Jadekeiserens rike

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Beijings storslåtte monumenter, Xians historiske arv, modernitetens Shanghai, det høyteknologiske Hongkong og Asias Las Vegas, Macao

Håndplukkede opplevelser venter i Kina – reisen innledes med Beijings klassiske severdigheter som Den forbudte byen, Den kinesiske muren og Den himmelske freds plass. Fra Beijing tar vi nattoget til den gamle keiserbyen Xian, der Kinas første keiser ble begravet sammen med mer enn 8000 terrakottasoldater. Her ser vi også Kinas eldste moské og den 1300 år gamle Store villgås-pagoden.

Deretter fortsetter vi eventyret i metropolen Shanghai, der det både er tid til shopping, sightseeing og et besøk på det verdensberømte Shanghai Museum. Du kan supplere opplevelsene med en kulturpakke med tre kveldsforestillinger med middag.

Videre går turen til Hongkong, der eldgammel kinesisk kultur lever side om side med 2000-tallets høyteknologi. Her drar vi på utflukt til det berømte Victoriafjellet, vi spiser lekre dim sum og får kanskje våre ønsker oppfylt i Wong Tai Sin-templet. Vi avslutter denne fantastiske rundreisen med en heldagsutflukt til Asias Las Vegas, Macao, der vi besøker verdens største kasino.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta CNY, HKD, MOP,

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Oslo
Dag 2 Ankomst til Beijing. Himmelens tempel
Dag 3 Beijing. Den himmelske fredens plass, Den forbudte byen, Kullhøyden, perleforretning og mulighet for middag og Pekingopera
Dag 4 Beijing. Den kinesiske muren, cloisonné-fabrikk, tehus, Trommetårnet, hutongene og nattog til Xian
Dag 5 Ankomst til Xian. Den store villgås-pagoden, bymuren og Den store moskeen 
Dag 6 Xian. Tai-chi, terrakottahæren, keramikkforretning og mulighet for middag og Tang-teater 
Dag 7 Fly Xian–Shanghai. Jin Mao-bygningen, båttur på Huangpu-elva og silkefabrikk 
Dag 8 Shanghai. Yuyuan-basaren, Nanjing Lu, Shanghai Museum, mulighet for middag og akrobatshow
Dag 9 Fly Shanghai–Hongkong
Dag 10 Hongkong. Utflukt til Victoriafjellet, Aberdeen, Repulse Bay, dim sum-lunsj, markeder og Wong Tai Sin-templet 
Dag 11 Hongkong–Macao–Hongkong. Hurtigferge til Macao og byrundtur. Avskjedsmiddag tilbake i Hongkong
Dag 12 Hongkong–Oslo 

Bilder

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
34 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo

Vi flyr fra Oslo mot Kinas hovedstad, Beijing.

Dag 2
Ankomst til Beijing. Himmelens tempel

Beijing betyr ”den nordlige hovedstaden”, og i mer enn 500 år har byen vært det politiske maktsentret i det enorme kinesiske riket. Med 24 kilometer bymurer og vollgraver hadde den kvadratisk anlagte byen allerede på 1400-tallet enorme dimensjoner. Innenfor bymurene lå Keiserbyen, og inne i den lå kjernen, maktsentret Den forbudte byen. Med unntak av bymuren er det der alt sammen ennå.

Etter ankomsten til Beijing tar vi fatt på vårt spennende utfluktsprogram, som begynner i Himmelens tempel. I fullendt harmoni står det sirkelrunde templet med sitt skinnende blå tak. Høyt hevet på en terrasse av marmor var dette uten tvil de helt rette omgivelsene når en keiser skulle ofre til himmelens guder. Vi nyter de smørbrødene som vår lokale guide har tatt med, før turen går til det sentrale hotellet vårt.

Dag 3
Beijing. Den himmelske fredens plass, Den forbudte byen, Kullhøyden, perleforretning og mulighet for middag og Pekingopera

Denne dagens omfattende utflukter begynner på Den himmelske fredens plass, der vi opplever hvordan keisermaktens gamle symboler blir gjenbrukt av den moderne kommunismen. De mange bygningene på og rundt plassen, gamle så vel som nye, utstråler sitt utvetydige budskap om uinnskrenket makt.

Hvis det blir tid, skal vi også inn og hilse på Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, som ligger balsamert og til skue i sin glasskiste i et stort mausoleum midt på plassen. Vi er ikke de eneste besøkende; fra hele Kina strømmer folk til for å få et glimt av ”den store befrieren”, som  gjorde slutt på det siste keiserdynastiet og grunnla Den kinesiske folkerepublikken. At han i stedet selv endte som det 20. århundrets keiser, synes kineserne å ha fortrengt, eller i hvert fall å ha tilgitt ham.

Fra Den himmelske fredens plass fortsetter vi mot nord til det enorme keiserpalasset, Den forbudte byen. Der palassets dyprøde murer en gang var byens høyeste, ligger de nå nærmest i skyggen av det voksende antallet hoteller og finanssentre. Inne bak de tykke murene omgav Kinas skiftende keisere seg med hele sitt hoff av eunukker, konkubiner og tjenestepiker, og beskyttet av keiserens livgarde hadde det store palasset nærmest karakter av en liten by. Selv om Den forbudte byen i dag kun overvåkes av billettkontrollører, er det likevel ikke helt lett å komme frem. Der er mange besøkende fra hele Kina, og trengselen er stor.

Rett nord for Den forbudte byen ligger den menneskeskapte åsen Kullhøyden. Øverst oppe har vi en imponerende utsikt over hele Den forbudte byen.

Til sist besøker vi en perlebutikk, der det er mulig å lære litt om ferskvannsperler og også å handle litt.
Tilbake på hotellet blir det om kvelden mulig å se, og ikke minst høre Pekingopera. Den må endelig ikke forveksles med vanlig opera! Pekingopera er nemlig en besynderlig blanding av sang, dans, mimikk, tale og akrobatikk. Egentlig er den gamle kinesiske betegnelsen za-ju – blandet teater – ganske dekkende. I dag kaller man det på kinesisk rett og slett jing-ju – hovedstadteater.

(Pekingopera og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken, som kan kjøpes separat).

Dag 4
Beijing. Den kinesiske muren, cloisonné-fabrikk, tehus, Trommetårnet, hutongene og nattog til Xian

I dag besøker vi Den kinesiske muren. Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, samlet og videreutbygde for over 2000 år siden Den kinesiske muren av allerede eksisterende mursystemer. Muren har naturligvis endret utseende gjennom århundrene. Opprinnelig var den bare en jordvoll, men den endte som en riktig befestet mur med skyteskår og vakttårn.

Muren skulle tjene som vern mot de ville nomadestammene som holdt til nord for Kina, men den kom likevel aldri til å spille noen større militær rolle. På andre områder var den imidlertid ganske brukbar. Ved hjelp av et system av røyksignaler kunne man raskt sende beskjeder og advarsler fra vakttårn til vakttårn. Der de viktige karavaneveiene krysset muren, fungerte den også som kontrollpost.

Det blir god tid til å klatre opp i noen av vakttårnene og oppleve historiens vingesus før vi atter vender nesen mot storbyen Beijing. På tilbakeveien kikker vi forbi Trommetårnet, der vi har en god utsikt over hutongenes tak.

Tårnet er fra 1420, og trommeslagene hjalp tidligere byens borgere med å holde styr på tiden. Her finner vi også verdens største tromme, som har et tverrmål på 2,85 meter, veier 625 kilo, og ble laget til en trommekonkurranse i 1996. Vi begir oss bortover de små, smale gatene i Beijing for å besøke de berømte hutongene, som er tradisjonelle boligkvarterer bygd den gangen da man ennå overholdt regelen om ikke å bygge høyere enn keiserpalassets murer.

I løpet av dagen kommer vi også forbi en cloisonné-fabrikk og besøker et tehus.

Etter middagen kjører vi til Beijings togstasjon, der nattoget venter på å kjøre oss til den gamle keiserbyen Xian. Reisen foregår i 4-personers kupéer på den best mulige klasse i en såkalt soft sleeper-sovevogn – altså ”bløt seng”. 

Dag 5
Ankomst til Xian. Den store villgås-pagoden, bymuren og Den store moskeen 

Svært tidlig om morgenen begynner de skrattende høyttalerne i toget å utgyte nyheter, anekdoter og musikk. Det fortsetter helt til vi når Xian i den sentrale Shaanxi-provinsen. Under Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi (som regjerte fra 221 til 210 fvt.), var området for første gang midtpunkt i det enorme kinesiske riket. Og under det blomstrende Tang-dynastiet (618–907) ble byen igjen hovedstad, og dertil en av verdens største. 

Fra stasjonen i Xian kjører vi direkte til hotellet vårt, der det vil bli mulig å slappe av litt. Vi avlegger deretter et besøk i Den store villgås-pagoden, som ble oppført i år 652 og opprinnelig huset en stor samling buddhistiske skrifter. På bratte trapper tar vi oss opp til pagodens topp, der det er fin utsikt over byens sørlige forsteder. I det fjerne kan vi kanskje også skimte Xians gamle bymur, som er Kinas eldste og best bevarte – noe vi ved selvsyn opplever når vi om ettermiddagen besøker den sørlige byporten og går en tur på muren. 

Vi besøker også det muslimske kvarteret, et av byens eldste kvarterer, der vi tar en spasertur og ser en av de eldste og største moskeene i Kina. Moskeen er bygd i år 742 under Tang-dynastiet og renovert og utvidet flere ganger, så den nå er på 13.000 m².

Dag 6
Xian. Tai-chi, terrakottahæren, keramikkforretning og mulighet for middag og Tang-teater 

Vi begynner med en svært tidlig utflukt til den nærmeste parken. Temaet er morgengymnastikk, og det blir rike muligheter til både å iaktta og delta i den fascinerende ”skyggeboksingen”, tai-chi.

Vi skal også besøke den berømte terrakottahæren. Det sensasjonelle funnet ble gjort i 1974, da en bonde skulle grave en dyp brønn under sommertørken. Plutselig begynte mannshøye leirsoldater å dukke opp av jorden. Siden har arkeologene funnet tusener av figurer – og de graver fremdeles! De mange figurene utgjør en hel hær av fotfolk, bueskyttere, offiserer og generaler. En hær som ble skapt og gravd ned for å ledsage og beskytte Kinas første keiser, Qin Shi Huangdi, i dødsriket.

Vi besøker en keramikkfabrikk og forretning, der det er mulig blant annet å kjøpe seg en liten terrakottasoldatfigur.

Om kvelden er det enda en gang mulighet til å delta i en kulturell kveldsforestilling i det lokale teatret. Her fører dyktige musikere og yndefulle dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, da dansene ble fremført ved hoffet.

(Tang-teater og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken, som kan kjøpes separat).

Dag 7
Fly Xian–Shanghai. Jin Mao-bygningen, båttur på Huangpu-elva og silkefabrikk 

Tidlig om morgenen drar vi mot lufthavnen i Xian, der flyet til Shanghai venter. 
Shanghai er med sine nesten 23 millioner innbyggere en av Kinas største og tettest befolkede byer. Frem til 1949 var byen styrt av vesterlendinger og japanere. Deretter overtok de kinesiske kommunistene makten, og de mange utlendingene ble kastet ut, sammen med byens rike kinesere. I dag er kapitalen for alvor på vei tilbake til byen, og i dagens Shanghai finner vi Kinas største kjøpesentre og mest moderne industrier. Et bilde på det nye Kina.

Vi starter med å kjøre til bydelen Pudong, som i 1993 ble omdannet til en spesiell økonomisk sone, noe de mange skyskraperne også vitner om. Dette nye finans- og handelssentret har senere vokst til en millionby med intensjoner om å nå Hongkongs nivå. Vi skal opp på 88. etasje i den 421 meter høye Jin Mao-bygningen, og utsikten derfra viser at ordet metropol er korrekt brukt om Shanghai.

Etter lunsj kjører vi til byens mest berømte gate, The Bund, som ligger ut mot Huangpu-elva med Pudong på den andre siden. I 1920–30-årene var The Bund å sammenligne med Wall Street i New York. Bygningene er alle av engelsk herkomst og minner mest av alt om de flotte bygningene i London. Gaten var sentrum i den internasjonale konsesjonen i begynnelsen av 1900-tallet og er i dag blitt et symbol på Shanghais handelshistorie. Her kan man både følge livet på elva og på gaten på den brede promenaden.

Vi tar en båttur på Huangpu-elva og ser havnen fra sjøsiden, med enorme kraner, store frakteskip og de tradisjonelle djunkene, som ennå blir brukt på kortere strekninger.

Vi besøker en silkefabrikk, og om kvelden møtes vi atter til middag.

Dag 8
Shanghai. Yuyuan-basaren, Nanjing Lu, Shanghai Museum, mulighet for middag og akrobatshow

Vi kjører mot Shanghais gamle bydel, der vi besøker Yuyuan-basaren. Her er det mulig å kjøpe et hav av kinesiske produkter, fra kunst til suvenirer og eksotisk tilberedte retter. Ved siden av ligger det gamle kinesiske kvarteret med de smale handels- og boliggatene som blir revet nå. Det er absolutt siste utkall, hvis man vil se denne resten av Shanghais historie.

Neste stopp er Shanghais gågate, Nanjing Lu, der alle de fine internasjonale motehusene kjemper om oppmerksomheten sammen med fremstormende kinesiske brands. Den nesten én kilometer lange gågaten syder av liv døgnet rundt, og her er det garanti for morsomme og annerledes opplevelser.

Vi spaserer til Shanghai Museum, som har en imponerende samling av bronse, porselen, kalligrafi, malerier, tekstiler og skulpturer, og alt er overskuelig og pedagogisk presentert. Det er engelsk tekst sammen med den kinesiske ved de utstilte gjenstandene, som representerer det ypperste av kinesisk kunst og kunsthåndverk. Museets bokhandel er et “must” for enhver som er interessert i kinesisk kunst, kunsthåndverk og arkitektur.

Resten av dagen er nå på egen hånd, med mindre du har kjøpt utfluktpakken – og da er dagens program ennå ikke slutt! Vi kjører til en av byens restauranter og spiser middag, før vi skal se en forestilling med Shanghais berømte akrobatikktrupp. 

(Akrobatikkshow og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av kulturpakken, som kan kjøpes separat).

Dag 9
Fly Shanghai–Hongkong

Avhengig av reisetidspunkt blir det tid på egen hånd i dag i enten Shanghai eller Hongkong. Reiselederen vil naturligvis stå til rådighet. Ved ankomsten til Hongkong blir vi hentet og kjørt til hotellet vårt. 

Dag 10
Hongkong. Utflukt til Victoriafjellet, Aberdeen, Repulse Bay, dim sum-lunsj, markeder og Wong Tai Sin-templet 

Med sin beliggenhet like sør for det kinesiske fastlandet hadde den golde klippeøya Hongkong – og det omkringliggende området – stor interesse for 1800-tallets driftige handelsmenn. De så gode muligheter til å utvikle området til en sikker base for en lukrativ handel med det kinesiske riket mot nord. I 1841 ble det britiske flagget heist på øya, og senere ble en mindre del av Kinas sørspiss innlemmet i den voksende kronkolonien. Sin nåværende størrelse fikk Hongkong i 1898, da britene leide ”De nye territoriene” av Kina. I 1997 ble Hongkong gitt tilbake til Kina.

Med sine gigantiske skyskrapere minner Hongkong ved første øyekast på mange måter om New Yorks Manhattan. Man må likevel huske at 98 prosent av den nesten seks millioner store befolkningen er kinesere med typisk kinesisk levevis: daglige innkjøp på myldrende markeder, hardt arbeid og trange boligforhold. Dertil kommer naturligvis en religion med utallige guder, som blir tilbedt så vel i hjemmet som i de røykfylte templene. Hongkong er både eldgammel kinesisk kultur og 2000-tallets høyteknologi.

Dagens utflukt innledes med at vi drar opp til toppen av det 554 meter høye Victoriafjellet. Vel oppe får vi en fabelaktig utsikt over Hongkong-øya og hele sørspissen av det kinesiske fastlandet.

Neste stopp på dagens utflukt er bydelen Aberdeen på den andre siden av Hongkong-øya. Aberdeen var tidligere Hongkongs viktigste fiskerby, der tusener av mennesker bodde på de små båtene sine, som blir kalt sampaner. Intet sted i Hongkong er kontrastene mer tydelige. De små sampanene ligger og vugger i havnen og virker nærmest å ha miniatyr-størrelse i sammenligning med millionæryachtene og de store fiskebåtene. Vi fortsetter med å kjøre langs kysten og befinner oss snart i Repulse Bay, et vakkert område ved stranden som kan minne om den franske rivieraen. Og nå er det tid til lunsj, som består av en av Hongkongs mest berømte retter, nemlig dim sum. Dim sum er små deigpakker fylt med blant annet kjøtt og grønnsaker, og de kommer i mange varianter, så som dampet og stekt. Vi avslutter dagens utflukter med å besøke forskjellige markeder, blant annet et frukt- og grønnsaksmarked, et jademarked og et blomster- og fuglemarked. Til sist besøker vi i Wong Tai Sin-templet, en viktig helligdom for daoisme, buddhisme og konfutsianisme, der det sies at alle ens ønsker går i oppfyllelse hvis bare man ber om det. 

Dag 11
Hongkong–Macao–Hongkong. Hurtigferge til Macao og byrundtur. Avskjedsmiddag tilbake i Hongkong

I dag skal vi oppleve Macao, Asias Las Vegas! Vi tar hurtigfergen og kommer til Macao etter en liten time.

Den 28 kvadratkilometer store kolonien Macao ble den 20. desember 1999 en del av Folkerepublikken Kina, og dermed sluttet 442 års portugisisk historie i Sør-Kina. På 1500-tallet var Portugal en av de mektigste nasjonene i verden, med kolonier i Sør-Amerika, Afrika, India og Øst-Asia. Portugisiske oppdagelsesreisende anla handelsstasjoner overalt der de kom, og den katolske kirken fulgte med for å omvende hedningene i de nyoppdagede landene. I 1557 grunnla portugiserne en handelsstasjon i Perleelvdeltaet på en liten halvøy kjent av de lokale som A-Ma-Gao (A-Mas bukt). A-Ma er navnet på havgudinnen. Derfra stammer den europeiserte versjonen av navnet: Macao. Ming-dynastiet, som hersket i Kina på den tiden, tillot den portugisiske bosetningen for å kunne handle med de europeiske kjøpmennene, og også som en belønning fordi de portugisiske orlogsfartøyene hadde gjort ende på pirataktivitetene i området. Kanton (Guangzhou), 145 kilometer nord for Macao, var inntil opiumskrigen i 1841 den eneste kinesiske havnen der europeiske og amerikanske kjøpmenn kunne handle – og det bare en del av året. Derfor var Macao en mellomstasjon for handelen med Kina. Her kunne kjøpmennene bosette seg utenfor handelssesongen, og det ble bygd lagre, skipsverft og handelskontorer.

