Fra Island til Svalbard – via vulkanøya Jan Mayen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Ombord på vårt skip Ocean Atlantic seiler vi fra Island til Svalbard og videre rundt øygruppens arktiske rike. Bli med på nordatlantisk og arktisk øyhopping!

Det er få steder som er villere, mer praktfulle og uberørte enn de arktiske øyene i Nord-Atlanteren. Og ingen skip er mer egnet for et slikt seilas enn Ocean Atlantic. Etter ombordstigning i Reykjavík seiler vi nordover mot den gåtefulle og isolerte øya Jan Mayen med sin markerte 2.277 meter høye vulkan Beerenberg. Vi seiler opp til den unge sommeren med trekkfugler og 24-timers dagslys til vi når de snødekte fjellene på Spitsbergen, Svalbards største øy. Etter en kort kveldslanding på kysten av Svalbard, fortsetter vi videre nordover inn i Kongsfjorden med Ny Ålesund. Vær- og isforhold dikterer ofte kursen, men uansett hvor vi går vil hver landing være unik og eventyrlig.

Etter 11 fantastiske dager melder vi oss av i Longyearbyen og flyr mot Oslo.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsteam

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta ISK, NOK

Dagsprogram
Dag 1 Fly Oslo – Island. Ombordstigning i Reykjavík
Dag 2 Snaefellness, Islands vestkyst
Dag 3 Vigur og Vestfjordene
Dag 4 Polarsirklen på Grímsey
Dag 5 På havet mot Jan Mayen på jakt etter sjøfugl, delfiner og hvaler
Dag 6 . Jan Mayen. Landstigning med Zodiacs ved foten av vulkanen Beerenberg
Dag 7 På havet mot Svalbard
Dag 8 Svalbard i sikte. Bellsund og Vårsolbukta
Dag 9 Kongsfjorden og Ny Ålesund
Dag 10 Prins Charles Forland. Hvalross på Poolepynten
Dag 11 Longyearbyen og retur til Oslo

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic ble nyrenovert i 2017 og er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet ved Antarktis og i Arktis. Med en isklassifisering 1B, som muliggjør bryting av opptil 50 cm nyis, manøvreringsdyktighet, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til blant de sterkeste skipene som opererer i polare områder. Skipet er blitt nyrenovert i 2016–17, og med en lengde på 140 meter og bredde på 21 meter er der rikelig med plass på de mange dekkene, med flere foredragssaler, bar og observasjonsplattformer. Restauranten serverer 4-stjerners internasjonalt kjøkken, og der er naturligvis full forpleining underveis. De brede vinduene på Erickson Dekk gir mulighet til å nyte de smale isfylte fjordene med bratte fjellvegger og brefronter som speiler seg i vannflaten. Skipet har plass til godt 198 passasjerer, alle innkvartert i utvendige lugarer med eget bad og toalett. Alle landstigninger foregår samlet fra skipets 20 Zodiac-gummiflåter.

Bilder

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
33 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo – Island. Ombordstigning i Reykjavík

Vi går ombord Ocean Atlantic i Reykjavík og seiler nordover gjennom Danmarksstredet og setter kurs mot den avsidesliggende øya Jan Mayen.

Dag 2
Snaefellness, Islands vestkyst

Om morgenen seiler vi langs den 100 kilometer lange halvøya Snaefellsnes, som med sin dramatiske svaberg, stivne lave elver, svarte sandstrender og vulkanske topper er et bilde av Island i miniatyrformat. Vi runder nesa på halvøya og nyter utsikten over den mer enn 1400 meter høye snødekte vulkanen, Snæfellsjökull, som var midtpunktet i Jules Vernes roman "Reisen til jordens indre". Vulkanen med den nesten perfekte kjegleformen og området rundt ble i 2001 Snæfellsjökull nasjonalpark.

Hvis forholdene er riktige, går vi i land på Snaefellness med våre Zodiac-båter.

På ettermiddagen seiler vi forbi Islands vestligste punkt og de bratte klippene ved Latraberg som er kjent for sitt rike fugleliv.

Dag 3
Vigur og Vestfjordene

Om morgenen seiler vi inn til Isafjardardjúp, hvor vi tar en tur på øya Vigur ved munningen av Hestfjördur og Skötufjödur for å glede oss over utsikten over de bratte fjellene og se de fantastiske flyferdighetene til ternene. En lokal guide vil følge oss på turen, hvor det også vil være tid til å ta en kopp kaffe eller te og noe godt på den lokale kaféen.

Vestfjordene byr på den ene uforglemmelig opplevelsen etter den andre. Vi seiler langs kysten av Hornstrandir, den nordligste delen av Vestfjordene. Herfra er det bare 300 kilometer til østkysten av Grønland. Fra 1975 ble området omgjort til et naturreservat og har i dag noen av de strengeste reglene for å beskytte den særegne og skjøre naturen. Langs kysten er det gode muligheter for å se hvaler og seler, og fjellsidene til sjøen gir ekko av det rike fuglelivet. Vi seiler i Hornvikbukta, som regnes som et av de vakreste stedene på Island, for å se to av de største fuglefjellene i Europa, der millioner av sjøfugler avler.

Dag 4
Polarsirklen på Grímsey

Vi seiler videre nordover mot øya Grimsey og når i dag det nordligste punktet på Island. Grimsey ligger omtrent 40 kilometer fra fastlandet og er den eneste delen av Island som beregnes som Arktis. Polarsirkelen krysser øya ved 66 ° 33 'N og har dermed muligheten til å stå direkte på linjen der sola den 21. juni er på himmelen 24 timer i døgnet.

Den lille steinøya er bebodd av godt over 100 innbyggere som har hjemmene sine ved havnen, øyas eneste by. De gode fiskebankene i det omkringliggende havet får økonomien til å blomstre, havnen er bygget ut, det er en liten flyplass med daglige flyreiser til fastlandet og en god skole for barna. Øya har vært bebodd helt fra bosetningen av Island og er nevnt i sagaene som et viktig spiskammer som var rik på fisk og fugler.

Sjøfuglene overstiger langt antall innbyggere i Grimsey, og fuglekrig kan høres 24 timer i døgnet over den lyse arktiske sommeren. Opp til 36 forskjellige arter avler på øya og har reir i steinene. En av Islands største ternekolonier ligger her, og det sies at rullebanen må ryddes for terner før flyene kan lande.

Om formorgenen går vi ombord på Zodiac gummibåtene våre og kjører inn til øya for å oppleve lokalt liv og utforske øyas fugleklipper.

Dag 5
På havet mot Jan Mayen på jakt etter sjøfugl, delfiner og hvaler

På cruiset vårt vil du bli tilbudt inspirerende og lærerike foredrag av våre erfarne ekspedisjonsguider om arktisk dyreliv og klima, oppdagelsesreise og geologi. Du kan også gå ut på dekk for å studere sjøfuglene, som elegant svever nær skip og rekkverk, og kanskje får et glimt av noen hvaler.

Dag 6
. Jan Mayen. Landstigning med Zodiacs ved foten av vulkanen Beerenberg

Omtrent midt i Norskehavet i Nord-Atlanteren ligger den gåtefulle vulkanske øya Jan Mayen. Det ligger i nærheten av Midt-Atlanterhavsryggen, som er årsaken til dens vulkanske eksistens. Og gåtefull er øya ikke bare på grunn av sin isolasjon, men også fordi tåke og skyer dekker Jan Mayen store deler av året.

Jan Mayen tilhører Norge og fjellet Beerenberg er et av de høyeste av Norges 300 topper over 2000 meter over havet. Øya er bebodd av bare 18 mennesker som passer til den meteorologiske stasjonen og er en del av det norske forsvaret. Vi vil prøve å gå i land på den smaleste delen av øya, enten fra sør eller nord, avhengig av dagens vind og brenning. Den vulkanske opprinnelsen er synlig overalt med askekegler, lavastrømmer og bre-dekket Beerenberg høyt over hodene våre.

Etter en hyggelig spasertur på den smale bredden tar vi Zodiacs tilbake til Ocean Atlantic for å fortsette vår reise nordover.

Dag 7
På havet mot Svalbard

Foredrag, filmer eller kanskje et spill er noen av aktivitetene på denne dagen til sjøs.

Dag 8
Svalbard i sikte. Bellsund og Vårsolbukta
De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen

Vi nærmer oss Svalbard og får Spitsbergen i sikte på ettermiddagen. Det er gode muligheter til å observere flere hvalarter når vi nærmer oss skjærgården og seiler over kontinentalsokkelen.

Vi ankommer Bellsund på Spitsbergens sørvestkyst, hvor klimaet er relativt mildt. Vi har hele dagen på å utforske sundet, som er den ytre delen av et stort fjordsystem. Området har rike kullførende forekomster, og dypt inne i fjordene ligger den norske kullgruven Sveagruva. Tidligere var Sveagruva det største gruvesamfunnet på øygruppen, men prisene faller og gruven avvikles nå. Vi går i land i vårsolbukta der hovedattraksjonen er bergvegger med store kolonier av Alkekonge. Tundraen er godt matet av hundretusener av fugler, og tiltrekker rein. Det er på tide å ta en god spasertur langs stranden, der det bl.a. spor fra den tidlige industrielle æra kan sees.

Dag 9
Kongsfjorden og Ny Ålesund
Amundsenmonumentet i Ny-Ålesund

Etter å ha seilt i den lyse natten med midnattssol langs Prins Karls Forland og Forland nasjonalpark, som omfatter hele øya, når vi den nordlige spissen av morgenen, Fuglehuken, der den imponerende Fuglehuksfjellet stiger nesten 600 meter fra sjøen. På nesen nedenfor er en liten kar som hjelper til med å merke inngangen til Kongsfjorden og Ny Ålesund. Fjellet i seg selv er en viktig grobunn for Polarlomvi og Krykkje.

Hvis været tillater det, vil vi være på den første landstigningen av seilasen, og finne sted i de transporterte solide og sjødyktige oppblåsbare Zodiac, klare til bruk på skipets dekk. Etter besøket på Fuglehuken seiler vi inn i Kongsfjorden, som er omgitt av 1000 m høye fjell, og hvor de store breene Kongsbreen og Kronebreen kalver. Vi ser ofte hvaler og vågehval her, og vi håper at flaks er med oss også i år. På den sørlige bredden vil vi besøke Ny Ålesund, en av de nordligste byene i verden, og den stolte eieren av verdens nordligste postkontor og museum. Dette er et utrolig tøft sted for en by, men samtidig er Ny Ålesund et stemningsfullt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sist stoppet før luftskipets flukt over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev gruvedrift her til 1962, frem til en stor gruveulykke fikk den norske regjeringen til å trekke seg. Ny Ålesund er i dag et internasjonalt senter for arktisk forskning, og hver sommer er rundt 100 forskere fra flere forskjellige nasjonaliteter opptatt med å forske på alt fra mikrobiologi til arktisk klima.

Tundraen utenfor byen er veldig vakker. Villreinen kommer veldig nær bygrensene i søket etter mat. I og rundt Ny Ålesund raser mange bramblegjess som bærer gjessene sine rundt i byen. Det er også mulig å se oter, og det er også en sjanse for å se fjellryggen, den eneste landfuglen som overvintrer på Svalbard. Rype er et morsomt syn når du rusler rundt med de lange "støvlene" av hvite fjær. Vi må også gå utenfor byens isbjørnegrense, som tydelig er merket med skilt. Her kan vi følge turlederne de hundre meterne til Amundsen-ekspedisjonens luftskipsmast, hvis man vil se den nærmere.

På ettermiddagen planlegger vi å reise til det historiske og naturskjønne Ny London på Blomstrandhalvøya. Stedet er rikt på historie, geologi, fugleliv og flora. I 1906 ble det oppdaget et eksempel på marmor som ble forsøkt utvunnet fra 1911. Kvaliteten var imidlertid for dårlig og prosjektet ble forlatt i 1920. I dag, her 100 år senere, kan vi se bygningene, jernbanespor, kraner og dampmaskiner som ble etterlatt. Vi tar en tur i området, som også tilbyr et godt utvalg av arktiske planter tilpasset den korte og solrike vekstsesongen med temperaturer fra noen grader over iskaldt. På slutten av dagen drar vi nordover for nye eventyr.

Dag 10
Prins Charles Forland. Hvalross på Poolepynten

I løpet av natten har vi ankommet Forlandsundet som skiller Prins Karls Forland og Spitsbergen. Målet vårt er å besøke Poolepynten der en større gruppe hvalrosser er lokalisert. De store pattedyrene liker å vise fram knekkhårene og de lange støttennene.

Etter besøket navigerer vi sørover igjen, for å seile inn i Isfjorden. Vi er på vei mot Longyearbyen, men håper vi får et siste glimt av Svalbards fantastiske natur og dyreliv underveis.

Dag 11
Longyearbyen og retur til Oslo
Longyearbyen på 78 grader nord

Tidlig på morgenen ankommer vi Longyearbyen, hovedbyen på Svalbard. Byen ble grunnlagt som 'Longyear City' i 1906 av den amerikanske entreprenøren John Longyear, som drev gruvedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative sentrum og sete for øygruppens øverste myndighet, guvernøren. Byen ligger på sørvestsiden av Adventfjorden - en sidefjord til den 100 kilometer lange isfjorden på Spitsbergens vestside - og er omgitt av fjell både i innlandet og på den andre siden av fjorden, der den karakteristiske Hiorthfjellet majestetisk hviler. Allerede i 1916 ble Longyearbyen overtatt av et norsk kullselskap, og gruvedrift har preget området helt frem til vår tid. I dag har byen rundt 2000 innbyggere, hovedsakelig nordmenn, og den tidligere dominerende gruvedriften er ikke lenger byens hovedaktivitet. Longyearbyens innbyggere driver for tiden stort sett med forskning, undervisning og den beskjedne turismen som finnes i området. Hvis man er forvirret over at 'Spitsbergen' og 'Svalbard' ser ut til å brukes om hverandre, kan dette forklares med at selv om øygruppen allerede ble døpt Svalbard i de islandske sagaene i år 1194, ble det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kalte øyene på grunn av det karakteristiske landskapet med taggete og robuste fjell. Navnet hang opp til etter første verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største av øyene i skjærgården, samlet kalt Svalbard.

Etter frokost sier personalet om bord farvel. Etter en tur opp i sentrum er det transport til flyplassen og flyet til Oslo.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 33 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar

Enkeltlugar kategori  D: 19 998,- kr

Tillegg for oppgradering av lugar
  • Delt dobbeltlugar kategori A: 31 998,– kr per person
  • Delt dobbeltlugar kategori B: 25 998,– kr per person 
  • Delt dobbeltlugar kategori C: 3 498,–  kr per person
  • Delt dobbeltlugar kategori G: 12 998,–  kr per person
  • Premium Suite: 35 998,– kr per person
Barnerabatt 2-15 år

50 % av grunnprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme lugar (kun mulig i kategori B) Max. 4 pers. herav 2 barn som deler sofaseng. Skipet er ikke innredet til barn, eller har fasiliteter som barneseng og høystol. Dette kan man selv ta med for egen regning.
Kontakt oss hvis dere ønsker å reise med barn.

Rabattene kan ikke kombineres.

3-sengslugar
  • Kategori B: tillegg per person kr 9 998,–
Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsteam
  • Fly Oslo-Keflavik / Longyearbyen-Oslo
  • Transport og alle utflukter og zodiac-turer under cruiset i forhold til program
  • 11 dagers / 10 netters cruise med Ocean Atlantic i delt utvendig dobbeltlugar med køje (kategori D) med bad/toalett
  • Utflukter nært havner i besøksbyene med ekspedisjonsguidene
  • Informasjonsmøter og foredrag med ekspedisjonsteamet
  • Helpensjon på hele cruiset
  • Kaffe og te samt mat på ettermiddagen på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Evt. måltider før og etter cruiset i Reykjavik og Longyearbyen
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te (samt juice ol. til frokosten)
  • Driks til skipspersonalet, lokalguider ol. (beregn ca. 14 USD om dagen per reisedeltager)
  • Utgifter til medisiner og andre personlige nødvendigheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er innredet med åtte lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2
Disse er 2-roms suiter med dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romslig bad. Utvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19–24 m2 
Utvendig Suite. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og stort vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20–23 m2
Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og vindu med begrenset utsyn. Mulighet til å re opp en ekstra seng.
Beliggende på Hudson dekk 7 og Magellan dekk 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12–13 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11–12 m2
Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, lysventil og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Kat. G: Standard Cabin
Utvendig enkeltlugar, enkeltseng og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 50 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Været i Nord-Atlanteren

Reisen skjer sent på våren, der vi kan forvente temperaturer på 12 grader på Island og ned til kanskje 5 grader på Svalbard. På samme tid kan været være veldig skiftende. Det ene øyeblikket kan det være strålende solskinn og flatt vann, og i neste øyeblikk er det sterke bølger og regn og sludd i luften. 

Ekspedisjonscruise-konseptet

Gjennom flere år har Albatros utviklet en cruiseform som er spesielt egnet til polare forhold, der hardt vær i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark krever reiser av mer ekspedisjonslignende karakter. En ideell reiseform hvis du er på jakt etter enestående opplevelser. Det er en eksklusiv naturreise som skiller seg en del fra tradisjonelle cruise. Et relativt lite antall deltakere betyr at reisen får karakter som gruppereise, da alle kan delta i landganger, ekskursjoner, foredrag og turer med zodiac-båtene samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller særlige krav til deltakerne. Det forutsettes imidlertid at man er frisk og rørig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Du bør være oppmerksom på at reisen skiller seg fra vanlige turistreiser, da vi ikke har samme muligheter for å planlegge turen i detalj. Mange elementer er uforutsigbare, og ruten bestemmes i stor grad av vær, vind, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør leses som det ideelle målet, men det vil garantert bli endringer selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og fantastisk solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med kapteinen på skipet ruten og dagsprogrammet underveis. Dermed sikrer de størst mulig utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Hvis vi for eksempel plutselig kommer forbi en flokk med hvaler, kan dagsprogrammet bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er kryssing og landgang i de medbrakte gummibåtene (zodiac) som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, inntil isbreer og på natursafarier. Båten kjører så tett på severdigheter, breer og fuglefjell som mulig, og deretter går vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller kjøre rundt. Det er forholdsvis enkelt for alle med full førlighet, men kan være et problem for folk med funksjonsnedsettelse. Turen kan også være en ganske kald og våt fornøyelse. Alle står fritt til å bli værende om bord på skipet. Når vi bruker ordet ekspedisjon, mener vi det helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi alle detaljene for den gjeldende reisen. Dagsprogrammet som beskrives over, er en skisse eller ønsketenkning som garantert vil bli endret.

Reisen er underlagt Albatros’ generelle reisevilkår, som deltagerne forutsettes å ha kjennskap til.
”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute."

-Søren Rasmussen

Hvem kan delta?

For å delta i dette cruiset, må du være mobil, selvhjulpen og kunne reise uten hjelp i kupert terreng. Personer under 18 år må reise sammen med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skipet er dessverre ikke innredet til den som ikke kan gå uten hjelp. Dette er primært et sikkerhetshensyn, siden rederiet krever at alle må kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer. 
Av sikkerhetsmessige årsaker kan rullestoler og gangstativer/rullator heller ikke tas med på skipet. Det må være fri passasje på gangarealer ol.

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Pass og passopplysninger til Albatros Travel

Rederiet krever at alle gjester har opplyst passdetaljer (passnummer og -utløpsdag, fødselsdato og fødested). Vi ber derfor om at en kopi av passet blir innsendt til Albatros umiddelbart etter en eventuell reisebestilling. I forbindelse med innsjekkingen på skipet blir passet eller et annet gyldig identifikasjonsdokument med bilde levert; det blir oppbevart inntil cruiset er slutt.

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle våre reiser, uavhengig av om noen land krever kortere gyldighet. Det at vi som turoperatør stiller dette 6-måneders gyldighetskravet er å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav må endres fra bestilling av reise til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Viktige regler ved landstigning og utflukter

Når man oppholder seg på land, er det selvsagt svært viktig å ha stor respekt for den enestående og sårbare arktiske naturen, det vil si å handle etter mottoet: Etterlat ikke annet enn fotsporene dine, og ta ikke med noe annet fra naturen enn minnene. Vi ber også om at man holder seg noenlunde i nærheten av sin egen gruppe – det gjelder særlig når man er på ekspedisjon i Arktis, der man kan møte isbjørn. Det er veldig viktig at man følger ekspedisjonslederens anvisninger.

Generelle sikkerhetsregler

1. Informer reiselederen om du ønsker å gå på land på egen hånd.
2. Ikke gå inn i et hus / bygning med mindre du eksplisitt har blitt invitert inn.
3. Ikke gå alene i ubebodde områder, sørg for å ha gruppen i sikte, og husk at været plutselig kan endre seg, noe som reduserer synligheten.
4. Hold (sikkerhet) avstand fra dyr og fugler (minimum fem meter).
5. Følg med på tiden og husk når skipet seiler igjen. Forsikre deg om at klokken din viser samme tid som fartøyet.
6. Merk alltid på skiltet når du forlater og når du returnerer.

Gode tips til pakkelisten

1194/5000

En skipstur rundt Nord-Atlanteren om våren krever relativt stor variasjon i klær. På Island kan temperaturen godt komme opp i 12 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til kanskje 5 grader - selv om solen kan skinne døgnet rundt. Her vil de varme og vanntette klærne, så vel som hetten og vottene være nyttige.

Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ullgenser i bunnen, genser eller fleece-genser som mellomlag og vann- og vindtett jakke ytre. På bena er tettvevde fritidsbukse egnet. Noen få lange underbukser og lette regnbukser for Zodiac seiling vil også glede seg.

Et par solide, velprofilerte og sklisikre tursko er ideelle om bord og ypperlige til å spasere i byene. Ombord på Ocean Atlantic er det et stort utvalg av gummistøvler for utlån. De er nyttige å bruke under landganger fra gummibåtene. På denne seilasen seiler skipet utelukkende for Albatros Expeditions, så det er ikke pålagt oss noen kleskode. Praktiske reiseklær er derfor det eneste som trengs, selv på de festlige kveldene som vi naturligvis holder. Det er lurt å ta med et par kikkert. Du trenger ikke pakke et håndkle

Sjøsykemiddel

Store dønninger kan oppstå, selv om vi regner med å seile veldig innover i landet. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) fungerer helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Vær oppmerksom på at sjøsyken kan virke slapp.

Gi en hånd ...

På denne seilasen begir vi innimellom ut på det åpne hav, og det kan ikke unngåes at skipet ruller i bølgene. Derfor må du alltid ha en hånd på de rekkverk og håndtak som er langs alle gangene og veggene på skipet.
Når du går ombord i en Zodiac, er det også viktig å alltid ha en hånd fri slik at man med et såkalt 'sjømanngrep' kan ledes på plass av den hjelpende sjømannen.

Begge disse gode reglene blir grundig gjennomgått på det første informasjonsmøtet ombord.

Skipets besetning

I tillegg til Albatros’ ekspedisjonsteam er det to besetningsgrupper om bord som jobber sammen for å gjøre reisen din til en spesiell opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for utendørsarealene. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene, suitene og maten, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold. Begge besetningsgrupper er engelsktalende.

Reiseledere og internasjonale gjester om bord

Vi gjør oppmerksom på at internasjonale gjester i tillegg til skandinaviske gjester også er med på cruiset. Derfor består ekspedisjonsteamet vårt av skandinaviske og engelsktalende ekspedisjonsguider som jobber på tvers av alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil i prinsippet være på engelsk. Når vi går i land som grupper, vil nasjonalitet og språk tas i betraktning når det er mulig.

Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

21ISCSC09ANO1206