Slow Boat to China

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Benny Goodmans velkjente klassiker lokker – og nå er det din tur! Bli med og opplev Kinas mangfold fra vest til øst!

Cruise på mektige Yangtze gjennom Sentral-Kinas eiendommelig vakre landskap med vårt 5-stjerners cruiseskip. Fall i staver over synet av De tre kløfter. Forelsk deg i de vennlige kjempepandaene. Føl pulsen i verdens største by Chongqing. La deg fengsle av mystikken i det berømte buddhistiske Guiyan-tempelet i historiske Wuhan. Gå på oppdagelse på stemningsfulle markeder. Finn roen i Mingdynastiets kunstferdige hager. Spaser mellom lave hvitkalkede hus i den idylliske kanalbyen Suzhou. Og la deg blende av Shanghais hypermoderne storbyeleganse.

Vi overnatter på 4-stjerners hoteller og nesten alle måltider er inkludert i reisens pris.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise, Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Yuan

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Avreise fra Norge
Dag 2
Ankomst til Chongqing. Zoologisk hage, rådhuset, De Tre Kløfters Museum og ombordstigning på Yangtze-båten
Dag 3
Yangtze. Shibaozhai-pagoden og aktiviteter på skipet
Dag 4
Yangtze-elva. De tre kløfter og Gudinne-elva
Dag 5
Yangtze. De Tre Kløfter-demningen og buss til Wuhan
Dag 6
Wuhan. Guiyuan-tempelet, marked og ekspresstog til kanalbyen Suzhou
Dag 7
Suzhou. Kinesisk hage, silkespinneri, byporten og Suzhou Museum. Mulighet for kanaltur og middag (utfluktspakke)
Dag 8
Suzhou – Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren og Nanjing Lu. Mulighet for middag og akrobatikkshow (utfluktspakke)
Dag 9
Shanghai. Tid på egen hånd og avskjedsmiddag
Dag 10
Shanghai – Oslo

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Norge
Først på ettermiddagen setter vi oss til rette i flyet, som med en enkelt mellomlanding bringer oss over til den andre side av jorda.
Dag 2
Ankomst til Chongqing. Zoologisk hage, rådhuset, De Tre Kløfters Museum og ombordstigning på Yangtze-båten
Det gamle møter det nye i Chongqing

Vi lander i fjellbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provinsen. Der Jialingelven mununner ut i Yangtze, ligger byen høyt oppe på et kileformet fjellparti. Livet i de bratte gatene adskiller seg på et vesententlig punkt fra reesten av Kina. Det er nesten ingen sykler her! Det må nemlig litt mere til enn pedalkraft for å komme seg opp de bratte gatene, og byens motorsykkel- og mopedfabrikker har går som smurt. Chongqing og omegn er hjem for mere enn 25 millioner mennesker.

Etter å ha overstått formalia i lufthavnen kjører vi mot byens berømte zoologiske hage som rommer en av verdens største bestander av pandabjørner.

Etter lunsj kjører vi til en av byens sentrale plasser, der det lokale bystyret har oppført en tro kopi av Himmelens tempel i Beijing. Det imponerende bygget bliver i dag brukt som rådhus, og den store plassen foran bygningen summer til daglig av liv og røre.

Vi runder av dagen med å besøke det store Tre kløfters museum,  der vi får fortalt om Yangtze og innflytelsen den har hatt på den kinesiske historien. Etter middag begir vi oss ned til elva der vår 5-stjerners Yangtze-båt venter. Umiddelbart etter ombordstigning legger vi fra kai, og odysséen på den sagnomsuste Yangtze-elva begynner.

Dag 3
Yangtze. Shibaozhai-pagoden og aktiviteter på skipet
Hage i Suzhou

I dag gjør vi stopp ved den vakre røde pagoden Shibaozhai. Den 56 meter høye trepagoden er bygd i en fjellside og var opprinnelig på ni etasjer, men i 1956 ble tre etasjer tilføyd bygningen. I midten av bygningen er det en spiraltrapp som går helt opp til toppen av pagoden. Shibaozhai er bygd uten en eneste spiker og er et av de fineste eksemplene på klassisk kinesisk arkitektur.

Utsikten fra øverste dekk på Yangtze-båten vår er suveren, og med litt hell ser du aper som leker langs elvebredden. Du kan også melde deg på forskjellige aktiviteter om bord, så som tai-chi-demonstrasjoner eller foredrag om tradisjonell kinesisk medisin – og så kan du lære å spille det kinesiske spillet mah-jong.

Dag 4
Yangtze-elva. De tre kløfter og Gudinne-elva
Frokostbuffet på Yangtze-cruiseskipet

Vi begynner dagen med å passere de to første og mest imponerende av De tre kløfter, som har gjort Yangtze berømt verden over. Gjennom tusenvis av år har elva skåret seg ned i Sentral-Kinas imponerende fjellmassiver og skapt fantastiske fjellformasjoner som hever seg opp 900 meter på begge sider av elva. Og i nettopp dette området innsnevrer elva seg og skaper farlige virvelstrømmer. Passasjen er fryktelig smal flere steder, og vannet presses frem med en så voldsom kraft at kun svært erfarne sjøfolk – som våre – vet hvordan de skal manøvrere seg gjennom. Den sesongmessige forskellen på vannstanden er visse steder opp til 50 meter.

Overfor klippeformasjonen Gudinnens tinder ligger en av Yangtzes bielve, Gudinne-elva. Vi går over i mindre båter og drar ca. halvannen mil oppover elva. Etter at De tre kløfters demning ble anlagt er vannstanden i elva steget med 70–100 meter alt etter sesongen.Fjellveggene tårner seg opp på begge sider og mange beskyttede dyrearter lever i områder – blant annet aper, fjellgeiter, hjort og villsvin. Her vokser det også urter som blir brukt i tradisjonell medisin, og regionen er berømt for teen sin, som ofte går under betegnelsen longevity tea eller fjell-te. Etter å ha nytt omgivelsene vender vi tilbake til skipet.

Dag 5
Yangtze. De Tre Kløfter-demningen og buss til Wuhan
Utsikt fra Yangtze

Vi stopper ved den gigantiske demningen ved Yangtze. Dette er ikke alene verdens største demningsanlegg, men blir også verdens største kraftverk. Den kinesiske regjeringen kaller selv bygget for et større mesterverk enn Den kinesiske mur.

Mere enn én million kinesere er blitt tvangsflyttet til nyoppførte byer etter at vannstanden er hevet med over 100 meter. I år 2011 skulle alle kraftverksturbinene være operasjonelle, og vi får et helt fantastisk innblikk i dimensjonene av dette prosjektet, når vi kjører buss helt opp til de store turbinene.

Yichang er endestasjon for cruiset. Vi fortsetter videre med buss herfra gjennom den kinesiske sivilisasjonens vugge til millionbyen Wuhan. Hvis der er tid og mulighet underveis, besøker vi en av områdets landsbyer og ser hvordan livet leves utenfor storbyene.

Tidlig på kvelden kommer vi frem til Wuhan, der det bor rundt åtte millioner mennesker fordelt på tre byområder: Wuchang, Hankou og Hanyang. Byen er hovedstad i Hubei-provinsen, som er én av Kinas viktigste provinser nettopp fordi Yangtze renner midt gjennom byen. Gjennom Kinas historie har byen fungert som knutepunkt for distribusjonen av varer opp og ned på Yangtze. Vi sjekker inn på hotellet vårt, og etter middag er resten av kvelden til fri disposisjon.

Dag 6
Wuhan. Guiyuan-tempelet, marked og ekspresstog til kanalbyen Suzhou

Vi begynner dagen i Wuhan på et av byens markeder, der det er litt tid til at gå rundt og suge til seg stemningen – og kanskje gjøre et godt kjøp – før det er tid til et besøk i det berømte Guiyuan-tempelet, et af Hubei-provinsens fire største buddhistiske templer. Guiyuan-templet er fra 1658, og med senere tilbygninger dekker det nå et areal på rudnt 46.990 m2. Kvadratmeterne er fordelt på 200 haller og mange gårder. En av hallene inneholder 500 gylne statuer, der ikke to er like. Det sies at hvis man teller antallet statuer som svarer til årene i ens alder, kan man lese fremtiden i den siste statuens ansiktsuttrykk.

Etter lunsj kjører vi til stasjonen og stiger på ekspresstoget til kanalbyen Suzhou; en tur på godt fem timer. Vel framme i Suzhou spiser vi en sen middag før hotellrommet og senga kaller.

Dag 7
Suzhou. Kinesisk hage, silkespinneri, byporten og Suzhou Museum. Mulighet for kanaltur og middag (utfluktspakke)
Fiskerens Have i Suzhou

Vi spaserer bort til en av Suzhous berømte hager, Fiskerens hage, som sammen med byens andre hager er på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Under Mingdynastiet bygde aristokratiet villaer og private hager i stor stil i Suzhou, og hagene var miniatyrlandskap med fjell, dammer og paviljonger, som sammen skulle uttrykke harmoni mellom natur og kultur. Fiskerens Hage fra 1140 er inspirert av en fiskers enkle liv, og i tillegg til selve hagen, kan man også se hvordan en klassisk villa fra 1100-tallet ser ut.

Vi forlater hagen og kjører til restene av den gamle bymuren og byporten som ble bygd av noen av byens tidligste innbyggere for cirka 2.500 år siden. Etter å ha opplevd dette stykket byhistorie fortsetter vi til pagoden i nærheten, der kanskje er anledning til å komme innenfor i den over 30 meter høye, åttekantede pagode, som har vært under renovering i lengre tid.

Etterpå besøker vi et silkespinneri og følger en del av prosessen; fra kokongen kokes, til den ferdigspunnede silken blir pakket ned i store, bløte bunter. Suzhou har siden Tangdynastiet på 600-tallet og opp til vår tid vært Kinas silkehovedstad, og silkekokongene produseres fremdeles i de omkringliggende landdistriktene, der de blir brakt til byen for å bli kokt, spunnet og vevet. Det vil være mulighet for å kjøpe noen av spinneriets produkter. Vi spiser lunsj i spinneriets restaurant, før vi kjører til det flotte museet Suzhou, som er tegnet av den kinesisk-amerikanske arkitekten I.M. Pei, som også har tegnet glasspyramiden foran Louvre i Paris. Museet har en spennende samling av historisk kinesisk kunst og kunsthåndverk.

Heretter er resten av dagen til fri disposisjon. De som har kjøpt utfluktspakken kan delta på kveldens utflukt, der vi spaserer ned til den store kanalen. Her stiger vi om bord på en kanalbåt og får en stemningsfull båttur gjennom det gamle Suzhou, før vi spiser middag på en av byens restauranter.

(Middag og båttur er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av utfluktspakken som kan kjøpes separat. Se under prisinformasjon).

Dag 8
Suzhou – Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren og Nanjing Lu. Mulighet for middag og akrobatikkshow (utfluktspakke)
Utsikt fra Jin Mao-bygningen i Shanghai

Først på dagen kjører vi til Shanghai. Etter lunsj på en av byens restauranter stiger vi opp i Jin Mao-bygningens 88. etasje, der det er en fenomenal utsikt over millionbyen.

Shanghai er med sine nesten 15 millioner innbyggere både Kinas største og tettest befolkede. Inntil 1949 ble byen regjert av vesterlendinger og japanere. Deretter overtok de kinesiske kommunistene makten, og alle utlendingene der ble kastet ut. I likhet med byens rike kinesere. I dag er kapitalen for alvor på vei tilbake til byen, og i dagens Shanghai finnes Kinas største varehus og mest moderne industrier. Et bilde på det nye Kina. Vi stiger ned fra høyden og fortsetter mot Shanghais gamle bydel, hvor vi besøker Yuyuan-basaren. Her er det mulighet for å gå på innkjøp blant et hav av kinesiske produkter, fra kunst til suvenirer og eksotisk tilberedte retter. Bak ligger det gamle kinesiske kvarteret med de smale handels- og beboelsesgatene som i disse år blir fjernet. Dette er aller siste utkall hvis man vil se dette stykket Shanghai-historie.

Neste stopp er Shanghais hovedstrøk, Nanjing Lu, hvor alle de fine internasjonale motehusene kjemper om oppmerksomheten sammen med de ekspanderende kinesiske merkene. Den nesten en kilometer lange gågaten syder av liv døgnet rundt, og har du garanti for morsomme og annerledes opplevelser.

Vi spaserer bort til Shanghai Museum, som har en imponerende samling av bronse, porselen, kalligrafi, malerier, tekstiler og skulpturer, og alt sammen er oversiktlig og pedagogisk presentert. Det er engelsk tekst ved siden av den kinesiske ved de utstilte gjenstandene. Det er det ypperste av kinesisk kunst og kunsthåndverk man ser her, og museet må karakteriseres som Kinas absolutt beste. Museets bokhandel er et “must” for enhver som er interessert i kinesisk kunst, kunsthåndverk og arkitektur.

Resten av dagen er nå på egen hånd hvis du ikke har kjøpt utfluktspakken – da er dagens program enda ikke slutt! Vi kjører til en av byens restauranter og spiser middag, før vi skal se en forestilling med Shanghais berømte akrobatikktrupp. De er verdensberømte for sin smidighet.

(Akrobatikkshow og middag er ikke inkludert i reisens pris, men er en del av utfluktspakken, som kan kjøpes separat. Se under prisinformasjon).

Dag 9
Shanghai. Tid på egen hånd og avskjedsmiddag
Butikk i Chongqing

Denne dagen er satt av til selv å gå på oppdagelse i Shanghai. Og her i Kinas ypperste finans- og kulturby er det massevis å oppleve! Gallerier, museer, caféer og restauranter er sjenerøst spredt ut over byen, og spesielt The Bund og den stemningsfulle franske koncession – det tidligere franske kvarteret – innbyr til en hyggestund mens man nyter stemningen og folkelivet.

Frem for alt er Shanghai kjendt som det helt store shoppeparadiset. Hvis du ikke fikk foldet shoppegenet helt ut kan du gjense Nanjing Lu og gatens mange butikker. Også de mange lokale kinesiske markedene trekker folk med sitt utvalg av tøy, sko og mye annet. Husk at det er vanlig å prute på prisen, så det gjelder å ha tålmodighet. Kineserne er veldig flinke og driftige forretningskvinner – og -menn!

En båttur på Huangpu-elva er også en vaskeekte Shanghai-opplevelse, mens du i de mange parkene i byen kan få et spennende inndblikk i de lokale kineseres hverdag. Kineserne bruker parkene sine til alt fra tai-chi-øvelser om morgenen til standarddans, drageflyvning og hyggesnakk over en kopp te. Om kvelden møtes vi igjen til en avskjedsmiddag.

Dag 10
Shanghai – Oslo
Etter ti begivenhetsrike dager flyr vi hjem til Norge med sinnet og kofferten fulle av gode minner fra Kina og Yangtze. Vi lander i Norge sist på ettermiddagen.

Victoria Cruises

På Yangtzecruiset seiler vi med det amerikanske rederiet Victoria Cruises, som har skip som er konstruert etter forholdene på Yangtze.

Alle lugarer er utvendige og har egen balkong, telefon, bad og toalett. Om bord er det mulighet for å gå på internett og sende fax, men internettforbindelsen er meget langsom. Strøm er 220 v.
Legg merke til at man på ingen måte kan sammenligne skipe på Yangtze-elva med konvensjonelle cruiseskip, og de kan heller ikke sidestilles med høyeste europeiske målestokk. Rederiet tildeler lugarer.
Les mer om skipet og andre praktiske opplysninger her:
www.albatros-travel.no/reisetyper/skip/victoria-cruises

Utfluktspakke

Utfluktspakken inkluderer

  • Dag 6: Suzhou: middag, transport og kanalseilas
    Dag 7: Shanghai: middag, transport og akrobatikkshow

kr. 848,–
(Gjennomføres ved min. 10 deltagere)

Kanalene i Suzhou er vakkert opplyste om kvelden

Prisinformasjon

Tillegg for enkeltrom og -lugar
kr 2 898,-
kr 2 798,- (17/11-2014 og 18/02-2015)
Prisen inkluderer
• Norsk/svensk reiseleder
• Fly Oslo – Chongqing og Shanghai – Oslo med Finnair via Helsinki
• Utflukter ifølge program
• 5 overnattinger på 4-stjerners hoteller i delt dobbeltrom
• 3 overnattinger i delt dobbeltlugar på 5-stjerners Victoria Cruises
• Alle måltider (unntatt lunsj dag 9 og middag dag 7–8)
• Øl/mineralvann til inkluderte måltider (unntatt under oppholdet på Yangtze-båten)
• Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
• Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
• Reiseforsikring
• Gruppevisum til Kina kr. 825,-
• Tips til lokalguider og sjåfører (beregn ca. USD 35 i alt) 
• Tips til personalet på Victoria Cruises (beregn ca. USD 25 i alt) 
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Tillegg for enkeltrom/lugar
• Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 4 out of 5 by from Spennende tur til Kina fra Chongqing til Shanghai En innholdsrik tur med opplevelser i et veldig kontrastfylt land. Tidlig opp for å rekke frokost før aktiviteter og sent i seng alltid med følelsen å ha opplevd mye spennende og interessant. En fin gruppe ( 12 pers) og vi satt stor pris på at det ikke var flere. Reiselederen hadde stålkontroll på gruppen, hun var kunnskapsrik og evnet å ta tak i utfordringer som dukket opp ( en av gjestene forstuet armen og måtte ha hjelp til legetilsyn før turen fortsatte) . En av oss hadde bursdag underveis og ble feiret med kake og sang fordi Mette Lillejord (reiselederen) sørget for det. Tusen takk. Vi skulle gjerne visst at vi kunne utvidet ferien med et par dager i Shanghai i slutten av oppholdet på egen hånd. Ut over dette har vi kun positive opplevelser med Albatross, turen og reisefølget. Det kunne kanskje ha vært litt mer detaljert info om programmet i forkant av turen.
Date published: 2016-12-01
Rated 5 out of 5 by from Spennende Kina. Opplev livet på elva og se livet i Kina på landet og i byen Fint tur på elva, spennende togtur og opplevelser på landsbygda og i byer. Mange utflukter og trapper (frivillig). Flotte og flinke guider. Morsomt å få lære kulturen og få sitte rundt bordet med snurreplaten. Pinner måtte prøves.
Date published: 2016-11-30
Rated 5 out of 5 by from En flott reise Mange fine opplevelser av natur, historie og kultur i dagens Kina. Reiselederen var kunnskapsrik og miljøskapende slik at alle ble godt ivaretatt.
Date published: 2016-11-23
Rated 4 out of 5 by from Spennende tur med dyktig guide! Programmet var tett, men veldig variert og interessant. Vi var en super gruppe med en fenomenal guide!
Date published: 2016-11-23
Rated 5 out of 5 by from Vurdering av Slow bota to China Flott tur, spennende program, varierte opplevelser, flink guide!
Date published: 2016-04-17
Rated 4 out of 5 by from Kinas mange fasetter. Var i Kina i 1992. Kom til et nytt rike. Bommet på valuta. Trodde at USD fremdeles var i skuddet. Glemte at YAN er nå en internasjonal valuta. Det ble betydelig varmere og våtere enn det jeg hadde forutsatt. Ta med skikkelig skotøy. Kan være mye regn på denne årstiden. Mye trapper for dårlige ben. Båten manglet heis! For nordmenn som har fartet på Vestalndet er kanskje Gorges ikke så spektakulære som man vil ha det til. Før demningen ble bygget var det noe helt annet (jfr.fordrag med bilder på båten). Shanghai var imponerende med en skyline som er verdt å se og en infrastruktur (vei, broer, toglinjer) i verdensklasse.
Date published: 2016-04-11
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_6
  • loc_no_NO, sid_CNRRI03, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser