Safari-elvecruise i Senegal og Gambia

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Safari på Gambiaelva mellom sjøkuer, aper og hundrevis av fuglearter

Bli med Albatros Travel på en annerledes safarireise i et av Afrikas siste uspolerte naturområder. Vi følger i kjølvannet av den venetianske oppdagelsesreisende Alvise Cadamosto og reiser opp den buktende Gambiaelva mellom jungel og mangrovesumper. Underveis kan vi følge med på livet i de små fiskerlandsbyene og holde utkikk etter krokodiller, flodhester, flamingoer og småfugler i alle verdens farger. Vi reiser ut i nasjonalparkene langs elva til fots, i safaribiler og i motoriserte kanoer. Her møter vi den vannelskende antilopen sitatunga, kolobusaper og kanskje den afrikanske flodørna med sitt to meter store vingespenn.

Vårt kombinerte hjem og transportmiddel blir en stor, flott yacht med plass til 44 gjester. Vi overnatter i koselige kahytter og kan nyte livet og utsikten fra restauranten, loungeområdet og det store soldekket om bord.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Safari

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Gambisk dalasi og vestafrikanske CFA-franc

Dagsprogram 11 dager
Dag 1
Oslo–Dakar i Senegal
Dag 2
Dakar. Byrundtur
Dag 3
Dakar. Ombordstigning
Dag 4
Siné-Saloum-deltaet–Djiffer–Joal-Fadiouth–Banjul i Gambia
Dag 5
Banjul–Tendaba
Dag 6
Kiang West nasjonalpark–Baobolong naturreservat
Dag 7
På elva mot Kuntaur. Gambiaelvas nasjonalpark
Dag 8
Kuntaur–Janjanbureh–Kaur
Dag 9
Banjul–Kunta Kinteh Island
Dag 10
Ankomst til Dakar i Senegal. Avreise om kvelden
Dag 11
Ankomst til Oslo

Harmony G

Harmony G er en katamaran-yacht med plass til kun 44 gjester. Vi overnatter i koselige lugarer og om bord kan vi nyte livet og utsikten fra skipets restaurant, loungeområde og soldekk.

Hytter:

  • Vindu: Over- og hoveddekkshytter
  • Koøye: lugarer på nedre dekk
  • Hytter med 3 personer: Kategori C
  • Flatskjerm tv
  • Sikkerhetsboks
  • Mini kjøleskap
  • Eget bad med dusj
  • Hårføner

Les mer om skipet her: https://www.varietycruises.com/ships/harmony-g/

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Dakar i Senegal

Om morgenen flyr vi fra Oslo til den kosmopolitiske, franskpregede hovedstaden i Senegal. Vi lander i Dakar om kvelden og drar rett til hotellet.

Dag 2
Dakar. Byrundtur

Vi begynner vårt vestafrikanske eventyr med en tur rundt til de største severdighetene i Dakar. Først starter vi ved den fine, gamle stasjonen som ble bygget i 1885 som en av de første i Vest-Afrika. Ved byens statelige rådhus, eller Hôtel de Ville som det heter på fransk, venter enda mer flott arkitektur fra kolonitiden. Rett bak rådhuset ligger Place de l'Indépendance – Uavhengighetsplassen – hvor de praktfulle bygningene fra kolonitiden møter hverdagens Afrika i form av små interimistiske boder hvor det selges alle mulige typer varer. Dagens rundtur ender ved presidentpalasset, en kritthvit bygning oppført i 1906 og omgitt av overdådige hageanlegg.

Dag 3
Dakar. Ombordstigning

Vi har litt tid på egen hånd i Dakar før vi om ettermiddagen går om bord på den flotte yachten Harmony G. Vi sjekker inn på kahyttene og møtes på restauranten om kvelden til vår første middag om bord. Snart legger båten fra kai, og vi stevner ut på Atlanterhavet og sørover mot Gambiaelva.

Dag 4
Siné-Saloum-deltaet–Djiffer–Joal-Fadiouth–Banjul i Gambia

Tidlig om morgenen kommer vi til det kjempemessige deltaet, hvor elvene Siné og Saloum møter Atlanterhavet. De to elvene renner så sakte at saltvannet fra Atlanterhavet siver inn i dem, og vi finner derfor saltvann langt inne i landet. Vi bruker formiddagen til å krysse rundt mellom mangrovesumper, laguner og små sandøyer i det 1800 kvadratkilometer store deltaet. 

Ikke overraskende elsker fuglene dette vannrike området fylt med gode gjemmesteder. Noen av fuglene vi antagelig får møte på turen gjennom deltaet, er flamingoer, skjestorker, rosa pelikaner og krumnebbede ryler, som kommer hele veien fra Sibir for å overvintre her. I tillegg er stedet et av verdens viktigste ynglesteder for kongeterner, og flokker av vakre, hvite egretthegrer kommer hit for å tilbringe vinteren. Også andre vannelskende dyr befolker de snoende vannveiene og sumpete mudderbankene i Siné-Saloum-deltaet. Vi kan blant annet være heldige å se havskilpadder, delfiner, sjøkuer og krokodiller.

I løpet av båtturen i deltaet legger vi til ved den lille fiskerlandsbyen Djiffer, som ligger flott til på en smal landtange. Her får vi et innblikk i hvordan hverdagen er for fiskerne og landsbyboerne i dette hjørnet av verden. Senere besøker vi tvillingbyen Joal-Fadiouth, der den ene halvdelen ligger på fastlandet, mens den andre hviler på en øy av østersskall og skjell som har hopet seg opp gjennom århundrene. De to sammenvokste byene er forbundet med en gammel trebro, og begge steder kan vi se eksempler på at mangfoldet av skjell også brukes som dekorasjon på bygninger og redskaper.

På slutten av dagen kommer vi frem til munningen av Gambiaelva og Gambias hovedstad Banjul, som ligger der hvor elva renner ut i Atlanterhavet. Byen har bare 35 000 innbyggere og ligger på en øy avskåret fra fastlandet av den mangrovefylte elva. Da det er begrensede muligheter for utvidelse i selve hovedstaden, har det fått nærliggende byer på fastlandet til å eksplodere. Banjul ble grunnlagt av engelske koloniherrer på 1800-tallet og virker i dag som en forfallen krysning mellom en afrikansk landsby og et lite stykke av kolonitidens England. 

Båten blir i Banjul over natten.

Dag 5
Banjul–Tendaba
Spennende dyreliv i Gambia

I dag reiser vi på dagstur til landsbyen Bakau. I Bakau er det to hovedattraksjoner. Den mest berømte er «Katchikally», den hellige krokodilledammen. Den andre er botanisk hage. Dette er en liten og rolig park ved boligen til den britiske høykommissæren i Gambia. Vi besøker også nasjonalmuseet. Før vi drar tilbake til båten, rundes utflukten av med et besøk på det fargerike Albert Market. Her kan du handle suvenirer fra en av de mange bodene som selger håndverksprodukter.

Senere forlater vi Banjul og begynner ferden oppover Gambiaelva.

Dag 6
Kiang West nasjonalpark–Baobolong naturreservat
Rød colobusape i Gambia

Nå har vi kommet omtrent 100 kilometer inn i Gambia. Atlanterhavet sender fremdeles sitt salte vann oppover elva, og de knudrete røttene fra mangrovene fyller bredden. I dag forlater vi båten for å kikke på dyrelivet i Kiang West nasjonalpark. Gambias største nasjonalpark består av en labyrint av mangroveskoger, fuktige mudderbanker, tørre gressletter og grønne skogområder. Atskillige apearter boltrer seg i dette uspolerte naturområdet, og det er registrert mer enn 300 forskjellige fugler her. Det er veldig gode muligheter for å se arter som bavian, kolobusape, skriftantilope, vortesvin, snikekatt og selvfølgelig noen av de mange fuglene, som den svarte og hvite gjøglerørnen, på turen rundt i nasjonalparken.

Om ettermiddagen krysser vi elva og begir oss ut i Baobolong naturreservat. Dette enorme våtområdet er en ren labyrint av øyer og vannveier som snor seg mellom dem, og både fugler og vannlevende pattedyr trives godt her. I mangroveskogene, marsklandet og savannene i reservatet skal vi spesielt holde utkikk etter den svarte og hvite ullhalsstorken, den opptil 150 centimeter høye goliathegren, den brunnakkede papegøyen og den vakre blåelminiaen. I tillegg får vi kanskje øye på krokodiller, sjøkuer, flodhester, otere og den sjeldne sitatungaen på øyene i våtområdet eller i vannet.

Tidlig på kvelden drar vi tilbake til M/Y Harmony G og tilbringer natten ved kai i byen Tendaba.

Dag 7
På elva mot Kuntaur. Gambiaelvas nasjonalpark

Vi tilbringer det meste av dagen om bord, mens vi stille glir lenger og lenger opp elva, som gradvis blir smalere. Heldigvis er det god plass utendørs på dekk slik at vi kan nyte synet av det frodige plantelivet, de mange fuglene og små fiskersamfunnene langs elvebredden. I ro og mak kan vi følge med på livet langs elva, der lokalbefolkningen fisker, høster hirse og lager kanoer av uthulte trestammer.

Vi kommer frem til Kuntaur på starten av ettermiddagen. Her begynner elva å bli så smal at større båter, som vår, må snu. Kuntaur er handelssentrum for peanøtter, som er Gambias største eksportvare. Små pakkhus til peanøtter ligger spredt over hele Kuntaur, hvor du ikke kan unngå å bli smittet av den avslappede stemningen. 

Senere på ettermiddagen bytter vi ut M/Y Harmony G med små, motordrevne piroger. Dette er den lokale formen for kano laget av en uthult trestamme, som har vært brukt av gambiske fiskere her i flere århundrer. I disse båtene tar vi turen ut i Gambiaelvas nasjonalpark, som består av fem ubebodde øyer i elva. Det er ikke lov å gå i land på øyene, så vi blir i pirogene og reiser stille rundt mellom mangrovesumpene, de tropiske jungelområdene og de flate savannene. Øyene i nasjonalparken er hjemsted for sjimpanser som har vært fanget ulovlig og mishandlet. Etter å ha blitt konfiskert, settes de ut på disse avsidesliggende øyene, hvor de lærer å klare seg selv i naturen igjen.

Ut over sjimpansene er nasjonalparken også hjem for andre apearter, krokodiller, antiloper, sjøkuer og de pussige jordsvinene. Vi kan også være heldige å få se en av Gambias nesten utryddede flodhester kikke opp av vannoverflaten. Pirogturen akkompagneres av kvitringen og snadringen fra de mange hundre fuglene som holder til i nasjonalparken. Her lever blant annet palmegribber, afrikanske flodørner, afrikanske svømmerikser, pelikaner, neshornfugler, skjeggfugler, ibiser og en rekke fargestrålende papegøyer. Når vi kommer tilbake til Kuntaur, blir vi møtt av «Kankurang» og en lokal dansegruppe på kaia. En «Kankurang» hører til mandinka-maskerader og er dekket fra topp til tå av blader eller bark. Den kommer frem ved spesielle anledninger, som for eksempel eksamensdager. Folk tror at «Kankurang» har åndelige krefter og kan yte rettferdighet og jage bort onde ånder. 

Båten blir i Kuntaur over natten.

Dag 8
Kuntaur–Janjanbureh–Kaur

I dag går vi om bord i den lokale fergen og tar den korte turen over Gambiaelva til Janjanbureh, som tidligere het Georgetown. Vi fortsetter utflukten med et besøk i denne byen, som er en av de eldste i Gambia. Den lille, søvnige byen ligger på en øy i Gambiaelva og var en gang et fristed for tidligere slaver. I dag huser byen landets største fengsel, og de få besøkende byen får, kommer hit spesielt for å kikke på fugler og fiske etter havkatt og tigerfisk – ofte med apeekskrementer som agn. I dag besøker vi også skolen Lamin Koto. Senere gjør vi et stopp ved noen mystiske steinsirkler i Wassu, et megalittisk sted som man mener var et gravsted for tusenvis av år siden. Vi besøker det lille museet på dette arkeologiske funnstedet, som er erklært verdenskulturarv av UNESCO.

Om kvelden er vi igjen om bord på cruiseyachten. Vi forlater Kaur og reiser nedstrøms tilbake mot Banjul.

Dag 9
Banjul–Kunta Kinteh Island
Kunta Kinte Island

Om morgenen reiser vi opp Gambiaelva mot øya Kunta Kinteh. Kanskje kjenner du igjen navnet fra Alex Haleys roman «Røtter» og TV-serien basert på boka. Den lille øya midt i elva spiller en rolle i Haleys historie om sin gambisk-amerikanske familie, som forfatteren oppsporet til forfaren Kunta Kinte, som ble kidnappet i Gambia og solgt som slave i USA. Øya, som frem til 2011 het St. James, fikk besøk av tyske, britiske og franske koloniherrer fra 1600-tallet. De bygget flere fort og gjorde øya til en viktig stasjon for slavehandel. Mange tusen afrikanere ble samlet her og transportert med båt til USA som slaver, frem til slavehandelen ble avskaffet i 1807. På grunn av sin store betydning i slavehandelens historie har øya, sammen med to små byer på fastlandet, havnet på UNESCOs liste over verdens kulturarv.

Vi tilbringer vår siste natt på M/Y Harmony G mens vi reiser nordover mot Dakar.

Dag 10
Ankomst til Dakar i Senegal. Avreise om kvelden

Vi kommer frem til Dakar om morgenen og må ta farvel med M/Y Harmony G og besetningen om bord.  Det et bestilt rom på et hotell i byen, slik at vi kan friske oss opp litt før avreise om kvelden. Dere har dagen på egen hånd i Dakar, før vi kjører til flyplassen og går om bord i nattflyet på vei hjem mot Norge.

Dag 11
Ankomst til Oslo

Vi lander på Gardermoen om morgenen, og en annerledes safarireise er over.

Prisinformasjon

Tillegg for hytteoppgradering
  • Hytteavgift. B (Hoveddekk): kr 2.498,- per person
  • Hytteavgift. A (Hoveddekk): kr 3.998,- per person
  • Hytteavgift. Premium (Upper Deck): kr 5.998,- per person
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo – Dakar, Senegal t/r med mellomlanding
  • Utflukter ifølge program
  • Helpensjon på cruiseskipet
  • Transport ifølge program
  • 7 netters cruise med M/Y Harmony G i delt dobbeltlugar
  • Lunsj på dag 2
  • Havneskatter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Personlige fornødenheter
  • Drikkevarer
  • Driks (beregn ca. 150€ pr. person)
  • Eventuelle ekstraarrangementer og utflukter
  • Reiseforsikring
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer”
  • Visum (visumet er gratis)

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasje

Det er lurt å ta med en mindre sekk eller bag til dagsturer/utflukter og reisedager, når du vanligvis ikke ser bagasjen igjen før på kvelden. Det er ikke nødvendig å ta med håndkle.

Vaksinasjoner

Det kreves gulfeber vaksinasjon for å kunne reise inn i både Gambia og Senegal. Dokumentasjon for vaksinasjonen må fremvises ved innreise.

Deltakerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 14 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 4 out of 5 by from Et annerledes cruise Cruise med en liten (40 max) båt på en elv i Afrika er ikke som Karibien med 4000 passasjerer. Man kommer tett på Afrika, folk og samfunn. Vi opplever både glede og fattigdom, dyr som synes og dyr som gjemmer seg. Båten er bra og besetningen flinke; kontrasten til livet på land er stor og godt synlig.
Date published: 2024-02-18
Rated 1 out of 5 by from En ikke anbefalt reise Dette er en tur som Albatros ikke burde arrangere flere ganger.
Date published: 2024-02-17
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_no_NO, sid_SNRRI01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser