Kultur og historie på Filippinene

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Opplev Filippinenes folkeliv, UNESCO-fredede Vigan, rismarkene i Banaue, de hengende kistene i Sagada og den historiske og kaotiske storbyen Manila

Bli med Albatros til Filippinene – et land med slående vakker natur og en spennende historie. Arven fra kolonitiden har satt sine spor på arkitekturen, og vi hører mer om landets lange og varierte historie. På vår tur gjennom landet besøker vi kaffebønder og smaker på den filippinske kaffen, oppdager den vakre UNESCO-fredede byen Vigan, som ble grunnlagt av spanjolene på 1400-tallet og henføres av de fantastiske, grønne risterrassene i Banaue. Vi ser de uvanlige hengende kistene i Sagada og kastes in i Manilas myldrende storbyliv. På veien blir vi ønsket velkommen av den hyggelige lokalbefolkningen og ser hvordan hverdagen foregår både i byene og ute på landsbygda. 

Vil du nyte solen og strendene kan du forlenge reisen med 5 dager med avkobling på Boracay.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta PHP, USD

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Oslo
Dag 2 Ankomst Manila og videre til Clark. Velkomstmiddag
Dag 3 Clark–Bakuio (165 km). Fottur i Air Force City Park og Nayong Pilipino Clark
Dag 4 Bakuio–Vigan (200 km). Besøk hos kaffeprodusent med kaffesmaking
Dag 5 Vigan. Byrundtur i UNESCO-fredede Vigan, Bantay-klokketårnet og St. Paul’s-katedralen
Dag 6 Vigan–Sagada (145 km). I buss gjennom fjellene som skiller Ilocos og Cordilla
Dag 7 Sagada–Bontoc–Banaue. De hengende likkistene i Echo Valley, Sagada og Bontoc Museum
Dag 8 Banaue. Utflukt med såkalt jeepney, Banaue risterrasser, besøk i en lokal landsby
Dag 9 Banaue–Manila (ca. 390 km). Dalton-passet
Dag 10 Manila. Byrundtur med UNESCO-fredede Intramuros, Binondo (Manilas Chinatown), Manila-katedralen, museet Casa Manila, CCP-komplekset og avskjedsmiddag
Dag 11 Avreise fra Manila
Dag 12 Ankomst til Norge

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo

Vi flyr mot Filippinene.

Dag 2
Ankomst Manila og videre til Clark. Velkomstmiddag

Vi kommer til hovedstaden Manila og starter med det samme vår bussreise nordover mot først stopp, det såkalte Clark-området. Vi har valgt å ta den første natten utenfor Manila, for da får vi en kortere kjøretur dagen etter.

Clark omfatter byen Angeles og provinsene Pampanga og Tarlac, og er kanskje mest kjent som den tidligere amerikanske flybasen Clark Air Base, som ble nedlagt i 1991. Filippinene var under amerikansk herredømme fra spanierne tapte den spansk-amerikanske krigen i 1898 og frem til 1946, da den uavhengige filippinske republikken ble opprettet. I dag har man Clark Freeport og Special Economic Zone, som har gjort området til et sentrum for forretningsliv, industri, luftfart, utdannelse og turisme.
Om kvelden spiser vi velkomstmiddag på hotellet.

Dag 3
Clark–Bakuio (165 km). Fottur i Air Force City Park og Nayong Pilipino Clark

Vi starter med å besøke Air Force City Park, der vi skal gå en mindre tur og se de mange flyene som er utstilt. De mange flyene, helikoptrene og kanonene vitner om den amerikanske innflytelsen i den asiatiske regionen. Etter besøket i parken fortsetter vi til Nayong Pilipino Clark, et lokalt historie- og kultursenter. Det sies at man her kan få en forsmak på alt det Filippinene har å by på uten å måtte reise noen steder, for her er bygninger og landskaper som kjennetegner Filippinenes forskjellige regioner.

Vi forlater Clark og begir oss nordover på landeveien til Bakuio, som er en travel fjellby. Her besøker vi Bakuio Cathedral, som stod ferdig i 1936, mens Filippinene fremdeles var under amerikansk herredømme. Vi kjører forbi Rizal Park, The Mansion – den filippinske presidentens sommerpalass – og videre til Mines View Park, som ligger ca. 4 km fra sentrum av Bakuio. Vi får et glimt av Amburayan-dalen, og der er det utsikt mot gruvebyen Itogon, som blant annet består av forlatte gull- og kobbergruver.