Etter det kinesiske nederlaget i opiumskrigen, som tvang Kina til å avstå Hongkong til England, ble Macaos betydning som handelsstasjon betydelig redusert, og selv om portugiserne i midten av 1800-tallet annekterte et par småøyer ved halvøya og i 1887 fikk Kinas offisielle (og nødtvungne) anerkjennelse av området som portugisisk, var Macaos gylne tidsalder slutt. Macao ble nå kjent for opiumshandel, spillebuler og tallrike bordeller. I dag er Macao mest kjent for å være stedet dit Hongkong-borgere og nyrike kinesere fra Folkerepublikken drar for å spille og frekventere de mange bordellene. Svarte penger blir vasket hvite, og lyssky økonomiske transaksjoner blir håndtert på behendig vis.

På byrundturen skal vi blant annet besøke det vakre templet Ma Kok, som har gitt navn til kolonien. Templet er viet til den daoistiske gudinnen A-Ma, som er de sjøfarendes beskytter. Vi går en tur på Senado Square, en kjempestor plass i det historiske sentrum, og vi besøker ruinene av byens imponerende katedral, som brant ned i 1835. På det hyggelige torget foran kirken er det et liv og røre av sydlandske dimensjoner. Til lunsj skal vi prøve Macao-kjøkkenet, som er noe helt unikt i verden. Det består av en blanding av det sørkinesiske og det portugisiske kjøkken, og mange av rettene oppstod som følge av at de portugisiske sjømennenes koner måtte være ekstra kreative i sine forsøk på å gjenskape portugisiske retter med forhåndenværende og fremmede råvarer og krydder. 

Vi avslutter utflukten i Macao ved verdens største kasino, The Venetian, et av de mange kasinoene som er den tidligere koloniens ubetinget største salgsvare. Sent på ettermiddagen drar vi tilbake til Hongkong, der vi spiser en deilig avskjedsmiddag sammen på en finere restaurant med det pussige navnet ”WooLooMooLoo Prime”. Her får vi servert en bankettmiddag som består av noen av de mest berømte Hongkong-rettene. Middagen avsluttes med en avskjedsdrink på takterrassen, der vi har den mest spektakulære utsikten over byen. 

Dag 12
Hongkong–Oslo 

Vi kjører mot lufthavnen for å sette oss til rette i flyet hjemover. 

Kulturpakke med 3 kveldsforestillinger

Dag 3: Middag og Pekingopera

Dag 6: Middag og Tang teater i Xian

Dag 8: Middag og akrobatikk i Shanghai

Pris: 1 198,– per person

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 34 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
5 298,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Beijing og Hong Kong–Oslo med mellomlanding
  • En overnatting på nattog Beijing–Xian i 4-personerskupé på soft sleeper (best mulige klasse)
  • Fly Xian–Shanghai
  • Fly Shanghai–Hong Kong
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig
  • Lunsj daglig (unntatt dag 9)
  • Middag på dag 2, 4, 5, 7, 11
  • Driks til lokalguider og sjåfører
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Øvrige måltider
  • Kulturpakke med tre kveldsforestillinger med middag
  • Tillegg for enkeltrom
  • Gruppevisum til Kina
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasje

Det er en god idé å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser din bagasje igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ta med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Kina

Her kan du få vite mer om Kina: www.albatros.no/reisemaal/asia/kina 
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, drikkepenger, og se om du må ha visum eller vaksiner.

Visum til Kina

Albatros Travel kan nå hjelpe med å lage gruppevisum til Kina. Senest 60 dager før avreise må Albatros Travel ha mottatt en kopi av passet ditt samt et passfoto. Les mer om visumprosedyren her: 
https://www.albatros.no/reisemaal/asia/kina/visum

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20CNRTR04ANO2110