Ekspedisjonscruise til Patagonia og Chiles skjærgård

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Fantastisk reise med Albatros’ nybygde luksusskip gjennom Beaglekanalen rundt Kapp Horn, Glacier Highway og Magellanstredet til den chilenske skjærgården

Underveis blir vi ledsaget av pingviner, sjøløver og enorme albatrosser gjennom isfjellene og brelandskapene i Ildlandet. Vi følger i kjølvannet av Darwin og Magellan på denne enestående sjøreisen hvor vi både kan nyte landskapet fra skipet, på spennende utflukter til for eksempel den verdensberømte nasjonalparken Torres del Paine og på minicruise i landgangsbåtene. En stor del av turen foregår innaskjærs, hvor vi er godt beskyttet mot vær og vind. Skipet er et av verdens første spesialbygde cruiseskip som er utstyrt med den svært stabile baugen X-Bow, som reduserer skipets bevegelser i bølgegangen. Albatros’ nybygde cruiseskip Ocean Victory er et ekspedisjonsskip i luksusklassen med plass til knappe 190 passasjerer – alle i utvendige lugarer, hvorav mange har balkong eller fransk balkong. Skipet har alle moderne bekvemmeligheter, høyeste isklasse og sjøsikkerhet samt landgangsfartøyer til de mest ufremkommelige stedene.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Cruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Argentinsk peso, Chilensk peso

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–Buenos Aires
Dag 2 Ankomst til Buenos Aires, innlosjering på hotell
Dag 3 Buenos Aires i Argentina. Byrundtur, middag og tangoshow
Dag 4 Buenos Aires–Ushuaia i Argentina. Fly til Ildlandet, byrundtur og besøk på museet Fin del Mundo (verdens ende)
Dag 5 Ushuaia og nasjonalparken Tierra del Fuego i Ildlandet. Ombordstigning på MV Ocean Victory og avgang
Dag 6 Landgang på Kapp Horn, båttur forbi Kapp Horn-klippen og gjennom Murray-kanalen til Beaglekanalen
Dag 7 Båttur på Garibaldi-fjorden med utsikt mot kalvende isbreer og Monte Darwin
Dag 8 Fort Bulnes i Chile ved Puerto del Hambre (sultens havn). Naturparken Magellanstredet og besøk på fortet og museet
Dag 9 Gjennom den chilenske skjærgården. Naturskjønn båttur gjennom labyrinten av øyer i fjordlandskapet
Dag 10 Puerto Natales i Chile. Nasjonalparken Torres del Paine med takkete fjellandskaper og sjøen Lago Grey
Dag 11 Båttur videre gjennom skjærgården. Minicruise gjennom fjordlandskapene i landingsbåter
Dag 12 Puerto Edén i Chile. Båttur ved Brüggen-breen
Dag 13 Caleta Tortel i Chile. Gjennom den smale Messier-kanalen til trebroene i fiskeværet Caleta Tortel
Dag 14 På havet mot Castro
Dag 15 Castro i Chile. Trekirkene på UNESCOs verdensarvliste på øya Chiloé og Castros pålehus
Dag 16 Den naturvernede øya Isla Mocha. Vandretur i det betagende landskapet i nasjonalparken
Dag 17 På havet mot Valparaíso
Dag 18 Valparaíso i Chile. Byrundtur, besøk på vingård og Santiago de Chile
Dag 19 Santiago de Chile og hjemreise
Dag 20 Hjemkomst

Ocean Victory

Revolusjonerende og stilfullt: Ocean Victory har alle de fordelene man kan ha med et lite ekspedisjonsskip kombinert med den stabiliteten og komforten man vanligvis finner på store cruiseskip. Den enestående, patenterte stevnen, en såkalt X-Bow, gjør at Ocean Victory skjærer seg gjennom bølgene i stedet for å gå over dem som tradisjonelle skip. 

Det er plass til maksimalt 189 passasjerer om bord, og det gjennomarbeidede designet skaper en intim stemning. Sammen med den personlige servicen fra skipets personale sørger det for en uforglemmelig opplevelse.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
89 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Buenos Aires
Dag 2
Ankomst til Buenos Aires, innlosjering på hotell

Etter ankomsten kjører vi til hotellet, der vi kan hvile ut etter reisen.

Dag 3
Buenos Aires i Argentina. Byrundtur, middag og tangoshow
Folkelige La Boca i Buenos Aires

Denne morgenen skal vi kose oss i Buenos Aires, hovedstaden i Argentina. Vi starter byrundturen i dag ved Puerto Madero, den gamle havna i byen, hvor alle de gamle pakkhusene er totalrenovert og gjort om til spisesteder og butikker. 

I den nordlige delen av byen besøker vi bydelen Palermo, byens grønne lunge. Her nyter vi de vakre, storslåtte parkanleggene og minnesmerkene som gir oss et innblikk i landets brokete historie. Vi fortsetter til bydelen Recoleta, som er et av de mest fasjonable boligområdene i byen med elegante, franskinspirerte hus. Det er også i Recoleta at vi finner den pompøse kirkegården med gravsteder for alle de fornemme familiene i byen, inklusive Evita Perón, som ligger gravlagt i en familiegrav under navnet Duarte. I tillegg er Recoleta også hjemsted for de svært rike argentinerne som normalt forlater herskapsboligene sine i sommervarmen. Om vinteren kan man se de fine fruene spasere opp og ned byens fornemme strøk iført pels og med flotte frisyrer, ofte på vei til tesalonger for å møte venninnene sine.

Om kvelden skal vi se et flott tangoshow. Kan du forestille deg mer perfekte rammer for en kveld i tangoens tegn enn nettopp her i tangoens hjemby? Dansen – med sin raffinerte blanding av nostalgi, drama, eleganse og sensualitet – har sitt opphav i immigrantmiljøet i bydelen San Telmo på slutten av 1800-tallet. Selv om tangoen i starten ble betraktet som alt annet enn stueren, tok det ikke lang tid før også det pene borgerskapet tok dansen til seg.

Dag 4
Buenos Aires–Ushuaia i Argentina. Fly til Ildlandet, byrundtur og besøk på museet Fin del Mundo (verdens ende)
Verdens sørligste by: Ushuaia

Om morgenen flyr vi sørover over pampasen og Patagonia til Ushuaia, som Argentina markedsfører som "Verdens sørligste by". Det passet inntil for noen få år siden, da Puerto Williams på den sørlige, chilenske siden av Beaglekanalen vokste fra noen få hus til en liten by med mer enn 1000 innbyggere. Ushuaia har også ekspandert voldsomt i løpet av de seneste årene, og byen har nå ca. 57 000 innbyggere. Naturen her minner om Nord-Norge med snødekte fjelltopper og bratte fjellsider som forsvinner ned i det iskalde havet. Etter ankomst til Ushuaia skal vi på byrundtur, hvor vi bl.a. får en flott panoramautsikt over Ushuaia Bay og Beaglekanalen. I hovedgaten i byen, Avenida San Martin, finner vi butikker og historiske bygninger, som det gamle pionerhuset og det tidligere fengselet, som nå er museum. Vi skal også en tur på museet Fin del Mundo (verdens ende) for å få en innføring i områdets kultur og historie. Etter byrundturen blir vi kjørt til hotellet, der vi har én overnatting.

Dag 5
Ushuaia og nasjonalparken Tierra del Fuego i Ildlandet. Ombordstigning på MV Ocean Victory og avgang Avgang kl. 18.00

Etter frokosten drar vi på utflukt til nasjonalparken Tierra del Fuego. Den ligger i det argentinske "Ildlandet", og byr på en fantastisk og dramatisk natur med fjell og store skogområder. Parken huser 20 pattedyrarter og 90 fuglearter. For fugleinteresserte er det mulighet for å glede seg over synet av magellanspett, sebragås og den mektige andeskondoren, som vi noen ganger kan se svevende over fjelltoppene. 

På slutten av ettermiddagen kjører vi til kaia, hvor det 5-stjerners cruiseskipet Ocean Victory venter på oss. Etter ombordstigningen er det tid til å finne seg til rette i de flotte omgivelsene og i lugaren før vi møtes til vår første middag om bord. 

Vi kjører mot Port Williams, hvor vi får chilensk los om bord. Herfra drar vi videre gjennom Beaglekanalen, som er oppkalt etter skipet til Darwin. Beaglekanalen har et rikt dyreliv med en rekke fugler som skarver, joer og sjøfugler, pingviner og sjøløver som ligger på stort sett alle holmer og skjær. De grønne skogene rundt kanalen består av såkalt sydbøk, som strekker seg opp mot den lave tregrensen der det kan ligge snø året rundt. I dette barske klimaet levde det hardføre folket fra yagan-stammen. Dette folkeslaget ble beskrevet av Darwin, men har i mellomtiden utdødd siden han var her for bare 180 år siden. 

Dag 6
Landgang på Kapp Horn, båttur forbi Kapp Horn-klippen og gjennom Murray-kanalen til Beaglekanalen

I dag skal vi runde det berømte "hornet" Cabo de Hornos, men det er litt vanskelig å si hvordan dagen forløper, da farvannet sør for hornet er uforutsigelig – og det heller som oftest til den dårlige siden. Sammenstøtet mellom Atlanterhavet og Stillehavet går ikke stille for seg, og før Panamakanalen åpnet i 1914, var det mange sjøfolk som mistet livet her opp gjennom tidene. 

På selve Kapp Horn er det bygd et monument som forestiller en albatross, til minne om alle de døde sjømennene. Det står tett på fyrtårnet og det lille kapellet. Hvis været skulle vise seg fra sin gode side, er det mulighet for at vi kan gå i land her. Det er det ikke så mange cruisereisende som har opplevd, så vi må vente og se hvordan forholdene er. 

Selv om skipet er svært stabilt, får vi forhåpentlig et kort inntrykk av hva de gamle seilskutene måtte gjennom på Magellan og Darwins tid, og vi kan glede oss over at skipene ikke er som de en gang var. Den første seileren som i moderne tid rundet kappet, var den hollandske kapteinen Willem Schouten i 1616, som dermed åpnet den farlige ruten. Men de lokale hadde nok likevel vært her lenge før. 

I løpet av ettermiddagen reiser vi gjennom Murray-kanalen mellom Isla Navarino og Isla Hoste tilbake til Beaglekanalen. 

Dag 7
Båttur på Garibaldi-fjorden med utsikt mot kalvende isbreer og Monte Darwin
Isbreer i Chile

Dagens høydepunkt er båtturen inn i den smale og ufattelig vakre Garibaldi-fjorden i nasjonalparken Alberto de Agostini. Parken er i dag er erklært et UNESCO-biosfærereservat på grunn av sine spektakulære, høye isbreer som faller fra en rekke fjelltinder ned i fjorden, men også for det rike plante- og dyrelivet som blant annet omfatter andeskondoren, en rekke sjøfugler og sjøpattedyr som tiltrekkes av de kalde, oksygenrike havstrømmene og fiskestimene. Det er ikke sjelden at man ser en gruppe spekkhoggere i dette farvannet.

Mange isbreer starter fra det 2500 meter høyet fjellet Mount Darwin. Fjellet ble navngitt av kapteinen på Beagle, Robert Fitzroy, for å feire skipskameraten Charles Darwins 25 årsdag 12. februar 1834. Fjellkjeden her regnes for øvrig som den sørligste delen av Andesfjellene. Hvis tiden og været tillater det, kan dagen eventuelt by på et zodiac-cruise i skipets egne landingsbåter. 

Sist på dagen kommer vi ut på åpent hav før vi setter kurs mot Magellanstredet og Fort Bulnes.

Dag 8
Fort Bulnes i Chile ved Puerto del Hambre (sultens havn). Naturparken Magellanstredet og besøk på fortet og museet

Vi har kommet ut av Ildlandet, hvor grensen går langs Magellanstredet, og er fremme ved Fort Bulnes. Fortet ble bygget i 1843 på den klippefylte kysten ved Punta Santa Ana på befaling fra president Bulnes Prieto for å bevare kontrollen over Magellanstredet og de skipene som kom gjennom det. Dessverre kunne ikke kolonien i og rundt fortet takle de barske vilkårene, og etter noen år med sult og sykdom måtte de gi opp. Fortet er i dag restaurert til sin opprinnelige form. 

Vi går en tur i naturparken Park Estrecho de Magallanes og besøker fortet med museet, som ligger på det høyeste punktet i parken. Selv om det er et spennende arkeologisk område, må vi ved lunsjtider videre mot Puerto Natales for å holde tritt med programmet. 

Dag 9
Gjennom den chilenske skjærgården. Naturskjønn båttur gjennom labyrinten av øyer i fjordlandskapet

Dagen er satt av til Magellanstredets 600 kilometer lange og 5 til 30 kilometer brede farvann, som deler både Ildlandet fra det søramerikanske kontinentet og Atlanterhavet fra den chilenske skjærgården og Stillehavet. Der er et subarktisk klima, og kysten er barsk og vegetasjonsfattig. Allikevel har kysten her vært hjemsted for en høyt utviklet indiansk kultur rik på mennesker. Disse besto primært av maritime, nomadiske jegere og samlere og andre som nøyde seg med å bli på land for å fiske og samle skalldyr. Stammene levde isolert og upåvirket av den vestlige sivilisasjonen inntil rundt år 1800. Etter dette døde de raskt ut som følge av nye sykdommer og radikale utryddelseskampanjer satt i gang av regjeringene i Chile og Argentina. I dag har vi svært lite kunnskaper om disse mange forskjellige folkeslagene.

Ferdinand Magellan, som har lagt navn til stredet, var en portugisisk oppdagelsesreisende på oppdrag fra Karl I av Spania. Magellan reiste som den første gjennom stredet i 1520 på jordomseilingen sin. Chile annekterte stredet under president Bulnes 23. mai 1843 og understrekte Chiles overherredømme ved å oppføre fortet vi besøkte tidligere. 

Turen går gjennom den smale og godt beskyttede delen av Magellanstredet. Vi kommer fra Magdalena-kanalen og passerer Cape Froward, kontinentets ytterste sørspiss på det smaleste stedet i Magellanstredet, og fortsetter opp gjennom Smyth-kanalen, som minner mye om den såkalte Inside Passage i Alaska.

Dag 10
Puerto Natales i Chile. Nasjonalparken Torres del Paine med takkete fjellandskaper og sjøen Lago Grey

Etter 500 kilometers sikksakseiling har vi nå kommet gjennom en av de mest fantastiske labyrintene av et fjordsystem i verden. Vi er fremme i byen Puerto Natales, 200 kilometer inn i landet. Dagen er satt av til en heldagsutflukt til nasjonalparken Torres del Paine. 

Området er uten tvil blant de vakreste nasjonalparkene i verden, kronet av en rekke dramatiske klippetårn. Det høyeste fjellet i parken er "Paine Grande", 2884 moh., men de flotteste er de tre majestetiske granittårnene "Torres del Paine", som ligger side om side som et kjennetegn for parken. "Paine" er et indiansk ord for "blå", og dagens utflukt i nasjonalparken viser hvorfor den har fått dette navnet. Snøen på fjelltoppene, sjøene og de store breene gir et blålig skjær som er med på å gjøre parken ekstra tiltrekkende. Vi kjører gjennom parken, og hele dagen kan vi nyte utsikten til fjellene. Av og til går vi av bussen og går på kortere vandreturer for å komme til de beste utsiktspunktene. 

Et av dagens høydepunkter er utsikten til den enorme Grey-breen, som er 6 kilometer bred og 30 meter høy. Isbreen starter i Andesfjellene og ender i Grey-sjøen, og den er en av de største breene utenfor polområdene. Klimaforandringer påvirker breen, og den skrumper inn fra år til år, men den er fremdeles et enestående syn. Er vi heldige, ser vi guanakoer som holder øye med oss fra høydedragene. Guanakoen er nært beslektet med lamaen, og begge er i familie med kamelen, selv om de er noe mindre og ikke har pukler. Det er også gode muligheter for å møte den lokale "strutsen" nandu. Akkurat som slektningene sine er den for tung til å fly. I luften over oss svever det forskjellige rovfugler, og av og til kan vi få øye på den mektige andeskondoren. 

Dag 11
Båttur videre gjennom skjærgården. Minicruise gjennom fjordlandskapene i landingsbåter

Nå er vi inne i den dype skjærgården, og skipet seiler gjennom de mange smale vannveiene som nesten alle betegnes som kanaler. Ruten følger kanalene Sarmiento, Esteban, Angostura og Inocentes, og deretter går turen ut i den lange, smale Messier-kanalen. Det er utrolig vakkert uansett hvilken retning du kikker. Spisse, forrevne, ofte snødekte fjelltopper, isbreer og masse liv over og under vann. Kanalene har alle fått sin form og utstrekning under de siste istidene, da de var fylt av breer fra Andesfjellene mot øst. Etter hvert som vi trenger inn i den 250 km lange Messier-kanalen, begynner vi å se små landsbyer og fiskevær. Vi planlegger zodiac-landinger underveis hvor forholdende er passende.

Dag 12
Puerto Edén i Chile. Båttur ved Brüggen-breen

I dag passerer vi Brüggen-breen, som er den største utløperen av Southern Patagonian Icefield og den lengste breen på den sørlige halvkule (utenfor Antarktis). Den var tidligere kjent som Pio XI Glacier og er i dag rundt 66 km lang og opp til 5 km bred. I årene 1945 til 1976 vokste den kraftig og avskar en stor sjø, inntil den nådde et stabilt leie og hadde vokst med 10 km i lengde og 60 kvadratkilometer i areal. 

Vi skal besøke den lille og totalt avskårede byen Puerto Edén, som med under 200 innbyggere ligger ved bredden av Messier-kanalen. Havet er eneste vei inn, da verken veier eller stier fører til Edén. Byen har heller ingen veier mellom husene og butikkene, bare trebroer og plankestier. Befolkningen lever primært av fiske og skalldyrfiske som hentes en gang i uken av en kutter.

Dag 13
Caleta Tortel i Chile. Gjennom den smale Messier-kanalen til trebroene i fiskeværet Caleta Tortel

Vi er kommet til enden av Messier-kanalen ved kysten, og her finner vi nok en spennende og typisk chilensk landsby for dette området. Caleta Tortel ble anlagt i 1955 for å utnytte områdets sypresstrær til tømmerproduksjon. Landsbyen, som bare var tilgjengelig med båt inntil 2003, har levd av treproduksjon frem til våre dager. Det er et sumpområde der elver, smeltevann og havet løper sammen i en myraktig undergrunn, og derfor bygges alle husene på påler. Akkurat som i Puerto Edén er veiene også bygget av tre – sypress naturligvis.

Dag 14
På havet mot Castro

Turen går videre langs kysten av Chile, og vi har tid til å nyte fasilitetene om bord. Kanskje kunne du tenke deg en massasje, et besøk i butikken eller et interessant foredrag om naturen eller kulturen i området. Du kan også slappe av i et av boblebadene på dekk eller ta en dukkert i det lille bassenget.

Dag 15
Castro i Chile. Trekirkene på UNESCOs verdensarvliste på øya Chiloé og Castros pålehus

Vi er kommet frem til utkanten av Chiles Lake District og skal besøke enda en by på påler, Chiloé. Denne byen har imidlertid vokst til 42 000 innbyggere og ekspandert opp i landskapet der det ikke er behov for påler. Chile kaller byen den tredje eldste byen i landet, da den har eksistert som offisiell by siden 1567. Området er imidlertid blitt rammet av jordskjelv og tsunamier flere ganger, og i 1837 ble byen faktisk jevnet med jorden. Det er en spennende by å gå rundt i. Kvarteret nede ved vannet med alle stolpehusene og kvarterene rundt sentrum, Plaza de Armas, med den forholdsvis gamle kirken, er interessante. Chiloés berømte trekirker er en av Chiles største kulturskatter og ble lagt til på UNESCOs verdensarvliste i 2000. Den første av de 16 kirkene på listen ble oppført i det 18. århundre av jesuittmunker med hjelp fra lokale snekkere. Kirkene er bygget utelukkende i tre uten så mye som en eneste spiker.

Dag 16
Den naturvernede øya Isla Mocha. Vandretur i det betagende landskapet i nasjonalparken

I dag går turen til øya Mocha på bare 48 kvadratkilometer, hvorav rundt halvparten er utlagt som nasjonalpark. Opprinnelig var øya bebodd av det såkalte lafkenche-folket. Francis Drake besøkte øya på en av sine jordomseilinger, men måtte trekke seg tilbake etter å ha blitt alvorlig såret av øyas beboere. I 1685 tvangsflyttet guvernøren hele øyas befolkning til det som i dag er byen Conception. Det finnes flere fortellinger fra 1800-tallet om en gigantisk hvit spermhval som holdt til rundt øya Mocha, kalt Mocha Dich, som skulle ha inspirert Herman Melville til å skrive Moby Dick. 

I 2007 sammenlignet man kranier fra de opprinnelige Mocha-folkene med kranier fra Påskeøya og fant forbløffende likheter. Dette støtter teorien som opprinnelig ble fremsatt av Thor Heyerdahl om forbindelsen mellom Sør-Amerika og de fjerntliggende øyene i Stillehavet. Vi kjører inn til øya med zodiac-båtene og får høre om nasjonalparken og den lokale floraen og faunaen. 

Dag 17
På havet mot Valparaíso

I dag er det tid til å hvile, lese, høre foredrag og slappe av sammen med de andre passasjerene på skipet og nyte de deilige måltidene som kokkene på skipet skjemmer oss bort med.

Dag 18
Valparaíso i Chile. Byrundtur, besøk på vingård og Santiago de Chile Ankomst kl. 7.00

Etter frokost er det tid for å forlate Ocean Victory og vende blikket mot Valparaíso, som er en av de eldste byene i Chile. Byen ligger i en bukt på en rekke høydedrag og er kjent for sine gamle kabelbaner – hvorav 15 fremdeles er funksjonsdyktige – som fører fra havna og opp til de gamle boligkvarterene som er fredet av UNESCO. Her bodde kolonitidens tyske og engelske handelsmenn i de fargerike husene som lyser opp bybildet. 

Vi drar på en orienterende byrundtur og setter så kursen mot Santiago de Chile, hovedstaden i landet. Men før vi kommer så langt, skal vi spise lunsj på en av Chiles mange vingårder. Heretter skal vi oppleve hovedstaden. Santiago ligger i en bred dal (600 meter over havet) mellom vinmarker og de snødekte Andesfjellene. Den er Sør-Amerikas femte største by med ca. 5 millioner innbyggere. Byens kjente severdigheter dekker blant annet det sentrale torget, Plaza de Armas, den vakre San Francisco-kirken med et lite museum om kunst fra kolonitiden, operahuset (Teatro Municipal), San Cristóbal-fjellet og Santa Lucia-bakken med et parkområde der byen ble grunnlagt i 1541 av spanjolen Pedro de Valdivia. En del av byrundturen på ettermiddagen foregår til fots. 

Etterpå er det tid for å sjekke inn på hotellet og nyte den siste natten i Sør-Amerika. 

Dag 19
Santiago de Chile og hjemreise

I dag er det tid for å forlate det søramerikanske kontinentet. Vi blir hentet i buss på hotellet, og deretter er det avgang mot flyplassen, hvor flyet mot Europa venter.

Dag 20
Hjemkomst

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 89 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar

Enkeltlugar kat. G: 15 498,- kr per person

Tillegg for oppgradering av lugar
  • Tillegg for lugar kategori B: kr 14 698, – per person
  • Tillegg for lugar kategori A: kr 26 998, – per person
Rabatt
  • Rabatt for lugar kategori D: -9 798,- kr per person
  • Rabatt for lugar kategori E: -2 398,- kr per person
Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende reiseleder
  • Fly Oslo–Buenos Aires, Buenos Aires–Ushuaia og Santiago de Chile–Oslo med mellomlandinger
  • 13 netters cruise på Ocean Victory i delt utvendig dobbeltlugar kat. C ifølge program
  • Byrundturer i buss og til fots i Buenos Aires, Valparaíso og i Santiago de Chile
  • All nødvendig lokaltransport
  • 2 netters opphold med frokost i Buenos Aires på sentralt turistklassehotell
  • Informasjonsmøter og foredrag om bord
  • Helpensjon, kaffe og te samt ettermiddagssnacks om bord
  • Alle ekskursjoner, zodiac-turer og utflukter på cruiset
  • Alle flyplasskatter og havneavgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
  • Dansk- og engelsktalende reiseledere, ekspedisjonsteam og foredragsholdere om bord på skipet
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Tillegg for enkeltlugar og/eller oppgradering av lugarkategori
  • Driks til skipets personale (beregn ca. 13,50 USD per natt)
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 20 USD per reisedeltager)
  • Eventuelle ekstra utflukter eller arrangementer
  • Drikkevarer utenom kaffe og te på skipet
  • Øvrige måltider i land
  • Personlige fornødenheter
  • Tilslutning med innenriksfly
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Ekspedisjonscruise-konseptet

Gjennom flere år har Albatros utviklet en cruiseform som er spesielt egnet til polare forhold, der hardt vær i kombinasjon med en begrenset infrastruktur og en utilgjengelig ødemark krever reiser av mer ekspedisjonslignende karakter. En ideell reiseform hvis du er på jakt etter enestående opplevelser. Det er en eksklusiv naturreise som skiller seg en del fra tradisjonelle cruise. Et relativt lite antall deltakere betyr at reisen får karakter som gruppereise, da alle kan delta i landganger, ekskursjoner, foredrag og turer med zodiac-båtene samtidig.

Reisen er forholdsvis komfortabel og uten obligatoriske strabaser eller særlige krav til deltakerne. Det forutsettes imidlertid at man er frisk og rørig og har lyst til å oppleve naturen på naturens egne premisser. Du bør være oppmerksom på at reisen skiller seg fra vanlige turistreiser, da vi ikke har samme muligheter for å planlegge turen i detalj. Mange elementer er uforutsigbare, og ruten bestemmes i stor grad av vær, vind, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle målet, men det vil garantert bli endringer selv om vi skulle oppleve flere uker med høytrykk og fantastisk solskinn.

Ekspedisjonslederen legger i samråd med kapteinen på skipet ruten og dagsprogrammet underveis. Dermed sikrer de størst mulig utbytte av reisen på bakgrunn av de aktuelle forholdene. Hvis vi for eksempel plutselig kommer forbi en flokk med hvaler, kan dagsprogrammet bli endret på stedet.

En viktig del av reisen er kryssing og landgang i de medbrakte gummibåtene (zodiac) som skal transportere oss inn på øde kyststrekninger, inntil isbreer og på natursafarier. Båten kjører så tett på severdigheter, breer og fuglefjell som mulig, og deretter går vi om bord i gummibåtene for å gå i land eller kjøre rundt. Det er forholdsvis enkelt for alle med full førlighet, men kan være et problem for folk med funksjonsnedsettelse. Turen kan også være en ganske kald og våt fornøyelse. Alle står fritt til å bli værende om bord på skipet. Når vi bruker ordet ekspedisjon, mener vi det helt bokstavelig. Reisene er ekspedisjoner, og det betyr at vi ikke kan forutsi alle detaljene for den gjeldende reisen. Dagsprogrammet som beskrives over, er en skisse eller ønsketenkning som garantert vil bli endret.

Om skipet

Ocean Victory er revolusjonerende og stilfullt og har alle de fordelene du finner på et lite ekspedisjonsskip kombinert med den stabiliteten og komforten du finner på store cruiseskip. Den helt unike og patenterte baugen, en såkalt X-Bow, betyr at Ocean Victory skjærer seg gjennom bølgene på en mer stabil måte enn det vanlige cruiseskip gjør. Det er plass til maksimalt 189 passasjerer om bord, og den gjennomarbeidede designen gir en intim atmosfære som sammen med den personlige servicen fra personalet sørger for en uforglemmelig opplevelse.

Lugarene

  • Kategori A: Juniorsuite, 42 m2 

Juniorsuitene om bord på Ocean Victory har en fantastisk utsikt fra øverste lugardekk. Suitene har en dobbeltseng eller to enkeltsenger, sitteområde, romslig bad med badekar og privat balkong. 
Plassert på dekk 7. 

  • Kategori B: Familiesuite med balkong, 28 m2 

Familiesuitene på Ocean Victory har dobbeltseng eller to enkeltsenger, sovesofa, sitteområde, bad med badekar og privat balkong. Familiesuitene har plass til tre voksne eller to voksne og to barn. 
Plassert på dekk 4 og 6. 

  • Kategori C: Lugar med balkong, 24 m2 

Lugarene med balkong har en dobbeltseng eller to enkeltsenger, bad med badekar og privat balkong.
Plassert på dekk 4 og 6. 

  • Kategori D: Standardlugar, 22 m2 

Standardlugarene har to enkeltsenger, kuøye og bad med badekar. 
Plassert på dekk 3 og 4.

  • Kategori G: Standard enkeltlugar, 18 m2 

En standard enkeltlugar har en stor enkeltseng, kuøye og bad med badekar. 

  • Kategori E: Standardlugar med fransk balkong, 16 m2 

Standardlugarene har fransk balkong, dobbeltseng, panoramavindu og bad med badekar.
Plassert på dekk 7. 

Klima

Cruiset foregår når det er høst på den sørlige halvkule, og i Ushuaia og den sørlige delen av den chilenske skjærgården kan vi forvente temperaturer på mellom 5 og 12 grader. Men siden cruiset strekker seg over 23 breddegrader, eller 2500 kilometer, kommer temperaturene opp på 25 grader eller mer i nord – og i Buenos Aires i starten av reisen. Du kan også forvente (veldig) frisk vind i fjordene i sør.

Visum

Det er ingen visumkrav for norske statsborgere. Ikke-norske statsborgere bør kontakte byrået eller de respektive ambassadene.

Pass

Du må ha med gyldig pass. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter avreise fra Argentina. Navnet du oppgir ved bestilling av reisen, må stemme nøyaktig med navnet i passet, da navnet i reisedokumentene ikke må avvike fra det i passet. ALBATROS TRAVEL TRENGER EN ELEKTRONISK KOPI AV GYLDIG PASS 14 DAGER ETTER BESTILLINGEN.

Valuta

Argentina: Den argentinske myntenheten kalles peso (ARS). Kursen i forhold til den norske kronen er 100 pesos = ca. 16 NOK. 

Chile: Den chilenske myntenheten kalles også peso (CLP). Kursen i forhold til den norske kronen er 100 pesos = ca. 1,24 NOK. Om bord på skipet er amerikanske dollar standardvaluta. 

Driks

Etter internasjonale standarder i servicebransjen er det vanlig å gi driks til besetningen om bord på skipet på slutten av reisen. All driksen deles på hele besetningen. Beløpet er 13,50 USD per person per dag og vil automatisk bli innkrevd på skipsregnskapet via cruise card-et. 

Mat og drikkevarer

Helpensjon er inkludert om bord på skipet. Alle måltider serveres i restauranten om bord. Kokkene vil gjøre sitt beste for å oppfylle spesielle diettkrav (opplys om dette på påmeldingsblanketten), men vi kan ikke gi noen garantier.

Bagasje

Prøv å begrense mengden bagasje, da det ikke er altfor stor plass i lugarene. Besetningen på skipet hjelper til med å bære bagasjen om bord. All bagasje må være tydelig merket med navn og adresse, og før avreise mottar du et spesielt navnemerke som du må bruke. Skriv på lugarnummeret slik at personalet raskt kan identifisere kofferten og ta den med til riktig lugar. Det anbefales også at man legger en lapp med navn og adresse øverst i kofferten, da den utvendige merkingen kan falle av.

Tidsforskjell

Buenos Aires og Ushuaia er fem timer bak norsk tid. Når klokken er 7 i Ushuaia, er den 12 i Norge. Argentina har ikke sommertid. 

Chile er fem timer bak norsk tid, men går over til vintertid i løpet av cruiset, og deretter ligger Chile seks timer bak norsk tid.

Elektrisitet

Strømstyrken om bord er 220 V.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Før avreisen

Helseerklæring

Da skipet reiser i isolerte områder (ikke minst i polarområdene), stiller Albatros krav om at deltakerne sender inn en helseerklæring. Dette skjemaet sendes ut før avreise.

Forsikring

På denne reisen kreves det at deltakerne er dekket av reiseforsikring med blant annet sykeledsagelse ved eventuell hjemtransport. Du kan tegne en slik forsikring gjennom Albatros Travel / Gouda eller et annet reiseforsikringsselskap. Se den utleverte helseerklæringen.

Pakkeliste

Påkledning 

En båttur langs Chile krever relativt stor variasjon i påkledningen. Som nevnt kan vi forvente temperaturer på mellom 5 og 25 grader. På havet er det nødvendig med varme og vanntette klær samt lue og votter. Ta med klær som kan kombineres, for eksempel langermet ulltrøye innerst, en varm genser eller fleecegenser som mellomlag og vann- og vindtett jakke ytterst. På beina bør du ha ullstilongs, tettvevde fritidsbukser og vannavvisende og vindtette overtrekksbukser, ikke minst når vi skal dra ut med skipets egne zodiac-båter. Et par kraftige og sklisikre tursko med grovt mønster er ideelle om bord, på lette naturvandringer og spaserturer i byene samt på flyet hjem. 
På dette cruiset kjører skipet bare for Albatros Travel, og derfor er det ikke pålagt oss noen kleskode om bord. Praktisk reisetøy er derfor det eneste som er nødvendig, også på de festlige kveldene som vi selvfølgelig også arrangerer. 

Kikkert 

Helt nødvendig om du vil se fugler og hvaler. Helst en av god kvalitet, gjerne med 8–10 gangers forstørrelse. 

Medisinskrin 

  • Plaster og kompresser 
  • Leppepomade 
  • Fuktighetskrem 
  • Våtservietter
  • Nesedråper 
  • Hodepinetabletter (helst febernedsettende) 
  • Immodium eller tilsvarende 
  • Personlig medisin 
  • Sjøsykemiddel: Sjøsykeplaster (Scopoderm eller lignende) fungerer helt eller delvis for de fleste. Sjøsyketabletter er et alternativ. Snakk med legen, og prøv midlene før avreise for å se hvordan de påvirker deg. 

Bøker 
Ocean Victory har et lite bibliotek med fagbøker om geografi, dyreliv og kultur, primært på engelsk, samt en bytteordning for skjønnlitterære verker. Du kan ikke forvente å finne engelskspråklige bøker i særlig stor grad i bokhandlene i Argentina og Chile. Derfor er det en god idé å ta med relevant litteratur hjemmefra.

Hånden på hjertet

En gang må være den første

En gang må jo være den første! Uansett hvor mange ganger vi har kjørt igjennom en tur, snakket med de lokale, prøvd ut forskjellige ruter, små restauranter og planlagt i minste detalj (som hvor vi skal stoppe for å ta bilder), så vil det i det spede livet av enhver reise være endringer som blir gjort løpende. Derfor håper vi at de nysgjerrige og bereiste kundene våre har forståelse for at det noen ganger ikke går helt som forventet. Det er jo også en del av det å reise – for eksempel å oppleve hvordan tiden kanskje oppfattes annerledes i andre land når betjeningen er desidert langsom. Du kan være trygg på at vi kommer til å gjøre endringer i programmet hvis det finnes passende alternativer. 

Vi har valgt å legge inn en del vandreturer underveis, dels fordi enkelte av byene vi besøker, er helt isolerte uten veiforbindelse og dels fordi bussene ikke kan kjøre i de smale gatene. Husk derfor praktisk fottøy.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

21ARROC01ANO2703