Den store Vietnamreisen

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Den komplette Vietnamreisen: storbyer, stammelandsbyer, båt- og sykkelturer og en masse spennende opplevelser utenfor allfarvei

Bli med til Vietnam på en reise der vi opplever både stort og smått i dette spennende landet med den komplekse historien! Reisen begynner i Hanoi og avsluttes i Ho Chi Minh City, og mellom de to storbyene skal vi på båttur i den vakre, UNESCO-vernede Halongbukta, på Mekongdeltaet og langs Duftenes elv i Hué. Vi ser mausoleer og pagoder, spor etter fortidens kolonimakter og verdens største dryppsteinshule. Ved den stemningsfulle Lak-sjøen overnatter vi og opplever minoritetskultur i fjellene og på resort i Mai Chau. Vi får litt strandliv i Dong Hoi, og i Ho Chi Minh City blir vi minnet om Vietnams moderne historie når vi besøker Cu Chi-tunellenes vidstrakte nettverk. Fra nord til sør – opplev fantastiske Vietnam!
Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Vietnamesisk dong

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Oslo
Dag 2 Ankomst til Hanoi. Sykkeltaxitur i den gamle bydelen, Jadefjell-templet og velkomstmiddag
Dag 3 Hanoi. Ho Chi Minhs mausoleum, En-søyle-pagoden, Restaurant KOTO, Hærens Museum og vanndukketeater
Dag 4 Hanoi–Halongbukta. Minicruise
Dag 5 Halongbukta–Hanoi. Landsbyliv og besøk hos lokal familie
Dag 6 Hanoi–Mai Chau-dalen. Fottur til landsbyer befolket av etniske minoriteter
Dag 7 Mai Chau. Båttur på oppdemmet sjø og besøk ved dambruk. Lett fottur mellom rismarker og diverse matplanter
Dag 8 Mai Chau–kystbyen Vinh. Naturskjønn kjørerute på den legendariske Ho Chi Minh-stien
Dag 9 Vinh–Dong Hoi. Ho Chi Minhs fødeby og barndomshjem, jomfruelige naturområder og verdens største dryppsteinshule
Dag 10 Dong Hoi. Båttur på undersjøisk elv i Phoung Nha nasjonalpark. Avslapning på strandresort
Dag 11 Dong Hoi–Hué. Vinh Moc-tunnelene og DMZ-sonen, den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam
Dag 12 Hué. Byrundtur inkl. båttur på Duftenes elv, citadellet og keisermausoleer
Dag 13 Hué–Danang–Hoi An. Vakker kjøretur gjennom Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Dag 14 Hoi An. Sykkeltur langs rismarker, besøk i krydderurte-landsby og båttur på De Vong-elva
Dag 15 Hoi An. Matlagingskurs og tid på egen hånd
Dag 16 Hoi An–Danang–fly til Can Tho i Mekongdeltaet. Besøk i Bang Lang naturreservat
Dag 17 Mekongdeltaet. Det store flytende markedet, båtturer i Mekongdeltaet og kjøring til Ho Chi Minh-byen
Dag 18 Ho Chi Minh-byen. Cu Chi-tunnelene, byrundtur og avskjedsmiddag
Dag 19 Ho Chi Minh-byen. Morgentur, tid på egen hånd og hjemreise
Dag 20 Ankomst til Oslo

Hoteller

Mai Chau Eco Lodge

  • I alt 43 rom
  • Restaurant med vietnamesiske og internasjonale retter
  • Svømmebasseng
  • Massasje og wellness-senter

Bare 4 timers kjøring fra hovedstaden Hanoi befinner du deg i en helt annen verden. Mai Chau Eco Lodge ligger i naturskjønne omgivelser blant rismarker og landsbyer med lokale stammefolk. Den perfekte base i forbindelse med opplevelsene i området.

De smakfullt innredede og rommelige hyttene ligger i rekker på en liten åstopp, så alle har den skjønneste utsikt fra den private terrassen. Rommene har alle fasiliteter, og der er både innendørs og utendørs dusj. Feriestedet har svømmebasseng hvis man trenger en dukkert etter dagens store opplevelser. Alle måltider inntas i restauranten, og personalet, som stort sett er fra de omkringliggende landsbyene, gjør alt for å sikre den beste service for gjestene.

Les mer på http://maichau.ecolodge.asia/ 

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
26 998,–
Oslo
27 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo
Fra Oslo Lufthavn flyr vi mot Vietnam.
Dag 2
Ankomst til Hanoi. Sykkeltaxitur i den gamle bydelen, Jadefjell-templet og velkomstmiddag
Velkommen til vidunderlige Vietnam

Vi kommer til Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet, der vi sjekker inn. Det er litt tid til å friske seg opp før vi skal oppleve byens gamle bydel fra baksetet av en sykkeltaxi. Vi går av sykkeltaxiene ved en hyggelig restaurant der vi spiser velkomstmiddag sammen.

Overnatting i Hanoi.

Dag 3
Hanoi. Ho Chi Minhs mausoleum, En-søyle-pagoden, Restaurant KOTO, Hærens Museum og vanndukketeater
Ho Chi Minhs imponerende mausoleum

Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, der den store landsfaderens jordiske rester er blitt oppbevart i en glassarkofag siden hans død i 1969. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans, som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med tradisjonelle vietnamesiske bondehus som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en velfrisert hage direkte ned mot et stort, fiskefylt vann.

Vi vender oss så mot noen av Hanois religiøse severdigheter. En av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden, ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for barmhjertighetsgudinnen, som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn og dermed en arvtaker. Pagoden er av tre og bygd på én enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens hav. Vi spaserer en tur gjennom de trange gatene, opplever bylivet på nært hold og passerer blant annet en dam der restene av et styrtet amerikansk fly fremdeles ligger som et monument over ødeleggelsene under krigen.

Deretter spiser vi lunsj på restauranten KOTO, som er grunnlagt med det formål å gi store gatebarn og unge uten utdannelse en mulighet til å lære et fag innenfor restaurantverdenen og dermed få en bedre fremtid.

Etter et godt måltid besøker vi Litteraturtemplet, som er landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur. Litteraturtemplet ble bygd i år 1070 av keiser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse. Templet ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong befalte i 1484 at det skulle stilles opp en steinplate for hver ung mann som mottok en doktorgrad som avslutning på sin utdannelse. Det var likevel svært vanskelig å oppnå en doktorgrad. I perioden 1442–1778 ble det bare til 82 oppstilte minneplater.

Vi kjører til Hoan Kiem-vannet, som ligger som en fredfylt oase midt i Hanoi. På en liten øy i den nordlige delen av vannet ligger det turkisfargede templet Ngoc Son, Jadefjell-templet, som ble grunnlagt i 1700. En fin rødmalt trebro fører over til øya.

Vi avslutter byrundturen med å se en forestilling av det berømte vanndukketeatret, som er helt unikt for Vietnam, og som best kan oppleves i Hanoi.

Overnatting i Hanoi.

Dag 4
Hanoi–Halongbukta. Minicruise
Halongbukta
I dag skifter vi ut bylivet med guddommelig vakker natur når vi drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukta. På vei mot den berømte bukta, som er et av naturens ubestridte vidundere, kommer vi forbi rismarker, elver og landbruksområder. I Halongbukta er 3000 kalksteinsfjell i all verdens former strødd ut over det stille, blågrønne vannet, og det er en fantastisk opplevelse å farte rundt mellom de særpregede plantebevokste klippene. Og det er nettopp det vi skal. Vi går om bord i en tradisjonell vietnamesisk djunke, som skal være hjemmet vårt det neste døgnet, når vi drar på cruise i bukta. Vi sjekker inn i lugarene våre og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak mens vi blir godt bortskjemt av besetningen. Lugarene har eget bad/toalett.
Dag 5
Halongbukta–Hanoi. Landsbyliv og besøk hos lokal familie
Den vakre UNESCO-fredede Halongbukta

Når du våkner denne morgenen og kikker ut av vinduet, vil du kanskje tro at du ennå drømmer. Natursceneriene utenfor må nemlig sies å høre til blant verdens vakreste.

Mens vi nyter frokosten om bord og den fantastiske utsikten, går båten stille tilbake mot fastlandet. Vi drar deretter tilbake mot Hanoi, og igjen går turen gjennom et frodig område. Underveis gjør vi holdt i en liten landsby, der vi er invitert inn til en lokal familie. Her får vi et spennende innblikk i livet på landet og hører om det harde arbeidet i rismarkene i Vietnam, der landbruket fremdeles foregår ved manuell kraft.

Overnatting på båten.

Dag 6
Hanoi–Mai Chau-dalen. Fottur til landsbyer befolket av etniske minoriteter
Mai Chau Eco Lodge

Vi tar avskjed med Hanoi og gir oss ut på en eventyrlig tur til fjellene sørvest for Hanoi. Først kjører vi på en moderne motorvei gjennom Hanois nye bydeler, med høyhus, innkjøpssentre og moderne kontorbygninger – en skjærende kontrast til den gamle bydelen. Om ikke så lenge er vi ute på landeveien, som fører oss gjennom landbruksområder og mindre byer. Målet vårt er fjellbyen Mai Chau, og kjøreturen tar cirka fire timer. Den siste strekningen går gjennom et eventyrlig vakkert landskap med kalksteinsfjell og klipper som reiser seg over markene – et imponerende syn.

I Vietnam lever det i alt 54 forskjellige folkeslag. Den største gruppen er kinh-vietnamesere, som utgjør cirka 90 prosent av befolkningen. De øvrige 53 folkeslagene blir ofte omtalt som etniske minoriteter, og det er også nomadefolk her. I Mai Chau og landsbyene rundt får vi et unikt og spennende innblikk i de etniske minoritetenes levevis og hører om det harde arbeidet med å dyrke jorden i fjellområdene.

Naturen her er ganske enkelt enestående vakker, med maleriske risterrasser og daler omkranset av fjelltinder. Bussen kjører oss ut i området, og deretter klarer vi resten til fots. Turen er forholdsvis lett i flatt terreng på småveier og stier. Vi starter eventyret i fjellene med å besøke en landsby befolket av taidon-minoriteten. Husene deres er oftest bygd på pæler. Under selve husene bor husdyrene, og der oppbevarer de avlingene sine. Vi spiser lunsj i landsbyen, og deretter får vi tid til å gå videre på oppdagelsestur sammen med reiselederen og den lokale guiden. Dalen, som elva Xia skjærer seg gjennom, er et syn man ikke så lett glemmer. Etter denne spennende og autentiske opplevelsen kjører vi til Mai Chau-dalen, der det vakre resortet vårt ligger.

I Mai Chau høster de ris to ganger om året. Den første høsten (våravlingen) blir plantet i februar og høstes i juni. Den andre høsten (vinteravlingen) blir plantet i juli og høstes i november. Under vårt opphold i Mai Chau vil det alltid være god aktivitet i åkrene. I tillegg til ris blir det dyrket tallrike andre matplanter, så det er mye å se på.

Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som i seg selv er en opplevelse. Lodgen er oppført på en liten åstopp der de smakfullt innredede bungalowene er plassert i rekker, så alle har en flott utsikt over dalen. Størstedelen av personalet er etniske minoriteter, som yter sitt beste for å gjøre oppholdet så behagelig som mulig for gjestene. Vi må likevel være forberedt på at ikke alt fungerer i samme tempo som vi kanskje er vant til. Ved ankomsten til lodgen får vi anvist rommene våre, og deretter er det tid til å gå litt på oppdagelsestur på stedet eller bare sitte på terrassen og nyte utsikten. Om kvelden samles vi til middag i restauranten, og senere skal vi bli underholdt med lokal folklore, fremført av beboerne fra de omkringliggende landsbyene.

Overnatting i Mai Chau.

Dag 7
Mai Chau. Båttur på oppdemmet sjø og besøk ved dambruk. Lett fottur mellom rismarker og diverse matplanter
Det eventyrlig vakre området ved Hoa Binh-sjøen

Vi starter dagen med en busstur ut i landskapet til Hoa Binh-sjøen, som ligger cirka 25 kilometer fra Mai Chau. Sjøen oppstod da man i 1970-årene oppførte et vannkraftverk. Hoa Binh-sjøen har lenge vært vanskelig tilgjengelig, og det er først nå det er anlagt egentlige veier dit. Det gir oss mulighet til å besøke dette eventyrlig vakre området, som ennå er forholdsvis uberørt av turismen. Vi drar ut på sjøen i små båter, besøker et fiskerleie og ser litt nærmere på det lokale fiskeoppdrettet. Sjøen er omkranset av kalksteinsfjell og jungel – vakkert og uforglemmelig!

Deretter begir vi oss videre til en landsby befolket av muong-fjellstammen. Til lunsj smaker vi på den lokale kokekunsten, og deilig mette vandrer vi på gode stier og småveier fra den lille landsbyen gjennom marker og videre til nabolandsbyen.

Etter dagens opplevelser kjører vi tilbake til feriestedet, der resten av dagen er til fri disposisjon. Det vil være mulig å ta en sykkeltur om ettermiddagen for dem som har lyst.

Overnatting i Mai Chau.

Dag 8
Mai Chau–kystbyen Vinh. Naturskjønn kjørerute på den legendariske Ho Chi Minh-stien
Fjellbyen Mai Chau

Vi tar avskjed med Mai Chau og begir oss ut på en spennende busstur, som de følgende dagene fører oss gjennom jomfruelige trakter av Vietnam – langt fra allfarvei og utenfor de gjengse turistrutene. Det er nå vi skal oppleve det ekte gamle Vietnam. Vi følger den gamle landeveien, en del av den forsyningsruten som under Vietnamkrigen brakte forsyninger fra Nord-Vietnam til de opprørske Viet Cong-soldatene i det daværende Sør-Vietnam. Ruten ble døpt Ho Chi Minh-stien, og her i Nord-Vietnam gikk den i dalene gjennom jungel og landbruksområder omkranset av fjell. Før Ho Chi Minh-stien nådde grensen til Sør-Vietnam, skiftet ruten retning og gikk inn gjennom Laos og videre til Kambodsja. Derfra kom forsyningene inn i Sør-Vietnam. Til tross for heftig bombing, særlig i Laos og Kambodsja, lyktes det aldri for amerikanerne å få stoppet forsyningsstrømmen mot sør.

I dag er ruten, som bærer landsfaderens navn, blitt modernisert og er i fremragende stand. Navnet er derfor også blitt justert til Ho Chi Minh-veien. I motsetning til den store hovedvei 1, som går langs kysten, har den likevel ikke så mye trafikk. Turen er avvekslende med maleriske scenerier når vi kjører gjennom daler, jungel og langs elver, hele tiden omkranset av fjellmassiver og kalksteinsklipper. Underveis gjør vi holdt i små landsbyer, der vi besøker lokale skoler og verksteder og kikker nærmere på lokalt levevis her langt fra allfarvei. Vi spiser lunsj i byen Tan Ky, der den egentlige Ho Chi Minh-stien startet. Før vi fortsetter mot sør, besøker vi seiersmonumentet. Utpå ettermiddagen svinger vi ut mot kysten og overnatter i havnebyen Vinh. Om kvelden kan vi se frem til middag på en av byens gode restauranter.

Overnatting i Vinh.

Dag 9
Vinh–Dong Hoi. Ho Chi Minhs fødeby og barndomshjem, jomfruelige naturområder og verdens største dryppsteinshule
Den magiske Paradis-grotten i Dong Hoi

I dag fortsetter vi eventyret på den gamle Ho Chi Minh-stien. Første stopp er i landsbyen Sen nær byen Kim Lien, som er Ho Chi Minhs fødeby. Her levde han de første fem årene av sitt liv før familien flyttet til keiserbyen Hué. Det er oppført en kopi av den gamle bambushytta som var familiens hjem, og videre er der et lite museum som vi besøker.

Deretter kjører vi igjen inn i landet og er snart tilbake på Ho Chi Minh-stien, som fører oss videre mot sør. I dette området er der tallrike kalksteinsfjell og -klipper, og det skaper en fantastisk kulisse til de grønne rismarkene. Områdets mange kalksteinsformasjoner gjemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sant eldorado for geologer. Man har funnet mer enn 400 grotter og huler, og eksperter mener at der er langt flere som man ennå ikke har funnet. En del av området er gjort til nasjonalpark på grunn av den vidunderlig vakre naturen, med jungel, elver og klipper.

I 2005 fant noen parkarbeidere ved en tilfeldighet en åpning i en fjern fjellskråning. Det skulle vise seg å være inngangen til et av verdens største grottesystemer, og man har foreløpig nådd godt og vel 4 mil inn i fjellet. I 2009 ble grotten åpnet for turister, og via en gangbro i tre får vi mulighet til å komme inn i fjellet og den magiske Paradis-grotten. Det er et helt eventyrlig underjordisk univers som venter oss her. Den ene store grotten på størrelse med en flyplassterminal avløser den neste. Fantastiske formasjoner dannet gjennom millioner av år skaper en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen av å ha reist til jordens indre. Vi skal likevel ikke igjennom hele grotten, men nøyer oss med de cirka 1000 meter der gangbroen er laget.

Etter denne enestående opplevelsen venter det lunsj på en lokal restaurant før vi fortsetter mot kystbyen Dong Hoi og vårt lekre strandhotell Sun Spa Resort.

Overnatting i Dong Hoi.

Dag 10
Dong Hoi. Båttur på undersjøisk elv i Phoung Nha nasjonalpark. Avslapning på strandresort
Phoung Nha nasjonalpark

Vi tar en formiddagstur til Phoung Nha nasjonalpark. Kjøreruten tar oss atter med gjennom et nydelig landskap med rismarker, jungel og fjellformasjoner. Målet vårt er Phoung Nha-grottene, som i motsetning til Paradis-grotten har vært kjent gjennom århundrer, og man har funnet levninger helt fra det tidlige Champa-riket. Vi bytter ut bussen med båter og går gjennom det billedskjønne landskapet. Etter en liten time når vi frem til grotteinngangen og fortsetter båtturen inn i selve grotten, som om mulig er enda mer spektakulær enn gårsdagens opplevelse.

Ute i dagslyset igjen spiser vi lunsj på en restaurant ved elvebredden før vi kjører tilbake til feriestedet, der resten av dagen står i avslapningens tegn. Vi bor på Sun Spa Resort, som er et førsteklasses sted ved stranden med alle tenkelige fasiliteter. Det er et skjønt sted å slappe av og fordøye noen av de mange inntrykkene som reisen vår allerede nå har gitt. Du kan for eksempel lese en god bok ved hotellets svømmebasseng, ta en spasertur på stranden eller kanskje la deg skjemme bort litt i stedets wellness-senter. 

Overnatting i Dong Hoi.

Dag 11
Dong Hoi–Hué. Vinh Moc-tunnelene og DMZ-sonen, den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam
Vi spaserer over den gamle Hien Luong-broen

Etter våre spennende opplevelser i Quang Binh-provinsen fortsetter vi nå mot sør. Dagens etappe er på hovedvei 1, som går langs kysten. I dag venter det igjen flotte naturscenerier og interessante stopp underveis. Vi kjører inn i Quang Tri-provinsen, der den gamle grensen mellom Nord- og Sør-Vietnam ble fastlagt. Etter franskmennenes militære nederlag i fjellene i det nordlige Vietnam i 1954 ble det ved FNs hjelp etablert en løsning der man delte Vietnam i to. Den nordlige delen av landet skulle ledes av kommunistene med Ho Chi Minh i spissen, og den sørlige delen skulle ledes av en hastig etablert regjering med støtte fra USA. Man fastsatte en midlertidig grense ved den 17. breddegrad, og det er nettopp i dette området vi er i dag. Grensen var ment som en midlertidig løsning inntil en folkeavstemning kunne fastsette hvilken styreform den samlede befolkningen ønsket. Denne folkeavstemningen kom som kjent aldri, og grensen kom til å holde helt frem til 1975, da de nordvietnamesiske styrkene invaderte Sør-Vietnam.

Før vi krysser den gamle grensen, skal vi besøke Vinh Moc-tunnelene fra krigens tid. Det er her tale om en hel landsby som i 1966 flyttet under jorden som beskyttelse mot de amerikanske flyangrepene. Om dagen oppholdt innbyggerne seg i tunnelsystemet, og etter mørkets frembrudd kunne de komme frem og arbeide på markene. Tunnelene var i bruk i perioden 1966–1972 og står i dag uberørt. Vi tar en tur ned i tunnelene, som ligger i en dybde på 10–30 meter. Høyden i gangene er cirka 160–180 centimeter, så de fleste kan gå noenlunde oppreist. Vi ser hvordan innbyggerne bodde, og hvordan tunnelsystemet ble utvidet med skole, kino med videre. I alt 17 barn ble født her under jorden i denne perioden.

Etter denne interessante og svært autentiske opplevelsen kjører vi videre mot den gamle grensen, som ble anlagt ved Ben Hai-elva. Vi stopper på nordsiden og ser et lite museum før vi spaserer over den gamle Hien Luong-broen, som i dag er gjenoppført. Halvdelen av broen er malt rød og den andre halvdelen blå – dette for å symbolisere landets deling. Området omkring den gamle grensen ble kalt DMZ, den demilitariserte sonen. Pussig nok skulle det med tiden vise seg at sonen ble det kanskje mest militariserte området i verden.

Vi krysser grensen til fots og fortsetter det siste stykket til den gamle keiserbyen Hué, som historisk sett er Vietnams mest interessante by. Byen ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802–1945. Da vietnameserne på slutten av 1700-tallet etter hvert hadde fått bukt med det gamle Champa-riket og samtidig hadde fått gjort godt innhogg i Khmer-riket i sør, besluttet man at hovedstaden skulle flyttes til en sentral del av landet. Inntil da hadde hovedstaden alltid ligget i Hanoi i nord. Ved hjelp av både religiøse og militære eksperter bestemte man seg for å plassere den nye hovedstaden i de vakre omgivelsene ved Duftenes elv. I 1802 stod den nye keiserbyen ferdig med palass og embetsboliger, omgitt av i alt 11 kilometer bymur. De neste par dagene skal vi utforske denne spennende delen av Vietnams historie.

Etter ankomsten til Hué og innsjekking på hotellet tar vi en avslappende tur i sykkeltaxi rundt i byens gater og avslutter dagen med middag på en lokal restaurant.

Overnatting i Hué.

Dag 12
Hué. Byrundtur inkl. båttur på Duftenes elv, citadellet og keisermausoleer
Store steinfigurer ved keiser Khai Dinhs mausoleum – Hué

Vi starter dagen med en fin båttur på den berømte Duftenes elv, der vi blant annet skal se Thien Mu-pagoden, som er en av de mest kjente bygningene i Vietnam. Pagoden ligger vakkert plassert på en ås med utsikt over elva. Den nåværende 21 meter høye pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den seneste av en rekke pagoder; den første ble grunnlagt allerede i 1601. Hver av de sju etasjene er viet til en buddha som fremtrer i menneskelig form, og i bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore og mer enn to tonn tunge klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Det sies at man kan høre den på ti kilometers avstand.

I Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle festning. Det var keiser Gia Long som i slutten av 1700-tallet påbegynte konstruksjonen av citadellet med en omgivende vanngrav og en bymur på 11 kilometer. Opprinnelig ble muren bygd i jord, men i begynnelsen av forrige århundre arbeidet titusener av menn i 10–20 år på å dekke alle murene med et to meter tykt lag murstein.

Om ettermiddagen tar vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Keiser Tu Duc styrte landet fra 1848 til 1883 og levde i sann keiserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart preg av hans storhet og ble konstruert slik at han kunne bruke det både før og etter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brukte som palass når han var på et av sine mer langvarige besøk ved mausoleet, sammen med båtplassen der han la til når han hadde vært på jakt på Tinh Kiem-øya. Åndealléen, som fører til gravsteinspaviljongen, er flankert av en æresgarde med elefanter, hester, tjenere og militærmandariner som alle er lavere enn 153 centimeter, for det var keiserens høyde! I den murte paviljongen ligger keiserens gigantiske gravstein, som er den største i Vietnam. Den veier hele 20 tonn, og det tog fire år å transportere gravsteinen de 500 kilometerne fra området rundt Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er keiser Tu Duc slett ikke begravet her i mausoleet, og ingen vet hvor han og alle hans rikdommer ligger begravet, for man hogde hodet av alle de 200 menneskene som hadde vært involvert i begravelsen for å unngå gravrøveri!

Khai Dinhs mausoleum er til gjengjeld et vitnesbyrd om det vietnamesiske keiserdømmets undergang, da landet ble kolonisert av franskmennene. Keiser Khai Dinh regjerte i perioden 1916–1925, og hans gigantiske betongmausoleum ble bygd i årene 1920–1931. Mausoleet er fint utsmykket, men med en blanding av europeisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardenes ansiktstrekk er av blandet opprinnelse. Mausoleet er kjempestort og strekker seg mot himmelen med flere bygninger og gårder i forskjellige etasjer. Har vi tid til det, besøker vi også det fargerike markedet Dong Ba, der lokalbefolkningen handler med grønnsaker, frukt, fisk med mer. Et markedsbesøk er en god mulighet til å komme tett innpå de vennlige og smilende vietnameserne.

Overnatting i Hué.

Dag 13
Hué–Danang–Hoi An. Vakker kjøretur gjennom Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Havnebyen Danang er Vietnams femte største by

Vi sier farvel til Hué og kjører videre mot sør. Formiddagens busstur er en av de vakreste i Vietnam! Vi kjører langs havet det meste av veien, og underveis passerer vi to mindre fjellpass og det store 21 kilometer lange Hai Van-passet, der det fra toppen er en fantastisk utsikt over Sør-Kina-havet. I havnebyen Danang spiser vi lunsj på en restaurant ved China Beach før vi fortsetter til det idylliske Hoi An.

Byen Hoi An var tidligere kjent som en travel handelshavn og er Vietnams mest sjarmerende og best bevarte by, som til og med byr på en helt utrolig historie. Den går mange tusen år tilbake. På 1700-tallet kom det særlig handelsskip fra Nederland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og lakkvarer. Havnebyens strategiske beliggenhet litt oppe ved en mindre elv skulle imidlertid vise seg å bli den driftige byens endelikt. Etter hvert som handelsskipene ble større, ble vanndybden i elva for lav, og ved midten av 1800-tallet flyttet handelen mot nord, der en stor naturlig bukt var som skapt til en ny havneby. Det er byen vi i dag kjenner som Danang, som med snaut en million innbyggere er Vietnams femte største by.

Hoi An ble glemt og fortsatte som et lite fiskerleie inntil turismen kom til Vietnam i starten av 1990-årene og de første turistene fikk øynene opp for denne glemte perlen. Mange bygninger i den gamle bydelen – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredet og fremstår som små arkitektoniske perler som på nesten mystisk vis har overlevd de mange krigene og urolighetene. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Til tross for mange besøkende har byen klart å bevare sin helt unike og idylliske stemning. Det er likevel ikke bare selve den gamle bydelen som er verd et besøk, men også hele området rundt elvedeltaet. Man skal ikke langt ut fra byen før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfunn. Vi tilbringer tre netter i denne vidunderlige byen.

Etter at vi er blitt innlosjert på hotellet, går vi en tur gjennom den gamle bydelen og passerer noen av de vakre historiske husene. Vi krysser også Den japanske broen, som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med den kinesiske på den andre siden. Japanerne bygde broen riktig solid, for de fryktet jordskjelv, som de kjente hjemmefra. Broen ble overdekket for å beskytte mot sol og vind og dekorert med de vakreste japanske ornamenter. Senere på kvelden spiser vi middag på en av byens mange utsøkte restauranter. 

Overnatting i Hoi An.

Dag 14
Hoi An. Sykkeltur langs rismarker, besøk i krydderurte-landsby og båttur på De Vong-elva
På sykkeltur i Hoi An

Vi starter dagen med en sykkeltur til landsbyen Tra Que, som ligger cirka fem kilometer fra Hoi An.  Her ser vi hvordan de planter, dyrker og høster de grønnsakene og krydderurtene som er så karakteristiske for det vietnamesiske kjøkkenet. Elva og områdets fruktbare jord har betydd at landsbyens innbyggere gjennom de siste 500 årene har kunnet dyrke grønnsaker og krydderurter av høy kvalitet. Ved å bruke en bestemt alge som finnes i området, unngår bøndene også å måtte bruke kjemikalier og kunstgjødsel.

Vi fortsetter sykkelturen langs De Vong-elva til et lite fiskerleie. Derfra drar vi med båt ut i deltaet. Her lærer vi de lokale fiskernes metode med å kaste garn og får selv mulighet til å prøve denne spesielle fangstmetoden. Vi fortsetter til landsbyen Cam Thanh, som er kjent for sine vann-kokosnøtter som blir brukt til tak på husene. Her i området fanger lokalbefolkningen også krabber, og vi får mulighet til selv å lære teknikken. Utflukten blir avrundet med lunsj før vi sykler tilbake til hotellet og holder resten av ettermiddagen fri i den sjarmerende byen. Hoi An er en vidunderlig by å ha god tid i. Den historiske bydelen er fri for bil- og motorsykkeltrafikk, og der er en deilig stemning. Her er også et stort tilbud av gode forretninger.

Om kvelden kan du velge enten å gå på oppdagelsestur blant byens mange fine restauranter eller å slå følge med reiselederen, som vil arrangere felles middag for dem som måtte ønske dette.

Overnatting i Hoi An.

Dag 15
Hoi An. Matlagingskurs og tid på egen hånd
Tid på egen hånd i Hoi An

På reisen har vi allerede stiftet bekjentskap med den velsmakende vietnamesiske maten. I dag skal vi selv forsøke oss i kokekunsten. Vi begynner med å besøke det lokale markedet, der vi kjøper friske grønnsaker, fisk, kjøtt og ikke minst krydderurter, som er hele hemmeligheten bak det vietnamesiske kjøkkenet. Med posene fulle av varer drar vi til kokkeskolen vår, der vi – alle iført forklær – lærer å tilberede noen av de klassiske vietnamesiske rettene. Vi avslutter formiddagen med å nyte de fint tillagede rettene våre – velbekomme!

Ettermiddagen er til fri disposisjon, og reiselederen har forslag til felles aktiviteter for dem som har lyst.

Overnatting i Hoi An.

Dag 16
Hoi An–Danang–fly til Can Tho i Mekongdeltaet. Besøk i Bang Lang naturreservat
Mekongdeltaet

Vi tar avskjed med det sentrale Vietnam og flyr til Can Tho i Mekongdeltaet i det sørligste Vietnam. De neste par dagene skal vi oppleve det enorme deltaet, som er et av verdens frodigste områder. Den mektige Mekongelva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land til den munner ut og forgrener seg i deltaet her i Vietnam. Dette unike området blir kalt Vietnams spiskammer, og det høstes ris 3–4 ganger om året.  Etter ankomsten til Can Tho kjører vi først til hotellet, og deretter drar vi på utflukt til Bang Lang naturreservat.

Etter cirka en times kjøring på små veier finner vi Bang Lang, som er et av Sørøst-Asias mest interessante fuglereservater. I 1983 utropte lokale naturentusiaster det lille området til et vernet område for en mindre flokk storker, som ellers nesten var utryddet fra området. Siden den gang har det gått fint. Parken er i dag 12 500 m², og den ene lille storkefamilien er blitt til en flokk som i ynglesesongen teller opp mot 150 000 storker. Det er først og fremst den rikelige mengden av småfisk og krepsdyr som har skapt de ideelle betingelsene for fuglene. I dag er der over 20 forskjellige storkearter sammen med hegre og ibis for bare å nevne noen få. Det er særlig tidlig om morgenen eller utpå ettermiddagen at området er mest interessant, for storkene er mest aktive på denne tiden av døgnet. Når vi har lagt bak oss ettermiddagens spennende opplevelser i naturens tegn, vender vi tilbake til Can Tho og spiser middag ved Mekong.

Overnatting i Can Tho.

Dag 17
Mekongdeltaet. Det store flytende markedet, båtturer i Mekongdeltaet og kjøring til Ho Chi Minh-byen
Mekongdeltaet er berømt for sine flytende markeder

Vi står tidlig opp og tar en båt til det store flytende markedet i nærliggende Cai Rang. Det er uten sammenligning det mest fargerike og myldrende flytende markedet i verden. Her blir all slags frukter, grønnsaker og andre varer naturligvis transportert med båt, og hvorfor ikke ordne kjøp og salg fra båten også, når varene først er lesset om bord? Det er en helt spesiell opplevelse å være en del av markedet når der er aller mest aktivitet, nemlig her tidlig om morgenen. Vel tilbake på hotellet vårt spiser vi frokost før vi begir oss mot Saigon eller Ho Chi Minh-byen, som byen heter i dag. Underveis gjør vi holdt i Vinh Long, der vi skifter ut bussen med båt og drar ut på Mekong gjennom de mange kanalene. Underveis går vi i land og besøker frukthager og ser også hvordan lokalbefolkningen arbeider med avlingene. Vi skal blant annet se fremstilling av kokoskarameller, rispopcorn og ikke minst hjemmebrent slangebrennevin. De modige kan få lov å smake – skål!

Vi går også i land på den lille øya Ban Tre med de mange fruktplantasjene. Her er en svært idyllisk stemning, og det er en fornøyelse å vandre rundt i de frodige omgivelsene, hilse på folk og smake på de mange eksotiske fruktene. Vi nyter en lunsj på øya før vi fortsetter mot Ho Chi Minh-byen. Denne sprudlende storbyen i det sørlige Vietnam er markant annerledes enn hovedstaden Hanoi. Gatebildet er dominert av moderne storhus, fargerike reklameskilt og nye biler. Lokalbefolkningen er noe mer vant til utlendinger, og mange snakker engelsk.

Overnatting i Ho Chi Minh-byen.

Dag 18
Ho Chi Minh-byen. Cu Chi-tunnelene, byrundtur og avskjedsmiddag
De berømte Cu Chi-tunnelene

Tidlig på morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble brukt av Vietcong under Vietnamkrigen. I første omgang var det for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptere og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Ho Chi Minh-byen til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer underjordiske tunneler.

Etter lunsj er vi tilbake i Ho Chi Minh-byen, der vi skal se noen av byens mange historiske severdigheter, blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset, som det tidligere ble kalt. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-årene, da den sørvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte ut den gamle franske guvernørboligen med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene, som står slik de ble etterlatt i 1975. Turen går videre til et av byens mest interessante museer, nemlig Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams lange kamp for selvstendighet med hovedvekten på den amerikanske krigen fra 1965 til 1973 – krigen vi kjenner som Vietnamkrigen. Museet er inndelt etter forskjellige temaer og forteller blant annet om de ettervirkningene særlig den biologiske krigføringen hadde under det såkalte Agent Orange-programmet. Der er også en utstilling om motstanden mot krigen i store deler av verden. På gårdsplassen står gamle fly og stridsvogner med videre utstilt. Det er et barskt museum, men naturligvis relevant for forståelsen av det Vietnam vi opplever i dag.  Om kvelden samles vi til avskjedsmiddag på en lokal restaurant.

Overnatting i Ho Chi Minh-byen.

Dag 19
Ho Chi Minh-byen. Morgentur, tid på egen hånd og hjemreise
Notre Dame-katedralen i Ho Chi Minh-byen
Vi går en morgentur til en av byens sentrale plasser, der vi finner Notre Dame-katedralen, bygd i årene 1877–1883. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og det gamle posthuset, som alle ligger i nærheten. Har du ikke fått kjøpt de siste gavene eller suvenirene, er det opplagt å besøke det nærliggende Ben Than-markedet. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen går mot lufthavnen og avreise mot Oslo.
Dag 20
Ankomst til Oslo
I Oslo Lufthavn setter vi punktum for en begivenhetsrik reise. 

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 26 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
4 998,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Hanoi med mellomlanding, og Ho Chi Minh-byen–Oslo
  • 1 innenriksflyvning
  • Utflukter jf. program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig, 15 lunsjer (dag 4–15 og 17–18) og 9 middager (dag 2–4, 6, 8, 11, 13, 16 og 18)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Øvrige måltider (ca. kr 90,– per dag)
  • Drikkevarer
  • Visum til Vietnam, USD 25 (utstedes og betales kontant ved ankomsten til Vietnam)
  • Driks til lokalguider og sjåfører (ca. kr 500 i alt)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt som ikke er nevnt under "Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Vietnamesisk nyttår

I perioden januar–februar feires det vietnamesiske nyttåret, også kalt Tet Nguyen Dan. For vietnameserne er nyttåret en nasjonal helligdag og en av årets største begivenheter.

Feiringen av nyttåret er preget av en helt spesiell og forventningsfull stemning. Gatene er vakkert dekorert med tusener av blomster, og overalt henger det kinesiske lanterner. Du kan altså glede deg til å oppleve denne ganske spesielle folkefesten, som strekker seg over flere dager. Samtidig skal vi gjøre oppmerksom på at mange butikker vil være lukket i de dagene da den festlige begivenheten feires. Det vil likevel fortsatt være mulig å gjøre de mest nødvendige innkjøpene, og restaurantene har også åpent. Programmessig kan og vil der forekomme enkelte endringer som følge av nyttåret. Vi vet således allerede nå at det flytende markedet i Mekongdeltaet vil være lukket under nyttårsfeiringen, men som utgangspunkt vil reisens program naturligvis bli fulgt.

Nyttåret faller på disse datoer:

4. februar – 8. februar 2019

24. januar – 28. januar 2020

 

 

Bagasje

Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager da du oftest ikke ser din bagasje igjen før om kvelden. I det nordlige Vietnam kan det være kjølig i vintermånedene (særlig januar–februar).  Normale temperaturer vil om dagen være 20–22 grader og ned til 12–15 grader om kvelden. Lokale værforhold kan likevel bety at det kan bli kjøligere, og det kan derfor anbefales å ta med en varm genser og/eller fleece og en vindjakke. Til oppholdet i Mai Chau er det viktig å ha godt og praktisk fottøy. Turstøvler eller joggesko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne delen av reisen. I det sentrale og sørlige Vietnam vil det være behagelig varmt hele året rundt, og da skal man selvsagt ta med sommertøy, sandaler m.v.

Visum til Vietnam

Da oppholdet i Vietnam på denne reisen er over 15 dager, må det søkes visum. Visum til Vietnam blir utstedt ved ankomsten, og man skal ha med et visa-invitasjonsbrev (blir fremsendt sammen med de øvrige avreisedokumentene), samt et passfoto og USD 25 i kontanter. Ved ankomsten til Vietnam går man direkte til ”Visa-on-Arrival”-disken og avleverer sin visuminvitasjon, passet og passfotoet. Deretter blir visum utstedt mot betaling av USD 25 kontant. Det tar normalt ikke mer enn 15–20 minutter å få utstedt sitt visum.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Ikke muligt.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

18VNRTR09BNO2310