Sea Explorer

–5-stjerners ekspedisjonsskip
– modernisert i 2005
– alle lugarer er utvendige
Det 5-stjernede ekspedisjonsskipet Sea Explorer er innrettet som en klassisk luksusyacht og har plass til 114 passasjerer

Det er to spisesteder på skipet: Selve restauranten og en utendørs kafé som benyttes til lunsj ved spesielle anledninger og når været tillater det. Skipets kokk sørger for utsøkte matopplevelser morgen, middag og kveld med lekre internasjonale retter, supplert med lokale retter og råvarer når det er mulighet for det. Om bord finner du legeklinikk, treningsrom og vaskeri. I skipets lounge informerer reiselederen om den kommende dagens program og holder diverse billedforedrag.

Hvordan er suitene?
Alle suitene er utvendige og har en dobbeltseng – med mulighet for å lage to separate senger – samt eget bad/toalett og individuell temperaturregulering. I tillegg er det hårføner, minibar/kjøleskap, sikkerhetsboks, TV, dvd-spiller, telefon og et sofaarrangement.

Klargjøring av suitene
Personalet kommer om morgenen/formiddagen og gjennomgår lugaren. Om kvelden blir sengene gjort klare for natten.

Håndklær
Hvis håndkleet henger på håndklekroken, forventer personalet at det fortsatt skal brukes. Legger du derimot håndkleet på gulvet, blir det skiftet.

Toaletter
Toalettsystemet om bord er svært følsomt. Vennligst unngå å skylle ned gjenstander som kan skape problemer.

Temperaturkontroll
Det er individuell temperaturregulering i alle lugarene.

Vann
Vannet fra springen i lugarene kan drikkes. Skipet tar om bord vann fra diverse havner, og det er dessuten mulig å omdanne havvann til drikkevann. Vanligvis vil det ikke være grunn til å rasjonere vannet om bord. Vi anbefaler likevel at gjestene våre er bevisste på bruken av vann.

Strøm
Skipet har et elektrisk system med amerikanske stikkontakter og 110 volt. På baderommene er det stikkontakter til barbermaskiner med 110/220 volt. Adapter bør medbringes.

TV
Det er tv i alle lugarer og suiter. Vi vil likevel gjøre oppmerksom på at man ikke kan forvente å se tv om bord fordi tv-signalet er avhengig av satellittforbindelsen og lokale forhold.

Skipets besetning
I tillegg til Albatros Travels ekspedisjonsleder og reiseledere er det to besetningsgrupper om bord som arbeider sammen for å gjøre reisen din til en spesiell og enestående opplevelse. Skipets kaptein, styrmenn og matroser har ansvaret for driften og styringen av skipet og for arealene utendørs. Hotellsjefen og hotellstaben er ansvarlige for lugarene og matserveringen, og de vil gjøre sitt ytterste for å imøtekomme dine behov om bord og sørge for et behagelig opphold.

Lege
Det er en legeklinikk om bord med engelsktalende lege. En eventuell konsultasjon/behandling skrives på din lugarregning. Reiselederen hjelper gjerne med oversettelse hvis det ønskes.

Måltidene om bord
Menyen skifter hver dag og byr på internasjonale retter av høy standard – kombinert med lokale retter/råvarer når det er mulig. Det er to spisesteder på skipet: restauranten, som er plassert på Magellan-dekket, og en utendørs café på Erickson-dekket. De fleste måltidene serveres i restauranten, men ved noen anledninger – og hvis været tillater det – blir det servert buffetlunsj i cafeen utendørs.

Frokost og lunsj serveres som en kombinasjon av buffet og bordservering. Middag er med bordservering. Utendørs lunsj vil være buffet.

Spisetidene kan skifte etter vind og vær, utflukter og ankomster, men som utgangspunkt er de som følger:

  • Frokost: kl. 08:00-09:00
  • Lunsj: kl. 12:30-13:30
  • Middag: kl. 19:30-21:00

I tillegg til hovedmåltidene serveres det:

  • kl 06:30 Kaffe, te og lett frokost for de morgenfriske, i loungen
  • kl 16:00-17:00 Ettermiddagskaffe og kake i The Club ved biblioteket

Roomservice
Det er mulighet for roomservice.

Kaffe og te
Det serveres kaffe og te i forbindelse med måltidene. Når kaffetørsten ellers melder seg kan du forsyne deg med kaffe og te hele dagen i loungen.

Lounge
Loungen er plassert på Columbus-dekket. Her er det god plass og bekvemme lenestoler hvor man kan sitte og hygge seg med en bok. Det er også i loungen reiselederne holder informasjonsmøter, orienterer om neste dags program og holder diverse bildeforedrag.

Barer
Det er to barer om bord på skipet: Den ene ligger i forbindelse med loungen på Columbus-dekket, og den andre heter The Club og ligger på Marco Polo-dekket. Under middagen og landgang er barene lukket. Det er ikke tillatt å bringe med seg egne drikkevarer i barene, restauranten og cafeen utendørs.

Bibliotek
Biblioteket er plassert på Marco Polo-dekket. Utvalget er hovedsakelig engelskspråklige bøker. Hvis du låner med deg en bok til lugaren, så husk å returnere den slik at andre også kan få glede av den. I tillegg har Albatros-reiselederne med seg en bokkasse med spesialhåndbøker som kan leses på biblioteket.

Vaskeri
I lugaren finner du vaskerisedler og vaskeriposer. Hvis du ønsker å få tøy vasket om bord, kan du fylle ut seddelen, legge tøyet i posen og legge seddelen oppå tøyet inne i posen. Det vil bli levert tilbake innen 48 timer.

Treningsrom
Treningsrommet er plassert på Explorer-dekket.

Dekket
På dekket er det god plass utendørs, og det er fri adgang til arealene. Noen områder kan være avsperret med tau i kortere perioder, og vi ber gjestene vennligst respektere dette. På soldekket er det solstoler.

Skipets sjøgang er kraftigere på de øverste dekkene, og det er en god idé å alltid holde fast i rellingen eller gelenderne. Vær dessuten forsiktig hvis dekket er vått. Det kan være veldig glatt.

Broen
Broen på Sea Explorer er en arbeidsplass. Som utgangspunkt er det ikke adgang på broen med mindre kapteinen vurderer at omstendighetene tillater det. Et eventuelt besøk på broen skal i så fall arrangeres med ekspedisjonslederen/reiselederne. Prøv å stå på siden og aldri i midten av broen. Det kan ikke være flere enn åtte gjester på broen om gangen, og hvis styrmannen må ha arbeidsro på grunn av is, dårlig sikt, havneanløp eller annet, ber vi om at broen forlates. Det er ikke tillatt å medbringe mat eller drikkevarer på broen.

Heis, trapper og dører
Som på andre skip, må du være forberedt på en del sjøgang. Når du benytter trappene, bør du alltid ha en hånd fri til å holde deg fast med. Bruk gelendere og grep, særlig i trapper og leidere. Vær særlig oppmerksom ved passering av dører. Nesten alle har en høy kant nederst. Sett ikke fingrene i dørkarmen eller på kanten av døren, for skipet kan komme i plutselig bevegelse. Det finnes dessuten en heis midt i skipet.

Resepsjon
Det er en resepsjon ved siden av loungen på Marco Polo-dekket. Resepsjonen er behjelpelig med alt som vedrører praktiske spørsmål og ditt velbefinnende om bord på skipet. Du kan blant annet få sendt postkortene dine fra resepsjonen. Personalet i resepsjonen snakker engelsk, og reiselederen hjelper naturligvis gjerne hvis det er behov for assistanse med oversettelsen.

Verdisaker
Det er sikkerhetsbokser i alle lugarene. Vi vil gjøre oppmerksom på at hverken Albatros Travel eller rederiet kan gjøres ansvarlig for verdigjenstander som er etterlatt i lugaren eller andre steder ombord.

Røyking
Det er ikke tillatt å røyke innendørs på skipet. All røyking må foregå ute på dekket der det er satt opp askebegre.

Kommunikasjon om bord
Skipets kommunikasjon er basert på satellittforbindelse med begrenset volum. Det er mulig å benytte telefonen i din lugar, men det er veldig dyrt, minst 5 US-dollar per minutt. Det er også mulig å kjøpe internettid og enten bruke skipets gjestedatamaskin eller kople din egen bærbare datamaskin til det trådløse nettverket. 100 minutter koster cirka 45 USD. Internettkortet kjøpes i resepsjonen. Vi vil gjøre oppmerksom på at hvis du bruker din mobiltelefon på skipet, går den via satellittforbindelsen, og både samtaler og smser vil derfor være vesentlig dyrere enn når du benytter mobilen på landjorden i utlandet.

Gjenglemte saker
Saker som blir funnet bes levert i resepsjonen.

Batterier
Vi sorterer avfallet om bord. Vi anmoder om at du leverer brukte batterier i resepsjonen i stedet for å kaste dem i søppelbøtten.

Redningsvester og redningsbåter
Det er redningsvester i lugarene, og skipet er utstyrt med overdekkede redningsbåter som raskt kan settes på vannet. Informasjon om redningsprosedyrer blir gitt under det obligatoriske sikkerhetsmøtet ved cruisets begynnelse.

Av- og påstigning
For å sikre at alle passasjerer som har gått i land ved havnebesøk, også er kommet tilbake om bord igjen, er det ytterst viktig at ALLE overholder følgende system: Alle gjester om bord har et personlig "landgangskort" med magnetstripe. Når du går fra borde er det viktig at du husker å sjekke ut i resepsjonen, og at du sjekker inn igjen når du er kommet ombord. Det er ditt eget ansvar å være tilbake på skipet i tide; det er en forutsetning for at ruteplanen kan overholdes.

Betaling om bord
Alle regninger om bord, fra bar, telefon, vaskeri med mer blir skrevet på en samlet regning på ditt lugarnummer. Alle priser om bord er i amerikanske dollar, og regningen skal betales i amerikanske dollar. Du kan altså IKKE betale med norske kroner om bord. Den siste HELE dagen om bord blir beløpet gjort opp, og regningen kan betales i kontanter eller med American Express, Visa- eller Mastercard. Hvis du ønsker å betale med kort, blir det tatt avtrykk av kortet ved reisens begynnelse. Har du spørsmål angående regningen, ber vi deg ta kontakt med resepsjonen.

Driks
Etter internasjonal standard er det kutyme å gi drikkepenger til skipets personale. Drikkepengene kan enten gis i kontanter (det anbefalte beløp er cirka 13,5 USD om dagen) eller du kan betale drikkepengene med ditt kredittkort. Beløpet vil bli påført den endelige regningen din og betales ved reisens slutt. På det første informasjonsmøtet på skipet vil reiselederne informere om drikkepengesystemet. Albatros Travel gir lønn til lokalguider og sjåfører, men i mange kulturer er lønnen i servicebransjen regulert etter de drikkepengene man forventer at de ansatte mottar. For ordens skyld må det understrekes at drikkepenger naturligvis er individuelt og frivillig.

Reiseledere og internasjonale gjester om bord
Vi vil gjøre oppmerksom på at det er både norske, danske og svenske gjester med på cruiset. Derfor har vi et skandinavisk reiselederteam med enten danske, norske eller svenske reiseledere som jobber på tvers med alle gjestene. Derfor vil noen av foredragene for eksempel være på dansk, og når vi går i land som samlet gruppe vil reiselederne snakke enten norsk, dansk eller svensk.

På noen av cruisene med Sea Explorer kan det også være med en gruppe med utenlandske Albatros-gjester. Disse vil i så fall ha med egen reiseleder, holde egne informasjonsmøter, foredrag og så videre.

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større