Svalbard – siste stopp før Nordpolen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Opplev sommeren i Arktis med ekspedisjonsskipet Ocean Atlantic. Sola står høyt hele døgnet og kysten myldrer av liv når landet åpner seg etter vinterens favntak


Bli med til isbjørnens rike på dette Albatroscruiset der vi er langt unna allfarvei og besøker steder der det vanligvis bare er ekspedisjonsfolk og forskere. Turen går med Albatros’ eget ekspedisjonsskip Ocean Atlantic, som er bygd til seilas i isen. I skipets medbrakte zodiac-gummibåter går vi i land og cruiser langs kysten, der vi kommer helt innpå dyreliv og brelandskap.

Toktet går tidlig på forsommeren. Nå yrer det av liv på Svalbard – fuglene har funnet redeplassene sine, svalbardreinen har det travelt med å spise seg opp etter den lange vinteren og isbjørnene kan fremdeles jage fra den fjordisen som enda ikke er drevet til havs. Vi går i land ved gamle fangststasjoner, besøker forskningsbyen Ny-Ålesund og drar dypt inn i fjordsystemene nord på Svalbard. Etter en tur opp mot iskanten for å se om vi treffer på isbjørnen avslutter vi reisen med et besøk i Longyearbyen, verdens nordligste tettsted.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise, Ekspedisjonscruise

  • Reiseleder Skandinavisktalende reiseledere og engelsktalende ekspedisjonsteam

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Norske kroner

Dagsprogram
Dag 1 Longyearbyen, vi seiler ut på ettermiddagen
Dag 2 Krossfjorden med Regnardneset samt Lilliehöök
Dag 3 Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Dag 4 Alkefjellets utrolige fugleliv og arktiske ørkenlandskaper ved Torrelnesset
Dag 5 Langs pakkisen mot 80 grader nord
Dag 6 Texas Bar og Monacobreen
Dag 7 Kongsfjorden, Ny Ålesund og Ny London
Dag 8 Longyearbyen og hjemreise

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic ble nyrenovert i 2017 og er det perfekte ekspedisjonsskip til farvannet ved Antarktis og i Arktis. Med en isklassifisering 1B, som muliggjør bryting av opptil 50 cm nyis, manøvreringsdyktighet, kraftige maskiner og stabilisatorer hører den til blant de sterkeste skipene som opererer i polare områder. Skipet er blitt nyrenovert i 2016–17, og med en lengde på 140 meter og bredde på 21 meter er der rikelig med plass på de mange dekkene, med flere foredragssaler, bar og observasjonsplattformer. Restauranten serverer 4-stjerners internasjonalt kjøkken, og der er naturligvis full forpleining underveis. De brede vinduene på Erickson Dekk gir mulighet til å nyte de smale isfylte fjordene med bratte fjellvegger og brefronter som speiler seg i vannflaten. Skipet har plass til godt 198 passasjerer, alle innkvartert i utvendige lugarer med eget bad og toalett. Alle landstigninger foregår samlet fra skipets 20 Zodiac-gummiflåter.

Avreisedatoer

Klikk på "Bestill" for å se ledige rom
Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
29 998,–
Klikk på en dato for å se riktig program
Klikk på "Bestill" for å se ledige rom

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Longyearbyen, vi seiler ut på ettermiddagen
Longyearbyen, verdens nordligste tettsted

Hvis du har booket fly vil avreise være fra Oslo og ankomst til Longyearbyen.

Etter ankomst drar vi på en kort rundtur i Longyearbyen. Vi blir introdusert til byens fascinerende historie og hvordan det er å bo i Svalbards hovedby, som er verdens nordligste tettsted.

Byen ble grunnlagt som "Longyear City" i 1906 av den amerikanske entreprenøren John Longyear, som drev gruvedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrasjonssenter og sete for øygruppens øverste myndighet, sysselmannen. Byen ligger på sørvestsiden av Adventfjorden, en sidefjord til den ti mil lange Isfjorden på vestsiden av Spitsbergen. Den er omgitt av fjell, både bakenfor og på den andre siden av fjorden, der det særpregede Hiorthfjellet troner majestetisk.

Allerede i 1916 ble Longyearbyen overtatt av et norsk kullkompani, og gruvedrift har preget området helt frem til våre dager. Byen har i dag cirka 2000 innbyggere, hovedsakelig nordmenn, og den tidligere så dominerende gruvedriften er ikke lenger byens eksistensgrunnlag. Beboerne er i dag mest beskjeftiget i forskning, undervisning og den beskjedne turismen som finnes i området.

Selve navnet Svalbard betyr ”den kalde kysten” og dukker opp i islandske sagaer fra 1100-tallet. Men vikingene slo seg ikke ned her, og de første sporene etter mennesker stammer fra hvalfangere på 1600-tallet. Forlatte fangsthytter og gruver, hvalfangergraver og slakteplasser er blant de kulturminnene Svalbard har å by på – steder som forteller historier om et liv på grensen av det menneskelig mulige. Nesten alle polekspedisjonene hadde Svalbard som utgangspunkt – Amundsen mellomlandet her med luftskipet ”Norge”, og Nansen kom hit over isen. I våre dager blir Svalbard brukt blant annet som overvåkingssted for klimaendringer og til annen forskning. Fra å være et sted der hvalfangere og fangstmenn slo dyr ned for fote har øygruppen blitt et sted der man observerer og bevarer naturen – til glede for både oss og våre etterkommere.

Om ettermiddagen kjører vi til havnen og sjekker inn på skipet.

Etter at vi har fått anvist lugarer vil ekspedisjonslederen informere om toktet, skipets daglige og sikkerhetsmessige rutiner og sikkerhetsutstyret. Deretter begynner vi reisen ut gjennom Adventfjorden og Isfjorden og setter kursen nordover langs Prins Karls Forland. Kanskje får vi se vår første vågehval allerede i kveld?

OBS. På denne reisen må fly kjøpes separat – se mer nedenfor.

Dag 2
Krossfjorden med Regnardneset samt Lilliehöök
Den tettbygde svalbardreinen er tilpasset de spesielle forholdene her

Etter båtturen i den lyse natten med midnattssol langs Prins Karls Forland og Forlandet nasjonalpark, som omfatter hele øya, når vi nordspissen, Fuglehuken, om morgenen. Her finner vi det imponerende Fuglehuksfjellet som reiser seg nesten 600 meter opp av havet. Vi navigerer inn i Krossfjorden på hovedøya Spitsbergen, hvor Fjortende Julibreen kælver ned i den sjarmerende Fjortende Julibukta. På den frodige og gresskledde skråningen kan man ofte se gressende reinsdyr med kalver. På Redingerpynten finnes et lite fuglefjell hvor de særegne lunder har deres reder og hvor man også kan se polaromvier. Vår reise til Svalbard ligger i midten av den arktiske sommeren, som er den tiden på året hvor vandrefuglene er veldig aktive. 

Vi regner med å sette anker utenfor Møllerhavnen ved Regnardneset, eller et annet lignende sted. Hvis været tillater det skal vi ta cruisets første landstigning, som vil foregå i medbragte sjødyktige Zodiac gummibåter som ligger klare til bruk på skipet dekk. Det majestetiske landskapet rundt Regnardneset i den innerste delen av Krossfjorden gir turens første inntrykk av hva som har lokket oppdagelsesreisende til disse landområdene så langt mot nord. 

Herfra seiler vi helt inn i bunnen av fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her avslutter vi dagen med å seile mellom de mange større og mindre isfjellene som breen slipper ut i fjorden – Naturligvis i sikker avstand fra fronten. 

Fra Lilliehöök seiler vi ut av fjordene og setter kurs mot den nordligere delen av Svalbard.

Dag 3
Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Smeerenburg ble anlagt av nederlandske hvalfangere for 400 år siden

Om morgenen planlegger vi landstigning på øyen Ytre Norskøya. Stedet er kjent for restene av en gammel hvalfangerstasjon, hvor hvalfangerne benyttede fjellet på øyen som et utkikkspunkt. Det blir en dag hvor vi kommer til å se de tydelige sporene av mange år med hvalfangst og vi vil også se konsekvensene av det farlige arbeidet.

Vi spiser lunsj med en fantastisk utsikt over bre-dekkede fjell på vei langs Danskøya. I Smeerenburgfjorden planlegger vi å lande på Amsterdam-øya, der byen Smeerenburg ble etablert for 400 år siden av nederlandske hvalfangere. Det nordvestlige hjørnet av Svalbard ble først oppdaget av nederlenderen Willem Barentsz, og her ble det bygd en bygd der opp til 200 mennesker bodde om sommeren. Smeerenburg, som betyr den fete byen, ble lagt på en flat sand eik. Her ble de fangede grønlandshval slept inn, og den verdifulle hvaloljen ble kokt i store kar, med de store mengdene sibirsk drivved, som det fremdeles er spor av. Stedet er også et ofte brukt sted for hvalross. På motsatt side av fjorden har vi muligheten til å se flekkete seler som hviler på store steiner i en beskyttet bukt ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men vi kan lett se restene av den uheldige helten August Andrées stasjon, hvor han prøvde å nå Nordpolen i en varmluftsballong.

Om kvelden er kursen satt mot nordøst.

Dag 4
Alkefjellets utrolige fugleliv og arktiske ørkenlandskaper ved Torrelnesset

Om morgenen ankommer vi og seiler sakte langs det berømte Alkefjellet. Hvis været er "med oss", vil vi ha god utsikt over de bratte fjellsidene. Hele området er hjemmet til en massiv koloni av polarlomvier. Det er så mange fugler at det knapt er en centimeter fri. Om sommeren er det nesten ustoppelig aktivitet fra hekkefuglene, både langs klippene og i sjøen nedenfor. På engelsk kalles det polarlomvien Brünnichs guillemot, oppkalt etter den danske zoologen Morthen Thrane Brünnich.

Dagens neste stopp gir oss enda mer dyreliv, denne gangen i form av hvalross. Vi planlegger å besøke Torellnesset, som er hjemsted for en beboergruppe. De store pattedyrene liker å vise fram knekkhårene og lange humpene. De spiser blåskjell og andre bløtdyr de finner i det lavvannet i nærheten.

Dag 5
Langs pakkisen mot 80 grader nord

Hele dagen er viet til seiling langs pakkisen i vår søken etter isbjørn spesielt. Flertallet av Svalbards store bestand av denne kanskje mest ikoniske av alle arktiske dyr, følger flokken mot nord i løpet av den arktiske sommeren. Dette skyldes at mange seler som er det viktigste byttet, spesielt blir her, der de store seletetningene blir hyppigst sett. Hvor langt nord og øst vi kommer avhenger helt av vær- og isforholdene om dagen, men hvor sistnevnte også avhenger av hvor kald vinteren har vært.

En mulighet er også at vi seiler til Nord-Østlandet og besøker Sjuøyane på Svalbards nordligste. De karrige, steinete øyene er omtrent 1000 km lenger nord enn fastlands berømte Nordkapp. Hvis været tillater det, kan vi gå i land og observere det spennende fuglelivet på øyene.

Det kan også være tid for et Zodiac-cruise langs iskanten, før vi drar tilbake mot sør og hovedøyen Spitsbergen på slutten av dagen.

Om kvelden setter vi kurs mot Liefdefjords magiske landskap.

Dag 6
Texas Bar og Monacobreen
Andøyane med det rike fuglelivet

I løpet av natten seiler vi fra kanten av pakkisen nord for Svalbard og mot Woodfjorden på nordkysten av Spitsbergen. Woodfjorden er preget av røde sandsteinsfjell som fikk sin røde farge da Svalbard lå nær ekvator - for over 400 millioner år siden.

Avhengig av været, seiler vi først inn i Woodfjorden og deretter videre til Liefdefjorden. Vi befinner oss nå i Nordvest-Spitsbergen nasjonalpark. På Reinsdierflya lever en større bestand av rein, som kan bevege seg fritt i hele området. Når fjordene fryser om vinteren, utvides også området til reinen til de omkringliggende øyene. Her på øyene i Liefdefjorden finner vi hekkende ærfugl og kortgjærede gjess. Vi kan være heldige å se veldig sjeldne fugler. Mange jegere har vært aktive i dette området, noen har til og med overvintret og bygd hytter. Vi håper på å kunne gå i land og se en hytte som heter Texas Bar fra 1927.

På ettermiddagen håper vi å kunne fortsette helt til bunnen av Liefdefjorden, der de enorme og fem kilometer brede monacobreene stiger opp. Den imponerende isbreen, som aldri står i ro med sin kalvende brefron, ligger foran de majestetiske fjellene. Isen skifter fra kritthvit til lysende turkis, og vi merker tydelig et pust av kulde fra naturens fryser.

Vi planlegger å dra på et Zodiac-cruise mellom isfjellene i sikker avstand fra brefronten, med mange turer og havre som spiser av planktonet tiltrukket av stigende smeltevann.

Til syvende og sist er det isforholdene som avgjør hvor vi kan seile og hvor vi kan sette våre Zodiacs i vannet, spesielt nord og nordøst for Svalbard. Derfor kan det være nødvendig å gjøre mindre endringer i programmet underveis. Imidlertid er det mange spektakulære steder langs den vestlige og sørvestlige kysten av skjærgården, der isens omfang generelt er mindre på grunn av innflytelsen fra Golfstrømmen og kan besøkes i stedet hvis programmet nordover blir forkortet.

Dag 7
Kongsfjorden, Ny Ålesund og Ny London
Amundsenmonumentet i Ny-Ålesund

I dag seiler vi inn i Kongsfjorden, som er omgitt av 1000 meter høye fjell, og hvor de store breene Kongsbreen og Kronebreen kalver. Her ser vi ofte hvithvaler og vågehval, og vi håper at flaks er med oss i år også. På den sørlige bredden vil vi besøke Ny Ålesund, en av de nordligste byene i verden, og den stolte eieren av verdens nordligste postkontor og museum. Dette er et utrolig tøft sted for en by, men samtidig er Ny Ålesund et stemningsfullt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sist stoppet før luftskipets flukt over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev gruvedrift her til 1962, da en stor gruveulykke fikk den norske regjeringen til å trekke seg. Ny Ålesund er i dag et internasjonalt senter for arktisk forskning, og hver sommer er rundt 100 forskere fra flere forskjellige nasjonaliteter opptatt med å forske på alt fra mikrobiologi til arktisk klima.

Tundraen utenfor byen er veldig vakker. Villreinen kommer veldig nær bygrensene i søket etter mat. I og rundt Ny Ålesund yngler mange bramgjess som bærer ungene sine rundt i byen. Det er også mulig å se blekkspruter, og det er også en sjanse for å se fjellrype, som er den eneste landfuglen som overvintrer på Svalbard. Rype er et morsomt syn når du rusler rundt med de lange "støvlene" av hvite fjær. Vi må også gå utenfor byens isbjørnegrense, som tydelig er merket med skilt. Her må vi følge turlederne de hundre meterne til Amundsen-ekspedisjonens luftskipsmast, hvis du vil se den nærmere.

På ettermiddagen planlegger vi å reise til det historiske og naturskjønne New London på Blomstrand Peninsula. Stedet er rikt på historie, geologi, fugleliv og flora. I 1906 ble det oppdaget et eksempel på marmor som ble forsøkt utvunnet fra 1911. Kvaliteten var imidlertid for dårlig og prosjektet ble forlatt i 1920. I dag, 100 år senere, kan vi se bygningene, jernbanespor, kraner og dampmaskiner som ble etterlatt. Vi tar en tur i området, som også tilbyr et godt utvalg av arktiske planter tilpasset den korte og solrike vekstsesongen med temperaturer fra noen grader over iskaldt. På slutten av dagen drar vi nordover for nye eventyr.

I løpet av natten har vi seilt tilbake mot Isfjorden og Longyearbyen.

Dag 8
Longyearbyen og hjemreise
Longyearbyen på 78 grader nord

Om morgenen er vi framme i Longyearbyen. Etter frokost er det tid til å sjekke ut og ta farvel med skipet og besetningen om bord. Etter en tur innom selve byen er det transport til flyplassen der flyet hjem venter.

OBS. Fly er ikke inkludert på denne reisen, men du kan kjøpe flyreise gjennom oss – se mere nedenfor.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 29 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Kjøp av fly

Det er mulig å kjøpe fly og transport på denne turen.

Avreise 22. juni 2021 fra Oslo Gardemoen lufthavn (OSL) til Longyearbyen lufthavn (LYR)
Retur 29. juni 2021 fra Longyearbyen (LYR) til Oslo Gardermoen flyplass (OSL)


Pris: Kr. 4998,- per person

 

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspedisjonsteam
  • Transport og alle utflukter og zodiac-turer under cruiset i forhold til program
  • 7 netters cruise med Ocean Atlantic i delt utvendig dobbeltlugar med køje (kategori D) med bad/toalett
  • Informasjonsmøter og foredrag med ekspedisjonsteamet
  • Helpensjon på skipet
  • Kaffe, te og isvann på skipet
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra utflukter og arrangementer
  • Tillegg for enkeltlugar
  • Oppgradering av lugarkategori
  • Måltider utenfor cruisets varighet
  • Drikkevarer utover kaffe, te og isvann
  • Driks til skipspersonalet, på Ocean Atlantic (ca. 14 USD pr. dag pr. deltager)
  • Utgifter til personlige nødvendigheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Om lugarene

Ocean Atlantic er innredet med åtte lugarkategorier, alle med eget bad og toalett.

Premium Suite 35 m2
Disse toromssuitene har dobbeltseng (eller to enkeltsenger), sofagruppe, bord og stol samt stort vindu og romsligvbadeværelse. Utvendig suite.
Ligger på Marco Polo dekk 5.

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Cat. A
Utvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig badeværelse og stort vindu.
Ligger på Marco Polo dekk 5.

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Cat. B
Dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig badeværelse og vindu med begrenset utsyn. Mulighet til å lage en ekstraseng.
Ligger på Hudson dekk 7 og Magellan dekk 8.

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Cat. C
Utvendig lugar, to enkeltsenger, badeværelse og vindu.
Ligger på Marco Polo dekk 5.

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Cat. D
Utvendig lugar, to enkeltsenger, koøye og badeværelse.
Ligger på Columbus dekk 4.

Standard Cabin – Cat. G
Utvendig enkeltlugar, enkeltseng og badeværelse.
Ligger på Columbus dekk 4.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 50 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Vind- og værforhold

Vær-, vind- og strømforhold osv. Kan føre til justeringer / endringer i programmet og ruten

Ekspedisjonscruise-konseptet

Gjennom flere år har Albatros utviklet en cruiseform som er spesielt egnet til polare forhold, der hardt vær i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark krever reiser av mer ekspedisjonslignende karakter. En ideell reiseform hvis du er på jakt etter enestående opplevelser. Det er en eksklusiv naturreise som skiller seg en del fra tradisjonelle cruise. Et relativt lite antall deltakere betyr at reisen får karakter som gruppereise, da alle kan delta i landganger, ekskursjoner, foredrag og turer med zodiac-båtene samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller særlige krav til deltakerne. Det forutsettes imidlertid at man er frisk og rørig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Du bør være oppmerksom på at reisen skiller seg fra vanlige turistreiser, da vi ikke har samme muligheter for å planlegge turen i detalj. Mange elementer er uforutsigbare, og ruten bestemmes i stor grad av vær, vind, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør leses som det ideelle målet, men det vil garantert bli endringer selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og fantastisk solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med kapteinen på skipet ruten og dagsprogrammet underveis. Dermed sikrer de størst mulig utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Hvis vi for eksempel plutselig kommer forbi en flokk med hvaler, kan dagsprogrammet bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er kryssing og landgang i de medbrakte gummibåtene (zodiac) som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, inntil isbreer og på natursafarier. Båten kjører så tett på severdigheter, breer og fuglefjell som mulig, og deretter går vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller kjøre rundt. Det er forholdsvis enkelt for alle med full førlighet, men kan være et problem for folk med funksjonsnedsettelse. Turen kan også være en ganske kald og våt fornøyelse. Alle står fritt til å bli værende om bord på skipet. Når vi bruker ordet ekspedisjon, mener vi det helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi alle detaljene for den gjeldende reisen. Dagsprogrammet som beskrives over, er en skisse eller ønsketenkning som garantert vil bli endret.

Reisen er underlagt Albatros’ generelle reisevilkår, som deltagerne forutsettes å ha kjennskap til.
”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute."

-Søren Rasmussen

Spesielle helseforhold

I henhold til rederiets regler er du pliktig å informere Albatros Travel om evt. sykdom eller kronisk sykdom, handikap, graviditet eller andre forhold som kan ha betydning for ditt velbefinnende eller din helsetilstand mens du er på cruise.

Pass og passopplysninger til Albatros Travel

På grunn av de skjerpede sikkerhetsreglene ved flyreiser krever flyselskapet å få se passet ditt. Dessuten krever rederiet at alle gjester har opplyst passdetaljer (passnummer og utløpsdato samt fødselsdato og fødested). Vi anmoder derfor om at man sender inn en passkopi til Albatros med en gang man har bestilt reisen. I forbindelse med innsjekkingen på skipet skal man levere inn pass eller annen gyldig bilde-ID som blir oppbevart inntil cruiset er slutt.

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle våre reiser, uavhengig av om noen land krever kortere gyldighet. Det at vi som turoperatør stiller dette 6-måneders gyldighetskravet er å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav må endres fra bestilling av reise til avreise.

Viktige regler ved landstigning og utflukter

Når man oppholder seg på land, er det selvsagt svært viktig å ha stor respekt for den enestående og sårbare arktiske naturen, det vil si å handle etter mottoet: Etterlat ikke annet enn fotsporene dine, og ta ikke med noe annet fra naturen enn minnene. Vi ber også om at man holder seg noenlunde i nærheten av sin egen gruppe – det gjelder særlig når man er på ekspedisjon i Arktis, der man kan møte isbjørn. Det er veldig viktig at man følger ekspedisjonslederens anvisninger.

Gode tips til pakkelisten

En skipstur rundt Nord-Atlanteren om våren krever relativt stor variasjon i klær. På Island kan temperaturen godt komme opp i 12 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til kanskje 5 grader - selv om solen kan skinne døgnet rundt. Her vil de varme og vanntette klærne, så vel som hetten og vottene være nyttige.

Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ullgenser i bunnen, genser eller fleece-genser som mellomlag og vann- og vindtett jakke ytre. På bena er tettvevde fritidsbukse egnet. Noen få lange underbukser og lette regnbukser for Zodiac seiling vil også glede seg.

Et par solide, velprofilerte og sklisikre tursko er ideelle om bord og ypperlige til å spasere i byene. Ombord på Ocean Atlantic er det et stort utvalg av gummistøvler for utlån. De er nyttige å bruke under landganger fra gummibåtene. På denne seilasen seiler skipet utelukkende for Albatros Expeditions, så det er ikke pålagt oss noen kleskode. Praktiske reiseklær er derfor det eneste som trengs, selv på de festlige kveldene som vi naturligvis holder. Det er lurt å ta med et par kikkert. Du trenger ikke pakke et håndkle.

Sjøsykemiddel

Store dønninger kan oppstå, selv om vi regner med å seile veldig innover i landet. Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) fungerer helt eller delvis for de fleste. Sjøsykepiller er et alternativ. Vær oppmerksom på at sjøsyken kan virke slapp.

Ombord

På reisen kommer vi ut på høye hav, og det er ikke til å unngå at skipet ruller i sjøen. Ha derfor alltid "en hånd på skipet" og hold deg til rekkverk og håndtak i korridorene.

Solkrem

Selv om vi er langt nord, er det god styrke i solstrålene, både på dagtid og om natten (i perioden der det er midnattssol). På grunn av de arktiske forholdene og den tørre luftfuktigheten er solen faktisk sterkere enn i Danmark. Vi anbefaler derfor at du tar med solkrem med en høy faktor på turen.

Skipets besetning

I tillegg til Albatros’ ekspedisjonsteam er det to besetningsgrupper om bord som jobber sammen for å gjøre reisen din til en spesiell opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for utendørsarealene. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene, suitene og maten, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold. Begge besetningsgrupper er engelsktalende.

Reiseledere og internasjonale gjester om bord

Vi gjør oppmerksom på at internasjonale gjester i tillegg til skandinaviske gjester også er med på cruiset. Derfor består ekspedisjonsteamet vårt av skandinaviske og engelsktalende ekspedisjonsguider som jobber på tvers av alle gjestene. Foredrag og informasjonsmøter vil i prinsippet være på engelsk. Når vi går i land som grupper, vil nasjonalitet og språk tas i betraktning når det er mulig.

Gi en hånd ...

På denne seilasen begir vi innimellom ut på det åpne hav, og det kan ikke unngåes at skipet ruller i bølgene. Derfor må du alltid ha en hånd på de rekkverk og håndtak som er langs alle gangene og veggene på skipet.
Når du går ombord i en Zodiac, er det også viktig å alltid ha en hånd fri slik at man med et såkalt 'sjømanngrep' kan ledes på plass av den hjelpende sjømannen.

Begge disse gode reglene blir grundig gjennomgått på det første informasjonsmøtet ombord.

Hånden på hjertet

Værforhold

Merk at alle utflukter og landinger avhenger av at vær-, hav- og isforhold er gunstige for skipets tilgang til områdene. På samme måte må zodiaker og kajakker være i stand til å manøvrere under passende forhold og sikre sikkerheten til alle våre passasjerer og ansatte.

Derfor har Ocean Atlantic utmerkede fellesarealer under hele turen, som velvære / badstue, restaurant, bar og et bibliotek hvor våre passasjerer kan tilbringe fritiden sin, selv i vanskelig vær. Skipet vårt er bemannet av eksperter på området som også vil holde gode foredrag underveis, fra etterforskningshistorie til biologi, geologi, is og dyreliv.

Allmenn informasjon

En trygg reiseopplevelse

Vi vil at du skal føle deg trygg som en Albatros-reisende, fra du bestiller reisen til du kommer hjem med mange gode opplevelser - også i en verden med coronavirus. Derfor har vi iverksatt en rekke tiltak for å minimere smittefaren og samtidig gi deg alle reiseopplevelsene du drømmer om. Våre tiltak inkluderer:

  • Alle reiseledere er sertifisert i WHOs retningslinjer for smittebegrensning
  • Ekstra høye krav til våre samarbeidspartnere i forhold til rengjøring
  • Vi informerer alle reisedeltakerne våre om reiseforsikring og minimering av smitte

Les om alle tiltakene våre her

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 5 out of 5 by from Natur, dyr, planter og mennesker i barske omgivelser En rejse, der gav mange overvejelser om tilværelsen, og hvordan man forsøger at overleve i barske områder af verden. Hvordan naturen arbejder stædigt videre. Hvad gletchere gør ved omgivelserne og deres udseende og fremtoning.
Date published: 2019-06-20
  • y_2020, m_7, d_13, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_1
  • loc_no_NO, sid_NOCSC04, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser

21NOCSC04CNO2206