Gotland og Öland

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Opplev de to svenske storøyene med det middelalderlige Visby, rauker på Fårö, den kongelige sommerresidensen Solliden og vakre kyststrekninger

Bli med til Gotland, midtpunket i østersjøområdet, som i sin tid ble styrt av mektige kjøpmenn som skapte stor rikdom på den vakre øya. Gotland er også kjent som Kalksteinshawaii blant de yngre beboerne og kan fortrylle oss med unike kalksteinslandskaper, steinformasjoner, middelalderhistorie, fordums storhet i Hansaforbundet og Valdemar Atterdags avtrykk fra 1361. Med på programmet er dessuten UNESCO-byen Visby, Ingmar Bergmans grav på Fårö og ruinene av Roma kloster med over 900 år på baken. Vi besøker også Öland, med både natur- og kulturmessige inntrykk.

Å reise med buss betyr å skru ned tempoet, få tid til å oppleve og legge merke til detaljer som ellers ville forbli ubemerket.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Bussreiser

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta SEK

Dagsprogram
Dag 1 Avreise Oslo. Overnatting i Växjö
Dag 2 Växjö – Öland. Heldagsutflukt igjennom Ölands landskaper med sommerslottet Solliden, Borgholm, Lange Jan, Ottenby fuglestasjon. Ferge til Gotland
Dag 3 Visby, Gotland. Guidet rundtur i UNESCO-kulturarvsbyen Visby og ruinene av Roma kloster fra middelalderen
Dag 4 Visby, Gotland. Eventyr i den nordlige delen av Gotland med Fårös særegne raukområder, Ingmar Bergmans grav, Den blå lagunen og det lille fiskerleiet Nyhamn
Dag 5 Den sørlige delen av Gotland med Ekstakysten, Burgsvik, Hoburgsgubben og ferge tilbake til fastlandet. Overnatting i Örebro
Dag 6 Örebro – Oslo

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
8 998,–
Utsolgt
8 998,–
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise Oslo. Overnatting i Växjö

Turen vår starter i Oslo, der den komfortable bussen vår venter på oss. På vei mot Sverige har vi et par raske stopp ved Moss og Fredrikstad før vi kjører mot Växjö.

Denne byen, som hører under Småland, er kjent som en av Europas mest grønne. Ikke fordi den har deilige grønne omgivelser, men fordi man i byen gjort mye for å få på plass bæredygtige initiativer og har et stort fokus på miljøet.

Flere steder kan man se et av byens vartegn, den røde domkirken, som er kjennetegnet av de spisse dobbelttårnene som peker opp mot himmelen.

Vi kommer frem til hotellet om kvelden og spiser vår første middag sammen.

Dagens samlede kjøring: 550 km – ca. 8 timer. 

Dag 2
Växjö – Öland. Heldagsutflukt igjennom Ölands landskaper med sommerslottet Solliden, Borgholm, Lange Jan, Ottenby fuglestasjon. Ferge til Gotland
Sommerslottet Solliden på Öland

Etter frokost forlater vi Växjö og setter kursen mot Öland, Sveriges nest største øy, som byr på et unikt landskap. Vi starter med å kjøre til den nordvestlige delen av øya til den mest kjente byen Borgholm og den svenske kongefamiliens sommerresidens, slottet Solliden. Her besøker vi den fine slottsparken og kan beskue slottet fra utsiden, og hvis vi er heldige, kan vi kanskje få et glimt av noen fra kongefamilien, hvis de er hjemme.
Den kongelige villaen er oppført på samme sted som det tidligere Borgholm Slott, som brant ned i 1806. Dronning Viktoria startet byggearbeidet i 1903, og inspirasjonen til slottets stil og innredning kom fra Villa San Michele på den italienske øya Capri, hvor dronningens venn, forfatteren Axel Munthe bodde.

Ved slottsparken spiser vi lunsj sammen ved den hyggelige kafeen, som ligger i naturskjønne omgivelser.  

Deretter endrer vi kurs og kjører helt ned på den sørlige spissen av øya. Den sørlige delen av Öland består overveiende av flate kalksteinssletter med en mengde av spennende planter. Her passerer vi et stykke av UNESCOs verdenskulturarv i form av ”Södra Ölands odlingslandskap”, som er 56.000 hektar jorder og landbruksområder med spor av menneskelig aktivitet helt tilbake til steinalderen. Vi nyter den flotte naturen, rekkene av stein, vindmøller og småbyer.

Historisk ble Danmark-Norges nyerobrede Öland altså sammen med Kalmar og Borgholm gitt tilbake til Sverige i forbindelse med avslutningen av Kalmarkrigen 1613, da fredsavtalen ble underskrevet i Knäred i Halland. I den forbindelse gikk Elfsborgfestningen og dermed kontrollen av Göteborg over til seierherren Danmark. Disse ble imidlertid på mirakuløst vis enda en gang kjøpt tilbake av Sverige for den nette sum av 1 mill. riksdaler, og dette innenfor en nærmest umulig tidsfrist på kun 6 år etter at den dyre krigen var asluttet. De kommende konfliktene med Sverige gikk ikke så godt for Danmark-Norge.

Målet vårt på den sørlige delen av øya er det berømte fyrtårnet Långe Jan, som ligger lengst ute på sørspissen av Öland. Det er med sine 41,6 m.o.h. Sveriges høyeste fyr. Har du lyst og krefter til det, kan du gå de 197 trappetrinnene opp til toppen av fyret og få en fantastisk utsikt over land og hav. Fyret ble bygd i 1785 av krigsfanger fra Russland. Den gangen brukte man steinkull til å gi lys i fyret.

Like ved fyret finner vi også Ottenby fuglestasjon, hvor man merker fugler og forsker på dem. Sørspissen av Öland har nemlig et meget rikt fugleliv. Det er trekkfugler i milliontal som passerer området. Der er utstillinger og informasjon om både trekkfugler og øyas geologi.

Sent på ettermiddagen kjører vi mot Oskarshamn og fergeleiet, hvor det er blitt tid til å stige om bord på fergen som skal bringe oss til Gotland. Underveis på turen blir det tid til på egen hånd å spise middag.
Ved sen kveldstid legger vi til på Gotland i middelalderbyen Visby, som er på UNESCOs liste over bevaringsverdige steder. Allerede tidlig markerte byen seg som et viktig handelssentrum, og den var den betydeligste av hansabyene i Østersjøen. Derfor lot man oppføre en bymur, så man kunne holde eventuelle fiender ute. Bymuren kan man fremdeles se når man beveger seg rundt i den idylliske byen.

Etter ankomsten i Visby kjører vi direkte til hotellet vårt, får tildelt rommene våre og går til køys.

Dagens samlede kjøring: 380 km, ca. 5 timer og 45 min.

NB. De nøyaktige fergetidene blir ikke opplyst før vi nærmer oss avreise, og derfor må vi forvente at det kan komme endringer i dagens program. Ut fra tidligere erfaringer regner vi med at fergen først er fremme i Visby ved midnattstid.

Dag 3
Visby, Gotland. Guidet rundtur i UNESCO-kulturarvsbyen Visby og ruinene av Roma kloster fra middelalderen
UNESCO-fredede Visby

Gotland fikk sitt navn fra den gamle germanske stammen goterne. Helt fra romertiden har goterne hatt forbindelser og innflytelse i det sentrale og nordlige Europa. Selv om vi i våre dager bruker betegnelsen til for eksempel gotisk arkitektur, gotisk rock og gotisk klesmote og sikkert i en masse andre sammenhenger, stammer navnet altså fra den tiden da goterne var et handelsfolk, der både over land og vann hadde en handelsstasjon på øya. I dag blir innbyggerne på øya kalt guter og dialekten deres gutnisk.

Mens det var korstogene som preget østersjøområdene på 1100- og 1200-tallet, ble det handelen mellom mektige byer som fikk størst innflytelse i årene etter. De store mengdene av sild ved Øresund, østeuropeisk skinn, voks og tømmer, svensk kobber og jern, våpen og metallvarer fra Sør-Europa var alt sammen styrt av de tyske kjøpmennene i hansabyene, og spesielt Lübeck. Visby blomstret i disse årene, og byen fikk steinhus og kirkebygninger som fikk de andre kirkene i østersjøområdet til å blekne. Men det fikk snart en ende. Valdemar Atterdag angrep Gotland i 1361, og bondehæren som forsvarte øya, ble herjet med mord og brann.

Det forlyder at Visby åbnet byportene for å unngå at danskekongen la byen øde. Siden heter det seg at kongen krevde en såkalt brannskatt. Han stilte opp tre øltønner på torget, som så skulle fylles med gull, sølv og andre kostbarheter, hvis byen ville unngå å bli brent. Om det er fakta eller delvis fiksjon, er imidlertid fremdeles under diskusjon. Historien eller myten om Valdemar Atterdags brannbeskatning er i hvert fald blitt levendegjort i et av Sveriges mest kjente oljemalerier av Carl Gustaf Hellqvist fra 1882 under tittelen ”Valdemar Atterdag brandskattar Visby”. Maleriet henger på det svenske Nasjonalmuseet.

I årene etter gikk handelen lenger sør, langs kysten av Tyskland og Pommern, og Visby syknet langsomt hen. Det endrer likevel ikke at Visby i dag fremstår som vakker, med smale gater, gamle småhus og den solide ringmuren som går hele byen rundt. Vi skal også se de imponerende hvelvingene i kirkeruinen St. Nicolai, som i 1525 ble brent ned av soldater fra Lübeck.

På den guidede byrundturen til fots skal vi oppleve middelalderbyen med dens bymur, domkirken Santa Maria og de fint bevarte middelalderhusene, og vi skal snuse inn den historiske atmosfæren. Det vil naturligvis også bli tid til å gå på oppdagelsestur i byen på egen hånd etter rundturen.

Legg for øvrig merke til at det nylig var 75 år siden Astrid Lindgren utgav den første Pippi Langstrømpe-boken, og at de kjente TV-seriene og filmene om Pippi er opptatt i Visby og på Gotland i 1968. Kanskje vil du lettest kunne gjenkjenne gatene Fiskargränd og Sankt Hansgatan.

Etter lunsj på egen hånd samler vi dem som har lyst, til en kort utflukt inn på selve øya, hvor vi vil besøke ruinene av Roma kloster. Klosteret ble anlagt i 1164 av smålandske munker fra cistercienserordenen som var invitert til Gotland i forbindelse med et Allting.

I klosterets storhetstid skal det ha vært Nordens rikeste og minnet ikke som de fleste andre om den svenske kirkens hovedsete i Linköping. Klosteret eide kjempestore jorder i nåtidens Estland og Øsel. Under den danske reformasjon (Gotland tilhørte på dette tidspunktet Danmark) ble klosteret overgitt til den danske kongetronen, og klosterets område ble siden brukt som kongsgård. Selve klosterbygningen forfalt, og da Gotland ble svensk via freden i Brömsebro (1645), var det hele i dårlig stand. Den lokale landshøvdingen lot store deler av steinene fra klosteret bli gjenbrukt til å bygge sin egen kongsgård.

De gjenværende ruinene blir i dag brukt som en kulisse til årlige forestillinger av forskjellige Shakespeare-verker. Vi går en tur i området og kan la fantasien vandre 900 år tilbake i historien til de tidene som steinene i klosteret har opplevd.

I kveld er det middag på egen hånd, og i Visby er det flere hyggelige og gode spisesteder i de middelalderlige smugene og torgene.

Dagens samlede kjøring 40 km – ca. 50 minutter.

Dag 4
Visby, Gotland. Eventyr i den nordlige delen av Gotland med Fårös særegne raukområder, Ingmar Bergmans grav, Den blå lagunen og det lille fiskerleiet Nyhamn
Den blå lagune ligger i kalkbruddet i Ar

Etter en tidlig frokost kjører vi fra Visby med kurs mot Fårö. Fårö er annerledes enn resten av Gotland, selv om det kun tar 7 minutter å krysse sundet over til øya. Navnet kommer ikke fra de mange saueavlerne man ser i området ved Gotland og Fårö, men derimot fra det norrøne ordet fara, som betyr å reise. En øy man skal reise til, eller kanskje snarere de reisendes øy.

Øya er bebodd av rundt 500 faste innbyggere, et tall som vokser til titusener om sommeren. På selve øya er landskapet mer bart, og sanden er så fin at den lokker de mange besøkende til å nyte de vakre lange sandstrendene. Inne på øya preges landskapet av små elver, våtområder og mindre bartrær. Noen av Gotlands mest berømte raukområder, som pryder mange postkort og turistbrosjyrer, finner vi omkring Langhammar og Digerhuvud, hvor noen av steinformasjonene står så høyt som 10 meter og er innrammet av det øde landskapet og småsteinsstranden.

Hele Gotland ligger primært på kalksteinsgrunn og har langsomt vokst opp av havet etter at breene etter siste istid trakk seg tilbake. Mens øya vokste, slo bølgene sine konstante slag mot kysten og skapte den eiendommelige kystlinjen med de særegne raukformasjonene som i dag kjennetegner Gotland.

I middelalderen drog goterne i Skandinavien ut som vikinger på handels- og plyndringstokter gjennom store deler av verden. Skattene fra disse toktene finnes fremdeles på Gotland. Den mest kjente må være Spillingsskatten, som er den største vikingsølvskatten som noensinne er funnet (omkring byen Slite på den østlige siden av øya).
Sølvskatten på over 14.295 mønter fra den islamske delen av verden (sammenlagt 67 kg sølv) vitner om de store skattene som fant veien mot nord. Selv etter vikingtiden fortsatte folket på Gotland å handle aktivt med resten av verden for til sist å inngå i Hansaforbundet. Som tidligere nevnt begynte øyas posisjon som maktfaktor i Østersjøen å avta gjennom årene, så da den ble en del av Sverige, var det meste ren historie. Det gamle gutniske språket som øyas innbyggere snakket, er for lengst forsvunnet. Folket på Gotland snakker likevel svensk med en særegen lokal dialekt med ord og former fra det gamle spåket. Det finnes til og med grupper som møtes til samtale og undervisning i det gutniske språket i dag.

Fårö kirke er også et besøk verd, om ikke for annet så for å se Ingmar Bergmans endelige hvilested. Den verdensberømte svenske filminstruktøren tilbrakte det meste av sitt liv fra 1960-årene frem til sin død i 2007 på Fårö. Da Bergman lette etter en lokasjon som passet til å spille inn filmen ”Som i et speil” i 1960, kom han til Fårö og forelsket seg straks i øya. Han kalte den sitt ”rette hjem” og kjøpte en større tomt som ble bebygd i 1965. Tomten og bygningene beholdt han i de over 40 årene til sin død.

Vi spiser lunsj sammen på øya før vi vender tilbake til fergebyen Fårösund. Her skal vi ta et foto-stopp ved Den blå lagune, som ligger i kalkbruddet i Ar. Den får den fine turkise fargen når solen skinner på det kalkrike vannet. Etter et kort stopp setter vi kursen mot det lille fiskeværet Nyhamn, hvor vi tar en liten spasertur før vi drar tilbake mot Visby.

I kveld er det middag på egen hånd. Har man lyst til en spasertur etter den siste middagen i det sjarmerende Visby, kan det anbefales å gå en kveldstur ut mot havet og se på marinaen ved ”Kallis-Kallbadhuset”, hvor det pleier å være liv og stemning om sommeren.

Dagens samlede kjøring: 210 km – 2 timer og 45 min.

Dag 5
Den sørlige delen av Gotland med Ekstakysten, Burgsvik, Hoburgsgubben og ferge tilbake til fastlandet. Overnatting i Örebro

Etter en deilig frokost pakker vi bussen og begir oss ut på nye eventyr. Turen går ned langs den flotte Ekstakysten, hvor vi på veien stanser for å fotografere. Kyststrekningen blir av mange betegnet som det vakreste stedet på Gotland. Kysten er preget av de mange rullesteinene, og litt lenger fra havet kommer strandskogene med bartrær, som vitner om perioder da de blir pisket av både vind og saltvann.

Når vi har fylt kamerakortet, setter vi kursen mot Gotlands sørlige ”hovedstad” Burgsvik, hvor vi spiser en felles lunsj sammen.

Etter oppholdet og lunsjen setter vi kursen mot Hoburgsgubben, som er en større rauk lengst sør på øya. Steinformasjonen i seg selv er kanskje ikke så interessant, men her får vi en fantastisk utsikt over Østersjøen.

Deretter går turen tilbake mot Visby, hvor vi skal ta fergen tilbake til fastlandet og kommer til Nynäshamn. Underveis på turen blir det tid til å spise middag på egen hånd.

Fra Nynäshamn kjører vi med bussen videre til Sveriges sjette største by, Örebro, hvor vi tilbringer den siste natten. Örebro er blant annet kjent for sitt slott, som ligger i hjertet av byen omringet av elva Svartån. Gjennom tidene har den svenske kongefamilien benyttet slottet til å holde viktige sammenkomster og festligheter, og i dag kan selv alminnelige privatpersoner og virksomheter holde arrangementer på slottet.  

Vi sjekker inn på hotellet og går til køys.  

Dagens samlede kjøring: ca. 430 km – 7 timer.

Dag 6
Örebro – Oslo

Etter frokosten er det tid til å begynne på reisen til Norge. Vi tar igjen pauser underveis og hjemkomststedene er de samme som ved påstigning på utreisen.  

Dagens samlede kjøring: ca. 330 km – 4 timer og 45 min. 

