Den store Japan-odysseen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Bli med Albatros på den helt store Japan-odysseen, der vi nyter livet og opplever både store severdigheter og steder utenfor allfarvei

Denne reisen er en flott blanding av neonopplyste storbyer, makeløs natur og japansk zen-kultur. Vi opplever selvfølgelig alle de klassiske severdighetene i Tokyo, Kyoto og Hiroshima, men helt unikt for denne nye reisen er blant annet besøket til byen Morioka, der fred, ro og landlig idyll hersker. Her girer vi helt ned når vi bor to netter på et tradisjonelt onsen-hotell med moderne bekvemmeligheter og med utsikt mot sjø og fjell. Vi besøker de lokale bøndene, som lærer oss å lage misosuppe og koke ris på den helt riktige måten, for det er sannelig en kunst i seg selv. Vi bader i varme onsen-kilder og begir oss videre høyt mot nord til øya Hokkaido, der vi fortsetter eventyret i Sapporo, en by som blant annet er kjent for god mat og godt øl! Et annet unikt trekk ved denne reisen er at vi skal oppleve en båttur langs den japanske vestkysten, et vakkert og rolig farvann. Om bord på den moderne, men samtidig meget japanske fergen kan vi slappe helt av, vi nyter en tradisjonell kaiseki-middag og kan gå i varme «onsen»-bad om bord – og blir fraktet nesten hele veien til den gamle keiserbyen Kyoto. Her besøker vi en telandsby omgitt av fjell, vi opplever det verdensberømte Miho-museet og drar på sykkeltur i de bølgende markene litt utenfor Kyoto.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/Svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta JPY

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Oslo
Dag 2 Ankomst til Tokyo, Japan. Lunsj, shintohelligdommen Meiji Jingu og Shibuya. Velkomstmiddag 
Dag 3 Tokyo. Smaksprøver på frisk sushi, Hamarikyu-hagen og Odaiba, Ginza, Tokyo International Forum og parken ved Keiserpalasset 
Dag 4 Tokyo på egen hånd
Dag 5 Tokyo. Med shinkansen-toget til Morioka og byrundtur. Overnatting på tradisjonelt onsen-hotell
Dag 6 Morioka med besøk på gård, og japansk matkurs
Dag 7 Morioka–Hakodate med shinkansen. Goryokaku fort og observasjonstårn. Kveldutsikt fra Hakodate-fjellet 
Dag 8 Hakodate–Maizuru. Morgenmarked i Hakodate og byrundtur i Sapporo med klokketårnet og Sapporo ølmuseum
Dag 9 Hele dagen om bord på fergen. Avslapning, kaiseki-middag og bad i «onsen» om bord. Ankomst til Maizuru og videre til Kyoto
Dag 10 Kyoto. Gullpaviljongen, Nijo-borgen, shintotemplet Fushimi Inari-taisha, Nishiki-markedet og det sjarmerende geisha-distriktet Gion
Dag 11 Kyoto. Med Shinkansen-toget til Hiroshima. Heldagstur til Hiroshima og tempeløya Miya-jima med den berømte røde torii-porten
Dag 12 Kyoto. Wazuka telandsby og antikviteter og historisk kunst på Miho-museet
Dag 13 Kyoto. Besøk i zen-hage og sykkeltur i Arashiyama. På egen hånd og middag med wagyu-kjøtt
Dag 14 Buss til Osaka. Fly til Oslo

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
39 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo

Vi møtes i Oslo lufthavn og letter med kurs mot Tokyo, Japans hovedstad. Det er full forpleining om bord på flyet.

Dag 2
Ankomst til Tokyo, Japan. Lunsj, shintohelligdommen Meiji Jingu og Shibuya. Velkomstmiddag 
Den enorme torii-porten ved Meiji Jingu-tempelet i Tokyo

Vi lander i Tokyo om formiddagen og begynner straks på de mange opplevelsene som venter oss. Tokyo var en gang en liten fiskerby, men er i dag en av verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består av mange små bydeler, hver med sitt helt spesielle særpreg og sin egen stemning, og de neste par dagene skal vi besøke noen av de mest spennende.

Etter en god første lunsj i Japan består dagens utflukt i et besøk ved Japans største shintohelligdom, Meiji Jingu. Templet stod ferdig i 1920 og er et symbol på keiserens viktige rolle i det japanske samfunn – både som politisk og religiøst overhode. Først etter andre verdenskrig mistet keiseren sin status som guddommelig og sin politiske innflytelse. På vei inn til det hellige området går vi under en enorm torii-port og fortsetter gjennom den fredfylte skogen som omgir helligdommen. Trærne her ble plantet som gave fra hele Japan til Meiji-keiseren da templet ble bygd.

Heretter skal vi til et av byens mest berømte områder overhodet – både blant japanerne selv og blant turister – nemlig Shibuya, som ligger midt i byen. Stasjonen der er et av Tokyos trafikknutepunkter. I Shibuya-krysset velter neonlys og storskjermer med reklamer og musikkvideoer ut fra høyhusene, og hundrevis av travle japanere – fra forretningsmenn til skoleelever i skoleuniformer og trendy unge med ville frisyrer – haster ut i fotgjengerfeltet når lyset skifter til grønt. Foran stasjonen er der en liten statue av en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte møtested. Historien om den trofaste hunden Hachi, som dag etter dag venter på sin herre foran stasjonen – selv etter dennes død – er i seg selv ganske rørende. Og historien om Hachi ble filmatisert i Japan i 1980-årene før den i 2009 kom i en Hollywood-utgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens eier.

Om kvelden starter vi for alvor på vårt japanske eventyr med en velkomstmiddag på et japansk spisested. Det japanske kjøkkenet er et av verdens sunneste og mest varierte, med masser av fisk og grønnsaker, og det rommer et hav av andre spennende retter enn bare sushi. Maten er i seg selv en stor del av opplevelsen når man besøker Solens rike. På en del restauranter er der bilder av rettene – ja, til og med plastmodeller i naturstørrelse av de enkelte rettene – så vi får gode muligheter til å kaste oss ut i noe nytt og spennende!

Dag 3
Tokyo. Smaksprøver på frisk sushi, Hamarikyu-hagen og Odaiba, Ginza, Tokyo International Forum og parken ved Keiserpalasset 
Sushi fås ikke bedre enn i Japan!

På dagens utflukt, som for det meste foregår til fots, starter vi med et besøk på Tsukiji fiskemarked, en gang verdens største i sitt slag, som gjennom mer enn 80 år har solgt fisk til innbyggerne og restauranter i Tokyo. Men nå er det dessverre slutt. Fiskemarkedet er flyttet ut av den sentrale del av byen, med langt mer strikse regler for besøkende, og de gamle hallene skal i stedet brukes i forbindelse med De olympiske leker i Tokyo i 2020. Stedet er likevel absolutt et besøk verd; mange av butikkene og bodene er der ennå, og man kan fremdeles få masser av lekre sushi-smaksprøver, og det skal vi selvfølgelig også prøve.

Fra fiskens verden begir vi oss videre ut i metropolen Tokyo, der imponerende bygningskunst i alle avskygninger preger gatebildet: fra futuristiske kjempebygninger til kjedelige kontorbygg – en blanding av stilarter overalt. Meningene om Tokyos arkitektur og byplanlegging er da også mange, men én ting er helt sikker: Det er alt annet enn kjedelig å gå på oppdagelsestur i Tokyos gater. Vi besøker den store Hamarikyu-hagen i det sentrale Tokyo. Hagen ligger langs Tokyo-bukta og er anlagt i tradisjonell stil med et tehus midt ute på en liten øy. Den tradisjonelle stilen står i sterk kontrast til de mange høyhusene rundt hagen.

Fra Hamarikyu-hagen tar vi en båt til Odaiba, et populært forretningsområde på en menneskeskapt øy ute i Tokyo-bukta. Her får vi tid på egen hånd til innkjøp og lunsj. Vi tar monorail-toget til Ginza, Tokyos mest eksklusive shoppingområde, der alle Japans dyre merkevarer og stormagasiner er representert. Dette er Japans svar på Fifth Avenue i New York og Champs-Elysées i Paris! Vi går en tur på Ginzas livlige og stilfulle hovedgate, der ikke bare folk på shopping, men også travle forretningsmenn preger gatebildet.

Deretter fortsetter vi til en sann arkitektonisk perle. Vi går en tur gjennom det store konferansesentret Tokyo International Forum fra 1996, med en stor stål- og glasskonstruksjon som ligner skroget på en svært lang båt. Her blir det arrangert konferanser, messer, konserter og utstillinger, og her er det til og med en dansk kafé som blant annet serverer pølser! Videre på spaserturen besøker vi parken ved Keiserpalasset, der keiser Akihito og keiserinne Michiko bor sammen med sine to sønner, en datter og deres familier.

Dag 4
Tokyo på egen hånd
Tokyo er en av verdens største og mest moderne storbyer

Dagen er avsatt til å gå på oppdagelsestur i Tokyo på egen hånd. Og la det være sagt med det samme: Tokyo er et stort overflødighetshorn av spennende inntrykk og muligheter, uansett om man er interessert i shopping, museer eller å dykke ned i de mange kulinariske fristelsene som byen er så berømt for. Tokyo har flere Michelin-restauranter enn Paris og London til sammen, men også på de små mer beskjedne stedene finner vi gastronomi på høyt nivå. Mange spisesteder har rimelige lunsjmenyer, så prøv deg frem.

Det er lett og effektivt å komme seg rundt i byen med metro, og reiselederen hjelper gjerne med idéer til dagen. Tett ved Shibuya, der vi var forleden, ligger bydelen Harajuku, der unge japanere – flere i utkledningsklær inspirert av de japanske mangategneseriene – kommer for å shoppe i områdets små spesialbutikker, ikke minst i gaten Takeshitadori. Like ved ligger den ganske eksklusive shoppinggaten Omotesando, der du finner et hav av både japanske og utenlandske merker.

I en helt annen gate av byens tilbud kan du oppleve det gamle tradisjonelle Tokyo i bydelen Asakusa. Her er det fremdeles mange gamle fint bevarte trehus som overlevde ødeleggelsene under andre verdenskrig, og midt i Asakusa troner Asakusa Kannon-templet med den markante store røde lanternen i inngangsporten. Ta en tur i de små sidegatene rundt templet, der de små snackbodene frister med både søtt og salt. Prøv for eksempel ferskristet senbei, de berømte japanske saltkjeksene som finnes i et hav av smaksvarianter og størrelser. De fås ikke bedre enn her!

Vil du gjerne ha kjøkkenet ditt utstyrt med japanske kjøkkenting – eller vil du bare gjerne ha en Tokyo-opplevelse utover det vanlige – så stikk innom kjøkkenshoppegaten Kappabashidori, som kan nås til fots fra templet. Her fås intet mindre enn ALT til kjøkkenet: fra plastmat-figurer til gryter, spisepinner, japansk keramikk, tekanner i støpejern til grønn te og mye annet.

Hvis man ikke er så interessert i eventyr på egen hånd, vil reiselederen stå klar med et tilbud om å dra ut til Tokyos nye olympiske stadion, som skal stå klart til OL i 2020. Stadionet ligger i bydelen Shinjuku. Byggingen skal være ferdig i november 2019 og er tegnet av arkitekten Kengo Kuma.

For å gjøre de neste dagenes togreiser og fergereisen så behagelig og avslappet som mulig, blir vår store bagasje i kveld fraktet til Kyoto, og vi reiser derfor bare med lett oppakning, der det er pakket for de neste fire nettene. Vi møter den store bagasjen vår igjen ved innsjekkingen på hotellet i Kyoto på dag 9. 

Dag 5
Tokyo. Med shinkansen-toget til Morioka og byrundtur. Overnatting på tradisjonelt onsen-hotell
På et tradisjonelt onsen-hotell

Vi skal ta det berømte japanske lyntoget, shinkansen, til Morioka i Japans Tohoku-region. På litt over to timer kjører vi de 535 kilometerne til Morioka. 

Før vi stiger om bord på toget, er det mulig å kjøpe en ”o-bento”, en typisk japansk matpakke, til toget. En o-bento fås i et hav av varianter og består typisk av ris og forskjellige former for lekkert tilbehør og småretter – i form av fisk, kjøtt, grønnsaker og forskjellige salater. Lekkert og ikke særlig dyrt!

Ved ankomsten til Morioka tar vi en byrundtur der vi blant annet besøker Iwate Park og ruinene av den gamle Morioka-borgen, setet for Nambu-klanen under Edo-perioden, også kjent som Tokugawa-perioden, fra 1603 til 1868. I dag står bare de imponerende granittmurene igjen, og sammen med parken rundt borgen, der kirsebærtrærne blomstrer om våren, er det et vakkert syn. I parken finner vi også Sakurayama-helligdommen og det såkalte Ishiwara Sakura, et eldgammelt kirsebærtre som iherdig og møysommelig har vokst opp gjennom en sprekk på en massiv granittstein. 

Deretter innkvarterer vi oss på det deilige onsen-hotellet vårt, der resten av dagen kan brukes til ren avslapning i de hyggelige og rolige omgivelsene. Om kvelden samles vi til middag på hotellet, men før det kan det varmt anbefales å prøve et dypp i de varme kildene som blir kalt onsen, for disse vulkanske kildene skal etter sigende ha mange nyttige og helbredende egenskaper. Det er en masse baderegler som må overholdes i et onsen-bad, men nærmere instrukser og gode råd vil bli gitt på stedet av reiselederen. Et onsen-bad er under alle omstendigheter en meget japansk opplevelse og noe som bør prøves. 

Dag 6
Morioka med besøk på gård, og japansk matkurs
En kaiseki-middag er et tradisjonelt måltid med mange sirlige retter

I dag skal vi lære om livet ute på landet i Japan. Det japanske kjøkkenet bygger først og fremst på årstidens lokale råvarer, særlig ris, fisk og grønnsaker, og vi skal lære hvordan man best velger ut og plukker grønnsaker og om hvordan de best kan tilberedes.

Senere skal vi sammen med en japansk kokk lære å tilberede misosuppe, en næringsrik japansk suppe som inneholder miso og dashi. Miso er en japansk pasta som hovedsalig består av soyabønner, og dashi er en japansk buljong med fisk. Misosuppe er en av de mest basale rettene i det japanske kjøkkenet og tilberedes gjerne med grønnsaker, tang, tofu, nudler, fisk og ris. Og ris skal vi også lære om, for ris er like grunnleggende for det japanske kjøkkenet som misosuppe. Man spiser ris til alle måltider! Derfor er det også en større kunst å koke ris på den helt riktige måten, og det skal vi lære i dag.

Til lunsj spiser vi den lekre maten vi selv har tilberedt, og om kvelden er det middag på det deilige hotellet.   

Dag 7
Morioka–Hakodate med shinkansen. Goryokaku fort og observasjonstårn. Kveldutsikt fra Hakodate-fjellet 
Det stjerneformede Goryokaku-fortet i Hakodate

Vi sier farvel til det hyggelige Morioka og tar shinkansen videre til Hakodate på Hokkaido, Japans nordligste øy. Vi tilbakelegger 328 km, og ved ankomsten til Hakodate drar vi til Goryokaku-fortet, Japans første fort oppført i vestlig stil. Ettersom Hakodate var en av de første havnebyene som ble åpnet for internasjonal handel etter Japans isolasjon fra omverdenen i Edo-perioden, har byen mottatt betydelig påvirkning fra den vestlige verden, og man finner ennå mange bygninger oppført i vestlig stil, så som kirker og hus. Goryokaku-fortet er et kjempestort stjerneformet citadell som ble bygd i de siste årene av Edo-perioden som et vern mot de fremmede imperialistiske maktenes inntrengning. Noen år senere ble fortet skueplass for en borgerkrig mellom shogunatets hær og mer overlegne tropper utsendt av den nye Meiji-regjeringen.

Etter at fortet mistet sin militære betydning, ble det omdannet til en offentlig park i begynnelsen av 1900-tallet. Det ble plantet over 1000 kirsebærtrær langs vollene, og de utgjør et fantastisk syn når de står i fullt flor. Det skjer som regel i begynnelsen av mai måned. Vi drar opp i det 107 meter høye observasjonstårnet, der vi kan få et godt inntrykk av det stjerneformede fortet. 

Når mørket faller på, tar vi kabelbanen opp til toppen av det 334 meter høye Hakodate-fjellet. På klare dager og kvelder er utsikten fra fjellet helt fenomenal. 

Dag 8
Hakodate–Maizuru. Morgenmarked i Hakodate og byrundtur i Sapporo med klokketårnet og Sapporo ølmuseum
I Sapporo

Før vi sier farvel til Hakodate, tar vi en tidlig tur inn til Hakodates berømte morgenmarked. Her finner man alt hva hjertet kan begjære av friske Hakodate-råvarer, med særlig fokus på fisk og skalldyr. Der er også masser av grønnsaker, frukt og søtsaker, og markedet er et perfekt sted til å kjøpe med seg hjem noen av de litt mer morsomme suvenirene. 

Deretter tar vi det regionale lyntoget til Sapporo. På cirka fire timer kjører vi de 319 kilometerne til Sapporo, og ved ankomsten tar vi en byrundtur. Sapporo er hovedbyen på øya Hokkaido, den nest største, nordligste og minst utviklede av Japans fire hovedøyer. Den uberørte naturen gjør Hokkaido til et yndet mål for naturelskere, men selve Sapporo by er også en av de mest interessante storbyene i Japan, kjent for de mange is- og snøfestivalene som arrangeres hver vinter, den gode maten og så selvfølgelig det ikoniske Sapporo-ølet som kommer herfra. 

Vi starter med å besøke det berømte klokketårnet, Sapporos vartegn, som kimer hver time. Bygningen er av amerikansk design og er en av de få i vestlig stil som har overlevd i Sapporo, en by som ble utviklet i 1870-årene med hjelp fra amerikanske rådgivere. 

Deretter skal vi selvfølgelig besøke det berømte Sapporo ølmuseum, som befinner seg i det gamle opprinnelige Sapporo-bryggeriet. Her ser vi hvordan ølet blir til, og lærer om hvordan det hele startet. Det er naturligvis også mulighet for smaksprøver etterpå.

Etter middag tar vi lokaltoget videre til Otaru og fergeterminalen, en kort tur på cirka en halv time. Det er nemlig nå tid for enda ett av høydepunktene på turen, for nå skal vi ta nattfergen til Maizuru i nærheten av den gamle keiserbyen Kyoto. Vi finner oss til rette i lugarene, går til køys og blir vugget i søvn av bølgene. Vi bor i to-sengslugarer i kategorien Deluxe A i japansk stil, alle med en liten privat balkong.

Dag 9
Hele dagen om bord på fergen. Avslapning, kaiseki-middag og bad i «onsen» om bord. Ankomst til Maizuru og videre til Kyoto
En japansk te-opplevelse

To ferger går på ruten mellom Otaru og Maizuru. Hamanasu og Akashiya heter de, og de to fergene er stort sett identiske. Det er plass til 746 passasjerer om bord på fergen, som består av tre dekk, med heis mellom alle tre dekk. Nå er tiden inne til å slappe av og hygge seg om bord. Der er flere restauranter og kafeteriaer der man kan sette seg og nyte en kopp kaffe eller et måltid mat. Det er mulig å røyke om bord, men kun i særlig oppmerkede områder, blant annet er der røykesalonger. Fergeoverfarten tar 21 timer i alt, og det er igjen mulig å prøve et tradisjonelt japansk onsen-bad om bord, alt mens man skuer utover Japanhavet, som glir forbi utenfor.

Om kvelden skal vi prøve en tradisjonell kaiseki-middag. Kaiseki forklares best som et måltid bestående av mange små retter, alle basert utelukkende på sesongens råvarer. Det er altså umulig på forhånd å si hva rettene består av, for det avhenger av det tidspunktet måltidet inntas på, og hvilke råvarer som er tilgjengelige akkurat da. En kaiseki-middag er kun til spesielle begivenheter, som brylluper og fødselsdager, men vi har jo også nok å feire bare fordi vi er her i Japan. 

Vi kommer til Maizuru om kvelden og kjører straks videre til Kyoto, en busstur på et par timer. Vi kommer dermed litt sent i seng i kveld, men kan ta det litt med ro på morgendagens utflukter.

Dag 10
Kyoto. Gullpaviljongen, Nijo-borgen, shintotemplet Fushimi Inari-taisha, Nishiki-markedet og det sjarmerende geisha-distriktet Gion
Den berømte Gullpaviljongen i Kyoto

Kyoto rommer over 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdommer. Hertil kommer shogunens Nijo-borg, keiserlige villaer og hager og en rekke av Japans beste museer.

Kyoto ble som den eneste japanske storby skånet for bombeangrep under andre verdenskrig – etter sigende på grunn av byens enestående kulturskatter. Dessverre har bystyret ikke vist byen samme respekt, så de store sammenhengende kvarterene av trehus er nesten forsvunnet. Men ingen har våget å røre de tusener av templer, helligdommer og vakre hager. Særlig i byens utkant føler man seg hensatt til en annen tidsalder, der skjønnhet og estetikk var i høysetet.

I byens nordlige utkant ligger det berømte Gulltemplet. Den vakre gullkledde paviljongen er en nøyaktig kopi av den over 500 år gamle bygningen som en sinnssyk tempelprest satte fyr på i 1950.

Den militære øverstkommanderende i keisertidens Japan var shogunen. I lengre perioder av landets historie var han også den mektigste mannen i Japan. Keiserens rolle var mer tilbaketrukket og av symbolsk karakter.
I 1603 oppførte shogunslekten Tokugawa borgen Nijo. Bygningene i denne borgen, som er Japans best bevarte, er av meget høy kvalitet. De beste håndverkerne bygde borgen, og datidens beste kunstnere utsmykket den. Det såkalte nattergalgulvet er et godt eksempel på hvor raffinert borgen er. Gulvet er konstruert slik at det knirker når man går på det, så eventuelle snikmordere ikke kunne nærme seg uten å bli hørt. Treskjærerarbeidet og de mange maleriene som pryder vegger og tak, er av stor kunstnerisk verdi.

Vi besøker shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha og går en tur gjennom den lange arkaden av oransjerøde torii-porter som ligger i hundrevis tett etter hverandre og former veien. Denne oransjerøde arkaden dannet for øvrig kulisse for storfilmen ”Mitt liv som geisha”. De orangerøde portene står i fin kontrast til den omgivende grønne skogen. Dette er en av Kyotos mindre kjente attraksjoner, men for mange besøkende er det likevel et av de helt store høydepunktene!

Deretter går vi en tur gjennom Kyotos berømte Gion-kvarter. På veien besøker vi også det legendariske Nishiki-markedet. Her finner man et vell av japanske spesialiteter vakkert presentert – fra frukt og grønt til fisk, kjøtt, pickles, snacks og så videre. Markedet er en fargerik opplevelse, og her pleier de ikke å være tilbakeholdne med å gi smaksprøver. I Gion-kvarteret ligger stemningsfulle spisesteder side om side med de tradisjonelle, diskrete tehusene, der byens berømte geishaer arbeider. Er vi heldige, ser vi noen av dem trippe av sted i sine dyre kimonoer og med vakkert oppsatt hår. 

Dag 11
Kyoto. Med Shinkansen-toget til Hiroshima. Heldagstur til Hiroshima og tempeløya Miya-jima med den berømte røde torii-porten
Den "svevende" toriiporten i vannet ved Miya-Jima

300 kilometer vest for Kyoto ligger Hiroshima. Den 6. august 1945 ble byen lagt i ruiner, og over 100.000 mennesker ble drept da verden opplevde at en atombombe ble sprengt. I dag står en kuppelformet ruinbygning igjen som et minne om de enorme ødeleggelsene eksplosjonen forårsaket. I nærheten ligger den vakre fredsparken, med en fredsflamme som først blir slukket når det siste atomvåpen er destruert. Vi besøker parken og fredsmuseet, som saklig og instruktivt viser hva som skjedde. I dag er Hiroshima fullstendig gjenoppbygd, og byen er annerledes enn de fleste andre japanske byer, med sine brede og luftige gater og det velordnede bybildet.

Vi spiser lunsj i Hiroshima og skal deretter oppleve et av Japans mest berømte, fotograferte og elskede motiver – nemlig den ”svevende” røde torii-porten ute i vannet ved øya Miya-jima, som vi tar båt over til. Vakkert, poetisk og klassisk japansk!

NB! Torii-porten har dessverre vært under restaurering siden juni 2019. Det er ikke avklart når arbeidet forventes å være ferdig, men vi antar at det vil ta hvertfall ett år.

Dag 12
Kyoto. Wazuka telandsby og antikviteter og historisk kunst på Miho-museet
Små figurer i tempelet

En cirka 45 minutters busstur fra Kyoto ligger Wazuka telandsby, en liten perle gjemt bort i fjellene. Her blir de gamle japanske tradisjonene rundt teproduksjon fra over 800 år tilbake fremdeles holdt nøye i hevd. Wazukas te, som blant annet innbefatter Matcha og Kabuse Sencha, blir lovprist over hele Japan for å være blant de absolutt beste. Mer enn 300 familier livnærer seg ved tedyrking og teproduksjon og lever her i de vakre omgivelsene blant bølgende temarker.

I Wazuka lærer vi ikke bare om de forskjellige tesortene og om hvordan de dyrkes, men vi får også åpnet øynene og smaksløkene for hva te ellers også kan brukes til og i hvilke andre matvarer og retter te også kan inngå i, for eksempel tenudler og te-is. Vi spiser en skikkelig telunsj her, og mette både i magen og på inntrykk fortsetter vi videre til et annet høydepunkt på dagens program, nemlig det verdensberømte Miho-museet, som ligger en liten times kjøring fra Wazuka.

Miho-museet er oppkalt etter Mihoko Koyama, grunnleggeren av den religiøse bevegelsen Shumei, som tror på at livet blir vakrere gjennom kunst og natur. Det er et glimrende eksempel på hva man kan utrette hvis man både har smak for kunst og riktig mye penger. Koyama-familien leide den kinesisk-amerikanske stjernearkitekten I.M. Pei, kjent for verker som Louvres glasspyramide, til å forestå et museum i verdensklasse. Beliggenheten ble valgt i Shigaraki-fjellene, og museet blir i brede kretser beskrevet som et arkitektonisk mesterverk, der glass, stål og betong integreres i det omkringliggende skog- og fjellområdet. Museet huser Koyama-familiens private kunstsamling.

Dag 13
Kyoto. Besøk i zen-hage og sykkeltur i Arashiyama. På egen hånd og middag med wagyu-kjøtt
Ved shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha

Vi starter dagen i den vestlige enden av Kyoto, der vi tar en liten sykkeltur i det naturskjønne området Arashiyama for foten av fjellene. Her besøker vi det UNESCO-vernede templet Tenryu-ji, som er berømt for sin nydelig anlagte zen-hage fra 1300-tallet. Templet stod ferdig i 1339, og tilhører Rinzai-skolen innenfor den japanske buddhistiske verden. Deretter sykler vi gjennom den vakre bambuslunden, der en tett skog av høy bambus slår an den eksotiske stemningen, og videre gjennom rolige landområder med rismarker og UNESCO-vernede bygninger.

Deretter er det tid til å gå på oppdagelsestur i Kyoto på egen hånd. Reiselederen vil være behjelpelig med gode råd og anbefalinger. Der er masser av gode muligheter til blant annet å kjøpe tradisjonelt japansk kunsthåndverk og grønn te, som Kyoto er berømt for. 

Vi avslutter kvelden med en japansk middag på en av Kyotos gode restauranter. På menyen står det berømte wagyu-kjøttet, lekkert fettmarmorert japansk oksekjøtt, som kvalitetsmessig kan sammenlignes med det kjente kobekjøttet. En kulinarisk opplevelse man sent glemmer, med det supermøre kjøttet som nærmest smelter på tungen.

Dag 14
Buss til Osaka. Fly til Oslo

Vi forlater hotellet og kjører mot lufthavnen for å sette oss til rette i flyet hjemover.

Shinkansen

Vi reiser med Japan Rails berømte høyhastighetstog, Shinkansen, som siden 1964 har forbundet Tokyo med flere og flere av Japans storbyer. Maksfarten er 320 km/t, og årlig frakter togene omkring 300 millioner passasjerer rundt i landet. Togene kan bestå av opp til 16 vogner og være 400 meter lange. Siden Shinkansentog kjører på spesialskinner som ikke bliver brukt av andre tog er det nesten ikke forsinkelser – gjennomsnittlig forsinkelse per tog var bare på 36 sekunder i 2012. Togene er komfortable, har god benplass og seter som kan snurres så man alltid sitter med kjøreretningen. Det er ikke spisevogn om bord, men en vogn med snacks kommer rundt. Røyking er ikke tillatt, bortsett fra på de nyeste togene som har spesielle røykekabiner. Les mer på: http://english.jr-central.co.jp/about/

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 39 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom

NOK  5.498,- 

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder 
  • Fly Oslo–Tokyo og Osaka–Oslo
  • Togreise med shinkansen Tokyo–Morioka–Hakodate og Kyoto–Hiroshima t/r
  • Nattferge Otaru–Maizuru i delt dobbeltlugar i kategorien Deluxe A med privat balkong
  • Øvrig transport ifølge program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom 
  • Frokost daglig
  • Lunsj på dag 2, 6, 11 og 12
  • Middag på dag 2, 5, 6, 9 og 13
  • Alle utflukter og entreer ifølge program
  • Separat bagasjehåndtering Tokyo–Kyoto
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasjehåndtering

På denne reisen benytter vi det japanske høyhastighetstoget Shinkansen, der det er begrenset plass til bagasjen. Derfor vil koffertene våre bli transportert separat. Nærmere beskrivelse finnes i dagsprogrammet. 

Meget viktig informasjon om tatoveringer

”Skikk følge eller land fly”, heter det. I Japan har man en helt annen holdning til det å ha tatoveringer enn vi er vant til her i Vesten. Fordi det i Japan kun er såkalte yakuza, mafiamedlemmer, som benytter denne kroppsutsmykkingen, har mange hoteller direkte forbud mot å bruke deres onsen, altså varme kilder, hvis man har tatoveringer. Hvis man ikke respekterer dette, kan det ha alvorlige konsekvenser, og i verste fall kan man bli bortvist uten kompensasjon for tapt hotellopphold. Dette er selvfølgelig ene og alene de japanske hotellenes beslutning, og Albatros har ingen innflytelse på denne politikken.

Derfor oppfordrer vi på det kraftigste til å dekke seg til i fall man har tatoveringer. Da unngår man unødige komplikasjoner på reisen. 

Innkvartering

Vi benytter oss av rene og pene hoteller med små rom, eget bad og toalett samt TV og gratis wifi. Hotellene i storbyene ligger som regel i kort avstand fra metrostasjoner, som danner rammene for våre utflukter der.

Ikke egnet for personer med gangbesvær

Siden det på denne reisen benyttes offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte utfluktene, vil det være forholdsmessig mange spaserturer. Reisen egner seg derfor ikke for personer som er dårlige til bens.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Japan

Her kan du lese mer om Japan: www.albatros-travel.no/reisemaal/asia/japan
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.

Driks

I Japan gir man ikke driks.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser som foregår med buss fra Norge kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen. Noen plasser krever merbetaling. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet.

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen også ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser

20JPRTR17ANO1609