Opplev de to største byene i det mektige Russland, Moskva og St. Petersburg, på denne klassiske reisen gjennom historien fra Den røde plass til Vinterpalasset
Dra på reise med Albatros til de to mest spennende storbyene i Russland! Eventyret begynner i den russiske hovedstaden, der vi har god tid til å fordype oss i byens severdigheter før vi går om bord på nattoget og fortsetter til St. Petersburg med de store kulturskattene, inklusive Vinterpalasset. Vi ser også graven der den danske keiserinnen Dagmar – moren til Russlands siste tsar – hviler i den fine Peter-Paul-katedralen.
Underveis er det rik mulighet til å lære mer om russisk kultur og historie, og vår reiseleder sørger for å holde sammen gruppen underveis.
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Ja
-
Vaksinasjon Nei
-
Valuta Russiske rubler
- Dag 1
- Fly Oslo–Moskva. Innsjekking på hotell
- Dag 2
- Moskva. Byrundtur med Novodevitsjij-klostrets kirkegård, Den røde plass og Lenins Mausoleum
- Dag 3
- Moskva. Besøk på Kreml, i Kremls rustkammer og tur med Moskvas metro
- Dag 4
- Moskva. Museet for den store fedrelandskrigen og Spurvehøyden. Nattoget ”Grand Express” til St. Petersburg
- Dag 5
- Ankomst til St. Petersburg. Byrundtur inkl. Peter-Paul-festningen og keiserinne Dagmars grav
- Dag 6
- St. Petersburg. Vinterpalasset/Eremitasjemuseet og tid på egen hånd
- Dag 7
- St. Petersburg. Besøk på Katarinapalasset med ravkammeret og Peterhof
- Dag 8
- Fly St. Petersburg–Oslo
Hoteller
Hotel Moskwa
- Gratis wifi
- Safe
- Aircondition
- TV
- Kjøleskap
4-stjerners Hotel Moskwa i St. Petersburg ligger like ved Nevskij Prospekt ved Neva-flodens bredd bare ca. 50 m fra metrostasjonen Alexander Nevskij. Alle rom på hotellet har kjøleskap, aircondition, safe og gratis wifi. Det er en restaurant på 8. etasje, der det er fantastisk utsikt over St. Petersburgs historiske sentrum. Her serveres det både tradisjonelle russiske samt internasjonale retter.
Fra hotellet er det ca. 15 minutter med metro til for eksempel Eremitasjemuseet.
Du kan lese mer om hotellet på www.hotel-moscow.ru/en/
Hotel Izmailovo Delta
- Gratis wifi
- 2 restauranter og 16 barer/lounger
- Fitnessfasiliteter
- En dagligvarebutikk
- Minibank
- Aircondition
- Badekåper
- Hårtørker
- LCD-tv
- Kjøleskap
Dette hotellet i Moskva ligger bare noen få skridt fra metrostasjonen Partizanskaya. Herfra er det bare ca. 10 minutters metrotur inn til Den røde plass.
Det er et stort hotell med ca. 2000 rom og i hele hotellkomplekset er det 2 restauranter og 16 barer/lounges med både russisk og internasjonalt kjøkken.
I nærheden av hotellet ligger Izmailovo Park, som er en av de største byparkene i Europa. Her er det bl.a. et stort pariserhjul, mulighet for båtleie og en god spasertur i det grønne.
Du kan lese mer om hotellet på http://www.izmailovo.ru/eng/
Dagsprogram
Vi flyr fra Oslo til Moskva, Russlands store hovedstad med ca. 12,5 millioner innbyggere. Byen ble grunnlagt i 1147 av Jurij Dolgorukij (navnet kan oversettes med Jurij Langarm) og den var hovedstad frem til 1712 og igjen fra 1918. Ved ankomsten kjører vi direkte til hotellet vårt og sjekker inn. Om kvelden vil reiselederen vår arrangere en velkomstmiddag der du kan velge å delta. Du har også mulighet til å gå på oppdagelsestur i en av Europas absolutte gastronomiske hovedsteder, der det er et rikt utvalg av overdådige restauranter som kan mønstre alt fra georgisk over fransk til japansk og russisk mat. Det er ofte gjort mye ut av innredningen i restaurantene, og dessuten er prisene til og med ganske rimelige.
I dag skal vi se litt nærmere på Moskva, og vi begynner ved Novodevitsjij-klostret (eller Nyjomfruklostret), som vi ser utenfra. Klostret ble grunnlagt i 1524 som et monument over befrielsen av Smolensk, som hadde vært på polske hender. Arkitekturen er sterkt inspirert av blant annet Kreml, og klostret ble oppført som en del av det halvsirkelformede forsvaret rundt byen. UNESCO opptok i 2004 klostret på sin liste over verdens kulturarv. Vi går en liten tur på klosterkirkegården, som siden grunnleggelsen har vært et ettertraktet hvilested for Moskvas overklasse.
Deretter legger vi veien forbi Den røde plass, der tsaren og kirken i sin tid kunngjorde sine bekjentgjørelser, og der Sovjetunionens propagandabannere ble båret med stolthet ved de store paradene. Plassens ene side utgjøres av den røde Kremlmuren, i bakgrunnen står landets mest kjente vartegn, Vasilij-katedralen med sine dropsfargede kupler, og nær ved ligger et av byens fineste stormagasiner, GUM, der det er mulig å snuse inn det moderne Russland.
Vi går også inn i Lenins Mausoleum, der revolusjonens far ligger. Umiddelbart etter hans død i 1924 ble det oppført et tremausoleum på Den røde plass. I 1929 ble arkitekten Aleksej Sjtsjusev bestilt til å tegne et permanent hjem for den balsamerte Lenin. Resultatet ble avslørt et år senere, og mausoleet er en pyramidelignende konstruksjon i lag av rød, grå og svart granitt, som harmonerer bemerkelsesverdig godt med Kremls røde murer på tross av det tydelige konstruktivistiske snittet. I 1930-årene ble det tilføyd granittplattformer rundt mausoleets sider, og derfra kunne partitoppene inspisere de enorme militærparadene i den sovjetiske æraen.
Onde tunger har påstått at Lenins kropp ble erstattet av en voksfigur for år tilbake. Det er nok ikke riktig, og liket er derfor heller ikke det friskeste å se på, enda forskere gjennom alle år har gjort sitt ypperste for å preservere det. Borte er de dagene da ivrige borgere stod i kø i timevis for å få et hurtig glimt av den store lederen, men hvis man ønsker å se kroppen, er prosessen i dag fremdeles langt fra enkel. Først må man etterlate vesker og kameraer i en garderobe, for det er strengt forbudt å ta bilder eller filme. Så skal man stå i kø langs Kremls murer (som regel 10–30 minutter), og når man endelig er inne, får man bare et par minutter inne i selve mausoleet før man blir jaget videre av vaktene. Gravkammeret er svært mørkt, og på solrike dager kan den plutselige kontrasten være forvirrende. Ikke desto mindre er det fremdeles noe av en særdeles interessant og på samme tid morbid severdighet for besøkende i Moskva. Den skal vi selvfølgelig ha med oss.
I Russland heter det at alle veier fører til Kreml, og det gjør også vår vei i dag. Vi begir oss altså inn på Kreml-området, som siden byen ble grunnlagt har vært både dens religiøse og verdslige hovedsete. Kreml er Moskvas absolutte sentrum – både i fysisk og overført forstand. Gjennom tidene har fyrster, tsarer, sovjetledere og nå den russiske presidenten holdt til huse i den befestede bydelen.
Størstedelen av bygningene innenfor den 2,25 km lange muren er palasser, kirker og katedraler, men de religiøse bygningene ble i sovjetperioden omdannet til museer. Det store området er fylt med interessant arkitektur og kunst, og den begivenhetsrike historien titter frem fra hvert eneste hjørne. Herfra utøvde Ivan den grusomme og Stalin terror mot sin egen befolkning, og herfra regjerte Khrusjtsjov, Brezjnev og Gorbatsjov under den kalde krigen. Vi går på oppdagelsestur i områdets spennende historie og besøker en av Kremls katedraler.
Rustkammeret er også en del av det enorme Kreml-komplekset. Bygningen ble oppført som en del av arkitekten Konstantin Thons byggeprojekt mellom 1844 og 1851. Allerede fra den stod ferdig skulle bygningen huse tsarenes skatter.
Museets samling fyller ni saler og omfatter utsøkte smykker, herre- og dameklær, vogner, rustninger, våpen og mange andre fascinerende gjenstander fra Russlands historie. Et godt eksempel er samlingen av ti Fabergé-egg, som den geniale gullsmeden Peter Carl Fabergé har skapt. Fabergé i 1884 av tsar Aleksander III til oppgave å kreere et påskeegg med en overraskelse i. Egget skulle være en påskegave til keiserinne Maria Fjodorovna, som i Norden er kjent som keiserinne Dagmar. Egget ble en stor suksess, og gaven med påskeegg ble gjentatt hvert år like til revolusjonen (men ikke i 1904 og 1905 på grunn av krigen mot Japan). Etter revolusjonen ble samlingen spredt, og det er i dag ti egg tilbake i Moskva. Det fineste av dem er et vakkert forarbeidet sølvegg med et inngravert kart over Den transsibirske jernbanen. Den obligatoriske “overraskelsen” inni er en minimodell av et tog i gull med vinduer av krystall og en bitte liten rød rubin som frontlykt.
Så går vi en tur på den gamle Arbat-gaten, der vi får et innblikk i 1800-tallets Moskva. Her levde bl.a. Aleksander Pusjkin, og skuespillere, sangere og kunstnere holdt til her og utøvde sin kunst i området. I dag kan man fremdeles møte utøvende kunstnere i gaten. Den var og er i dag et yndet mål for en spasertur blant så vel turister som innfødte.
Selve navnet Arbat kommer av det arabiske rabat, som betyr “forstad”, og på tross av sin beliggenhet midt i Moskvas sentrum har gaten et lokalpreget tilsnitt og sin helt egen sjarm. I gaten ligger leiligheter fra 1700- og 1800-tallet, og et av Moskvas mest berømte teatre, som er oppkalt etter instruktøren Jevgenij Vakhtangov, befinner seg også her.
Sist, men ikke minst, byr dagen på en tur med Moskvas metro. Moskvas metrosystem er en av byens store turistattraksjoner. Metroen er nemlig ikke bare et transportmiddel, men også et unikt museum.
Metrostasjonene er utsmykket med gylne mosaikker, romantiske stukkinnrammede veggmalerier og vegger kledd med marmor og granitt fra forskjellige steder i Russland. Selv om dekorasjoner og motiver avbilder Sovjetunionens historie på 1900-tallet, er det arkitektoniske og kunstneriske uttrykket betraktelig forskjellig fra sovjettidens arkitektur over jorden. Hver eneste stasjon har sin egen stemning og forteller sin egen historie.
På turen gjør vi holdt på et par av de vakreste og mest interessante stasjonene, som er nøye utvalgt med tanke på å gi et innblikk i Moskvas majestetisk utseende metro. Metroen har daglig millioner av passasjerer, så underveis merker man også pulsen i den store metropolen. Reiselederen er naturligvis med hele veien og forteller om det vi ser.
I dag skal vi på Museet for den store fedrelandskrigen, som er russernes navn på andre verdenskrig. Museet og den omgivende minneparken er et enormt kompleks, som står som et monument over russernes tapperhet og heltemot. Samlingen er enorm, og her er alt fra stridsvogner over våpen til fotografier og medaljer. I tillegg til at utstillingsgjenstandene i seg selv er interessante, er det også spennende å betrakte den russiske vinkelen på historien.
Etter museumsbesøket drar vi til Spurvehøyden, som er en stor ås på høyre bredd av Moskva-elva og et av de høyeste punktene i Moskva. På toppen av åsen, 85 m over elva, er der et utsiktspunkt som gir en vakker panoramautsikt over byen.
I tidligere tider gikk tilreisende opp på toppen av åsen for å nyte utsikten og se sin endelige destinasjon: Moskva. Ordet ”spurver” heter på russisk vorobjovy. Det var navnet på den landsbyen som lå like i nærheten.
Når man står ved utsiktspunktet, kan man se nesten hele det sentrale Moskva: Luzjniki-stadionet, der de olympiske sommerlekene fant sted i 1980; Novodevitsjij-klostrets kupler; Kremls kirker; katedralen og De syv søstre, Stalins høyhus. En av De syv søstre er Moskvas Statsuniversitet, som ligger på toppen av Spurvehøyden. Med den beliggenheten kan man stort sett se universitetet uansett hvor i sentrum man befinner seg.
Etter besøket på høyden beveger vi oss mot den store jernbanestasjonen Leningradskij fra 1849. Som navnet antyder, er det herfra togene mot St. Petersburg (tidligere Leningrad) avgår. Det er på Leningradskij Moskvas jernbanehistorie begynner. Stasjonen ble bygd av den berømte arkitekten Konstantin Thon, som vi tidligere har stiftet bekjentskap med da vi besøkte rustkammeret. Det opprinnelige navnet var Nikolajevskaja-stasjonen etter tsar Nikolai 1. Det var han som besluttede å bygge en jernbane mellom Moskva og St. Petersburg.
Om kvelden går vi om bord på nattoget ”Grand Express”, som skal føre oss mot Russlands nest største by, St. Petersburg.
Om morgenen triller toget inn på Moskva-stasjonen i St. Petersburg, Moskovskij Vokzal. Vi blir hentet og kjører til en lokal restaurant der vi spiser frokost før vi begynner på dagens program.
St. Petersburg ble grunnlagt i 1703 av Peter den store som Russlands vindu mot vest. I dag er St. Petersburg Russlands nest største by med knapt fem millioner innbyggere. I sovjetperioden het byen Leningrad, men ved Sovjetunionens sammenbrudd i 1991 fikk den igjen sitt tidligere navn. Byen blir også kalt Nordens Venezia på grunn av de mange kanalene som gjennomskjærer den. Kanalene bidrar sammen med de brede bulevardene til å gi byen et luftig preg. Og så er St. Petersburg et overflødighetshorn av kulturrikdommer og severdigheter fra tsartiden.
Overalt i Piter, som den blir kalt i dagligtalen, ser vi gule, grønne, røde og blå pastellfargede fasader, forgylte spir og kupler, praktfulle palasser, kirker og broer, som er så karakteristiske for denne kontrastenes storby som har overlevd kriger og kommunisme. Hovedgaten Nevskij Prospekt med de mange imponerende bygningene, Blodskirken, Isaak-katedralen, Smolnij-klostret, panserkrysseren Aurora og Peter-Paul-festningen, der St. Petersburg ble grunnlagt, er bare noen av de mange severdighetene.
Etter frokosten drar vi på byrundtur i buss og ser noen av byens aller største severdigheter. Underveis holder vi lunsjpause på en restaurant mens vi nyter St. Petersburg-stemningen. Mens vi kjører har vi utsikt til en rekke av de praktfulle paleene og palassene som var hjem for både tsarfamilien og de adelige familiene, og man kan se hvordan nytt og gammelt i St. Petersburg forener seg i en skjønn blanding av flotte barokkbygninger og dyre moteforretninger.
Etter en rekke kortere stopp, blant annet ved den praktfullt utsmykkede Blodskirken, besøker vi Peter-Paul-festningen med tilhørende kirke, der keiserinne Maria Fjodorovna nå ligger begravet. Hun var den danske kongen Christian IXs datter Dagmar, som ble gift med den senere tsaren Aleksander III. Hun overlevde både sin gemal og sin sønn Nikolai II, og under revolusjonen kom hun til Danmark. Da hun døde i 1928, ble hun begravet i Roskilde domkirke, men i 2006 ble kisten hennes overført til kirken i festningen.
Den sekskantede festningen er bygd i 1703, og den er dermed byens eldste bygning. Peter den store har selv konstruert den som et forsvarsverk mot svenskekongen Karl XII og hans hær, som man ventet ville komme, men svenskene holdt seg borte, og festningen ble aldri brukt til det den var tenkt til. Derimot fungerte den helt frem til februarrevolusjonen i 1917 som fengsel for politiske fanger. Kjendiser som forfatteren Dostojevskij, revolusjonslederen Trotskij og Lenins storebror, Aleksandr Uljanov, har alle oppholdt seg her. Det mektige byggverket på Neva-elvas bredd inneholder i tillegg til sin imponerende størrelse, spennende historie og vakre beliggenhet masser av severdigheter – først og fremst Peter-Paul-katedralen, med det sylspisse og 122 meter høye spiret, som Peter den store lot oppføre som gravkirke for seg selv og sine etterkommere på den russiske tronen. Her skal vi se keiserinne Maria Fjodorovnas grav og det mye omdiskuterte sidekapellet som er innredet til minne om den siste russiske tsaren Nikolai II og hans familie. Den lille stripen land mellom festningsmuren og elva er nå om dagen et populært sted å solbade. De hardføre russerne behøver hverken særlig mye sol eller særlig mye plass til denne aktiviteten – for man tar da solbad stående!
I dag skal vi oppleve et av reisens helt store høydepunkter og byens aller største stolthet: det storslåtte hvite, mintgrønne og gylne Eremitasjemuseet. Denne overdådighet av et museum består av ikke mindre enn fem byggverker, deriblant det legendariske Vinterpalasset, der skiftende tsarer og tsarinaer har holdt sitt hoff. Museets samlinger gir en nesten komplett oversikt over europeisk kunsthistorie, men man må nok innstille seg på å utelate deler av denne historien, for her er utstilt mer enn tre millioner kunstverker.
Vinterpalasset med de 1786 dørene og 1945 vinduene ble bygd i perioden 1754–1763, og dets indre er senere blitt endret noen ganger alt etter den regjerende familiens smak. Katarina den store gav de 1057 værelsene den største overhalingen i slutten av 1700-tallet. Det var også denne mektige keiserinnen som for alvor startet de kunstsamlingene som i dag pryder palasset. Blant de representerte kunstnerne er da Vinci, Rembrandt, Rubens, Monet, Picasso og flere andre av verdens helt store malere og billedhoggere.
Offentligheten har adgang til de fleste av rommene i palasset, deriblant Militærgalleriet med en samling portretter av den russiske hærens militære ledere under Napoleons invasjon av Russland i 1812.
I den 800 kvadratmeter store tronsalen står tsarens trone, og her får man en fornemmelse av den overdådigheten som skulle inngyte respekt hos de tilreisende undersåttene. Paviljongsalen med det ekstravagante uret i orientalske omgivelser er et minnesmerke for Katarina den stores seier over tyrkerne. Malakittsalen, Den gylne salen og Den hvite salen, som alle var en del av de private keiserlige gemakkene, viser tydelig hvilke kolossale rikdommer hoffet og adelen hadde. Det medvirket da også til å utløse den russiske revolusjonen.
Etter museumsbesøket er det tid til å gå en oppdagelsestur på egen hånd. Ta f.eks. en tur på den mest berømte gaten i St. Petersburg, Nevskij Prospekt, som ble planlagt av den franske arkitekten Alexandre Jean Baptiste Le Blond på ordre av byens grunnlegger, tsar Peter I (den store). Navnet Nevskij kommer fra den russiske nasjonalhelten som på 1200-tallet fikk æren for å ha beseiret de invaderende svenske og tyske hærene.
Gaten er nesten 4,5 km lang og er mellom 25 og 60 meter bred. I mange år streifet ulver rundt på Nevskij Prospekt, men de dagene er heldigvis forbi.
Katarinapalasset, som vi skal besøke i dag, er oppkalt etter Katarina I, som var gift med Peter den store. Hun regjerte Russland i to år etter sin manns død i 1725.
Opprinnelig var palasset en beskjeden bygning i to etasjer, og det prektige palasset som det fremstår i dag, skyldes Peter den store og Katarinas datter, keiserinne Elisabet, som valgte det som sin sommerresidens. Fra 1743 ble bygningen ombygd av fire forskjellige arkitekter før Bartholomeo Rastrelli, sjefarkitekt ved hoffet, ble pålagt å omdesigne bygningen slik at den ville bli en rival til Versailles.
Det nåværende palasset er nesten en kilometer i omkrets og har en kunstferdig dekorert blå-hvit fasade med forgylte karyatider og pilastrer designet av den tyske billedhoggeren Johann Franz Dunker. I Elisabets regjeringstid ble det brukt over 100 kg gull til å dekorere slottet utvendig.
Interiøret i Katarinapalasset er ikke mindre oppsiktsvekkende. Den såkalte Gyldne enfilade (rekken av rom i forlengelse av hverandre med et ekstravagant interiør) danner rammen om vårt besøk innendørs, der vi bl.a. kommer igjennom den vakre speilsalen, portrettrommet og naturligvis ravkammeret.
Etter besøket på Katarinapalasset drar vi videre til Peterhof. Dette praktfulle sommerpalasset ligger ut mot Finskebukta, 29 kilometer utenfor St. Petersburg.
I begynnelsen av 1700-tallet bygde man i Russland palasser, anla parker og konstruerte sinnrike fontener på ordre av Peter den store, som skulle hylle seieren over Karl XII og svenskene ved Poltava i 1709. Peterhofs høyeste fontene skildrer Samson (21 m) og ble bygd som et symbol på seieren 25 år etter krigen.
Vi går en tur gjennom den vakkert anlagte parken før vi igjen vender tilbake til St. Petersburg.
Lunsjpakke
Pris kr 1 498,- per person
Prisinformasjon
- Tillegg for enkeltrom på hotel
-
3/6: 2 898,-
Fra 1/8: 2 098,- - Tillegg for oppgradering av kupé til 1. klasse
-
2-personers kupé kr 448,- pr. person
Enekupé kr 1698,- - Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–Moskva og St. Petersburg–Oslo
- Utflukter og entreer ifølge program
- Nattog med ”Grand Express” Moskva–St. Petersburg på 2. klasse (4-personers kupé)
- Transport ifølge program
- Frokost daglig
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillegg for enkeltrom
- Tillegg for oppgradering av kupé til 1. klasse (2-personers kupé) på nattoget Moskva–St. Petersburg kr 448,– pr. person (tillegg for enekupé kr 1698,–)
- Visum til Russland kr 490,–
- Driks til lokalguider og sjåfører (regn med ca. 25 euro pr. pers.)
- Personlige fornødenheter
- Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Deltagerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Togreisen Moskva–St. Petersburg
På denne reisen har vi inkludert en togreise med nattoget ”Grand Express” mellom Moskva og St. Petersburg. Vi reiser på 2. klasse i 4-personers sovekupé med 2 nedre og 2 øvre sengeplasser. Det er sengetøy i kupeene. Det er mulig å få sin egen kupé mot tillegg – se prisen under prisinformasjon.
Tilslutning med innenriksfly
Hvis du trenger tilslutning med innenriksfly i Norge skal du selv sørge for dette. Vi anbefaler at du har minst 2,5 time mellom flyskiftene.
Besøk i russiske kirker
I russisk-ortodokse kirker er det skikk at kvinner dekker håret med et skaut. Det kan derfor være en god idé å ta med et slikt på utfluktene. Menn, derimot, bør ikke ha noe på hodet i kirkene.
Visum til Russland
Det koster 490 kr. pr. person å få alminnelig turistvisum til Russland (4–10 arbeidsdager). Ekspressvisum koster 770 kr. pr. person (1–3 arbeidsdager). Les mer om prosedyren her:
www.albatros.no/reisemaal/europa/russland/visum
Vi gjør oppmerksom på at Albatros Travel ikke kan holdes ansvarlig for manglende visum.
Mer om Russland
Her kan du få vite mer om Russland:
www.albatros.no/reisemaal/europa/russland
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.
Hånden på hjertet
Da museerne i Moskva og Skt. Petersborg holder lukket på helligdage og mærkedage, kan det være nødvendigt på enkelte afgange at bytte rundt på rækkefølgen af dagene. Dette påvirker ikke rejsens samlede indhold – kun rækkefølgen i hvilken, vi besøger seværdighederne.
De siste årene er antallet biler i Moskva steget markant. Det kan bety at vi til tider sitter fast i bilkø i lange perioder. Hvis reiselederen vår og lokalguiden på forhånd kan se at det vil lønne seg at gruppen tar metroen i stedet, vil noen busstransporter bli erstattet av metro.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.