Aleksander den stores verden

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Enestående kulturhistorisk reise til en vakker og glemt del av middelhavslandene – Albania og Makedonia – sammen med Hellas og Tyrkia

Da Aleksander den store for godt og vel 2300 år siden erobret det meste av Det nære Østen og Sentral-Asia, var det med de kulturelle røttene solid plantet i sine gresk-makedonske hjemtrakter. Dette er en tidsreise til den verden Aleksander ble født i – Makedonia, Hellas, Tyrkia og det sjelden besøkte Albania, som er en oversett perle. Vi ser viktige byer fra antikkens greske, romerske og senere bysantinske og osmanske riker, med masser av UNESCO-opplevelser – blant annet de makedonske kongegravene i Verjína og tallrike byggverker i Thessaloníki og Istanbul. Det blir også tid til å nyte livet i de vakre middelhavsomgivelsene, med vinsmaking, basarbesøk og den klare Ohrid-sjøen. Med få andre besøkende har vi den nesten for oss selv!

Vi bor utelukkende på 4-stjerners hoteller, har inkludert halvpensjon og transporten foregår i en komfortabel buss.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro, lek, denar og lira

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–Skopje, Makedonia. Byrundtur i den makedonske hovedstaden
Dag 2 Skopje–Ohrid. Vinsmaking og ruinene ved Stobi og Heraclea
Dag 3 Ohrid. Byrundtur og båttur på Ohridsjøen
Dag 4 Ohrid–Korja, Albania. St. Naumkirken, Drilon og gamlebyen i KorjaOhrid–Korja, Albania. St. Naumkirken, Drilon og gamlebyen i Korja
Dag 5 Korja–Thessaloniki, Hellas. Kongegravene i Verjína og Pella, Aleksander den stores fødeby
Dag 6 Thessaloniki. Byrundtur og middag på egen hånd
Dag 7 Thessaloníki – Edirne, Tyrkia. Byvandring
Dag 8 Edirne–Istanbul. Ankomst til Istanbul og båttur på Bosporus
Dag 9 Istanbul. Byrundtur med Den blå moskeen, Aleksander den stores sarkofag, Sultanahmet-plassen og basar
Dag 10 Istanbul–Oslo. Opplevelser på egen hånd og hjemreise

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
14 998,–
Oslo
14 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Skopje, Makedonia. Byrundtur i den makedonske hovedstaden
Aleksander den stores statue i Skopje
Den makedonske hovedstaden har en lang og omveltende historie som preger byen den dag i dag. I 1963 ødela et voldsomt jordskjelv store deler av den gamle byen. Det ga senere plass til at store bulevarder og flotte plasser ble oppført. Over alt i byen står det imponerende marmorskulpturer, og mange av dem forestiller landets mest berømte personlighet, Aleksander den store. Den makedonske kongen (356–323 fvt.) ble bare 33 år gammel, men han etterlot seg en arv som strekker seg helt inn i vår tidsalder.
Vi starter dagen med å stikke innom byens største torg, Makedonia-torget, der en 15 meter høy statue av Aleksander den store skuer ut over byen. Herfra kan man gå over Steinboren, som forbinder det nye Skopje med den gamle bydelen. I de små, hyggelige gatene blir det solgt alt fra kunsthåndverk til støvsugerposer, og vi skal naturligvis også se nærmere på flotte Kale fort, som ligger i samme område.
Senere skal vi litt utenfor byen for å besøke Skopjes vartegn, det 66 meter høye Jernkorset som ble reist i 2002 til minne om 2000-årsdagen for innføringen av kristendommen i Makedonia. Fra toppen er det nydelig utsikt over Skopje og dalen rundt byen, der Aleksander den stores rike hadde sitt utspring.
Dag 2
Skopje–Ohrid. Vinsmaking og ruinene ved Stobi og Heraclea Kjørestrekning ca 26,5 mil
Sankt Naumkirken

Etter en god frokost er det tid til å begi seg mot Makedonias største attraksjon, Ohrid-sjøen. Underveis besøker vi Stobi, der det er store arkeologiske skatter. I utgravningene rundt byen har man funnet keramikk helt tilbake fra yngre steinalder, og byen nevnes første gang i historiske kilder da kong Filip V av Makedonia i år 217 fvt. Skulle ha erobret byen fra Paionia. Senere kom romerne, og de forskjellige periodene avspeiler seg i de etterlatte ruinene. Her er det også rester av tidlige kristne kirker, en av dem bygget på en synagoge fra 200-tallet så her har jødedommen også vært tilstede.

I Stobi besøker vi også en lokal vingård. Makedonsk vin er på vei fram, og vi får vite mer om de lokale druesortene samt naturligvis mulighet til å smake på varene. Her spiser vi også en lett lunsj.

Heretter fortsetter vi mot Bitola, som er en av Makedonias eldste byer, grunnlagt som Herakleia på 300-tallet fvt. av kong Filip II av Makedonia – Aleksander den stores far. Vi tar en rundtur til bysentret og ser klokketårnet, den jødiske kirkegården og byens basar. Vi får også anledning til å se ruinene av den opprinnelige delen av byen, som rommer romerske bolighus og et amfiteater. Her er blant annet noen svært godt bevarte mosaikker i basilikaene.

Herfra går turen til Ohrid, der hotellet og kveldens middag venter.

Dag 3
Ohrid. Byrundtur og båttur på Ohridsjøen Kjørestrekning ca. 1,5 mil
Ohridsjøen i Makedonia
Ohrid ligger ved den vakre Ohrid-sjøen, som tiltrekker mange besøkende og feriegjester. Sjøen er den dypeste på Balkan, med en dybde på opptil 288 meter, og de 358 kvadratkilometerne med vann er fordelt mellom Albania og Makedonia. Både innsjøen og Ohrids gamle bydel oppe på fjellet er på UNESCOs lister over henholdsvis verdens natur- og kulturarv. Med mer enn 3000 år på baken er byen en av de eldste på hele Balkan. Ifølge et sagn hadde Ohrid en gang 365 kirker, én for hver dag, og den ble derfor kalt Balkans Jerusalem. I dag er antallet ikke fullt så stort, men fremdeles imponerende!

Vi drar på en rundtur til byens største severdigheter, blant andre Samuils fort på toppen av fjellet. Derfra er det en flott utsikt over byen og innsjøen. Like nedenfor fortet ligger en arkeologisk utgravning av et tidlig kristent anlegg rundt St. Klemensklostret, som nå er gjenoppbygd. Man mener at det her ble utdannet flere tusen disipler til å skrive bibelmanuskripter med det glagolittiske alfabetet, det eldste slaviske skriftsystemet. Vi ser også Sofiakirken, som ble bygd under det første bulgarske riket, like etter den offisielle overgangen til kristendommen rundt år 1000. Kirkens interiør er flott utsmykket med middelalderfresker, og kirken er en så viktig del av den makedonske kulturarven at den er å finne på 1000-denar-seddelen.

Om ettermiddag drar vi på en kort båttur på Ohrid-sjøen og nyter den flotte naturen. Heretter kjører vi tilbake til hotellet, og resten av dagen er fri til avslapping i den hyggelige byen ved innsjøens bredd.
Dag 4
Ohrid–Korja, Albania. St. Naumkirken, Drilon og gamlebyen i KorjaOhrid–Korja, Albania. St. Naumkirken, Drilon og gamlebyen i Korja Kjørestrekning ca. 8 mil
Ortodoks kirke i Korja, Albania
Det er tid til å forlate Ohrid, og hva kunne være en mer passende avskjed enn å besøke St. Naumkirken, som ligger vakker til ved Ohridsjøen. Kirken er oppkalt etter misjonæren Sankt Naum, som spilte en sentral rolle da Bibelen ble oversatt til oldkirkeslavisk – et språk som har hatt stor innflytelse på Øst-Europas språk og kultur. Ifølge tradisjonen kan man fremdeles høre helgenens hjerte slå hvis man legger øret til graven hans i kirken. På gårdsplassen utenfor kirken man være heldig og se påfugler spankulere omkring.
Vi krysser grensen til Albania og kjører snart inn i den lille byen Drilon, der Enver Hoxha, Albanias stalinistiske enehersker under Sovjettiden, hadde en av sine mange sommerresidenser. Hvis vi har litt ekstra tid tar vi en pause her og får vite litt mer om Enver Hoxha og hans betydning for albansk historie.

Senere på dagen er vi framme i Korja, som med sine 75 000 innbyggere er den 6. største byen i Albania. Omgitt av den vakre Morava-fjellkjeden har byen alltid hatt større kontaktflate med Hellas enn resten av det nåværende Albania, og store deler av befolkningen her snakker fremdeles gresk.  Vi besøker den hyggelige gamlebyen som har brosteinsgater og en imponerende ortodoks katedral, som er blant de største i det religionsliberale landet. Vi besøker også Albanias eldste skole, som i dag er omdannet til museum.
Dag 5
Korja–Thessaloniki, Hellas. Kongegravene i Verjína og Pella, Aleksander den stores fødeby Kjørestrekning ca. 34 mil
Det hvite tårnet i Thessaloniki
Nå vender vi nesen mot øst og krysser grensen til Hellas om formiddagen. Første stopp på den greske siden er Verjína, der Aleksander den store ble kronet i 336 fvt. En stor del av den makedonske kongeslekten ligger begravet her, og vi går på oppdagelse mellom noen av de mange kongegravene. Hvis vi har nok tid stikker vi også innom museet som hører til, der de mest imponerende delene av gravfunnene er utstilt.
Snaue 7 mil fra Verjína ligger enda en viktig by i Aleksander den stores liv, nemlig hans fødeby Pella. Aleksanders oppvekst var preget av foreldrenes forgudelse av sønnen, og livet i datidens hovedstad endret ikke ved den unge mannens selvbilde. Vi besøker det imponerende utgravningsområdet og får et inntrykk av hvordan livet var for den gresk-makedonske overklassen under Aleksander den stores tid.
Sist på ettermiddagen er vi framme i Thessaloniki, der vi nyter en velfortjent middag på hotellet vårt.
Dag 6
Thessaloniki. Byrundtur og middag på egen hånd Kjørestrekning ca. 2 mil
Galerius' triumfbue i Thessaloniki, Hellas
Thessaloníki, som ligger ut mot Den thermaiske bukta, er ikke bare den nest største byen i dagens Hellas, men den var det også under Osmanriket – og den var dessuten en av de rikeste byene nest etter Istanbul. I dag regnes den for å være Hellas' kulturelle hovedstad, med mange festivaler og kulturbegivenheter, og byens universitet er landets største. Thessaloníkis historie går rundt 2300 år tilbake, og byen har ikke mindre enn 15 minnesmerker som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Særlig er tidlige kristne kirker og andre bysantinske bygninger representert.
Vi ser et utvalg av dem så vel som andre av byens kjennemerker – blant annet Galerius' triumfbue. Rundt en tredjedel av den er bevart. Triumfbuen ble bygd av den romerske keiseren Galerius for å markere en seier over perserne. Den var opprinnelig forbindelsesledd mellom Rotundaen, som ligger 125 meter unna, og Galerius' palass, som ikke lenger eksisterer. Vi ser også Heptapyrgion, borgen på høyden, som til tross for sitt navn – "Sjutårnsborgen" – faktisk har 10, og vi legger også veien forbi Det hvite tårnet ved havnepromenaden, som under osmanenes herredømme var fengsel og del av et større havnefort.
Ettermiddagen er satt av til opplevelser på egen hånd, og om kvelden kan man selv finne en restaurant og prøve noen av de lokale greske spesialitetene.
Dag 7
Thessaloníki – Edirne, Tyrkia. Byvandring Kjørestrekning ca. 43 mil
Bro over Tunca-elva i Edirne, Tyrkia
I dag går ruten nordøstover, til Edirne i Tyrkia. Der venter det oss en lang – men interessant – kjøretur, der vi passerer vakre landskaper og fine byer på både den greske og tyrkiske siden av grensen. Vi kommer frem ut på ettermiddagen og får mulighet til å strekke på bena på en spennende byvandring til de største severdighetene. Edirnes tidligere navn var Hadrianopolis, etter den romerske keiseren Hadrian, som grunnla byen ved en thrakisk landsby. På spaserturen ser vi den eneste gjenværende resten av den romerske bymuren: Det makedonske tårnet.
Edirne ble senere hovedstad i Osmanriket i årene 1365–1453, før denne æren tilfalt Konstantinopel (i dag Istanbul). Fra osmansk tid stammer noen vakre broer over Tunca-elva så vel som Semiliye-moskeen, som står på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Moskeen stod ferdig i 1575, og den åttekantede strukturen og store symmetrien skyldes arkitekten Mimar Sinan. Den sentrale kuppelen er mer enn 30 meter i diameter og omgis av fire mindre kupler og fire høye minareter. Opprinnelig var moskeen omgitt av biblioteker, skoler, bad, et sykehus, en gravplass og suppekjøkken for de fattige.  Mimar Sinan, som var datidens stjernearkitekt, har også tegnet byens berømte tyrkiske bad – Sokullu Hamami – som fremdeles er i bruk.
Vi drar også innom ruinene av en stor synagoge, som står som et symbolsk monument for byens tidligere jødiske menighet. Synagogen ble oppført etter den store brannen i Edirne i 1905, da byens 13 synagoger brant ned, og den er bygd med Leopoldstädter-synagogen i Wien som forbilde. Like før første verdenskrig bodde det rundt 28 000 jøder her, men senere har nesten alle jødiske innbyggere flyttet, hovedsakelig til Istanbul og Israel. I takt med den svinnende menigheten fikk synagogen forfalle, inntil den i 1983 ble helt stengt.
Dag 8
Edirne–Istanbul. Ankomst til Istanbul og båttur på Bosporus
Brødselger i Istanbul, Tyrkia
Vi fortsetter reisen til Istanbul, Tyrkias største by med 13,9 millioner innbyggere, og dessuten landets økonomiske, kulturelle og historiske hjerte. Istanbul er en kosmopolitisk by, som både rommer supermoderne storbyatmosfære og gavmilde mengder av "Tusen og en natt"-stemning fra tiden som hovedstad i Det bysantinske riket og senere som del av Osmanriket. Begge de gamle rikene har satt imponerende arkitektoniske fingeravtrykk på byen, som ånder av storslått historie på alle bauger og kanter.
Vi feirer ankomsten med en båttur på Bosporos, en av verdens travleste vannveier. Bosporosstredet gjennomskjærer Istanbul og deler også byen i to kontinenter – det europeiske og det asiatiske. Den europeiske bydelen er igjen delt av Det gylne horn, så havet er en integrert del av byen.
Det er naturligvis en del av en vaskeekte Istanbul-opplevelse å dra ut på Bosporusstredet, som forbinder Svartehavet med Marmarahavet. Vi nyter den vakre utsikten over byen, der skylinen vitner om byens utvikling fra 1500-tallet til i dag, med himmelstrebende minareter og høyhus side om side.
Dag 9
Istanbul. Byrundtur med Den blå moskeen, Aleksander den stores sarkofag, Sultanahmet-plassen og basar
Den blå moskeen i Istanbul
Vi begynner på en dag fylt av opplevelser, først i det stemningsfulle Sultanahmet, Istanbuls gamle bydel. Her finner man flere av byens eksotiske basarer og byens mest markante historiske bygninger.
Vi begynner med den imponerende Sultanahmet-plassen, som ligger der Konstantinopels gamle hippodrom befant seg. I romersk og bysantinsk tid ble den brukt til hesteveddeløp. Disse veddeløpene var ikke bare sportsbegivenheter, men en sjelden mulighet for alminnelige mennesker til å samle seg på samme sted som keiseren. De konkurrerende lagene var sponset av forskjellige politiske partier, og veddeløpene ble ofte blandet sammen med politisk og religiøs rivalisering. Hippodromen var rundt 450 meter lang og 130 meter bred og kunne romme rundt hundre tusen tilskuere. De ytre veggene med tilskuerplassene eksisterer ikke lenger; bare litt av endeveggen og midten av hippodromen er bevart. Her kan vi se en søyle – brakt hit fra Apollontemplet i Delfi – og en egyptisk obelisk som var satt opp for farao Tuthmosis III, med over 3500 år på baken.
Heretter fortsetter vi til Den blå moskeen med de seks himmelstrebende minaretene. Moskeen er Istanbuls hovedmoské og byens viktigste vartegn. Den ble bygd i årene 1609–1616 under den osmanske sultanen Ahmed I. Moskeens egentlige navn er da også Sultanahmet Camii, mens kallenavnet Den blå moskeen er kommet til senere på grunn av de mer enn 20 000 vakre blå flisene som utsmykker moskeens indre.
I nærheten ligger både det imponerende Topkapipalasset og Hagia Sofia, som det passer fint å besøke på fridagen i morgen, hvis man har lyst til det. I samme område ligger også Istanbuls arkeologiske museum, som blant sine mange utstillingsgjenstander har en som vi må se: Aleksander den stores sarkofag. Den flott dekorerte kisten ble gravd ut i 1887 i Sidon i det nåværende Libanon, men ga oss dessverre ikke noen visshet om Aleksander den stores endelikt, som historikerne fremdeles strides om. De vakre relieffene gjennomgår de viktigste slagene og periodene i Aleksander den stores liv og er en fin avslutning på vår reise i den store hærførerens fotspor.
Om ettermiddagen fortsetter vi mot området ved den store Suleymanyie-moskeen, som er oppført av den berømte arkitekten Mimar Sinan, som også sto bak moskebygget i Edirne. Suleymanyie er Istanbuls nest største moské. Den ligger i en veldig hyggelig del av gamlebyen, og vi besøker blant annet det store kryddermarkedet der de lokale handler og turistmengden er noe mindre enn i den mer kjente Grand Bazaar. Det blir tid til å gå rundt på egen hånd og handle litt.
Dag 10
Istanbul–Oslo. Opplevelser på egen hånd og hjemreise
Grand Bazaar i Istanbul, Tyrkia

Dagen er satt av til opplevelser på egen hånd. Kanskje har man lyst til å besøke Topkapi-palasset, sultanens verdenskjente palass under Osmanriket. Det var ikke bare bolig for sultanen og haremet hans, men hjemsted for hele hoffetaten og det enorme Osmanrikets forvaltning og regjering. Det store palasset var dermed ramme rundt ca. 5000 menneskers daglige liv og var nærmest en by i byen. Byggingen ble satt i gang i 1465 av sultan Mehmet II, Istanbuls erobrer. Hans etterfølgere på tronen tilføyde nye paviljonger, og palassområdet utgjør hele 70 000 kvadratmeter. Et besøk i Topkapi-palasset er som å hoppe direkte inn i eventyrene fra "Tusen og en natt", og gir et fantastisk innblikk i sultanenes overdådige levevis. Som en ekstra bonus får vi en imponerende utsikt over Bosporosstredet og Det gylne horn fra palassområdet, som ligger på en av Istanbuls sju høyder. Husk å ta med tøy til å dekke eventuelle bare skuldre.
Har man fremdeles plass i kofferten kan man også vurdere å stikke innom Grand Bazaar, Istanbuls 200 000 kvadratmeter store overdekkede basar, som stammer fra 1461, da den var byens brødmarked. Basaren er en kjempelabyrint med flere tusen små forretninger. I tillegg til butikker er det lagre, verksteder, vekselboder, posthus, tehus og restauranter her. I basaren selger man alt fra sølv til lærvarer, tepper, vannpiper og antikviteter. Men legg merke til at alt ikke er like billig. Å handle på tyrkisk betyr at man byr rundt halv pris av det som blir forlangt. Deretter møtes man et sted imellom.
Midt på ettermiddagen kjører vi til lufthavnen der flyet hjem til Norge venter.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 14 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
2 298,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Skopje og Istanbul–Oslo
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på godt hotell i delt dobbeltrom (tillegg for enkeltrom)
  • Halvpensjon (frokost daglig, lunsj dag 1, 2 og 4 samt middag dag 1–5 og 7–8)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører – beregn ca. 500 kr per person
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Informasjon om reisen

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Hellas

Her kan du lese mer om Hellas: www.albatros.no/reisemaal/europa/hellas
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks, historie og severdigheter.
Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

19MKRTR01ANO2903