På skinner tvers over Canada

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

I de europeiske pionerenes fotspor fra Toronto i øst til Vancouver i vest

Bli med på Albatros’ store pionerreise tvers over Canada. Vi krysser store deler av det enorme landet, fra metropolen Toronto i øst til OL-byen Vancouver i vest. Underveis kommer vi forbi isbreer, varme kilder, snødekte fjelltopper, skoger, fossende elver, grønne enger og klare sjøer. Vi skal på båttur ved Niagara Falls, besøke en vingård i Okanagan-dalen og få storbyopplevelser i Vancouver og Toronto, Canadas svar på New York. Reisen går via den gamle jernbanestrekningen, og som de tidligste immigrantene får vi nesten et sug i magen ved tanken om hva som ligger foran oss. Toget har store vinduer med fin utsikt til de flotte landskapene på den enorme canadiske prærien. Vi har helpensjon om bord, og kan nyte det gode canadiske kjøkken mens vi ruller av sted. Ved Rocky Mountains bytter vi til buss og kjører gjennom fem naturskjønne nasjonalparker før vi kommer frem til Stillehavskysten ved Vancouver.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Togreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Canadiske dollars

Dagsprogram 14 dager
Dag 1
Oslo–Toronto
Dag 2
Toronto. CN Tower og tid på egen hånd
Dag 3
Toronto. Niagara Falls
Dag 4–6
Tvers over Canada
Dag 7
Ankomst til Jasper, Rocky Mountains
Dag 8
Jasper–Banff
Dag 9
Banff Nasjonalpark
Dag 10
Rocky Mountains–Kamloops
Dag 11
Gjennom Okanagan Valley til Vancouver
Dag 12
Vancouver. Byrundtur og tid på egen hånd
Dag 13
Vancouver og hjemreise
Dag 14
Ankomst til Norge

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Toronto

Vi lander på flyplassen i Toronto og blir hentet i buss og kjørt til hotellet. Kvelden er til fri disposisjon.

Dag 2
Toronto. CN Tower og tid på egen hånd

En av byene fra koloniperioden som siden har vokst seg stor og mektig, er metropolen Toronto, som vel best kan sammenlignes med New York. Akkurat som New York er Toronto en smeltedigel av all verdens kulturer, og opp gjennom tidene har immigranter fra alle kontinenter slått seg ned her. Det har resultert i en pulserende storby som ikke bare er allsidig rent innbyggermessig, men som i høy grad også har klart å profilere seg på den internasjonale kunst- og kulturscenen. Uansett om man står på verdens høyest beliggende utsiktsplattform i TV- og radiotårnet CN Tower eller betrakter vannmassene ved Niagara Falls, er det én ting som er sikkert: Toronto og omegn byr på storslåtte opplevelser. På den første dagen i metropolen tar vi det litt med ro og sparer fossen til senere.

Etter frokost blir vi hentet på hotellet i buss og kjørt til Torontos kjennetegn, CN Tower. I mange tiår var tårnet verdens høyeste frittstående bygning, men det er nå overgått av skyskraperen Burj Khalifa i Dubai. Vi tar heisen opp til utsiktsplattformen cirka 330 meter over bakken, og kan nyte en spektakulær 360 graders panoramautsikt. Herfra kan vi blant annet se byens kjempestore baseballstadion, SkyDome, med det berømte taket som kan tas av. Her holder hjemmelaget Toronto Blue Jays til. Etter besøket i tårnet tar reiselederen oss med på en liten orienterende formiddagstur til fots og med offentlig transport. Beregn cirka 20 canadiske dollar til transport, inngang og en forfriskning underveis. Ettermiddagen og kvelden er til fri disposisjon. Det er mange muligheter for å kaste seg ut i et kulinarisk eventyr med et vell av krydder, dufter og smaksopplevelser på en av de mange tusen eksotiske restaurantene i byen. Toronto har nemlig et etnisk mangfold ut over det vanlige. Her er det hele fem Chinatowns, én Little Italy, én Little Portugal og den indiske Gerrard Bazaar, så man kan gå på oppdagelse og smake på hele verden i en og samme by. Og så kan du handle. Det fantastiske Eaton Centre er et kjøpesenter i flere etasjer med mer enn 320 forskjellige butikker og 17 kinoer. Hvis du foretrekker kunst, kan du besøke kunstmuseet Art Gallery of Ontario, som huser verdens største samling av verker av den britiske skulptøren Henry Moore. For sportsinteresserte er det mulighet for å besøke Hockey Hall, hvor du blant annet kan se en nøyaktig kopi av garderoben til ishockeylaget Montreal Canadiens. Mulighetene i byen er utallige.

Dag 3
Toronto. Niagara Falls

I dag starter vi med å kjøre en kort byrundtur før vi setter kursen sørover. I dag skal vi nemlig også oppleve den storslåtte Niagara Falls, som er blant verdens største og flotteste fosser. Niagara er navnet på to byer, en i USA og en i Canada, og på de tre enorme fossene som skiller de to byene. Niagara-elven, som danner de enorme fossene, markerer også den naturlige grensen mellom den canadiske provinsen Ontario og den amerikanske staten New York. Fossene består av to vesentlige deler som er delt av øya Goat Island: Horseshoe Falls på den canadiske siden av grensen og American Falls, som, ikke overraskende, ligger på den amerikanske siden. I tillegg kommer den mindre Bridal Veil Falls. Vannet fra fossene kommer fra De store sjøer, Superior, Michigan, Huron og Erie og renner ut i Ontario, og disse sjøene utgjør den største samlede massen av ferskvann på jorden. De overskytende vannmassene fra sjøene har gjennom flere tusen år langsomt banet seg vei mot Atlanterhavet og skapt et enormt vanntrykk ved Niagara, som i dag brukes til å skape store mengder vannkraft. De tre fossene, American Falls, Bridal Veil Falls og Horseshoe Falls, er i all sin prakt ubeskrivelig flotte. Vi skal på tur med Hornblower Niagara Cruises, hvor vi kommer helt tett på de enorme vannmassene (vi får utlevert regnponcho). Etter det imponerende synet kjører vi tilbake til Toronto, hvor resten av ettermiddagen/kvelden er på egen hånd.

Dag 4–6
Tvers over Canada

I dag er det tid for å gå om bord på toget som skal være hjemmet vårt de neste fire dagene. Vi blir hentet tidlig på hotellet og kjørt til sentralstasjonen i Toronto. Herfra setter toget kursen vestover. Innbyggerne i det som den gang ble kalt Ny-Frankrike, flyttet seg fra sted til sted med skip, på slede eller i hestedrosje. Veiene var humpete og gjørmete og som oftest i svært dårlig stand. Om vinteren frøs elvene til is, og det ble vanskeligere å finne veien når de ikke kunne bruke dem til å navigere. I det 19. århundre begynte byggingen av jernbanen, og i kjølvannet av det fulgte tusen og atter tusen av immigranter, som kom for å utforske og utvikle det øde og uspolerte landet. Med den nye jernbanen fikk Canada en helt annen målestokk enn tidligere. Dagsreiser ble ikke lenger målt i få kilometer, men i hundrevis av kilometer, og byer vokste frem overalt – hovedsakelig bebodd av europeere som ville utforske Den nye verden. Hester ble erstattet av lokomotiver, og plutselig var alt mulig. Det var intet mindre enn et vendepunkt i den canadiske historien da det første offentlige toget kjørte mellom Saint-Jean-sur-Richelieu i nærheten av Montreal og Portage La Prairie ved Winnipeg i 1836. Dette ble startskuddet for en enorm boom i Canadas økonomi. Togene fraktet mennesker og varer vidt omkring på kontinentet. Byer vokste frem ved stasjonene, og fabrikker skjøt opp i byer som Montreal, Toronto og Vancouver. Canada sydet av energi! I 1871 sluttet provinsen British Columbia seg til konføderasjonen Canada, men med et enkelt forbehold: De krevde at en transkontinental jernbane skulle oppføres innen 10 år. Jernbanen skulle forbinde det østlige og vestlige Canada. I 1886 krysset det første toget hele Canada, fra Dalhousie Station i Montreal til Port Moody, 20 kilometer fra den lille byen Granville, som senere ble til Vancouver. Året etter ble den første togstasjonen i Vancouver bygget, og byen ble dermed raskt Canadas førende havneby. Da England og Frankrike erklærte krig mot Tyskland 3. september 1939, fulgte Canada etter bare en uke senere – mer enn to år før USAs inntreden i annen verdenskrig. På samme måte som under første verdenskrig var Pier 21 i Halifax mellomstasjon for soldater som skulle sendes til Europa, og for tusenvis av immigranter som strømmet inn i landet under og etter krigen. Herfra gikk de om bord på togene som brakte dem til en rekke forskjellige destinasjoner over hele landet.

Vi har plasser på Sleeper Plus Class – du kan se mer om toget på https://www.viarail.ca/en/explore-our-destinations/trains/rockies-and-pacific/toronto-vancouver-canadian/classes-and-services#sleeper-plus

Dag 7
Ankomst til Jasper, Rocky Mountains

Tidlig om morgenen kjører vi gjennom provinshovedstaden i Alberta, Edmonton, på veien mot The Rockies. Etter den fantastiske og lange togturen fra vest kommer vi nå frem til Jasper nasjonalpark. Eventyret i et av verdens kanskje flotteste fjellområder er begynt. Etter ankomsten til Jasper bytter vi transportmiddel og drar på sightseeingtur i buss. Her kommer vi forbi sjøene Pyramide og Patricia samt Maligne Canyon. Maligne Canyon er Jaspers dypeste kløft og samtidig en del av det som muligvis er Nord-Amerikas største elvesystem under jordens overflate. Deretter er det tid for å bli innlosjert på hotellet. Vi overnatter i Jasper og kan glede oss til de neste dagers opplevelser.

Dag 8
Jasper–Banff

Vi kjører sørover langs den pittoreske Icefields Parkway – en av Canadas mest berømte og naturskjønne fjellveier. Den er oppkalt etter de enorme isområdene som preger The Rockies. Underveis ser vi den mektige Athabasca-fossen. Vi stopper underveis for å nyte den enestående utsikten og for å ta en kjøretur med en spesialbygget "snøbuss" på den enorme Athabasca-breen (ikke inkludert i prisen på reisen). Vi fortsetter videre mot Banff og The Rockies’ kanskje aller flotteste syn, Lake Louise, en smaragdgrønn innsjø omkranset av grønne skoger, fjell med snødekte topper og Victoria-breen. Først utpå kvelden ankommer vi til Banff, hvor vi overnatter.

Dag 9
Banff Nasjonalpark

I dag kjører vi til Banff nasjonalpark fra byen Banff, som bare har ca. 7800 fastboende. Området rundt Banff og nordover mot Jasper, Lake Louise, Yoho og Kootenay regnes blant mange globetrottere som noe av det mest imponerende på kloden, takket være den flotte mosaikken av isbreer, varme kilder, snødekte fjelltopper, skoger, brusende elver, fosser, grønne enger og klare sjøer. Kort sagt skal vi i dag ut på en tur med enestående variasjoner du bare ikke kan få nok av. Vi skal selvfølgelig også kikke oss godt rundt i Banff by med det fantastiske jernbanehotellet. Hvis været er bra, tar vi gondolen opp Sulphur Mountain og nyter den imponerende utsikten over Banff.

Dag 10
Rocky Mountains–Kamloops

I dag kjører vi gjennom det legendariske Continental Divide og krysser fjellovergangen Kicking Horse Pass på veien inn i Yoho nasjonalpark. "Yoho" er Cree-indianernes uttrykk for ærefrykt, og navnet gir raskt mening når man beveger seg inn i den forunderlige nasjonalparken. Vi skal blant annet se den flotte sjøen Emerald Lake (smaragdsjøen), som ikke overraskende har en karakteristisk grønn farge. Vi fortsetter gjennom enda to nasjonalparker, nemlig Glacier nasjonalpark og Mount Revelstoke nasjonalpark, med tunneler, breer, snødekte fjelltopper og hårnålsvinger. Er vi heldige, får vi se bjørner som boltrer seg blant nyutsprungne løvetann i de nå grønne skibakkene (om våren). Om høsten kan vi være heldige å se bjørnene spise bær. Vi overnatter i byen Kamloops.

Dag 11
Gjennom Okanagan Valley til Vancouver

I dag slutter vår fantastiske reise gjennom den canadiske delen av "The Rockies" og noen av verdens flotteste nasjonalparker. Vi kjører langs en av verdens desidert flotteste motorveier, Trans-Canada Highway. Dagens etappe fører oss gjennom Okanagan-dalen, et av de mest berømte vindistriktene i Canada, som etter sigende kan konkurrere med vinområdene i California. Her ser vi store sjøer omgitt av vinmarker og fjelltopper – naturscenarioer som tar pusten fra de fleste. Vi stopper ved en av de mange vingårdene, hvor vi får omvisning og smaker på de edle druene.

Om kvelden kommer vi frem til Vancouver på Stillehavskysten av Canada. Her blir vi innlosjert på hotell.

Dag 12
Vancouver. Byrundtur og tid på egen hånd

Sentrum av Vancouver ligger på en liten halvøy omgitt av Burrad Inlet, English Bay og False Bay, og i bakgrunnen ser vi de flotte, snødekte fjelltoppene som er så karakteristiske for byen. Det er vann på de fleste sider, og derfor naturlig nok en havn. Vancouver har faktisk det mest trafikkerte havneanlegget på hele kysten av Nord-Amerika. Vancouver var for øvrig vert for vinter-OL i 2010. Her i Vancouver ligger Stanley Park, som er oppkalt etter den canadiske generalguvernøren Lord Stanley. Parken dekker et område på mer enn 1000 hektar, og er dermed større enn Central Park i New York. Den koselige, gamle bydelen i byen kalles Gastown og er spekket med viktorianske bygninger og mange moderne (og billige) butikker. Etter frokost drar vi ut på en tidlig byrunde til fots sammen med reiselederen, hvor vi ser de severdighetene som ligger i gangavstand fra hotellet. Ettermiddagen er satt av til at du på egen hånd kan gå på oppdagelse i byen. Se for eksempel Stanley Park og besøk det prisbelønte Vancouver Aquarium, som gir en flott introduksjon til den maritime verden. Her kan du se mer enn 8000 forskjellige havdyr fra Stillehavet. I parken kan du også oppleve arktiske eventyr, en dampende varm Amazonas-safari eller en reise til bunnen av Stillehavet. En annen mulighet er museet for antropologi. Her finner vi en enestående utstilling av kunst av nordvestkystens opprinnelige folkeslag, tårnhøye totempæler og sirlige utskjæringer i gull og sølv. Reiselederen vil selvfølgelig komme med gode råd og ideer.

Dag 13
Vancouver og hjemreise

Alt etter når vi skal fly hjem, vil formiddagen være til fri disposisjon. Først på ettermiddagen blir vi hentet i buss og kjørt på byrundtur hvor vi får se de severdighetene vi ikke rakk i går.

På slutten av ettermiddagen kjører vi til flyplassen, hvor flyet hjem mot Norge venter.

Dag 14
Ankomst til Norge

Om VIA Rail

På dag 4–7 kjører vi med det canadiske togselskapet VIA Rail. Plassen om bord på toget er begrenset og for å gjøre reisen så komfortabel som mulig er det bare lov å ha 1 håndbaggasje og 1 kuffert med som ikke er større enn 66x46x23 cm på kupéen. Resten av bagasjen blir innsjekket i bagasjevognen ved avgang og levert tilbake ved ankomst til Jasper. Det er ikke mulig å få adgang til innsjekket bagasje underveis på togreisen. Den maksimalt tillatte vekt er 23 kilo.

Privat kupé på toget

På toget er det mulighet for å kjøpe seg til privat kupé til 1, 2 eller flere personer. Disse kupéene har håndvask og eget toalett.
 
Privat kupé til 1 person https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-one
Privat kupé til 2 personer https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-two
 
Pris fra 5 698 DKK pr. person
 
Man sitter to og to på toget og om kvelden blir setene gjort om til hhv. over- og underkøye. Hvis man ønsker underkøye (lower berth) på toget vil det være mulig å kjøpe dette, hvis det er flere tilgjengelig. https://www.viarail.ca/en/resources/couchette-en
 
Pris fra 1 648,- DKK pr. person
 
Privat kupé eller underkøye (lower berth) på toget er på forespørsel og vi kan ikke garantere ledig plass, da det er avhengig av om det er ledige plasser.

Sovemuligheter på toget

Reisens pris inkluderer overnatting på liggeplass «berth». Her omdannes setene om kvelden to og to til hhv. over – og underkøye med en tjukk gardin foran. Om morgenen blir køyene gjort om til seter igjen. Det er bare to seter på hver side av midtgangen. Alle vognene har felles bad og toalett på gangen. Det er også mulig å kjøpe privat kupé til en, to eller flere personer. Disse kupéene har håndvask og eget toalett.

Måltider på toget

Det er full forpleining om bord, man skal bare selv betale for drikkevarene. Det er en avslappet stil i spisevognen og det er ikke nødvendig å pynte seg til måltidene.

Maten har et internasjonalt preg og til frokost kan man normalt velge mellom 4 forskjellige retter. Til lunsj og middag byr de på supper og et valg mellom 3-4 hovedretter. Til alle måltidene serveres kaffe eller te.
Frokosten serveres mellom klokken 7 og 10. Lunsj og middag serveres normalt ved 3 «seatings». Reiselederen vil prøve å få samme tid til middag den første kvelden, men det er der ingen garanti for.

Det vil være mulig å få kaffe, te eller vann samt frukt og snack uten beregning på hele togturen.

Telefon -og internettforbindelse

De fleste passasjerer vil gjerne ha en rolig togreise. Derfor oppfordres det til at man ikke generer medpassasjerer unødvendig med støy fra mobiltelefon, musikkavspillere o.l. Bruk høretelefoner når du hører musikk og sett telefonen på lydløs eller lav ringelyd.  

Vi gjør oppmerksom på at det nok ikke er mobildekning på store deler av strekningen. Trådløs internettforbindelse (Wifi) vil være en mulighet på stasjonene Winnipeg og Edmonton. Spør reiselederen.

Røyking om bord

Det er ikke tillatt å røyke på toget. Røykere blir bedt om å røyke utenfor toget når det står stille. Det er kun tillatt å røyke på henviste steder utenfor toget. Toget stopper minimum i Capreol, Hornepayne, Sioux Lookout, Winniepeg, Saskatoon og Edmonton.

Merk vennligst at stoppene er relativt korte.

Alkohol om bord

Man kan kjøpe alkohol om bord og salget foregår i henhold til den lov som gjelder i den provinsen som toget befinner seg i. Det samme gjelder barens åpningstider. Alkohol som ikke er kjøpt på toget er det kun lov til å drikke på den private sovekupéen. Provinslovene forbyr inntak av alkohol man selv har kjøpt på andre steder på toget.

Du kan lese mer på www.viarail.ca/en/trains/rockiesandpacific/toronto-vancouver-canadian

Isbretur med Ice Explorer

Ice Explorer er et spesialbygget bre-kjøretøy som kjører ut på Columbia Icefield som visse steder er lige tykt som Eiffeltårnet er høyt.

Pris: 698,– NOK

Båttur på Maligne Lake

Maligne Lake er den største isbresjøen i Jasper nasjonalpark og et av de vakreste stedene i de canadiske Rocky Mountains med utsikt over snøkledde fjelltopper.

Pris: 698,– NOK

Prisinformasjon

Privat kupé på toget:

På toget er det mulighet for å kjøpe seg til privat kupé til 1, 2 eller flere personer. Disse kupéene har håndvask og eget toalett. 

Privat kupé til 1 person https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-one
Privat kupé til 2 personer https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-two

Pris fra 11 998 ,– NOK pr. person 

Man sitter to og to på toget og om kvelden blir setene gjort om til hhv. over- og underkøye. Hvis man ønsker underkøye (lower berth) på toget vil det være mulig å kjøpe dette, hvis det er flere tilgjengelig. https://www.viarail.ca/en/resources/couchette-en

Pris fra 2 598 ,– NOK pr. person

Privat kupé eller underkøye (lower berth) på toget er på forespørsel og vi kan ikke garantere ledig plass, da det er avhengig av om det er ledige plasser.

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Toronto og Vancouver–Oslo
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på hotell i delt dobbeltrom
  • Innkvartering på tog 
  • Frokost daglig
  • Helpensjon på toget
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Utflukt Isbre med Ice Explorer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Tillegg for privatkupé eller Lower Berth
  • Drikkevarer 
  • Tips (50-75 CAD pr. pers.)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Reisens krav til bevegelighet

På denne reisen er det en forutsetning at man er selvhjulpen da vi skal besøke nasjonalparker med ulent terreng. I tillegg er det en transport med buss og tog med flere daglige av- og på-stigninger. Reisen er derfor ikke egnet for personer som er dårlig til bens eller som må ha gangstativ eller kjørestol.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Lurt å ha med

I Canada kan være kjølig uansett årstid, så det er en god idé å pakke varme klær til dagene i fjellene. Husk å ta med gode tursko.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Canada

Her kan du få vite mer om Canada: www.albatros.no/reisemaal/nord-amerika/canada

Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksineres.

Før avreise

eTA - indrejsetilladelse til Canada

Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2 

Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.

Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

Praktisk informasjon om togreisen

Bagasjeforhold om bord

Plassen om bord på toget er begrenset og for å gjøre reisen så komfortabel som mulig er det bare lov å ha 1 håndbaggasje og 1 kuffert med som ikke er større enn 66x46x23 cm på kupéen. Resten av bagasjen blir innsjekket i bagasjevognen ved avgang og levert tilbake ved ankomst til Jasper. Det er ikke mulig å få adgang til innsjekket bagasje underveis på togreisen. Den maksimalt tillatte vekt er 23 kilo.

For å gjøre reisen så behagelig som mulig anbefaler vi at man bare tar med en sportsbag eller ryggsekk på kupéen med de tingene man trenger til togturen.

Sovemuligheter på toget

Reisens pris inkluderer overnatting på liggeplass «berth». Her omdannes setene om kvelden to og to til hhv. over – og underkøye med en tjukk gardin foran. Om morgenen blir køyene gjort om til seter igjen. Det er bare to seter på hver side av midtgangen. Alle vognene har felles bad og toalett på gangen. Det er også mulig å kjøpe privat kupé til en, to eller flere personer. Disse kupéene har håndvask og eget toalett.

Mat på toget

Det er full forpleining om bord, man skal bare selv betale for drikkevarene. Det er en avslappet stil i spisevognen og det er ikke nødvendig å pynte seg til måltidene. 

Maten har et internasjonalt preg og til frokost kan man normalt velge mellom 4 forskjellige retter. Til lunsj og middag byr de på supper og et valg mellom 3-4 hovedretter. Til alle måltidene serveres kaffe eller te.

Frokosten serveres mellom klokken 7 og 10. Lunsj og middag serveres normalt ved 3 «seatings». Reiselederen vil prøve å få samme tid til middag den første kvelden, men det er der ingen garanti for. 

Det vil være mulig å få kaffe, te eller vann samt frukt og snack uten beregning på hele togturen.

Røyking om bord

Det er ikke tillatt å røyke på toget. Røykere blir bedt om å røyke utenfor toget når det står stille. Det er kun tillatt å røyke på henviste steder utenfor toget. Toget stopper minimum i Capreol, Hornepayne, Sioux Lookout, Winniepeg, Saskatoon og Edmonton. 
Merk vennligst at stoppene er relativt korte. Lengden av de enkelte stoppene annonseres av togpersonalet rett før stoppet.

Alkohol om bord

Man kan kjøpe alkohol om bord og salget foregår i henhold til den lov som gjelder i den provinsen som toget befinner seg i. Det samme gjelder barens åpningstider. Alkohol som ikke er kjøpt på toget er det kun lov til å drikke på den private sovekupéen. Provinslovene forbyr inntak av alkohol man selv har kjøpt på andre steder på toget.

Telefon -og internettforbindelse

De fleste passasjerer vil gjerne ha en rolig togreise. Derfor oppfordres det til at man ikke generer medpassasjerer unødvendig med støy fra mobiltelefon, musikkavspillere o.l. Bruk høretelefoner når du hører musikk og sett telefonen på lydløs eller lav ringelyd.  

Vi gjør oppmerksom på at det nok ikke er mobildekning på store deler av strekningen. 

På de største stasjonene underveis er det trådløst internett i stasjonsbygningen. Det er ikke noen egen internettforbindelse om bord på toget. 

Vær også oppmerksom på at det kan koste ekstra mye å bruke telefonabonnementet ditt i Canada. Du bør slå av data-roaming i utlandet på mobilen og nettbrettet ditt for å unngå ubehagelige regninger når du kommer hjem.

Elektrisitet

På kupéene (ikke ved liggeplassene/Berth) er det 120v/60Hz-stikkkontakt til f.eks. lader. Kontakten som skal brukes er det samme som i resten av Canada. Husk å ha med deg adapter.

Tidssoner

I løpet av togturen skal klokka stilles 2 ganger á 1 time tilbake. Dette blir det informert om av togpersonalet.

Hånden på hjertet

Morgenmad

Den nordamerikanske frokostkulturen er relativt enkel sammenlignet med den skandinaviske. Frokosten på de fleste standardhotellene i Canada og USA er den såkalte «continental breakfast», som typisk inkluderer kaffe/te, juice og toast med smør og syltetøy. Det er ikke uvanlig at hoteller i Canada og USA kun har pappservice til frokost, da mange bruker det som en «to go»-løsning på farten.

Information

Bussene som brukes i Canada og USA har en helt annen design og layout enn vi er vant til fra Europa, som de fleste kan kjenne igjen fra film og TV. Man har ikke de samme typene på en såkalt turistbuss som i Europa, derfor gjør designet allerede at bussene ser ut som noe vi hadde for 20 år siden. Alle bussene vi bruker er selvsagt funksjonelle, godkjente, inspiserte og intakte. Bussene har ofte kun én inngang foran på bussen og ingen bakdør, slik vi kjenner det hjemmefra. I tillegg er det ofte ikke koppholder og nett i forsetet. Det er derfor lurt å ta med en god sekk, som kan brukes til personlige eiendeler under utflukter og på bussen.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser