Marokko – landet der solen går ned

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Den store, komplette Marokko-rundreisen til Casablanca, Rabat, Tanger, Marrakech – over Atlasfjellene til kasbaer, berberlandsbyer og medinaer

Kun hos Albatros!
Marokko, landet der ørkenvinden blåser over Atlasfjellene. Landet der solen går ned i Atlanterhavets dønninger og den røde steinen lyser om kapp med himmelen. Landet der blåfarger glimter fra husvegger og blafrer i lange sjal. Nå kan du bli med på den store reisen rundt i hele Marokko, fra nostalgiske Rick’s Cafe i Casablanca og sporene etter sekstitallsmusikken i Tanger, gjennom Atlasfjellenes magiske landskap til berbernes hjemtrakter og Saharas tørre hete blant grønne oaser og duvende kamelrygger. Vi spaserer langsomt i medinaenes snirklende smug, drikker myntete på fortauskafeer og beundrer mosaikkmønstre, vakre tepper og tusen år gamle bygninger. I Essaouira står skumsprøyten inn over den stemningsfulle byen, og helt uforglemmelig er Chefchaouen, Marokkos blå by, der himmelen har falt ned på jorden og farget alle husene i sin egen farge. Dette er den store Marokkoreisen – rett inn i eventyret.
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Marokkansk dirham

Dagsprogram
Dag 1 Fly Oslo–Marrakech. Buss til Casablanca. Middag på Rick's Cafe
Dag 2 Casablanca–Rabat. Byrundtur i begge byer med historiske høydepunkter og medinaer
Dag 3 Rabat–Tanger. Spansk Marokko, havnebyene Larache og Asilah. Kapp Spartel og Herkules' hule
Dag 4 Tanger. Byrundtur. Grand Soco, Petit Soco og medinaen. Tid på egen hånd
Dag 5 Tanger–Chefchauen. Spansk-mauriske Tetouan og Chefchauens medina
Dag 6 Chefchauen–Fez. Den UNESCO-fredede romerske byen Volubilis og kongebyen Meknes
Dag 7 Fez. Byrundtur i medinaen, souker, kunsthåndverk, Karaouine-moskeen, Nejjarine-fontenen, bydelen Fez el Jdid
Dag 8 Fez–Erfoud. Atlasfjellene og Midelt
Dag 9 Erg Chebbi–Boulmane. Soloppgang i Sahara. Tinghrir og Todra-dalen
Dag 10 Boulmane–Ouarzazate. De tusen kasbaers vei og Dades-kløften
Dag 11 Ouarzazate–Marrakech. Ait Ben Haddou og Tich-n-Ticha-passet
Dag 12 Marrakech. Byrundtur med saadiske graver, Ben Youssef-koranskolen, Koutoubia-tårnet, Bahia-palasset, medinaen og Djemaa el Fna-torget
Dag 13 Essaouira. Byrundtur og tid på egen hånd
Dag 14 Marrakech. Dag til fri disposisjon
Dag 15 Fly Marrakech–Oslo

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
20 998,–
Oslo
20 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Fly Oslo–Marrakech. Buss til Casablanca. Middag på Rick's Cafe
Casablanca

Vi reiser fra Oslo og kommer til Marrakech. Derfra kjører vi videre til kystbyen Casablanca, som Humphrey Bogart og Ingrid Bergman sikret et evig skjær av romantikk. Casablanca er Marokkos økonomiske og kulturelle sentrum og landets mest moderne by. Vi spiser velkomstmiddag på Rick's Cafe, som slo dørene opp i 2003. Restauranten er svært smakfullt innredet, som i filmen "Casablanca", og det er like før man hører Bogarts stemme kommandere med Sam ved klaveret: "You played it for her, you can play it for me ... if she can stand it, I can. Play it!"

Dag 2
Casablanca–Rabat. Byrundtur i begge byer med historiske høydepunkter og medinaer
Hassan-tårnet i Rabat

Etter frokosten drar vi på byrundtur i Casablanca, som på bare 150 år har vokst fra å huse et par tusen innbyggere til knapt fire millioner – godt hjulpet på vei av franskmennene da Marokko var fransk protektorat i første halvdel av 1900-tallet. Vi stifter nærmere bekjentskap med Casablancas art déco-bygninger og legger veien forbi det stemningsfulle kunsthåndverkskvarteret Habous med smale arkadegater og vakre hvitkalkede hus.

Området ble bygd av franskmennene i 1930-årene med inspirasjon fra de tradisjonelle arabiske medinaene, lokale arabiske bydeler. Arkitektonisk finner man her en spennende blanding av tradisjonell marokkansk og europeisk stil.

Vi ser også byens store prestisjeprosjekter: Mohamed V-torget og Hassan II-moskeen. Den 210 meter høye minareten, som står rett ut mot Atlanterhavet, er verdens høyeste, og med plass til 25 000 bedende innenfor og ytterligere 80 000 utenfor er moskeen blant verdens største. Hassan II-moskeen skulle ha vært klar til innvielse på kong Hassan IIs 60-års fødselsdag i 1989, men man ble først ferdig med byggingen i 1993. Moskeen er inspirert av den eldgamle klippemoskeen i Jerusalem, men har også moderne særpreg. For eksempel peker en laserstråle i toppen av minareten om kvelden mot Mekka, og ved helt spesielle anledninger blir det automatiserte taket skjøvet til side slik at man kan be under åpen himmel. Inne i den kolossale moskeen er det blant annet bønnesalens størrelse og den detaljerte utsmykkingen og treskurden som imponerer.

Vi kjører videre nordover til Rabat, Marokkos politiske hovedstad og den ene av landets fire gamle kongebyer. Her ser vi byens kongepalass, kasbaen, Mohamad Vs mausoleum og Hassan-tårnet, en minaret fra 1100-tallet, som troner majestetisk og alene i landskapet – den tilhørende moskeen ble aldri ferdigbygd.

Vi går en tur i den sjarmerende medinaen i Rabat, som står på UNESCOs verdensarvliste. Her kan du gå på oppdagelsestur i de trange gatene og gjøre en god handel med for eksempel treskurd, lærsko eller berbertepper, som blir laget av berberstammer i Nord-Afrika.

Dag 3
Rabat–Tanger. Spansk Marokko, havnebyene Larache og Asilah. Kapp Spartel og Herkules' hule
Idyliske Asilah

I dag kjører vi nordover langs Marokkos atlanterhavskyst. I kolonitiden hørte området under spanierne, som har satt sine tydelige avtrykk i byene langs kysten og inne i landet. Byene har på typisk spansk vis en Plaza Mayor og en katedral. Dessuten utviklet spanierne i likhet med franskmennene en særegen marokkansk arkitektur med både spansk og marokkansk preg. På veien mot Asilah gjør vi et kort opphold i den gamle havnebyen Larache, som under spansk herredømme var den viktigste havnebyen i Spansk Marokko.

Fra Larache fortsetter vi mot en av Marokkos vakreste havnebyer, Asilah, som var en viktig handelsby for portugiserne i det atlantiske handelsnettverket deres. Medinaen, som vi besøker, står stort sett som for 500 år siden. Asilah er en liten vakker og svært ren by. De hvitkalkede husene gjør at man kan føle seg hensatt til en gresk øy. Vi går en tur i medinaen og på bymurene, som ble bygd av portugiserne.

Fra Asilah drar vi videre til Afrikas nordvestligste punkt, Kapp Spartel. Det er et vakkert og frodig område, og Atlanterhavet strekker seg ut i horisonten. Vi besøker også den såkalte Herkules' hule, der en sprekk i klippeveggen danner et vindu man kan se Atlanterhavet gjennom. Sist på ettermiddagen kommer vi til det myteomspunne Tanger.

Dag 4
Tanger. Byrundtur. Grand Soco, Petit Soco og medinaen. Tid på egen hånd
Utsikt over Tanger fra stranden

Tanger er en av de store, viktige middelhavsbyene og ligger der to verdenshav og to kontinenter møtes. Byens plassering har gjennom historien gjort den ettertraktet, og både romere, arabere og europeere har kontrollert den før den ble overgitt til Marokko i 1956.

I første halvdel av 1900-tallet var Tanger en internasjonal by, delt i flere soner som hørte under forskjellige land. Frankrike, Spania, Storbritannia, Portugal, Sverige, Nederland, Belgia, Italia og USA hadde hver sin del av byen. I den internasjonale perioden virket Tanger som en magnet på kunstnere, flyktninger, mennesker i eksil og i det hele tatt marginaliserte mennesker fra hele Europa som søkte lykken i det svært liberale Tanger. Tendensen fortsatte helt frem til slutten av 1950-årene, da mange amerikanske beat-forfattere bodde i byen. I 1960-årene dro mange europeiske rockemusikere til Tanger, bl.a. tilbrakte Rolling Stones lange perioder der.

På dagens tur i Tanger kommer vi både til gamlebyen og til den nye bydelen. I den nye bydelen ser vi den store plassen, Grand Soco, som ligger ved inngangen til medinaen. Medinaen er Tangers toppattraksjon, en labyrint av smale gater, små plasser, kafeer – alt sammen innenfor de gamle portugisiske murene. Vi besøker den mindre plassen, Petit Soco, der vi tar en kopp kaffe eller te. Petit Soco var i den internasjonale perioden samlingsstedet for mer lyssky aktiviteter i byen; spioner og folk som solgte illegale varer, holdt til her sammen med byens prostituerte.

I den nye bydelen kommer vi bl.a. forbi Place de Paris og Boulevard Pasteur, der man tydelig kan fornemme byens tidligere storhetstid.

Du har resten av dagen på egen hånd, og et godt tips om en deilig ettermiddag i byen er å legge veien forbi et av Tangers berømte konditorier eller gå en tur langs havet.

Dag 5
Tanger–Chefchauen. Spansk-mauriske Tetouan og Chefchauens medina
Blått i blått i enestående Chefchauen

Vi forlater Tanger og kysten for å bevege oss inn i landet mot Rif-fjellene. På veien besøker vi byen Tetouan, som ligger dramatisk plassert for foten av Rif-fjellene. Tetouan ble grunnlagt av andalusiske flyktninger på slutten av 1400-tallet. Fra 1912 til 1956 var Tetouan hovedstaden i Spansk Marokko, som dekket hele det nordlige Marokko. Byens lange tilhørighet til Andalusia har gitt den et sterkt spansk-maurisk særpreg. Vi går en tur i den hvitkalkede medinaen og får et godt inntrykk av spansk koloniarkitektur på Mohammed V-avenyen.

Reisen fortsetter til en av Marokkos vakreste byer, Chefchauen, som også ligger for foten av fjellene. I byen er de fleste husene malt i en vakker blåfarge, og Chefchauens medina er liten og lett å finne frem i. Vi går en tur rundt i medinaen og får også et inntrykk av den nye bydelen. Chefchauen er et perfekt sted å slappe av og nyte en kopp te eller kaffe. Der er også et par hammamer (tradisjonelle marokkanske bad) i byen, som er et besøk verd. Spør reiselederen om hjelp til å bestille et hammam-besøk.

Dag 6
Chefchauen–Fez. Den UNESCO-fredede romerske byen Volubilis og kongebyen Meknes
Bab Mansour-porten i Meknes

I dag besøker vi den UNESCO-fredede romerske byen Volubilis, som er den best bevarte romerske byen i denne delen av Nord-Afrika. Her beundrer vi blant annet velbevarte mosaikker, en triumfbue oppført for den romerske keiseren Caracalla i 217 og ruinene av en basilika fra 100-tallet. Etter besøket i Volubilis stopper vi ved et utsiktspunkt og ser byen Moulay Idriss, som ligger kompakt plassert over to åskammer med sine hvitkalkede hus. Byen er svært viktig for marokkanerne, siden det var herfra Muhammeds tippoldebarn Idris spredte islam i Marokko på slutten av 700-tallet.

Kongebyen Meknes, den tredje av kongebyene, er dagens neste stopp. Byen ble grunnlagt mot slutten av 1600-tallet av den mektige sultanen Moulay Ismail, Marokkos motstykke til Ludvig XIV, og Meknes går da også under navnet det marokkanske Versailles. Moulay Ismail klarte å omskape den dengang lille provinsbyen til en spektakulær kongeby med alt som hører med av vakre bygninger i karakteristisk maurisk-spansk stil. Vi ser høydepunktene i Meknes: de kongelige stallene og den imponerende og vakkert forarbeidede Bab Mansour, hovedporten i den 25 kilometer lange bymuren som omkranser medinaen. Vi fortsetter reisen til Fez, der vi overnatter.

Dag 7
Fez. Byrundtur i medinaen, souker, kunsthåndverk, Karaouine-moskeen, Nejjarine-fontenen, bydelen Fez el Jdid
Bou Inania-madrasaen i Fez

Dagen er reservert til opplevelser i Fez, som ble grunnlagt i 789, umiddelbart etter den arabiske invasjonen av Nord-Afrika og Spania. Fez er kjent som Marokkos hovedstad innenfor kunsthåndverk, og ikke minst byens tekstilhåndverkere, treskjærere og keramikere er berømt for sine kreative talenter. Størstedelen av Marokkos kjente håndlagede keramikk blir til her i Fez – og ofte sitter keramikerne og de andre kunsthåndverkerne og arbeider etter gamle tradisjonelle arbeidsmetoder som ikke har merket noe særlig til moderniseringen.

Til fots går vi nå inn i den kjempestore og livlige medinaen i Fez, der ikke færre enn 9000 smale gater slanger seg inn og ut mellom hverandre i en fascinerende labyrint. Her blir sansene konstant bombardert med lyder, farger og dufter, og vi går på oppdagelsestur blant vakre historiske hus, fantastiske fontener, butikker, souker og majestetiske moskeer, som åpenbarer seg som stille oaser. Midt inne i medinaen gjemmer det seg en veldig fargeorgie av store kar fylt med farger, der tekstilene blir farget. Esler lastet med varer og mennesker trasker tålmodig av sted i de smale gatene, og visse steder føles det som om tiden har stått stille i mange hundre år.

Vi legger veien forbi den imponerende og vakkert dekorerte Karaouine-moskeen, grunnlagt i 859, og hjemsted for Al Karaouine-universitetet, verdens eldste universitet – interessant nok grunnlagt av en kvinne, Fatima al-Fihri. Med på programmet er også Bou Inania-madrasaen. Den gamle utdannelsesinstitusjonen er bygd midt på 1300-tallet, har fungert som både moské og utdannelsesinstitusjon og har vært avgjørende for å gi Fez status som intellektuelt sentrum. Bou Inania var den siste madrasaen (islamsk juridisk skole) som marinidene bygde, og den eneste madrasaen i Fez med en minaret.

Vi ser også den berømte fontenen på Nejjarine-torget, kunstferdig utsmykket med mosaikk i et fantastisk geometrisk mønster. Om ettermiddagen kjører vi til bydelen Fez Jdid, Det nye Fez, som likevel ble grunnlagt i 1276. Vi går en tur gjennom denne fargerike og livlige bydelen før vi sist på ettermiddagen vender tilbake til hotellet.

Dag 8
Fez–Erfoud. Atlasfjellene og Midelt
Atlasfjellene – et flott syn!

I dag venter det oss en lang og fascinerende kjøretur gjennom Atlasfjellene, som strekker seg 2450 km gjennom Tunisia, Algerie og Marokko. Fjellkjeden skiller de fruktbare områdene langs middelhavs- og atlanterhavskysten fra Sahara. Det høyeste punktet i Atlasfjellene er Jebel Toubkal, 4165 m.o.h. Fjelltinden er på klare dager synlig fra Marrakech.

Fjellkjeden Mellom-Atlas er det tradisjonelle marokkanske hovedlandet; fjellområdene er preget av mindre gårder, og det er her så vel som i fjellkjeden Høye Atlas at Marokkos tradisjonelle befolkning, berberne, holder sine tradisjoner i hevd.

Etter turen gjennom Mellom-Atlas kommer vi til Midelt, der vi gjør et stopp før vi begynner på turen over Høye Atlas. Turen gjennom Atlasfjellene byr på storslåtte utsikter og en mulighet til å se nærmere på berberkulturen. Vi kjører over Tizi n-Talremt-passet og gjennom Ziz-dalen mot Erfoud.

Først på kvelden kommer vi til Erfoud, som utgjør basen for morgendagens ørkentur.

Dag 9
Erg Chebbi–Boulmane. Soloppgang i Sahara. Tinghrir og Todra-dalen
Vandrende kameler i ørkenen

Før soloppgang kjører vi i firehjulstrekkere til Erg Chebbi og ser soloppgangen over Sahara. Ergen, sanddynen, troner over byene Merzuga og Hassi Libed og kan bli opptil 160 meter høy. Sanddynen skifter stadig form, og fargene varierer mellom oransje, lyserød, gul eller lilla alt etter lyset.

Etter morgenens ørkenopplevelse kjører vi mot Todra-dalen, som er dannet av en sprekk mellom fjellkjeden Høye Atlas og Sarhro-fjellet. Veien inn mot dalen går gjennom byen Tinghrir og deretter gjennom grønne palmelunder og berberlandsbyer. Kløften er visse steder 150 meter høy og 10 meter bred.

Vi går en tur i området og hilser på de lokale innbyggerne med sine esler og kameler. Her merker vi kontrasten i forhold til storbylivet i Casablanca og Tanger. Fra Todra-dalen kjører vi langs Atlasfjellene mot Boulmane, en mindre administrativ by, der vi overnatter.

Dag 10
Boulmane–Ouarzazate. De tusen kasbaers vei og Dades-kløften

Boulmane er utgangspunktet for dagens tur mot Ouarzazate, der vi underveis ser Dades-kløften og flere kasbaer. Dades-kløften begynner umiddelbart nord for Boulman, og de høye kalksteinsformasjonene der er et fantastisk syn. Langs veien inn i dalen ligger gamle ksour (borger), kasbaer og nyere hus.

Fra Dades kjører vi mot ørkenbyen Ouarzazate langs de tusen kasbaers vei. Kasbaer ble bygd over hele Marokko, men i denne delen av Marokko antar kasbaene en helt annen form enn vi tidligere har sett i Rabat og Fez. Kasbaen var en befestet bygning der den lokale herskeren bodde, og beboerne fra nærliggende landsbyer kunne søke tilflukt i tilfelle av angrep. Kasbaene er bygd av leirstein, og mange av dem var plassert i mindre oaser. Underveis gjør vi opphold i Skoura, som ligger i en stor palmelund. Skoura har flere utrolig godt bevarte kasbaer og er en av de mest interessante oasebyene i området.

Ved ankomsten til Ouarzazate går vi en tur i byen og ser blant annet kasbaen og får et inntrykk av hvordan franskmennene anla administrative byer i provinsene i Marokko. Området rundt Ouarzazate har en plass i moderne filmhistorie. David Lean filmet deler av "Lawrence of Arabia" ved Ait Ben Haddou, og Martin Scorsese filmet "The Last Temptation of Christ" og "Kundun" i området. Ridley Scott brukte de nærliggende Atlasfilmstudioene og flere lokaliteter i området da han filmet "Gladiator", "Black Hawk Down" og "Kingdom of Heaven" – for bare å nevne et lite utvalg av de filmene som er innspilt i området.

Dag 11
Ouarzazate–Marrakech. Ait Ben Haddou og Tich-n-Ticha-passet
Ait Ben Haddou-kasbaen

Etter frokosten begynner turen vår mot sydens hovedstad, Marrakech. Vi kjører mot fjellkjeden Høye Atlas og besøker underveis den ikoniske kasbaen Ait Ben Haddou. Når hele kasbaen ble bygd, vet man ikke sikkert, men de første bygningene stammer fra 1000-tallet. Kasbaen lå ved en tidligere viktig karavanevei som mistet sin betydning på midten av 1900-tallet, da franske fremmedlegionærer anla veien over Tich-n-Tichka-passet. Vi går en tur i kasbaen, der det i dag bare bor noen ganske få familier.

Fra Ait Ben Haddou begynner veien vår opp i Høye Atlas, der fantastiske naturscenerier venter på veien mot Marrakech. Vi kommer til Marrakech sist på ettermiddagen.

Dag 12
Marrakech. Byrundtur med saadiske graver, Ben Youssef-koranskolen, Koutoubia-tårnet, Bahia-palasset, medinaen og Djemaa el Fna-torget
Tepper til salgs i medinaen

Etter frokosten drar vi på oppdagelsestur i Marrakech og ser de berømte saadiske gravene, som stammer fra tiden under sultan Ahmad al-Mansur I på 1500-tallet. De overdådig utsmykkede og vakkert forarbeidede gravene ble først oppdaget i 1917 og har siden da vært en av de store attraksjonene i Marrakech. Vi skal også se byens vartegn – Koutoubia-tårnet – den vakre minareten på den største moskeen i Marrakech, og Bahia-palasset, som ble bygd sist på 1800-tallet og ligger vakkert omkranset av duftende blomsterhager.

Om ettermiddagen skaper vi vårt eget kapittel av "Tusen og én natt" når vi går på oppdagelsestur i medinaen og de mange soukene, der duftende krydder og marokkansk kunsthåndverk frister – blant annet lærprodukter, kobbervarer og vakre berbertepper. Også her arbeider kunsthåndverkerne etter eldgamle metoder, og det er fascinerende å følge arbeidet deres i de små lokale verkstedene.

Vi ser også Ben Youssef-koranskolen fra 1500-tallet, som var en av Afrikas største skoler da den ble bygd, og Marrakech Museum, som ligger midt i medinaen. Vi avrunder på den livlige sentrale plassen Djemaa el Fna, som er byens nerve. Om dagen er torget fylt med alt fra boder med friskpresset juice til fryktløse slangetemmere, mens det om kvelden opptrer fantasifulle historiefortellere, magiske tryllekunstnere, gjøglere og dansere, og det blir satt opp duftende matboder. Vi suger til oss av stemninger og inntrykk før vi vender tilbake til hotellet.

Dag 13
Essaouira. Byrundtur og tid på egen hånd
Solnedgang over Essaouira

I dag kjører vi ut til Atlanterhavet og besøker en av Marokkos vakreste atlanterhavsbyer. Essaouira eller Mogador ble grunnlagt som en handelsstasjon av fønikerne på 600-tallet f.Kr., og opp gjennom tidene har arabere, berbere og portugisere satt sitt preg på byen.

Det Essaouira vi ser i dag, stammer fra midten av 1700-tallet. Vi går gjennom byen, som er umiskjennelig marokkansk, og vi ser blant annet havnen, festningsverkene og den eneste av byens gamle synagoger som fremdeles eksisterer. Vi spiser lunsj i byen, og resten av dagen er satt av til egne opplevelser i Essaouira.

Dag 14
Marrakech. Dag til fri disposisjon
Den vakre Majorelle-hagen
Dagen er din egen til å gå på eventyr, og reiselederen kommer naturligvis gjerne med forslag til aktiviteter. Du kan for eksempel besøke den fengslende Majorelle-hagen, som den franske kunstneren Jacques Majorelle fikk anlagt i 1920-årene, og som motedesigneren Yves Saint Laurent senere kjøpte og donerte til Marrakech. Den spesielle blåfargen som veggene er malt med, og som også er oppkalt etter Majorelle, er i seg selv et besøk verd. Det statsdrevne Centre Artisanal er det perfekte stedet å gå til hvis du skal ha ordnet de siste innkjøpene før hjemreisen. Vi møtes til en felles middag på en av byens mange gode restauranter.
Dag 15
Fly Marrakech–Oslo
Vi flyr hjem fra Marrakech og lander i Oslo med kofferten full av Marokko-opplevelser.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 20 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
4 298,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Marrakech t/r
  • Utflukter og transport ifølge program
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltrom
  • Halvpensjon(frokost/middag) på hele reisen
  • Lunsj dag 7, 11 og 13
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Øvrige måltider
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

19MARTR04ANO2702