Dag 4
Bakuio–Vigan (200 km). Besøk hos kaffeprodusent med kaffesmaking

Etter frokosten kjører vi til en kaffefarm, der vi får en kort omvisning og ikke minst kan smake på den filippinske kaffen, som har en overraskende høy kvalitet. Deretter fortsetter vi nordover inn i Ilocos-regionen, som ligger i det vestlige Filippinene ut mot Sør-Kina-havet. Vi kjører først vestover, til vi når kystveien. På turen ser vi hvordan den filippinske befolkningens dagligliv utfolder seg når vi kjører gjennom byer, landsbyer og langs åkrer. En gang imellom får vi et glimt av havet.

Gjennomsnittsfarten er ikke høy når vi passerer de mange små byene. Den langsomme gjennomsnittsfarten skyldes blant annet at lokaltransporten i de landsbyene vi kjører gjennom, foregår i såkalte tricycles –  ombygde mopeder som har fått påsatt en sidevogn med tak. Det er et populært transportmiddel i Filippinene, til tross for det ikke kjører særlig raskt. Gjentatte ganger vil vi derfor ligge bak disse kjøretøyene inntil det blir trygt å kjøre forbi. Et annet forhold som gjør kjøreturen mer spennende, er at vi kjører gjennom flere landsbyer der befolkningen ferdes på og omkring landeveien. Vi vil derfor få rik mulighet til å se lokalbefolkningens liv utfolde seg utenfor bussvinduene.

Ved ankomsten til Vigan sjekker vi inn på hotellet vårt for de to neste nettene. Hvis tiden tillater det, har vi nå mulighet til å gå ut og utforske denne gamle spanske byen, med en historie og arkitektur som i høy grad er preget av tiden under det spanske herredømmet. Vi møtes til en middag på en lokal restaurant.

I Vigan prioriterte vi plassering fremfor stjerner da vi valgte hotell. Det venter oss likevel en spesiell opplevelse på det hyggelige Cordilla Inn. Det holder til i en bygning fra 1885, som tar oss tilbake til den gang da Filippinene var spansk koloni. Hotellet er nyrenovert og ligger midt i det historiske sentrum, med lett adgang til restauranter og shopping. Wifi er tilgjengelig, og alle rom er hyggelig innredet med eget bad og toalett.

Dag 5
Vigan. Byrundtur i UNESCO-fredede Vigan, Bantay-klokketårnet og St. Paul’s-katedralen

I dag skal vi på utflukt i det flotte og spennende Vigan. Byen ble grunnlagt på 1500-tallet og er det best bevarte eksemplet på en planlagt spansk koloniby i Asia. Arkitekturen i den gamle bykjernen avspeiler møtet mellom kulturelle elementer fra andre steder på Filippinene, fra Kina og fra Europa og Mexico, som resulterte i en kultur og et bybilde man ikke møter andre steder i Øst- og Sørøst-Asia. 

Vigan var en viktig handelsby i kolonitiden, og den ligger ved Abra-elvas delta. Den tradisjonelle latinamerikanske gate-layouten åpner seg i to plasser som ligger i forlengelse av hverandre. Plaza Salcedo er den lengste armen og Plaza Burgos den korte i en L-formet åpen plass. De to plassene domineres av St. Paul's Cathedral, erkebispens gård, rådhuset og bygningen som huser provinsadministrasjonen. Byens grunnplan er utført i samsvar med renessansens byplanlegning, som i 1542 ble formulert i “Leyes nuevas de Indias”, det spanske imperiets lover for dets kolonier i Amerika og Filippinene. Har man vært i Sør-Amerika, vil man likevel oppleve stor forskjell mellom Vigan og de spanske kolonibyene der. Den historiske kjernen i Vigan (kjent som Mestizo-distriktet), har nemlig en sterk kinesisk og lokal filippinsk innflytelse. Mestizo består av i alt 233 historiske bygninger utlagt i et “sjakkbrett” sammensatt av 25 gater.

Før kolonitiden var Vigan en viktig handelspost for kinesiske kjøpmenn, som handlet med gull, bivoks og andre produkter fra den sentrale Cordillera-regionen til gjengjeld for eksotiske asiatiske varer. Vigan ble erobret og kolonisert av spanierne i 1572, og den ble deretter sentrum for det spanske maktområdet i den vestlige delen av øya Luzon. I 1758 ble Vigan sete for bispedømmet Nueva Segovia. Vi begir oss rundt i denne spennende og vakre byen, vandrer på Calle Crisologo-gaten og avlegger et besøk på Crisologo-museet, som er Crisologo-familiens tidligere hjem. Museet gir oss et innblikk i den tidligere overklassens liv i kolonitiden. Vi legger også veien forbi en krukkefabrikk, der man fremdeles lager krukkene med håndkraft, og vi kommer forbi Bantay-klokketårnet og St. Paul’s-kirken.

Vi fortsetter byturen i Vigan, der vi først skal vi se Pater José Burgos nasjonalmuseum. José Burgos var en av tre martyr-prester som ble henrettet av spanierne i 1872, anklaget for samarbeid med filippinske opprørere. Museet, som er innredet i Burgos’ fødehjem, har en omfattende samling av gjenstander fra hele regionen.
Etter turen rundt i Vigan vil det bli tid på egen hånd. Vigans hyggelige sentrum byr på en lang rekke restauranter, så i kveld er middagen ikke inkludert. Det vil være mulig å gå ut og finne en restaurant som passer til behag og behov. Reiselederen står selvfølgelig klar med forslag.

Dag 6
Vigan–Sagada (145 km). I buss gjennom fjellene som skiller Ilocos og Cordilla

I dag skal vi kjøre fra Vigan til Sagada gjennom fjellene. Først går det sørover, der vi finner veien som fører opp mot fjellryggen som skiller regionene Ilocos og Cordillera. Vi tar ikke den veien de fleste turistene kjører, for det ville bringe oss tilbake til Bagiou, og selv om avstanden ikke er lang i kilometer, tar turen en god del tid. Vi kjører derimot på en skikkelig fjellvei med fantastiske utsikter. Vi stanser underveis på den godt og vel 6 timer lange kjøreturen, da vi samtidig spiser lunsj.

Vel fremme i Sagada sjekker vi inn på vårt Resthouse, og om kvelden spiser vi middag på en lokal restaurant.
I natt bor vi på det enkle, men hyggelige St. Joseph Resthouse, som ligger midt i naturlige omgivelser i byen Sagada. Stedet er drevet av en forening, og hele overskuddet går til velgjørende formål. Rommene er enkle og innredet med dobbeltseng eller to mindre enkeltsenger. Der er privat bad, men med toalett på gangen. Det kan være en god idé å ha med såpe, sjampo og et lite håndkle, for der ikke er samme mengde til rådighet som på et egentlig hotell. Der er ikke wifi på hotellet.

Dag 7
Sagada–Bontoc–Banaue. De hengende likkistene i Echo Valley, Sagada og Bontoc Museum

Sagadas mystiske hengende likkister ved Echo Valley vitner om de innfødte igorotenes (også kjent som ifugao-folkets) 2000 år gamle begravelsestradisjoner, som i den grad har fascinert besøkende fra hele verden. Kister av furutre som er opphengt med primitive ledninger og reip langs kalksteinklipper, fungerer som en slags skip til himmelen. De avdøde i kistene ligger i fosterstilling, og man tror at sjelen vil forlate jorden på samme måte som den ble født med kroppen. Man har imidlertid bare noen få skriftlige overleveringer som dokumenterer denne besynderlige oppfatningen. I stedet er kunnskaper om den innfødte religionen overført fra munn til munn av stammens eldste. 

I tillegg til denne forklaringen hengte man kistene på klippeveggen av en praktisk årsak. Den høye plasseringen beskyttet nemlig kistene mot ville dyr og gravrøvere. Lignende ritualer finnes i deler av Indonesia, men religionshistorikerne mener at de muligvis stammer fra Kina, der man visse steder har hatt den praksis å begrave de døde på klippevegger. Det store spørsmålet er om der er noen sammenheng. Etter at kristendommen kom, har igorotene valgt tradisjonell kristen jordbegravelse, så den gamle tradisjonen blir svært sjelden praktisert i dag.

Vi kjører mot Banaue, men gjør et stopp på Bontoc Museum underveis. Bontoc Museum ble grunnlagt av en belgisk nonne som ønsket å bevare historien og arven etter de opprinnelige folkene i Cordillera-regionen for ettertiden. Museets samling inkluderer blant annet tradisjonelle drakter, jakt- og landbruksredskaper og gamle fotografier av lokalbefolkningen, hodejeger-krigere og de uhyggelige trofeene deres, samt fotografier av kristne amerikanske misjonærer som var aktive i området. Selve museumsbygningen er bygd opp som et tradisjonelt ifugao-hus med møbler og husholdningsredskaper. På baksiden av museet er det en kopi av en ifugao-landsby, og det er i seg selv et interessant syn.

Når vi er fremme i Banaue, sjekker vi inn på hotellet vårt for de neste to netter. Det er fellesmiddag om kvelden.

Dag 8
Banaue. Utflukt med såkalt jeepney, Banaue risterrasser, besøk i en lokal landsby

I dag skal vi ut og kjøre med jeepney. En jeepney er den lokale bussen, som normalt kjører faste ruter og tar pendlende filippinere med rundt i lokalområdene over lengre eller kortere avstander. De er kjent for sine kunstferdige utsmykninger og ofte fylte, undertiden overfylte kabiner. De finnes bare på Filippinene og er blitt et symbol på filippinsk kultur. Vi får våre egne jeepneys, så vi unngår å sitte klemt mellom hverandre, men kjøreturen er ikke mindre interessant når den store motoren starter, sjåføren setter i gir og vi kjører mot risterrassene, som Banaue er verdenskjent for.

Risterrassene i Banaue står på UNESCOs liste over verdens kulturarv og anses av mange filippinere for å være det 8. underverk i verden. Terrassene har eksistert i mer enn 2000 år og ligger på skråningene i fjellene. De ble med stor sannsynlighet anlagt ved håndkraft. Terrassene ble opprinnelig konstruert som en praktisk løsning på problemet med å dyrke ris i et terreng som ligger med svimlende og fantastisk vakker utsikt i en høyde av omkring 1500 meter over havet i denne fjerntliggende delen av Filippinenes hovedøy Luzon. Vi besøker et utsiktspunkt og ser ut over disse vakre og enestående rismarkene. Tro om det ikke er tid til å ta noen ekstra fotografier og forevige dette øyeblikket? Vi fortsetter turen med et besøk i en lokal landsby, der vi får sjanse til å komme tett innpå lokalbefolkningen.

Vel tilbake på hotellet vårt er det tid til å slappe av litt før vi om kvelden spiser middag på hotellet.

Dag 9
Banaue–Manila (ca. 390 km). Dalton-passet

Dagens strekning går dels på den nyanlagte nasjonale hovedveien og dels på lokale lande- og fjellveier fra Banaue til dagens destinasjon, Manila. Vi kjører i dag i cirka 10 timer, men tiden avhenger av trafikken. Vi gjør naturligvis flere stopp underveis, blant annet for å spise lunsj på turen sørover til hovedstaden.

I dag kjører vi også gjennom Balete-passet, der harde kamper fant sted i slaget om Luzon under andre verdenskrig. Det var etter amerikanernes invasjon i forsøket på å befri Filippinene. Den japanske strategien bestod i å forsøke å forsinke amerikanernes fremrykning så mye som mulig, så de japanske styrkene kunne trekke seg tilbake til Kiangan og Ifugao og der yte en siste motstand. Balete-passet var det eneste adgangspunktet til Cagayan-dalen, og derfor foregikk noen av de hardeste kampene der. Passet er også kjent som Dalton-passet, fordi den amerikanske generalen James Dalton II ble drept på det stedet av en japansk snikskytter.

Ved ankomsten til Manila sjekker vi inn på hotellet vårt og spiser middag.

Dag 10
Manila. Byrundtur med UNESCO-fredede Intramuros, Binondo (Manilas Chinatown), Manila-katedralen, museet Casa Manila, CCP-komplekset og avskjedsmiddag

I dag begir vi oss ut i Manila og utforsker Filippinenes hovedstad. Vi besøker en rekke severdigheter i den rekkefølgen som gir best mening i forhold til trafikk og andre forhold.

Mest kjent er den UNESCO-fredede bydelen Intramuros, som betyr “innenfor murene”, der vi også finner Fort Santiago. Grunnlagt av Miguel López de Legazpi i 1571 på restene av en islamsk bosetning ved munningen av elva Pasig ble Intramuros det eksklusive tilholdsstedet for den herskende spanske overklassen. Muren, som var befestet med bastioner, omsluttet et område på rundt 640 dekar. Porter med trekkbroer gav adgang, og innenfor murene var det administrasjonsbygninger, kirker, klostre, skoler, sykehus, prangende boliger og brolagte plasser. Intramuros er i tidens løp blitt invadert av kinesiske sjørøvere, truet av nederlandske styrker og besatt av britene, amerikanerne og japanerne på forskjellige tidspunkter, men likevel eksisterte bydelen Intramuros  frem til de siste dagene av andre verdenskrig, da den ble ødelagt under slaget om Manila, der alle bygninger unntatt Filippinenes eldste kirke San Agustin ble jevnet med jorden.

Gjenoppbyggingen av Intramuros begynte i 1951, da man ønsket å gjenskape Intramuros’ koloniale arkitektur til dens tidligere utseende. Områdene innenfor murene har i dag en avslappet og rolig atmosfære som gir et deilig avbrekk fra det ellers travle og til tider kaotiske Manila. Innenfor murene finner vi også Fort Santiago (spansk: Fuerte de Santiago), som er et av de viktigste historiske stedene i Manila. Flere døde i fengslene der under det spanske styret og under andre verdenskrig. José Rizal, en filippinsk nasjonalhelt, var fengslet her før han ble henrettet i 1896. I dag finner vi et bronseminnesmerke formet som hans fotspor da han vandret fra cellen til henrettelsesplassen. Innenfor murene besøker vi også Manila-katedralen og museet Casa Manila, som gir oss et innblikk i livet i den spanske kolonitiden.

Ikke langt fra Intramuros finner vi Manilas “Chinatown”, også kjent som Binondo. Det er den eldste Chinatown i verden, opprettet i 1594 av spanierne som bosetning nær Intramuros. Dermed kunne koloniherrene holde øye med de kinesiske innvandrerne. Vi spiser lunsj underveis og besøker det såkalte CCP Complex. Det er et filippinsk kulturhus som foruten å være et landemerke ble opprettet for å bevare, utvikle og fremme kunst og kultur i Filippinene. Hvis tiden tillater det, legger vi etter rundturen veien forbi et kjøpesenter, et såkalt Mall. Filippinske unge og familier med barn ynder å tilbringe fritiden i disse kjøpesentrene. Et besøk her vil i tillegg til muligheten for å gjøre en god handel også gi innblikk i denne delen av den filippinske kulturen. Hold utkikk etter Jolliebee, som er Filippinenes mest populære fast food-restaurant med filialer i hele verden, herunder Milano i Italia.

Dag 11
Avreise fra Manila

Alt etter avreisetid fra lufthavnen i Manila vil det være mulighet for en siste stund ved svømmebassenget eller en tur i nærområdet. I god tid før flyavgang kjører vi mot lufthavnen og sjekker inn.

Dag 12
Ankomst til Norge

Vi lander i Oslo etter en spennende og opplevelsesrik reise.

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Manila t/r med mellomlanding
  • Utflukter og transport ifølge program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom på gode mellomklassehoteller i clark, Baguio, Banaue og Mnaila
  • Innkvartering i delt dobbeltrom på 2-stjerners Cordilla Inn i Vigan
  • Innkvartering i delt dobbeltrom på St. Joseph Resthouse i Sagada
  • Frokost daglig
  • 8 lunsjer og 8 middager
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 50–60 USD ialt)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Fotturer

Siden det blir en del fotturer, anbefaler vi ikke denne reisen for personer som er dårlige til bens. Blant turene er der en ved de hengende likkistene i Sagada, der deler av ruten går via trapper og smale, skrånende stier som krever god fysisk form.

Været

Luftfuktigheten er generelt høyere i denne delen av verden enn vi kjenner den hjemmefra, men regntiden, da luftfuktigheten er høyest, varer fra mai til oktober, og derfor opplever vi sjelden regn i den perioden da denne reisen foregår. Temperaturen vil typisk ligge mellom 22 og 32 grader, unntatt i fjellene ved Sagada og Banaue, der temperaturen typisk ligger mellom 18 og 23 grader.

Bagasje

Det er en god idé å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager da du oftest ikke ser igjen bagasjen før om kvelden. Vi reiser i høysesongen, da været normalt er varmt og mildt. De normale temperaturene i Sagada og Banau ligger mellom 18 og 23 grader, men lokale værforhold kan bety at det kan bli kjøligere, og derfor kan det anbefales å ta med en varm genser og/eller fleece samt en vindjakke. Også turstøvler eller joggesko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne delen av reisen. I Baguio, Vigan og Manila vil det være opplagt å gå i sommerklær, sandaler og andre typer behagelig fottøy. Normalt regner det ikke mye i denne perioden, så det vil ikke være nødvendig å ha med regntøy.

Når man besøker severdigheter som museer, templer eller kirker fra kolonitiden, kan det være krav om korrekt påkledning. Det betyr at man kan bli nektet adgang hvis man går i shorts eller badesandaler. For å være sikker kan det anbefales å ha genser eller skjorte (gjerne med korte ermer, men ikke en såkalt tank-top) sammen med nederdel eller shorts som dekker knærne.

Hoteller

Hånden på hjertet

Hånden på hjertet

Kjøreturen fra Vigan til Sagada foregår på en fjellvei. På denne strekningen må man ikke forvente at toalettene er av europeisk standard. Vi forsøker naturligvis å stoppe på de beste stedene, men man skal være forberedt på at forholdene ikke nødvendigvis er helt ønskverdige.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

PHRTR01ANO