Fjerne karavanebyer med fristende basarer, funklende asurblå kupler og gyllent landskap venter langs ruten for den berømte handelsveien
Silkeveiens karavanebyer har i århundreder vært besøkt av tungt lessede kameler og handlende – vi følger deres spor til de legendariske byene Samarkand, Bukhara, Khiva og Tasjkent. I de livlige byene venter funklende kupler, tusen år gamle moskéer, haremsgemakker og et fargemettet virvar av de vakreste mosaikker. Vi dykker ned i myterne og historien her, hvor Aleksander den Stores, Djengis Khans og Timur Lenks riker oppsto, funklet og brast.
Travle basarer frister deg med vevde tepper, sirlig kunsthåndverk, ullvarer og silke, og den vennlige befolkningen møter vi på byenes summende torg og i gamle tehus. På turen gjennom Usbekistan reiser vi over uberørt og barskt landskap i ørken og fjell langs Silkeveiens rute, som en gang var verdenssivilisasjonens hovedvei, der det ble utvekslet ikke bare varer men også viten, ideer og religion.
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Nei
-
Valuta Usbekiske som
- Dag 1
- Avreise fra Oslo
- Dag 2
- Ankomst til Tasjkent, Usbekistan. Byrundtur
- Dag 3
- Fly Tasjkent–Urgentsj. Videre til Khiva. Byrundtur
- Dag 4
- Khiva–Bukhara. Gjennom Kyzylkum-ørkenen til Bukhara. Tid på egen hånd
- Dag 5
- Bukhara. Byrundtur
- Dag 6
- Bukhara–Gijduvon–Samarkand. Besøk på keramikkverksted og hos teppevevere
- Dag 7
- Samarkand. Byrundtur
- Dag 8
- Samarkand–Tasjkent med lyntog. Papirverksted og profeten Daniels mausoleum. Avskjedsmiddag
- Dag 9
- Fly Tasjkent–Oslo
Dagsprogram
Vi lander i Tasjkent. Når innreiseformalitetene er overstått kjører vi til hotellet vårt, og etter en hvil begir vi oss ut i hovedstaden.
Byrundturen begynner ved Khazrati-Imom-komplekset med blant annet Djuma-moskeen og den fine koranskolen Barak Khan-madrasaen der den eldste håndskrevne koranen (Uthman Qur’an) blir oppbevart. I Abdul Kassim-madrasaen viser de flinkeste usbekiske kunsthåndverkerne eksempler på silkepapirmaling, trearbeider, keramikk med mere. Vi fortsetter til den gamle bydelen på Emir Timur-torget, som prydes av en stor statue av Timur Lenk (1336–1405), og hoteller i klassisk kommunistisk arkitektur. Vi får også sett den berømte metroen i Tasjkent som er dekorert med marmor og granitt.
Vi fortsetter til Uavhengighetsplassen og runder av dagen med middag på en restaurant.
Fra Tasjkent reiser vi med fly tvers over Kyzylkum-ørkenen til Urgentsj, der vi kjører videre i buss til Khiva.
Khiva var en av de store karavanebyene på Silkeveien, med en strategisk viktig beliggenhet som bindeledd mellom øst og vest. Den gamle bydelen, Ichan Kala, ser ut som om den er uberørt av tidens tann og er fremdeles omkranset av en fem–seks meter tykk ringmur som er over seks kilometer lang. Innenfor murene fantes områdets største slavemarked helt frem til 1873, da russerne annekterte området.
Khivas tidligere herskere brukte ufattelige rikdommer på å etterlate seg vakre monumenter og bygninger. Her er det vidunderlige moskeer med fantastisk utskårne søyler, vakre steinmosaikker i overveldende farger, madrasaer, himmelstrebende minareter og turkisblå kupler. Her er krokete gater, gamle frukthager og herberger som har tatt imot gjester siden karavanenes og Silkeveiens tid.
På vår spasertur rundt i byen ser vi de viktigste stedene. Blant annet går vi på oppdagelse i den gamle bydelen Ichan-Kalas labyrint, ser Ismail-Khodja-komplekset med den fantastiske grønne kuppelen, Tash Khouli-palasset med haremgemakker og den tusen år gamle Juma-moskeen.
I beste nomadestil fortsetter vi mot vest. Dagens kjøretur er på 44 mil gjennom Kyzylkum-ørkenen (usbekisk for "rød sand") – en 300 000 kvadratkilometer stor flat sandørken som ligger delt mellom Kasakhstan, Usbekistan og Turkmenistan. På den flotte kjøreturen gjennom ørkenen ser vi det særpregede og golde landskapet, og sist på dagen er vi fremme i Kysylkum-ørkenens største oaseby – Bukhara.
Bukhara er en gammel silkeveiby og et tidligere selvstendig emirat. Gjennom godt og vel 1200 år har Bukhara vært under muslimsk innflytelse. Det merker man overalt i byen. I dag er Bukhara Usbekistans femte største by med rundt 250 000 innbyggere, og er en spennende og levende karavaneby.
Bukhara er Silkeveiens helligste by og var allerede gammel da Aleksander den store erobret den i 329 f.v.t.
Mange av byens største severdigheter, vakre moskeer med fantastiske blå kupler, byporter og imponerende plasser, er samlet i Poi Kalyan-komplekset, der også byens høyeste minaret kneiser: Arslan Khan-minareten, bedre kjent som Dødens minaret. Det var her den herskende emiren inntil for godt og vel hundre år siden lot rivaler og forbrytere kaste ut fra toppen.
Spesielt vakker er Bukhara i de tidlige kveldstimene når dagens siste støvete solstråler senker seg over den gamle byen. Middagen spiser vi i stemningsfulle Nodir Devon Begi mens vi ser et show med lokale musikere og dansere.
Vi fortsetter nordover til Gijduvon, som ligger mellom Zeravshan og Shimolii-kanalen i et område der bomullsåkrene ligger tett. Byen er berømt for sin keramikk, og vi besøker en av byens kjente keramikere, kommer inn i verkstedet og kan beundre verkene og den turkisblå fargen deres. På veien mot Samarkand besøker vi også en familie som lever av å veve tepper.
Sist på dagen er vi framme i Samarkand – som også kalles Sjelens hage, Islams juvel og Verdensspeilet. Den sagnomspunne byen har en tusen år lang historie som kultursentrum på Silkeveien.
Samarkand har mye å by på, og dette gamle kultursentret har en rik historie, som få andre byer. Den mest berømte severdigheten er uten tvil Registanplassen, som ligger sentralt i Samarkand og er en av verdens vakreste plasser. På tre sider, i perfekt arkitektonisk harmoni, er plassen innrammet av bygninger, minareter og madrasaer. Her ligger Ulugh Beg-madrasaen fra 1417–1420 sammen med Tillya-Kari-madrasaen og Sjir Dor-madrasaen som et enestående arkitektonisk mesterverk som er under UNESCOs beskyttelse.
I 1220 ble byen voldsomt herjet av Djengis Khans horder, men fra 1369 opplevde den en ny oppblomstring under Timur Lenk, som gjorde den til sin hovedstad. Samarkand har gjennom tidene alltid fremstått som en utpreget karavaneby, der det ble handlet silke og leirvarer – så langt mot øst som i Japan er det funnet metallskåler og glasskar fra Samarkand.
I tillegg til Registanplassen skal vi se den nærliggende og enorme Fredagsmoskeen, Bibi Khanum, i tillegg til Shah-i-Zinda-nekropolen – en samling gravmæler som nærmest utgjør en liten by – som er en av Samarkands vakre og stemningsmettede severdigheter. Den flotte inngangsportalen med de fargerike flisene og den smale, godt over 200 meter lange gaten med tettliggende mausoleer på begge sider er enestående. Vi besøker også Ulugh Begs observatorium fra 1429. Observatoriet var blant de fremste i verden på 1400-tallet, og de observasjonene som ble gjort der, er fremdeles gyldige.
Et annet av Samarkands høydepunkter er Emirens gravkammer. Timur Lenk beordret i 1404 at Gur Emirs flotte kuppel og mausoleum skulle ferdigstilles til ære for hans avdøde barnebarn Muhammed Sultan. Da Timur Lenk døde i 1405, ble også han begravet i Gur Emir. Det hviler en ro over bygningene, og på den vakkert dekorerte kuppelen er det poetisk skrevet: "Skulle himmelen forsvinne, vil kuppelen erstatte den."
Vi starter dagen med å kjøre ut til et papirverksted i landsbyen Konigil utenfor Samarkand. Papirfremstilling har en lang historie i Samarkand-området, og på verkstedet får vi se hvordan bark fra papirmorbærtreet blir omdannet til fint papir.
Vi skal også besøke profeten Daniels mausoleum. Profetens jordiske rester hevdes å være begravd ikke mindre enn seks forskjellige steder – tre i Irak, to i Iran og altså også her i Samarkand. Legenden sier at det er Daniels hånd som er stedt til hvile her etter at den ble hentet hit som relikvie av Timur Lenk. Mange pilegrimer kommer til mausoleet, som er en helligdom for både kristne, jøder og muslimer.
Heretter kjører vi til stasjonen og går på lyntoget til Tasjkent. Høyhastighetstoget er det første av sitt slag i hele Sentral-Asia og tilbakelegger de 33 milene til Tasjkent på omtrent to og en halv time. Alle vogner er røykfrie og har komfortable sitteplasser. Toget har også en restaurantvogn der man kan kjøpe forfriskninger og småretter.
Om kvelden samles vi til en felles avskjedsmiddag.
Prisinformasjon
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–Tasjkent og Tasjkent–Oslo med mellomlanding
- Fly Tasjkent–Urgentsj
- Utflukter ifølge program
- Innkvartering på hoteller i delt dobbeltrom
- Frokost daglig
- Middag dag 2–9
- Te og mineralvann til inkluderte måltider
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
- Reiseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillegg for enkeltrom
- Visum til Usbekistan kr 598,–
- Øvrige drikkevarer
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 60 USD)
- Personlige fornødenheter
- Alt som ikke er nevnt under "Prisen inkluderer"
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Oplysninger om rejsen
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Tilslutning med innenriksfly
Hvis du trenger tilslutning med innenriksfly i Norge skal du selv sørge for dette. Vi anbefaler at du har minst 2,5 time mellom flyskiftene.
Deltagerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Visum til Usbekistan
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.