Fra Stalingrad til Moskva

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Førsteklasses elvecruise på Volga og Don gjennom Russlands historie

Elvecruiset vårt starter i Rostov ved Don, som også går under navnet “Porten til Kaukasus”, før vi drar ut på de russiske elvene med elveskipet vårt. Det er bare utvendige lugarer med store vinduer om bord.
Den spennende reisen vår fører oss til høydepunkter som Volgograd (Stalingrad) og Astrakhan, kaviarens hjemby. Vi lærer mer om slaget ved Stalingrad, ser Stalins bunker i Samara og besøker Lenins fødeby, før vi ender i den russiske hovedstaden, Moskva, der vi har to dager til å se byen og opplever blant annet Den røde plass og Kreml.
Mens vi er om bord kan du nyte vårsolen på dekk eller se det vakre russiske landskapet passere forbi fra den bekvemme lugaren din.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Russiske rubler

Dagsprogram 19 dager
Dag 1
Oslo–Moskva, ombordstigning
Dag 2
Rostov ved Don. Byrundtur bl.a. til statuen av Karl Marx
Dag 3
Seilas på Don og passasje av Volga-Donkanalen
Dag 4
Volgograd (Stalingrad). Besøk ved seiersmonumentet Mamajev Kurgan med statuen Moderlandet kaller og museet for slaget ved Stalingrad
Dag 5
På Volga
Dag 6
Astrakhan. Byrundtur og tur i Volga-deltaet
Dag 7
På Volga tilbake mot Volgograd (Stalingrad)
Dag 8
Volgograd (Stalingrad). Utflukt til fots gjennom Volgograds sentrum og besøk på museumshovedkvarteret for den tyske Generalfeltmarskalen Paulus
Dag 9
Saratov. Treenighetskatedralen og pompøse statlige bygninger fra 1800-tallet
Dag 10
Samara. Besøk i Stalins bunker
Dag 11
Uljanovsk, Lenins fødeby. Byrundtur med Lenins barndomshjem og revolusjonsmuseet
Dag 12
Kazan. Kul Sjarif-moskeen og byens festning. Mulighet for besøk på Raifa-klostret
Dag 13
Nizjnij Novgorod. Kreml med Mikhail-katedralen og monumentet for de falne fra andre verdenskrig
Dag 14
Pljos og Kostroma. Feriebyen Pljos og Ipatiev-klosteret. Mulighet til utflukt til museet for trearkitektur
Dag 15
Jaroslavl. Byvandring i Jaroslavl og mulighet til utflukt til Rostov Velikij
Dag 16
Uglitsj. Byvandring inkl. Blodskirken og festningen
Dag 17
Moskva. Den røde plass og bydelen Zamoskvorechye
Dag 18
Moskva. Kreml
Dag 19
Moskva og hjemreise

M/S Kandinskiy

Velkommen om bord på et komfortabelt og hyggelig elvecruiseskip
På cruiset reiser vi med det anerkjente russiske rederiet Orthodox Cruise Company. Flåten består av motorskip som er spesialbygd til elveseilas. MS Kandinskiys 108 lugarer og størrelsen på skipet sikrer en hyggelig reiseopplevelse og god service om bord. Det har fem dekk der man finner en restaurant, en panoramasalong, bar og lugarer. Du kan nyte utsikten fra soldekket og få innblikk i russisk kultur gjennom skipets underholdningstilbud.
Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Moskva, ombordstigning
Velkommen ombord på MS Kandinskiy
Vi flyr fra Oslo til Rostov, porten til Kaukasus. Her blir vi hentet i buss og kjørt til bredden av elva Don. Her ligger skipet vårt, MS Kandinskiy, ved kai. Vi lander om natten mellom dag 1 og 2 og kjører direkte til skipet for å hvile ut etter reisen.
Dag 2
Rostov ved Don. Byrundtur bl.a. til statuen av Karl Marx Avseiling kl 1500
Rostov ved Don – porten til det nordlige Kaukasus

Her ved bredden av Don ligger Rostov, som i dag er hovedstaden i det gamle donkosakk-området. Det startet med å være selvstendig og kom først senere under russisk herredømme. I områdets glansperiode på 1700-tallet var det heftige kamper mellom russiske tropper, tyrkere og krimkosakker.
Rostov ved Don er porten til det nordlige Kaukasus. Det er det sørlige Russlands største og mest kosmopolitiske by og dessuten et viktig industrisentrum. Byen, som er gjennomskåret av Don, er blitt hyllet i Mikhail Sjolokhovs romaner om den russiske borgerkrigen: ”Stille flyter Don”, ”Høst ved Don” og ”Fortellinger fra Don”. Sjolokhov ble tildelt Nobelprisen i litteratur i 1965.
Ca. 4 mil fra byens sentrum renner Don ut i Azovhavet, som ligger i det nordøstlige hjørnet av Svartehavet. Denne beliggenheten har vært med til å gjøre Rostov til et viktig havne- og handelssentrum i regionen av samme navn.
Dagens utflukt er en byrundtur på de brede bulevardene, der vi bl.a. kommer forbi den store statuen av Karl Marx.
Etter å ha utforsket byen vender vi tilbake til skipet, der det etter hvert blir gjort klart til avseiling. Utpå kvelden legger vi fra kai, og vi kan følge byen der den sakte glir forbi mens vi begynner reisen vår mot Moskva.

Dag 3
Seilas på Don og passasje av Volga-Donkanalen

I dag har vi en hel dag om bord. Vi kommer fram til Volga-Donkanalen, som er den kanalen som forbinder elvene Volga og Don. Kanalen er 10 mil lang og går både gjennom gravede kanaler og store reservoarer. Problemet med å forbinde de to elvene går langt tilbake i historien. Det første arbeidet med en kanal ble utført av osmanniske tyrkere i 1569. Tsar Peter den Store gjorde et mislykket forsøk på å bygge en kanal på slutten av 1600-tallet, og senere kom det flere prosjekter, men ingen av dem ble fullført.
Selve konstruksjonen av Volga-Donkanalen begynte først for alvor før Andre verdenskrig og ble ikke ferdig før i 1952. I løpet av denne perioden ble kanalen i hovedsak bygd av fanger som var tilbakeholdt i flere spesielt anlagte arbeidsleire. Antallet gulagfanger, blant annet dissidenter og tyske krigsfanger, toppet i 1952, når mer enn 100 000 mennesker arbeidet på kanalen. Det tok sammenlagt 4 og et halvt år å gjøre ferdig kanalen.
På vår vei gjennom kanalen passerer vi en rekke sluser. På Don-siden heves vi i alt 44 meter opp, og på Volgasiden senkes vi 88 meter ned.

Dag 4
Volgograd (Stalingrad). Besøk ved seiersmonumentet Mamajev Kurgan med statuen Moderlandet kaller og museet for slaget ved Stalingrad Ankomst kl 1400, avseiling kl 1800
Seiersmonumentet Mamajev Kurgan og statuen Matrodina

Før båten legger til kai, kan man ane silhuetten av statuen Matrodina (Moderlandet). Statuen ligger på toppen av høyden Mamajev Kurgan og er med sine 85 meter den høyeste i Europa. I denne delen av byen fant noen av de hardeste kampene sted under andre verdenskrig, og den enorme kvinnestatuen er tilegnet ofrene for det avgjørende slaget om Stalingrad vinteren 1942–43.
På bussturen vår i dag besøker vi høyden, en rekke andre minnesmerker og byens moderne sentrum. Et 120 meter langt maleri viser det berømte slaget og er i dag en av de mest uttrykksfulle severdighetene i byen.
Og så skal vi en tur til det statlige panoramamuseet for slaget ved Stalingrad. Museet er en hyllest til Russlands falne sønner, og det er vanskelig å unngå å bli berørt av utstillingen, som viser detaljer fra slaget. Her er tusener av utstillingsgjenstander: dokumenter, medaljer, våpen og personlige eiendeler. I forlengelse av museet er der også en gammel mølle fra 1903. Denne ødelagte fem-etasjesbygningen ble ikke restaurert etter krigen, og den står som et taust monument over grusomhetene.
Det skal også nevnes at det er interessant å få den russiske vinkelen på slaget, for det er tydelig å merke at museet er en hyllest til det mektige Russland, som beseiret den inntrengende fienden.

Dag 5
På Volga
MS Kandinskiy
Nyt en dag på båten mens vi glir gjennom det russiske landskapet. Kursen er satt mot Volga-deltaet ved Kaspihavet, og vi kan nyte dagen i selskap med hverandre, med foredrag ved reiselederen, med en bok i en stol på dekket eller noe helt annet. Dagen er din egen.
Dag 6
Astrakhan. Byrundtur og tur i Volga-deltaet Ankomst kl 0800, avseiling kl 2000
Astrakhan er også kjent som "Asias Venezia"

Om morgenen drar vi på sightseeingtur med buss gjennom byen. Astrakhan ligger like ved Volgas munning og har en befestet bydel, en kreml, som så mange andre russiske byer. Her er festningsverket fra 1500-tallet og imponerer med sine store tårn.
Astrakhan ligger under Volgas vårvannstand, og derfor har man bygd tallrike demninger i området for å beskytte seg mot vannet. I selve byen har man av samme grunn bygd mer enn 30 broer for å kunne bevege seg rundt, og årsaken til tilnavnet ”Asias Venezia” skal også finnes her.
Byen har fargestrålende kirker og et levende sentrum, og så er den ikke minst kjent for å være kaviarens hovedstad. I dette området har man i århundrer ernært seg ved størfiske, som imidlertid er forbudt i dag.
Det er verdt å gå en tur inn i sentrum for å se de idylliske trehusene, som er så karakteristiske for denne delen av Russland.
Volga-deltaet er det største indre elvedeltaet i Europa og ligger der Europas største elvesystem, Volga, renner ut i Kaspihavet i Russlands Astrakhan Oblast, nordøst for republikken Kalmykia. Deltaet munner ut i Kaspihavet ca. 60 km nedstrøms fra Astrakhan.
Volga-deltaet har vokst betydelig i det siste århundret på grunn av endringer i vannstanden i Kaspihavet. I 1880 hadde deltaet et areal på 3222 km². I dag dekker Volga-deltaet et areal på 27 224 km² og er ca. 160 km på tvers.
Volga-deltaet er det eneste stedet i Russland der det både er pelikaner, flamingoer og lotusblomster. Vi skal på oppdagelsestur for å se alt dette når vi i ettermiddag tar en båttur på deltaet.

Dag 7
På Volga tilbake mot Volgograd (Stalingrad)
Her kan du slappe av
Vi har nå enda en dag på Volga da vi kan nyte den avslappede stemningen om bord, slappe av med en god bok, et slag kort eller noe helt annet. Båtens mannskap og reiselederen vår sørger for å underholde oss underveis.
Dag 8
Volgograd (Stalingrad). Utflukt til fots gjennom Volgograds sentrum og besøk på museumshovedkvarteret for den tyske Generalfeltmarskalen Paulus Ankomst kl 0900, avseiling kl 1330
Besøk på den store kirkegården ved Rossoshka

Vi er nå tilbake i Volgograd, og i dag er det mulighet for å bli med på en spasertur fra skipet ned hovedgaten i Volvograd. Her besøker vi et museum som utenfra ikke ser ut som noe særlig, men når dørene åpnes merker man virkelig historiens vingesus. I kjelleren under det tidligere stormagasinet overga Paulus seg den 31.januar 1943 til troppene fra Den Røde Hær. "Jeg gratulerer Dem med forfremmelsen til Generalfeltmarskalk. Samtidig må jeg fortelle Dem at russerne står utenfor", sa Generalmajor Schmidt. Da den russiske løytnanten Iltschenko kom innenfor dørene fant han Paulus liggende på sengen, og da Paulus fulgte med de russiske offiserene utenfor sa han ordene "Det er lenge siden jeg har sett en stjerneklar himmel". Inne i museet med de tunge, gamle bunkersdørene skal vi høre om den tyske hærens historie i Volgograd, hvor nederlaget var sterkt medvirkende til å koste Tyskland seieren i andre verdenskrig. 

Dag 9
Saratov. Treenighetskatedralen og pompøse statlige bygninger fra 1800-tallet Ankomst kl 1400, avseiling kl 1800
Saratov ved Volga

Vi har nådd frem til Saratov, som ligger ved bredden av Volga i en dal omgitt av lave fjell. Byen oppstod rundt et fort som ble bygd her i 1590, og den utviklet seg til et betydningsfullt industri-, kultur- og læringssenter. På slutten av 1800-tallet var den en av Russlands mest moderne byer. Verdens første menneske i rommet, Jurij Gagarin, bodde en tid i Saratov og studerte på byens universitet, som senere ble oppkalt etter den berømte kosmonauten som foretok sin berømte reise i 1961. Byen har også et museum viet til Gagarin, der man kan få hele historien om den russiske romfareren og hans liv i Saratov.
På tross av Saratovs moderne utseende kan man fremdeles se spor av fortiden i form av byens eldste kirke, Treenighetskatedralen fra 1600-tallet, og de pompøse statlige bygningene som ble oppført på 1800-tallet. Det stifter vi alt sammen bekjentskap med på vår tur rundt i byen. Vi kommer også forbi art deco-markedet, Sobornaja-plassen og Radisjtsjev-kunstmuseet (entré ikke inkludert), også kjent som “Volga-Eremitasjen”. Museet inneholder over 20 000 kunstverker, blant annet en overveldende samling av ikoner fra de russisk-ortodokse kirkene og malerier av noen av Russlands beste malere.
Etter byrundturen i buss er det mulig å gå en tur på Saratov Arbat, gågaten i sentrum, som populært blir kalt “Tyskernes vei” etter de tyskerne som Katarina den store hentet til landet for å dyrke opp jorden for det russiske imperiet.

Dag 10
Samara. Besøk i Stalins bunker Ankomst kl 1700, avseiling kl 2100
Besøk i Samara

Når skipet går oppover elva legger vi langsomt steppen bak oss, og etter hvert som vi nærmer oss Samara, kommer et langt mer kupert landskap frem i horisonten. Byen er oppkalt etter en elv av samme navn som har sin munning her, og det sjarmerende bysentret har mange velstelte trehus. Frem til år 1990 var Samara en lukket by fordi det lå store russiske våpenfabrikker her.
I dag er Samaras mest interessante severdighet en bunker oppført av Josef Stalin i 1942, da tyskerne truet Moskva. Vi besøker den naturligvis og føler historiens vingesus.
Utenfra ligner den en offentlig administrasjonsbygning. Den var frem til 1915 residens for byens borgermester, og deretter flyttet Revolusjonsrådet inn. Ved siden av fortrappen ligger imidlertid en lav dør som skjulte en av andre verdenskrigs aller største hemmeligheter – den bunkeren som Stalin skulle trekke seg tilbake til hvis det skulle lykkes tyskerne å erobre Moskva. 192 trappetrinn fører ned i dypet, der det er kontorer, soverom m.m.

Dag 11
Uljanovsk, Lenins fødeby. Byrundtur med Lenins barndomshjem og revolusjonsmuseet Ankomst kl 0900, avseiling kl 1600
Besøk i Lenins fødeby, Uljanovsk

22. april 1870 fikk skoleinspektøren i landsbyen Simbirsk sitt tredje barn, Vladimir Iljitsj Uljanov. Dette barnet ville senere komme til å kalle seg Lenin.
I sovjettiden tok byen navneforandring til Uljanovsk etter sitt berømte bysbarn og ble et mekka for sosialister og kommunister fra hele verden. Også i dag reiser folk til Uljanovsk for å se Lenins fødeby. På vår guidede bussrundtur ser vi ikke bare det huset der Sovjetunionens «far» ble født, men også komplekset til minne om Lenin, som er tilegnet hans liv og politiske gjerning. Vi skal også besøke det flotte revolusjonsmuseet, hvor samlingen huser alle tenkelige utstillingsgjenstander fra Lenins liv. Man kan også se modeller som viser de revolusjonæres kamp for å unnslippe styremakten, deres våpen og mye mer.

Dag 12
Kazan. Kul Sjarif-moskeen og byens festning. Mulighet for besøk på Raifa-klostret Ankomst kl 0900, avseiling kl 1200
Kul Sharif-moskéen i Kazan, Tatarstans hovedstad

Vi når frem til Kazan. På dagens utflukt nyter vi den kosmopolitiske atmosfæren i det eldgamle handelssentret, der folk fra alle fire verdenshjørner gjorde forretninger. I tillegg til enorme ortodokse kirker er det moskeer, synagoger og katolske kirker her.
Vi besøker byens kreml og får anledning til å beundre den vakre nyoppførte moskeen. Siden 1804 har Kazan også vært hjemby for Russlands eldste universitet. Kazan er hovedstad i Tatarstan, som er en av de seks selvstendige republikkene i Russlands bakhage mot Sibir. Innbyggerne er et tyrkisk folkeslag som nedstammer fra Dsjengis Khans rytterhærer fra 1200-tallet, og som gjennom mange århundrer er blitt blandet med russerne. De er verdslige muslimer med sitt eget språk, og det blir brukt to alfabeter i landet.
Republikken er rik på olje og befinner seg i politisk godt selskap med Russland, som kjøper det svarte gullet. Byens festning, som ble inntatt av Ivan den grusomme i 1552, står hvitkalket og domineres av den fantastiske Kul Sjarif-moskeen, sammen med noen kirker. Den ligger med storslått utsikt over elva.
(Besøket på Raifa-klosteret er ikke inkludert i reisens pris. Denne utflukten bestilles og betales om bord.)

Dag 13
Nizjnij Novgorod. Kreml med Mikhail-katedralen og monumentet for de falne fra andre verdenskrig Ankomst kl 0700, avseiling kl 1000
Niznij, eller Gorkij, blev grunnlagt i 1221

Nizjnij Novgorod blir også kalt Gorkij eller i dagligtale Nizjnij. Byen ble grunnlagt i 1221 og ligger strategisk til ved Volga som forsvars- og festningsby mot rytterfolkene fra steppene. I senmiddelalderen var byen sentrum for all handel fra øst. Samtidig er den et knutepunkt for Russlands store vannveier. Her møtes elvene Oka og Volga og forener dermed alle vannveiene fra Kaspihavet, Ural, Sentral-Russland, Østersjøen og Kvitsjøen.
Byens tidligere navn, Gorkij, stammer fra proletarforfatteren Maksim Gorkij, som ble født her i 1868.
I sovjettiden var byen fullstendig lukket for omverdenen – primært fordi den stod for ikke så lite av styrets militære produkter, men det var også behagelig å ha et sted der man kunne plassere de mest kjente dissidentene uten at de kunne opprettholde kontakten med resten av verden. Fysikeren og nobelprismottakeren Andrej Sakharov var en av dem som hadde den tvilsomme fornøyelsen av et ufrivillig opphold i byen i seks år frem til 1986.
I 1990-årene fikk byen en fremtredende kommersiell posisjon. I dag er den en dynamisk storby som også kan tilby utenlandske gjester opplevelser med mange fasetter.
På byrundturen i Nizjnij Novgorod skal vi se den store festningen, kreml, som reiser seg fra elva med den fine Mikhail-katedralen og monumentet for de falne fra andre verdenskrig.

Dag 14
Pljos og Kostroma. Feriebyen Pljos og Ipatiev-klosteret. Mulighet til utflukt til museet for trearkitektur Ankomst til Pljos kl 0800, avseiling kl 1100. Ankomst til Kostroma kl 0400, avseiling kl 2200
Ipatievsij-klosteret i Kostroma

Den lille byen Pljos, der vi legger til først på dagen, har i mange år vært et foretrukket ferieområde for Moskvas intellektuelle og kunstnere. Og det forstår man godt når man ser det. De mange fine trehusene ligger spredd i et vidunderlig vakkert, skogkledd og bakkete område ned til elva. Vi går en liten tur og nyter utsikten over Pljos og Volga.
Rederiet tilbyr også en utflukt til tremuseet, hvor man kan se prakteksemplarer på russisk treskjærerarbeid.
Vi fortsetter båtturen vår og kommer nå til Kostroma, som Volga renner gjennom. Fra grunnleggelsen på 1100-tallet og gjennom middelalderen ble byen gjentatte ganger utsatt for plyndringer og ødeleggelser fra tatarenes side. Også pirater fra Novgorod og polske og litauiske tropper var ofte ute etter byens skatter.
Fra 1600-tallet og frem til i dag har Kostroma vokst til en av Russlands største byer, og byens hovednæring er tekstil- og linproduksjon. Kostroma er også en av de vakreste byene i Den gylne ringen. Den kan rose seg av praktfulle byggverker som Novgorod Bogojavlenskij-klostret og Ipatjevskij-klostret. Sistnevnte legger vi veien forbi under dagens utflukt, som også inkluderer en byrundtur. Kostroma er i dag den eneste russiske byen som er bygd slik skikken var på 1700- og 1800-tallet. Fra byens sentrale plass sprer gater og bulevarder seg som eiker i et hjul.
(Besøket på tremuseet er ikke inkludert i reisens pris, men kan bestilles og betales om bord.)

Dag 15
Jaroslavl. Byvandring i Jaroslavl og mulighet til utflukt til Rostov Velikij Ankomst kl 0700, avseiling kl 1900
Den storslåtte Eliaskirken i Jaroslavl

Den vakre gamle byen Jaroslavl ved bredden av Volga ble grunnlagt av Kiev-fyrsten Jaroslav den vise i år 1010 og er en av de eldste og fineste byene i Den gylne ringen. Denne betegnelsen blir brukt om den ringen av festningsbyer som i middelalderen ble oppført rundt Moskva som ekstra beskyttelse av hovedstaden, som ble truet av stammer fra nord. Tilnavnet “gyllen” har ringen fått senere på grunn av de arkitektoniske og kunstneriske rikdommene som pryder byene. Jaroslavl var Russlands hovedstad i en kort periode under "forvirringstiden" på begynnelsen av 1600-tallet. Denne tiden var preget av borgerkrig og fremmede intervensjoner helt frem til 1613, da Romanovdynastiet kom til makten.
På byrundturen i buss og til fots får vi et fint inntrykk av hverdagslivet i Russland, og vi blir snart imponert over de mange løkkuplene og spirene som stikker opp overalt og vitner om det enorme antallet kirker i Jaroslavl. Det er ikke overraskende at byens historiske sentrum har fått en plass på UNESCOs liste over verdens kulturarv.
Tidligere var byens håndverkere kjent for sine kunstneriske evner, som gjorde Jaroslavl til et religiøst og handelsmessig knutepunkt på Volga. De mange kjøpmennene som strømmet til byen, konkurrerte med hverandre – og ikke minst med byggherrene i Moskva – om å bygge de største kirkene med de vakreste dekorasjonene og freskene. En rik forretningsmann står også bak den kirken vi besøker på dagens byrundtur, nemlig den storslåtte Elias-kirken. Inne i den finner vi noen av de vakreste og mest fargerike freskene i hele Den gylne ringen.
(Utflukten til Rostov Velikij er ikke inkludert i reisens pris men bestilles og betales om bord)

Dag 16
Uglitsj. Byvandring inkl. Blodskirken og festningen Ankomst kl 0800, avseiling kl 1200
Trehåndverk i Uglitsj

I dag legger vi til ved den maleriske provinsbyen Uglitsj. Den ble grunnlagt i middelalderen, men fikk en vanskelig start. På grunn av sin status som grenseby for storfyrstedømmet Moskva ble Uglitsj gjentatte ganger brent ned av både litauere og tatarer, som hadde et godt øye til den nærliggende storbyen. Uglitsj fikk imidlertid snart mer medgang da de moskovittiske storfyrstene fikk for vane å gi herredømmet over den lille grensebyen til sine brødre og andre familiemedlemmer. På 1500-tallet gjennomgikk Uglitsj en blomstringsperiode, og mange av bygningene i byen stammer fra denne tiden.
På en fottur til den befestede bydelen, på russisk kreml, ser vi Dmitrij Blodskirke. Navnet henviser til Dmitrij, Ivan den grusommes sønn, som spilte den ulykksalige hovedrollen i den mest berømte hendelsen i byens historie. I 1591 ble den bare 10-årige gutten nemlig funnet med halsen skåret over på gårdsplassen i palasset. Da Dmitrij var Ivan den grusommes eneste sønn og dermed den siste slektningen i Rurikdynastiet, som hadde styrt Russland siden 800-tallet, falt mistanken straks på tsarens rådgiver og landets egentlige hersker, Boris Godunov.
Etterfølgende undersøkelser fastslo likevel at Dmitrijs død var et resultat av den uheldige kombinasjonen av et epilepsianfall og lek med en kniv. Men beboerne i Uglitsj er visst aldri blitt helt overbevist om den forklaringen. Hundre år etter Dmitrijs død fikk tsarene i Romanovdynastiet den ideen å helgenkåre Dmitrij og gjøre Uglitsj til et mål for pilegrimsreiser. Derfor ble det på det stedet der guttens lik ble funnet, oppført en kirke til ære for ham.
Den dramatiske historien står i sterk kontrast til kirkens eventyraktige utseende med de rød-hvite murene og himmelblå kupler med gylne stjerner. Hvis vi på vei rundt i Uglitsj støter på byens røde våpenskjold, vil vi igjen bli minnet om den grusomme historien om Dmitrij, for den myrdede gutten er avbildet på det – komplett med krone, glorie og den fatale kniven.
Inne i byens kreml ligger den imponerende Forklarelseskatedralen (Preobrazjenskij sobor) med fem mørkegrønne kupler som hviler vakkert på den hvite og gule bygningen. Inne i den kan vi nyte en sann velsignelse av fresker og de ikonene som er så typiske for den russisk-ortodokse kirken, og som vi på denne reisen kommer til å kjenne riktig godt. I Uglitsj kan man også se tradisjonell treskurd og de en gang så berømte Tsjajka-klokkene, selv om tiden nå synes å ha gått litt i stå for dem.

Dag 17
Moskva. Den røde plass og bydelen Zamoskvorechye Ankomst kl 1300
i besøker den berømte Røde plass

Nå gir vi oss i kast med Russlands største by med omtrent 12,5 millioner innbyggere (2016). Byen ble grunnlagt i 1147 av Jurij Dolgorukij (navnet kan oversettes med Jurij Langarm), og den var hovedstad frem til 1712, og igjen fra 1918. Vi starter med å besøke Den røde plass, der tsaren og kirken i sin tid kunngjorde sine bekjentgjørelser, og der Sovjetunionens propagandabannere ble båret med stolthet ved de store paradene. Den ene siden av plassen består av den røde Kremlmuren, og i bakgrunnen står landets mest kjente vartegn, Vasilijkatedralen med de dropsfargede kuplene, og nær ved ligger et av byens fineste stormagasiner, GUM, der det blir anledning til å snuse inn det moderne Russland.
På turen vår besøker vi også bydelen Zamoskvorechye, og det er ikke vanskelig å se hvorfor forfattere, dramatikere og diktere som Sergei Esenin og Anna Akhmatova ble forelsket i nabolaget. Dette er det "gamle" Moskva og ligger like ved Den røde plass og Kreml. Mens mange av de andre delene av den russiske hovedstaden gjennom det siste århundrets politiske omveltninger har vært vitne til store forandringer, er Zamoskvorechye en stolt overlevende fra det pre-revolusjonære Moskva. Mens bulldosere, betong, stål og glass har forvandlet store deler av Moskva til en moderne metropol, står Zamoskvorechye i høy grad uberørt tilbake og mange steder er de samme som for over 100 år siden. 

Vi kommer forbi den flotte St. Clemens-kirken, Demidova-huset og Tretyakov-galleriet, samt en lang rekke andre bygninger som alle er strålende vitnesbyrd på prangende russisk arkitektur med imponerende fasader og trearkitektur. Her kan man virkelig merke makten i det gamle Russland og selv om Zamoskvorechye ligger like ved Moskvas maktsentrum og hektiske byliv, er dette et fristed med en avslappet atmosfære.

Dag 18
Moskva. Kreml Ankomst kl. 14.30
Moskvas Kreml
I dag skal vi igjen se oss litt rundt i Moskva. På bussturen rundt i hovedstaden skal vi blant annet se Kreml, som siden 1156, ni år etter at byen ble grunnlagt, har vært dens religiøse og verdslige hovedsete. Kreml er Moskvas absolutte sentrum – både i fysisk og overført forstand – og i Russland sier man at alle veier fører til Kreml. Gjennom tidene har fyrster, tsarer, sovjetledere og nå den russiske presidenten holdt til i den befestede bydelen. Bygningene innenfor den 2,25 kilometer lange muren er for de flestes vedkommende palasser, kirker og katedraler, men de religiøse bygningene ble i sovjetperioden omdannet til museer. Det store området er fylt med interessant arkitektur og kunst, og den begivenhetsrike historien titter frem fra alle hjørner. Herfra gjorde Ivan den grusomme og Stalin fryktelige ugjerninger mot sin egen befolkning, og herfra regjerte Khrusjtsjov, Brezjnev og Gorbatsjov under den kalde krigen.
Dag 19
Moskva og hjemreise
Det er nå tid til å forlate det herlige skipet og ta avskjed med Russland. Vi kjører til lufthavnen, der flyet hjem venter. Vi lander i Oslo med kofferten full av minner fra en opplevelsesrik reise.

Prisinformasjon

Tillegg for oppgradering av lugar
  • Tillegg for dobbeltlugar på Upper-dekk kr 1 198,–
  • Tillegg for juniorsuite på Upper-dekk kr 14 398,–
  • Tillegg for juniorsuite på Boat-dekk kr 15 498,–
Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for enkeltlugar på Upper-dekk kr 7 198,–
  • Tillegg for enkeltlugar juniorsuite på Upper-dekk kr 28 798,–
  • Tillegg for enkeltlugar juniorsuite på Upper-dekk kr 30 498,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Rostov og Moskva–Oslo
  • Utflukter og entreer ifølge program
  • Transport fra lufthavn til skip i Rostov og fra skip til lufthavn i Moskva
  • 18 netters cruise på MS Kandinskiy i delt dobbeltlugar på Lower-dekk
  • Helpensjon fra frokost dag 2 til frokost dag 19
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar eller oppgradering av lugar
  • Visum for innreise til Russland (les mer her
  • Driks til lokalguider og sjåfører (regn med ca. 50 euro pr. pers.)
  • Driks til personalet på cruiseskipet (regn med ca. 170 euro pr. pers.)
  • Personlige fornødenheter
  • Drikkevarer
  • Øvrige måltider
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om lugarene

Generelt er lugarer på elvecruisebåter små og enkle, men nettopp på MS Kandinskiy er det et stort utvalg av forskjellige lugarer, og det er mulig å bestille f.eks. juniorsuiter på helt opp til 18 kvadratmeter. Disse lugarene er mer enn dobbelt så store som standardlugarene om bord og på de fleste andre elvecruiseskip på de russiske elvene.

Alle lugarene har eget bad/toalett, aircondition og stort vindu samt enkeltsenger og 220 V stikkontakter (europeisk).

Vi arrangerer reisen med standardlugar på Lower-dekk men med mulighet for å bestille høyere kategori mot et tillegg.

Utvendig standardlugar på Lower-dekk
Lugar på ca. 11 m2 med to senger og to koøyer.

Utvendig standardlugar på Upper- og Boat-dekk
Lugar på ca. 9 m2 med to senger og et stort vindu.

Utvendig Juniorsuite på Upper-dekk
Lugar på ca. 14 m2 og to store vinduer.

Utvendig Juniorsuite Boat-dekk
Lugar på ca. 18 m2 med to store vinduer.

Utvendig enkeltlugar på Boat-dekk
Lugar på ca. 7 m2 med enkeltseng og et stort vindu.

Forbehold for endringer

Endringer i turplanen kan forekomme, og de nevnte utfluktene kan bli gjennomført i en annen rekkefølge enn beskrevet. Alle programførte aktiviteter vil imidlertid bli gjennomført. I tilfelle av endringer informerer reiselederen om dette i Russland.

Besøk i russiske kirker

I russisk-ortodokse kirker er det skikk at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et slikt på utfluktene i land. Menn, derimot, bør ikke ha noe på hodet i kirkene.

Visum til Russland

Du kan selv søke om visum til Russland eller få hjelp av Visumservice.
Du kan tidligst søke om visum 3 måneder før avreise og senest 5 uker før avreise. Det kan gå opptil 30 dager før du mottar visumet ditt.
Les Albatros’ veiledning her

 

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser