Den store Balkanreisen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Historisk reise gjennom Bosnia-Hercegovina, Kroatia, Montenegro, Kosovo, Serbia og Makedonia

På denne reisen gjennom 5 land kommer vi tett innpå både lokalbefolkningen og historien, som her er mer nærværende enn noen andre steder i Europa. Vi starter i Bosnia-Hercegovina og byen Sarajevo, som ble bildet på borgerkrigens uhyrligheter. Derfra fortsetter vi til Mostar med det osmanske preget, og så til Dubrovnik i Kroatia. Deretter følger flotte opplevelser langs den montenegrinske kysten, og fra hovedstaden Podgorica fortsetter turen med tog på en av de vakreste strekningene på hele Balkan. Naturparken ved Kolašin byr på spektakulære naturopplevelser og står i skjærende kontrast til Kosovosletta med dens dystre historie. Vi skal også bli imponert av den makedonske hovedstadens statuer og plasser, så vel som av vakre ortodokse klostre i den serbiske hovedstaden Beograd.
På hele reisen bor vi på gode 3- og 4-stjerners hoteller, ferdes i bekvemme busser og har halvpensjon med herlige mat- og vinopplevelser.
 
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro

Dagsprogram
Dag 1 Oslo–Sarajevo, Bosnia-Hercegovina. Tunnelmuseum, byrundtur og velkomstmiddag
Dag 2 Sarajevo–Konjic–Mostar. Titos bunker i Konjic og byrundtur i Mostar
Dag 3 Mostar–Blagaj–Mostar. Utflukt til Blagaj, Tekke-klostret, samt tid på egen hånd i Mostar
Dag 4 Mostar–Dubrovnik, Kroatia–Kotorfjorden. Byrundtur i Dubrovnik inkl. fransiskaner-klostret og ankomst til Montenegro
Dag 5 Kotor–Cetinje–Podgorica. Byvandring i Kotor, fjellkjøring til Njigusi og kongebyen Cetinje
Dag 6 Podgorica–Kolašin. Byrundtur, Niagara-fossen og togtur til nasjonalparken ved Kolašin
Dag 7 Kološin – Priština, Kosovo – Skopje, Makedonia. Kosovo-minnesmerket, byrundtur i Priština og ankomst til Skopje
Dag 8 Skopje. Byrundtur inkl. den gamle bydelen og båttur ved Matka-kløften
Dag 9 Skopje–Niš, Serbia–Beograd. Vinsmaking, Kranietårnet i Niš og Kalenic-klostret
Dag 10 Beograd. Byrundtur inkl. Kalemegdan-festningen, Jugoslavia-museet, og avskjedsmiddag
Dag 11 Beograd–Oslo. Tid på egen hånd og hjemreise

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
15 998,–
Oslo
Få plasser igjen
15 998,–
Oslo
15 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Sarajevo, Bosnia-Hercegovina. Tunnelmuseum, byrundtur og velkomstmiddag 1,5 mil
Sarajevo – en miks av kultur, historie og politikk

Vi flyr fra Oslo om morgenen og lander i Sarajevo om ettermiddagen. Sarajevo er en sann smeltedigel av kultur, historie, krig og politikk. De seneste hundre årene har Sarajevo tre ganger vært sentrum for Europas og hele verdens oppmerksomhet. I 1914 for mordet på den østerriksk-ungarske erkehertugen Franz Ferdinand, i 1984 da byen var vert for vinter-OL, og under Balkan-krigene fra 1992 til 1995. Mange har fremdeles bildene av den bombede markedsplassen, rapportene om snikskytterne og utsultingen av en befolkning under beleiring på netthinnen.
I dag har byen kommet seg opp igjen og byr turister velkommen med åpne armer. Vi starter dagens utflukt med å besøke byens berømte tunnel, som ligger ved lufthavnen. Tunnelen var en livsnerve under beleiringen av Sarajevo, og ble bygd av den bosniske hæren sommeren 1993. Inntil da var Sarajevo avskåret fra omverden av serberne, men med tunnelen fikk de mulighet til å transportere våpen, mennesker og nødhjelp inn til den nødlidende byen. Tunnelen fungerer i dag som et museum over krigens redsler, og er en både spennende og tankevekkende opplevelse.
Vi fortsetter nå inn i den gamle delen av byen, der vi skal se den ikoniske Latinerbroen, der mordet på erkehertug Franz Ferdinand fant sted i 1914. Vi kjører også forbi byens hovedtorg og basarområde, Baščaršija, og det imponerende høyhuset, Avaz Twist Tower, som er blitt symbol på det nye Sarajevo.
Tidlig på kvelden sjekker vi inn på hotellet vårt, der vi spiser en god middag.

Dag 2
Sarajevo–Konjic–Mostar. Titos bunker i Konjic og byrundtur i Mostar 13 mil
Den berømte broen Stari Most

Etter frokosten tar vi avskjed med Sarajevo og begir oss mot neste høydepunkt på turen, Mostar.
På veien besøker vi et av de mest merkverdige byggverkene på hele Balkan, Titos bunker i Konjic.
Eks-Jugoslavias moderne historie er i høy grad forbundet med én mann, nemlig Josip Broz Tito. Født i 1892 og med en oppvekst under trange kår med slovensk mor og kroatisk far var der ingenting som umiddelbart tydet på at Tito skulle bli den mest innflytelsesrike personligheten på Balkan på 1900-tallet. Som partisan under andre verdenskrig gjorde Tito seg heldig bemerket, og etter krigen avanserte han raskt i det kommunistiske systemet. Det kulminerte med presidentposten, som han hadde i perioden 1953–1980.
Ved den mindre byen Konjic ble det i perioden 1953–79 i aller dypeste hemmelighet oppført en bunker som kunne sikre den jugoslaviske ledelsen i tilfelle av atomangrep. Med plass til over 350 personer og et samlet areal på 6,4 kvadratkilometer var bunkeren den tredje største investeringen i Jugoslavia under hele Titos regjeringsperiode. Vi blir vist rundt i bunkeren og får et godt inntrykk av paranoiaen under den kalde krigen.
Først på ettermiddagen fortsetter vi det siste stykket mot den vakre byen Mostar. Byen ligger ved Neretva-elva, og med sine 113 000 innbyggere er den Bosnia-Hercegovinas femte største by. Byens historiske bykjerne, som ligger på hver sin side av Neretva-elva, ble oppført i den osmanske perioden.
Vi går en tur i Mostar, der vi ser det intakte bysentret i denne unike middelalderbyen. Vi skal naturligvis også se broen Stari Most. Den gamle broen er selve symbolet på Mostar og er et prakteksempel på osmansk arkitektur. Mannen bak er arkitekten Sinan, som også har tegnet noen av de viktigste moskeene i Istanbul. Den nåværende broen er en rekonstruksjon av den opprinnelige, som ble ødelagt under Balkankrigen i 1990-årene, og på samme måte er det UNESCO-fredede historiske kvarteret rundt broen i dag restaurert, slik at det nå fremstår som en sjarmerende bydel med mange kafeer og restauranter.

Dag 3
Mostar–Blagaj–Mostar. Utflukt til Blagaj, Tekke-klostret, samt tid på egen hånd i Mostar 30 mil
Ved Buna-elvas utløp

I dag starter vi med en utflukt til det nærliggende Blagaj, der vi ser en såkalt ”tekke”, som var et slags kloster for islamske sufi-mystikere. Klostret ligger vakkert til like ved Buna-elvas kilde og har vært i bruk siden midten av 1600-tallet. Under det kommunistiske styret var religion bannlyst, og klostret var underlagt det jugoslaviske nasjonalmuseet. I 1990-årene forfalt deler av komplekset, men med hjelp fra lokale muslimske organisasjoner ble klostret i starten av 2010-årene gjenoppbygd og åpnet for offentligheten.
Den nærliggende byen Blagaj er en komplett osmansk by med en helt annen arkitektonisk tradisjon enn byene langs Adriaterhavet. Vi spiser en god lokal lunsj i byen og returnerer til Mostar midt på ettermiddagen.
Resten av dagen er til fri disposisjon. Det kan anbefales å gå en tur i den gamle bydelen og fornemme roen etter at endagsturistene er forsvunnet. Her er masser av gode restauranter og kafeer som lokker med deilig lokal mat, internasjonale retter og masser av god vin.

Dag 4
Mostar–Dubrovnik, Kroatia–Kotorfjorden. Byrundtur i Dubrovnik inkl. fransiskaner-klostret og ankomst til Montenegro 19 mil
Den gamle bydelen i Dubrovnik, Kroatia

I dag kjører vi fra Bosnia inn i Kroatia, der vi skal oppleve en av landets vakreste byer, Dubrovnik.
Dubrovniks skjønnhet og eleganse er intet mindre enn legendarisk. Synet av Stradun, den marmorbelagte hovedgaten, og de mange barokkpalassene og bymuren fortsetter med å imponere enhver gjest som kommer til Adriaterhavets vakreste by. Dubrovniks historie går tilbake til 600-tallet, da de første husene ble oppført, mens den første bymuren ble bygd på 800-tallet. I slutten av 1100-tallet hadde Dubrovnik etablert seg som en viktig handelsby, som fungerte som bindeledd mellom Balkan og Middelhavet. I 1205 kom Dubrovnik under venetiansk kontroll, men den brøt seg løs fra venetianerne i 1358 og opprettet republikken Ragusa. På 1400-tallet strakte Ragusa seg langs havet fra Ston til Cavtat. 
Dubrovnik hadde sin egen handelsflåte med forbindelser til Egypt, Midtøsten, Sicilia, Frankrike, Spania og Istanbul. I 1808 fikk republikken dødsstøtet da Napoleons hær marsjerte inn i byen. Fra 1815 til 1918 var Dubrovnik en del av det østerriksk-ungarske riket, for deretter å bli en del av det kongeriket som skulle bli til Jugoslavia. Dubrovnik føles på mange måter fremdeles som en selvstendig republikk, løsrevet fra resten av Kroatia både fysisk og historisk.
Inngangen til byen går gjennom Pile-byporten fra 1537. I middelalderen ble byen lukket hver kveld, og nøklene ble gitt til byens hersker. Innenfor muren finner vi Stradun, byens gamle handelsgate, som strekker seg hele veien ned til den gamle markedsplassen Luza. Overalt i byen er det gamle kirker og palasser, og vi stifter naturligvis bekjentskap med det hele på byvandringen, der vi også besøker byens imponerende fransiskaner-kloster.
Sent på ettermiddagen kjører vi mot grensen til Montenegro. Etter å ha overstått grenseformalitetene fortsetter vi mot hotellet vårt, som ligger utenfor Herceg Novi, den første større byen ved munningen av Kotorfjorden. Vi sjekker inn på hotellet vårt etter en lang og innholdsrik dag, og spiser middag på hotellet.

Dag 5
Kotor–Cetinje–Podgorica. Byvandring i Kotor, fjellkjøring til Njigusi og kongebyen Cetinje 15 mil
Gjenoppstandelseskatedralen sto ferdigbygget i 2003

Etter frokosten er det blitt tid til å stifte nærmere bekjentskap med et nytt land, Montenegro. Vi kjører langs kysten mot den vakre gamle havnebyen ved Adriaterhavet, Kotor. Byen ligger vakkert til i Kotor-bukta, omgitt av kalksteinsfjell. Kotors gamle bydel, byens forsvarsverker og den indre delen av Kotor-bukta ble i 1979 opptatt på UNESCOs verdensarvliste, og når man står midt i byen, er det lett å se hvorfor. Den gamle bydelen stammer fra 1400–1500-tallet og er et unikt eksempel på middelalderlig byplanlegging. De brostein- og marmorbelagte gatene former en labyrint, avbrutt av vakre plasser. Ved en av plassene ligger byens vartegn: St. Tryfon-kirken, som er fra slutten av 1100-tallet. Spredt ut over byen ligger det mindre kirker, hyggelige kafeer og gode restauranter. På turen rundt i Kotor fordyper vi oss i byens historie og ser nærmere på de mange bygningene fra middelalderen.
Vi forlater nå Kotor og begir oss mot en av de vakreste og historisk mest betydningsfulle byene i Montenegro, Cetinje. Vi kjører av den nylig anlagte veien over fjellene, der vi underveis gjør stopp i den lille hyggelige landsbyen Njigusi, som er kjent for sine tørkede skinker, som vi naturligvis skal smake.
Cetinje, som ligger for foten Lovcen-fjellet, ble grunnlagt i slutten av 1400-tallet og har vært landets hovedstad siden 1878. Den montenegrinske kongefamilien har satt sitt tydelige preg på byen med de mange vakre bygningene. Vi besøker kong Nikolaus’ palass, som i dag er omdannet til museum. Kong Nikolaus regjerte landet i perioden 1860–1918 og er en av de viktigste personene i landets nyere historie. Det lille museet gir et godt innblikk i landets omtumlede historie og kan dessuten by på en hyggelig hage grunnlagt i 1870.
Sent på ettermiddagen kjører vi inn i Montenegros regjeringsby, Podgorica, og innlosjerer oss på hotellet vårt.
Det tidligere Titograd var frem til 1993 de facto hovedstad i Montenegro, en tittel som i dag er overgitt til Cetinje, som vi besøker senere på reisen. Med sine bortimot 200 000 innbyggere er byen landets absolutt største og byr blant annet på vakre parker, store bulevarder og et hav av hyggelige kafeer og restauranter. Siden 1990-årene har byen dessuten vært utsatt for en sann byggeboom med oppføring av mange nye offentlige bygninger og private forretningsområder.

Dag 6
Podgorica–Kolašin. Byrundtur, Niagara-fossen og togtur til nasjonalparken ved Kolašin 9,5 mil
Niagra-fossen ved Podgorica

Dagens byrundtur starter med et besøk ved byens nye vartegn, Gjenoppstandelseskatedralen, som stod ferdigbygd i 2003. Den serbisk-ortodokse katedralen er oppført i moderne stil, noe som skiller den vesentlig fra andre nyere kirkebygg, og særlig de politiske motivene i noen av de vakre freskene skapte stor røre ved innvielsen. I særdeleshet motivet med Tito, Engels og Marx, som brenner sammen i helvete, var ganske provoserende for store deler av befolkningen.
I den gamle bydelen finner vi byens opprinnelige vartegn, Sahat Kula. Klokketårnet er oppført under det osmanske styret og kan dateres helt tilbake til 1667. Tårnet overlevde mirakuløst nok bombingen under andre verdenskrig og er et av de få osmanske byggverkene man fortsatt kan se i hovedstaden. Tett ved ligger den unnselige Starodoganjska-moskeen, som også er av osmansk opprinnelse, selv om det i dag ikke er mye tilbake av den opprinnelige bygningen.
Vi begir oss nå ut av byen og gjør stopp ved den lokale fossen Niagara, som er imponerende nok, men ikke helt kan måle seg med sin amerikanske navnebror. Om sommeren er stedet et yndet utfluktsmål for lokalbefolkningen, som setter stor pris på det kjølige vannet i elva Moraca.
Om ettermiddagen kjører vi til Podgorica-stasjonen og hopper på toget til Kolašin. De 75 kilometerne, som tilbakelegges på ca. 1,5 time, bringer oss gjennom noe av den mest imponerende naturen på Balkan. Strekningen er del av banen som bandt det store jugoslaviske samfunnet sammen, fra Beograd i nord til Bar i sør. En rute på nesten 50 mil, som tok bortimot 20 år å oppføre og som har et høyeste punkt på 1032 meter over havflaten, ved byen Kolašin, der vi meget passende stiger av.
Vi kjører fra stasjonen i Kolašin til hotellet vårt, som ligger vakkert til i området omkring Biogradska Nasjonalpark. Vi nyter den friske fjellluften og får en god middag på hotellet.

Dag 7
Kološin – Priština, Kosovo – Skopje, Makedonia. Kosovo-minnesmerket, byrundtur i Priština og ankomst til Skopje 35 mil
Nasjonalbiblioteket i Pristina

Etter en god natts søvn er vi klar til å kaste oss over dagens program, som bringer oss via Kosovo til Makedonia. De 10 milene fra Kološin til grensen til Kosovo bringer oss gjennom de fjellrike og sparsomt bebodde egnene av Montenegro. Her leves livet som det er blitt gjort i århundrer.
Sent på formiddagen krysser vi grensen til Europas yngste nasjon, Kosovo. Kosovo hadde under Tito en høy grad av selvstyre, men ble etter Murens fall underlagt Serbia. Spenninger mellom serbere og albanere i området førte i perioden 1996–99 til den såkalte Kosovo-krigen, som først ble avsluttet ved Natos intervensjon.
Vårt første stopp i Kosovo er minnesmerket for Adem Jashari og hans familie. Adem Jashari var øverstbefalende i Kosovos frigjøringshær. Han blir av mange kosovoalbanere verdsatt for sitt arbeid for Kosovos selvstendighet, mens Serbia anklaget ham for terrorisme. Han ble drept sammen med sin familie av det serbiske militæret i 1998.
Vi fortsetter herfra til landets hovedstad, Priština, som med sine 210 000 innbyggere huser mer enn 10 prosent av landets samlede befolkning. Den virker ved første øyekast som en utrolig stygg og rotet by, men vinner ved nærmere ettersyn. Vi fortsetter derfra mot den makedonske grensen og kommer til hovedstaden Skopje sent på ettermiddagen.

Dag 8
Skopje. Byrundtur inkl. den gamle bydelen og båttur ved Matka-kløften Ca. 4 mil
Den makedonske hovedstaden kan fremvise en lang og omtumlet historie som preger byen den dag i dag.
Et voldsomt jordskjelv i 1963 ødela store dele av gamlebyen, men gav plass til oppføring av store bulevarder og flotte plasser. Overalt i byen finner man imponerende marmorskulpturer, og mange forestiller naturligvis landets mest berømte personlighet, Alexander den store. Den makedonske kongen (356–323 fvt.) ble bare 33 år gammel, men etterlot seg en arv som strekker seg helt frem i moderne tid, og som ikke er blitt mindre aktuell av den seneste tids munnhoggeri mellom den greske og den makedonske staten om bruken av hans navn.
Vi starter dagen med å kikke forbi byens største plass, Makedonia-plassen, der en 15 meter høy statue av nettopp Alexander den store skuer ut over byen. Fra plassen kan man gå over Steinbroen som forbinder det nye Skopje med den gamle bydelen. I de små, hyggelige gatene kan man kjøpe alt fra lokalt kunsthåndverk til støvsugerposer, og vi skal naturligvis også se nærmere på den vakre Kale-festningen, som ligger i samme område.
Senere begir vi oss utenfor byen for å se nærmere på den imponerende Matka-kløften, som ligger bare 2 mil utenfor hovedstaden. I området er det en del imponerende huler, som vi kan se fra båten som tar oss gjennom det vakre landskapet. Vi returnerer til Skopje sent på ettermiddagen, og resten av dagen er avsatt til opplevelser på egen hånd.
Dag 9
Skopje–Niš, Serbia–Beograd. Vinsmaking, Kranietårnet i Niš og Kalenic-klostret 47 mil
Kranietårnet i Nis med over 900 kranier fra falne soldater
Vi står tidlig opp og tar avskjed med den makedonske hovedstaden. Etter en liten times kjøring ankommer vi til grenseovergangen til Serbia. Etter å ha overstått grenseformalitetene fortsetter vi mot Serbias tredje største by, Niš. Underveis gjør vi holdt ved en vingård, der vi spiser en lett lunsj og smaker på de lokale druene.
Vi fortsetter herfra til det nærliggende Niš. Byen, som hører til blant de eldste på Balkan, har en lang og innholdsrik historie bak seg. Vi besøker det berømte kranietårnet, som rommer mer enn 900 kranier fra falne krigere i kampen mot osmanene i starten av 1800-tallet. Fra Niš fortsetter vi til klostret ved Kalenic, som er berømt for sine kalkmalerier og sin vakre arkitektur. Klostret har siden oppførelsen på 1500-tallet vært brent ned og gjenoppbygd opptil flere ganger, og de nåværende bygningene stammer fra begynnelsen av 1800-tallet. Det aktive nonneklostret ligger vakkert til ved foten av fjellkjeden Gledicke.
Vi kommer til den serbiske hovedstaden tidlig på kvelden. Med godt og vel to millioner innbyggere er Beograd en av Sørøst-Europas største byer, og med en historie som strekker seg flere tusen år tilbake, er det også en av de eldste. Beliggenheten ved elvene Donau og Sava har gjort byen ettertraktet for skiftende overherredømmer fra romerne til osmanene. Byen fikk en hard medfart under andre verdenskrig, men ble siden politisk og kulturelt sentrum i Jugoslavia. I dag er Beograd den storbyen i det tidligere Jugoslavia som har størst fremdrift, med masser av spennende områder å utforske.
 
Dag 10
Beograd. Byrundtur inkl. Kalemegdan-festningen, Jugoslavia-museet, og avskjedsmiddag 1,5 mil
Kalemegdanborgen i Beograd
I dag skal vi stifte bekjentskap med Beograds største severdigheter. Etter frokost begir vi oss til byens sentrale plass, Republikk-plassen, og slentrer bortover hovedgaten Knez Mihailova med dets mange hyggelige butikker, kafeer og restauranter.
Vi besøker naturligvis også Beograds vartegn, Kalemegdan-festningen. Den har i århundrer fungert som vern for byen og dens skiftende herrer. Foruten å huse lekeplasser, en liten dyrehage, et museum og steder der man kan spise og få en kopp kaffe, byr området rundt festningen også på en blendende utsikt over elvene Donau og Savas. Vi fortsetter forbi landets parlament og den vakre Slavia-plassen før vi stanser ved St. Sava-kirken, som er en av verdens største ortodokse kirker. Ikke langt fra Sava-kirken finner vi Jugoslavia-museet, som blant annet rommer mausoleet for den tidligere jugoslaviske presidenten Josip Broz Tito. Oppført i 1975, fem år før Titos død, fikk mausoleet det kunstferdige navnet Blomsterhuset grunnet de mange vakre blomstene i området. I dag er blomstene fjernet, selv om Tito fremdeles nyter stor aktelse blant menige serbere.
Om kvelden møtes vi for å gå ut og nyte vårt siste fellesmåltid.
 
Dag 11
Beograd–Oslo. Tid på egen hånd og hjemreise
Beograd har utrolig mye å by på, og i dag er tiden avsatt til opplevelser på egen hånd. Det gamle industriområdet nær elven Sava ånder i dag av liv med masser av små forretninger og gallerier. Hvis man heller vil ha god kaffe og foretrekker å kikke på folkelivet, er området rundt Knez Mihailova med dets mange vakre paleer et perfekt sted. Alternativt byr Skadarlija-området på masser av kafeer med et mer ungdommelig islett.
Vår reiseleder vil naturligvis være behjelpelig med ytterligere gode råd og veiledning.
Vi møtes midt på ettermiddagen og begir oss mot lufthavnen, der flyet vårt venter.
 

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 15 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
1 898,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Sarajevo og Beograd–Oslo, begge med mellomlanding
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltrom
  • Utflukter og transport ifølge program
  • Halvpensjon (frokost daglig, lunsj dag 3,5,7 og 9, middag dag 1,2,4,6,7 og 9,10)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Drikkevarer
  • Driks til lokalguider, sjåfører osv (frivillig – beregn ca. 50 euro)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Informasjon om reisen

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Ikke egnet for deg som går dårlig

Da en stor del av utfluktene vil foregå til fots er det en forutsetning at deltagerne er i normalt god fysisk form og kan bevege seg ved egen hjelp.

Innkvartering

Vi bor på hoteller med de mest vanlige bekvemmelighetene. Hotellene er valgt ut fra sin beliggenhet og hyggelige atmosfære. Vi benytter gode lokale 3–4-stjerners hoteller, som på tross av den enkle standarden er ytterst sjarmerende. Servicenivå og standard kan være litt annerledes enn det man er vant til i vår del av Europa. Uansett standard har du alltid eget bad og toalett på hotellene. Endelig hotelliste vil bli fremsendt med avreisebrevet 7 dager før avreise.
Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

19BARTR01ANO1504