Østersjøens gullkyst

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

På denne reisen langs østersjøkysten besøker vi Latvia, Litauen, den russiske eksklaven Kaliningrad og Polen

Østersjøkysten har vekslet mellom å være oversådd med blomstrende handelsbyer og å ha vært lagt i ruiner på grunn av kriger og okkupasjon. I dag er det mulig å reise langs kyster og gjennom byer som i årtier har ligget gjemt bak jernteppet. Til tross for kommunismens teppefall er kjennskapen til navn som Klaipeda, Det kuriske neset, Königsberg og Solidaritet forblitt i historietimene. Det retter vi på med denne helt nye reisen, som går fra Riga i Latvia langs østersjøkysten til Gdansk i Polen. På store deler av turen vil vi bare være et steinkast fra de hvite sandstrendene som er så kjennetegnende for den latviske, litauiske, russiske og polske kysten. Underveis besøker vi blant annet Baltikums ledende badeby Jurmala – i sovjettiden kalt Sovjetunionens riviera – i Kaliningrad ser vi ubåtmuseet, som vekker minnelser om den kalde krigen, og i Palanga og på Det kuriske neset lærer vi om rav, som gjennom århundrer har vært en av den baltiske østersjøregions dyrebareste handelsvarer – Østersjøens gull.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta EUR, RUB, PLN

Dagsprogram
Dag 1 Fly til Riga, Latvia. Byrundtur og innlosjering på hotell
Dag 2 Riga–Jurmala. Opplevelser i Riga og Latvias ledende spa-by, Jurmala. Velkomstmiddag
Dag 3 Jurmala–Liepaja. ”Nordens Venezia” Kuldiga, middelalderstemning, fossefall, jakt på rav og verksted for kunsthåndverkere
Dag 4 Liepaja–Palanga–Klaipeda, Litauen. Utflukt til ravmuseet i Palanga, spasertur gjennom parken, tid på egen hånd i den litauiske badebyen og byrundtur i Klaipeda
Dag 5 Klaipeda–Nida. Ferge til Det kuriske neset, fiskerlandsbyen Nida, UNESCO-sanddyner og utsiktspunkter
Dag 6 Nida–Kaliningrad, Russland. Det kuriske neset, grenseovergang, Epha-sanddynen, den dansende skogen og besøk ved den ornitologiske stasjonen
Dag 7 Kaliningrad. Byrundtur med besøk i leilighetsmuseet Altes Haus, i domkirken og på ubåtsmuseet
Dag 8 Kaliningrad–Gdansk. Solidaritetsmuseet og byrundtur til fots i Gdansk
Dag 9 Gdansk. Tid til opplevelser på egen hånd eller med reiselederen. Avskjedsmiddag
Dag 10 Hjemreise til Norge

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
13 598,–
Oslo
13 598,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly til Riga, Latvia. Byrundtur og innlosjering på hotell
Art-nouveau stil i Riga

Etter ankomst til Rigas lufthavn kjører vi inn mot byen, som er delt av elva Daugava. Der ligger store, nye og svært moderne områder i nærheten av lufthavnen, med store kjøpesentre og smarte forretninger, og deretter følger et område med tradisjonelle latviske trehus, noen i forfall og noen restaurert. Etter en periode med en streben etter moderne bygninger er de gamle trehusene i ferd med å få en renessanse. 

Riga ble grunnlagt i 1201 av den tyske biskopen Albert von Buxhoevden som et springbrett for sverdbrødrenes korstog mot hedningene i nord, og utviklet seg raskt til også å bli en viktig handelsby mellom Russland og Vest-Europa. I 1621 erobret Sverige byen, og Riga utviklet seg til å bli den rikeste byen i det svenske imperiet. Sverige mistet senere området til Russland, og Riga var en del av først det russiske imperiet og siden av Sovjetunionen frem til landets selvstendighet 21. august 1991. 

Før vi passerer elva ser vi det nye nasjonalbiblioteket, en flott moderne bygning som tidligere tjente som Rigas hovedkvarter under EU-formannskapet i et halvår i 2015. Kort etter dukker Rigas gamle bydel opp med domkirkens og Peterskirkens tårn som vartegn. Riga er Baltikums største by og kan betegnes som en riktig storby med knapt en million innbyggere og et betydelig sentrum med både brede bulevarder, store parkanlegg og lange, rette gater med masser av forretninger.

Utenfor gamlebyen ligger områdene med jugendbygninger. Riga er rik på jugendkunst med 750 utsmykkede bygninger langs de store bulevardene som strekker seg ut fra byens borgdistrikt. I 1698, da Riga var en del av det svenske riket, ble den svenske porten bygd som en del av bymuren. Byens gamle forsvarsverk dukker frem hist og her i byen, og kruttårnet var også en del av det. 

Vi kjører og går tur gjennom Rigas hyggelige gater og kommer bl.a. forbi svarthodenes hus. Huset ble bygd i 1344 til Svarthodeordenen, som var en losje for ugifte tyske handelsmenn. 

Om kvelden blir det rike muligheter til å spise en middag på en av de mange små hyggelige restaurantene. 

Dag 2
Riga–Jurmala. Opplevelser i Riga og Latvias ledende spa-by, Jurmala. Velkomstmiddag
En stor del av det gamle Jurmala er godt bevart

I løpet av formiddagen settes kursen mot kysten og spa-byen Jurmala. Langt inn på 1800-tallet bestod Jurmala av en rekke små fiskevær som lå der uforstyrret. Det endret seg imidlertid som ved et trylleslag i 1877, da jernbanen kom. Hver fiskerlandsby fikk sin egen stasjon, og hver eneste varme sommerdag strømmet bade- og lufthungrende storbyboere fra Riga mot strendene. Dermed ble landsbyene kjent som "Rigas Jurmala", som betyr "Rigas kyst" på latvisk.

Jurmala ekspanderte raskt med nye, rette gater som lå midt i skogen, og det ble oppført imponerende tårnhus av tre som fungerte som sommerhus for Rigas elite.

I sovjettiden var Jurmala Sovjetunionens baltiske riviera, og etter at Latvia ble okkupert av Sovjetunionen i 1940, ble mange av de vakre villaene og hotellene nasjonalisert. Enkelte ble revet ned for å gi plass til massive betonghoteller, men heldigvis ble en stor del av det gamle Jurmala bevart, sammen med sin sjarm.
Naturen bidrar til den hyggelige stemningen med masser av frisk luft, svaiende furuer og en avslappet atmosfære på et bakteppe av sandstrender så brede og hvite at man til tider kan føle seg hensatt til Hawaii eller danskenes vesterhavskyst.

Vi bruker dagen på å gå på oppdagelsestur med reiselederen og avslutter turen med et besøk på Jurmalas friluftsmuseum, der vi dykker ned i byens fiskerihistorie og ser bygninger og utstyr fra tiden før badeturismen kom til byen.

Om kvelden spiser vi en hyggelig velkomstmiddag.

(Frokost og middag er inkludert.)

Dag 3
Jurmala–Liepaja. ”Nordens Venezia” Kuldiga, middelalderstemning, fossefall, jakt på rav og verksted for kunsthåndverkere
I Latvia er det rav langs kysten

Om morgenen forlater vi Jurmala og beveger oss mot vest til Kuldiga, som er en fint bevart arkitektonisk perle midt i storslåtte naturomgivelser. Kuldigas kjælenavn er Nordens Venezia, og byen er en enestående blanding av elver og historiske barokke bygninger langs breddene, noe som også har satt den på UNESCOs kandidatliste for verdens kulturarv.

Ved bredden av Venta-elva er det en betagende utsikt over Ventas Rumba, Europas bredeste fossefall, som til tider beskrives som en mini-Niagara-foss, og den vakre broen fra 1800-tallet. Alt etter nedbørsmengdene er fossen ca. 100–110 meter bred og 1,8–2 meter høy. Den gamle broen, der vi får en fremragende utsikt over fossefallet, er Europas lengste av sin type, med 164 meter.

Etter besøket i Kuldiga fortsetter vi ut mot kysten til fiskerbyen Pavilosta, som er som en upolert bit rav på Østersjøens vestkyst. Her ligger de gamle fiskernes hus, som fremdeles er omgitt av røyk fra røykovnene, og det er herfra vi drar på tur med en vaskeekte ravjeger, som vil vise oss hvordan man finner – eller snarere hvordan man fanger – rav. Her ved Østersjøens bredd har man den ubestridte oppfatning at rav kan brukes på et uendelig antall måter, både til smykker og til helbredende formål. Rav kan brukes i stedet for teblad, man kan lage brennevin med rav, og bare det å ha en klump rav i lommen betyr at kraften fra klumpen overføres til deg.
For å finne rav må vi gå en tur ved det åpne havet. Utfordringen er at det ofte kan være vanskelig å vite om noe er rav, bare en stein eller i sjeldne tilfeller en bit fosfor fra andre verdenskrig. Fosfor kan ligne rav, men kan forårsake kjemiske forbrenninger hvis den kommer i kontakt med huden. Husk derfor en plastpose til det ravet du eventuelt måtte finne – bare for sikkerhets skyld. Hvis vi finner noe, hjelper vår lokale ravjeger oss selvfølgelig med å se forskjell på funnene. Av med sko og sokker eller på med gummistøvlene, og kast deg ut i det!

Om ettermiddagen kommer vi frem til Liepaja, som har en lang rekke ubebodde og vakre trebygninger som bare venter på å bli brukt til et verdig formål. Det ville ganske enkelt være en skam hvis de mistet sin fremtoning, og like hjerteskjærende hvis de bare stod og forfalt. I en sidegate til et av Liepajas kvarterer i utvikling har det dukket opp en sann liten perle, for en av disse trebygningene er dedikert til kunsthåndverkere som fremstiller lokalt kunsthåndverk etter de tradisjonelle forskriftene, som har utviklet seg gjennom århundrer. Her er en kunsthåndverker som har spesialisert seg på å fremstille smykker i rav, en annen på hjemmelagede duftlys, en tredje på inngraverte brosjer og ringer, mens en fjerde vever stoff og så videre. Alt sammen etter metoder som for lengst har gått tapt i resten av Europa. Verkstedene er åpne, så vi kan gå på oppdagelsestur, kikke, berøre og spørre. Det tar årtier å lære disse ferdighetene, og det er hardt arbeid å produsere de flotte sluttproduktene. For eksempel kan man alt etter erfaring og mønstrets kompleksitet bare veve mellom 30 og 150 centimeter stoff om dagen på veven i andre etasje.

(Frokost og lunsj er inkludert)

Dag 4
Liepaja–Palanga–Klaipeda, Litauen. Utflukt til ravmuseet i Palanga, spasertur gjennom parken, tid på egen hånd i den litauiske badebyen og byrundtur i Klaipeda
Kystlinjen i Klaipeda, Litauen

I dag skal vi på tur til ravmuseet i Palanga, som ligger ca. halvveis mellom Liepaja og Klaipeda. Både museumsbygningen (et slott oppført av lensgreve Feliks Tyszkiewicz Hrabia Polagi (1870–1932)), den tilhørende fransk/engelske hagen og utstillingen i seg selv gir et fremragende innblikk i hvor innbringende ravindustrien har vært for regionen. Utstillingen byr på enorme ravstykker, forklaring på hvordan rav ble til, ravklumper med insekter, ja, til og med en firfisle, ravskip, ravsmykker, sovjetgjenstander i rav og mye mer – der er noe for enhver smak og interesse. Det blir også tid til på egen hånd å kjøpe litt lunsj, for eksempel på byens hovedgate.

Vi setter nå kursen sørover og tar en orienterende byrundtur til fots gjennom Klaipeda eller Memel, som tyskerne kalte byen fra 1250 til 1918, da de hersket over området. Da de første korsridderne kom hit, var her en tom kystlinje. Ridderne ble invitert av fyrsten av Masovia, som gjerne så at de nedkjempet de hedenske baltiske stammene, og de valgte å bygge borgen Memelburg her. Memel er det tyske navnet på Nemunas-elva, og de tidlige bosetterne trodde feilaktig at de sundene som forbinder Det kuriske nesets lagune med Østersjøen, var munningen av den mektige elva. Tyske håndverkere slo seg ned omkring borgen, ikke minst på grunn av medlemskapet i Hansaforbundet. I dag bærer byen tydelig preg av tidligere tiders rikdom, på tross av at store deler av den ble ødelagt under andre verdenskrig. Sentrum er imidlertid fint gjenoppført, så man føler seg hensatt til en spasertur gjennom velmaktsdagene når man går på de brolagte gatene.

(Frokost er inkludert.)

Dag 5
Klaipeda–Nida. Ferge til Det kuriske neset, fiskerlandsbyen Nida, UNESCO-sanddyner og utsiktspunkter
Fiskerhus i Nida, Litauen

Om morgenen drar vi mot fergeleiet. Der skal vi ta den lille bilfergen over til Det kuriske neset. Turen tar rundt fem minutter, så vi blir på bussen under overfarten til dette naturområdet, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det mellom 500 meter og 4 km brede Kuriske neset (eller landtangen) er vitterlig Østersjøens perle og består av en lang rekke forblåste sanddyner omgitt av Den kuriske lagunen på den ene siden og Østersjøen på den andre. Sanddynene ligner til forveksling på sine jyske slektninger, og det er ikke helt uten grunn. De vandrende dynene var nemlig nådeløse overfor de fiskerbyene der innbyggerne hadde felt trærne for å bygge hus og båter. Atskillige av dem ble begravd av sanden, og først da dansken Søren Bjørn så likheten mellom sin hjemby Skærbæk og Det kuriske neset, ble sandflukten til dels stoppet. Søren Bjørn var ansatt som plantasjeinspektør i Danzig (datidens Gdansk) og anbefalte at man plantet furuer i forsøket på å temme naturen. Blant annet derfor kan vi i dag besøke dynelandskapene, nyte naturen og betrakte det som Jean-Paul Sartre beskrev som ”å stå ved inngangsporten til himmelen”. Vi nyter landskapet og kommer frem til den lille hyggelige byen Nida, der vi skal overnatte.

Vi går også en oppdagelsestur i byen. Kanskje har du også lyst til å besøke den tyske nobelprisvinneren Thomas Manns sommerhus, som ligger i byens nordlige ende. Her tilbrakte han sammen med sin familie somrene før han sammen med sin jødiske kone og sine barn måtte flykte fra nazistene til Sveits, og senere videre til USA.

(Frokost er inkludert.)

Dag 6
Nida–Kaliningrad, Russland. Det kuriske neset, grenseovergang, Epha-sanddynen, den dansende skogen og besøk ved den ornitologiske stasjonen
I de store sanddynene ved Nida

Morgenen bruker vi på en spasertur opp til utsiktspunktet, med utsikt over eksklaven Kaliningrad. Deretter er det blitt tid til å ta farvel med Litauen når vi i dag krysser en grense som de færreste besøkende til Russland benytter. Det kan være en omstendelig affære, der staute grensevakter i stive uniformer først sørger for at vi kan forlate Litauen, for deretter å la seg avløse av russiske grensevakter, som med samme møysommelighet sørger for å gi oss en så tidskrevende grensepassasje som overhodet mulig. Sørg derfor for å væpne deg med tålmodighet – vi tar det som en opplevelse og med et smil.

Fra grensen mellom Litauen og den russiske eksklaven Kaliningrad er det bare snaut 100 kilometer til byen av samme navn. Kaliningrad Oblast (fylke) ligger i dag flankert av Litauen og Polen og har derfor ingen landfast forbindelse med moderlandet. Den er imidlertid fremdeles en del av Russland av historiske årsaker og på grunn av geopolitiske interesser, som især dreier seg om beliggenheten i Europa og ut mot Østersjøen.

Før vi kommer så langt, skal vi imidlertid først besøke Epha-sanddynen og den dansende skogen. Den dansende skogen er kjent for sine besynderlig vridde trær. Her snor trærne seg i former som ringer, hjerter og innviklede spiraler som bøyer seg mot jorden. Ingen kjenner årsaken til at trærne akkurat her har utviklet seg som de har, men blant teoriene er påvirkning fra furuskuddviklerens larver eller – ifølge sagnet – sandens bevegelse.

Vi skal også forbi den ornitologiske stasjonen, før turen går til Kaliningrad, der vi også overnatter.

(Frokost og lunsj er inkludert.)

Dag 7
Kaliningrad. Byrundtur med besøk i leilighetsmuseet Altes Haus, i domkirken og på ubåtsmuseet
Kaliningrad

Historisk tilhørte Kaliningrad Oblast Tyskland i syv århundrer. I løpet av denne tiden gikk området ikke under navnet Kaliningrad, men Königsberg. Men i 1920- og 1930-årene ble Tyskland skilt fra Königsberg etter opprettelsen av den "polske korridoren", som gav Polen handelsfordeler med frie byer som blant andre Gdansk.
Under andre verdenskrig overtok Sovjetunionen området etter Josef Stalins invasjon i Polen. I de følgende årene oppfordret Stalin både USA og Storbritannia til å presisere hvilke planer de hadde for Königsberg etter krigen. Stalin gjorde sin holdning til Kaliningrad klar med argumentet om at Kaliningrad kunne brukes som sovjetisk havn og samtidig svekke Tyskland. Dette argument syntes å bli støttet av USAs president Truman, som aksepterte ideen om å la Sovjetunionen kontrollere Kaliningrad.

Slik ble det, og siden den kalde krigen bruker Russland Kaliningrad som militærinstallasjon. Det er for eksempel i Kaliningrad man har oppstilt Iskander-missiler, som kan nå Warszawa eller København på under 3 minutter. Byen ble jevnet med jorden under andre verdenskrig, og den bærer i dag tydelig preg av manglende eller nødtørftig gjenoppbygging, så det er som å kjøre gjennom en bit av Sovjetunionen når vi drar på byrundtur. Det er spennende og en særpreget opplevelse. 

Reiselederen vår tar oss med gjennom historien, og vi besøker blant annet museet Altes Haus, domkirken og Sjøfartsmuseet, der man kan komme om bord på den eneste museums-ubåten fra etterkrigstiden i Russland.

(Frokost er inkludert)

Dag 8
Kaliningrad–Gdansk. Solidaritetsmuseet og byrundtur til fots i Gdansk
Den gamle havnen i Gdansk, Polen

Det er nå tid til å forlate Kaliningrad for å kjøre til en absolutt perle i Polen, ja, i hele Europa: Gdansk. Før vi når så langt, skal vi enda en gang krysse en ytre EU-grense når vi ca. 50 km fra Kaliningrad når den polsk-russiske grensen. Vi væpner oss enda en gang med tålmodighet og tar ventetiden og den møysommelige gjennomgangen av våre papirer som en opplevelse.

Vi når deretter frem til Gdansk, som i likhet med resten av Polen har hatt en omtumlet tilværelse. Den har vært tysk, en del av det polsk-litauiske storriket, prøyssisk, en del av det tyske keiserriket, og fristad under Folkeforbundet i mellomkrigsårene før byen igjen ble polsk etter andre verdenskrig. Det sier en hel del om byens betydning og dens beliggenhet ved Wisla-elvas munning i Østersjøen. Begge er viktige vannveier, der store mengder landbruksprodukter og andre handelsvarer ble fraktet til og fra Polen. I dag er elveutløpet imidlertid lenger mot øst.

Den gamle bydelen er blitt gjenoppført stort sett slik den så ut før krigen, da den ble fullstendig ødelagt. Vi starter imidlertid oppholdet i Gdansk i den nyere historien med et besøk på Solidaritetsmuseet, som er oppført på Leninverftets grunn. Det åpnet den 31. august 2014 på årsdagen for Gdansk-avtalen, som var seierspapiret for verftsarbeidernes kamp for den frie fagforeningen Solidaritet – en kamp, som etter manges mening ble startskuddet for kommunismens fall i Øst-Europa. Medstifteren av Solidaritet og Polens tidligere president, Lech Walesa, deltok i åpningsseremonien. Det er et både rørende og interessant museum, som absolutt er verdt et besøk. 

Etter museumsbesøket tar vi en byrundtur til fots. Vi skal naturligvis besøke Mariakirken, den storslåtte domkirken i Gdansk. Den romersk-katolske kirken fra 1343 sies å være bygd av flere røde murstein enn noen annen kirke i verden. De som er spreke, kan ta seg en tur oppover de mange hundre trinnene til tårnets topp og få en fremragende utsikt over Gdansk.

Turen går også på gågaten Dlugi Targ. Det er som å ta et skritt inn i middelalderen. Her finner man bl.a. den lett gjenkjennelige fontenen med en statue av Neptun i midten ─ en bronseskulptur som kan dateres tilbake til 1600-tallet.

Underveis går vi på Kongeveien, passerer havnefronten og rådhuset og kommer forbi Uphagens hus, havnekranen og mye mer.

(Frokost er inkludert)

Dag 9
Gdansk. Tid til opplevelser på egen hånd eller med reiselederen. Avskjedsmiddag

I dag er det en lang rekke muligheter for hvordan du kan tilbringe dagen. Du kan for eksempel ta en av turistbåtene fra kanalbredden ut til Westerplatte-halvøya. Det er en utflukt for de spesielt historieinteresserte, for det var her tyskerne innledet sitt angrep på Polen den 1. september 1939. Det er i dag et minnesmerke for begivenhetene som fant sted under andre verdenskrig, men her er sant å si ikke mye å se.

Vil du derimot ha mer av andre verdenskrigs historie for pengene, kan du med fordel besøke det nye museet til minne om krigens redsler. Det ligger i gangavstand fra hotellet vårt, og den mer enn 5.000 kvadratmeter store utstillingen gir et fremragende innblikk i krigen, sett særlig med polske øyne. Utstillingen gjør et sterkt inntrykk, og museet er en stor opplevelse.

Har du fått nok av krig og ufred, kan du også velge å gå en tur på Sjøfartsmuseet ─ likeledes i gangavstand fra hotellet. Museet er dedikert til historien om båtbygging, navigasjon, fiskeri, seiling og sjøfartshistorie. Reiselederen vår foreslår naturligvis et program som du er velkommen til å delta i. Alternativt står det deg helt fritt hvordan du ønsker å tilbringe dagen. 

Entréer og transport denne dagen er ikke inkludert.

Om kvelden møtes vi igjen og spiser en hyggelig avskjedsmiddag.

(Frokost og middag er inkludert.)

Dag 10
Hjemreise til Norge

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 13 598,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom

3.498,-

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Riga og Gdansk–Oslo med mellomlanding
  • 9 netter på gode turistklassehoteller i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig
  • 2 lunsjer
  • 2 middager
  • Utflukter og entreer ifølge program
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 20 euro)
  • E-visum til Kaliningrad (kr 0)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

E-visum til Kaliningrad

E-visum til Kaliningrad

Pr. 1. oktober 2019 er reiser som utelukkende omhandler besøk og opphold i Kaliningrad unntatt fra fysisk visumplikt. Det er i stedet innført mulighet til å søke om et gratis e-visum.

Derfor er det pr. 1. oktober 2019 ikke lenger et krav at det søkes om fullt visum til Russland. Det er for regionen Kaliningrad bare et krav om at man kan fremvise et gyldig e-visum.

For å få e-visum skal du utfylle et formular på nettet, og når ditt e-visum er blitt godkjent (innen ca. 4 arbeidsdager), skal dette printes ut og tas med på reisen. Bemerk at søknad om e-visum tidligst kan foretas 20 dager før avreise og senest 5 dager før avreise. Vi anbefaler imidlertid at man ikke søker senere enn 8 dager før avreise.

Du kan lese mer og søke om e-visum til Kaliningrad ved å følge denne linken: http://electronic-visa.kdmid.ru/klgd_home_en.html

Imidlertid vil vi enda en gang gjøre oppmerksom på at dette e-visumet bare gjelder til Kaliningrad-regionen.
Vi gjør likeledes oppmerksom på at Albatros ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.

Opplysninger om reisen

Været

Den baltiske østersjøkysten har kystklima, og det betyr at været minner mye om det vi kjenner hjemmefra. I mai-oktober er gjennomsnittstemperaturen typisk mellom 10 og 20 grader om dagen og ned til mellom 0 og 15 grader om natten. Det kan naturligvis regne, så ta endelig med en paraply. (kilde: dmi.dk).

Besøk i ortodokse kirker

I russisk-ortodokse kirker er det skikk at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et skaut på utfluktene. Menn, derimot, bør ikke ha noe på hodet i kirkene.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 16 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Hånden på hjertet

Hånden på hjertet

Vi har valgt å legge inn en del spaserturer underveis, og mange av byrundturene foretas til fots, siden bussen ganske enkelt ikke kan manøvrere rundt i smale, brolagte gater. Husk derfor praktisk fottøy.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20LVRTR06ANO0709