Opplev det beste av Thailand og Kambodsja – til uhørt god pris.
På denne rundreisen får du det beste av to av Sørøst-Asias mest spennende land: Thailand og Kambodsja. Reisen begynner i Thailands hovedstad Bangkok, der vi tar båten til den tidligere hovedstaden Ayutthaya. Vi kjører gjennom små landsbyer med trehus bygd på stylter og forbi rismarker med den historiske «Dødens jernbane» ved elva Kwai. Et fly tar oss med til Kambodsjas hovedstad Phnom Penh, der vi ser fortidens storslåtte templer og hører mer om Røde Khmer-regimet. Reisen slutter i Siem Reap, der den berømte tempelruinen Angkor Wat venter – verdens største religiøse bygning. Du kan velge å forlenge reisen med 4 dagers avslappende badeferie på et herlig, 4-stjerners hotell i Hua Hin.
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Ja
-
Vaksinasjon Nei
-
Valuta THB, USD
- Dag 1
- Oslo–Bangkok
- Dag 2
- Ankomst til Bangkok
- Dag 3
- Bangkok. Båttur på Chao Phraya-elva, Wat Pho, Chinatown med Wat Traimit-templet og blomstermarked
- Dag 4
- Fra Bangkok med båt til Ayutthayas tempelruiner. Lunsj ombord
- Dag 5
- Ayuttaya–Kwai-elva. Broen over Kwai og togtur på ”Dødens jernbane»
- Dag 6
- Kanchanaburi. Erawan nasjonalpark og Hellfire Pass
- Dag 7
- Kwai-elva–Maeklong togmarked og fly til Phnom Penh, Kambodsja
- Dag 8
- Phnom Penh. Byrundtur med Royal Palace, Tuol Sleng-museet og Killing Fields
- Dag 9
- Phnom Penh–Siem Reap via Spiderville og Tonle Sap-sjøen
- Dag 10
- Siem Reap. Angkor Thom og Angkor Wat
- Dag 11
- Siem Reap. Tid på egen hånd og hjemreise
- Dag 12
- Ankomst til Oslo
Dagsprogram
Avreise fra Oslo mot Bangkok.
Ved ankomst til Englenes by, som Bangkok også blir kalt, kjører vi direkte til hotellet vårt, der du har mulighet til å hvile deg litt etter flyturen. Reiselederen holder et velkomstmøte på hotellet, der du blir presentert for reisen. Deretter spaserer vi til en lokal restaurant, der vi spiser velkomstmiddag sammen.
Om morgenen spaserer vi ned til Sky-trainstasjonen i nærheten, der vi tar Sky-train til Chao Phraya-elva, som deler Bangkok i to. Her går vi om bord i en tradisjonell ’long tail boat’ og drar på en tur langs elva. Det er hyggelig å se hverdagen utspille seg på bredden, og i båten kan vi nyte byen uten å bli sittende fast i trafikkorker. Underveis passerer vi blant annet Wat Arun, Morgengryets Tempel, med en prakt som best kan nytes fra elva. Det porselenbelagte templet er betagende, og takket være den imponerende høyden på 79 meter kan vi nyte synet allerede fra lang avstand.
I land igjen besøker vi Wat Pho-tempelet. Her er det en stor statue av en liggende buddha, et bilde på Buddhas ferd til nirvana. Den store buddhaen har kolossale dimensjoner: Den er 46 meter lang og 15 meter høy, og den er oppbygd av gips og murstein belagt med bladgull og perlemor. Tempelet, som er det eldste i Bangkok, ble grunnlagt på 1500-tallet av tidligere monarker like ved kongepalasset. Wat Pho er det største tempelet i Bangkok, og det er velstilt, siden det mottar offentlige donasjoner. Alle bygningene er rikt dekorerte og utstråler en fullendt harmoni og skjønnhet. Tempelet er alltid omgitt av et virvar av turister samt buddhistiske munker og studenter som bruker tempelet til religiøse seremonier. I tempelet ligger også den velrenommerte Wat Pho-skolen for tradisjonell massasje og oppbevarer Thailands største samling av oppskrifter på naturmedisin. Besøket vårt i Wat Pho er en god anledning til å lære litt mer om buddhismen og dens betydning for thailandsk kultur og livsstil. Vi kommer til å oppleve at mange thailendere ser på et tempelbesøk som en uunnværlig hverdagsrutine.
Man har ikke vært i Bangkok uten å ha kjørt i tuktuk, en trehjuls overdekket motorsykkel som både lokalbefolkning og turister benytter seg av for å komme fra A til B i Bangkoks trafikkmylder. Med vinden i håret kjører vi mot Bangkoks mest fargerike bydel, Chinatown. Selv om området er det minste av Bangkoks 50 distrikter, er befolkningstettheten den høyeste i byen. Dampende gatekjøkkener, kryssende skutere og travle butikkinnehavere kappes om plassen på hovedgaten, Yaowarat Road, som vi går på, og der vi også finner Wat Traimit, et buddhistisk tempel som huser verdens største sittende buddha. Statuen er laget av massivt gull, og med en vekt på 5,5 tonn regnes den å være verd rundt 2 milliarder kroner.
Selv om buddhaens opprinnelse er omgitt av mystikk, vet man at den ble funnet i 1954, pakket inn i gips, sannsynligvis for å beskytte den mot invaderende hærer fra Burma. Ved et uhell falt statuen i gulvet, og da gipsen falt av, oppdaget man skatten inni. Til historien hører at det faktisk var et dansk flyttefirma som mistet den gipskledde statuen på gulvet – hell i uhell, kan man visst rolig si. Vi går på oppdagelsestur i Chinatown, der vi også spiser lunsj. Vi besøker dessuten et lokalt blomstermarked og tar deretter en elvebuss og Sky-train tilbake til hotellet.
Tidlig om morgenen sjekker vi ut fra hotellet og går om bord på The Grand Pearl Cruise Liner, en elveferge som vil ta oss med langs Chao Praya-elva og nordover mot den gamle hovedstaden Ayutthaya. Vi får servert kaffe og te og spiser en lekker lunsj om bord mens vi nyter utsikten. Ved middagstid går vi i land og kjører det siste stykket til Ayutthaya, som var hovedstad i Siam i perioden fra 1350 til 1767. Den gangen var Ayutthaya en av Asias største og mest storslåtte byer, med et blomstrende handels- og kulturliv. Her åpnet Danmark sin første ambassade i cirka 1689, som det andre landet i verden etter Portugal. De mange palassene og templene i den en gang så storslåtte hovedstaden står i dag tilbake som en flokk fine ruiner.
Vi tar oss rundt til fots og ser blant annet ruinene av det gamle kongepalasset, som var forbildet ved bygningen av Grand Palace i Bangkok, som vi så i går. Her mellom levningene av de historiske bygningene får vi en god fornemmelse av hvilken prakt og skjønnhet som omgav de få europeiske besøkende som den gang kom i audiens hos den thailandske kongefamilien. Turen rundt i Ayutthaya tar oss også forbi templene Wat Phra Si Sanphet og Wihaan Mongkhon Bophit med en av Thailands største buddhafigurer, en sittende bronsebuddha.
Heretter kjører vi til hotellet vårt og sjekker inn.
Turen fortsetter vestover mot Kanchanaburi ved elva Kwai. Vi ser nærmere på den berømte broen som ble udødeliggjort i Pierre Boulles roman ”Broen over Kwai” og den senere filmatiseringen. Den opprinnelige broen ble bombet av de allierte i 1945 og stod ikke samme sted som den nåværende. Broen vi ser, står som et minnesmerke over de grusomhetene som fant sted her.
Oppføringen av ”Dødens jernbane” under andre verdenskrig kostet 16 000 mennesker livet – derav det makabre navnet. Vi stiger om bord på somletoget som kjører på skinnene til Nam Tok. Togturen går gjennom den billedskjønne naturen langs Kwai-elva, og vi kommer blant annet over en lang, skrøpelig utseende tre-viadukt.
Etter togturen kjører vi til hotellet, der vi sjekker inn. Resten av dagen er på egen hånd.
Litt utenfor Kanchanaburi ligger Erawan nasjonalpark, som er et populært utfluktsmål for både lokalbefolkning og turister. Nasjonalparkens hovedattraksjon er fossen med hele sju nivåer, og mange mener at nasjonalparkens navn stammer fra fossens øverste nivå, som skulle ligne den trehodede elefantguden Erawan fra hinduisk mytologi. Du får mulighet til selv å bedømme likheten når vi besøker fossen, som er omgitt av frodig regnskog og ville orkideer. Hvis du vil nyte utsikten fra toppen av fossen, er der en sti du kan følge opp til sjette nivå. Men for å komme helt opp til det sjuende og øverste nivået, er du nødt til å krabbe det siste stykket oppover klippen.
Om ettermiddagen fortsetter vi til det legendariske Hellfire Pass, der asiatiske og allierte krigsfanger som oppførte Dødens jernbane, under fryktelige forhold ble tvunget til å føre jernbanen tvers igjennom en nesten ufremkommelig klippe for å forbinde Thailand med Burma. Det tok bare seks uker å skape veien gjennom den massive klippen, men til gjengjeld måtte arbeiderne slite 18 timer i døgnet, og flere hundre av dem mistet livet. Arbeidet foregikk fortrinnsvis om natten ved det svake lyset fra brennende fakler – derav fikk strekningen sitt navn. Vi besøker også det tilhørende museet, som illustrerer områdets historie med bilder, kart og modeller.
I dag er det tid til å forlate Kwai-elva og Thailand. Vi begir oss mot flyplassen i Bangkok, men på veien dit skal vi besøke et helt enestående marked, som ligger langs en jernbane. Når toget nærmer seg blir varene vekk i en fart, og i det øyeblikket toget har passert er varene tilbake på plass.
Heretter kjører vi til flyplassen og tar flyet til Kambodsjas hovedstad Phnom Penh. De tidligere franske koloniherrene har satt et tydelig preg på arkitekturen i Phnom Penh, og byen med sine brede bulevarder ble tidligere betraktet som den vakreste byen i Indokina. Imidlertid har de historiske begivenhetene og landets manglende ressurser betydd at bare noen få av de gamle franske kolonibygningene er blitt vedlikeholdt, og Phnom Penh fremstår i dag som en moderne storby.
Ved ankomsten til Phnom Penh kjører vi til hotellet vårt og sjekker inn.
I dag besøker vi det imponerende kongepalasset fra 1866, som er Kambodsjas svar på Grand Palace i Bangkok. Siden kongen fremdeles bor her, er det naturligvis ikke hele palasset som er åpent for offentligheten. Ved palasset ligger Sølvpagoden, som har fått navn etter de 5000 tunge sølvflisene som dekker gulvet. Her er også en spennende samling av buddhafigurer i gull, sølv, bronse og krystall.
Senere skal vi lære mer om Kambodsjas triste fortid under Pol Pots styre. Vi besøker høyskolen Tuol Svay Prey, som i 1975 ble omdannet til fengsel av Røde Khmer og omdøpt til S-21 (Security Prison 21). I perioden 1975–1978 fungerte fengslet som torturkammer, og for mer enn 17 000 mennesker ble oppholdet i S-21 siste stopp før de ble transportert videre til utryddelsesleiren i Choeung Ek (i dag kjent som The Killing Fields).
I dag er S-21 omdannet til museet Tuol Sleng til minne om de grusomhetene som fant sted under Røde Khmer. Samtlige fanger som oppholdt seg her, ble fotografert. På veggene er portrettene utstilt, og desperasjonen står malt i ansiktene deres. Stedet er i sannhet deprimerende å besøke og minner oss om menneskets mørkeste sider.
Vi kjører til The Killing Fields ved Choeung Ek cirka 15 kilometer fra Phnom Penhs sentrum. I dag er stedet ytterst fredfylt, men på disse markene ble tusener av personer mishandlet og henrettet på bestialsk vis under Røde Khmer. Til minne om ofrenes lidelser og historie er det på stedet reist et høyt tårn med kranier av bare noen av de menneskene som på forstemmende vis endte sine dager i massegravene.
Vi forlater Phnom Penh og fortsetter reisen vår mot Siem Reap. På veien gjør vi holdt i byen Skuon – også kalt Spiderville. Her er den lokale spesialiteten frityrstekte edderkopper av anselig størrelse. Du kan nøye deg med å ”nyte” det eksotiske måltidet med øynene, med mindre du gjerne vil smake?
Neste stopp er ved Tonle Sap-sjøen, som er den største innsjøen i Sørøst-Asia og en del av Mekong-vassdraget. Elva er den eneste i verden med en strøm som skifter retning to ganger om året, og sommerens monsunregn får sjøen til å firedoble sin størrelse.
Vi besøker en landsby med ca. 6000 innbyggere, som bokstavelig talt lever på vannet. Alle hus, helt fra boliger og restauranter til butikker og skoler, er enten husbåter eller pælebygninger. Innbyggerne lever primært av fiske, og i regntiden blir gatene i byen omdannet til kanaler. Da må man ta i bruk små båter for å komme seg rundt.
Etter landsbybesøket fortsetter vi mot Siem Reap. Vi er framme utpå ettermiddagen, og resten av dagen er på egen hånd.
I dag skal vi se noen av de fantastiske tempelruinene – et av turens absolutte høydepunkter. Vi starter ved Angkor Thom, den siste hovedstaden i Khmerriket, oppført på 1100-tallet under kong Jayavarman VII. Ruinbyen på ni kvadratkilometer er omkranset av en åtte meter høy kvadratisk mur. Etter å ha passert inngangsporten, som er flankert av imponerende elefanter, tar vi oss inn til Bayon-templet, som ligger akkurat midt i byen. Templet har 54 tårn med utskårne gåtefulle ansikter, som symboliserer de 54 provinsene i det store Khmerriket. Vakre relieffer skal vi også se på Elefantterrassen og Den spedalske kongens terrasse.
Vi legger også veien forbi det minneverdige og pittoreske Ta Prohm-tempelet, som er bevart slik det ble funnet – halvt i ruiner og overgrodd av jungelens trær og slyngplanter. Det er helt fantastisk å se hvordan naturen sakte har gjort krav på sin rett til å vokse – selv om underlaget er gamle murstein.
Midt på dagen drar vi tilbake til hotellet vårt og tar en lang lunsjpause, der det også blir tid til å slappe av litt ved svømmebassenget med en god bok.
Om ettermiddagen bytter vi ut bussen med tuk-tuk og kjører til den fantastiske tempelbyen Angkor Wat. Hele tempelkomplekset dekker 20 x 50 kilometer og var på 800–1300-tallet hovedstad i det mektige Khmerriket, med en makt og kulturell innflytelse som strakte seg langt inn i de omkringliggende landene. Selve Angkor Wat er bare det største av mange templene, selv om det har gitt hele området navn. Angkor Wat er et av de byggverkene som fortsetter å forbløffe besøkende, og stedet etterlater ingen tvil om at Khmerriket har hatt sin berettigede storhetstid.
Hvis været tillater det, nyter vi solnedgangen over rismarkene fra det vakre tempelområdet før vi vender tilbake til hotellet.
Mangler du å kjøpe noen siste gaver eller suvenirer er det siste utkall nå. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen utpå ettermiddagen går mot flyplassen og etter hvert mot Norge.
Prisinformasjon
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–Bangkok t/r
- Fly Bangkok–Phnom Penh og Siem Reap–Bangkok
- Utflukter ifølge program
- Innkvartering i delt dobbeltrom på gode turistklassehoteller
- Frokost daglig
- 7 lunsjer (dag 3–6 og 8–10)
- Velkomstmiddag på dag 2
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Øvrige måltider (beregn ca kr 150–200 per dag)
- Drikkevarer
- Visum til Kambodsja (utstedes ved innreise, pris 30 USD. Husk å ta med passbilde)
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 50 USD)
- Personlige fornødenheter
- Alt ikke nevnt under «Prisen inkluderer»
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Deltagerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.