendig land bare 102 år gammelt, men Helsinki er som hovedstad 207 år gammel. Det skyldes at tsar Aleksander flyttet hovedstaden fra Åbo (senere også Turku på finsk) til Helsinki etter svenskenes tap av Finland til Russland etter den store nordiske krig.

Helsingfors (senere også Helsinki på finsk) ble grunnlagt av svenskekongen Gustav Vasa i 1550, og han fikk blant annet bygd festningsanlegget Sveaborg (senere Suomenlinna på finsk), som ligger ved innseilingen. Sammenlignet med mange andre europeiske hovedsteder er Helsinki en ung by. Da tsar Aleksander flyttet hovedstaden hit fra Åbo i 1812, var byens innbyggertall 4.000; i dag bor der omkring 650.000 mennesker. Byen ble bombet under andre verdenskrig, men var foruten London og Moskva den eneste hovedstaden i de krigsførende europeiske land som ikke ble erobret. Helsinki skulle opprinnelig ha vært vert for OL i 1940, men på grunn av andre verdenskrig ble OL avlyst. Byen fikk revansj i 1952, og hovedarenaen var Olympiastadion, som opprinnelig ble bygd til de avlyste lekene i 1940.

I dag utvider Helsinki seg i mange retninger; de gamle industriområdene endrer seg dag for dag, og som i alle andre storbyer skyter alternative butikker, restauranter og mikrobryggerier opp i de områdene der det bygges boliger til unge mennesker. Et par av de seneste nye områdene utenfor sentrum er Kalasatama, den tidligere fiskehavnen, og Pasila ved messesentret, som har forvandlet seg til en bydel med store shoppingsentre med moderne boliger.

Vi skal på rundturen forbi Kauppatori (på svensk: Salutorget), vi ser den ortodokse Uspenskij-katedralen, vi ser Senatstorget og riksdagen, presidentens hjem, domkirken, hovedtogstasjonen og Finlandia-huset, før vi besøker Tempelplassens kirke. Denne kirken er simpelthen spesiell i alle henseender! Kirken ble planlagt i 1930-årene, men på grunn av krigen ble den først ferdig i 1960-årene. Den ligger på en liten klippeås i bydelen Töölö, men i motsetning til andre kirker, som gjøres høyere, ble denne bygd ned i klippen, og lyset føres inn gjennom vinduer som sitter hele veien rundt mellom klippen og det avsluttende kobbertaket, som er plassert midt over det runde kirkerommet. Det er blitt en av de mest besøkte turistattraksjonene i Finland, og det forstår man godt.

Etter besøket ved kirken kjører vi mot lufthavnen, der flyet hjemover venter.
(Frokost inkludert)

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Tallinn og Helsinki–Oslo
  • 8 netter på gode turistklassehoteller i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig
  • 2 middager
  • Utflukter og entreer ifølge program
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 20€ i alt)
  • E-visum til St. Petersburgregionen
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

E-visum til St. Petersburg-regionen

Pr. 1. oktober 2019 er reiser som utelukkende omhandler besøk og opphold i St. Petersburg-regionen, unntatt fra fysisk visumplikt. Det er i stedet innført mulighet til å søke om et gratis e-visum.
Derfor er det pr. 1. oktober 2019 ikke lenger et krav at det søkes om fullt visum til Russland. Det er for regionen Kaliningrad bare et krav om at man kan fremvise et gyldig e-visum.

For å få e-visum må du fylle ut et formular på nettet, og når ditt e-visum er blitt godkjent (i løpet av ca. 4 arbeidsdager), skal dette printes ut og tas med på reisen. Bemerk at søknad om e-visum tidligst kan foretas 20 dager før avreise og senest 5 dager før avreise. Vi anbefaler likevel at man ikke søker senere enn 8 dager før avreise.

Du kan lese mer og søke om e-visum til St. Petersburg-regionen ved å følge denne linken: http://electronic-visa.kdmid.ru/klgd_home_en.html

Vi vil enda en gang gjøre oppmerksom på at dette e-visumet kun gjelder til St. Petersburg-regionen.
Vi gjør likeledes oppmerksom på at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Været

Den baltiske østersjøkysten har kystklima; det betyr at været minner mye om det vi kjenner hjemmefra. I mai-oktober er gjennomsnittstemperaturen typisk mellom 10 og 20 grader om dagen og ned til mellom 0 og 15 grader om natten. Det kan naturligvis regne, så ta endelig med en paraply. (kilde: dmi.dk).

Besøk i ortodokse kirker 

I russisk-ortodokse kirker er det sedvane at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et skaut på utfluktene. Menn bør derimot ikke ha noe på hodet i kirkene.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 16 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Hånden på hjertet

Hånden på hjertet

Vi har valgt å legge inn en del fotturer underveis, og mange av byrundturene foretas til fots, ettersom bussen ganske enkelt ikke kan manøvrere rundt i smale, brolagte gater. Husk derfor praktisk fottøy.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser