Fra Ural til det mektige Moskva

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Et enestående elvecruise på Volga fra Europas ytterste bastion til hovedstaden Moskva

Denne reisen tar sin begynnelse ved Europas ytterste grense – storbyen Perm ved kanten av Uralfjellene. I behagelig tempo beveger elvecruiseskipet seg vestover mot Russlands mektige hovedstad, og underveis er der en bred vifte av forskjellige opplevelser på landet og i storbyer i dagens Russland. Det er i sannhet en reise gjennom kultur og historie – fra tatarenes mektige rike til et moderne Moskva som får atskillige europeiske hovedsteder til å blekne i sammenligning. Bli med Albatros og vår reiseleder på oppdagelsesreise gjennom et mindre kjent hjørne av Russland.
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Cruise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Russiske rubler

Dagsprogram 11 dager
Dag 1
Oslo–Perm. Innsjekking på skipet
Dag 2
Perm. Mulighet for besøk ved Gulagleir
Dag 3
Tsjajkovskij. Utflukt til Kalasjnikov-museet
Dag 4
Byrundtur med innblikk i russisk handelshistorie
Dag 5
Kazan. Byrundtur
Dag 6
Nizjnij Novgorod. Byrundtur med besøk på byens kreml
Dag 7
Pljos. Mulighet for busstur til byen Suzdal
Dag 8
Kostroma. Byrundtur og mulighet for utflukt til museet for trearkitektur
Dag 9
Uglitsj. Byvandring inkl. Blodskirken og festningen
Dag 10
Moskva. Byrundtur med Zamoskvoretsje-bydelen og Den røde plass. Mulighet for en tur i Moskvas metro og kveldskjøretur gjennom byen
Dag 11
Moskva og hjemreise

MS Princess Anabella

På cruiset seiler vi med det anerkjente russiske rederiet Orthodox Cruise Company.

Flåten består av motordrevne skip bygget spesielt til elvecruise. MS Anabellas 54 lugarer og størrelsen på skipet sikrer en hyggelig reiseopplevelse og god service om bord. Skipet har 3 dekk, hvor man finner en restaurant, en panoramasalong/bar og lugarer. Du kan nyte utsikten fra soldekket og få et innblikk i russisk kultur gjennom skipets underholdningstilbud.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Perm. Innsjekking på skipet

Vi flyr fra Oslo via Moskva, Russlands store hovedstad med mer enn ti millioner innbyggere. Etter et flyskifte er det tid til å sette kursen videre mot Perm, der vi er fremme natten til dag 2.

Ved ankomsten kjører vi til skipet og sjekker inn, og nå er det tid til å sove ut etter reisen.

Dag 2
Perm. Mulighet for besøk ved Gulagleir Avgang kl 17:00

Foran oss ligger Ural-fjellene, som danner den geografiske grensen til Sibir, og her i byen Perm kan man oppleve riktig kalde vintrer. Byen ble grunnlagt av Peter den store i 1723, fordi området er rikt på kobber. I dag er regionen fortsatt preget av flere større industribyer, selv om den samlede befolkningen er spredt over et kolossalt område, nemlig Perm kraj: et fylke som er mer enn tre ganger så stort som Finnmark og har godt og vel tre millioner innbyggere. Det enorme området med strengt klima og rå natur var stedet å sende politiske motstandere til, spesielt når formålet var at de helst ikke skulle overleve. Sovjetlederne hadde lært av tsartidens hemmelige politi, og her grunnla de sitt enorme konsentrasjonsleirsystem: Gulagleirene, som verden for alvor fikk innblikk i med Solzjenitsyns litterære beskrivelser. I dag dukker flere og flere redselsberetninger opp om leirer som var rene utryddelsesforetak, ikke bare for dissidenter og kriminelle, men for alt man kunne skrape sammen av såkalte uønskede elementer. De siste politiske fangene forlot leiren Perm 36 i 1987, og det var samtidig slutten på det redselsfulle Gulagsystemet.

Byen Perm het gjennom en periode Molotov, oppkalt etter Stalins utenriksminister under andre verdenskrig, men navnet forsvant med ministerens dalende popularitet, slik det hadde for vane å skje i sovjetstaten. Perms viktigste og mest kjente kulturpersonlighet er uten tvil Boris Pasternak, som her skrev det storslåtte hovedverket ”Doktor Zjivago” i 1957. I romanen blir byen kalt Juriatin.

De som har kjøpt utfluktspakken skal på utflukt til en av de beryktede Gulagleirene, som var en del av et enormt såkalt “oppdragelses-apparat” gjennom et helt århundre. Det er ikke noen hyggelig opplevelse, men man kjenner på historien og kan ikke la være å tenke på de grusomhetene som har funnet sted i dette mektige landet.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet.)

Dag 3
Tsjajkovskij. Utflukt til Kalasjnikov-museet Ankomst kl 13:00, avgang kl 17:00

Vi er nå kommet til republikken Udmurtia, som er på størrelse med Danmark. I denne republikken snakker en fjerdedel av befolkningen et språk som er beslektet med finsk, og mange tror stadig på at naturen er besjelet av guder og ånder. Udmurtia er også kjent for sin produksjon av det berømte (eller beryktede) geværet AK-47 og for salget av en sjelden vodka av samme navn.

Fra skipets kaiplass i Tsjajkovskij drar vi på bussutflukt til Izjevsk, cirka 9 mil fra skipet. Det var i denne byen i det vestlige Ural at Mikhail Kalasjnikov i 1947 designet automatgeværet AK-47, som skulle vise seg å bli en av de mest utbredte geværtypene i verden.

Vi tar en kort byrundtur i Izjevsk og besøker deretter Kalasjnikov-museet. Det rommer en stor Kalasjnikov-våpensamling fremstilt i Russland (og i særdeleshet i Izjevsk) og i utlandet. Det unike er at den berømte våpendesigneren selv har bygd opp museet, og han fulgte med i dets utvikling helt til sin død i 2013. Etter besøket på museet kjører vi tilbake til skipet.

I løpet av reisen vår skal vi gå gjennom tallrike sluser, som gjør det mulig for oss å stige hele 18 meter opp i forhold til startpunktet vårt. Vi starter likevel med å bli løftet ned i slusesystemet – 11 meter kreves det mellom Tsjajkovskij og Elabuga.

Dag 4
Byrundtur med innblikk i russisk handelshistorie Ankomst kl 13:30, avgang kl 16:30

Der er byer med mange museer, og så er der Elabuga, som er et helt museum i seg selv. Her i hjertet av Tatarstan er innbyggerne omgitt av historie uansett hvor de går og står. I selve byens gågate Kazanskaja synes tiden å hensette en til fortiden, for det er ikke nevneverdige tegn på moderne tider her. Hver bygning og hver en murstein kan fortelle en historie, og det er en sann fornøyelse bare å gå en tur rundt blant de gamle kjøpmannshusene som ble oppført etter den store brannen i 1850.

Byen, som på den tid tilhørte Vjatskaja-guvernøratet, ble et sted for livlig handel og et av de vesentligste handelssentrene i Kama-regionen i andre halvdel av 1700-tallet. I 1860-årene var Elabuga handelsmessig på høyde med nåtidens Kirov i antallet kjøpmenn – på tross av at innbyggertallet var 3,5 ganger mindre. Blant borgerne var handelsfamilier med eksotiske navn som Usjkovene, Girbasovene og Tsjernovene. Men den rikeste og travleste familien var likevel Stakhejevene. De investerte penger i bl.a. en grammatikkskole for jenter, en skole for blinde, det aleksandrinske barnehjemmet, kirker og klostre samt enda et kraftverk.

Som nevnt ble byen rasert av en stor brann i 1850 som ødela de fleste trehusene. Deretter ble bygningene gjenoppført i stein, og mange av disse bygningene er fremdeles intakte. Dagens utflukt bringer oss naturligvis gjennom de gamle handelsgatene, og vi hører om historien underveis.

Dag 5
Kazan. Byrundtur Ankomst kl 11:00, avgang kl 14:30
Eventyrlig utsikt i Kazan

Vi når frem til byen Kazan. Siden 1804 har Kazan også vært hjemby for Russlands eldste universitet. Kazan er hovedstad i Tatarstan, som er en av de seks selvstendige republikkene i Russlands bakhage mot Sibir. Innbyggerne er et tyrkisk folkeslag som nedstammer fra Dsjengis Khans rytterhærer fra 1200-tallet, og som gjennom mange århundrer er blitt blandet med russerne. De er verdslige muslimer med sitt eget språk, og det blir brukt to alfabeter i landet.

Republikken er rik på olje og befinner seg i politisk godt selskap med Russland, som kjøper det svarte gullet. Byens festning, som ble inntatt av Ivan den grusomme i 1552, står hvitkalket og domineres av den fantastiske Kul Sjarif-moskeen, sammen med noen kirker. Den ligger med storslått utsikt over elva.

Vi går en tur langs byens hovedgate og skal blant annet besøke den «gamle» Mardjani-moskeen som ble bygd i 1766–70.

Dag 6
Nizjnij Novgorod. Byrundtur med besøk på byens kreml Ankomst kl 15:30, avgang kl 18:30
Festningsbyen Nizjnij Novgorod ved Volga

Nizjnij Novgorod blir også kalt Gorkij eller i dagligtale Nizjnij. Byen ble grunnlagt i 1221 og ligger strategisk til ved Volga som forsvars- og festningsby mot rytterfolkene fra steppene. I senmiddelalderen var byen sentrum for all handel fra øst. Samtidig er den et knutepunkt for Russlands store vannveier. Her møtes elvene Oka og Volga og forener dermed alle vannveiene fra Kaspihavet, Ural, Sentral-Russland, Østersjøen og Kvitsjøen.

Byens tidligere navn, Gorkij, stammer fra proletarforfatteren Maksim Gorkij, som ble født her i 1868.

I sovjettiden var byen fullstendig lukket for omverdenen – primært fordi den stod for ikke så lite av styrets militære produkter, men det var også behagelig å ha et sted der man kunne plassere de mest kjente dissidentene uten at de kunne opprettholde kontakten med resten av verden.  Fysikeren og nobelprismottakeren Andrej Sakharov var en av dem som hadde den tvilsomme fornøyelsen av et ufrivillig opphold i byen i seks år frem til 1986.

I 1990-årene fikk byen en fremtredende kommersiell posisjon. I dag er den en dynamisk storby som også kan tilby utenlandske gjester opplevelser med mange fasetter.

På byrundturen i Nizjnij Novgorod skal vi se den store festningen, kreml, som reiser seg fra elva med den fine Mikhail-katedralen og monumentet for de falne fra andre verdenskrig.

Dag 7
Pljos. Mulighet for busstur til byen Suzdal Ankomst kl 13:00, avgang kl 22:00
På en liten gåtur nyter vi utsikten over Pljos

Den lille byen Pljos, der vi legger til, har i mange år vært et foretrukket ferieområde for Moskvas intellektuelle og kunstnere. Og det forstår man godt når man ser det. De mange fine trehusene ligger spredd i et vidunderlig vakkert, skogkledd og bakkete område ned til elva. Vi går en liten tur og nyter utsikten over Pljos og Volga.

De som har kjøpt utfluktspakken kjører gjennom de vidstrakte bjørkeskogene til den levende museumsbyen Suzdal. Samme hvor man snur seg i Suzdal ser man vakre kirker og andre gamle bygninger. Den lille byen har en fin samling russisk arkitektur fra før tsardømmets fall, og vi ser noen fine eksemplarer. At det til og med er en levende by med jordbruk, boliger og marked gjør bare opplevelsen større. Her får man virkelig følelsen av å være i et annet århundre! Vi ser byens kreml både innefra og utefra. Underveis spiser vi lunsj på en lokal restaurant. Etter besøket i Suzdal vender vi tilbake til skipet.

 (Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet.)

Dag 8
Kostroma. Byrundtur og mulighet for utflukt til museet for trearkitektur Ankomst kl 08:00, avgang kl 14:00
Det imponerende Ipatiev-klosteret i Kostroma

Vi fortsetter reisen og kommer nå til Kostroma, som Volga renner gjennom. Fra grunnleggelsen på 1100-tallet og gjennom middelalderen ble byen gjentatte ganger utsatt for plyndringer og ødeleggelser fra tatarenes side. Også pirater fra Novgorod og polske og litauiske tropper var ofte ute etter byens skatter.

Fra 1600-tallet og frem til i dag har Kostroma vokst til en av Russlands største byer, og byens hovednæring er tekstil- og linproduksjon. Kostroma er også en av de vakreste byene i Den gylne ringen. Den kan rose seg av praktfulle byggverker som Novgorod Bogojavlenskij-klostret og Ipatjevskij-klostret. Sistnevnte legger vi veien forbi under dagens utflukt, som også inkluderer en byrundtur. Kostroma er i dag den eneste russiske byen som er bygd slik skikken var på 1700- og 1800-tallet. Fra byens sentrale plass sprer gater og bulevarder seg som eiker i et hjul.

Forestill deg at du ikke har noen former for moderne strømdrevet verktøy og at alt må gjøres for hånd eller med enkle redskaper. Slik er det når dagens utfluktspakketilbud legger veien forbi museet for trearkitektur. Her kan du se hvordan russiske trebygninger ser ut når de er aller best, og det er stemningsfullt å gå rundt blant alle de flott utformede bygningene.

(Dagens utflukt er ikke inkludert i reisens pris. En spesiell utfluktspakke kan kjøpes, se mer senere i programmet.)

Dag 9
Uglitsj. Byvandring inkl. Blodskirken og festningen Ankomst kl 09:30, avgang kl 12:00
På gåturen til festningen i Uglitsj ser vi Dmitrij Blodskirke

I dag legger vi til ved den maleriske provinsbyen Uglitsj. Den ble grunnlagt i middelalderen, men fikk en vanskelig start. På grunn av sin status som grenseby for storfyrstedømmet Moskva ble Uglitsj gjentatte ganger brent ned av både litauere og tatarer, som hadde et godt øye til den nærliggende storbyen. Uglitsj fikk imidlertid snart mer medgang da de moskovittiske storfyrstene fikk for vane å gi herredømmet over den lille grensebyen til sine brødre og andre familiemedlemmer. På 1500-tallet gjennomgikk Uglitsj en blomstringsperiode, og mange av bygningene i byen stammer fra denne tiden.

På en fottur til den befestede bydelen, på russisk kreml, ser vi Dmitrij Blodskirke. Navnet henviser til Dmitrij, Ivan den grusommes sønn, som spilte den ulykksalige hovedrollen i den mest berømte hendelsen i byens historie. I 1591 ble den bare 10-årige gutten nemlig funnet med halsen skåret over på gårdsplassen i palasset. Da Dmitrij var Ivan den grusommes eneste sønn og dermed den siste slektningen i Rurikdynastiet, som hadde styrt Russland siden 800-tallet, falt mistanken straks på tsarens rådgiver og landets egentlige hersker, Boris Godunov.

Etterfølgende undersøkelser fastslo likevel at Dmitrijs død var et resultat av den uheldige kombinasjonen av et epilepsianfall og lek med en kniv. Men beboerne i Uglitsj er visst aldri blitt helt overbevist om den forklaringen. Hundre år etter Dmitrijs død fikk tsarene i Romanovdynastiet den ideen å helgenkåre Dmitrij og gjøre Uglitsj til et mål for pilegrimsreiser. Derfor ble det på det stedet der guttens lik ble funnet, oppført en kirke til ære for ham.

Den dramatiske historien står i sterk kontrast til kirkens eventyraktige utseende med de rød-hvite murene og himmelblå kupler med gylne stjerner. Hvis vi på vei rundt i Uglitsj støter på byens røde våpenskjold, vil vi igjen bli minnet om den grusomme historien om Dmitrij, for den myrdede gutten er avbildet på det – komplett med krone, glorie og den fatale kniven.

Inne i byens kreml ligger den imponerende Forklarelseskatedralen (Preobrazjenskij sobor) med fem mørkegrønne kupler som hviler vakkert på den hvite og gule bygningen. Inne i den kan vi nyte en sann velsignelse av fresker og de ikonene som er så typiske for den russisk-ortodokse kirken, og som vi på denne reisen kommer til å kjenne riktig godt. I Uglitsj kan man også se tradisjonell treskurd og de en gang så berømte Tsjajka-klokkene, selv om tiden nå synes å ha gått litt i stå for klokkeproduksjonen.

Dag 10
Moskva. Byrundtur med Zamoskvoretsje-bydelen og Den røde plass. Mulighet for en tur i Moskvas metro og kveldskjøretur gjennom byen Ankomst kl 13:00
Vakker utsikt til Moskva

I dag skal vi se litt nærmere på Moskva. Vi besøker bydelen Zamoskvoretsje, og her er det ikke vanskelig å se hvorfor forfattere som Sergei Esenin og Anna Akhmatova ble forelsket i bydelen. Dette er «det gamle Moskva» og ligger nært Den røde plass og Kreml. Mens mange andre deler av den russiske hovedstaden har gjennomgått store forandringer gjennom århundreders politiske tumulter, er Zamoskvoretsje en stolt overlevende fra før revolusjonen.

Vi passerer den makeløse St. Klemenskirken, Demidovahuset og Tretjakov-galleriet samt en lang rekke andre bygninger som alle er strålende vitnesbyrd på prangende russisk trearkitektur med imponerende fasader. Her aner man makten i det gamle Russland, og selv om Moskvas maktsentrum og hektiske byliv er rett i nærheten føles bydelen som et fristed med avslappet stemning.

I Moskva ligger også Den røde plass, der tsaren og kirken i sin tid kunngjorde sine bekjentgjørelser, og der Sovjetunionens propagandabannere ble båret med stolthet ved de store paradene. Den ene siden av plassen består av den røde Kremlmuren, og i bakgrunnen står landets mest kjente vartegn, Vasilijkatedralen med de dropsfargede kuplene, og nær ved ligger et av byens fineste stormagasiner, GUM, der det blir anledning til å snuse inn det moderne Russland.

Dagens utflukt for den som har kjøpt utfluktspakken er en kveldsutflukt for å oppleve «Moskva by night». Vi drar ut når mørket faller på og begynner med en tur med den verdensberømte metroen der vi ser noen av de stasjonene som har vært med til å fremheve Moskvas undergrunnsbane som en av verdens flotteste. Det var Stalins tanke å gi de russiske pendlerne noe fint å se på når de var underveis, og det må man si de har fått. Etterpå kjører vi rundt i buss og ser noen av de mest berømte vartegnene badet i byens belysning.

Dag 11
Moskva og hjemreise
Etter frokost er det tid til å forlate skipet, som vi har brukt som hotell i Moskva. Vi blir hentet i buss og kjører til flyplassen der flyet mot Norge venter.

Utfluktspakke

Utfluktspakke

Disse utfluktene er ikke inkludert i reisens pris. Utfluktene gjennomføres på tidspunkt der de ikke påvirker det øvrige programmet. Man går derfor ikke glipp av andre programpunkter hvis man deltar i utfluktene i pakken. Utfluktspakken skal bestilles senest 30 dager før avreise.

  • Perm. Besøk i gulag-leir
  • Kostroma. Besøk på museet for trearkitektur
  • Pljos. Busstur til byen Suzdal.
  • Metro og Moskva badet i byens aftenlys

Alle utflukter er halvdagsutflukter.

Kr. 2 698,– pr. person

Suzdal

Prisinformasjon

Tillegg for oppgradering av lugar
  • Tillegg for Upper-dekk kr. 998,-
  • Tillegg for Sun-dekk kr. 2 598,-
Tillegg for enkeltlugar
  • Tillegg for enkeltlugar på Main-dekk kr. 3 998,-
  • Tillegg for enkeltlugar på Upper-dekk kr. 4 998,-
  • Tillegg for enkeltlugar på Sun-dekk kr. 8 498,-
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo – Perm (med mellomlanding) og Moskva – Oslo (direkte)
  • Utflukter og entréer ifølge program
  • Transport fra flyplassen til skipet i Perm og fra skipet til flyplassen i Moskva
  • 10 netters elvecruise på MS Princess Anabella i delt dobbeltlugar på Main-dekk
  • Helpensjon om bord
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Utfluktspakke kr. 1.998,- pr. person
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar eller oppgradering av lugar
  • Drikkevarer
  • Visum til Rusland
  • Driks til lokalguider og sjåfører (regn med ca. 20 euro pr. deltaker. Om man har bestilt utfluktspakke bør man regne med ca 18 euro per deltaker)
  • Driks til personalet på cruiseskipet (regn med ca. 70 euro pr. deltaker)
  • Personlige fornødenheder
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Forbehold for endringer

Endringer i turplanen kan forekomme, og de nevnte utfluktene kan bli gjennomført i en annen rekkefølge enn beskrevet. Alle programførte aktiviteter vil imidlertid bli gjennomført. I tilfelle av endringer informerer reiselederen om dette i Russland.

Besøk i russiske kirker

I russisk-ortodokse kirker er det skikk at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et slikt på utfluktene i land. Menn, derimot, bør ikke ha noe på hodet i kirkene.

Visum til Russland

Det koster 490 kr. pr. person å få alminnelig turistvisum til Russland (4–10 arbeidsdager). Ekspressvisum koster 770 kr. pr. person (1–3 arbeidsdager). Les mer om prosedyren her www.albatros.no/reisemaal/europa/russland/visum

Vi gjør oppmerksom på at Albatros Travel ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Utflukter – Halvdag og heldag

Det er normal praksis å skille mellom halv- og heldagsutflukter. Dette betyr ikke nødvendigvis at utflukten varer henholdsvis en halv eller hel dag. En halvdagsutflukt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om ettermiddagen og vil ikke strekke seg over et måltid. Derfor vil man som oftest være tilbake på skipet slik at det passer med lunsj eller middag. Utfluktene varer typisk i 2-4 timer. En heldagsutflukt kan man forvente varer 5-9 timer og den strekker seg som oftest over et hovedmåltid, som dog ikke alltid er inkludert. Dette vil være beskrevet i utfluktsprogrammet.

Tidspunkter i cruisets dagsprogram

Tidspunktene i reisen program og anløpene som er nevnt, er med forbehold om endringer fra rederiets side. Vi opplever generelt meget få endringer i anløp men enkelte små tidsendringer forekommer på nesten alle reiser hvor man er i værets makt. Vi velger likevel å inkludere tidene i programmet siden det gir et godt bilde av når man skal regne med havn/land på reisens stopp. Det er en del av opplevelsen på et elvecruise!

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 1 out of 5 by from Generell omtale av båten og opplevelsefaktoren Dette var min 5. reise i Russland hvorav den tredje med båt. I den grad man kalle den en båt. En nedslitt pram vil jeg heller omtale den som. Trang med begrensede fellesarealer med små muligheter for bevegelse. Stillerom fantes ikke. Kun et bråkete barområrde Hvor jeg en gang ble bedt om å holde kjeft. Vi to som pratet normalt sammen forstyrret vist et foredrag. Lugaren var slitt og uten senger. Deformerte "brisker" trange og elendige gav ingen god soveopplevelse. Mulighet for lokal regulering av varme var det ikke. Således var det av og til kaldt. Andre ganger utidig varmt. og noen ganger passe varmt. Båten hadde ikke brannalarmanlegg med detektorer. Kun et mekanisk ringeanlegg. Håndslukningsutstyr fantes ikke så vidt jeg kunne se. Etter min oppfatning var alt dette med manglende brannberedskap svært graverende. Noe å tenke på for en stor reiseoperatør som Albatros Travel. Tross alt så tilbringes døgnets fleste timer om bord og da må det tilrettelegges for det. Heldig at båten var litt over halvfull. De ansatte om bord som vi var i kontakt med var veldig bra og de fortjente så avgjort de 70 Euroene i driks. Fellesarealene så som spisesal og korridorer trapper var alltid rene og pene. Det samme var lugaren. Det var en ren fornøyelse å tips litt ekstra. Spisesalen og bordene var nydelig anordnet og det samme var maten. Ingen ting å klage på Samlet sett gav betjeningen mye av seg selv for at vi skulle trives. For meg var det selve båten som var problemet. Byggeår 1973. Det er en tid for alt. "Spiker" kan være et godt alternativ. Programmet i Moskva var ikke mye å skryte av selv for oss som hadde kjøpt utfluktspakke. Ikke var et besøk inne på Kreml eller Rustningskammeret med. Spurvehøyden burde vært obligatorisk Moskva er tross alt en verdensmetropol og har enormt mye å vise fram Generelt ble det lite tid på egenhånd. Mye av skylden får lokalguidene ta De bruker utidig lang tid. I vår gruppe var det mer enn halvparten som ikke forsto engelsk. Blant annet undertegnede. Om mulig bør noe her strammes inn.
Date published: 2019-10-21
Rated 5 out of 5 by from En flott reise med mange flotte opplevelser En flott og interessant reise med ypperlig reiseleder.
Date published: 2019-10-13
Rated 5 out of 5 by from Veldig flott tur. Det var en veldig bra tur. Fin natur langs elva. God service av personalet på båten. God mat, hyggelig med temakvelder ved middag et par ganger. Dyktig og hyggelig guide. Hyggelig reisefølge. Bybesøk, ble av og til ikke så lenge på land.
Date published: 2019-10-12
Rated 4 out of 5 by from Reise på elvene i Russland Reisen var innholdsrik og guiden vår var veldig kunnskapsrik og han delte med oss noen av sine kunnskaper om Russland
Date published: 2019-10-11
Rated 4 out of 5 by from Elvecruice 27 sept Positivt overraskende at det var bestillt lounge da vi ankom Moskva første dag.Bra hotell i Perm to netter før vi dro til båten.Båten var slitt og hadde elendige fasiliteter hva badet og toalettet gjelder. Toalettet var i uorden da vi kom, men ble raskt fixer.Derimot luktet det en kvalm kloakk på bade kontinuerlig.Maten på båten var "artig" ganske bra også. Synes Johnny var kunnskapsrik og positiv guide.
Date published: 2019-10-09
Rated 3 out of 5 by from Litt skuffende reise! Ikke rett tidspunkt å dra på elvecruise, for kaldt. Båten med mannskap var helt okay. Bra mat ombord, underholdningen var middels. MEN det var altfor kaldt på lugaren, og tilsynelatende var det ikke mulig å få temperaturen over 17-18 grader, så her må man kle seg godt både dag og natt. Fikk dog ekstra tepper for å bedre holde varmen om natten. Reiselederen var flink til å formidle sine kunnskaper med et glimt i øyet. Hadde gode kunnskaper om reisemålet. Utfluktene var noe varierende, hadde relativ lite tid på land, og personlig synes jeg det er synd å bruke halvparten av tiden på å gå rundt i gågater i storbyer, det må være noe mer spennende å se på når man nå har reist så langt. Bussturen til Suzdal blir for lang, ca 5 timer, for å se på en borg og et kloster, hvor man attpåtil ikke får komme inn og se kirken som en del av programmet. Utfluktspakken blir litt lite valuta for pengene for min del. Turen startet med to hotellovernattinger i Perm, det er for så vidt greit nok, men jeg synes Albatros kunne informert gjestene sine om dette på forhånd, det er da enkelt å sende mail/sms. Nå kan dette høres noe negativt ut, men det var jo en opplevelse å seile fra Perm til Moskva med mange inntrykk. Jeg vil dog anbefale kommende reisende å ta elvecruise fra St. Petersburg til Moskva i stedet for denne turen, for jeg synes det var mer interessant enn denne turen.
Date published: 2019-10-09
Rated 4 out of 5 by from En spennende reise i hyggelig selskap. Den russiske reiseoperatøren hadde et meget godt opplegg. Det var utmerket renhold, god og variert mat, god underholdning og utmerket service! Albatros sin reiseleder var meget dyktig og serviceinnstilt - alle var fornøyd med hans engasjement. Utflyktene til Albatros var imidlertid under enhver kritikk. Den ene "halvdagsutflykten" varte i 45 minutt. Her bør Albatros skjerpe seg!
Date published: 2019-10-09
Rated 4 out of 5 by from Flott elvecruise i ukjent farvann. Albatros har igjen laget en flott tur til Russland med et godt opplegg. Det var mange opplevelser, men det var enkelte dager godt å ha med varme klær når vi skulle gå i land. Skipet MS Annabella var utmerket, trivelig besetning og nydelig mat. Vi ble ekstra glad i vår russiske reiseleder, Olga. Turen ble totalt sett en fornøyelse med et trivelig og humørfylt reisefølge. Turen kan anbefales.
Date published: 2018-10-19
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_11
  • loc_no_NO, sid_RUCRI09, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser