Rundreise i Ukraina og Moldova

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

På grensen mellom øst og vest

Med mektige naboer mot både øst og vest er Ukrainas og Moldovas historie en fortelling om sameksistens, konfrontasjon og ikke minst nasjonal stolthet. På denne reisen forsøker vi å komme tettere innpå de to landenes selvbilde, som i høy grad er påvirket av den store naboen i øst, Russland. Vi starter i Ukrainas vakre hovedstad, Kiev, der imponerende bulevarder, kirker og monumenter vitner om en umåtelig rikdom. Det blir naturligvis også mulig å besøke skampletten Tsjernobyl, som i 1986 var på alles lepper, før vi med nattog fortsetter til den vakre gamle byen Lviv. Den ligger bokstavelig talt på grensen mellom øst og vest, noe man tydelig ser i byens vakre arkitektur. Vi fortsetter derfra til en av Europas nyeste stater, Moldova, der vi skal smake på vin i høy klasse og oppleve utbryterstaten Transnistria, som føler seg nærmere Russland enn resten av Moldova. Vi avslutter vår odyssé ved Svartehavets perle, Odessa, med vakre herskapshus og behagelig klima. Underveis bor vi på gode 3–4-stjerners hoteller, og vi har inkludert de fleste måltider underveis.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Ukrainske hryvnja, Moldoviske leu

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Avreise fra Oslo.
Dag 2
Byrundtur i Kiev med St. Sofia-katedralen, Uavhengighetsplassen og huleklostret Petsjerska Lavra
Dag 3
Kiev–Lviv. Tid på egen hånd eller ekstrautflukt til Tsjernobyl. Nattog til Lviv
Dag 4
Lviv. Byrundtur til fots med byens festningsverk og den UNESCO-fredede gamle bydelen. Tid på egen hånd
Dag 5
Lviv–Tsjernivtsi. Langs Karpatene og byrundtur i Tsjernivtsi
Dag 6
Tsjernivtsi – Chişinau. Klostrene ved Orheiul Vechi og Curchi. Ankomst til Chişinau
Dag 7
Chişinau–Cricova–Chişinau. Byrundtur i Chişinau og besøk ved lokal vingård
Dag 8
Chişinau–Tiraspol (Transnistria)–Bender–Odessa. Byrundtur i Tiraspol, Bender Fort og ankomst til Odessa, Svartehavets perle
Dag 9
Odessa. Byrundtur med operahuset, Potemkin-trappen og havnepromenaden Primorskij. Tid på egen hånd og avskjedsmiddag
Dag 10
Hjemreise

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo.

Vi flyr fra Oslo og lander i Kiev om kvelden. Vi kjører direkte til hotellet vårt.

Dag 2
Byrundtur i Kiev med St. Sofia-katedralen, Uavhengighetsplassen og huleklostret Petsjerska Lavra

I dag skal vi oppleve den ukrainske hovedstaden, og vi starter med å besøke den imponerende St. Sofia-katedralen. Katedralen stammer fra midten av 1000-tallet, men ble i årene 1685–1707 ombygd i ukrainsk barokkstil. Man kan fortsatt se gamle originale fresker og mosaikker fra 1000-tallet. Overfor St. Sofia-katedralen ligger St. Mikhail-kirken, en gjenoppføring av en kirke som ble bygd på 1100-tallet. Kirken ble under kommunistene i 1936 jevnet med jorden og først gjenoppført etter de politiske omveltningene i landet i 1999. Tett ved St. Sofia finner vi Gullport-parken, der en av byens gamle byporter er bevart. Oppført i perioden 1017–1024 var byporten en del av Kievs samlede forsvarsvern, og mange fryktinngytende fiender har angrepet og beleiret byen gjennom tidene. Porten ble sist renovert i 1982 i forbindelse med byens 1500-årsjubileum.

Herfra går turen videre til Uavhengighetsplassen, Majdan Nezalezjnosti. Det var her Viktor Jusjtsjenko og Julia Timosjenko i 2004, sammen med tusener av ukrainere med oransjefargede flagg, iherdig fortsatte å protestere mot valgresultatet, som gav flertall til Viktor Janukovitsj. Protestene resulterte til sist i et nyvalg som ga Jusjtsjenko og Timosjenko makten. Resultatene av oransjerevolusjonen er vanskelige å få øye på i dag, men Uavhengighetsplassen er fortsatt Kievs viktigste plass, som summer av liv på alle tider av døgnet. Etter en god lunsj kikker vi forbi «moderlandsmonumentet», den hele 62 meter høye statuen Rodina Mat, som vokter over Kiev. Statuen er fra 1982 og er en kjempestor kvinne/engel med et sverd i den ene hånden og et skjold med hammer og sigd i den andre. ”Moder Sovjet” blir statuen kalt, og det sies at den er så stygg fordi det var den daværende generalsekretær Leonid Brezjnevs datter som sto modell. Under statuen, i den 40 meter høye sokkelen, ligger det nasjonale museet for historien om den store fedrelandskrigen 1941–45, der det er utstilt russiske militærkjøretøyer, tanks og fly, og fra høyttalere lyder det russiske krigssanger.

Et steinkast fra Rodina Mat finner vi huleklostret Petsjerska Lavra, som er Kievs største og mest besøkte severdighet. Klostret, som brer seg over et område på 280 dekar, ble grunnlagt i 1051 av helgenen Antonij, som sammen med andre munker gravde ut en rekke grotter der de kunne leve avsondret fra andre mennesker, be og studere hellige skrifter. Når de døde, ble likene oppbevart i grottenes tørre luft og nærmest balsamert. Munkenes levninger kan ses i den ene delen av klostret, Lave Lavra. Grottene er svært trange, og har man tendenser til klaustrofobi, er det best å hoppe over denne delen. Mange av de troende som besøker grottene er nærmest i transe, kysser munkenes føtter eller kaster seg på jorden og lar ikke andre passere i de trange gangene. Hovedparten av severdighetene ligger ved Høye Lavra, høyere oppe. Området består av flere mindre kirker, museer og utstillinger. Kvelden er avsatt til opplevelser på egen hånd.

Dag 3
Kiev–Lviv. Tid på egen hånd eller ekstrautflukt til Tsjernobyl. Nattog til Lviv Ca. 550 km (med nattog)

Dagen er avsatt til opplevelser på egen hånd i den ukrainske hovedstaden, med mindre man har lyst til å delta i ekstrautflukten til Tsjernobyl. (Utflukten er ikke inkludert i reisens pris og må bestilles separat.) Tsjernobyl-ulykken 26. april 1986 er verdens verste radioaktive utslipp til dato. I dag ligger det 30 kvadratkilometer store lukkede området rundt det ødelagte Tsjernobyl-atomkraftverket øde, og byr på en opplevelse utover det vanlige. På bussturen fra Kiev til Tsjernobyl ser vi en video om ulykken, slik at vi alle er godt forberedt til møtet med dette merkelige området.

Siden 1986 har Tsjernobyl-området ufrivillig utviklet seg til en naturpark, der dyr og planter har kunnet leve uten menneskelig innblanding. Flere steder har området grodd igjen med skog, og ville dyr har flyttet inn i byene – noen steder har dyrene til og med tatt seg inn i de forlatte husene. Vi besøker bl.a. spøkelsesbyen Prypiat, som før katastrofen hadde ca. 50 000 innbyggere. Den var den gangen en ung og moderne storby, grunnlagt i 1970, og med områdets beste forretninger, hoteller og innkjøpsmuligheter. Vi går rundt i den tomme byen, der vegetasjonen etter hvert har gjort den til en skog. I gatene kan man ennå møte etterkommere av forvillede husdyr, men ellers er det helt tomt her. Fra Prypiats en gang så moderne hotell har vi et godt utsyn over byen, og i horisonten kneiser den forulykkede reaktoren med den enorme sarkofagen.

Vi fortsetter rundt i dette merkverdige området, og stopper bl.a. ved en mindre radarstasjon og noen av de andre forlatte landsbyene i området. Vi er tilbake i hovedstaden sent på ettermiddagen, der vi sammen inntar en god middag på en lokal restaurant før vi hopper på nattoget til Lviv.

Dag 4
Lviv. Byrundtur til fots med byens festningsverk og den UNESCO-fredede gamle bydelen. Tid på egen hånd

Vi kommer med toget til hovedstasjonen i Lviv tidlig om morgenen og kjører direkte til hotellet vårt, der det vil være mulig å slappe av litt før vi kaster oss over dagens program. Lviv er bare Ukrainas 7. største by med sine 730 000 innbyggere, men har hatt et hav av forskjellige navn, som alle vitner om dens omskiftelige tilværelse: Leopolis (latin), Lemberg (tysk), Lwow (polsk) og endelig Lvov (russisk). Lviv bryster seg av å være Ukrainas vakreste by. Atskillige folkegrupper og nasjonaliteter har siden middelalderen bidratt til dens skjønnhet ved å oppføre kirker, reise paleer og bygge konsertsaler. På begynnelsen av 1900-tallet var Lviv en av Europas mest multietniske byer. Bare Sarajevo på Balkan hadde også fem befolkningsgrupper som hver utgjorde mer enn 10 prosent av innbyggerne.

Vi starter vår byrundtur med et besøk ved byens imponerende forsvarsverk, plassert med vakker utsikt over den gamle bydelen. Hele sentrum er utnevnt til verdenskulturarv, og vi skal naturligvis besøke byens markedsplass og den latinske katedralen, bygd fra 1300- til 1700-tallet. Den kombinerer harmonisk arkitektoniske trekk fra gotikk, renessanse og barokk. En vandring gjennom Lvivs gamle bydel byr også på besøk ved den italienske gården, bygd i klassisk italiensk palazzo-stil. Det er et av byens mest populære steder å slappe av. I gatene Starojevrejska og Fjodorova like bak markedsplassen kan man merke hvordan jødisk kultur og tradisjoner blomstret – Lviv hadde omkring 140 000 jødiske innbyggere før andre verdenskrig. Og i nyere tid har ukrainere reist gedigne monumenter over nasjonaldikterne Ivan Franko og Taras Sjevtsjenko. Etter noen spennende opplevelser i denne vakre byen er resten av dagen avsatt til opplevelser på egen hånd.

Dag 5
Lviv–Tsjernivtsi. Langs Karpatene og byrundtur i Tsjernivtsi Ca. 280 km

Det er blitt tid til å ta avskjed med Lviv og dra sørover mot grensen til Moldova. Underveis kjører vi langs fjellkjeden Karpatene, som dekker et areal på 190.000 km². Det gjør den til den største fjellkjeden i Europa (Alpene dekker ”bare” 176.000 km²). Fjellkjeden strekker seg i en bue fra Tsjekkia i nordvest til Slovakia, Polen, Ungarn, Ukraina og Romania i øst, og til Jernporten ved Donau mellom Romania og Serbia i sør. Skogene som dekker det meste av fjellkjeden, har både før og i kommunist-tiden kun i begrenset grad vært utnyttet kommersielt, og der er en stor andel av opprinnelige tresorter. Også dyrelivet er rikt og mangfoldig. Her finner vi både brunbjørn, gaupe, ulv og villsvin.

Ved foten av Karpatene og kun 30 km fra den moldoviske grensen ligger den vakre gamle byen Tsjernivtsi. Den er aldeles ukjent for de fleste nordmenn, og byr ikke bare på vakker arkitektur, men også en lokalbefolkning som er berømt for sin gjestfrihet. Byen, som ligger strategisk plassert ved elva Prut, hørte inntil 1918 under habsburgerriket, og det ser man tydelig i bybildet. Vi besøker byens tidligere imponerende residens for de lokale biskopene, som ble oppført i perioden 1864–82, og vi går også på oppdagelsestur i den sentrale delen av byen. Vi avslutter dagen med en god middag på en lokal restaurant.

Dag 6
Tsjernivtsi – Chişinau. Klostrene ved Orheiul Vechi og Curchi. Ankomst til Chişinau Ca. 320 km

Etter en god frokost kjører vi det siste stykket mot grenseovergangen til Moldova. Når grenseformalitetene er overstått, fortsetter vi mot hovedstaden Chişinau, men stanser underveis ved to av landets største attraksjoner, klostrene Orheiul Vechi og Curchi. De fint bevarte klosterkompleksene ligger vakkert plassert i den frodige Vatici-dalen, og her lever det fortsatt enkelte ortodokse munker, som driver stedet. Vi skal oppleve noen av klostrenes mange huler, og ikke minst de vakre og velstelte hagene.

Vi kommer til hovedstaden i Moldova, Chişinau, sent på kvelden, der vi inntar en sen og meget velfortjent middag

 

Dag 7
Chişinau–Cricova–Chişinau. Byrundtur i Chişinau og besøk ved lokal vingård Ca. 40 km
Vinkjelleren på vingården Cricova i Moldova

Den selvstendige republikken Moldova, som ble opprettet i 1940 som en sovjetisk delstat, og som siden 1991 har vært en selvstendig republikk, har ført en omtumlet tilværelse. Nesten 80 % av befolkningen er opprinnelig rumenere.

Vår byrundtur bringer oss forbi nasjonalpalasset, triumfbuen og parlamentsbygningen. Moldovas hovedstad byr på en spesiell symbiose mellom sovjetisk sosialrealisme og vestlig kapitalisme som tydelig kan ses i gatebildet.

Om ettermiddagen kjører vi ut til en av områdets største vingårder, Cricova. Den er berømt for sin store vinkjeller, som hevdes å være den største i verden. Med over en million flasker vin fordelt i tunneler under jorden i et sinnrikt veinett er dette stedet helt spesielt. Vingården er dessuten kjent for å lage musserende viner etter den klassifiserte franske metoden for champagne – "Methode Champenoise”. Cricova produserer også en fin musserende rødvin på Cabernet Sauvignon-druer med en fin, myk smak av solbær og kirsebær. Vi smaker fire av gårdens viner før vi returnerer til Chişinau, hvor vi spiser middag på en lokal restaurant.

Dag 8
Chişinau–Tiraspol (Transnistria)–Bender–Odessa. Byrundtur i Tiraspol, Bender Fort og ankomst til Odessa, Svartehavets perle Ca. 180 km

Mindre enn 50 km fra Moldovas hovedstad ligger grensen til utbryterrepublikken Transnistria. Det autonome området brøt seg ut fra Moldova i 1990, da befolkningen på østsiden av elva Dnestr følte seg mer russiske enn rumenske. Det internasjonale samfunnet har ikke anerkjent Transnistrias selvstendighet, men den er tålt av Moldova. Landet er en liten Sovjet-tidslomme med alle de overdådige og prangende symbolene man husker fra sovjettiden. På byrundturen i hovedbyen Tiraspol støter vi på gigantiske Lenin-statuer, hammer og sigd, store monstrøse minnesmerker, Jurij Gagarin og monumental sovjetarkitektur. Vi spiser lunsj på en lokal restaurant før vi fortsetter reisen videre mot Odessa, Ukrainas kjente havneby ved Svartehavet.

Underveis gjør vi stopp i byen Bender, som er underlagt moldovisk lovgivning, selv om byen hører under Transnistria. Som et tegn på den tidligere og nåværende uforsonligheten i dette området besøker vi det lokale fortet, som første gang nevnes i historiebøkene omkring starten av 1400-tallet. Etter et behagelig opphold i Bender fortsetter vi det siste stykket mot Odessa, som ikke uten grunn blir kalt Svartehavets perle. Odessa virker imponerende harmonisk med sine pastellfargede barokkpaleer og elegante klassisistiske plasser, anlagt av 1800-tallets franske og italienske arkitekter. Med sine lave en- eller toetasjes hus fremstår Odessa med en sjarm som en forvokst vakker landsby. Men det er også en kosmopolitisk by med kunstnerisk tradisjon og et rikt pulserende kulturliv.

Ved ankomst kjører vi direkte til vårt sentrale hotell, der vi spiser middag enten på hotellet eller på en nærliggende restaurant.

Dag 9
Odessa. Byrundtur med operahuset, Potemkin-trappen og havnepromenaden Primorskij. Tid på egen hånd og avskjedsmiddag

I dag drar vi rundt i den gamle delen av Odessa og ser på noen av de mange historiske bygningene. Vi starter ved byens berømte operahus, som gjennomgikk en gjennomgripende renovering i perioden 2014–17. I dag fremstår bygningen vakrere enn noensinne tidligere.

Ikke langt fra operahuset finner vi Potemkin-trappen, kjent fra den sovjetiske stumfilmklassikeren av Sergej Eisenstein, ”Panserkrysseren Potemkin”. Krigsskipet var oppkalt etter Odessas første guvernør. Matrosene gjorde opprør mot de umenneskelige forholdene på skipet, og scenen der byens sivilbefolkning ble meid ned av tsarhæren og en barnevogn med et spedbarn ruller nedover trappen, er kanskje en av filmhistoriens mest berømte. Den imponerende 192 trinn høye trappen som egentlig heter Primorskij-trappen, er bredest nederst, men et optisk bedrag gjør at man ikke opplever det slik når man ser trappen nedenfra. På begge sider av Potemkin-trappen går Odessas majestetiske havnepromenade, Primorskij (havnesiden), under skyggefulle trær og mellom gressarealer. Det er toppen av en skråning, som hever seg over havet, og byen brer seg derfra. På den ene siden er der flotte utsikter over Svartehavets nest største havn etter Istanbul. På den andre siden ligger vakre 1800-tallspaleer. Resten av ettermiddagen er avsatt til opplevelser på egen hånd, før vi om kvelden møtes til en god avskjedsmiddag.

Dag 10
Hjemreise

Vi tar det meget tidlige morgenflyet fra Odessa, og etter en kort mellomlanding i Riga returnerer vi til Oslo tidlig på dagen.

Ekstrautflukt – heldagsutflukt til Tsjernobyl inkl. lunsj

Tsjernobyl-ulykken 26. april 1986 er verdens til dato verste radioaktive utslipp. I dag ligger det 30 kvadratkilometer store, lukkede området omkring det forulykkede Tsjernobyl-atomkraftverket øde, og byr på en uvanlig opplevelse. Vi besøker bl.a. spøkelsesbyen Prypiat, som før katastrofen hadde ca. 50 000 innbyggere. Vi besøker også en radarstasjon og andre mindre landsbyer, og vi spiser en velfortjent lunsj i området før vi returnerer til Kiev.

Pris kr 1 398,–
Utflukten til Tsjernobyl gjennomføres ved minimum 15 påmeldte.

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Kiev og Odessa–Oslo via Riga
  • Transport og utflukter ifølge program
  • 8 netter i delt dobbeltrom på 3–4-stjerners hoteller
  • 1 natt på nattog Kiev–Lviv i firemannskupé på 2. klasse
  • Frokost daglig, lunsj dag 2–8 og middag dag  3, 5–6, 7 og 8–9
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Ekstrautflukt til Tsjernobyl på dag 3
  • Tillegg for enkeltrom
  • Oppgradering til 1.klasses kupé på toget Kiev–Lviv kr 598,– (grunnet begrenset antall plasser kan Albatros ikke garantere plass på 1. klasse)
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 50 USD per deltager)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Besøk i ortodokse kirker

I russisk-ortodokse kirker er det vanlig at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et slikt på utfluktene. Menn bør derimot ikke bære noe på hodet i kirkene.

 

Informasjon om utflukt til Tsjernobyl

Utflukter til Tsjernobyl er i dag ufarlige, og den radioaktive påvirkningen ved en heldagstur til området svarer til en alminnelig røntgenskanning. Likevel blir man sjekket for radioaktiv påvirkning ved de forskjellige sikkerhetsovergangene, der man kan forvente noe ventetid. Lunsjen inntas i kantine før 10-km-området og kan best betegnes som autentisk ukrainsk kantinemat. Det kan derfor anbefales å ta med en matbit på turen. Det er dessuten påkrevd å ha lang bukse ved besøk i Tsjernobyl.

Hånden på hjertet

I Kiev, Lviv og Odessa merker man absolutt intet til krigen i de russiskokkuperte områdene. Alle byer er meget trygge å ferdes i, og lokalbefolkningen er veldig glade for og interesserte i utenlandske turister.

 

Nattog Kiev–Lviv

Vi reiser på 2. klasse med nye Intercity-tog som har 4-personerskupeer som deles av Albatros’ reisedeltagere. Der er moderne felles toalettfasiliteter på toget. Det er mulig å be om oppgradering til 1. klasse, der man sover i 2-personerskupeer. Prisen ligger på kr 598,– per person og må bestilles minst 60 dager før avreise. Grunnet begrenset antall plasser kan Albatros ikke garantere plass på 1. klasse.

 

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser