USA på tvers – gjennom Sørstatene

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Drømmer du om å reise tvers over USA? Her får du mulighet for nye Albatros-opplevelser med vårt helt nye transkontinentale eventyr fra Florida til California

Er det delstater du mangler å sette knappenål i på USA-kartet? Det amerikanske grenselandet fra Florida gjennom Alabama, Louisiana, Texas, New Mexico og Arizona til California er et skattkammer av nasjonalparker, historiske monumenter og kulturelle høydepunkter som de fleste bare kjenner fra Hollywood, som til gjengjeld har vært flittig bruker av de enestående kulissene. Bare for å nevne noen: Davy Crockett og Alamo, Rio Grande og Big Bend, Houston Space Center, New Orleans og Bourbon Street, Naval Airbase i Pensacola og tallrike andre fantastiske severdigheter som de fleste reiser går utenom. Som første reisebyrå har Albatros satt sammen denne spesielle reisen gjennom USAs varme belte, som er spesielt velegnet i de kjøligere månedene av året når dagtemperaturen langs ruten blir for høy. Det er en lang og omfattende reise uten de store anstrengelsene underveis.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta USD

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–Miami i Florida. Overnatting på hotell
Dag 2 Miami og South Beach. Art Deco-liv i Miami
Dag 3 Miami–Daytona Beach–St. Augustine i Florida. Daytona Beach og spasertur i koloniale St. Augustine
Dag 4 St. Augustine–Wakulla Springs–Tallahassee. Orienterende byrundtur og båttur i statsparken Wakulla Springs
Dag 5 Tallahassee–Pensacola i Florida. Floridas flotte kyst og fyrtårnmuseet i Pensacola
Dag 6 Pensacola–Mobile i Alabama–New Orleans i Louisiana. Byrundtur i Mobile og spasertur gjennom French Quarter
Dag 7 New Orleans–Baton Rouge–Lafayette i Louisiana. Byrundtur i delstatshovedstaden og friluftsmuseet Vermillionville
Dag 8 Lafayette–Natchitoches i Louisiana. Besøk på krepsefarm, nasjonalparken Cane River Creole, kreolsk kultur samt plantasjene Oakland og Magnolia
Dag 9 Natchitoches–Houston i Texas. Orienterende byrundtur og Space Center Houston
Dag 10 Houston–College Station–Austin i Texas. George H.W. Bush Presidential Library
Dag 11 Austin–San Antonio–Austin. Byrundtur i San Antonio, Alamo og flere musikkopplevelser i Austin – livemusikkens hovedstad
Dag 12 Austin–Luckenbach–Bandera–Del Rio i Texas. Tyskland møter Texas i Lukenbach og Frontier Times Museum
Dag 13 Del Rio–Langtry–Alpine i Texas. Statsparken Seminole Canyon
Dag 14 Alpine. Nasjonalparken Big Bend
Dag 15 Alpine–Las Cruces i New Mexico. Nasjonalmonumentet White Sands
Dag 16 Las Cruces–Tucson i Arizona. Nasjonalmonumentet Chiricahua og flykirkegården Pima
Dag 17 Tucson–San Diego i California. Nasjonalparken Saguaro og fengselet Yuma Territorial Prison
Dag 18 San Diego. Vi ankommer Stillehavskysten, byrundtur til den gamle bydelen og besøk på hangarskipet USS Midway
Dag 19 San Diego–San Juan Capistrano–Los Angeles i California. Den flotte strekningen langs Highway 101, besøk ved San Juan Capistrano Mission og byrundtur i LA
Dag 20 Los Angeles og hjemreise
Dag 21 Ankomst til Oslo

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
39 998,–
Oslo
På forespørsel
44 998,–
Oslo
42 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Miami i Florida. Overnatting på hotell

Vi reiser fra Oslo til Miami og kjører rett til hotellet, som er i gangavstand fra stranden, slik at vi kan hvile ut etter den lange flyturen. Selv om man kanskje har mest lyst til å legge seg under dyna etter den lange flyturen, bør man prøve å holde seg våken for å komme fortere inn i den lokale døgnrytmen. Dermed får man også mest ut av de neste mange dagene i USA.

Dag 2
Miami og South Beach. Art Deco-liv i Miami
Stemningsfulle Miami, Florida

Både Miami og Miami Beach er svært unge byer. For ca. 100 år siden var Miami bare en handelspost på Miami River i en myggbefengt sump. Men da hotell- og jernbanekongen Henry Flagler anla jernbanen til en utpost ved navn Fort Dallas, fulgte andre visjonære entreprenører etter, og de begynte arbeidet med å temme det gjenstridige villniset. Det ble oppført hoteller, bygget broer, anlagt havner og innlagt elektrisitet. Den smale stripen med mangrovesump ble gjort om til det vi i dag kjenner som Miami Beach – og så begynte turistene å strømme til. Det såkalte Greater Miami, som omfatter Miami og forstedene til byen, oppleves som en blanding av mange forskjellige reisemål på én gang og er en spennende og usedvanlig multikulturell opplevelse. Her blandes de bløte og melodiske latinamerikanske og karibiske språkene, mattradisjoner og kulturelle fenomener. Man kan merke en tydelig "joie de vivre" her – altså livsglede – med den flotte stranden som bakteppe. Vi går en runde i South Beach-kvarteret, som er selve kjennemerket på Miami. Området var en ekte tropisk lekeplass for arkitekter i art deco-epoken på 20- og 30-tallet. De pastellfargede bygningene står side om side med utsikt mot Atlanterhavet og de hvite sandstrendene. Den mest berømte gaten er promenaden Ocean Drive, hvor det alltid er liv. Underveis forteller reiselederen om utvalgte bygninger, og vi hører historier om virkelige og oppdiktede personer som knytter seg til området. Om kvelden er South Beach fylt med pyntede mennesker som besøker de mange nattklubbene og restaurantene som henvender seg både til eventyrlystne og til et mer rolig publikum.

Dag 3
Miami–Daytona Beach–St. Augustine i Florida. Daytona Beach og spasertur i koloniale St. Augustine (ca. 340 km)
Byen St Augustine i Florida

I dag legger vi ut på første etappe av den transkontinentale reisen når bussen triller ut av Miami og nordover mot St. Augustine. På veien kommer vi forbi hele USAs Daytona Beach. Byen er et mekka for tatoverte motorsyklister og bikere med piercing. Daytona Beach har vært favorittdestinasjonen deres siden starten av 1900-tallet, da de kjørte med jernhestene sine på den hardpakkede sanden. Kanskje får vi øye på noen av dem når vi gjør et kort stopp her. Videre går tuen nordover, og sist på ettermiddagen kommer vi frem til St. Augustine, den eldste europeisk etablerte byen i USA. Den fremstår i dag som en sjarmerende gammel by som får oss til å tenke mer på Spania og Middelhavet enn USA. Den ble grunnlagt i 1565 av den spanske admiralen Pedro Menéndez de Avilés på St. Augustins dag. Byen brant ned i 1702, men ble raskt bygget opp igjen, og allerede i 1763 var den et viktig sosialt og administrativt senter som snart ble betraktet som "hovedstad" i det østlige Florida. Opp gjennom tidene har byen skiftet mellom å være på spansk og engelsk side politisk, før den i 1819 ble erklært amerikansk. De spanske røttene henger imidlertid stadig igjen. I dag skal vi oppleve St. Augustines spanske avstamning når vi beveger oss i det historiske området på St. George Street og ser Castillo de San Marcos, som er et av de eldste fortene i USA. Selve fundamentet og murene på fortet står fremdeles, og fortet må betegnes som godt bevart, alderen tatt i betraktning (det ble begynt bygget i 1672). Hvis du har lyst, kan du besøke fortet (ikke inkludert) og kikke nærmere på utstillingene som gir et innblikk i fortets, og dermed også hele områdets, historie. Vi kommer også forbi området rundt den flotte gaten Magnolia Avenue, hvor vi finner den lille parken med Ponce de Leons ungdomskilde, som gjerne vil ta æren for å være stedet der det koloniale Amerika egentlig ble grunnlagt, 55 år (!) før pilgrimmene på skipet Mayflower steg i land ved Plymouth Rock. Vi har satt av et par timer til å gå rundt i de smale gatene hvor vi også kan spise lunsj (ikke inkludert). Det er gode muligheter for å finne noe i gågaten St. George Street, som har et bredt utvalg av kaféer og restauranter. Dette er en passende anledning til å avslutte med en Key Lime Pie, en av spesialitetene i Florida, som er en sprø terte med grønnlig limefyll.

Dag 4
St. Augustine–Wakulla Springs–Tallahassee. Orienterende byrundtur og båttur i statsparken Wakulla Springs (ca. 390 km)
På Wakulla-elva i Wakulla Springs

Heretter forlater vi St. Augustine og kjører til Tallahassee, som har vært hovedstad i Florida siden 1824. Opp gjennom 1800-tallet blomstret byen i takt med at pengene strømmet inn fra den omfattende bomulls- og treindustrien basert på et fundament av grusom utnyttelse av slaver. Etterhvert som jernbanen ble utvidet sørover, endret dette seg, og livet og økonomien var ikke lenger i heseblesende utvikling. Det betyr at byen mange steder i dag fremstår historisk velbevart, og nettopp derfor er navnet Tallahassee velegnet, da det betyr "gammel by" på apalachee. Vi kjører en orienterende byrundtur og kommer bl.a. forbi Florida State University med James D. Westcott-bygningen fra 1910. Blant tidligere studenter finner vi sangeren Jim Morrison og skuespilleren Burt Reynolds, og blant underviserne har det vært seks nobelprisvinnere, nemlig Paul Dirac, Konrad E. Bloch, Robert S. Mulliken, John R. Schrieffer, James M. Buchanan og Harold W. Kroto. Etter byrundturen forlater vi Tallahassee og kjører til Wakulla Springs. Her blir det tid til en båttur langs Wakulla-elven. Det er et av de best besøkte turistmålene i Tallahassee-området – og med god grunn. På den ca. 45 minutter lange båtturen kommer vi forbi vakker flora og fauna med alt fra spansk mose som henger tungt ned fra de majestetiske sypresstrærne, elegante vadefugler og alligatorer med sylspisse tenner. Ofte kan man også se sjøkuer, men de er ikke like pålitelige som alligatorene, så ikke bli skuffet hvis vi ikke har hellet med oss i dag. Det er masse annet å se på turen bortover det krystallklare vannet. Herfra kjører vi tilbake til Tallahassee, hvor vi også overnatter.

Dag 5
Tallahassee–Pensacola i Florida. Floridas flotte kyst og fyrtårnmuseet i Pensacola (ca. 420 km)
Fyrtårn ved Pensacola, Florida

I dag skal vi mot kysten av "Florida Panhandle", som er den geografiske betegnelsen på det smale landområdet i Florida mellom Alabama, Georgia og Mexicogolfen. Panhandle er for øvrig det engelske ordet for håndtaket på en stekepanne. Vi kommer til å ha Mexicogolfen på venstre side på store deler av strekningen mens vi passerer byer og steder med eksotiske navn som Apalachicola, Panama City og Rosemary Beach. På deler av strekningen kjører vi langs en turistvei, en såkalt "Scenic Byway". Målet for dagen er Pensacola, og når man ser bort fra vaiende palmer og hvite sandstrender i det subtropiske Florida, er dette stedet for folk som interesserer seg for militærhistorie. Hele området, inklusive øyene rundt, er strødd med militære fort og batterier som strekker seg tilbake til 1559, da spanjolen Don Tristan de Luna etablerte de første konstruksjonene på Santa Rosa Island. Siden den gang har stort sett hver eneste konflikt mellom de europeiske stormaktene og interne og eksterne stridigheter med den amerikanske regjeringen satt sine spor i Pensacolas historie. Det første egentlige fortet ble oppført av Spania i 1698 som Fort San Carlos de Austria. Det ble beleiret forgjeves av indianere og engelske handelsfolk i 1707, men 12 år senere lyktes det franskmennene å innta og ødelegge fortet. Spanjolene kom tilbake og utvekslet området med engelskmennene i 1763, men snappet det til seg igjen i 1781 og bygget et nytt og sterkere fort og et såkalt batterifort over vannet i Pensacola Bay. I slaget ved Pensacola knuste Andrew Jackson en koalisjon av briter, spanjoler og creek-indianere i 1814, og 4 år senere fortsatte han og inntok hele Vest-Florida. I 1821 besluttet USAs regjering å kjøpe hele Florida av Spania, som var klar over at slaget var tapt for deres vedkommende. USA opprettet nå sin største flåtebase i Pensacola med Fort Pickens på Santa Rosa og Fort Mcree i 1839. Vi besøker fyrtårnmuseet for å danne oss et overblikk over Pensacola. Her finner vi både en fin utstilling og selve fyrtårnet, og hvis du har lyst til det, kan du ta beina fatt og gå opp alle de 177 trinnene. Da blir du belønnet med en fantastisk utsikt over havet og kystlinjen. Da Pensacola Lighthouse and Maritime Museum ligger på området for flåtebasen Naval Air Station Pensacola, som er en aktiv militærbase, må alle utenlandske besøkende ta med pass for å få adgang.

Dag 6
Pensacola–Mobile i Alabama–New Orleans i Louisiana. Byrundtur i Mobile og spasertur gjennom French Quarter (ca. 340 km)
New Orleans kalles også for "The Big Easy"

Reisen fortsetter ca. 100 km gjennom Alabama, og halvveis gjennom den sørligste delen av delstaten ankommer vi til Mobile. Her kjører vi på en orienterende byrundtur som slutter ved det historiske museet, og du kan nå velge om du ønsker å besøke det fine museet (ikke inkludert) eller heller vil gå en tur gjennom gatene i byen. Deretter går turen mot New Orleans, som ligger ved munningen av Mississippi. Her, ved innseilingen fra verdenshavene, har New Orleans spilt en enorm rolle for USAs samhørighet og utvikling, noe president Thomas Jefferson raskt innså. Selv om Napoleon hadde store ambisjoner i Amerika, gikk det forholdsvis dårlig i Karibia. Derfor besluttet Jefferson å sende kameraten, James Monroe, til Frankrike for å kjøpe byen i 1803. Men Monroe kom hjem med hele Fransk Louisiana, over en million kvadratkilometer, kjøpt for 15 millioner dollar. Engelskmennene mente ikke at amerikanerne hadde krav på mer i denne verden og sjikanerte amerikanske skip og sjøfolk til det ble for mye for den nye presidenten, James Madison, som ganske enkelt erklærte krig mot England i 1812. Det ble en krig om New Orleans, som amerikanerne mirakuløst vant takket være en snarrådig taktiker ved navn Andrew Jackson. Men den historien sparer vi i denne omgang. Noen vil si at man ikke har vært i USA før man har besøkt New Orleans med byens berømte franske kvarter og Bourbon Street, som både er en kontrast til skyskraperne av stål og glass i de store byene og samtidig bekrefter USAs mangfold av nasjoner, kulturer og folkeslag. Byen er full av fest og farger. Festivaler og karneval avløser hverandre, men selv hverdagen er fylt med jazz, blues, cajun og kreolsk kjøkken på hvert gatehjørne. Det er byens varemerke, som fyller gatene til bristepunktet med turister og derfor gir avkall på noe av det autentiske. Likevel er atmosfæren så gjennomtrengende at man ikke kan unngå å like den. Man vil ha mer. Vi tar en vandretur rundt i byen gjennom de hyggelige gatene, og før leggetid kan du på egen hånd oppleve det berømte musikklivet i byen.

Dag 7
New Orleans–Baton Rouge–Lafayette i Louisiana. Byrundtur i delstatshovedstaden og friluftsmuseet Vermillionville (ca. 230 km)
Vakre fasader i New Orleans

I dag setter vi kursen mot hovedstaden i Louisiana, Baton Rouge. Som en skjærende kontrast til hovedstadens velklingende navn står byens tidligere og nyere regjeringsbygninger som arkitektoniske misfostre. Old State Capitol beskrives av forfatteren Mark Twain, som hadde god utsikt til bygningen som skipper på en hjuldamper, som et patetisk byggverk inspirert av middelalderromantikk i beste Sir Walter Scott-stil. I dag tjener denne borglignende bygningen som et velrenommert og populært museum. Det nye Capitol ble tatt i bruk i 1932 og var sterkt inspirert av USAs nye skyskrapere som Empire State Building, men den 137 meter høye bygningen minner mer om en sovjetisk gave til vennene i nabolandene og rager fremdeles opp over alt i den forholdsvis flate byen. Franskmennenes historie går tilbake til 1698, da Pierre Le Moyne d’lberville kom i båt oppover Mississippi River og fant noen røde stolper som markerte grensen mellom jaktmarkene til de lokale stammene Houmas og Beyogorlas, og det er derfra byen fikk navnet Baton Rouge. Franske bosettere fulgte etter 23 år senere, og i 1755 kom en ny gruppe franskmenn til fra Acadia i Canada. Sistnevnte var tvunget bort av engelskmennene og tok med seg en helt egen kultur, cajun, som stadig preger språket, gastronomien og kulturen. Hjuldampernes inntog på starten av 1800-tallet satte for alvor gang i utviklingen langs Mississippis bredder. Så vel Baton Rouge som mange andre byer vokste, og det samme gjorde landbruket og industrien, og en ny velstand preget byene langs elven. I 1846 flyttet besindige borgere hovedstaden i Louisiana fra syndens by til Baton Rouge, hvor det ikke lenger var noen indianere å se. Vi drar på en byrundtur i Baton Rouge og fortsetter videre til Lafayette. Her skal vi en tur på friluftsmuseet Vermillionville, som huser en samling av bygninger fra 1765 til 1890. Her får vi et innblikk i livet gjennom historien i sørstatene og ser tradisjonelle hjem fra forskjellige tidsperioder. Overnatting i Lafayette.

Dag 8
Lafayette–Natchitoches i Louisiana. Besøk på krepsefarm, nasjonalparken Cane River Creole, kreolsk kultur samt plantasjene Oakland og Magnolia (ca. 250 km)
Skalldyr er en stor del av kjøkkenet i Louisiana

Nå står det matkultur på programmet: crawfish, crayfish, crawdads, crawlfish og crawldads. Kjært barn har mange navn. Det gjelder også for ferskvannskrepsen, som er en så integrert del av det kreolske cajun-kjøkkenet i de amerikanske sørstatene. Kreps er ganske enkelt en del av Louisianas historie. Houma-indianerne har spist krepsen i århundrer, og da de europeiske bosetterne kom, tilpasset de hummeroppskrifter fra Europa slik at de kunne brukes med kreps. Med årene ble kreps synonymt med Louisianas kjøkken, og i dag er Louisiana den førende delstaten innen krepseoppdrett. I dag skal vi besøke en krepsefarm, og hvis vi er heldige, får vi også en liten smaksprøve. Etterpå er det på tide å grave enda litt dypere ned i historien når vi kommer frem til nasjonalparken Cane River Creole. Her får vi både høre om kreolsk og afro-amerikansk kultur og besøke to av de mest velbevarte tobakks- og bomullsplantasjene i USA. Deretter fortsetter vi til den koselige byen Natchitoches, hvor vi overnatter.

Dag 9
Natchitoches–Houston i Texas. Orienterende byrundtur og Space Center Houston (ca. 440 km)
Utsikt over Houston i Texas

Turen går nå videre fra Louisiana mot USAs nest største delstat, Texas, og USAs fjerde største by, Houston. Houston er oppkalt etter general Sam Houston, som i 1936 vant slaget ved San Jacinto, som resulterte i Texas’ selvstendighet fra Mexico. Etter ankomsten legger vi ut på en orienterende byrundtur i det som er hjemby for ca. 2,5 millioner mennesker. Nok en gang tar vi et skritt tilbake i tid, for når man hører navnet "Houston", er nok det første mange tenker på setningen "Houston, we have a problem". At ordene i virkeligheten aldri ble ytret på denne måten, men er et produkt av en tekstforfatter i Hollywood, kan reiselederen fortelle mer om når vi i ettermiddag besøker Lyndon B. Johnson Space Center. Romsenteret ble grunnlagt i 1961, og har siden den gang hatt ansvaret for design, utvikling og drift av bemannede romflyvninger under NASA. 20. juli 1969 var verdens øyne rettet mot Houston og romsenteret da Neil Armstrong rapporterte fra månen: "Houston, the Eagle has landed" (Houston, Ørnen har landet). Bare få timer senere trådte Armstrong ned stigen for å sette foten på månen og si: "Et lite steg for et menneske, et gigantisk sprang for menneskeheten." Selv om du kanskje ikke har de helt store kunnskapene om hvordan romfart fungerer, kan du glede deg til en kjempeopplevelse når vi besøker Space Center Houston og kommer litt tettere på bl.a. den historiske begivenheten og romfarten i dag. Deretter kjører vi til hotellet for overnatting.

Dag 10
Houston–College Station–Austin i Texas. George H.W. Bush Presidential Library (ca. 350 km)
I nasjonalparken Cane River Creole, Natchitoches

I dag fortsetter vi mot den mindre provinsbyen College Station. På tross av at de færreste har hørt om College Station, finner vi likevel en av de største severdighetene i Texas nettopp her: George H.W. Bush Presidential Library and Museum. Dette museet er dedisert til George Bush – senior – og uavhengig av om man delte politisk standpunkt med denne presidenten eller ei, er det en stor opplevelse å besøke et av presidentbibliotekene. Det finnes 13 slike museer som er dedisert til hver sin president, og de ligger i de enkelte presidentenes hjemstat. Museet byr på en utstilling som starter med 1941, året for Pearl Harbour, og strekker seg gjennom historien med utstillingsgjenstander som en Studebaker fra 1974, et stykke av Berlinmuren og en nøyaktig kopi av Bushs ovale kontor. Sist, men ikke minst ser vi også presidentens gravsted. Videre går turen mot Austin, som også ligger i Texas, og hvor vi skal tilbringe ettermiddagen og kvelden. Austin går under det flotte kallenavnet "Live Music Capital of the World" – verdens live-musikkhovedstad. Dette slagordet har vært offisielt siden 1991, da det viste seg at Austin har flere spillesteder med livemusikk per innbygger enn noen annen by i USA. Her kan man gå gjennom gatene og lytte til noen av de mer enn 1900 bandene og solistene som bor i og omkring Austin. Vi finner alt fra blues til rock, country til jazz, pop til salsa, og på de knapt 250 spillestedene kan man nesten daglig høre live-opptredener. Om kvelden kan du derfor gå en tur med reiselederen gjennom musikken. Og hvem vet – kanskje hører vi den neste Janis Joplin, Stevie Ray Vaughan eller Willie Nelson, som alle fikk sitt gjennombrudd her i Austin.

Dag 11
Austin–San Antonio–Austin. Byrundtur i San Antonio, Alamo og flere musikkopplevelser i Austin – livemusikkens hovedstad (ca. 260 km)
The Alamo i San Antonio

Remember the Alamo? Den gamle misjonsstasjonen i San Antonio, kjent som Alamo, er i dag et av USAs mest verdsatte nasjonalmonumenter. Det fremhever den amerikanske nasjonalfølelsen og kampen for nasjonens skapelse. Det er den heroiske historien om 150–160 tapre menn som holdt stand i 12 dager mot et overveldende mexicansk styrke, mens de ble bombardert i dagevis for til slutt å måtte gi etter for overmakten, hvis general, Santa Anna, fikk de siste overlevende henrettet. Det skulle vise seg å bli en virkelig pyrrhosseier for mexicanerne, som selv ble sterkt redusert. Den brutale opptredenen deres skapte kampropet "Husk Alamo!", som lød over hele USA mens frivillige strømmet til den texanske hæren. Få måneder senere ga det mexicanerne det endelige nederlaget ved San Jacinto, hvor Santa Anna ble tatt til fange og måtte oppgi drømmen om å beholde Texas som en del av Mexico. I mellomtiden har man glemt at Texas var en del av Mexico og at det eksisterte en fredstraktat mellom Mexico og USA. 10 år senere satte USA Mexico endelig på plass og etablerte den nåværende svært omtalte grensen. Mexico ble halvert og USA vokste tilsvarende. I dag skal vi besøke den historiske byen og nasjonalmonumentet Alamo, hvor reiselederen tar oss med på en reise gjennom historien før vi igjen vender tilbake til hotellet i Austin og kanskje flere musikkopplevelser?

Dag 12
Austin–Luckenbach–Bandera–Del Rio i Texas. Tyskland møter Texas i Lukenbach og Frontier Times Museum (ca. 440 km)
Austin er en by med countrytradisjoner

Etter frokosten skal vi starte dagen med et litt pussig besøk. Vi skal nemlig til Lukenbach, som er en snodig blanding av Tyskland og Texas. Deretter fortsetter vi til Bandera og det lille Frontier Times-museet. Grunnleggeren av museet, J. Marvin Hunter, Sr., sa ofte at han ikke samlet på ting – de samlet på ham. Når vi går gjennom lokalene, kan vi se de underligste gjenstander fra hele verden, som via forskjellige omveier har havnet i det som en gang var USAs ytterste grensepost. Her finner vi for eksempel pyntede påskeegg fra 1936 side om side med en 2000 år gammel maiskolbe funnet i en hule, det første pianoet brakt til Bandera fra Paris via New Orleans og en temmelig stor og uforklarlig samling av oljeprøver på glass. Selve bygningen er også verdt et nærmere blikk, da det sitter fossiler, forsteinet tre og pilspisser i selve murverket. Deretter går turen videre til målet for dagen, Del Rio, som ligger tett på grensen til Mexico. Det er også her vi overnatter.

Dag 13
Del Rio–Langtry–Alpine i Texas. Statsparken Seminole Canyon (ca. 330 km)
Hulemalerier i statsparken Seminole Canyon

Dagens første opplevelse er statsparken Seminole Canyon. For 7000 år siden hadde klimaet endret seg, og landskapet lignet det vi kjenner i dag. Det oppstod en ny kultur der menneskene samlet ville planter og jaget mindre dyr for å forsørge seg. De bodde i små grupper, fordi landskapet ikke var bæredyktig for større grupper over en lengre periode. Til tross for at hver eneste dag var en kamp for overlevelsen, hadde noen av disse forhistoriske menneskene et kreativt anstrøk og ga seg i kast med å male på klippeveggene. Det er mer enn 200 steder i statsparken med hulemalerier, og vi skal se et par av dem samtidig med at vi nyter synet av det rå klippelandskapet. Deretter skal det handle om Langtry i Texas og dommer Roy Bean. Han kom til Texas under Den amerikanske borgerkrigen etter å ha skutt en mexicaner i den daværende mexicanske provinsen Chihuahua. For ikke å bli rettsforfulgt for drap, stakk han av og kom hodestups over Pecos-elven, hvor han landet midt oppi byggingen av jernbanen mens sporene ble lagt fra øst mot vest i en rasende fart. Som den opportunisten han var, etablerte Bean sin Jersey Lilly Saloon her – en bar hvor klientellet, og ikke minst innehaveren, – lot lovløsheten herske inntil Bean fikk stillingen som dommer.

Turen går videre det siste stykket til Alpine, hvor vi også overnatter. Etter ankomst kan du hvile ut i denne fredelige Texas-byen, men hvis du har lyst på flere opplevelser, kan du ta en tur på Museum of the Big Bend som forberedelse til utflukten dagen etter (inngang og ev. transport er ikke inkludert, museet er stengt om mandagen).

Dag 14
Alpine. Nasjonalparken Big Bend (ca. 400 km)
Big Bend nasjonalpark i Texas

De fleste kjenner Big Bend nasjonalpark fra utallige filmer som John Fords klassiker, Rio Grande, med John Wayne i hovedrollen og den storslåtte Santa Elena Canyon som kulisse. Tallrike ganger har de tøffe gutta i det ville vesten og farlige apache-indianere krysset Rio Grande for å komme i sikkerhet for forfølgere på den andre siden av den mexicanske grensen. Elvens enorme buktning gjennom kløften har gitt navn til parken "The Big Bend". I dag kan vi tørrskodde nøyes med å nyte den flotte naturen rundt Chisos-fjellene, Chihuahuaørkenen og den berømte elva, som kanskje en gang i fremtiden skal skjemmes av den stygge muren til Trump. Vi kjører turistveien gjennom Ross Maxwells Drive til ruinene av Sam Nails Ranch, hvor både naturen og minner etter nybyggerlivet går opp i en høyere enhet. Fuglelivet her er noe helt for seg selv. Vi nyter dagens kjøretur gjennom landskapene med fotostopp og pauser i naturen underveis, før vi mette av visuelle inntrykk igjen overnatter i Alpine. Det er en lang dag, så sørg for å ha med noe godt å spise på turen.

Dag 15
Alpine–Las Cruces i New Mexico. Nasjonalmonumentet White Sands (ca. 600 km)
Det kritthvite landskapet i Tularosa Basin, New Mexico

White Sands nasjonalpark ligger i den delen av Chihuahuaørkenen som strekker seg inn i New Mexico og skiller seg noe fra den texanske delen med de svært karakteristiske og bokstavelig talt kritthvite sanddynene. Fargen stammer fra kalsiumsulfat, også kalt gips eller alabast på fint. Krittlaget ble dannet i permtiden, det vil si for 300 til 250 millioner år siden, hvor det ble avleiret i havet og senere løftet over havets overflate av tektonisk aktivitet. Regnvann løste opp en del av laget, som ble ført med elver til det såkalte Tularosa Basin, som er omgitt av fjell uten utløp. Her fordampet vannet, og gipsen ble utkrystallisert, slik vi kan se i dag. I gipsen er det funnet spor etter mennesker og kjempedovendyr, som tydeligvis ble jaktet av moderne mennesker for 11 700 år siden. I dag er det lagt plankestier slik at de besøkende ikke blir helt fulle av kritt. Hvis vi skulle få øye på noe så spesielt som en oryxantilope, skyldes det at de ble satt ut her med tanke på jakt og har klart seg godt uten naturlige fiender. Etter dagens opplevelser i nasjonalparken fortsetter vi mot Las Cruces, hvor vi overnatter.

Dag 16
Las Cruces–Tucson i Arizona. Nasjonalmonumentet Chiricahua og flykirkegården Pima (ca. 520 km)
I Saguaro nasjonalpark i Arizona

Vi våkner ved kanten av Chihuahuaørkenen, og først på programmet i dag står nasjonalmonumentet Chiricahua, som byr på enestående klippeformasjoner – såkalte hoodooer. Hoodooer er små enkeltstående klipper som er blitt stående igjen etter at den mykere klippemassen rundt er skyllet vekk av vann gjennom millioner av år. Disse hardere klippene stammer fra et vulkanutbrudd for ca. 27 millioner år siden. Med litt fantasi kan man få klippene til å ligne ansikter, dyr eller figurer. Chiricahua er en skjult perle blant de mange billedskjønne naturfenomenene i USA, og derfor kommer vi ikke til å treffe på mange andre besøkende. Nyt synet og stilheten, og husk å ha kameraet lett tilgjengelig!

Deretter kjører vi til Arizona og besøker museet og flykirkegården Pima rett ved Tucson. Her er det mer enn 350 pensjonerte fly, noe som gjør samlingen til en av verdens største. Her kan vi se alt fra Boeings Dreamliner og Stratofreighter til John F. Kennedys Air Force One. Selv om man kanskje ikke er så stor fan av fly, er det likevel en interessant reise gjennom luftfartshistorien, og vi kan garantere at du vil være litt mer interessert i fly etter besøket.

Målet for dagen er Tucson, hvor vi også overnatter. 

Dag 17
Tucson–San Diego i California. Nasjonalparken Saguaro og fengselet Yuma Territorial Prison (ca. 675 km)
San Diego ligger ved Stillehavet sør i California

I dag våkner vi i Tucson, som ligger midt i Sonoraørkenen. Men ikke la deg narre av ordet "ørken", for her er det fjell på alle kanter, og vi trenger ikke kjøre langt for å komme opp i høyden. Om vinteren kan man til og med stå på ski bare knappe 30 km fra byen ved Mount Lemmon. Nå er det på tide å sette kursen det siste stykket vestover, når ruten i dag fører oss fra Arizona til California ved den amerikanske stillehavskysten. Turen går først til nasjonalparken Saguaro. Det ringer kanskje ingen bjeller når du hører navnet, men det du får se, virker garantert kjent. Saguaro er nemlig hjemsted for de største kaktusene i USA. Her er det ikke vanskelig å forestille seg at man rir på en veldressert hest med cowboyhatt på hodet, lasso ved sin side og en revolver i hånden. Her finnes det 25 kaktusarter, og den karakteristiske saguaro-kaktusen kan bruke opp til 100 år på å utvikle armer. En "voksen" saguaro anslås å være ca. 125 år gammel, kan veie opp til 6 tonn, bli ca. 15 meter høy og leve til den er opp til 175 år gammel. Vi tar også en tur i fengselet Yuma Territorial Prison. Fengselet ligger på en klippe med utsikt over Coloradoelven. Yuma tjente som fengsel fra 1876 og 33 år frem. Det huset alt fra mordere til polygamister inkl. den lovløse Pearl Heart – en av de få kvinnelige av sitt slag – som kanskje ble mer beryktet enn berømt for å ha begått et av USAs siste diligencerøverier. I løpet av de neste tiårene flyttet andre beboere inn i bygningene. Nå dreide det seg ikke om dømte kriminelle, men derimot om vagabonder på vei mot gullfunnene i California, og under den store depresjonen i 30-årene var det hjemløse familier tvunget av økonomiske omstendigheter som søkte mot vest og trengte ly for natten. Sist på ettermiddagen ankommer vi til San Diego, hvor vi overnatter.

Dag 18
San Diego. Vi ankommer Stillehavskysten, byrundtur til den gamle bydelen og besøk på hangarskipet USS Midway
San Diego er den nest største byen i California

San Diego, USAs åttende største by, krummer seg fredelig langs bredden av San Diego-bukten. Den er en av landets eldste byer og ble først besøkt av europeere på midten av 1500-tallet. Mellom palmene kan vi fremdeles se de flotte, gamle spanske misjonene, og i den gamle bydelen blander viktoriansk arkitektur og middelhavsarkitektur seg med hverandre. Vi starter dagen med å dra på en orienterende byrundtur, som både gir oss et innblikk i fortiden og nåtiden gjennom besøk i San Diegos moderne og historiske kvarterer. Et av de absolutte høydepunktene i dag er når vi besøker museet USS Midway, som ligger om bord på det enorme hangarskipet med samme navn. USS Midway ble bygget på bare 17 måneder, noe som kan virke ubegripelig når man står på kaia og ser nedover langsiden av det 296 meter lange fartøyet. Det ble bygget under annen verdenskrig, men rakk aldri å bli satt inn, da det stor ferdig 10. september 1945 – en uke etter at krigen var slutt. Hangarskipet tjente derfor i stedet som en del av atlanterhavsflåten, i Vietnamkrigen og Golfkrigen før det i 1992 ble pensjonert og brakt til kai i San Diego, hvor det i dag er gjort om til museum. Under besøket får vi et innblikk i skipets historie, og vi kan bl.a. se dekket der tusenvis av jagerfly har lettet og landet opp gjennom årene. Overnatting i San Diego.

Dag 19
San Diego–San Juan Capistrano–Los Angeles i California. Den flotte strekningen langs Highway 101, besøk ved San Juan Capistrano Mission og byrundtur i LA (ca. 230 km)
Den vakre kysten ved La Jolla

På siste etappe av reisen går turen langs kysten, hvor vi kjører på en del av Route 101, som går knappe 1300 km langs Stillehavet fra San Diego i sør til grensen til Oregon i nord. Langs denne strekningen ligger det koselige byer ut mot havet, og landskapet er kanskje et av de flotteste i hele California. Her har verken betongbygg, kjederestauranter eller kjøpesentre gjort sitt inntog, men vi finner derimot surfebutikker og funky klesbutikker innrettet i alt fra viktorianske hjem til en gammel bensinstasjon fra 50-tallet. Vi nyter kjøreturen, og midt på formiddagen kommer vi frem til misjonen San Juan Capistrano. Denne misjonen ble opprettet for å utvide spansk territorium og for å spre kristendommen til den opprinnelige befolkningen i California. Slike misjoner og fort var med på å sementere spansk herredømme. Misjonene skulle således stå for assimilering ved å overtale den opprinnelige befolkningen til å konvertere til katolisismen og lære dem grunnprinsippene i spanske landbruks- og landsbyliv. Fortene, eller såkalte presidios, hadde som oppgave å beskytte misjonene mot fiendtlige innfødte og beskytte territoriet mot potensiell inntrenging fra russerne eller andre europeiske nasjoner. 

Endemålet for dagen og reisen er Los Angeles, som er USAs nest største by med 15 millioner innbyggere og et enormt areal som gjør den vanskelig å få overblikk over. L.A., som byen kalles i dagligtale, er verdens førende underholdningssentrum, spesielt når det gjelder film, TV og musikk, men den henger også godt med når det dreier seg om fornøyelsesparker, kunst og kultur. Los Angeles er byen der den amerikanske drømmen leves ut. Noen få ender i millionvillaene i Bel Air og Malibu, mens mange andre må forlate byen uten at drømmen er gått i oppfyllelse. I dag skal vi utforske L.A. på en spennende byrundtur. Vi skal oppleve en god porsjon stjernestøv i Hollywood, hvor vi får se den legendariske premierekinoen Chinese Theatre og tar en spasertur langs Walk of Fame, hvor tusenvis av berømtheter innen film- og musikkbransjen har fått navnet sitt foreviget med en stjerne på fortauet. Til slutt skal vi se det berømte Dolby Theatre (tidligere Kodak Theatre), som hvert år lokker til seg hundrevis av stjerner på den røde løperen når Oscar-utdelingen finner sted. Også utenfor Oscar-sesongen er det gode muligheter for å støte på kjendisene, ikke minst i form av folk som lever av å kle seg ut som legendene fra den amerikanske underholdningsindustrien, og som stiller opp til fotografering for noen dollar.

Overnatting i Los Angeles. 

Dag 20
Los Angeles og hjemreise

I dag er det på tide å ta farvel med USA og sette kursen hjem mot Norge. Avhengig av hjemreisetidspunktet er det eventuelt mulighet å ha formiddagen på egen hånd i Los Angeles før vi kjører til flyplassen.

Dag 21
Ankomst til Oslo

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 42 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
11 998,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Miami og Los Angeles–Oslo med mellomlanding
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig (enten amerikansk frokost eller såkalt continental breakfast)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. kr 100–125 USD)
  • Gebyr for innreiseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasje

Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedage der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.

Elektronisk utstyr i håndbagasjen

De amerikanske myndighetene har skjerpet sikkerhetskravene ved flyreiser til USA. Alt elektronisk utstyr som tas med i håndbagasjen på flyet (mobiltelefoner, nettbrett, bærbare datamaskiner etc), skal kunne skrus på i sikkerhetskontrollen. Det betyr at du må sørge for at batteriet på utstyret er fulladet når du kommer til flyplassen.

Hvis utstyret ikke kan bli slått på er det ikke lov til å ta det med ombord på flyet, men det må legges igjen i sikkerhetskontrollen. Den nye regelen skyldes at myndighetene er redde for at de elektroniske apparatene kan brukes i forbindelse med terrorhandlinger.

Deltakerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi om at du opplyser dette når du bestiller reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 timer mellom flyskiftene.

Mer om USA

Her kan du lese mer om USA:
www.albatros-travel.no/reisemaal/nord-amerika/usa
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.

Før avreisen

Pass/visum

Passet må være gyldig minst 6 måneder fra hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass, det er ikke nok at barn står i foreldrenes pass.

ALBATROS TRAVEL MÅ HA EN KOPI AV GYLDIG PASS 14 DAGER ETTER RESERVASJON.

I USA er det ikke visumplikt for nordmenn og øvrige EU borgere. Det utfylles kun et såkalt “turist-kort” (I-94-W) samt tollpapirer ombord på flyet. Man kan få opp til 90 dagers opphold med en gyldig returbillett.

Den 12/1 2009 trådte de amerikanske myndigheters nye indreiseprogram (ESTA) i kraft. Det er obligatorisk og det er den reisendes plikt å selv søke om dette elektronisk på: https://esta.cbp.dhs.gov/esta.

Utfyll kun felter markert med rødt *

Se her for ytterligere opplysninger og veiledning: Innreise i USA

Hvis du har spørsmål vedr. utfylling av søknaden, kan du kontakte den amerikanske ambassade.

Bemærk vennligst at reisende som tidligere er straffet eller tidligere f.eks. har hatt for langt opphold i USA i forhold til det tillatte, kan nektes innreise. I disse tilfeller bør man selv undersøke innreisemulighetene ved ambassaden i Oslo.

Mail adressen til den amerikanske ambassade i Oslo er: oslovisa@state.gov

Bemerk for øvrig at navnet på flybilletten MÅ stemme 100 % overens med det navnet som står i passet. Konsekvensen av det motsatte er en direkte returbillett tilbake til Norge for egen regning.

Albatros Travel tar forbehold for eventuelle endringer og gjør oppmerksom på at det er den reisendes eget ansvar å sikre seg et gyldig pass og eventuelt visum.

ESTA – innreisetillatelse til USA

Senest 72 timer før avreise må du søke om innreisetillatelse på https://esta.cbp.dhs.gov

Her får du en forhåndsgodkjennelse til innreise og et nummer som du printer ut eller skriver ned og tar med deg på reisen, da lufthavnsmyndighetene i Norge og USA kan kreve å se det. Det koster et mindre beløp – ca. 14 dollar – som betales med kredittkort. Godkjennelsen gjelder i 2 år, eller til passet ditt utløper hvis det skjer innenfor to år. Les mere om søknaden om innreisetillatelse på www.albatros.no/praktisk/innreise-i-usa-esta

Hånden på hjertet

Mange har en drøm om å krysse USA fra øst mot vest, fra kyst til kyst. USA er et fantastisk reiseland, og opplevelsene på vei gjennom landet er både mange og forskjellige. På en slik tur må man selvfølgelig tilbakelegge mange mil noen dager, og man må være forberedt på lange kjøreturer. USA har generelt gode veier, og våre flinke sjåfører kjører oss trygt til målstreken. Vi tar regelmessige pauser, og kjøreturene gjennom det fantastiske landskapet er en opplevelse i seg selv. På reisen bor vi på gode mellomklassehoteller som ligger sentralt eller i utkanten av byen som et godt utgangspunkt for neste dags program.

Vanlige turistbusser i USA er generelt komfortable. De har ofte bare en enkelt inngang foran i bussen og ingen dør bak slik vi er vant til hjemmefra. Ofte er det heller ikke koppholder og nett på seteryggen foran setet. Derfor er det en god idé å ha med seg en god ryggsekk som kan brukes til personlige eiendeler mens man er på utflukt eller sitter i bussen.

Den amerikanske frokostkulturen er forholdsvis enkel sammenlignet med den skandinaviske. Frokosten på de fleste standardhotellene i USA er den såkalte «continental breakfast», som typisk innebærer kaffe/te, juice og ristet brød med smør og syltetøy. Det er ikke uvanlig at man på hoteller i USA bare har pappservise til frokosten siden mange bruker den som en «to go»-løsning på farten.

Den amerikanske drikskulturen kan oppleves som et irritasjonsmoment spesielt av oss skandinaver. For at du som reisende skal ha minst mulig bry vil reiselederen oftest tilby å påta seg å samle inn driks for hele gruppen fordelt på de planlagte programpunktene. Du kan lese mer om driks og Albatros Travels holdning her: www.albatros.no/praktisk/er-driks-inkludert-i-reisens-pris

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20USRTR32ANO2202