Vietnams høydepunkter fra Hanoi i nord over keisertidens Hué og Hoi An til det frodiggrønne Mekongdeltaet i sør.
En rundreise spekket med eventyr og opplevelser! Cruise gjennom den ubeskrivelig vakre Halongbukten mellom eiendommelige kalksteinsklipper i en tradisjonell vietnamesisk junke. La deg fortrylle av hovedstaden Hanois flotte pagoder, templer og fredfylte oaser. Bli med på sykkeltur gjennom Vietnams frodiggrønne natur. Spaser mellom historiske Hoi Ans vakre bygninger. Seil på parfymefloden gjennom keiserbyen Hué, og sus gjennom den gamle, sjarmerende bydelen i sykkelrikshaw. La deg bergta av det moderne Vietnam i Ho Chi Minh City. Besøk de fascinerende Cu Chi-tunnelene. Smak på det praktfulle vietnamesiske kjøkkenet. Seil på Mekongflodens kanaler til idylliske landsbyer. La Vietnam ta deg med storm!
-
Type Rundreise
-
Reiseleder Norsk/svensk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Vietnamesisk dong
- Dag 1
- Avreise fra Oslo
- Dag 2
- Ankomst til Hanoi. Sykkelrikshaw i den gamle bydelen, Hoan Kiem-sjøen og velkomstmiddag
- Dag 3
- Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søylepagoden, Litteraturtempelet og vanndukketeater
- Dag 4
- Hanoi – Halongbukten. Ombordstigning på en tradisjonell vietnamesisk junke
- Dag 5
- Halongbukten – Hanoi. Fly til Da Nang og videre med buss til Hoi An
- Dag 6
- Hoi An. Byvandring med Den japanske bro, skolebesøk og tid på egen hånd
- Dag 7
- Hoi An. Sykkeltur på landsbygda og båttur i solnedgangen
- Dag 8
- Hoi An – Hué. Hai Van-passet, cruise på Parfymefloden, Thien Mu-pagoden
- Dag 9
- Hué. Sykkelrickshaw i den gamle bydelen. Fly til Ho Chi Minh City, byrundtur
- Dag 10
- Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelene og byrundtur
- Dag 11
- Ho Chi Minh City–Can Tho. Utflukt på Mekongdeltaet
- Dag 12
- Can Tho–Ho Chi Minh City. Båttur til det flytende markedet i Cai Rang
- Dag 13
- Spasertur i parken, markedsbesøk og hjemreise
- Dag 14
- Hjemkomst
Dagsprogram
Vi flyr fra Oslo til Vietnam, som vi ankommer tidlig neste morgen.
Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Og lunsjen inntar vi på restauranten KOTO, som ble startet for å gi store gatebarn og unge uten utdannelse en mulighet for å lære et fag innen restaurantbransjen og dermed få en bedre fremtid.
Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag etter hans død i 1969. Mausoleet er imidlertid lukket hvert år i september-november mens den balsamerte presidenten sendes til Moskva og får en ansiktsløftning post mortem.
Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med de tradisjonelle, vietnamesiske landsbyhusene som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en flott hage rett ved en stor, fiskefylt innsjø.
Vi snur oss deretter mot noen av Hanois religiøse severdigheter, nærmere bestemt en av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden. Den ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinnen som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn – og dermed en arvtager. Pagoden er av tre og bygd på en enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav. Litteraturtempelet – som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur – ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Tempelet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, slik at mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong beordret i 1484 at det skulle settes opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdanning. Det var imidlertid svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden fra 1442 til 1778 ble det kun satt opp 82 minneplater.
Om kvelden ser vi en forestilling til det berømte vanndukketeateret som er helt unikt for Vietnam og som oppleves best i Hanoi.
I dag bytter vi ut storbystemning med vakker natur og drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukten. Vi kjører forbi rismarker, over elveleier og gjennom landbruksområder, inntil vi kommer til den berømte bukten, som er et av naturens ubestridte vidundere – 3000 kalksteinsfjell i alle former ligger strødd utover det stille, blågrønne vannet.
En tradisjonell vietnamesiske junke er hjemmet vårt det neste døgnet mens vi seiler på kryss og tvers i bukten. Vi sjekker inn i kahyttene våre, og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak. Vi går i land på noen av de små øyene, utforsker de underjordiske grottene og nyter utsikten fra toppene. Overnatning i kahytter med eget bad/toalett.
Et av reisens mest magiske øyeblikk venter deg når du våkner denne morgenen. Det er et syn å våkne opp og kikke ut av vinduet, for nå befinner du deg i et av verdens vakreste naturområder! Mens vi nyter en god frokost om bord tar båten oss rundt i Halongbukten og tilbake til fastlandet.
Deretter fortsetter vi til lufthavnen i Hanoi. På veien stopper vi i en typisk vietnamesisk landsby der vi blir invitert inn hos en vietnamesisk familie. Her hører vi om dagliglivet i Vietnam og blir budt på klassisk grønn te og lokale snacks. Etter dette hyggelige avbrekket fortsetter vi til flyplassen og tar flyet til Da Nang.
Herfra tar vi bussen til Hoi An, som er Vietnams sjarmerende og godt bevarte by med en helt utrolig historie som går mange tusen år tilbake i tiden. I den gamle bydelen er det mange bygninger – kinesiske, franske og vietnamesiske – som er fredet i dag. De er arkitektoniske perler som på et nærmest mystisk vis har overlevd mange kriger og uroligheter. Hoi An kom på UNESCOs verdensarvliste i 1999.
Byen har alltid vært kjent som en travel handelshavn, og på 1700-tallet kom særlig handelsskip fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og håndmalte lakkvarer.
I dag tar vi en spasertur gjennom de gamle bydelene og opplever noen av de vakre historiske husene, en av de mange hundre år gamle pagodene og det lokale markedet. Vi går også over Den japanske bro som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med de kinesiske på den andre siden. De sørget for at broa ble stabil da de fryktet jordskjelv som de hadde erfaring med fra hjemlandet. Broen ble brukt som beskyttelse mot sol og vind og ble dekorert med vakre japanske ornamenter.
I dag skal vi også besøke en skole der vi får en omvisning og blir kjent med det vietnamesiske skolevesenet.
Resten av dagen er fri til egne opplevelser i Hoi An.
I dag drar vi ut og besøker byen Tra Que der vi får se hvordan vietnamesiske grønnsaker og kryddere dyrkes. Vi sykler ut til landsbyen som ligger cirka 5 kilometer utenfor Hoi An. Den fruktbare jorden i området har gjort at innbyggerne har kunnet dyrke grønnsaker og kryddere av høy kvalitet de siste 500 årene. Gjennom å benytte seg av bestemte alger som er i området behøver disse bøndene ikke kjemikalier eller kunstgjødsel! Hvis det er mulig vil vi prøve å arrangere et skolebesøk i Tra Que.
Om kvelden drar vi ut sammen for å nyte solnedgangen fra en båt som makeligt tar oss med rundt på Thu Bon-elva.
Etter frokost setter vi kursen mot den gamle keiserlige hovedstaden Hué, og på vei dit reiser vi gjennom det vakre Hai Van-passet. Vi stopper ved stranden Lang Co og strekker litt på beina i de vakre omgivelsene. Hué er historisk sett Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802-1945.
Om ettermiddagen begir vi oss ut på en spennende seiltur på Parfymefloden (Song Huong), som renner tvers gjennom Hué. Vi seiler ut til Thien Mu-pagoden, som er blitt et slags uoffisielt symbol på den gamle keiserbyen. Den 21 meter høye åttekantede pagoden ligger vakkert plassert på en bakke med utsikt over floden. Pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den siste av en lang rekke pagoder, hvorav den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de syv etasjene er dedikert til en Buddha som oppstår i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Den veier 2052 kilo, og det sies at klokkens klang kan høres på ti kilometers avstand.
Vi besøker vi Tu Ducs mausoleum. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde virkelig i keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet, og det ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Her ser vi også Hoa Khim-tempelet, som han brukte som palass når han var på et av sine lengre besøk ved mausoleet, og båtplassen, hvor han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. “Åndealléen” som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter. Det var nemlig keiserens høyde!
I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier 20 tonn, og det tok fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc ikke gravlagt her i mausoleet. Ingen vet hvor han og alle hans rikdommer gjemmer seg, for man hugget hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri.
Etter frokost begynner vi dagen med en tur i sykkelrikshaw i Hués gamle bydeler. Siden skal vi besøke citadellet, byens gamle festning. Keiser Gia Long påbegynte byggingen av det store citadellet i 1804. Det er omgitt av en vollgrav og en ti kilometer lang mur. Opprinnelig ble muren bygd av jord, men tidlig på 1900-tallet jobbet titusenvis av menn i mange år med å dekke murene med et tykt lag murstein. Mange av byens severdigheter – inklusive keiserens store kompleks av palasser og mottakelsessaler – hører hjemme innenfor de to meter tykke murene, sammen med en stor del av befolkningen. Dessverre ble mange av bygningene i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, en av Vietnamkrigens blodigste oppgjør.
Etter besøket i citadellet drar vi ut til flyplassen i Hué og tar flyet til den pulserende storbyen Ho Chi Minh City. Ho Chi Minh City i det sørlige Vietnam er markant annerledes enn hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gatebildet dominert av store, moderne bygninger, fargerike reklameskilt, nye biler og bokstavelig talt millioner av motorsykler. Lokalbefolkningen er også litt mer vant til utlendinger og mange snakker engelsk.
Etter frokosten på hotellet kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble bygd av Vietcong i perioden 1940-60, i første omgang for å hjelpe den lille landsbyhæren mot helikoptre og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt mest intense strakte tunnelene seg hele veien fra Ho Chi Minh City til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Tilbake i Ho Chi Minh City begir vi oss ut på en liten byrundtur til noen av Ho Chi Minh Citys mange historiske severdigheter. Vi besøker blant annet Gjenforeningspalasset, som tidligere var kjent som Presidentpalasset eller Uavhengighetspalasset. Palasset er en klassisk konstruksjon bygd i 1960-årene, da den sydvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Vi får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når vi vandrer gjennom de store salene som står akkurat slik de ble etterlatt i 1975. Vi besøker også Krigsminnemuseet og et lokalt marked.
I dag skal vi til Mekongdeltaet– et av verdens frodigste områder. Den mektige Mekongfloden som har utløp i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land, til den munner ut og forgrener seg i deltaet. Dette unike område kalles Vietnams spiskammer, og her høster man ris tre til fire ganger per år.
Vi drar ut til Cai Be der vi setter oss i en motorbåt som tar oss ut på Mekongflodens kanaler til øya Anh binh. På veien stopper vi blant annet for å besøke en keramikkfabrikk og prøvesmake kokosnøttgodteri. Stemningen her er idyllisk og det er en sann fornøyelse å gå rundt i de frodige omgivelsene, hilse på lokalbefolkningen og prøvesmake de eksotiske fruktene. Etter en hyggelig lunsj i et tradisjonelt palmebladhus blir vi kjørt til Can Tho, der vi skal overnatte.
I dag står vi tidlig opp og går om bord på båten som tar oss med langs Mekong til det flytende markedet i Cai Rang. Her glir vi mellom hundrevis av båter og ser på det berømte markedet der selgerne har det travelt med å selge de friske råvarene sine.
Etterpå fortsetter vi reisen vår til Ho Chi Minh City, der vi blir innkvartert på hotellet vårt og deretter har resten av dagen til fri disposisjon. Om kvelden runder vi av reisen med en felles avskjedsmiddag.
Etter frokost tar vi en tur i parken, der vi kan oppleve hvordan byens innbyggere gjør morgengymnastikk, trener tai chi eller spiller badminton. Fra parken fortsetter vi til Ben Than-markedet som kan friste med flotte suvenirer.
Vi drar tilbake til hotellet og spiser frokost. Nå har du tid til fri disposisjon før tiden er inne for å begi seg ut til lufthavnen og reise hjemover med et fly som går sent om kvelden.
Prisinformasjon
- Prisen inkluderer
-
- Norsk/svensk reiseleder
- Fly Oslo–Hanoi og Ho Chi Minh City–Oslo med mellomlanding*
- 2 innenriksflyvninger
- Utflukter og entreer ifølge program
- Innkvartering i delt dobbeltrom
- Frokost daglig
- Lunsj dag 3–8 og 10–12
- Middag dag 2–4, 9 og 12
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
- Reiseforsikring
- Driks til lokalguider og sjåfører – beregn ca. 500 kr per person
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillegg for enkeltrom
- Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer“
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Reiseforsikring
Vi oppfordrer deg til å sjekke at de reiseforsikringer du har gjennom det offentlige og evt. andre dekker alle viktige deler av din reise. Sjekk hvilken service du får om noe skulle hende og du behøver hjelp, sjekk hvilken egenandel du har og hvilke beløpsgrense det er dersom du for eksempel blir syk og trenger sykehusopphold og hjemtransport fra reisemålet. Det er den reisendes eget ansvar at den tegnede forsikring inneholder den nødvendige dekning. Ved behov for ekstra reiseforsikring, kan vi anbefale Gouda reiseforsikring som kan bestilles gjennom Albatros Travel.
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Deltakerantall
Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke nås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Tilslutning med innenriksfly
Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall bes du opplyse om det ved bestilling av reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 time mellom et flyskifte.
Visum
Der kreves ikke visum på denne reisen, ettersom oppholdet i Vietnam ikke overstiger 15 dager. En kopi av passet må likevel sendes til Albatros Travel. (Dette gjelder norske pass, kontakt Albatros Travel for ytterligere informasjon).
Mer om Vietnam
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.