Bussreise

Bussreiser er en populær reiseform. Ta plass i bussen, og så trenger du ikke å gjøre noe annet enn å være  på ferie. Albatros’ kyndige reiseledere sørger for at opplevelsene kommer til deg, og det eneste du skal gjøre er å lene deg tilbake og nyte turen i ro og mak. Ferien starter rett og slett allerede når du går på bussen.

Slik er bussene

Vi kjører i moderne busser som minimum har 4 stjerner og lever opp til de eurpoeiske miljønormene Euro 6.

Alle busser har justerbare seter, fotstøtter, bord/klappbord, klimaanlegg, minikjøkken, "nød-toalett", hattehyller, leselamper, musikkanlegg, tvskjermer og 220v stikkontakter. Alle busser er røykfrie.

Valg av sete

På bussreiser med Albatros har du mulighet for å velge plass i bussen allerede ved bestilling.

Hvor vil du sitte i bussen? Vennligst kontakt oss for å reservere sete hvis du ønsker det.

Rekke 1,2,7,8 og 9 koster kr 100,– for reservasjon for hele reisen. 
Rekke 3–6 og 10–14 koster kr 75,– for reservasjon for hele reisen. 

Ønsker du ikke å reservere en plass vil du bli tildelt en fast plass ved ombordstigningen.
Vi gjør i den forbindelse oppmerksom på at setereservasjonen/fast plass ikke gjelder i eventuelle transferbusser.

Se påstigningssteder og tider under ”Før reisen”.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 8 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
1 900,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Rundreise med buss ifølge program
  • 5 netter i delt dobbeltsom (enkeltrom mot tillegg)
  • Frokost daglig
  • Lunsj dag 2, 4 og 5
  • Middag dag 1
  • Entré til Sollidens slottspark
  • Utflukter ifølge program
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer
  • Øvrige måltider
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 25 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Innkvartering

Vi bor på moderne og fine 3- og 4-stjerners hotell med god beliggenhet. Wifi er velfungerende og gratis på samtlige hotell.

1 natt i Växjö
Hotell Royal Corner eller tilsvarende. Sentralt beliggende hotell med byens gågate rett rundt hjørnet. Rommene er pene og romslige og inneholder blant annet gratis internett, TV og hårføner.
Hotellets hjemmeside: https://www.nordicchoicehotels.dk/hoteller/sverige/vaxjo/quality-hotel-royal-corner/

3 netter i Visby
Hotell Gute. Sjarmerende hotell med innredning og arkitektur som gjenspeiler den lokale idyllen som hvert år lokker tusenvis av gjester til Visby. Alle romme har sin egen stil og utseende og kan derfor variere i størrelsen. Rommene inneholder blant annet internett, TV og hårføner.

Hotellet ligger i hjertet av den historiske Visby innenfor Ringmuren, nær Almedalen og Gotlands museum.
På grunn av hotellets sentrale beliggenhet er det ikke mulig for bussen å kjøre helt frem til hotellet. Vi skal derfor gå de siste ca. 400 meterne gjennom byens idylliske brostensgater.

Hotellets hjemmeside: https://hotellgute.se/

1 natt i Örebro
Hotell Hjalmar eller tilsvarende. Sentralt beliggende hotell i gangavstand fra Örebro slott, byparken, restauranter og butikker.
Rommene er fine og byr blant annet på gratis internett, TV og hårføner.
Hjemmeside: https://www.bookotel.se/hjalmar

Helsestatus

Ingen strabasiøse turer - stedene kan oppleves i kort avstand fra bussen. På denne turen er det en forutsetning at du er i generelt god fysisk form og kan bevege deg på egenhånd.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Været

Vi har valgt å reise i de periodene der Sverige er mest sommeraktig og forhåpentligvis mest solrikt med lange lyse netter og blomstrende natur.

Av helt naturlige årsaker er vi ikke herre over temperatur eller nedbørsmengde, så vi anbefaler at man selv holder seg oppdatert om været og pakker fornuftig. Akkurat som i Norge, er det ikke unormalt med litt nedbør, også i sommerperioden.

Påstigningssteder og -tider

Påstigningssteder og -tider

Noter vennligst ønsket påstigningssted i ”bemerkninger” ved bestilling!

  • Oslo - Bussterminalen ved Galleriet kl.: 08.00
  • Moss Stasjon, Jernbanegata kl.: 09.00
  • Fredrikstad Stasjon, Jernbanegata kl.: 10.00

Hjemkomststeder og -tider

  • Fredrikstad Stasjon, Jernbanegata kl.: 18:00
  • Moss Stasjon, Jernbanegata kl.: 18:30
  • Oslo - Bussterminalen ved Galleriet kl.: 19:30
Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser