Svalbard – det nordligste av Norge

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Opplev sommeren i Arktis med ekspedisjonsskipet Ocean Atlantic. Sola står høyt hele døgnet og kysten myldrer av liv.

Bli med til isbjørnens rike på dette Albatroscruiset der vi er langt unna allfarvei og besøker steder der det vanligvis bare er ekspedisjonsfolk og forskere. Turen går med Albatros’ eget ekspedisjonsskip Ocean Atlantic, som er bygd til seilas i isen. I skipets medbrakte zodiac-gummibåter går vi i land og cruiser langs kysten, der vi kommer helt innpå dyreliv og brelandskap. Toktet går om sommeren. Nå yrer det av liv på Svalbard – fuglene har funnet redeplassene sine og svalbardreinen har det travelt med å spise seg opp etter den lange vinteren. Vi går i land ved gamle fangststasjoner, besøker forskningsbyen Ny-Ålesund og drar dypt inn i fjordsystemene nord på Svalbard. 

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Polarcruise

  • Reiseleder Skandinavisktalende reiseledere og engelsktalende ekspedisjonsteam

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Norske kroner

Dagsprogram
Dag 1 Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på skipet
Dag 2 Krossfjorden med 14. julibukta samt Lilliehöök
Dag 3 Amsterdamøya og hvalfangststasjonen ved Smeerenburg
Dag 4 Gjennom Hinlopenstretet. Hvalross og yrende liv i fuglefjellet
Dag 5 Liefdefjorden og Monacobreen
Dag 6 Kongsfjorden og Ny-Ålesund
Dag 7 Longyearbyen og hjemreise

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic ble nyrenovert i 2017 og er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet ved Antarktis og i Arktis. Med en isklassifisering 1B, som muliggjør bryting av opptil 50 cm nyis, manøvreringsdyktighet, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til blant de sterkeste skipene som opererer i polare områder. Skipet er blitt nyrenovert i 2016–17, og med en lengde på 140 meter og bredde på 21 meter er der rikelig med plass på de mange dekkene, med flere foredragssaler, bar og observasjonsplattformer. Restauranten serverer 4-stjerners internasjonalt kjøkken, og der er naturligvis full forpleining underveis. De brede vinduene på Erickson Dekk gir mulighet til å nyte de smale isfylte fjordene med bratte fjellvegger og brefronter som speiler seg i vannflaten. Skipet har plass til godt 198 passasjerer, alle innkvartert i utvendige lugarer med eget bad og toalett. Alle landstigninger foregår samlet fra skipets 20 Zodiac-gummiflåter.

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
19 998,–
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Longyearbyen, Svalbard. Ombordstigning på skipet
Longyearbyen, verdens nordligste tettsted

Har du booket fly hos Albatros er det avreise fra Oslo til Longyearbyen. Se mer om hvordan du kjøper til flyreisen lenger nede i programmet.

Byen ble grunnlagt som "Longyear City" i 1906 av den amerikanske entreprenøren John Longyear, som drev gruvedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrasjonssenter og sete for øygruppens øverste myndighet, sysselmannen. Byen ligger på sørvestsiden av Adventfjorden, en sidefjord til den ti mil lange Isfjorden på vestsiden av Spitsbergen. Den er omgitt av fjell, både bakenfor og på den andre siden av fjorden, der det særpregede Hiorthfjellet troner majestetisk.

Allerede i 1916 ble Longyearbyen overtatt av et norsk kullkompani, og gruvedrift har preget området helt frem til våre dager. Byen har i dag cirka 2300 innbyggere, hovedsakelig nordmenn, og den tidligere så dominerende gruvedriften er ikke lenger byens eksistensgrunnlag. Beboerne er i dag mest beskjeftiget i forskning, undervisning og den turismen som finnes i området. 

Selve navnet Svalbard betyr ”den kalde kysten” og dukker opp i islandske sagaer fra 1100-tallet. Men vikingene slo seg ikke ned her, og de første sporene etter mennesker stammer fra hvalfangere på 1600-tallet. Forlatte fangsthytter og gruver, hvalfangergraver og slakteplasser er blant de kulturminnene Svalbard har å by på – steder som forteller historier om et liv på grensen av det menneskelig mulige. Nesten alle polekspedisjonene hadde Svalbard som utgangspunkt – Amundsen mellomlandet her med luftskipet ”Norge”, og Nansen kom hit over isen. I våre dager blir Svalbard brukt blant annet som overvåkingssted for klimaendringer og til annen forskning. Fra å være et sted der hvalfangere og fangstmenn slo dyr ned for fote har øygruppen blitt et sted der man observerer og bevarer naturen – til glede for både oss og våre etterkommere.

Om ettermiddagen kjører vi til havnen og sjekker inn på skipet.

Etter at vi har fått anvist lugarer vil ekspedisjonslederen informere om toktet, skipets daglige og sikkerhetsmessige rutiner og sikkerhetsutstyret. Deretter begynner vi reisen ut gjennom Adventfjorden og Isfjorden og setter kursen nordover langs Prins Karls Forland. Kanskje får vi se vår første vågehval allerede i kveld?

Dag 2
Krossfjorden med 14. julibukta samt Lilliehöök
Den tettbygde svalbardreinen er tilpasset de spesielle forholdene her

Etter å ha gått langs Prins Karls forland gjennom den lyse natta går skipet inn i Krossfjorden, som er en del av Nordvest-Spitsbergen nasjonalpark. Flere isbreer går fra Spitsbergens sentrale isdekkede områder ned mot fjorden. Hvis været er bra nok skal vi i land for første gang ved den mektige 14. juli-breen. Som alltid benytter vi oss av de solide og stabile zodiac-gummibåtene som vi har med om bord. På den frodige og gresskledde skråningen kan man ofte se beitende rein med kalver. 

Toktet fortsetter mot nord, og vi kommer inn i Möllerfjorden, som er dominert av det 1000 meter høye Kronprins Olav fjell. Vi håper på å kunne gå i land enda en gang, før skipet går helt inn i bunnen av fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her slutter vi dagen mellom de mange større og mindre isfjellene som breen har kalvet – naturligvis på sikker avstand fra brefronten.

Dag 3
Amsterdamøya og hvalfangststasjonen ved Smeerenburg
Smeerenburg ble anlagt av nederlandske hvalfangere for 400 år siden

Vi våkner med fantastisk utsikt til breer og fjell når skipet går langs Danskøya. Vi skal til Amsterdamøya og restene etter den legendariske gamle hvalfangerbyen Smeerenburg. Smeerenburg ble anlagt for 400 år siden av nederlandske hvalfangere. Det var nederlenderen William Barentz som oppdaget nordvesthjørnet av Spitsbergen, og her anla hvalfangerne en boplass der opp mot 200 personer oppholdt seg om sommeren. Smeerenburg, som betyr «fettbyen», ble anlagt på en flat sandodde. Her ble grønlandshvalene slept inn, og ved hjelp av store mengder sibirsk drivtømmer ble den verdifulle hvaloljen kokt i store kar, som det fremdeles er spor etter. Nå er stedet en ofte brukt oppgangsplass for hvalrosser. På motsatt side av fjorden har vi mulighet til å få øye på steinkobber som hviler seg på store steiner i en beskyttet vik ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men kan se restene etter stasjonen til svensken August Andrée, som hadde Virgohamna som startpunkt for sin uhellsvangre polekspedisjon i luftballong.

Om ettermiddagen planlegger vi å gå i land enda en gang, for eksempel på Ytre Norskøya, der tidlige hvalfangere hadde spekkokerne og gravplassene sine. Fra den 150 meter høye toppen «Utkiken» er det i klarvær fri utsikt over Polhavet – og Nordpolen.

Dag 4
Gjennom Hinlopenstretet. Hvalross og yrende liv i fuglefjellet
På jakt etter havisen

Etter en natt der skipet har gått nord om Spitsbergen er kommet til Hinlopenstretet, som ligger mellom hovedøya Spitsbergen og den andre av Svalbards største øyer, Nordaustlandet. Vi forvente rå være framme ved Alkefjellet om morgenen. Alkefjellet er et imponerende fuglefjell der tusenvis av polarlomvier har sin base i hekketiden sammen med blant annet krykkjer. Det er fint å se det yrende livet nå midt på sommeren, og den bratte, mørke fjellveggen er i seg selv et flott og dramatisk syn der den reiser seg hundre meter over havflaten og fortsetter i flere kilometer. Luften er full av fugler som er på vei til og fra havet for å finne mat til ungene sine.

I løpet av ettermiddagen krysser vi Hinlopenstretet, og her er det gode sjanser for å se hval. Målet vårt er en oppgangsplass for hvalross på Torellneset, i den sørvestlige delen av Nordaustlandet. Hvalrossene på Svalbard var det jakt på før, og de ble nesten helt utryddet. I dag trives bestanden igjen, og hvalrossene har funnet veien tilbake til mange av de gamle oppgangsplassene der de tidligere ble slaktet i hundretall. Her på Torellneset tilbringer hannene sommeren vest for de områdene der hunnene holder til med ungene sine. Vi planlegger å gå i land og ta en titt fra sikker avstand på de store dyrene som ligger og hviler seg.

Dag 5
Liefdefjorden og Monacobreen
Andøyane med det rike fuglelivet

I dag skal vi utforske Liefdefjorden. I fjordmunningen passerer vi øygruppa Andøyane, som har et rikt fugleliv. Her på øyene i Liefdefjorden er det hekkeområder for kortnebbgås og ærfugl, som mange sikkert kjenner fra norskekysten. Den mer sjeldne praktærfuglen kan vi også se hvis vi er heldige – den er lett å kjenne igjen på de flotte klovnefargene på hodet.

Om ettermiddagen håper vi å kunne fortsette helt inn i bunnen av Liefdefjorden, der den enorme, fem kilometer brede Monacobreen hever seg. Fargen på isen varierer fra kritthvit over i lysende turkis, og man kjenner kuldedraget fra naturens dypfryser. 

Vi planlegger å dra ut med zodiacs mellom isbrokkene fra breen. Vi holder oss på sikker avstand av den kalvende brefronten, der krykkjer og rødnebbterner spiser av plankton som tiltrekkes av det oppstrømmende smeltevannet.

Når alt kommer til alt er det isforholdene som bestemmer hvor skipet kan gå og hvor zodiacene kan settes på vannet, spesielt nord for Svalbard. Det kan bli nødvendig å gjøre mindre endringer i programmet underveis. Langs vest- og sørvestkysten av Spitsbergen, der det er mindre is på grunn av det varmere vannet fra Golfstrømmen, er det en mengde spennende steder vi kan besøke i stedet, hvis programmet mot nord må kortes av.

Dag 6
Kongsfjorden og Ny-Ålesund
I fuglefjellet hekker polarlomvien på smale hyller

På toktets siste dag går skipet inn i Kongsfjorden, som er omgitt av 1000 meter høye fjelltopper. På sørbredden av fjorden ligger Ny-Ålesund, som er en av verdens nordligste bosetninger. Postkontoret og museet her er derfor begge verdens nordligste. Beliggenheten er utrolig nok i seg selv, men er Ny-Ålesund er også et interessant sted med en spesiell stemning. Byen var i sin tid Amundsens og Nobiles siste stopp før de fløy over Nordpolen med luftskip, og Kings Bay Kull Company AS drev gruvedrift her frem til den store ulykken i 1962, som førte til at den norske regjeringen måtte gå av. 

Ny-Ålesund er i dag et internasjonalt senter for arktisk forskning, og hver sommer er rundt hundre forskere av flere forskjellige nasjonaliteter fullt beskjeftiget med å undersøke alt fra mikrobiologi til det globale klimaet. Det er en pussig liten by – i suvenirbutikken kan man kjøpe norsk sjokolade, men både folk og bygninger bærer preg av at det er et internasjonalt forskningssamfunn som holder til her. Nettopp på grunn av forskernes følsomme måleinstrumenter er det ikke mobildekning i Ny-Ålesund. Villlreinen beiter helt ned til bygrensa, og hvis vi er ekstra heldige får vi se både rein og svalbardrype, som er den eneste fuglen som overvintrer på Svalbard. Svalbardrypa, en egen underart av vår hjemlige fjellrype, er et artig syn når den spankulerer rundt med sine lange ”støvler” av hvite fjær. I området rundt Ny-Ålesund hekker hvitkinngås, kortnebbgås og røbnebbterne, som er det dyret i verden som har lengst reiserute mellom hekkeområde og vinterboplass.

Man skal huske å holde seg innenfor isbjørngrensa, som er tydelig avmerket med skilt, og derfor må vi ha med gevær for å gå de få hundre meterne bort til Amundsenekspedisjonens luftskipsmast. Her kan vi føle litt på et historisk øyeblikk for norsk polarhistorie! 

Utpå ettermiddagen planlegger vi å gå i land ved det historiske og vakre Ny London på Blomstrandhalvøya. Stedet er rikt på historie, geologi, fugleliv og flora. I 1906 ble det oppdaget en forekomst av marmor her. Den ble forsøkt utvunnet fra 1911, men kvaliteten var for dårlig og prosjektet ble gitt opp i 1920. I dag kan vi – nesten hundre år senere – se bebyggelsen, jernbanespor, kraner og dampmaskiner som ble etterlatt. Vi går en tur i området, der det er en variert flora av arktiske planter som er tilpasset den korte og solrike vekstsesongen med temperaturer som kan ligge bare noen få grader over frysepunktet. 

Sist på dagen stevner vi sørover mot Longyearbyen.

Dag 7
Longyearbyen og hjemreise
Longyearbyen på 78 grader nord

Om morgenen er vi framme i Longyearbyen. Etter frokost er det tid til å sjekke ut og ta farvel med skipet og besetningen om bord.

Har du booket flyreise gjennom Albatros er det transport til lufthavnen og fly mot Oslo. Se mer om hvordan du kjøper til flyreisen lenger nede i programmet.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 19 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Kjøp av flyreisen
  • Flyreisen er ikke inkludert på denne reisen, men det er mulig å kjøpe den gjennom Albatros. 
  • Avreise 12. juli 2020 fra Oslo lufthavn Gardermoen (OSL) til Longyearbyen lufthavn (LYR)
  • Hjemreise 18. juli 2020 fra Longyearbyen (LYR) til Oslo Gardermoen (OSL)

Pris kr 4 556,– per person

Tillegg for enkeltlugar
  • Enkeltlugar kat. G: kr 6 300,–
  • Enkeltlugar kat. D: kr 16 000,–
Tillegg for oppgradering av lugar

Dobbeltlugar kat. C: kr 1 500,– per person
Dobbeltlugar kat. B: kr 11 800,– per person
Dobbeltlugar kat. A: kr 14 500,– per person
Premium Suite: kr 18 500,– per person

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende reiseleder og engelsktalende ekspedisjonsteam på skipet
  • 7 dagers / 6 netters cruise med Ocean Atlantic i delt utvendig dobbeltlugar med koøye og bad/toalett (kat. D)
  • Transport og utflukter ifølge program
  • Informasjonsmøter og foredrag ved ekspedisjonsteamet
  • Helpensjon på skipet
  • Kaffe og te samt ettermiddagssnacks på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Øvrige måltider
  • Utfluktpakke
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te (samt juice ol. til frokosten)
  • Driks til skipspersonalet (beregn ca. 14 USD om dagen per reisedeltager)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er innredet med åtte lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2

Disse er 2-roms suiter med dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romslig bad. Utvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. A: Panorama Window Suite 19–24 m2 

Utvendig Suite. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og stort vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. B: Panorama Window Cabin 20–23 m2

Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad og vindu med begrenset utsyn. Mulighet til å re opp en ekstra seng.
Beliggende på Hudson dekk 7 og Magellan dekk 8.

Kat. C: Standard Cabin Window 12–13 m2

Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad og vindu.
Beliggende på Marco Polo dekk 5.

Kat. D: Standard Cabin Window 11–12 m2

Utvendig lugar. Dobbeltseng eller to enkeltsenger, lysventil og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Kat. G: Standard Cabin

Utvendig enkeltlugar, enkeltseng og bad.
Beliggende på Columbus dekk 4.

Vind- og værforhold

Vær, vind og strømforhold med videre kan medføre at det forekommer justeringer og/eller endringer i program og seilrute.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Hvem kan delta?

For å delta på denne cruisereisen er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan ferdes uten hjelp i kupert terreng. Personer under 18 år må reise i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skipet er dessverre ikke innredet til den som ikke kan gå uten hjelp. Dette er primært et sikkerhetshensyn, siden rederiet krever at alle må kunne gå fra en båt til en annen uten hjelp fra besetning eller medpassasjerer. 

Av sikkerhetsmessige årsaker kan rullestoler og gangstativer/rullator heller ikke tas med på skipet. Det må være fri passasje på gangarealer ol.

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Pass og passopplysninger til Albatros Travel

Reglene for innreise og opphold er annerledes på Svalbard enn i fastlands-Norge. Det skal foretas passkontroll av alle som reiser mellom Svalbard og det norske fastlandet siden Svalbard står utenfor Schengen-avtalen. Man trenger ikke visum for å reise til Svalbard.

Dessuten krever rederiet at alle gjester har opplyst passdetaljer (passnummer og -utløpsdag, fødselsdato og fødested). Vi ber derfor om at en kopi av passet blir innsendt til Albatros umiddelbart etter en eventuell reisebestilling. I forbindelse med innsjekkingen på skipet blir passet eller et annet gyldig identifikasjonsdokument med bilde levert; det blir oppbevart inntil cruiset er slutt.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det kan også være lurt å ta med solkrem, siden vi oppholder oss mye ute og man får mer sol når man er på sjøen. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle. 
Det er absolutt en god idé å ta med kikkert, man går glipp av mye uten.

Sjøsykemiddel

Man kan komme ut for store dønninger, selv om vi forventer å gå mye innaskjærs. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Vær oppmerksom på at sjøsykemidler kan virke sløvende.

Sjøgang om bord

På reisen kommer vi ut på åpent hav, og det er ikke til å unngå at skipet ruller i sjøen. Ha derfor alltid «en hånd på skipet» og hold deg fast i gelendre og håndtak i korridorene.

Ekspedisjonscruise-konseptet

Gjennom flere år har Albatros utviklet en cruiseform som er spesielt egnet til polare forhold, der hardt vær i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark krever reiser av mer ekspedisjonslignende karakter. En ideell reiseform hvis du er på jakt etter enestående opplevelser. Det er en eksklusiv naturreise som skiller seg en del fra tradisjonelle cruise. Et relativt lite antall deltakere betyr at reisen får karakter som gruppereise, da alle kan delta i landganger, ekskursjoner, foredrag og turer med zodiac-båtene samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller særlige krav til deltakerne. Det forutsettes imidlertid at man er frisk og rørig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Du bør være oppmerksom på at reisen skiller seg fra vanlige turistreiser, da vi ikke har samme muligheter for å planlegge turen i detalj. Mange elementer er uforutsigbare, og ruten bestemmes i stor grad av vær, vind, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle målet, men det vil garantert bli endringer selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og fantastisk solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med kapteinen på skipet ruten og dagsprogrammet underveis. Dermed sikrer de størst mulig utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Hvis vi for eksempel plutselig kommer forbi en flokk med hvaler, kan dagsprogrammet bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er kryssing og landgang i de medbrakte gummibåtene (zodiac) som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, inntil isbreer og på natursafarier. Båten kjører så tett på severdigheter, breer og fuglefjell som mulig, og deretter går vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller kjøre rundt. Det er forholdsvis enkelt for alle med full førlighet, men kan være et problem for folk med funksjonsnedsettelse. Turen kan også være en ganske kald og våt fornøyelse. Alle står fritt til å bli værende om bord på skipet. Når vi bruker ordet ekspedisjon, mener vi det helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi alle detaljene for den gjeldende reisen. Dagsprogrammet som beskrives over, er en skisse eller ønsketenkning som garantert vil bli endret.

Reisen er underlagt Albatros’ generelle reisevilkår, som deltagerne forutsettes å ha kjennskap til.

Viktige regler ved landstigning og utflukter

Når man oppholder seg i land, er det selvsagt svært viktig å ha stor respekt for den enestående og sårbare arktiske naturen, det vil si å handle etter mottoet: Etterlat ikke annet enn fotsporene dine, og ta ikke med noe annet fra naturen enn minnene. Vi ber også om at man holder seg noenlunde i nærheten av sin egen gruppe – det gjelder særlig når man er på ekspedisjon i Arktis, der man kan møte isbjørn. Det er veldig viktig at man følger ekspedisjonslederens anvisninger.

Generelle sikkerhetsregler

1. Sørg for at redningsvesten sitter ordentlig fast før du går ombord i zodiac-gummibåten.
2. Sørg for å ha begge hender fri når du går om bord i gummibåten. Eventuelt fotoutstyr og annet legges ned i ryggsekken.
3. Gå ikke alene i ubebodde områder, sørg for å gå sammen med gruppen hele tiden, og husk at været plutselig kan endre seg og dermed nedsette sikten.
4. Hold sikkerhetsavstand til dyr og fugler (minimum fem meter).
5. Hold øye med tiden og husk når skipet går igjen. Sørg for at klokken din viser samme tid som skipets, og vær klar over når den siste båten skal forlate stranden.
6. Noter alltid på påmønstringstavlen når du går fra borde og når du kommer tilbake.

Midnattssol og nordlys

Man kan oppleve midnattssolen på Svalbard frem til slutten av august. I Longyearbyen er det midnattssol fra 20. april til 23. august, men det er selvsagt fremdeles lyse netter i ukene før og etter. Nordlys er det året rundt, men det kan bare oppleves i de månedene når det er mørke timer.

Taxfree

Bemerk at taxfree ikke kan kjøpes i Oslo Lufthavn, da flyreiser til Longyearbyen regnes som innenriksfly.

Penger/lokal valuta

På Svalbard bruker man norske kroner. VISA/MasterCard kan brukes ved betaling i Longyearbyen, der man også kan ta ut kontanter.

Påkledning

En skipsreise til Svalbard krever forholdsvis stor variasjon i påkledningen. På land kan man vente temperaturer opp til 8–10 grader i skyggen, men på havet – som aldri blir mer enn et par grader varmt – er det nødvendig med varme og vanntette klær, lue og votter. Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ulltrøye innerst, genser eller fleecetrøye som mellomlag og vann- og vindtett jakke ytterst. På bena bør du ha tettvevd fritidsbukse, sammen med en vannavvisende og vindtett overtrekksbukse. Et par kraftige, sklisikre tursko er ideelle om bord og glimrende til turer i byene og til bruk i flyet hjemover. Til fotturer i naturen og landstigningene fra Zodiacflåtene er et par vanntette støvler nødvendige, for ved landstigningen kan det komme vann inn i båten, og noen steder må man gå et par skritt i 25–30 cm høyt vann for å komme i land.

Reiseledere og internasjonale gjester om bord

Vi gjør oppmerksom på at det i tillegg til nordiske gjester også er internasjonale gjester med på toktet. Derfor består vårt ekspedisjonsteam av skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsguider, som jobber på tvers med alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil som utgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil det, når det er mulig, bli tatt hensyn til nasjonalitet og språk.

Skipets besetning

I tillegg til Albatros’ ekspedisjonsteam er det to besetningsgrupper om bord som jobber sammen for å gjøre reisen din til en spesiell opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for utendørsarealene. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene, suitene og maten, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold. Begge besetningsgrupper er engelsktalende.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 5 out of 5 by from Natur, dyr, planter og mennesker i barske omgivelser En rejse, der gav mange overvejelser om tilværelsen, og hvordan man forsøger at overleve i barske områder af verden. Hvordan naturen arbejder stædigt videre. Hvad gletchere gør ved omgivelserne og deres udseende og fremtoning.
Date published: 2019-06-20
  • y_2020, m_4, d_4, h_18
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.5
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_1
  • loc_no_NO, sid_NOCSC04, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser

20NOCSC04BNO1207